همه چیز در مورد ساکنین و جمعیت جزیره کیش

همه-چیز-در-مورد-ساکنین-و-جمعیت-جزیره-کیش

جزیره کیش یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جزیره‌های جنوبی ایران است که در فصول مختلفی از سال، مقصد گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و خارجی می‌باشد. این جزیره با آب‌وهوای مطلوب و تفریحات آبی و غیرآبی فراوان، یکی از بکرترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است و جاهای دیدنی بسیار و جاذبه های تاریخی فراوانی دارد. اما نکته ای که درمورد این جزیره قابل توجه است این است که  بسیاری از مردم تصور می‌کنند این جزیره زیبا، جزیره‌ای بدون قدمت تاریخی و جدید می‌باشد.خوب است بدانید این تصور درست نیست و قدمت و جمعیت جزیره کیش و بومیان ساکن در آن، به سال‌های خیلی دور و حتی سال های قبل از میلاد برمی گردد. اگر دمی با ساکنان جزیره همصحبت شوید می بینید که در پس ظاهر مدرن جزیره، عقبه‌ای غنی جا خوش کرده است.

در این مقاله از نشریه لیدوماتریپ قصد داریم تا اطلاعات مفیدی درباره این جزیره زیبا در اختیار شما قرار داده و درمورد ساکنین جزیره کیش همچنین جمعیت جزیره کیش اطلاعاتی ارائه دهیم. اما پیش از هرچیز لازم است مختصری درمورد خود جزیره بدانیم. پس در ادامه با ما همراه شوید.

آشنایی با جزیره کیش

برای اینکه با ساکنین جزیره آشنا شویم بهتر است ابتدا کمی با خود جزیره آشنا شویم و اطلاعات مختصری درمورد آن به دست آوریم.

  • تاریخچه جزیره کیش، نگین زیبای آب‌های نیلگون

تاریخچه جزیره کیش؛ نگین زیبای آب‌های نیلگون

حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش با حرکت صفحه‌های بزرگ قاره آفریقا و آسیا و بر اثر وارد شدن فشار به این قاره‌ها و ایجاد چین خوردگی‌هایی، برخی از قسمت‌ها از صفحات قاره‌ها جدا شده و به طور مستقل تشکیل خشکی بر روی آب‌ها را دادند.

جزیره کیش نیز حاصل فشارهای وارد شده به این قاره‌ها بوده و پیدایش جزیره مربوط به سال‌های خیلی دوری می‌باشد. دریاسالار یونانی به نام «نیارخوس» در سال ۳۲۵ قبل از میلاد، سفری اکتشافی به سواحل دریای عمان و خلیج فارس به دستور اسکندر داشت.

نیارخوس در یادداشت‌هایش با نام «اراراکتا» از جزیره کیش یاد می‌کند. بعد از وقوع زلزله قرن چهارم هجری در سیراف، به لطف توران‌شاه، در کیش بندرگاهی ایجاد شده و به یکی از مراکز بازرگانی خلیج فارس تبدیل شد و به این صورت اولین انسان‌ها به این جزیره وارد شده و در آن ساکن شدند.

گرمای نسبی هوا، نور کافی، آب کم عمق و شرایط زیست محیطی فراوان دیگر در این جزیره باعث شده تا این جزیره بستری مناسب برای رشد و تشکیل انواع مرجان‌های دریایی و آبزیان خاص شود و مردم زیادی برای بازدید از این زیبایی‌ها به این جزیره سفر کنند.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

جزیره کیش در دوران حکومت هخامنشیان بر ایران، اهمیت فراوانی پیدا کرد و به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراکز صید ماهی و مروارید جنوب تبدیل شد. حتی بعد از انقراض هخامنشیان و روی کار آمدن حکومت اسکندر مقدونی، اشکانیان و ساسانیان نیز این جزیره اهمیت بالایی داشت.

بر اساس مستنداتی که درباره جزیره کیش پیدا شده، می‌توان دریافت که نام این جزیره در زمان قاجار، قیس بوده و بعدها و در زمان پهلوی به نام کنونی یعنی کیش تغییر نام داده است. واژه لغوی کیش به معنی تیردان بوده و به دلیل وجود تپه‌ها و بلندی‌هایی در مناطق اطراف جزیره که به مانند تیر می‌باشند، به این جزیره نام کیش را نسبت داده‌اند.

این جزیره از دوران اشکانیان، ساسانیان و هخامنشیان بخشی از خاک ایران بود و متاسفانه در برهه‌ای از تاریخ حکمرانی خلیفه‌های اُمَوی، تحت تسلط ایران نبود و پس از آن دوره، در دوره آل بویه دوباره جزوی از خاک ایران شد.

در سال ۱۳۴۹ کارشناسان ایرانی و آمریکایی، از جزیره کیش بازدید کرده و این جزیره را به عنوان یک مرکز بین‌الملی توریستی معرفی کردند. در سال ۱۳۵۱، سازمان عمران کیش با الگو قرار دادن جزایر هاوایی و مدیترانه شروع به ساخت‌وساز و پیشرفت توریستی منطقه کرد و در بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱، این جزیره به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی ‌شد.

  • مشخصات جغرافیایی جزیره کیش

مشخصات-جغرافیایی-جزیره-کیش

جزیره کیش جزو استان هرمزگان و بندر لنگه می‌باشد و جمعیت جزیره کیش، ۹۰ درصد جمعیت بندر لنگه را تشکیل می‌دهد؛ به طوری که بیشتر اهالی بندر لنگه، ساکن جزیره کیش هستند.

اگر به صورت هوایی و از بالا به این جزیره زیبا و جذاب بنگرید، جزیره‌ای بیضی شکل می‌بینید که مساحت آن چیزی حدود ۹۱  کیلومتر مربع است. این جزیره بیضی شکل ۱۵ کیلومتر طول و ۵/۷ کیلومتر عرض دارد.

جزیره مرجانی کیش با آب‌های نیلگون خلیج فارس سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی است. به اغلب مسافران عزیز این جزیره خوش آب‌وهوا توصیه می‌شود که قبل از سفر به کیش، با انواع تفریحات آبی کیش و تفریحات غیر آبی جزیره کیش آشنا شده و بر اساس آن برنامه سفر به کیش را تنظیم نمایند.

جالب است بدانید که جزیره کیش با دبی نسبت خواهر خواندگی داشته و یک قرارداد، جهت همبستگی بیشتر فرهنگ‌ها و مردم و جمعیت جزیره کیش بسته شده است.

  • آب و هوای جزیره کیش

آب-و-هوای-جزیره-کیش

جزیره کیش، آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد و در برخی از فصول سال مانند تابستان، دمای هوا در جزیره بسیار بالا بوده و میزان رطوبت نیز بسیار بالا می‌رود. تفریحات تابستانه کیش در تابستان به راه هستند. اما فصل بهار و پاییز، بهترین زمان برای سفر به این جزیره بوده و بسیاری از افراد، فصل پاییز و بهار را برای سفر به این جزیره انتخاب می‌کنند.

البته ذکر این نکته نیز مهم است که در فصل پاییز و زمستان، امکان استفاده از تفریحات آبی در جزیره کیش وجود ندارد و برای استفاده از این تفریحات، بهتر است در فصل تابستان به این جزیره سفر کرد.

همه چیز در مورد ساکنین و جمعیت جزیره کیش

همه-چیز-در-مورد-ساکنین-و-جمعیت-جزیره-کیش

مردمان کیش بسیار خونگرم و مهمان‌نواز بوده و درصد بالایی از آن‌ها در انواع مشاغل خدماتی به مسافران این جزیره مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده که در سال ۱۳۹۵ به دست آمده است، جمعیت جزیره کیش بیشتر از ۳۹۰۰۰ نفر است.

اغلب این افراد، ساکن خود جزیره کیش هستند و دارای کارت کیشوندی هستند. در زمان‌های قدیم، بخشی روستایی به نام سفین در نزدیکی کیش قرار داشت که اکثر بومیان این جزیره در این منطقه زندگی می‌کردند و به کار صیادی، دامداری و در برخی از اوقات به کشاورزی می‌پرداختند.

اما امروزه، با توسعه و گسترش صنعت هتل‌سازی و انواع صنایع دیگر توریستی، به مرور زمان این منطقه نیز به بخش مرکزی جزیره کیش پیوست و امروزه صرفاً محله‌ای به نام سِفین در کیش وجود دارد.

جمعیت جزیره کیش و بومیان آن اغلب عرب زبان بوده و برخی از آنها نیز سیاه‌پوستان آفریقایی تبار از نژادهای سامی، نوردیک و دراویدی هستند که زبان فارسی و عربی، زبان رایج آن‌هاست.

البته لازم به ذکر است که امروزه کمتر از ۲ درصد جمعیت جزیره کیش را بومیان آن تشکیل می‌دهند و اغلب ساکنین جزیره کیش غیربومی بوده و با کارت کیشوندی در کیش ساکن هستند.

پوشاک بومیان کیش؛ پوشاکی اصیل و ایرانی

پوشاک بومیان کیش؛ پوشاکی اصیل و ایرانی

دشداشه و عرقچین، پوشاک محلی مردان بومی جزیره کیش می‌باشد. کندوره، شلوار بندری، برقع یا نقاب، چادر بندری، اورنی نیز لباس محلی زنان بومی جزیره کیش است. البته این پوشاک محلی و بومی، پوشاک محلی اکثر مناطق جنوبی ایران هستند. یکی از دغدغه های مسافران، انتخاب لباس برای سفر است. در کیش شما می توانید علاوه بر لبسا های خنک و تابستانی خودتان از لباس های محلی ساکنین جزیره نیز استفاده کنید.

فرهنگ و آداب‌ و رسوم ساکنین جزیره کیش

در اغلب مناطق جنوبی ایران و همچنین جزیره کیش، بسیاری از اهالی را اعراب تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین اعیاد برای ساکنان جزیره کیش، اعیاد فطر و قربان هستند؛ زیرا بسیاری از جمعیت جزیره کیش و بومیان آن اهل سنت هستند.

ساز محلی مرسوم در این جزیره بین جمعیت جزیره کیش، نوعی طبل است و شغل مردم کیش ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و بازرگانی می‌باشد. ساکنین جزیره کیش مراسم‌های محلی بسیار زیادی دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین و غیرمعمول‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

· مراسم زار؛ مراسمی رایج در میان بومیان کیش برای طرد ارواح خبیث

مراسم زار؛ مراسمی برای طرد ارواح خبیث

این مراسم که توسط یک مجری زن برگزار می‌شود، ریشه اتیوپی یا حبشه‎‌ای دارد. ساکنین جزیره کیش معتقدند که زار، ارواحی خبیث می‌باشند که می‌توانند در مناطق مرطوب به جسم انسان‌ها نفوذ کنند. در مراسم زار نوعی رقص به اسم رقص زار توسط افراد انجام می‌شود تا از بیماری‌های ناشی از زار و ارواح خبیثه جلوگیری شود.

· اهل هوا؛ نوعی مراسم مخصوص جن‌گیری در جزیره کیش 

اهل هوا؛ نوعی مراسم مخصوص جن‌گیری 

این مراسم نیز نوعی مراسم جن‌گیری می‌باشد. به اعتقاد بومیان کیش، اهل هوا افرادی هستند که گرفتار بادهای اهریمنی شده و بیمار می‌شوند. مامان و بابای باد اهریمنی، موجوداتی هستند که ساکنین جزیره کیش برای رهایی از بیماری و خارج کردن باد از بدن شخص مورد نظر به آن‌ها متوسل می‌شوند و کارهای مشخصی را انجام می‌دهند.

· مراسم مذهبی گرگاعو؛ شادی و پایکوبی اهالی کیش در اعیاد اسلامی

مراسم مذهبی گرگاعو؛ شادی و پایکوبی در اعیاد اسلامی

بومیان جزیره کیش در تاریخ‌های ولادت امام حسن(ع) و امام زمان(عج) مراسمی با نام گرگاعو برگزار می‌کنند که در آن بچه‌ها به صورت گروهی و دسته‌جمعی با خواندن شعر و سرود به خانه همسایه‌ها رفته و طلب خوراکی و شیرینی می‌کنند.

· مراسم مذهبی عیدین؛ مراسم مخصوص اعیاد فطر و قربان در کیش

مراسم مذهبی عیدین؛ مراسم مخصوص اعیاد فطر و قربان

این مراسم‌ها در روز عید فطر و عید قربان انجام می‌شود و ساکنان جزیره کیش در این مراسم به منازل یکدیگر رفته و آن را جشن می‌گیرند.

زندگی در کیش و مقررات مخصوص این جزیره

زندگی در کیش و مقررات مخصوص این جزیره

جزیره کیش یکی از قانونمندترین شهرهای ایران است و برای زندگی در کیش باید یک سری از قوانین را رعایت کنند و انجام برخی از کارها در این جزیره ممنوع می‌باشد. از جمله کارهای ممنوع در این جزیره عبارت است از:

رزرو آنلاین هتل در کیش

  • چادر زدن در سطح جزیره
  • بوق زدن در جزیره
  • دنده عقب رفتن
  • انداختن آشغال به بیرون
  • رانندگی با ماشین کثیف
  • شنا کردن در سواحل کیش
  • راهنما نزدن در میدان‌ها

با توجه به تمامی مطالبی که ذکر شد، جزیره کیش یکی از بهترین و دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری است که سالانه، مسافران زیادی برای سفر این جزیره زیبا را برمی‌گزینند. شما نیز می‌توانید با اجاره روزانه ویلا در کیش به این جزیره سفر کرده و از آثار این جزیره زیبا دیدن کنید و از انواع تفریحات مهیج موجود لذت ببرید.

۴.۷/۵ - (۸ امتیاز)
یک نظر برای "همه چیز در مورد ساکنین و جمعیت جزیره کیش" ارسال شده.
  1. Rasol bazrpach گفت:

    ***با نام و یاد خدا***
    جزیره کیش بسیار جزیره زیبا و خاص و دلنشینه که زندگی تو اون منطقه باعث آرامش و آسایش مطلقه آدم میشه، به امید روزی که بنده جز‌‌ یکی از ساکنین این منطقه زیبا بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *