دشت ارژن کازرون

دشت ارژن شیراز

شیراز یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار ایران است که به جز جاذبه های زیبایی که داخل شهر قرار دارند، در اطراف آن نیز جاهای دیدنی متعددی وجود دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به دشت ارژن اشاره کرد که بین دو شهر شیراز و کازرون قرار دارد. این دشت هم به جز اینکه خودش به تنهایی یک جاذبه مهم و زیباست، اما هنگام بازدید از آن می‌توانید از دریاچه ارژن، آبشار چرونیز، چادرهای عشایری و بازارچه‌های محلی هم بازدید کنید. همچنین روستای ارژن هم در نزدیکی دشت قرار گرفته که بافت قدیمی، کوچه ‌باغ‌ها و خانه‌های گلی‌‎ آن جذابیت بسیاری برای مسافران دارد. برای آشنایی و به دست آوردن اطلاعات کامل درمورد دشت ارژن که از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود، با ادامه این مقاله‌ی مجله لیدوما همراه شوید.

معرفی دشت ارژن

دشت ارژن

دشت ارژن شیراز با وسعت ۹۰ کیلومتر مربع در مجاورت کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این مجاورت با زاگرس باعث شده که آب و هوای دشت همیشه مطبوع و دلنشین باشد. دشت ارژن از شمال به روستای ارژن و از جنوب به کازرون می رسد. محیط سرسبز، وجود حیوانات مختلف، دریاچه وجود آثار تاریخی در اطراف این دشت باعث شده تا دشت ارژن را به انتخاب بسیاری از گردشگران بدل شود. اگر اهل عکاسی هستید، با سفر به دشت ارژن، در در فصل های سرد سال، فرصتی برای ثبت تصاویری ناب نصیبتان خواهد شد.

دشت ارژن کجاست؟

دشت ارژن

دشت ارژن در ۶۰ کیلومتری شیراز، فاصله بین شهرهای شیراز و کازرون و از نظر آب و هوایی در یکی از بهترین نقاط استان فارس واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه از شیراز راهی کازرون شوید و پس از حسین آباد و خیبرآباد، از خان زنیان عبور کنید تا به دشت زیبای ارژن برسید.

تاریخچه دشت ارژن

دشت ارژن کازرون

اگر به کتیبه های موجود در تخت جمشید دقت کرده باشید، ممکن است متوجه نقش‌هایی از شیر، گوزن و آهوی ایرانی بر کتیبه‌های تخت جمشید شده باشید که این خود نشان دهنده این است که شاهان هخامنشی برای شکار به دشت ارژن می‌رفتند. این دشت از گذشته محیطی خوش ‌آب‌ و هوا و مطلوب برای زندگی جانوران و انسان‌ها بوده است. با این تفاسیر دشت ارژن ارزش تاریخی زیادی دارد.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن فارس

پوشش گیاهی دشت ارژن

همانطور که گفتیم مجاورت و هم‌نشینی با کوه‌های زاگرس برای این دشت یک موهبت به حساب می آید و باعث شده بآب و هوای این منطقه همیشه مطلوب باشد. این موضوع و باراش باران های فراوان باعث شده درختان زیادی اعم از بلوط و زالزالک و بادام، علفزارهای سرسبز و چندین دریاچه و آبشار در این منطقه به وجود بیاید.

در گذشته شیر ایرانی در این منطقه زندگی می‌کرد، اما امروزه دیگر اثری از این حیوان وجود ندارد! البته برخی از گونه‌های خاص مثل آهو و گوزن و دیگر حیواناتی مثل گاو و گوسفند در این منطقه همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.

بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز

در فصل بهار و به‌ویژه ماه‌های فروردین و اردیبهشت، زیبایی دشت ارژن به اوج خود می‌رسد. درواقع فصل بهار را می‌توان بهترین زمان سفر به دشت ارژن شیراز دانست. این دشت از اواخر بهار تا اواسط تابستان میزبان کوچ قشلاقی عشایر است که یکی از جاذبه‌های دشت برای علاقمندان به زندیگ عشایری و بومی به حساب می‌آید.

امکانات گردشگری دشت ارژن

بازارچه های دشت ارژن

یکی از مهم ترین امکاناتی که در این منطقه وجود دارد وجود بازارچه های کوچک محلی است که هرچه بخواهید را می توانید از آن ها تهیه کنید. به جز این در دشت ارژن رستوران و قهوه‌خانه ها زیادی وجود دارد. پس خیالتان راحت باشد که بعد از یک تفریح درست و حسابی،می توانید در یکی از قهوه خانه ها استراحت کنید.

مسیر دسترسی به دشت ارژن و فاصله تا شیراز

دسترسی به دشت ارژن

جاهای دیدنی اطراف دشت ارژن

آبشار چرونیز

آبشار چرونیز دشت ارژن

آبشار چرونیز یکی از آبشارهایی است که از کوه‌های کوهمره سرچشمه می‌گیرد و منظره ای زیبا و چشم نواز دارد. این آبشار در مسیر استراحتگاه دشت ارژن واقع شده است.

آبشار ارژن

آبشار ارژن

آبشار ارژن در ۵ کیلومتری همین دشت واقع شده و مردم محلی به این آبشار چراب می‌گویند. آب این آبشار به دشت می رود و نقش به سزایی در سرسبزی و طراوت دشت دارد.

تالابی به نام ارژن هم در این منطقه وجود دارد که یکی از مقصدهای مناسب برای پرندگان مهاجر است. البته مدت زیادی بود که به دلیل خشکسالی‌های پیا‌پی، از میزان آب این تالاب کم شده بود ولی با بارندگی‌های اخیر، این تالاب جانی دوباره گرفته است.

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان

این دریاچه زیبا در ۶۰ کیلومتری دشت ارژن واقع شده و مسیر دسترسی به آن کمی دشوار و کمی خسته‌کننده است. ولی از من می شنوید بدون شک ارزشش را دارد که این سختی را به جان بخرید. بعد از رسیدن به این دریاچه با یک تابلوی زیبا مواجه می شوید که دریاچه ای در حصار کوه ها را پیش چشم شما قرار داده است.

شهر باستانی بیشاپور

بیشاپور دشت ارژن

شهر باستانی بیشاپور در ۶۵ کیلومتری دشت ارژن قرار گرفته و قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد. اطلاعاتی که از سنگ‌نوشته‌ها و نقوش روی سنگ‌ها و صخره‌های این شهر باستانی،به دست آمده، نشان دهنده تمدن شهری و معماری آن است.

دشت برم

دشت برم

دشت برم در مسیر جاده جدید کازرون به شیراز واقع شده است. این منطقهبا وجود درخت های بلوط و دشت های لاله به‌عنوان بزرگ‌ترین دشت بلوط ایران شناخته می‌شود.

غار شاپور

غار بیشاپور

یکی از خاص ترین جاهای دیدنی نزدیک دشت ارژن غار شاپور است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد. این غار در ۳۰ کیلومتری شمال کازرون قرار گرفته و به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری مهم استان فارس و حتی کشور محسوب می گردد.

چراب

آبشار چراب

چراب آبشار و چشمه ای زیبا در ۵ کیلومتری دشت است. این آبشار یکی از مناطق جذاب برای طبیعت گردی و گردش های خانوادگی و دوستانه حسوب می شود. آب و هوای مطبوع، چشمه های جوشان، وجود درختان و نزدیکی به دشت ارژن از مزایاو جذابیت های چراب است.

اقامت در دشت ارژن و اطراف

گزینه های جذاب و زیادی برای اقامت در نزدیکی دشت ارژن وجود دارد. می‌توانید از اقامتگاه بوم گردی دشت ارژن استفاده کنید و شاهد زندگی محلی مردم منطقه باشید. اگر اهل کمپ کردن هستید و دوست دارید شب را در دل طبیعت بگذرانید، می‌توانید در نقاط مختلف دشت چادر برپا کنند. اگر هم دوست دارید اقامتی راحت در هتل مناسب را تجربه کنید و دسترسی خوبی به دشت ارژن داشته باشید، می‌توانید رزرو هتل در شیراز یا کازرون را انتخاب نمایید. گزینه دیگری هم که پیش رویتان قرار دارد اجاره ویلا و سوئیت در شیراز و یا اجاره سوئیت در کازرون است.

 

 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *