نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت

نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت


نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت به صورت روزانه و کوتاه مدت

در سال های اخیر، میزان تقاضا برای اجاره ویلا، سوئیت و انواع اقامتگاه های شخصی و غیرهتلی برای بازه های زمانی کوتاه مدت یک روزه تا چند ماهه بسیار بالاگرفته است و گردشگران و مسافران زیادی اقامت در این نوع اقامتگاه های بومی و مردمی را به اقامت در هتل ها ترجیح می دهند. قرارداد اجاره ویلا و سوئیت، از جمله عقودی است که قانون گذار در مواد ۴۶۶ تا ۵۱۷ قانون مدنی به آن پرداخته است. بنابر ماده ۴۶۶ قانون مدنی ایران اجاره عقدی است که به موجب آن، مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌گویند.

بیان مدت اجاره و مشخص بودن عین مستاجره، مبلغ اجاره وشیوه پرداخت، جریمه تاخیر در تحویل ویلا برخی از نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت هستند که هنگام رزرو اقامتگاه چه از طریق پلتفرم ها و چه به صورت اجاره حضوری از مالک اقامتگاه، نیازمند توجه دقیق به این موارد هستیم. در ادامه این مطلب به بررسی کامل تر نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت صورت روزانه و کوتاه مدت  می پردازیم.

 

تنظیم قرارداد
تنظیم قرارداد

ما چه به صورت حضوری مستقیم و از خود مالک اقامتگاه اقدام به اجاره اقامتگاه کنیم و یا به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم ها، نیازمند تنظیم قراردادی به صورت کتبی یا دیجیتال هستیم. تفاهم شفاهی برای اجاره کافی نیست چرا که اگر مشکلی پیش بیاید برای اثبات حق، نیازمند مراجعه به قرارداد کتبی تنظیم شده هستیم. در حالت رزرو از طریق پلتفرم های اجاره ویلا و سوئیت تدابیر قانونی در نظر گرفته شده به حالت امضای دیجیتال و قبول قوانین و مقررات هنگام ثبت درخواست رزرو بوده و در صفحه قوانین و مقررات سایت و صفحه اقامتگاه و  پیش فاکتور رزروگنجانده شده است و مهمان و میزبان در استفاده از پلتفرم موافقت خود با قوانین سایت را پذیرفته اند و به واسطه آن، هم میزبان و هم مهمان با اعتماد به بستر ایجاد شده اقدام به اجاره و رزرو اقامتگاه می نمایند. درصورتی که رزرو به صورت حضوری باشد این شرایط مقداری سخت تر بوده و حتما می بایست به صورت کتبی قرارداد اجاره را تنظیم کنیم. البته صرفا تنظیم قرارداد کافی نبوده و در ادامه به موارد مهم دیگری از نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت می پردازیم.

 

بررسی اطلاعات و مدارک میزبان

قبل از رزرو آنلاین ویلا و یا اجاره حضوری می بایست اطلاعات میزبان بررسی شود و شناخت دقیقی از میزبان داشته باشیم. چرا که توجه به این مهم نه تنها باعث قانونی تر شدن فرایند رزرو ما می شود بلکه موجب انتخاب بهتری می شود. یک میزبان عبوس و بد اخلاق می تواند به کلی موجب خاطره بدی از سفر ما شود. پلتفرم های معتبری مانند پلتفرم اجاره ویلا و سوئیت لیدوماتریپ، هنگام ثبت و انتشار، اقامتگاه را کارشناسی کرده و اطلاعات هویتی میزبان مانند کارت ملی و اجاره نامه یا سند اقامتگاه را از میزبان درخواست می کنند. همچنین شما می توانید با بررسی اطلاعاتی از میزبان شناخت بهتری از میزبان قبل از رزرو داشته باشید. تصویر پروفایل میزبان، سابقه عضویت در سایت، نظرات مسافران قبلی، میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ها، آپدیت بودن تقویم اقامتگاه و تعداد اقامتگاه میزبان فاکتور هایی هستند که به شناخت شما از میزبان قبل از رزرو قطعی ویلا و سوئیت کمک می کند.

در اجاره حضوری نیز حتما می بایست مدارک میزبان بررسی شود و اطلاعاتی در مورد صاحب اقامتگاه کسب کنیم. در هر دو حالت میزبان یا باید صاحب اقامتگاه باشد و یا منفعت مالک به طریقی به ایشان منتقل شده باشد. در غیر این صورت اگر معامله با مال غیر صورت گیرد، معامله فضولی محسوب شده و بنابر ماده ۲۴۷ قانون مدنی، صحت معامله فضولی منوط به اجازه صاحب آن می باشد.

 

بررسی امکانات و خصوصیات اقامتگاه

بررسی کامل امکانات ویلا و موارد مندرج در قرارداد کتبی و یا امکانات و اطلاعات درج شده در سایت از جمله مهمترین نکات حقوقی اجاره ویلا و سوئیت می باشد چرا که در قرارداد ذکر شده است که ما ویلا و سوئیت را با این موارد تحویل گرفته ایم و می بایست با همان موارد هم به شکل کاملی تحویل دهیم. علی الخصوص در رزرو حضوری توجه به این نکته بسیار مهم است. حتما به بررسی موارد مندرج در قرارداد توجه کنید و یک نسخه کپی از قرارداد داشته باشید.

تعیین مدت اجاره

هنگام تنظیم قرارداد اجاره سوئیت یا ویلا، مدت قرارداد، تاریخ شروع و پایان اجاره، زمان تحویل اقامتگاه به همراه مشخصات هویتی طرفین، به طور دقیق، درج شود و حتی الامکان، اطلاعات هویتی، با استفاده از کارت ملی و پس از رویت این مدرک، نوشته شوند. یادداشت یک یا دو شماره تماس معتبر و در دسترس و در قرارداد از نکات حقوقی مهمی است که در تنظیم قرارداد اجاره ویلا و سوئیت، ضروری است. در پلتفرم لیدوماتریپ تمامی این اطلاعات دقیق از میزبان و مهمان دریافت میشود و در پنل آنها به صورت محرمانه ذخیره می‌شود و پشتیبانان لیدوما با اطلاع کامل از این اطلاعات می‌توانند مناسب‌ترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند. همچنین در صورت بروز مشکل این اطلاعات قابل دسترسی است.

 

اجاره بها و شیوه پرداخت

بهتر است در قرارداد اجاره ویلا و سوئیت، مبلغ اجاره به ازای هر شب و تعداد نفرات و زمان پرداخت اجاره بها بیان شده و نحوه پرداخت آن معین گردد. در صورتی که مالک بیم آن را داشته که مستاجر، اجاره را در مدت مقرر پرداخت ننماید، مالک می تواند مبلغی را تحت عنوان جریمه دیرکرد در قرارداد معین نماید تا بتواند از این طریق خسارت وارده را جبران کند. در پلتفرم لیدوماتریپ مبلغ طی شده در کیف پول مهمان به امانت نگه داشته می‌شود و بعد از دریافت اقامتگاه و تایید صحت اطلاعات اقامتگاه توسط مهمان به حساب میزبان واریز میشود. مهمان میتواند با توجه به شرایط از طریق درگاه پرداخت یا شماره کارت اعلام شده از طرف پشتیبانی لیدوماتریپ پرداخت را انجام دهد. دیگر مهمان و میزبان نگرانی بابت مسئله پرداخت اجاره بها نخواهند داشت.

 

تحویل اقامتگاه مطابق موضوع قرارداد

میزبان می بایست عین موضوع قرارداد را مطابق با ماده ۴۷۷ قانون مدنی، به مهمان تحویل دهد. به شکلی که مهمان بتواند استفاده مطلوبه را از اقامتگاه داشته باشد. چه از نظر امکانات اقامتگاه و اطلاعات درج شده هنگام رزرو اقامتگاه و چه از نظر زمان تحویل اقامتگاه به مهمان که معمولا در اجاره های رزوانه تحویل اقامتگاه به مهمان بعد از ساعت ۱۴ روز شروع و تحویل اقامتگاه به میزبان قبل از ۱۲ ظهر روز خروج می باشد. همچنین بر طبق ماده ۴۷۸ ، هرگاه معلوم شود عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده است، مهمان می تواند اجاره را فسخ کند و یا ویلا را به همان شکلی که تحویل گرفته است، با تمام اجرت قبول کند. با این حال، اگر میزبان رفع عیب کند، به نحوی که به مهمان ضرری نرسد، مهمان اقامتگاه حق استفاده از خیار عیب ندارد.

 

فسخ قرارداد و جبران خسارت

اگر اطلاعات درج شده در سایت و یا قرارداد حضوری با آنچه که واقعیت داشت مغایرت داشت مهمان می تواند با اثبات ادعای خود اقدام به فسخ قرارداد نماید. در رزرو و اجاره حضوری تادیه مبلغ پرداخت شده نیازمند طی کردن مراحل قانونی است و این امر ممکن است موجب صرف زمان زیادی شود و توافق با میزبان راهکار ساده تری است. در رزرو آنلاین ویلا و سوئیت از طریق پلتفرم های معتبر، مبلغ پرداخت شده شما تا زمان تحویل اقامتگاه نزد سایت و در کیف پول شما به امانت محفوظ است و اگر در هنگام تحویل اقامتگاه مغایرتی با اطلاعات درج شده در سایت مشاهده کردید می توانید با تماس با پشتیبانی سایت و ارائه مستنداتی از قبیل تصویر اقدام به فسخ و لغو رزرو کرده و پیشنهاد اقامتگاه جایگزین کنید و یا کل مبلغ به شما بازگردانده خواهد شد.

 

صحت معامله

شرایط کلی و عمومی صحت معاملات، نیز می بایست در قرارداد اجاره روزانه و کوتاه مدت ویلا و سوئیت لحاظ شود. بر طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی، برای صحت هر معامله دارا بودن چهار شرط الزامی است که شامل قصد و رضای طرفین، اهلیت آن ها، معین بودن موضوع مورد معامله و مشروعیت جهت معامله می شود. همچنین، بر اساس ماده ۲۱۰ قانون مدنی، طرفین اجاره باید برای انجام معامله اهلیت داشته باشند و اهلیت نیز بنابر ماده ۲۱۱ قانون، به معنی عاقل و رشید بودن و بالغ بودن طرفین قرارداد می باشد. از نظر حقوقی شرایط مزبور ارکان متشکله قرارداد اجاره ویلا و سوئیت می‌باشند.

بهتر است ویلا یا سوئیت از طریق خود مالک اجاره شود ولی اگر طرف معامله صاحب اصلی اقامتگاه نباشد برای صحت قرار داد بنابر ماده ۴۷۳ قانون مدنی”لازم نیست که موجر مالک عین مستاجره باشد ولی باید مالک منافع آن باشد” مگر اینکه در قرارداد عینا بیان شده باشد که اقامتگاه نمیتواند به شخص دیگری به غیر از مستاجر اجاره داده شود، بنا برا ماده ۴۷۴ قانون مدنی” مستاجر میتواند عین مستاجره را به دیگری اجاره بدهد مگر اینکه در عقد اجاره خلاف آن شرط شده باشد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *