آبشار مارگون کجاست؟

آبشار مارگون کجاست

آبشارها یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های طبیعیت هستند که همیشه مسافران و طبیعت دوستان را به سمت خود می کشانند. یکی از زیباترین و پرمسافرترین این آبشارها آبشار مارگون است که در استان فارس قرار دارد و  زیبایی بی اندازه آن باعث شده تا دل گردشگران داخلی و خارجی زیادی را ببرد. یکی از ویژگی های منحصربه فرد این آبشار این است که دمای آب آن در روزهای گرم سال هم همچنان خنک است. پیشنهاد می کنم اگر قصد طبیعت گردی و سفر به این منطقه را دارید تا پایان با این مقاله از مجله لیدوماتریپ همراه باشید تا با این مقصد زیبا، مسیر دسترسی به آن، دیدنی‌های اطراف آن و دیگر اطلاعات لازم در سفر به مارگون آشنا شوید و بتوانید برنامه ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید.

معرفی آبشار مارگون

آبشار مارگون

آبشار مارگون در شمال استان فارس و در ۱۲۸ کیلومتری شیراز واقع شده است. به این ترتیب گردشگرانی که قصد سفر به شیراز را دارند میتوانند بعد از اجاره سوئیت در شیراز و گشت و گذار در این شهر زیبا، سری هم به این آبشار زیبا بزنند. همانطور که گفتیم آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. نکته جالب و عجیب اینکه  آب مارگون از رودخانه سرازیر نمی شود بلکه چشمه هایی ارتفاع ۷۰ متری کوه سرازیر می شود و منظره زیبایی را به وجود آورده است. آب رودخانه های حاصل از این آبشار تا نزدیکی شهرستان سپیدان فارس امتداد یافته و در اطراف این رودخانه ها طبیعت زیبایی از درختان زالزالک، سیب و بوته‌های زرشک به وجود آمده است.

آبشار مارگون کجاست؟

آبشار مارگون در استان فارس، شهرستان سپیدان و در نزدیکی روستای مارگون قرار دارد.

آدرس: فارس، سپیدان، روستای مارگون.

فاصله شیراز تا مارگون: ۱۲۸ کیلومتر

فاصله اصفهان تا مارگون: ۳۲۰ کیلومتر

فاصله سپیدان تا مارگون: ۵۰ کیلومتر

فاصله یاسوج تا مارگون: ۶۶ کیلومتر

جاهای دیدنی مارگون

چشم انداز آبشار

آبشار مارگون شیراز

اولین چیزی که در همان نگاه اول تمام توجه شما را به خود جلب مب کند، بزرگی و زیبایی است. همینطور که دارید از تماشای زیبایی ها لذت می برید احتمالا رنگین کمان های زیبایی را هم مشاهده خواهید کرد که از ریزش آب آبشار در قسمت‌های مختلف تشکیل شده و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. از شنیدن صدای برخورد آب با زمین هم نمی شود گذشت.

آب بازی

مارگون یاسوج

با اینکه آب آبشار در گرم‌ترین فصل سال هم، بسیار خنک و منفی۱۰ درجه است؛ اما راه‌ رفتن در آن یا نوشیدن آب آبشار هیچ‌ گونه عارضه‌ای مانند پادرد یا سرما خوردگی برایتان  به‌دنبال نخواهد داشت.

عکاسی

برای عکاسان و علاقمندان به عکاسی منظره زیبای آبشار و طبیعت اطراف آن از بهترین مکان‌ها برای ثبت تصاویر جذاب و به ‌یادماندنی است.

غار نوردی

آبشار مارگون

به جز آبشار و طبیعت اطراف آن، یکی دیگر از جاذبه های مارگون وجود غار بزرگی است که در دل صخره ها پنهان شده است. البته رسیدن به این غار آبی کار هر گردشگری نیست و به مهارت و تجهیزات زیادی نیاز دارد. البته وجود یک راهنمای کاربلد هم ضروری است.

ورودی اصلی غار زیر رگه‌های آبشار پنهان شده و به دلیل خروج آب با فشار زیاد، امکان دسترسی به غار از این سمت وجود ندارد. بنابراین باید کوه را دور بزنید و از مسیر دیگری به داخل غار راه پیدا کنید. البته این مسیر هم مسیر آسانی نیست و در چند قسمت از آن باید در آب رودخانه شنا کنید یا از صخره کوه بالا بروید.

طبیعت اطراف آبشار

آبشار مارگون یاسوج

کوه‌ها و صخره‌های خزه ‌بسته از دیگر مواردی هستند که زیبایی مارگون را دوچندان کرده‌اند. کسانی که آنقدرها هم اهل هیجان نیستند و نمی توانند مسیرهای سخت را طی کنند به جز آب ‌بازی در نزدیکی آبشار و گردش در رودخانه پایین ‌دست می توانند در محیط سبز و بکر اطراف هم بگردند و از طبیعت زیبا و باطرئات لذت ببرند. یکی از جذابیت های بهاری آبشار مارگون هم گل های لاله واژگون است که منظره بی نظیری را به وجود می آورند.

امکانات آبشار مارگون

آبشار مارگون

از آنجایی که مسافران زیادی به این منطقه سفر میکنند امکانات خوبی از جمله پارکینگ و سرویس بهداشتی برای رفاه حال مسافران فراهم شده است. همچنین اگر قصد اقامت در کنار آبشار را دارید هم بدانید که شهرداری منطقه در این محوطه مکان های مسطحی را برای کمپ و اقامت تدارک دیده است.

نکات بازدید از آبشار مارگون

آبشار مارگون شیراز

  • در آبشار مارگون فضای کمی برای نشستن و پارک خودرو وجود دارد. و همین کمبود فضا باعث شده تا در ایام شلوغ و پر مسافر  به‌ویژه در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان به وجود آید.
  • مسیر دسترسی به آبشار مارگون چندان راحت نیست و در زمستان هم شدیدا برف‌گیر می‌شود؛ بنابراین، قبل از حرکت حتما از بازبودن راه‌ها مطمئن شوید و تجهیزات لازم برای سفر را هم فراموش نکنید.
  • مواظب باشید! مسیر روستای مارگون از کنار دره ای خطرناک می گذرد و خاکی، کم‌عرض است.
  •  هزینه ورودی هر خودرو به‌ سمت آبشار در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ هزار تومان است.
  • در بازدید از آبشار بهتر است لوازمی مانند آب آشامیدنی، عینک آفتابی، لباس اضافه، میان‌ وعده، کرم ضدآفتاب، کفش پیاده ‌روی، کیسه زباله و… با خود به همراه داشته باشید.
  • حواستان باشد که نزدیک‌ترین پمپ بنزین به مارگون در شهر سپیدان قرار دارد. پس با باک پر سفر کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار مارگون

بهترین زمان بازدید از آبشار مارگون

طبیعتا آبشار مارگون در همه فصول سال زیباست، اما در نیمه دوم سال علیرغم سردی بیش از حد هوا که توان سفر به این منطقه راکم می کند، قندیل ‌های یخی زیبایی دوچندانی به آبشار می بخشند. مارگون در فصل تابستان پرمسافرترین حالت خود را دارد. حتی در گرم ترین روزهای سال هم دمای این منطقه به بیشتر از ۱۰ درجه نمی رسد. این فصل بهترین زمان برای سفر و بازدید از آبشار مارگون است؛ چراکه علاوه بر چادر زدن و لذت بردن از صدای آب می‌توانید مراسم محلی را هم ببینید.

مسیر دسترسی به آبشار مارگون یاسوج

دسترسی به آبشار مارگون

برای رسیدن به آبشار مارگون می توانید مسیرهای متعددی را طی کنید. اگر از شهرهای شمالی عازم این منطقه می شوید، قبل از اینکه به یاسوج برسید در ۲۹ کیلومتری جاده اقلید- یاسوج تابلوهای راهنما شما را به مقصد زیبایتان می رساند. اما اگر از استان های جنوبی راهی شوید، بعد از رسیدن به یاسوج و اجاره سوئیت در یاسوج، ۶۵ کیلومتر از شهر خارج شوید تا تابلوها آبشار مارگون را ببینید. اما اگر قرار است از شیراز به سمت مارگون بروید، بهتر است ابتدا به سمت سپیدان بروید. بعد از یک مسیر ۱۳۰ کیلومتری به آبشار می رسید.

اقامت در مارگون

در مسیرتان از سپیدان تا روستای مارگون، هتل، ویلا و خانه‌های اجاره‌ای زیادی برای اقامت مسافران تدارک دیده شده است که می‌توانید از اجاره سوئیت در سپیدان آن‌ها برای اقامت استفاده کنید.

 

 

۳/۵ - (۱۳ امتیاز)
2 نظر برای "آبشار مارگون کجاست؟" ارسال شده.
  1. مهدی گفت:

    آبشاری بسیارزیبا حرفی برای گفتن به آنهایی که پول خودرا صرف مسافرتهای خارج ازکشور می کننداما طبیعت زیبای کشورعزیزمان رانادیده می گیرند

  2. داؤد گفت:

    حرف نداره‍ عألئه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *