تنگه رغز داراب

تنگه رغز

تنگه رغز یکی از جاذبه های گردشگری در شهرستان داراب استان فارس است که در ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. این تنگه برای کسانی که اهل ماجراجویی هستند و بجاهای بکر و دست نیافتنی برایشان جذاب است یکی از بهترین گزینه برای تامین آدرنالین بدن است. البته ایران از این دست جاذبه های طبیعی بکر و زیبا کم ندارد، اما رغز از آن جاذبه هایی است که طبیعت دوستان را برای بازدید از این تنگه ترغیب می کند. مطمئن باشید که اگر اهل هیجان هستید، در این تنگ زیبا طبیعت ‌گردی را به معنای واقعی کلمه تجربه خواهید کرد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل درمورد این تنگه را بدست آورید.

معرفی تنگه رغز

تنگه رغز

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، تنگه رغز در دل طبیعتی بکر و زیبا قرار گرفته و شاید به همین دلیل است که می‌توان آن را عروس تنگه‌های آبی ایران دانست. البته تا چند سال پیش هم هنوز افراد زیادی از وجود این تنگه مطلع نبودند؛ چراکه مسیر دسترسی به تنگه رغز تا حدودی دست نیافتنی است. آب در این تنگه از دل سنگ ها سر بر آورده و منظره جذاب و تماشایی را به وجود آورده است به گونه ای که انگار تکه ای از بهشت روی زمین افتاده است. همچنین وجود  آبشارها، چشمه‌ها و حوضچه‌های زیبا با ماهی‌های رنگارنگ و غارهای بکر و زیبا مکانی شگفت انگیز برای طبیعت گردان به وجود آورده است.

آب تنگه رغز، از چشمه‌ای در میان جنگل سرچشمه گرفته که تا بخش جنوبی دره در مسیری زیر زمینی جریان دارد و بعد از طی مسافتی ۵ کیلومتری در بخش جنوبی روی زمین می‌آید. در طول این مسیر ۵ کیلومتری ده‌ها آبشار بزرگ و کوچک و حدود ۶۰ حوضچه طبیعی به وجود آمده است. بنابراین اگر به تنگه رغز، حتما از سرچشمه و مسیر گذر آب تنگه هم بازدید کنید.

از جذابیت های سفر به تنگه رغز به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز می توان به امکان شنا در حوضچه های تنگه و دیدن رقص زیبای ماهی‌های رنگارنگ اشاره کرد. با وجود این شگفتی ها مطمئن باشید ساعات خوشی را در این تنگه سپری خواهید کرد.

تنگه رغز کجاست؟

همانطور که پیش از این هم گفتیم، تنگه رغز در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهرستان داراب در بخش فسارود واقع شده است. این تنگه از شمال با شهرستان های نی‌ریز و استهبان، از جنوب با شهرستان های زرین دشت و لار، از شرق با استان هرمزگان و از غرب با شهرستان فسا راه ارتباطی دارد.

علت نامگذاری تنگه رغز

رغز در لغت به ‌معنای راه بکر و لغزنده است. البته این نام در بین طبیعت گردان و کوهنوردان مشهور است، ولی مردمان محلی به آن تنگ رودخیز است می‌گویند.

بهترین زمان سفر به تنگه رغز

تنگه رغز

خب! حالا که عزمتان را برای بازدید از تنگه رغز جزم کرده اید، خوب است بدانید بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه شروع می شود و تا اوایل مهرماه ادامه دارد. در این بازه که هوای منطاق جنوبی نسبتا گرم است سرچشمه‌های پر آب تنگه، و نسیمی که از آبشارها و چشمه ها برمی خیزد  طراوت و خنک لذت بخشی به شما می بخشد.

جاذبه های تنگه رغز

تنگه رغز

دیگر می دانید که در تنگه رغز شیراز حوضچه‌ها و آبشارهای متعددی وجود دارد. هنگامی که به آخرین آبشار برسید در کنار آن یادبودی از اولین کاشفان تنگه تعدادی از کوهنوردان نصب شده است. یک گروه کوهنوردی در داراب، به نام گروه آذرخش، آبشارهای مهم این مسیر را به‌ترتیب فرود نامگذاری کرده اند.

نام آبشار ارتفاع عمق آب طول حوضچه
نگین ۱۶متر ۸متر ۴۱متر
بوم رنگ ۷متر ۸متر ۳۱متر
مسعود ۸متر ۱۲متر ۱۵متر
گلاب ۱۱متر ۷متر ۱۲متر
فتح ۸متر ۱.۵متر ۶متر
حکمت ۱۱متر ۱۵متر ۳۲متر
کبوتر ۲۵متر ۲۰متر ۶متر
جام ۹متر ۶متر ۳۶متر
دماغه ۱۲متر ۲متر ۴متر
آذرخش ۶۵متر ۶متر ۱۱متر
یادگار ۴متر ۸متر ۱۱متر
وداع ۴۶متر ۱۰متر ۷متر

تجهیزات لازم برای سفر به تنگه رغز داراب

تنگه رغز

بهتر است قبل از آن که راهی تنگه رغز شوید نیست بدانید که مسیر این سفر، یک مسیر عادی نیست و برای عبور از آن باید تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. به جز تجهیزات و امکانات فیزیکی، داشتن آمادگی جسمانی هم لازم است تا بتوانید مسیر سخت این تنگه را بدون دردسر طی کنید. البته به جز تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی و نیز آمادگی بدنی، برای بازدید از تنگه رغز داراب به موارد زیر هم احتیاج دارید:

  • جلیقه نجات، کلاه ایمنی، طناب.
  • کیسه خواب.
  • لباس غواصی.
  • کفش مناسب (کفش‌‌های صخره ‌نوردی یا صندل‌های طبیعت‌گردی)
  • راهنما.

نکات ایمنی بازدید از تنگه رغز فارس

تنگه رغز فارس

  • قبل از سفر به تنگه رغز، حتما وضعیت آب‌ و هوا را بررسی کنید.
  • تجهیزات ایمنی همراه داشته باشید.
  • سعی کنید با یک تور حرفه‌ای یا یک راهنمای محلی سفر کنید.
  • اگر شنا بلد نیستید بهتر است قید این سفر را بزنید؛ چون در این مسیر باید از حوضچه‌های زیادی عبور کنید.
  • آمادگی بدنی داشته باشید.
  • اگر ترس از ارتفاع دارید این نکته را در نظر بگیرید که در این سفر از ارتفاعات عبور می‌کنید.
  • هر چقدر تعداد اعضا کمتر باشد، ایمنی سفر بیشتر خواهد بود.

مسیر دسترسی به تنگه رغز

دسترسی به تنگه رغز

حتما می دانید که برای رفتن به تنگه رغز ابتدا باید به شهرستان داراب بروید. زمانی‌که به گردنه داکویه رسیدید یک مسیر خاکی شروع می‌شود که حدود ۲ ساعت باید در این مسیر پیاده‌ روی کنید. پس از عبور از اولین چشمه، سمت راست جاده خاکی، مسیر پاکوب شروع می‌شود. بعد از عبور از این مسیر به تنگه رغز می‌رسید.

جاذبه های گردشگری نزدیک به تنگه رغز داراب

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری داراب کم نیستند. اگر بخواهیم از دیگر جاهای دیدنی داراب بخواهیم بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نقش برجسته شاپور ساسانی

نقش شاپور دشت رغز

این نقش برجسته در قسمت جنوبی شهرستان داراب و در دامنه کوه قرار دارد و نمایانگر پیروزی‌های شاپور در نبرد با امپراتوری روم است.

آتشکده آذرخش

آتشکده آذرخش

آتشکده آذرخش در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان داراب واقع شده است. اهالی منطقه به سازه صلیبی‌ شکل این آتشکده، مسجد سنگ هم می‌گویند.

آبشار فدامی

فدامی تنگه رغز

این آبشار حدود ۲۰۰ متر عرض دارد و یکی از آبشارهای عریض ایران محسوب می شود که در منطقه فورگ در شهرستان فدامی داراب واقع شده است.

آسیاب سنگی داراب

جاذبه های اطراف تنگه رغز

آسیاب سنگی داراب در نزدیکی آتشکده آذرخش واقع شده و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. البته در ورودی غربی آسیاب کتیبه‌ای تاریخی وجود دارد که زمان بازسازی آسیاب در دوره اتابکان را نشان می‌دهد.

اقامتگاه تنگه رغز و هتل های نزدیک به تنگه رغز

برای بازدید از تنگه رغز می‌توانید اقامتگاهی در شیراز انتخاب کرده و قبل و بعد از گردش در این عروس دره‌های ایران، با رزرو هتل در شیراز، سوئیت یا اقامتگاه بومگردی، اقامت داشته باشید. علاوه بر این ها برای اجاره سوئیت در شیراز هم اقدام کنید.

 

 

 

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *