راهنمای سفر به فاروق

روستای فاروق

روستای فاروق

تا به حال انار شهوار فاروق را خورده اید؟

روستای فاروق، روستایی ییلاقی همچون زمردی سبز رنگ در دل استان فارس، شهرستان مرودشت میدرخشد.

اگر دلتان میخواهد روزی به دور از هیاهوی شهر باشید، روستای فاروق مقصدی جذاب برای شما است تا با اب و هوای خنکش و جوی های اب روانش روح و روان شما را تازه کند و انرژی ناب روستا را به شما هدیه دهد.

هرچند جاذبه های گردشگری روستای تاریخی فاروق طبیعت بکر ان است اما قسمت  قابل توجه ای از بافت خانه های قدیم و تاریخی این روستا پابرجاست و برای عموم قابل مشاهده است.

اما پیش از سفر واقعی، بیاید همراه با مجله لیدوماتریپ سفری مجازی به فاروق داشته باشیم که اگاهانه  تر عزمتان را جزم کنید برای سفر به این خطه ی زیبا.

روستای فاروق کجاست

روستای فاروق در شمال شرقی استان فارس در حد فاصل جاده ی شیراز _ اصفهان(کیلومتر ۹۰) و در فاصله ی ۷۵ کیلومتری شیراز(حدود یک ساعت و ربع) و ۲۵ کیلومتری شهرستان مرودشت و ۲۰ کیلومتری تخت جمشید(پرسپولیس) قرار دارد.از دیگر نقاط گردشگری و تاریخی نزدیک به فاروق میتوان به پاسارگاد، نقش رستم ، نقش رجب، شهر استخر و… اشاره کرد.

پیشینه تاریخی و فارسنامه ابن بلخی در رابطه با فاروق

بر اساس اسناد تاریخی روستای فاروق قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارد، بر اساس این اطلاعات، فاروق یکی از شهرها و دروازه‌های شهر استخر فارس بوده است و نام قدیمش شهر گزین بوده است.

در کتاب تاریخی معجم البلدان که بیش از هشتصد سال پیش تألیف شده در مورد فاروق چنین آمده‌است: فاروق از قریه‌های استخر فارس است، جماعتی از اهل علم و فضل به آن‌ها نسبت داده می‌شود .

در کتاب فارسنامه ابن بلخی فاروق را در قرن ششم هجری قمری این گونه معرفی کرده‌است:((… فاروق … شهرکی است و دیه‌های بزرگ و نواحی هوای آن سرد است، معتدل، و آب‌های روان خوش دارد و میوه باشد از هر نوع و نخجیرگاه است و سه آبادان است و به حومه آن جامع و منبر است. در جای دیگری از همین کتاب یکی از راه های امن تخت جمشید به پاسارگاد را روستای فاروق معرفی میکند.))

در کتاب فارسنامه ناصری بیان شده است که فاروق همان “پارو “است ،قابل ذکر است که نام بسیاری از مکان ها بعد از حمله اعراب به ایران تغییر کردند.

در کاخ تچر تخت‌جمشید در کتیبه‌ای به خط نسخ در شش سطر آمده‌است که فاروق توسط کالیجار نوه امیر عضدالدوله دیلمی در سال ۴۱۸ هجری فتح شده است.

اطلاعات آماری

جمعیت:۱۵۰۰۰ تن.

طول جغرافیا: ۵۳ درجه ی شرقی؛ ۲۹ درجه ی شمالی.

ارتفاع از سطح دریا: ۱۶۱۰ متر.

میانگین بارندگی سالانه: ۳۲۰ میلی متر.

موقعیت جوی: معتدل کوهستانی.

میانگین دما: ۲۰ درجه ی سانتیگراد.

نوع منطقه: کوهستانی همراه با توده هوای مدیترانه ای.

زبان: زبان اصلی مردم این منطقه فارسی است و لهجه ان نزدیک به لهجه شیرازی است . در برخی از روستاهای هم جوار این روستا لهجه های عربی و محلی نیز به چشم میخورد.

نژاد : فاروقیان از نژاد آریایی، مسلمان و معتقد به مذهب شیعه دوازده امامی هستند.

معماری خانه های فاروق

این روستا از نظر بافت خانه ها به سوی مدرنیته میرود و اکثر خانه های این شهر معماری امروزی دارد ولی قسمت های زیبایی از خانه های سنتی این روستا در کنار کوچه باغ های بکر این روستا پابرجاست که جلوه زیبا و دلنشینی به این منطقه داده است، این منطقه طبق گویش مردم محلی ده نامیده میشود. بیشتر درختان ، قدمتی چند هزار ساله دارند.

این روستا به دلیل معماری قنات ها(کاریز) و تعداد قنات های فعال شهرت دارد.شگفتی قنات بخاطر ساختار جالب ان است که تعدادی از این قنات ها دوطبقه هستند ،معماری منحصر به فرد دو طبقه بودن برخی از قنات های روستای فاروق توجه زیادی را به سمت خود جذب کرده است که تخصص بی همتا در این زمینه را نشان میدهد.در حال حاظر با توجه به خوشکسالی های پی در پی ۱۳ رشته قنات در روستای فاروق فعال است.

روستای فاروق

مشاغل و محصولات

کار و پیشه ی اکثر مردم این شهر کشاورزی، دامداری و باغداری است. آب و خاک حاصل خیز این خطه محصولاتی ارگانیک و اب دار به ثمر مینشاند.

محصولات کشاورزی :جو ،گندم، ذرت،برنج، کلزا،یونجه، چقندر،سیر،پیاز،گوجه و…

محصولات دامی(گاو،گوسفند،بز،مرغ و…):شیر،پنیر،کره،ماست،دوغ و…

محصولات باغی:گردو،بادام،زردالو،هلو،الو،خرمالو و از جمله معروف ترین آن انار فاروق است.

انار روستای فاروق

جشنواره انار فاروق

انار یکی از نعمت های پاییزی است که با خزان پاییز لبخندش آشکار و دانه های یاقوتی اش نمایان میشود.این میوه بهشتی در فرهنگ ما ایرانیان جای بخصوصی دارد ، سفره یلدایی با انار سرخش دلنواز میشود.از جمله جشن های در خصوص انار، جشنواره انار فاروق است که از سال ۱۳۹۵ هر ساله در اواسط ابان ماه به مدت ده روز در روستای فاروق برگزار میشود.

در این جشنواره حدود۵۰ غرفه محصولات کشاورزی، از جمله انار، رب انار ، گردو  و صنایع دستی به طور مستقیم عرضه می شود. برگزاری جشنواره انار موجب رونق گردشکری در شهر شده است. بانوان  عشایر نیز در حاشیه این جشنواره توانمندی ها و صنایع دستی خود را در معرض نمایش میگذارند. گردشگران میتوانند در کنار بازدید از غرفه های انار و محصولات فاروق در این برنامه ها شرکت کنند ولی پیشنهاد میکنم از فاروق گردی و دیدن کوچه باغ های پاییزی فاروق قافل نشوید.

جشنواره انار فاروق

انار فاروق

روستای فاروق یکی از مراکز مهم تولید انار کشور است که سالانه ۱۵ هزار تن از سهم انار کشور را تامین میکند. انار های تولیدی این روستا به دلیل وجود آب مرغوب و فراوان کیفیتی بی نظیر دارد . از جمله نمونه های انار فاروق میتوان انار میخوش(به گویش محلی: شبستان)، شیرین شهوار(به نام فاروق به ثبت کشوری رسیده)، زرده انار، رباب و انارسیاه نام برد.

فرآورده‌های انار نظیر رب انار، آب انار ، ترشی انار ، لواشک انار ، دانه انار خشک شده ، شربت انار ، قره قروت انار ، به صورت کاملا سنتی تولید میشود و کارگاه‌های فرآوری محصول به شیوه صنعتی در این روستا جایی ندارد. محصول انار این روستا را به دلیل عدم استفاده از کود شیمیایی صددرصد ارگانیک میباشد.

انار فاروق

فاروق در فصول مختلف

روستای فاروق با داشتن آب و هوای دلپزیر و محصولات متنوع و خوشمزه میتواند در هر روز از سال گردشگران را شیفته خود کند حالا بیاید به دیدن چند تصویر زیبا از موقعیت ها مختلف روستای فاروق در هر فصل از سال بنشینیم و لذت ببریم.

بهار

دیدن هر روز از بهار جانی دوباره به انسان میدهد .  فکرش را بکنید دیدن زندگی دوباره و شکفتن شکوفه های بهاری در کنای جوی اب …

روستای فاروق

تابستان

با شنیدن تابستان روستای فاروق به یاد هوای خنک و میوه های آبدار بهشتی اش میافتم ، طبیعتی سرسبز و هوایی پاک …

روستای فاروق

پاییز

فاروق است و پاییز بی نظیرش، کوچه باغ های رنگارنگ، میوه های بهشتی ، جشنواره انار ، هوای ابری و نمناک ، بی نظیر است و دیدنی …

روستای فاروق

زمستان

درختان بی برگ کوچه های خیس از باران و آرام، درختان پوشیده از برف همچون عروسی زیبا …

روستای فاروق

جاهای دیدنی و تفریح های فاروق

روستای فاروق با تنوع طبیعت و مکان های دیدنی یک مقصد گردشگری جذاب است. در اینجا شما میتوانید از طبیعت زیبا ، معماری منحصر به فرد و فرهنگ محلی لذت ببرید.

در ادامه چند مکان دیدنی این روستا را با هم میبینیم که امیدوارم به زودی بتوانید به صورت حضوری از این مکان ها دیدن کنید و از نزدیک حس زیبای ان را تجربه کنید.

جشنواره انار

جشنواره انار روستای فاروق

چشمه اب فاروق

فاروق

باغ بدره

فاروق

تنگه فاروق ، بافت کوهستانی و عشایر نشین فاروق

فاروق

از دیگر مکان های دیدنی نزدیک به روستای فاروق سرآسیاب، مدرسه سنگی، کوچه باغ فاروق، خانه های بافت قدیم و قنات های دو طبقه است.

سوغاتی و غذا های محلی فاروق

سوغاتی های پرترفدار این روستا انار و دیگر فراورده های انا مثل رب انار،آب انار،ترشی نار، انار خشک و… است.یکی از غذا های محلی این روستا آش انار است.از دیگر سوغاتی های این روستا میتوان به محصولات لبنی مثل دوغ،کشک،پنیر یا محصولات کشاورزی مثل گندم،جو،سیرو… اشاره کرد.

حلوا سین، عسل کوهی  ،ژل رویال،گرده گل زنبور عسل،انواع گوشت اورگانیک، از جمله سوغاتی های خوشمزه این روستا هستند.

از غذا های محلی این منطقه دمپختک سیرموک ، آش انار ، آش دوغ یا ماست محلی، حلوا سین و… است.

اقامتگاه های فاروق

به شما قول میدهم با یک شب اقامت در این روستا و شنیدن سمفونی از پرندگان در میان سکوت لذت بخش روستا حال و هوایتان تغییر میکند و سرشار از انرژی میشوید.

در این روستا چندین اقامتگاه پزیرای مسافران و گردشگران عزیز هستند از جمله اقامتگاه های فاروق میتوان به باغ مش ماشالا با محیط بکر و زیبا که در بافت تاریخی این روستا قرار دارد اشاره کرد. این اقامتگاه دارای اتاق هایی با دکوراسیون سنتی برای اجاره روزانه، رستوران،فضای سبز اختصاصی است.

روستای فاروق

یکی دیگر از اقامتگاه های پرطرفدار این روستا مجتمع گردشگری حاج مختار است که پذیرای گردشگران عزیز میباشد. این اقامتگاه دارای پارکینگ اختصاصی و اتاق های مدرن و سنتی برای استراحت،رستوران،استخر و فضای سبز اختصاصی است.

روستای فاروق

آدرس روستای فاروق

از شیراز به سمت مرودشت، بعد از تخت جمشید، روستای فاروق

۵/۵ - (۵ امتیاز)
2 نظر برای "راهنمای سفر به فاروق" ارسال شده.
  1. الناز گفت:

    فاروق عالیه مخصوصا تو پائیز برگ ریزونش و زمستون برف ریزونش

  2. لیلا وثوقی گفت:

    روستای فاروق مخصوصا وقتی اناراش درومده بوی بهشت میده
    خوبیش اینه فاروق هنوز خیلی مسافرا نمیرن و بافت سنتیش رو حفظ کرده
    آدم احساس میکنه میره خونه مامان بزرگای قدیمی
    خیلی خوبه حس و حالش مخصوصا تو پائیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *