کشتی یونانی کیش

هیجان و قصه‌های راز آلود همیشه برای ما جذابند. اسرار آمیز ترین و پر قصه ترین جاذبه­‌ی جزیره کیش کشتی یونانی است. کشتی­ ای که بارها بین شرکت­‌های متفاوت دست به دست شد و سرانجام به مالکیت دو یونانی رسید، اما در همان سال در بازگشت از ایران در نزدیکی سواحل خلیج فارس به گل نشست. حالا دیگر صاحبان کشتی تبدیل به کشتی شکستگانی شدند که هر کاری کردند نتوانستند کشتی به گل نشسته‌شان را نجات دهند. ساحل کشتی یونانی یکی از بهترین سواحل کیش در روز و شب است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

علاوه بر خود کشتی یونانی، پارک ساحلی ساخته شده در ساحل امکان تفریح را برای شما فراهم می­ آورد. شما می‌­توانید ساعات خوشی را در این ساحل بگذرانید، اما احتمالا سوالات بسیاری در مورد این کشتی به گل نشسته ذهنتان را مشغول کرده است. اگر می‌­خواهید بدانید چرا کشتی یونانی به گل نشست؟ داخل کشتی چه خبر است؟ آیا امکان ورود به کشتی یونانی وجود دارد؟ چه امکانات و تفریحاتی در اطراف کشتی در اختیارتان قرار می­گیرد و… در ادامه با این مقاله از مجله لیدوما همراه شوید تا پاسخ سوالاتتان را پیدا کنید.

کشتی یونانی کیش کجاست؟

کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی از تماشایی ترین جاذبه­‌های جزیره کیش است. این کشتی در چهارم مرداد ماه سال ۱۳۴۵ در جنوب غربی جزیره و در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته است. این کشتی عظیم، دارای انبوهی از ذخایر نفتی بود و از این نظر ارزش بالایی داشت.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

بعد از به گل نشستن کشتی، خدمه، کشتی را ترک کردند و بار آن نیز خالی شد. آن‌ها ۸۰ روز پی در پی تلاش کردند تا بلکه بتوانند کشتی را نجات دهند، اما تلاش‌هایشان بی‌فایده بود و درنهایت مجبور شدند تا این کشتی ۷ تنی را در همان جا رها کنند. دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی هنوز هم مشخص نیست. اگر پرس و جو کنید، داستان­‌های زیادی در مورد آن به گوش می­ رسد.

وجود کشتی یونانی بهانه­ ای شد برای ساخت پارک ساحلی در همین منطقه. پارک ساحلی کشتی یونانی، جدیدترین پارک ساحلی جزیره است که به دلیل تازه ساخت بودن امکانات زیادی هم دارد که شما می­توانید از آن­ ها استفاده کنید.

کشتی یونانی کیش روی نقشه


آدرس: کیش، جنوب غربی جزیره، خیابان غروب، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی.

تاریخچه کشتی یونانی

کشتی یونانی در سال ۱۹۴۳ توسط یک شرکت اسکاتلندی ساخته و به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد. پس از کش و قوس­‌های فراوان و بارها عوض شدن صاحبان کشتی یونانی، سرانجام در سال ۱۹۵۹ نوبت به یک شرکت ایرانی رسیدکه مالک کشتی یونانی شود.

تاریخچه کشتی به گل نشسته

در این بین یک بار مالکیت کشتی به کشوری دیگر واگذار شد. یک بار دیگر در سال ۱۹۶۵ ایران مالک آن شد و نام همدان را روی کشتی گذاشت. در سال ۱۹۶۶ دو یونانی  این کشتی را از صاحبان ایرانی آن خریدند و نامش را کوالا اف گذاشتند. این دو آخرین صاحبان کشتی یونانی بودند. کشتی در همان سال در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و چون متعلق به یونانی­ ها بود به کشتی یونانی معروف شد.

ماجرای به گل نشستن کشتی یونانی در کیش

در یک روز گرم تابستانی، در روز ۴ مرداد ماه سال ۱۳۴۵، مردم روستای باغو کشتی را دیدند که در نزدیکی ساحل به گل نشسته و نمی‌تواند حرکت کند. مدتی بعد یک یدک‌ کش هلندی به سراغ کشتی آمد تا آن را نجات دهد. اما تلاش او بی‌ نتیجه ماند و بعد از گذشت هشتاد روز، کشتی را رها کرده و جزیره را ترک کرد. خدمه کشتی نیز جزیره را ترک کردند، البته قبل از ترک جزیره، کشتی را به آتش کشیدند و به همین دلیل امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه کشتی وجود ندارد.

به گل نشستن کشتی یونانی

داستان­‌های زیادی درمورد این کشتی اسرار آمیز گفته شده، اما هنوز اصل داستان در هاله­ ای از ابهام است. یکی از محتمل ترین داستان‌­ها این است که هوا مه آلود و طوفانی بوده و ناخدا دید درستی نداشته همین باعث شده تا نتواند کشتی را کنترل کند.

برخی می­‌گویند صاحبان کشتی در حال ورشکستگی مالی بودند. به همین دلیل طی نقشه­‌ای با همکاری ناخدا و ملوان، برای گرفتن خسارت از بیمه، این اتفاق را رقم می‌­زنند.

برخی دیگر نیز معتقدند کشتی در دل یک شب تاریک و مه آلود در حرکت بوده. از آن جا که هیچ‌گونه روشنایی و فانوس دریایی در آن اطراف نبوده، ناخدای کشتی نتوانسته راه را ببیند و کمی بعد وارد منطقه‌ای شده که با نقشه در دستش متفاوت بوده است. بعد از مدتی کشتی، در نزدیکی ساحل به گل نشسته و دیگر کاری از دست ناخدا برنیامده است.

داستان دیگری می­‌گوید ناخدا تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده و به همین دلیل نتوانسته کشتی را کنترل کند و ادامه‌­ی ماجرا…

اما از همه ­این­‌ها جذاب­ تر و دراماتیک تر داستانی است که عده ­ای درباره‌ی عشق ناخدا می‌گویند. می­‌گویند ناخدای یونانی عاشق دختری ایرانی در روستای باغو شده بود. به همین دلیل به عمد کشتی را در نزدیکی روستا به گل می­‌نشاند تا یادگاری برای معشوقش به جا گذاشته باشد!

به هر حال هر کدام از این داستان­‌ها که واقعیت داشته باشند در نهایت نتیجه یکی است. کشتی یونانی که پنجاه و پنج سال پیش در خلیج فارس به گل نشست امروزه به یکی از پرطرفدار ترین جاذبه­‌های جزیره کیش تبدیل شده است.

امکانات و تفریحات ساحل کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی از شاخص ترین جا­های دیدنی و گردشگری کیش است که البته به دلیل فرسایش معلوم نیست تا چه زمانی وجود داشته باشد و بتوان از آن دیدن کرد. اصلی ترین امکانی که برای شما وجود دارد تماشای غروب در چنین منظره‌­ای است. تلاقی یک کشتی به گل نشسته با غروب خورشید زیباترین تصویری است که می‌­توانید در جزیره ببینید.

اسب سواری در ساحل کشتی یونانی

در ساحل کشتی یونانی مجسمه­‌های متعددی ساخته شده که شما می‌­توانید در کنار این مجسمه‌­ها عکس­‌های یادگاری زیبایی بگیرید. علاوه بر امکانات  ساحل کشتی یونانی، شما می­‌توانید در ساحل شتر سواری و اسب سواری را هم امتحان کنید.

از تفریحات ساحل کشتی یونانی می‌­توان به پارک ساحلی اشاره کرد. در این پارک شما می­‌توانید غواصی، پاراسل، بنانا سواری و… را امتحان کنید و همچنین پارک ساحلی کشتی یونانی امکاناتی از قبیل  بوفه، کافه‌ تریا، رستوران­‌های یرانی و لبنانی، آمفی تئاتر و… را نیز در اختیار شما قرار می­‌دهد.

پیست دوچرخه سواری و ایستگاه کرایه دوچرخه و اسکیت هم در این ساحل وجود دارد که شما می­‌توانید با اجاره کردن دوچرخه یا اسکیت در ساحل کشتی یونانی گشت بزنید و از تماشای زیبایی­‌های آن لذت ببرید.

داخل کشتی یونانی کیش

نمای داخلی کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش سال هاست مورد فرسایش قرار گرفته و بخش‌هایی از آن ریخته است، از این رو تصمیم گرفتند تا برای بازسازی و مرمت این کشتی اقداماتی انجام دهند. اما باتوجه به بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که هزینه مرمت و بازسازی کشتی یونانی کیش بسیار زیاد است و از منظر اقتصادی به صرفه نیست.

سرانجام، عده‌ای از دوستداران کشتی یونانی تصمیم گرفتند قبل از این که این جاذبه زیبا به طور کامل به زیر آب برود، این ریسک را پذیرفته و از داخل آن دیدن کنند.

تصاویر داخل کشتی یونانی کیش
داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش داخل کشتی یونانی کیش

در گذر زمان، فرسایش باعث شده تا بخش‌های زیادی از این کشتی جذاب پوسیده شود و در نهایت از بین برود. اما هنوز هم عظمت و جذابیت خود را حفظ کرده و افراد بسیاری دوست دارند از این کشتی زیبا دیدن کنند.

فرسایش کشتی یونانی کیش

فرسایش کشتی یونانی

هرسال که از عمر این کشتی می‌گذرد، بیشتر دچار پوسیدگی و فرسایش می‌شود. آب شور دریا نیز این فرسایش را شدت می‌بخشد. سال هاست که کشتی یونانی کیش در حال فرو ریختن است و گفته می‌شود بخش عقبی آن شکسته شده است.

فرسایش کشتی یونانی کیش فرسایش کشتی یونانی کیش فرسایش کشتی یونانی کیش فرسایش کشتی یونانی کیش

با وضعیت موجود نمی‌توان گفت که کشتی یونانی تا چند سال دیگر می‎تواند پا برجا بماند.

شرایط بازدید از کشتی یونانی کیش

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که آیا می­شود داخل کشتی یونانی را دید؟ یا اینکه قیمت بلیط کشتی یونانی چقدر است؟ لازم است بدانید در گذشته به وسیله قایق و یا غواصی به سمت کشتی یونانی می­رفتند و امکان بازدید از آن نیز وجود داشت و برای بازدید مبلغی هم از شما دریافت می­کردند، اما امروزه به دلیل فرسایش کشتی یونانی و احتما تخریب آن، دیگر این امکان وجود ندارد و هزینه­ ای هم از شما دریافت نمی­شود.

رزرو آنلاین هتل در کیش

جاذبه­ های اطراف کشتی یونانی

اگر به ساحل کشتی یونانی رفتید، می­توانید با طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر به قلعه جنی و باغ نخل غروب بروید. همچنین تم پارک سنتر کیش نیز در فاصله ۲.۲ کیلومتری کشتی یونانی واقع شده است که می­ توانید به پارک بروید و خود و کودکانتان را با بازی­ های هیجان انگیز سرگرم کنید.

نخلستان غروب کیش

فاصله­‌ی کشتی یونانی تا روستای باغو نیز ۱۲ کیلومتر است و به راحتی می­ توانید به این روستا بروید. این روستا یکی از روستاهای دیدنی جزیره است که  از دوران کهن کیش به جا مانده و ماجراهای زیبایی با خود دارد.

از دیدنی­‌های روستا می­‌توانید به بازدید از درختان کهنسال لور، مسجد تاریخی و خانه­‌های قدیمی آن بروید. ساحل کلبه هور نیز در فاصله ۳.۷ کیلومتری از کشتی یونانی قرار دارد.

جاخای دیدنی اطراف کشتی یونانی کیش

از بهترین رستوران­‌های سواحل کیش نزدیک به ساحل کشتی یونانی می­ توان به ایر کافه در ۵۰۰ متری، رستوران بین المللی لنج ایرانی در ۵۶۰ متری، رستوران شاندیز صفدری و رستوران کلبه درویش اشاره کرد.

غروب کشتی یونانی

شما در هر ساعتی از شبانه روز می‌­توانید به ساحل کشتی یونانی کیش بروید، اما یکی از بهترین زمان­‌های بازدید از کشتی یونانی هنگام غروب است. غروب­‌های کشتی یونانی از تماشایی ترین غروب­‌های جزیره کیش محسوب می­ شوند.

کشتی یونانی در غروب

در سفر به کیش غروب ساحل کشتی یونانی را از دست ندهید. همچنین نورپردازی­‌هایی که اطراف کشتی انجام شده، زیبایی دو چندانی به شب­‌های ساحل کشتی یونانی می­ دهد.

اقامت در نزدیکی کشتی یونانی

اجاره و یلا و سوئیت در کیش یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه‌­های اقامت در جزیره است. اگر می­ خواهید اقامت در نزدیکی کشتی یونانی را تجربه کنید و از پنجره خانه­ تان غروب خورشید را از پس یک کشتی به گل نشسته تماشا کنید، می­ توانید با مراجعه به صفحه­ ی اجاره ویلا و سوئیت در کیش، با توجه به اطلاعات، تصاویر و امکانات مربوط به هر اقامتگاه، ویلا یا سوئیت مورد نظرتان را انتخاب و رزور کنید و اقامتی خاطره انگیز در جزیره کیش داشته باشید.

کشتی یونانی، تایتانیک دوم!

کشتی یونانی ۵۵ سال پیش در نزدیکی روستای باغو در سواحل جزیره کیش به گل نشست و تلاش­‌های چند ماهه برای به حرکت در آوردن آن بی نتیجه ماند. امروزه کشتی یونانی به یکی از جاذبه‌­های خاص جزیره تبدیل شده که مسافران و گردشگران زیادی را به ویژه در هنگام غروب به سمت خود می­‌کشاند، اما توجه داشته باشید کشتی یونانی در حال تخریب است پس قبل از اینکه این جاذبه‌­ی تماشایی را از دست بدهیم به تماشای آن بروید.

در ساحل کشتی یونانی یک پارک ساحلی با امکانات تفریحی مناسب ساخته شده که مسافران می­ توانند برای تفریح سری هم به پارک ساحلی بزنند. امرزه به دلیل فرسایش و احتمال تخریب کشتی امکان بازدید از داخل کشتی وجود ندارد، اما تماشای این کشتی غول پیکر به گل نشسته، از ساحل هم خالی از لطف نیست و حتما خاطره خوبی برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

هیچوقت فکر می‌کردید یه کشتی به گل نشسته به چنین مقام و مرتبه‌ای برسه که شما کیلومترها برید فقط برای اینکه این کشتی رو ببینید؟!

 

 

۴.۸/۵ - (۱۵ امتیاز)
2 نظر برای "کشتی یونانی کیش" ارسال شده.
  1. علیرضا نبی دوست گفت:

    سلام من همین شنبه ای که گذشت۰۱/۰۷/۱۴۰۲واسه اولین بار رفته بودم کشتی یونانی روببینم خیلی خیلی جای قشنگ و خاطره انگیزی هست خیلی متاسف شدم وقتی دیدم وشنیدم کشتی داره روز به روز زیر آب میره،واقعاجای خیلی قشنگیه

  2. علیرضا نبی دوست گفت:

    سلام من همین شنبه ای که گذشت واسه اولین بار رفته بودم کشتی یونانی روببینم خیلی خیلی جای قشنگ و خاطره انگیزی هست خیلی متاسف شدم وقتی دیدم وشنیدم کشتی داره روز به روز زیر آب میره،واقعاجای خیلی قشنگیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *