غواصی در کیش

غواصی-در-کیش

جزیره کیش یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مراکز گردشگری کشور ایران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی برای بازدید از مناظر تاریخی و طبیعی آن و همچنین بهره‌مندی از تفریحات آبی و تفریحات غیرآبی به این جزیره زیبا سفر می‌کنند.

وجود تفریحات منحصربه‌فرد و جالب در جزیره کیش باعث شده تا افراد زیادی برای تجربه برخی از تفریحاتی که فقط در جزیره کیش امکان‌پذیر است، به این جزیره سفر کنند. یکی از محبوب‌ترین و منحصربه‌فردترین تفریحات آبی که در جزیره کیش انجام می‌شود، غواصی است.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا شما را با غواصی در کیش و نکات مهم آن آشنا کرده و مناطق بکر جزیره کیش را که برای غواصی اختصاص داده شده است، معرفی کنیم.

تجربه و نکات غواصی در کیش

تجربه-و-نکات-غواصی-در-کیش

یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین تفریحات آبی جنوب کشور، غواصی در کیش است. به فعالیتی که در آن انسان به طور معلق و شناور در آب قرار می‌گیرد، غواصی گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای انجام غواصی مورد نیاز است، آب و دریا است که همین دلیل نیز باعث شده تا غواصی در دریای جنوب کشور و در جزیره‌هایی مانند کیش، قشم و هرمز رواج بیشتری پیدا کرده و مجتمع‌های آموزشی غواصی فراوانی در این مناطق ایجاد شده و به فعالیت بپردازند.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

در گذشته، غواصی یکی از تفریحات اعیانی و لاکچری محسوب شده و فقط برای اشراف‌زادگان و نواده‌های شاه قابل انجام بود؛ اما امروزه بسیاری از مردم معمولی از کودک گرفته تا بزرگسال، می‌توانند غواصی در کیش را تجربه کرده و از این تفریح آبی جالب، لذت ببرند. لازم به ذکر است که افرادی که شنا بلد نیستند نیز می‌توانند در جزیره کیش توسط مربی خصوصی و وسایل و ادوات مخصوص، به غواصی پرداخته و از زیبایی‌های دنیای زیر آب لذت ببرند.

جزیره کیش در سواحل نیلگون خلیج فارس، طبیعت ساحلی بسیار زیبایی داشته و وجود تپه‌های مرجانی زیر آب در جزیره کیش باعث شده تا بسیاری از گردشگران برای بازدید از تپه‌های مرجانی داخل آب، به غواصی روی آورند.

با احداث مجتمع‌های غواصی کاملاً مجهز در جزیره کیش، امروزه انجام آن برای تمام آقایان، بانوان، نوجوانان و حتی کودکان بالای ده سال نیز امکان‌پذیر است. خوشبختانه آب‌وهوای کیش در تمام فصول سال برای غواصی در کیش مناسب بوده و گردشگران می‌توانند در هر فصل از سال با سفر به کیش، در آب‌های این جزیره غواصی کنند.

همان ‌طور که قبلاً نیز گفتیم حتی افرادی که شنا بلد نیستند نیز می‌توانند غواصی کنند؛ اما برای غواصی در کیش، وجود برخی از لوازم و تجهیزات مهم و اساسی بوده که در ادامه مطلب به معرفی و توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

وسایل مورد نیاز برای غواصی در کیش

· ماسک

ماسک

غواصی بدون وجود ماسک غواصی غیرممکن بوده و فردی که غواصی می‌کند باید حتماً از ماسک غواصی استفاده کند. استفاده از ماسک غواصی باعث آسان‌تر شدن تنفس در فرد غواص شده و دید او را به پدیده‌های اطراف بازتر می‌کند.

· باله‌های غواصی

باله‌های-غواصی

بسیاری از افراد به اشتباه به باله‌های غواصی، کفش غواصی نیز می‌گویند. در واقع باله‌های غواصی، کفش مانندهایی هستند که فرد غواص آن‌ها را به پای خود کرده و توسط آن در دل آب به غواصی می‌پردازد.

· وِت سوت و دِرای سوت

وِت-سوت-و-دِرای-سوت

به لباس غواصان وت سوت یا درای سوت گفته می‌شود که بدن آن‌ها را از آسیب‌های احتمالی که ممکن است در زیر آب اتفاق بیفتد، محافظت می‌کند.

· تانک هوا

تانک-هوا

هر غواصی برای تامین هوای تنفسی مورد نیاز خود در زیر آب به تانک هوا نیاز دارد.

· رگلاتور غواصی اسکوبا

رگلاتور-غواصی-اسکوبا

این وسیله فشار هوای تنفسی غواص را که توسط تانک هوا ایجاد می‌شود، تنظیم کرده و باعث می‌شود که هوا با فشار مناسبی به تنفس غواص برسد.

· جلیقه کنترل شناوری

جلیقه-کنترل-شناوری

این جلیقه که شبیه به لاکِ لاک‌پشت می‌باشد، وسیله‌ای است که باعثِ شناور ماندن غواص در آب می‌گردد.

· قطب نمای غواصی

قطب-نمای-غواصی

غواصان نیز برای جهت یابی خود در زیر آب نوعی از قطب نما را که ضد آب است، استفاده می‌کنند.

· راهنمای شناور نشانه‌دار

راهنمای-شناور-نشانه‌دار

راهنمای شناور، وسیله‌ای است که موقعیت غواص را در زیر آب نشان می‌دهد تا از برخورد او با قایق‌ها جلوگیری کند.

· چراغ قوه غواصی

چراغ-قوه-غواصی

در قسمت‌های زیرین آب، قسمت‌هایی از آب تاریک بوده و بسیاری از غواصان برای دیدن این قسمت‌ها نیاز به چراغ قوه غواصی دارند.

· کمربند وزنه

کمربند-وزنه

برای دست‌یابی به شناوری خنثی، از وزنه‌هایی استفاده می‌شود که به کمربند وزنه متصل می‌شوند.

از آنجایی که در غواصی، فرد داوطلب باید تعداد زیادی از وسایل و ادوات تخصصی غواصی را به خود بسته و در زیر آب آنها را حمل کند و همچنین در ارتفاعی از آب قرار گیرد که ممکن است فشار آب باعث ناراحتی و اذیت فرد شود، غواصی برای برخی از افراد نامناسب بوده و توصیه می‌گردد که افرادی مانند بیماران قلبی و عروقی، خانم‌های باردار، بیماران آسم، بیماران ریوی، بیماران صرع، مبتلایان به دیابت و کودکان زیر ده سال غواصی انجام ندهند.

انواع غواصی در کیش

غواصی نیز مانند سایر تفریحات آبی در انواع و اشکال مختلف انجام می‌گیرد که در ادامه به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم.

· غواصی اسکوبا

غواصی-اسکوبا

یکی از مشخصه‌های اصلی این نوع غواصی، استفاده از تجهیزات تنفسی (سیلندر دارای هوای فشرده تنفسی) است.

· غواصی آزاد

غواصی-آزاد

در این نوع از غواصی که از قدیمی‌ترین شیوه‌های غواصی در کیش و در جهان است، غواصان بدون هیچ مخزن هوایی وارد آب شده و توسط هوای ذخیره شده در آبشش‌های خود مدت زمان کوتاهی در زیر آب می‌مانند.

· غواصی در کیش با تغذیه از سطح

در این نوع غواصی که به غواصی صنعتی معروف است با استفاده از شلنگی به نام بندِناف، اکسیژن از سطح به غواص رسانده می‌شود. کنترل میزان هوا و خودِ شلنگ به واسطه یک کشتی پشتیبان یا اتاقک زیرآبی صورت می‌گیرد.

· غواصی با زهپاد

این سبک از غواصی در واقع هدایتِ زیردریایی از راه دور می‌باشد. در مواقعی که حضور غواص در عمق آب ممکن است برای او خطرناک باشد، این وسیله گران قیمت را به عمق آب می‌فرستند.

مکان‌های غواصی در کیش

مکان‌ها و سایت‌های مختلفی در کیش وجود دارد که تفریح غواصی را با امکانات رفاهی مناسبی به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهد. هر یک از افراد می‌توانند بسته به شرایط خود یکی از مکان‌ها و سایت‌های غواصی را انتخاب کنند. برخی از سایت‌های غواصی، عمق کمتری داشته و برای افراد مبتدی مناسب می‌باشند و برخی دیگر نیز به دلیل عمق زیادشان مخصوص حرفه‌ای‌ها بوده و برای افراد مبتدی مناسب نمی‌باشند. در ادامه مطلب به معرفی سایت‌های معروف غواصی در جزیره کیش خواهیم پرداخت.

· بیگ کورال و ژوراسیک پارک

بیگ-کورال-و-ژوراسیک-پارک

یکی از بهترین مکان‌ها برای غواصی در کیش، بیگ کورال و ژوراسیک پارک است. این سایت از اکوسیستمی غنی با مناظری زیبا و خاص برخوردار بوده که لذت غواصی را برای افراد دوچندان می‌کند. در این اکوسیستم می‌توان آبزیانی مانند هامور، اژدرماهی، استون فیش، جراح، دخترناخدا، ساردین، باراکودا، تون، موری ایل، سفره ماهیان، اسکورپیون، دلقک و ریف شارک، لاک‌پشت‌‌های پوزه عقابی و پشت سبز، انواع لابسترها، انواع مرجان‌‌ها، انواع سافت کورال و غیره را مشاهده کرد.

عمق این سایت‌ها، در ایام مختلف بین ۵ تا ۸ متر است. برای رفتن به آن‌ها باید به مراکز غواصی در کیش مراجعه و با قایق‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده، به محل رسید. بعضی مراجعین هم تا ساحل هتل سیمرغ با اتومبیل می‌آیند و از آن جا به بیگ کورال می‌روند. بسیاری از علاقه‌مندان به غواصی در شب یا نایت دایو به این سایت غواصی مراجعه می‌کنند.

· ساترن کرک

ساترن-کرک

سایت ساترن کرک یا شکاف جنوبی، سایتی بسیار زیبا است که در مقایسه با سایر سایت‌های غواصی نسبتا دور می‌باشد و به همین دلیل استقبال کمتری از آن به عمل می‌آید. این سایت در حدود ۵ کیلومتری جنوب کیش قرار گرفته است. ساترن کرک شکافی به عمق ۲۲ متری را در بر می‌گیرد.

برای رفتن به این مقصد باید پس از مراجعه به مراکز غواصی در کیش، از طریق قایق اقدام کرد. این سایت به دلیل جریان آب تند، اختصاص به حرفه‌ای‌ها دارد و برای افراد مبتدی و ناآشنا به غواصی توصیه نمی‌شود.

· کلبه هور

کلبه-هور

سایت کلبه هور درآخرین بخش غربی دماغه جزیره و در مکانی به نام هور قرار گرفته است. عمق این سایت از بخش شمالی به بخش جنوبی افزایش پیدا می‌کند و نهایتا به ۸ متر می‌رسد. برای ورود به سایت کلبه هور باید از طریق ساحل کوچک جنوبی یا از مسیر پرتگاه صخره‌ای غربی حرکت کرد. در ساحل جنوبی که محل ورود و خروج به سایت نیز می‌باشد، غار کوچکی به طول ۵ متر قرار دارد که هنگام کامل شدن مد، عبور از آن بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

· غواصی در سایت سمبارون

سایت-سمبارون

سمبارون سایتی بسیار زیبا در ۱۰ کیلومتری غرب جزیره کیش و ۷ کیلومتری هندورابی است. سمبارون بی‌نظیرترین سواحل مرجانی جزیره را دارد و عمقش  حدود ۱۰ تا ۱۲ متر است. برای رفتن به آن باید قایق روزانه اجاره کرد و از بندرگاه کیش عازم شد. مسیر برگشت هم از هندورابی است.

· کشتی داما، تجربه‌ای رمزآلود از غواصی در کیش

کشتی-داما

این سایت غواصی در کیش، در نزدیکی یک کشتی باربری سنگالی قرار گرفته و تا ۳۳ متر عمق دارد. کشتی سنگالی در سال ۸۴ به دلیل آب گرفتگی موتورخانه، در آب‌‌های جنوب شرقی کیش لنگر انداخته و به اعماق دریا فرو رفته است.

اطراف این کشتی آبزیان متعددی تجمع کرده و به زیستگاهی طبیعی تبدیل شده است. غواصان بسیار زیادی برای آموزش غواصی حرفه‌ای به این منطقه عازم می‌شوند.

ورود به این منطقه برای افراد مبتدی نیز امکان‌پذیر است؛ ولی برای ورود به بدنه کشتی، باید دوره تخصصی کشتی‌های غرق شده را بگذرانید. پروانه کشتی در عمق ۳۰ متری قرار گرفته و برای عکاسی بسیار مناسب است. دیدنی‌ها و آبزیان این سایت، گونه‌هایی مثل خفاش ماهی، اژدرماهی، باراکودا، انواع سنگسر، سرخو وغیره است.

· کشتی یونانی

کشتی-یونانی

درست است که کشتی یونانی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شود، ولی از سایت کشتی یونانی نسبت به سایر سایت‌های غواصی در کیش استقبال کمتری می‌شود. عمق آن ۴ تا ۵ متر بیشتر نیست و برای ورود به آن نیاز به تجهیزات غواصی خیلی خاص نیست.

با این حال، پروانه به گل نشسته کشتی در عمق ۸ متری  ارزش دیدن دارد. برای ورود به سایت کشتی یونانی باید از پله‌های پارک ساحلی مقابل کشتی استفاده کرد و با شنا بر سطح آب در عرض چند دقیقه به زنجیر لنگر رسید. بازدید از درون کشتی هم از حفره شمالی آن امکان‌پذیر است؛ ولی ورود به بدنه به علت پوسیدگی آن خطرناک است.

رزرو آنلاین هتل در کیش

علاوه بر سایت‌های ذکر شده، در برخی از قسمت‌های ساحل جزیره کیش نیز تفریح غواصی انجام می‌گیرد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. از مهم‌ترین و زیباترین این ساحل‌ها می‌توان سواحل زیر را نام برد:

· ساحل مرجان

ساحل-مرجان

این ساحل شرق جزیره کیش و نزدیک بازار مرجان است. ساحل صخره‌ای مرجان هم مثل سواحل دیگر جزیره پر از ماهی و آبزیان جزیره کیش است و می‌توان از طریق غواصی به تماشای صدف و حلزون، شقایق‌ها و عروس‌های دریایی پرداخت.

· ساحل سیمرغ

ساحل-سیمرغ

ساحل سیمرغ کیش یکی دیگر از پارک‌های ساحلی جزیره کیش می‌باشد. پارک سیمرغ در بخش جنوب شرق جزیره کیش، در امتداد ساحل و در کنار هتل مارینا پارک، هتل سیمرغ و دلفیناریوم کیش واقع شده است. غواصی در این ساحل نیز دایر است.

· ساحل اسکله تفریحی

ساحل-اسکله-تفریحی

از پرترددترین سواحل کیش، ساحل اسکله تفریحی است. این ساحل در شمال شرق جزیره واقع شده است. غواصی در این ساحل توسط مجموعه‌ای کاملا تخصصی به گردشگران عزیز ارائه می‌شود.

· ساحل دامون

ساحل-دامون

ساحل زیبای دامون در شمال جزیره کیش واقع شده است. مجموعه ای مجهز و تخصصی در این ساحل به ارائه خدمات غواصی می‌پردازد.

قیمت غواصی در کیش

قیمت-غواصی-در-کیش

استفاده از خدمات غواصی به دلیل هزینه بالایی که تجهیزات آن دارد، هزینه زیادی نیز می‌طلبد. در جزیره کیش بسته به نوع غواصی، هزینه آن نیز متغیر است. آن دسته از مسافران تور کیش که تمایل دارند لحظات زیرِ آب را برای خود به ثبت برسانند، می‌توانند با پرداخت مبلغ اضافی، درخواست عکاسی زیر آب داشته باشند.

شما نیز می توانید با رزرو و اجاره سوئیت در کیش به این جزیره زیبا سفر کرده و از انواع تفریحات آبی و غیرآبی آن لذت ببرید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
3 نظر برای "غواصی در کیش" ارسال شده.
  1. محسن هاشمی گفت:

    سپاس از توضیحات جامع و مفید سایت شما

  2. مونا پیشه وری گفت:

    درود و دم پرسنل کلوپ نگین ساحل قشم در پارک زیتون گرم که با روی خوش و مهارتشون لحظه های خارق العاده ای را زیر آب برامون ساختن.

  3. موسسه غواصی نگین ساحل قشم گفت:

    ما در موسسه غواصی بین المللی نگین ساحل قشم ( N.S.Q Diving Center) واقع در پارک زیتون به مدیریت سید محمد رضوی همراه با تیمی با تجربه و حرفه ای، تمام تلاشمون رو میکنیم تا خدمات با کیفیت و لحظات خوشی رو در جزیره زیبای قشم برای شما عزیزان رقم بزنیم
    _ غواصی تفریحی برای علاقمندان بدون نیاز به شنا و هیچ پیش زمینه تفریح جذاب خانوادگی
    _برگزارکننده دوره های آموزش غواصی از مبتدی تا مدرسی بدون نیاز به هیچ پیش زمینه ای و متناسب با وقت آزاد شما در تمام طول سال با اعطای مدارک بین المللی، متناسب با هدف شما از آموزش غواصی
    * دارای استخر آموزش غواصی و بروزترین تجهیزات و استاندارهای روز دنیای_غواصی
    *کلاس ها بصورت VIP ، خصوصی، نیمه خصوصی و نیمه گروهی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام میشود
    _ ارایه خدمات به کلیه مدرسین مجرب در سراسر کشور برای برگزاری کلاس های آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *