وسایل مورد نیاز کویرنوردی

وسایل موردنیاز کویرنوردی

قدم زدن بروی رمل های شنی و تماشای طلوع و غروب زیبای خورشید و خوابیدن زیر سقف پر ستاره آسمان از لذت هاییست که هنگام سفر به کویر نصیبتان می شود. بی شک کویر یکی از هیجان انگیز ترین و جذاب ترین مکان ها برای سفر است و با وجود کویرهای مختلفی که در ایران قرار دارد این پتانسیل وجود دارد تا بتوانیم سفری به این مناطق داشته باشیم و از زیبایی ها و جذابیت های آن لذت ببریم. اما وسایل مورد نیاز کویرنوردی چیست؟

اما سفر به کویر مسلتزم داشتن لوازم و امکانات کاملی می باشد که بدون این تجهیزات سفر به کویر سخت خواهد بود و احتمالا دچار مشکل خواهید شد. سفر به کویر با وجود سختی هایی که در پیش دارد از جذاب ترین انتخاب هاست و آنقدر این سفر برایتان خاطره انگیز و فراموش نشدنی خواهد بود که ارزش تحمل این سختی ها را دارد.

تمام این زیبایی ها شما را بارها و بارها مجاب به سفر به کویر خواهد کرد تا هر چه بیشتر از این طبیعت بکر و ناب استفاده کنید. اما در ابتدا بهتر است بدانیم چه زمانی به کویر سفر کنیم؟ در ادامه با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

بهترین فصل سفر به کویر

چیزی که واضح است سفر به کویر در فصل تابستان غیر ممکن است. به طور کلی کویر آب و هوای گرم و خشکی دارد اما در نیمه دوم سال دما به نسبت متناسب تر بوده و بهترین زمان برای سفر به کویر است. تابستان کویر گرمای طاقت فرسایی دارد و به هیچ عنوان وقت مناسبی برای سفر به کویر نیست. از اواسط پاییز تا اردیبهشت ماه دمای هوا تا حدودی کاهش پیدا می کند و این فرصت را دارید تا سفر به کویر را تجربه کنید و یکی از فراموش نشدنی ترین سفرهایتان را داشته باشید. البته این زمان ها ثابت نبوده و بهتر است اول مشخص کنید که قصد سفر به کدام کویر را دارید و با کمی تحقیق بهترین زمان ممکن برای سفر به آن کویر را بشناسید.

وسایل لازم برای سفر به کویر

وسایل مورد نیاز کویرنوردی

وسایل مورد نیاز کویرنوردی

کوله پشتی: برای سفر به کویر و اقامت چند روزه در دل طبیعت کویری لوازم زیادی را نیاز است که همراه داشته باشیم. برای حمل این وسایل داشتن یک کوله پشتی از ضروریات سفر و کمپینگ است. کوله پشتی مناسب برای کویر می باشد که علاوه بر اینکه فضای کافی برای قرار دادن وسایلتان داشته باشد وزن زیادی نداشته باشد تا حمل و نقل و پیاده روی با آن برایتان دشوار نباشد. همچنین در چیدمان لوازمتان در کوله توجه کنید و وسایلی را که بیشتر به آن ها احتیاج دارید را در دسترس ترین جای کوله جای دهید تا در صورت نیاز به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

آب: برداشتن آب کافی را فراموش نکنید. می توان آب را مهمترین وسایل مورد نیاز کویرنوردی دانست. پیاده روی در هوای گرم کویری باعث تعرق بالای بدن شده و همین موضوع باعث از دست دادن آب زیادی از بدن می شود. پس قبل از شروع سفر آب به مقدار زیادی همراه خود داشته باشید، در کویر آب بیشتر از چیزی که تصور می کنید مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در طول سفر آب آشامیدنی تان تمام شود به سختی می توانید در این بیابان بی و علف آب پیدا کنید.

 

سایه بان: گرمازدگی از مشکلاتی است که هنگام کویر نوردی ممکن است برایتان پیش آید و سفر را به کام شما و همراهانتان تلخ کند. پیدا کردن سایه در بیابان غیر ممکن است و پیاده روی و حرکت در زیر نور مستقیم آفتاب باعث گرمازدگی شدید می شود، برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید حتما سایه بان را به لیست وسایل مورد نیاز کویر نوردی اضافه کنید.

 

ضد آفتاب: ضد آفتاب از وسایل مورد نیاز کویرنوردی که در هر موقعیتی استفاده از آن ضروریست و این نیاز در کویر هر چه بیشتر به چشم می آید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست حتما از ضدآفتاب قوی استفاده کنید و توجه داشته باشید که این ضد آفتاب باید هر چند ساعت یکبار تمدید شود تا خاصیت خود را حفظ کند. استفاده از کلاه های آفتاب گیر نیز کمک خوبی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی هستند.

 

عینک مخصوص کویر: داشتن عینک آفتابی مناسب از شما هم در برابر نور خورشید محافظت خواهد کرد و هم در مقابل ورود شن و ماسه به داخل چشمان. همچنین تابش نور مدام نور خورشید چشمان را خسته می کند پس حتما عینک مناسبی همراه خود داشته باشید. عینک های پولاریزه برای استفاده در کویر بیشتر توصیه می شوند.

 

چادر مسافرتی: برای کمپ کردن و گذراندن چند شبی در کویر داشتن چادر از ملزومات است. چادرهای سبک به دلیل وزن کم بهترین گزینه برای حمل آن با کوله پشتی هستند. اما اگر با خودرو به بیابان سفر می کنید دست شما در انتخاب چادر باز است و می توانید چادرهایی با امکانات بیشتر را انتخاب کنید. با این حال چادری را انتخاب کنید که برابر نور خورشید و هوای سرد کویر در شب محافظ خوبی برایتان باشد.

 

کیسه خواب: با پیاده روی های طولانی در طول روز انرژی زیادی از بدن گرفته می شود و برای اینکه بتوانیم انرژی کافی برای پیاده روی در روزهای بعد داشته باشیم یک استراحت خوب می تواند کمک خوبی به ذخیره انرژی برای روز بعد باشد. داشتن کیسه خواب خوب شرط مهمی برای داشتن یک خواب با کیفیت است. شب های کویر بر خلاف روز هوای آن بسیار سرد است، هنگام انتخاب کیسه خواب توجه داشته باشید که کیسه خوابی انتخاب کنید که از شما در برابر سرمای کویر در شب محافظت کند و از مهم ترین وسایل مورد نیاز کویرنوردی به حساب می آید.

 

لوازم بهداشتی شخصی: لوازم بهداشتی از جمله مسواک و خمیردندان، شامپو، دستمال های مرطوب و اسپری های ضد تعریق را همراه خود داشته باشید. البته شامپوهای خشک گزینه مناسب تری برای سفر به کویر هستند که برای شستشوی موها احتیاجی به استفاده از آب نیست. قرار دادن این وسایل در کیف کوچک دسترسی و پیدا کردن هر یک را برایتان راحت تر می کند. همچنین کرم هایی برای دور کردن حشرات وجود دارد که برای جلوگیری از گزیدگی بسیار مناسب است.

 

کلمن: غذاها در محیط گرم سریعا فاسد می شود و دیگر قابل استفاده نخواهند بود و مسلما برای اینکه بتوانیم چند روزی را در کویر بمانیم یکی از مهم ترین اقدامات سالم نگه داشتن مواد غذایی هستند. برای اینکار بهتر است کلمن ها و سردکننده های مخصوص را با مقدار زیادی یخ پر کنید و تمام مواد غذایی فاسد شدنی و نوشیدنی ها را در آن قرار دهید تا برای چند روزی بتوانید جلوی فاسد شدن مواد غذایی را بگیرد.

 

جعبه کمک های اولیه: بهتر است قبل از سفر کیف کوچکی را برای برداشتن یک سری اقلام دارویی ضروری کنار بگذارید. گاهی اوقات مشکلات کوچکی مانند  سردرد مانع ادامه حرکت ما خواهند شد. اما همراه داشتن قرص های مسکن، چسب زخم، دستمال های ضدعفونی کننده و… در مواقع ضروری  و پیش بینی نشده کمک زیادی به ما خواهند کرد.

تیپ کویرنوردی

تیپ کویرنوردی

انتخاب لباس در کویر؛ نکته ای مهم است که باید آن را جدی گرفت. یکی از بهترین گزینه ها استفاده از لباس های گشاد با رنگ روشن است. رنگ های تیره گرمای هوا را جذب خود می کند و به هیچ عنوان لباس هایی با رنگ تیره انتخاب مناسبی برای کویر نیستند. لباس های تنگ و چسبان نیز نه تنها باعث بالاتر رفتن دمای بدن می شوند بلکه جلوی حرکت راحت را می گیرند و پیاده روی را برایمان سخت می کند.

بهترین شلوار برای کویر نوردی شلوارهایی هستند که از پایین کش دارند و مانع ورود شن و ماسه و حیوانات به داخل شلوار و کفش می شود. برای پوشش بالا تنه نیز بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که در کویر حشرات موذی زیادی وجود دارد، پس به دنبال لباس هایی باشید که علاوه بر اینکه پوشش بالایی داشته باشند تا جلوی گزیدگی را بگیرد بسیار سبک و خنک نیز باشند.

البته شب های کویر اختلاف دمای زیادی با روز داشته و شب ها دما به شدت افت می کند پس لباس گرم حتما همراه خود داشته باشید. کلاه های افتاب گیر و عینک نیز کمک بزرگی برای در امان ماندن از آفتاب داغ کویر هستند.

چه کفشی برای کویر مناسب است؟

از دیگر وسایل مورد نیاز کویرنوردی که بسیار مهم است کفش مناسب است. راه رفتن روی شن و ماسه ها با سختی همراه است و نداشتن کفش مناسب سفرتان را به کل خراب خواهد کرد. پا عضوی حساس بوده و با آسیب دیدن آن از ادامه سفر باز خواهید ماند پس در انتخاب کفش دقت زیادی به خرج دهید. با اینحال بسته به نوع سفرتان انتخاب کفش نیز متغیر است.

اگر همراه با خودرو به کویر سفر می کنید و قصد ندارید مسافت زیادی را با پای پیاده طی کنید صندل های روباز بسیار گزینه مناسبی هستند و علاوه بر محافظت از پا استفاده راحتی نیز دارند و مشکل پر شدن شن و ماسه در کفش را نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید تا مسافت طولانی را در بیابان با پای پیاده طی کنید  صندل ها به هیچ عنوان گزینه مناسبی نخواهند بود و بهتر است به فکر تهیه پوتین های مخصوص کویرنوردی باشید.

این پوتین ها از پا هم در برابر آفتاب سوختگی و هم در برابر گزیدگی حیوانات و حشرات جلوگیری می کند. هنگام تهیه کفش در انتخاب سایز آن دقت بالایی را به خرج دهید، کفش های کوچک و برزگ هر یک به نحوی باعث آزار پا و آسیب دیدن آن می شود.

ماشین کویرنوردی

ماشین کویرنوردی

سفر به کویر با هر ماشینی امکان پذیر نیست و انتخاب وسلیه نقلیه مناسب بر کیفیت سفرتان تاثیر به سزایی خواهد داشت. مناسب نبودن ماشین برای سفر به کویر نه تنها شما را به سختی می اندازد بلکه حتی امکان دارد جانتان را به خطر بیاندازید.

مناسب ترین خودرو برای سفرهای کویری خودروهای آفرودی و یا همان ماشین های شاسی بلند هستند که قبل از شروع سفر می بایست تمام جزئیات فنی آن چک شود تا خودرو کوچک ترین نقص فنی نداشته باشد. سفر با خودرو شخصی و به تنهایی و بدون داشتن تجربه بزرگ ترین اشتباهی است که می توانید مرتکب شوید. هنگام سفر به کویر حتما با چندین خوردو حرکت کنید تا اگر مشکلی برای یک خودرو پیش آمد بتوانید از خودرو دیگر برای آوردن کمک استفاده کنید.

در کل بهترین گزینه برای سفر به کویر انتخاب یک تور حرفه ای است که تجربیات کافی در مورد کویر دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل با تکیه بر تجربیات و امکاناتی که در اختیار دارند بتواندد از پس مشکلات بر آیند.

خطرات کویر

وسایل موردنیاز کویرنوردی

سفر به کویر در عین حال که می تواند یکی از جذاب ترین سفرهای شما را در زندگیتان رقم بزند، می تواند بسیار خطرناک هم باشد و آن را به یکی از بدترین سفرهایتان تبدیل کند. برای پیشگیری از این خطرات بهتر است از قبل اقداماتی داشته باشید و وسایل مورد نیاز کویرنوردی را همراه داشته باشید.

  • نکته اولی که لازم است در نظر بگیرید این است که به هیچ عنوان تنهایی به کویر سفر نکنید. حتی اگر در این کار حرفه ای هستید باز هم فقط به تجربه خود اتکا نکنید و همراه با یک تیم حرفه ای و کار بلد به دل کویر بزنید. سفر انفرادی و با افراد کم؛ کار بسیار پر ریسکی بوده که امکان دارد عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
  • وجود حیوانات سمی و حشرات موذی مورد دیگری است که باید در نظر داشته باشید و امکانات کاملی برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل و یا درمان آن داشته باشید. داشتن جعبه کمک های اولیه و کیت های ضد گزیدگی از مواردی است که همراه داشتن آن از ضروری می باشد. همچنین وجود افرادی که اطلاعات کافی راجب کمک های اولیه دارند می تواند کمک بزرگی باشند.
  • حتی حرفه ترین افراد هم ممکن است در کویر گم شوند پس بدون ردیاب و مسیریاب سفر به کویر ممنوع ! در کویر تا چشم کار می کند تپه های شنی است که همگی شبیه به هم هستند و احتمال گمراه شدن و بی راهه رفتن در کویر دور از انتظار نیست و پیدا کردن مسیر درست و راه برگشت بدون استفاده از مسیریاب ها کاری سخت و تا حدی غیر ممکن است.
  • آب در کویر حکم طلا را دارد و نداشتن آن در کویر یک فاجعه است. حتما ذخیره آب زیادی هنگام سفر به کویر همراه خود داشته باشید و از آب خود به درستی استفاده کنید و آن را هدر ندهید.
  • از پر بودن باک بنزین ماشینتان مطمئن باشید و در صورت امکان بنزین اضافی نیز همراه خود در ماشین داشته باشید. تا در طول سفر خیالتان از بابت حجم بنزین راحت باشد و مدام نگران تمام شدن بنزین ماشین نباشید.

غذای مناسب برای کویر

بخش بزرگی از انرژی بدن از غذا بدست می آید و نرسیدن مواد مغذی کافی به بدن باعث تحلیل رفتن آن  و کم شدن انرژی می شود به همین جهت انتخاب مواد غذایی مناسب یکی از مهم ترین پیش نیازهای شروع سفر است. بنابراین در لیست وسایل موردنیاز کویرنوردی، غذای مناسب را فراموش نکنید.

هنگام سفر به کویر بهتر است مواد غذایی را انتخاب کنید که علاوه بر مقوی بودنش حجم کمی از فضا را بگیرد و در مقابل فاسد شدن مقاومت بالایی داشته باشند. غذاهای کنسروی یکی از بهترین گزینه های انتخابی ما هستند که علاوه بر اینکه تهیه آن نیازمند تجهیزات زیادی نیست فضای کمی را نیز اشغال می کنند.

غذاهای شور و عطش زا از بدترین انتخاب ها برای کویر هستند. این غذاها باعث ایجاد عطش و تشنگی در ما می شوند و ما را مجبور به استفاده بیشتر از آب می کند و با بالا رفتن میزان استفاده از آب ممکن است ذخیره آب مان به خاطر این انتخاب اشتباه سریعا تمام شود.

همراه داشتن غذاهای خشک از جمله آجیل ها و مغزها، بیسکوییت ها و میوه های خشک شده نیز می تواند گزینه مناسبی باشند. همراه داشتن نوشیدنی های انرژی زا نیز هم آب بدنمان را تامین می کند و هم انرژی کافی برای حرکت و پیاده روی را در ما ایجاد می کند.

خوشبختانه برخی از بوم گردی ها در مناطق کویری وجود دارند که امکانات سرو غذا و رستوران دارند. اگر قصد کمپینگ در کویر را ندارید می توانید در این بوم گردی ها اقامت کنید و غذای تازه و سالم را سفارش دهید. در وبسایت لیدوماتریپ می توانید انواع اقامتگاه های کویری با امکانات خوب از جمله امکان سرو غذا را رزرو نمایید. اجاره اقامتگاه بوم گردی در فردوس ، بوم گردی در خور و بیابانک، اجاره خانه سنتی در خور و بیابانک نمونه هایی از این بوم گردی ها هستند.

غذای مناسب کویر

راهنمای کویر نوردی

سفر با یک راهنمای خوب که کویر را به خوبی می شناسد لذت سفر را چند برابر می کند و یک راهنمای خوب اگر جزو وسایل موردنیاز کویرنوردی نباشد، جزو اشخصای است که حتما باید همراهتان باشد.  پس برای سفرتان به کویر به دنبال یک تیم حرفه ای باشید. سفر تیمی نه تنها تضمین خوبی برای داشتن یک سفر ایمن است بلکه لذت داشتن یک دورهمی خوب و گپ و گفت دوستانه در کنار آتش را برایتان فراهم می کند. اکثرا کویرها فاصله زیادی با شهرها و آبادی ها دارند و تنهایی سفر کردن به این مناطق می تواند بسیار خطرناک باشد. سفر به این مناطق با تعداد نفرات بالا این مزیت را دارد که در صورت بروز هرگونه مشکل شما تنها نیستید و به همراه دیگر اعضای گروه می توانید به راحتی آن را حل نمایید.

سخن آخر اینکه بهتر است قبل از شروع سفر چک لیستی از این وسایل ضروی که در بالا گفته شد تهیه کنید تا در هنگام آماده کردن وسایل سفرتان موردی از قلم نیوفتاده و فراموش نشود. با رعایت تمام نکات بالا و با برنامه ای از قبل پیش بینی شده نه تنها دچار مشکل نخواهید شد بلکه تجربه خاطره انگیزی همراه با دوستانتان در سفر به کویر خواهید داشت.

 

۴.۶/۵ - (۱۲ امتیاز)
یک نظر برای "وسایل مورد نیاز کویرنوردی" ارسال شده.
  1. saba گفت:

    توضیحات کاربردی و به دردبخور بودن مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *