همه چیز درباره فواید کوهنوردی

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

برای عاشقان کوهنوردی، کوه مانند خانه است. آنها وقت زیادی را در کوه ها سپری می کنند و دلیل آن حال خوبی است که بودن در کوه به آنها می دهد. این مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید توسط یک کوهنورد حرفه ای به نام گلدی هاون نوشته شده است. او پس از سالها کوهنوردی متوجه شده که کوهنوردی به طور مثبت به همه کمک می کند تا بتوانند انسان بهتری باشند در نتیجه زندگی زیباتر و بهتری داشته باشند.

در ادامه با مجله لیدوماتریپ همراه باشید و این مقاله جذاب با عنوان همه چیز درباره فواید کوهنوردی را از دست ندهید.

سلامت جسمانی و تناسب اندام شما حفظ خواهد شد

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

با کوهنوردی شما قدرت و استقامت باورنکردنی به دست خواهید آورد و در عین حال رژیم غذایی شما به سمت بهتر شدن، پیش خواهد رفت.

شما در قله کوه فست فودهای مضری پیدا نخواهید کرد (از بابت این مسئله خداروشکر) و مجبور خواهید بود ناهار و میان وعده های سالم و مغذی را تهیه و در کوله پشتی اتان قرار دهید.

در عین حال در زمان کوهنوردی متوجه خواهید شد که غذای ناسالم به شما انرژی و قدرتی نمی دهد. اینکه شما بتوانید از کوه بالا بروید یک رژیم غذایی مناسب را می طلبد. ارتفاع باعث قوی شدن ریه های شما می شود و با هر بار کوهنوردی بیشتر و بیشتر تقویت می شود. اما قضیه به همینجا ختم نمی شود، چیزهای زیادی وجود دارد که ورزش در طبیعت به ما یاد می دهد. ادامه متن در مورد همه چیز درباره فواید کوهنوردی را مطالعه کنید

اگر به هنگام صعود افکار منفی داشته باشید هیچ کمکی به شما نمی کند. اگر به خود بگویید که نمی توانید و یا غیر ممکن است احتمالا همین اتفاق هم برایتان بیفتد. اگر مثبت باشید حتی اگر در حال صعود به قله اورست هم باشید تا آخرین لحظه به تلاش خود ادامه خواهید داد، چرا که اگر همانجا بمانید از سرما یخ خواهید زد!

مناظری را میبینید که افراد کمی شانس دیدن آن را دارند

مکان هایی در دنیا وجود دارند که ما فقط می توانیم تصویر آنها را ببینیم، اما تمام کارها و زحماتی که برای رسیدن به این مکان ها باید انجام دهیم باعث می شود که تنها تعداد اندکی از افراد باقی بمانند که می توانند کوه ها را فتح و این مناظر بی نظیر را ببینند. زمان و تلاشی که برای صعود از کوه ها باید انجام دهیم برای بسیاری از افراد سنگین است.

اما با قبول تلاش و زحمت کوهپیمایی، شما جزو معدود افرادی خواهید بود که می توانید این مناظر زیبا و نادر را تماشا کنید. نکته خوب این است که تضمین ۱۰۰ درصدی وجود دارد که شما بتوانید یک منظره بی نهایت زیبا از بالای کوه ببینید. مگر اینکه هوا دودی و یا مه آلود باشد.

با افراد شگفت انگیزی آشنا خواهید شد

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

کوهنوردان افراد شگفت انگیزی هستند. اگر آنها را ملاقات کنید چند شباهت را میان آنها پیدا خواهید کرد:  همه آنها مثبت و پر از شور زندگی، با اعتماد به نفس و شاد هستند. یکی از راههایی که می توانید از طریق آن دوستان کوهنورد پیدا کنید، عضویت در گروه های کوهنوردی و پیدا کردن آن ها از طریق شبکه های اجتماعی است.

از دیگر نکات جالب در مورد کوهنوردان این است که آنها اهداف مشترک دارند: رسیدن به بالای کوه و لذت بردن از یک ورزش و طبیعت زیبا. این اهداف مشترک باعث تقویت اعتماد به نفس و روحیه کار تیمی می شود و در عین حال می توانید دوستانی خوب برای تمام عمر خود پیدا کنید چراکه زمان بیشتری را با آنها سپری می کنید.

کوه ها بسیار خاص و جادویی هستند

کوه ها بسیار خاص و جادویی هستند. اما در عین حال می توانند بسیار خطرناک باشند. شاید این حس به این علت است که در ما در مقابل آنها بسیار کوچک هستیم. کوه ها حتی اگر از آنها بالا نروید بسیار با شکوه، پرابهت و قدرتمند هستند، گویی که شما را صدا می زنند.

به هنگام کوهنوردی و رسیدن به قله آن، متوجه خواهید شد که تمام مشکلاتی که باعث آزار روح و روان شما می شوند کوچک هستند یا در نظرتان بسیار بی اهمیت جلوه می کنند. همچنین تا زمانی که آنجا هستید گذر زندگی برایتان کند می شود و آرامش عمیقی را تجربه خواهید کرد.

اگر اهل ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن هستید، سکوتی که در بالای کوه ها وجود دارد یک فضا و موقعیت عالی را برای انجام این فعالیت ها بوجود می آورد.

کوهنوردی صبر و قدرشناسی را به شما یاد می دهد

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

به هنگام کوهنوردی، حس رسیدن به هدف و فتح قله این یک احساس اعتیاد آور است که بارها و بارها میخواهید آن را تجربه کنید، هیچ کس به درستی نمی تواند آن را توضیح دهد و جزو احساساتی است که شخصا باید خودتان تجربه کنید.

کوهنوردی کار آسانی نیست. صعود از صخره های سخت و عمودی جزو کارهای سخت و طاقت فرساست. اما نکته خوب ماجرا این است که به هنگام صعود شما مشکلات روحی و جسمی خود را به آزمایش می کشید. شما در مسیر رسیدن به بالای کوه می توانید توانایی های ذهنی خود را تقویت کنید و آنها را بازیابید. شما یاد خواهید گرفت که هرگز تسلیم نشوید و پاداش تلاش سخت و بی وقفه خود را بدست خواهید آورد.

از دیگر موارد همه چیز درباره فواید کوهنوردی افزایش اراده شماست. تلاش شما برای فتح قله ممکن است ساعت ها، روزها و یا ماه ها طول بکشد اما نهایتا به قله خواهید رسید و پس از رسیدن به آن متوجه خواهید شد که این همه هیاهو و تلاش شما چقدر زیبا و پرثمر بوده است. این مانند رسیدن به یک هدف ، رسیدن به یک رویا و درک این است که شما قادر به انجام هر کاری هستید.

به هنگام کوهنوردی، حس رسیدن به هدف و فتح قله این یک احساس اعتیاد آور است که بارها و بارها میخواهید آن را تجربه کنید، هیچ کس به درستی نمی تواند آن را توضیح دهد و جزو احساساتی است که شخصا باید خودتان تجربه کنید.

آنها ما به را به محافظت از محیط زیست علاقمند می کنند

شما بعد از دیدن مکان های دست نخورده علاقمند به محافظت از آنها خواهید شد. دخالت انسان در این طبیعت بکر و مکان های زیبا، یکی از بدترین چیزهایی هست که شما متصور خواهید شد و سرانجام درک خواهید کرد که چرا در برخی از جاهای دنیا قوانین سخت گیرانه ی محیط زیستی وجود دارد و شما بابت وجود این قوانین بسیار سپاسگذار و ممنون خواهید بود.

محافظت از طبیعت بکر و مکان های زیبا علاوه بر اینکه لذت دوچندانی برای مردمانی که از انها بازدید می کنند دارد، باعث می شود که آنها را برای آیندگان و انسان های نسل های بعدی حفظ کنیم. خلاصه بگویم، بعد از کوهنوردی متوجه خواهید شد که به طبیعت و آنچه که داریم احترام بیشتری میگذاریم، بیشتر بازیافت می کنیم، از پلاستیک کمتری استفاده می کنیم و  نهایتا زباله کمتری تولید می کنیم.

کوهنوردی به شما یاد می دهد که مثبت اندیش باشید

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

اگر به هنگام صعود افکار منفی داشته باشید هیچ کمکی به شما نمی کند. اگر به خود بگویید که نمی توانید و یا غیر ممکن است احتمالا همین اتفاق هم برایتان بیفتد. اگر مثبت باشید حتی اگر در حال صعود به قله اورست هم باشید تا آخرین لحظه به تلاش خود ادامه خواهید داد، چرا که اگر همانجا بمانید از سرما یخ خواهید زد!

من همیشه به خودم می گویم برای رسیدن به این صعود باید ۱۲۰٪ عزم داشته باشم. شما همیشه باید تصور کنید بیش از انچه که فکر می کنید می توانید کارها را بهتر انجام دهید. فقط باید به خود اعتماد کنید و به خود ایمان داشته باشید، تا زمانی که روی قله کوه بایستید.

من متوجه این قضیه شده ام که کوه ها واقعا منحصر به فرد هستند و هر کوهی یک درس مهم به من داده است. مثلا در یک صعود بارانی فهمیدم که دوربین ها ضد آب نیستند، کوه دیگر به من گفت که در مسیریابی باید آمادگی بیشتری داشته باشم و از قبل تحقیق کنم و کوهی دیگر داشتن کفش مناسب را به من یادآوری کرد.

آنها به شما یاد می دهند که از نعمت های کوچک زندگی لذت ببرید

تصور کنید که ۱۰ ساعت است که در حال بالا رفتن از یک کوه با شیب سخت و طاقت فرسا هستید، در این حال لحظه هایی برای نوشیدن آب می ایستید و این احتمالا بهترین و گواراترین آبی است که در زندگی خود چشیده اید. ما از چیزهای کوچک در زندگی خود غافل می شویم، مانند آب.

و یا تصور کنید به قله رسیده اید و فراموش کرده اید که ژاکت خود را به همراه داشته باشید. در این حال چقدر دلتان برای ژاکتتان تنگ می شود که همیشه ی خدا آن را روی مبل و یا در گوشه ای از خانه رها می کردید.

می دانید چه میخواهم بگویم؟ کوه ها به ما یاد می دهند که به چیزهای کوچک و در ظاهر بی اهمیت احترام بیشتری بگذاریم.

آنها آمادگی برای تغییر را در شما بوجود می آورند

اگر شما تا بحال زمانی را در کوه ها گذرانده باشید متوجه تغییراتی در حالات جسمانی خوب خود میشوید، مثلا ضربان قلبتان بالا می رود و سرعت نفس کشیدنتان بیشتر می شود. این ساده ترین نوع تغییر به هنگام کوهپیمایی است.

در طول مسیر فقط یک راه برای بالا رفتن از کوه وجود ندارد و گاهی اوقات مسیر های میانبر وجود دارد که با توجه به شرایط، در آن زمان باید تصمیم بگیرید که مسیر خود را تغییر دهید.

کوه ها به شما یاد می دهند که اوضاع همیشه در حال تغییر است و باید برای تغییرات جدید آمادگی داشته باشید و تاکتیک های جدید و سریع را برای تغییر در زمان لازم بدست آورید. .

هر کوهی به شما چیزی یاد می دهد

همه چیز درباره فواید کوهنوردی

من متوجه این قضیه شده ام که کوه ها واقعا منحصر به فرد هستند و هر کوهی یک درس مهم به من داده است. مثلا در یک صعود بارانی فهمیدم که دوربین ها ضد آب نیستند، کوه دیگر به من گفت که در مسیریابی باید آمادگی بیشتری داشته باشم و از قبل تحقیق کنم و کوهی دیگر داشتن کفش مناسب را به من یادآوری کرد. شما هر بار چیزی را یاد خواهید گرفت که به بایگانی تجربیات شما اضافه خواهد شد.

کوهنوردی می تواند جزو لذتبخش ترین و در عین حال سخت ترین کارهایی باشد که شما در زندگی اتان انجام داده اید، اما با توجه به تمام نکات بالایی که گفتیم همه ما باید برای یکبار هم که شده کوهنوردی را نه به عنوان ورزش، بلکه به عنوان تمرینی برای افزایش روحیه، اعتماد به نفس و افزایش تفکر مثبت در زندگی انجام دهیم .

 منبع: www.tentree.com
۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
2 نظر برای "همه چیز درباره فواید کوهنوردی" ارسال شده.
  1. احد احدی گفت:

    مطلب مفیدی بود.

  2. saba گفت:

    به طور کامل به همه چی درمورد کوهنوردی اشاره شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *