انواع گردشگری با لیدوماتریپ

انواع گردشگری

سفر کردن به تنهایی یک هدف بزرگ در زندگیست که جذابیت و هیجان زیادی به زندگی ما می دهد. همه ما به دلایل مختلفی سفر می کنیم. برخی از ما میخواهیم دنیاهای جدیدی را کشف کنیم و با ناشناخته ها روبرو شویم، کسانی هم هستند که سفر به سبک ماجراجویی را ترجیح می دهند. آنها از رفتن به دورافتاده ترین نقاط، فتح کردن خطرناک ترین قله ها و زندگی در شرایط سخت هراسی ندارند. برعکس برخی ترجیح می دهند به مکان هایی که قبلا بارها به آنجا رفته اند سفر کنند.

در گذشته های دور کسی برای تفریح سفر نمی کرد و بیشتر سفرها برای داد و ستدهای مالی و تجاری اتفاق می افتاد. اما امروزه شاهد هستیم که توسعه صنعت توریسم و گردشگری، سرمایه گذاری های کلان در این حوزه و  پیشرفت تمدن انسانی به تعدد و تنوع اهداف گردشگری کمک بسیاری کرده است.

در ادامه با مجله لیدوماتریپ همراه باشید تا با انواع گردشگری آشنا شوید.

گردشگری بومی

سفر به دامنه سبلان برای آشنایی با سبک زندگی عشایر نوعی  گردشگری بومیست.

سفرهایی که برای آشنایی با محیط زیست، سبک زندگی و فرهنگ و سنت اقوام مختلف انجام می پذیرد، گردشگری بومی نام دارد. این نوع از گردشگری دوستدار محیط زیست است و باعث ارتقا و توسعه سطح زندگی محلی ها می شود.

در گردشگری بومی، شما در اقامتگاهی که متناسب با جغرافیای منطقه ساخته شده  و دارای دیزاین و چیدمانی متناسب با فرهنگ مردم منطقه است زندگی می کنید. این نوع از اقامتگاه ها توسط میزبانانی محلی اداره می شود. گردشگران می توانند در مراسمات محلی منطقه شرکت کنند، از غذاهای مخصوص آنها بچشند و از صنایع دستی رایج در منطقه خرید کنند.

گردشگری بومی

گردشگری بومی، یکی از اخلاقی ترین انواع گردشگریست و مسافرین ان ضمن آشنایی با فرهنگ بومی منطقه، آن را در قالب عکس، فیلم، نوشته و… به دیگران انتقال می دهند. این حرکات زنجیره ای باعث از انقراض آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف جلوگیری می کند.

ضمن اینکه اطلاع یافتن از انواع پوشش گیاهی، جنگل ها و حیوانات بومی منطقه، باعث ایجاد نهادها و تشکل های یکپارچه با هدف محافظت از این زیست بوم می شود و دست سواستفاده گران و منفعت طلبانی  را که با بهره وری از طبیعت به آن آسیب میرسانند، قطع می کند.

گردشگری فرهنگی

بازدید از موزه آذربایجان در تبریز یک گردشگری فرهنگی است.

تعریف دقیق گردشگری فرهنگی عبارت است از «رفتن افراد به جاذبه‌های فرهنگی به دور از محل اقامت عادی خودشان با قصد جمع آوری اطلاعات جدید و تجربیات برای برآوردن نیازهای فرهنگی»

گردشگری فرهنگی، نوعی از سفر است که مربوط به بازدید از فرهنگ، تاریخ و تمدن یک شهر می شود. گردشگران فرهنگی برای بازدید از موزه ها، نمایشگاه ها، آثار تاریخی و باستانی سفر می کنند. این نوع از توریسم در سطح جهان بسیار محبوب است. world tourism organization  و یا همان سازمان گردشگری جهانی اعلام کرده است که گردشگری فرهنگی حدود ۳۷ درصد از کل سفرها را شامل می شود و هر ساله رشد ۱۵ درصدی دارد.

در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مردم طرفدار این نوع از گردشگری هستند و بسیاری از سازمان های بین المللی نیز از آن حمایت می کنند. این نوع از گردشگری تجربه زیبا و عمیقی برای انسان هاست و باعث نزدیکی هر چه بیشتر انسان ها و نژادهای مختلف به یکدیگر می شود.

گردشگری فرهنگی می تواند برای کودکان و نوجوانان بسیار آموزنده باشد و آشنایی آنها با تمدن و فرهنگ هر شهر و کشور از همان دوران کودکی، تعصب و جهالت را در انسان ها می کشد و دنیا را به جای بهتری برای زیستن تبدیل می کند.

گردشگری مذهبی

بازدید و زیارت مشهد مقدس، یک گردشگری مذهبی است.

گردشگری مذهبی به سفرهای تکی و یا دسته جمعه به اماکن مذهبی گفته می شود این سفرها به اهداف زیارت، گذراندن اوقات فراعت، شرکت در یک مراسم مذهبی خاص و یا تبلیغات مذهبی انجام میپذیرد.

مشهد

ادیان و مذاهب مختلف جهان، اماکن مقدس بسیاری دارند که  زمینه ساز گردشگری مذهبی هستند. در کشورهای مسلمان این گردشگری رونق بیشتری دارد. این نوع از سفرها به منطور ایجاد حس و حال معنوی عمیق در انسان ها انجام می گیرد و آرامش ذهنی به همراه می آورد.

طبق آمارهای سازمان گردشگری جهانی سالانه ۳۰۰ میلیون نفر گردشگری مذهبی انجام می دهند. در داخل ایران شهرهایی مانند مشهد و قم بیشترین گردشگران مذهبی را به خود اختصاص داده اند.

گردشگری ورزشی

سفرهایی که برای تماشای بازی فوتبال در ورزشگاه آزادی انجام میپذیرد، گردشگری ورزشی است.

به سفرهایی که برای تماشای یک مسابقه ورزشی و یا انجام مسابقه ورزشی انجام می پذیرد گردشگری ورزشی نام دارد. معمولا هنگام برگزاری مسابقات لیگ برتر در داخل کشورمان، مسابقات جام جهانی در رشته های مختلف، المپیک جهانی و…. افراد سفرهایی را انجام می دهد که منافع مالی زیادی برای شهرها و کشورهای برگزار کننده دارد و کسب کارهای زیادی مانند اقامتگاه ها، مشاغل خدماتی، مراکز تفریحی و… رونق زیادی می گیرند.

گردشگری غذایی

آنتونی بوردین، سرآشپز معروف برای آشنایی با فرهنگ غذایی ملل به کشورهای مختلف سفر می کرد.

سفرهایی که به منظور آشنایی با فرهنگ غذایی و چشیدن طعم غذاهای مختلف انجام میپذیرد، گردشگری غذایی نام دارد.

کسانی که گردشگری غذایی انجام می دهند با هدف تجربه فرهنگ غذایی قدم به شهرهای مختلف می گذارند و این نوع سفر جذابیت زیادی برای آنها دارند.

این نوع از گردشگری بسیار نوپاست و برای اولین بار توسط مدیر اتحادیه بین المللی غذایی به جهان معرفی شد و به عنوان بخشی مجزا در صنعت گردشگری شناخته شد.

گاها غذا و مزه به بخشی از هویت و فرهنگ یک ملت و یا قوم تبدیل می شود. به طور مثال شما با شنیدن مزه تند به یاد جنوب و با شنیدن اسم سیر به یاد شمالی ها می افتیم.

در ایران، شهرهای جنوبی و شمالی تنوع غذایی بالایی دارند و رشت به عنوان پایتخت غذایی ایران شناخته می شود.

انواع گردشگری

انواع گردشگری

اگر جزو طرفداران گردشگری غذایی هستید، توصیه ما این هست که در بوم گردی های هر شهر اقامت کنید. در بوم گردی ها انواع غذاهای محلی و سنتی سرو می شود که بیشتر آنها توسط خود محلی ها طبخ می شود که از اصیل ترین دستور پخت استفاده می کنند.

گردشگری سیاه

بازدید از آثار و خرابه های زمان جنگ نوعی گردشگری سیاه است.

گردشگری سیاه برای آشنایی و لمس آلام و دردهایی که ملت ها در زمان فجایع تحمل کرده اند، انجام می شود. مثلا بازدید از اردوگاه های کار اجباری نازی ها و بازدید از بقایای فاجعه چرنوبیل نوعی گردشگری سیاه هستند.

این نوع از سفرها به قصد تفریح انجام نمی پذیرد و دارای چند هدف است. یکی از اهداف این نوع گردشگری آشنایی با درد و رنج ها انسان ها و هدف دیگر کمک به انسان های حادثه دیده است.

به طور مثال در زمان زلزله کرمانشاه،بسیاری از مردم به قصد کمک به افراد بازمانده، آواربرداری و کمک به انسان های صدمه دیده، به کرمانشاه سفر کردند.

گردشگری سلامت

حتما در برخی از شهرها، حتما افرادی از کشورهای همسایه و دور اطراف را در بیمارستان ها و مراکز درمانی دیده اید که برای انجام پروسه های درمانی سفر کرده اند. این دست از سفرها گردشگری سلامت نام دارد.

به طور خلاصه گردشران سلامت به دو علت سفر می کنند. دلیل اول به علت نبود درمان های مناسب در کشور خودی و دلیل دوم این است که به توصیه پزشکان برای گذراندن دوران نقاهت و یا حفظ سلامتی سفر می کنند. مثلا جزیره کیش یکی از پاکیزه ترین آب و هواها را دارد و برخی افراد با زمینه بیماری های قلبی و تنفسی به توصیه پزشک خود  به این جزیره سفر می کنند  و برای ماه ها در آنجا ساکن می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *