نکات مهم سفر

نکات مهم سفر

نکات مهم سفر

این متن از زبان کسی نوشته شده  است که به مدت ۱۰ سال در حال سفر به دور دنیاست. مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید حاصل تجربیات و دست آوردهای تمام این ۱۰ سال است که به سختی بدست آمده است.

این نکات مهم سفر به شما کمک می کنید تا بتونید به خوبی پس انداز کنید، ایمن سفر کنید، بیشتر خوش بگذرانید و دیگران را نیز به سفرهای بیشتر ترغیب کنید. در ادامه  با مجله لیدوماتریپ همراه باشید..

۱-صبر داشته باشید

در سفرهایی که می کنم صبر حرف اول را می زند. اگر نمی توانید چیزی را کنترل کنید، آن را رها کنید. زندگی کوتاه تر از آن است که بخواهید در طول سفر خود را ناراحت و آزرده خاطر کنید. اتوبوس و یا پرواز خود را از دست داده اید؟ هیچ جای نگران ی وجود ندارد، با اتوبوس بعدی حرکت کنید. ماشینتان خراب شده است؟ در همان نزدیکی ها برای چند ساعتی اتراق کنید، یک نوشیدنی بخورید و منتظر امداد بمانید.

می دانم پیشامدهای غیرقابل پیش بینی گاه می تواند سخت باشد اما یک نفس عمیق بکشید و به خودتان بگویید که می توانست از این هم بدتر باشد. .

۲-برای اینکه گرفتار شلوغی نشوید سحرخیز باشید

نکات مهم سفر

نکات مهم سفر

از نکات مهم سفر این است که صبح زود بیدار شوید تا بهترین جاذبه های گردشگری را به صورت اختصاصی برای خود داشته  باشید. زمانی که خورشید در حال طلوع است در مکان هایی که میخواهید به آن بروید، حاضر باشید. در این زمان علاوه بر اینکه ازدحام جمعیت کم است، به علت وجود نور خوب بسیار مناسب عکاسی است. همچنین معمولا در هنگام شروع روز تعامل با افراد محلی و مردم آسان تر است.

از آن عکس های کارت پستالی می خواهید که در استوری اینستاگرام اتان به اشتراک بگذارید؟ باید قبل از حضور دیگران در آنجا حضور داشته باشید. پس دفعه بعدی که خواستید از مسجد نصیر الملک در شیراز بازدید کنید، صبح زود و قبل از همه در آنجا حاضر باشید تا شاهد رقص خورشید و بازی رنگ در صحن مسجد باشید و از سکوت و آرامش این فضای عرفانی لذت ببرید.

۳- در زندگی روزمره اطرافتان غرق شوید

اگر واقعا می خواهید نبض یک شهر را حس کنید، چند ساعتی را در پارک و یا گوشه ای از خیابان و یا یک میدان شلوغ  بنشینید و زندگی روزمره مردم آن شهر را تماشا کنید. این یکی از کارهای مورد علاقه من در سفرهاست. در این حال، سرعت فکر خود را کم می کنم و به جزئیات اطرافم توجه می کنم. در این حال شما متوجه رنگ ها، فعالیت ها، بوها و صداهای جدید خواهید شد که نوعی مدیتیشن است. در این زمان شما مواردی را متوجه خواهید شد که قبلا هرگز متوجه آنها نشده بودید.

۴-گاهی به خود بخندید

از دیگر نکات مهم سفر این است که هنگامی که به شهر جدیدی سفر می کنید در اوایل ممکن است مانند یک فرد بی تجربه و احمق به نظر برسید.به جای اینکه خجالت بکشید به خود بخندید. زندگی را آنقدر جدی نگیرید و از اشتباه نترسید.

هنگام سفر به مکان های جدید قطعاً چندین بار مانند یک احمق به نظر خواهید رسید. به جای اینکه خجالت بکشید ، به خود بخندید. از اشتباه نترسید و زندگی را آنقدر جدی نگیرید.!

۵-آهسته سفر کنید و از مسیر لذت ببرید!

لطفا سعی نکنید ۶ شهر را در ۶ روز بگردید. چیزهای خوب زمانی اتفاق می افتند که شما واقعا برای کاوش و کنجکاوی در مورد آنها وقت بگذارید. برخی چیزها در هیچ کتاب راهنما و مقاله ای نوشته نشده است. شما باید انها را کشف کنید. افراد مشتاق زیادی وجود دارند که دوست دارند به شما اطلاعات زیادی در مورد شهری که به آن سفر کرده اید بدهند. بنابراین سعی کنید زمان بیشتری را در مکان های کمتری سپری کنید. قول میدهم که اوقات بهتری خواهید داشت.

۶ -عکس های زیبا بگیرید

سعی کنید عکس های زیبایی در سفر بگیرید. ممکن است فقط یکبار در طول زندگی خود این مکان ها را ببینید و با این افراد ملاقات کنید. با گرفتن تعداد زیادی عکس این مکان ها و افراد ، آنها را به خاطر بسپارید. گاه عکس ها می توانند بهترین سوغاتی باشند.

عکس ها هیچ هزینه ای ندارند، قابل اشتراک گذاری با همه مردم دنیا هستند و در چمدان شما جایی نمی گیرند. !

۷- از منطقه امن خود خارج شوید

خودتان را به چالش بکشید و چیزهایی که به شما اضطراب می دهند را امتحان کنید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید اضطراب شما از بین می رود. از کوهنوردی می ترسید؟ به جای پیاده روی یکبار کوهنوردی کنید. از صحبت با افراد غریبه می ترسید؟ هرجا غریبه ای دیدید صحبت را با او باز کنید. از چشیدن غذاهای عجیب و غریب می ترسید؟ عجیب ترین غذایی را که می بینید بخورید.

در سفرهایتان هیچ کسی نمیداند شما چه کسی هستید، با خیال راحت خودتان را گم کنید تا بتوانید وجوه جدیدی از خود را بیابید.

۸- ذهن خود را باز نگه دارید

سبک زندگی، آداب رسوم و فرهنگ دیگران را قضاوت نکنید. از نکات مهم سفر این است که اگر به جایی سفر کردید که سبک زندگی آنها با شما متفاوت است به جای قضاوت سعی کنید به آنها گوش دهید. اینکه فکر کنید بقیه اشتباه می کنند و فقط دیدگاه های شما درست است بسیار خودخواهانه است. همدلی را تمرین کنید و خود را جای دیگران بگذارید.

از ادیان، عقاید و آداب رسوم مختلف استقبال کنید و زیاد سوال بپرسید.

۹- مسیر خود را فراموش کنید

نکات مهم سفر

اگر می خواهید قسمت هایی از شهر را که مردم در آن کار و زندگی می کنید ببینید بهترین راه این است که مسیر خود را فراموش کنید و در شهر پیاده و بدون هدف راه بیفتید، بدون اینکه دقیقا بدانید به کجا می روید. اما فراموش نکنید که از قبل آدرس اقامتگاه خود را یادداشت کنید تا در مواقع لزوم بتوانید تاکسی بگیرید و برگردید. هرگز فکرش را نمی توانید بکنید که چه چیزهای شگفت انگیزی در انتظار شماست.

۱۰- انعظاف پذیر باشید و بیش از حد برنامه ریزی نکنید

وقتی افراد مختلف از من می پرسند در شهرهای مختلف از چه چیزی می توان لذت برد، جوابی برای آنها ندارم. حقیقت این است که می نمی دانم شما از چه چیزی لذت می برید، چه کسی را ملاقات می کنید و چه چیزی در انتظار شما خواهد بود. مثلا زمانی که به یکی از شهرها سفر کرده بودم قصد داشتم در انجا فقط یک هفته اقامت کنم. اما در نهایت سه هفته در آنجا ماندم چراکه خیلی دوستش داشتم.

توصیه من این است که یک نقطه شروع و یک نقطه پایان تعیین کنید و میان این دو فعالیت هایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید و اجاره دهید بقیه ی آن را سرنوشت برایتان تعیین کند. انعطاف پذیر باشید تا بتوانید برنامه های خود را تغییر دهید.

۱۱- چند کلمه از زبان شهری که به آنجا سفر می کنید بیاموزید

دانستن زبان از دیگر نکات مهم سفر است. نیازی نیست  به زبان آن شهر تسلط کامل داشته باشید. اما دانستن چند کلمه محلی می تواند تجربه سفری شما را بهبود ببخشد. مثلا سعی کنید کلماتی مانند سلام، متشکرم، لطفا، از دیدار شما خوشحالم، ببخشید و…را یاد بگیرید. اینها از کلمات بسیار پرکاربرد در سفر هستند. همچنین یاد گرفتن چند کلمه بومی به شما کمک می کند تا بتوانید با اهالی آن شهر بهتر ارتباط برقرار کنید.

۱۲- چند کارت بانکی همراه خود داشته باشید

گاهی لازم است که نیمه خالی لیوان را هم ببنید. ممکن است کارت بانکی شما گم شود، به سرقت برود و یا بسوزد. حتما چند کارت بانکی پشتیبان همراه خود داشته باشید اما همه این کارت بانکی های را در کیف پول خود قرار ندهید. می توانید آنها را در جیب، کیف و چمدان خود قرار دهید تا در صورت گم شدن کیف پولتان، همه را به یکباره از دست ندهید.

۱۳- آدرس اقامتگاه خود را در جایی بنویسید

گاهی اوقات به هنگام طی یک مسیر طولانی، با گوشی های هوشمند خود کار می کنید و ممکن است باتری شما تمام شود. اگر آدرس خود را یادداشت نکرده باشید چگونه می توانید خود را به آن محل برسانید؟

هر چند احتمالش کم است اما خاموش شدن گوشی، فراموش کردن شارژر و دسترسی نداشتن به ابزاری برای شارژ مجدد از پیشامدهای احتمالی است. بنابراین همیشه آدرس اقامتگاه را در جایی یادداشت کنید.

۱۴-گاهی شاهانه سفر کنید

نکات مهم سفر

نکات مهم سفر

من خود طرفدار سفرهای های ارزان و به صرفه هستم. زیرا می توانم سفرهای بیشتری بروم و بیشتر از آن دنیای جذابی که در آن زندگی می کنیم تجربه کسب کنم. با این اوصاف صرفه جویی در تمام سفرها ذهن و بدنتان را فرسوده می کند. خوب است که گاهی خودتان را میهمان یک اقامتگاه لوکس و زیبا کنید، در یک رستوران شیک غذا بخورید و یا در یک کلبه جنگلی مجهز در وسط جنگل بمانید و لذت ببرید.

۱۵- هدفون و گوش گیر همراهتان داشته باشید

این نکته  مسافرتی بسیار مهم است. من عاشق گوش گیرهایم هستم. با گوش گیر و یا هدفون می توانید صدای گریه نوزادان در اتوبوس، بوق ماشین ها در خیابان های شلوغ، صدای فریاد فروشندگان دوره گرد پرسر و صدا و… را قابل تحمل کنید. گوش گیر و یا هدفون می تواند یهترین دوست یک مسافر باشد، به خصوص زمانی که در محل های پر سروصدا اقامت دارید.

۱۶- بطری آب همراه خود ببرید

انسان های با زباله های پلاستیکی که تولید می کنند، در حال  نابودی کره زمین هستند. خرید مداوم بطری آب به هنگام مسافرت، به طرز باور نکردنی برای محیط زیست سم است. اما از طرفی ممکن است در هر ساعت و لحظه ای به هم به آب دسترسی ندارید و باید یک بطری آب همراه داشته باشید.

توصیه من برای صرفه جویی در هزینه ها و کمک به محافظت از محیط زیست این است که همیشه یک بطری فلزی آب همراه خود داشته باشید. به این ترتیب می توانید هزاران بار از همان بطری استفاده مجدد کنید و دیگر هرگز هزینه اضافی برای آب و بطری های بی مصرف آن نپردازید.

۱۷- سبک سفر کنید

به عنوان یک کوله گرد، به شما می گویم که سبک سفر کنید. اگر از بسته بندی چیزی مطمئن نیستید آن را داخل کوله قرار ندهید مگر اینکه آن را محکم و درست چفت و بست کرده باشید. همچنین ممکن است در بین راه سوغاتی تهیه کنید و بخواهید آن را کیفتان جا دهید.

چندبار شده که چمدان و یا کیفتان را پر ازلباس کرده اید اما بیشتر آنها را بدون اینکه حتی یکبار استفاده کرده باشید فقط با خود حمل کرده اید؟ سبک سفر کردن باعث می شود که بیشتر از سفرتان لذت ببرید و کمتر نگران باشید.

۱۸- یک کفش سفری خوب به همراه داشته باشید

یکی از کارهایی که در سفر زیاد انجام خواهید داد پیاده روی است. بنابراین عاقلانه است که یک کفش راحتی با جنس خوب، سبک و چند منظوره تهیه کنید. من خودم شخصا دوست دارم یک جفت کفش ورزشی و یک صندل به همراه داشته باشم. اگر منطقه ای که به انجا سفر می کنم کوهستانی باشد یک جفت کفش کوهنوردی هم به همراه خواهم داشت.

۱۹- بسته بندی مناسب چمدان

مرتب و تمیز نگه داشتن چمدان به هنگام سفر کار سختی است. مگر اینکه بخواهید از کاورهای کوچک زیپ دار استفاده کنید. این کیف های کوچک زیپ دار به شما کمک می کند لباس ها، لباس زیر، لوازم الکترونیکی، لباس های تمیز و کثیف و… را از هم جدا کنید.

من سالهاست که از این کیف های کوچک زیپ دار استفاده می کنم و جزو لوازم مورد علاقه من هستند. آنها فضای بسیار کمی را اشغال می کنند و در عین حال پیدا کردن لوازم را برایتان آسان می کنند.

۲۰- غذای محلی بخورید

انواع غذاهای شمالی با عکس

به هنگام مسافرت از هر غذایی بچشید بخصوص اگر نمی دانید چیست. از مردم محلی در مورد غذاهایشان سوال کنید. از فروشندگان غذای خیابانی که افراد زیادی مقابل آن صف کشیده اند خرید کنید. خوردن غذاهای خیابانی یک راه عالی برای صرفه جویی در هزینه های سفر است. اما پیش از آن دقت کنید که این غذاها از مواد سالم و بهداشتی تهیه شده باشند.

من در طول ۹ سالی که سفر کرده ام فقط ۲ بار به خاطر غذا بیمار شده ام. از خوردن غذاهای جدید نترسید. اگر احساس غربت می کنید مشکلی ندارد که غذاهای معمولی و روزمره خود را بخورید. اما برای من عجیب است که بخواهید هزینه کنید و به شهرهای مختلف سفر کنید تا همان چیزهایی را بخورید که همیشه در خانه خود میخوردید.

بیخیال باشید و کمی بی پروا زندگی کنید.

۲۱- از هتل ها و اقامتگاه های گران قیمت خودداری کنید

به هنگام مسافرت نیازی به اقامت در هتل های گران قیمت نیست. شما میتوانید با انتخاب یک اقامتگاه مناسب صدها هزار تومان در هزینه های سفری خود صرفه جویی کنید. خانه ها و آپارتمان های روزانه، هاستل ها، اقامتگاه های بوم گردی و مهمانسراها از جمله اقامتگاه های ارزان هستند که می توانید در آنها ساکن شوید.

۲۲- وعده های غذایی را خودتان تهیه کنید

یکی از مزایای اجاره خانه روزانه و ویلا این است که دارای آشپزخانه هستند و می توانید در آنجا آشپزی کنید. آیا زمانی که در خانه ی خود هستید هر شب بیرون غذا می خورید؟ البته که نه! با این روش به مقدار زیادی می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

یکی از دلایل گران بودن سفر این است که بیرون سفر می کنیم. با اجاره خانه های روزانه می توانیم به سادگی برای خرید به سوپر مارکت برویم، مواد اولیه مورد نیازمان را تهیه کرده و وعده های غذایی امان را تهیه کنیم.

۲۳- از جاذبه های گردشگری دور شوید!

مدیریت هزینه ها از نکات مهم سفر است. حتما بارها دیده اید که در کنار جاذبه های گردشگری پرطرفدار، رستوران های زیادی وجود دارند. این رستوران ها همیشه گران قیمت هستند. سعی کنید از رستوران هایی که در کنار جاذبه های پرطرفدار هستند دور شوید و در یک رستوران معمولی غذا بخورید.

۲۴- از آن ضد آفتابی که در کیفتان است استفاده کنید!

نمی توانم به شما بگویم تا به حال چند بار پیش آمده که با خوشحالی از تابش آفتاب لذت بردم و بعد به خودم آمدم و دیدم که پوستم سوخته و بقیه هفته ام خراب شده. توصیه می کنم هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید در غیر اینصورت پشیمان خواهد شد. استفاده از ضد آفتاب از بیماری های پوستی، چین و چروک، سرطان پوست و لکه های پوستی جلوگیری می کند.

۲۵- پول نقد اضافی به همراه داشته باشید

برای شرایط اضطراری همیشه پول نقد به همراه داشته باشید و مطمئن باشید که مقداری پول نقد در نقاط مختلف چمدان و جیب و یا کیفتان قرار داده اید. تصور کنید که پول کیف خود را گم کنید، کارتتان بسوزد و یا پول خودپرازها تمام شوید. مطمئنا خوشحال خواهید شد که این کار را کرده اید.

برخی از مناطق مورد علاقه من برای نگه داشتن پول جوراب، داخل کیف لوازم آرایشی، جیب های کوله پشتی و جیب زیر شلواری ام است.

۲۶- با بدن خود خوب رفتار کنید.

سفر می تواند بدن شما را از تعادل خارج کند. هنگامی که از شهری به شهر دیگر می روید ممکن است کسل و بیحال شوید، به اندازه کافی نخوابید، غذای ناسالم بخورید و از نخ دندان استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که با بدنتان خوب رفتار کنید، به اندازه کافی بخوابید، آب زیاد بنوشید و غذای سالم بخورید، از ضد آفتاب استفاده کنید و مرتبا ورزش کنید (نیازی نیست حتما به باشگاه بروید، اگر تمرین های کششی روزانه را فراموش نکنید کافیست. در نهایت نخ دندان! بله نخ دندان حتما و باید به صورت روزانه مصرف شود.)

۲۷- گاهی انفرادی سفر کنید

نکات مهم سفر

در حالی که مسافرت با دوستان بسیار سرگرم کننده است ، سفر انفرادی به شما کمک می کند تا چیزهای زیادی در مورد خودتان یاد بگیرید و به خودشناسی زیادی برسید. مسافرت انفرادی به شما می کند تا به تنهایی مسایل را حل کنید ، با افراد جدید ملاقات کنید و با موقعیت های ناآشنا کنار بیایید.

به هنگام سفر انفرادی می توانید آزادانه فعالیت ها و تجربیاتی را همیشه می خواستید انجام دهید، بدون اینکه دیگران مانع و محدودیتی برای شما ایجاد کنند. سفر انفرادی یک راه عالی برای افزایش اعتماد به نفس و مهارت های زندگی است.

۲۸- با مردم محلی دوست شوید

هر از گاهی به مناطقی بروید که بتوانید با مردم محلی از نزدیک آشنا شوید و با آنها صحبت کنید. یکی از بهترین نکات سفر برای من برقراری ارتباط چشمی و لبخند زدن است. یکی از بهترین کارهایی که برای برقراری ارتباط می توانید انجام دهید سوال پرسیدن است. از محلی ها سوال بپرسید تا بتوانید سر صحبت را باز کنید.

۲۹- در سفرهای طولانی به پادکست گوش دهید

پادکست ها عالی هستند. پادکست مانند ایستگاه رادیویی اختصاصی شماست  و شما می توانید خودتان انتخاب کنید که بخواهید به پادکست آموزشی گوش دهید و یا پادکست موسیقی. من هرگز تصور نمی کردم که بتوانم ۵ ساعت منتظر اتوبوس بمانم اما با گوش دادن به پادکست این برایم ممکن شد.

!وقتی به قصه گویی ها، موسیقی  و روایت های جذاب گوش می دهید زمان پرواز خواهد کرد.

۳۰- بیشتر اوقات بله بگویید

وقتی شخصی به طور تصادفی شما را به خانه اش دعوت می کند و یا یک محلی از شما میخواهد تا شریک سفره اش باشید بله بگویید. این موقعیت های غیرمنتظره و برنامه ریزی نشده سفر شما را دلچسب می کند و بعدها به بهترین خاطرات شما تبدیل می شود. فراموش نکنید که مهربانی ها را بپذیرید!

نترسید و سفر کنید

نکات مهم سفر

نکات مهم سفر

من در طی ۱۰ سال گذشته متوجه یک مسئله بسیار مهمی شده ام. افراد بسیار زیادی وجود دارند که بهانه می گیرند و می گویند نمی توانیم سفر کنیم. آنها می گویند هزینه های سفر زیاد است، اگر سفر کنند کارشان را از دست می دهند و یا نمی توانند خانه و زندگی خود را حتی برای چند روز رها کنند.

زمانی که برای مشکلات آنها راه حل ارائه می دهم بازهم آنها هیچ اقدامی نمی کنند. اما چرا؟ زیرا آنها اغلب ترسیده اند!

متاسفانه بیشتر افرادی که منتظر سفر به شهرهای مختلف هستند  هیچگاه کاری برای آن نمی کنند. نیازی نیست برای سفر کردن دارایی های خود را بفروشید و مانند بی خانمان ها شوید! اگر واقعا می خواهید سفر کنید می توانید به راحتی این آرزو را محقق کنید. می توانید از رییس خود مرخصی بگیرید و یا از دوستانتان بخواهید زمانی که در مسافرت هستید به خانه اتان سر بزنند.

پس نترسید. چمدانتان را ببندید و راه بیفتید. آن بیرون یک دنیای جذاب و هیجان انگیز وجود دارد.

 

۲.۴/۵ - (۴۱ امتیاز)
یک نظر برای "نکات مهم سفر" ارسال شده.
  1. علی گفت:

    مهمترینش اینه با کی همسفر میشیم . انتخاب همسفر همه سفر رو تحت تاثیر میذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *