پیدایش جزیره کیش

پیدایش کیش

جزیره‌ای که پر از آرامش و سکوت است که خیلی‌ها عاشق آرامشی هستند که در جزیره کیش حاکم شده است. از قرار معلوم جزیره کیش پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد و توسط اقوام مختلف ایرانی و خارجی در طی سال‌های مختلف تصرف شده است.

اما پیدایش جزیره کیش حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل بر اثر جداشدن صفحات بین‌ قاره‌ای و فشار بر روی‌هم، باعث ایجاد چین‌خوردگی‌هایی شد که در اثر آن کوه‌ها به وجود آمدند. این فشارها در فلات ایران باعث به‌ وجود آمدن رشته‌ کوه‌های زاگرس شده و نهایتاً جزیره کیش و سایر جزیره‌ها در تنگه هرمز به وجود آمد.

در ابتدا جزیره کیش با تغییرات آب دریا به سطح آب فرومی‌رفت و محلی برای رشد مرجان‌ها و جلبک‌ها می‌شد اما بعدها بقایایی از پوسته‌های زمین به‌صورت سنگ‌های آهکی و مرجانی بر روی سطح جزیره کیش پیش به وجود آمدند. در ادامه مطلب با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا بیشتر از پیش به قدمت جزیره کیش پی ببرید.

تاریخچه جزیره کیش

طبق روایاتی که در کتاب‌های تاریخی آمده است، جزیره کیش در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان تحت سلطه ایرانیان بوده است. اما بعدها با پیشرفت اسلام و حمله اعراب، این جزیره به دست خلفای اموی افتاد. جزیره کیش تا سال ۲۴۹ هجری قمری برای خلفای عرب بود اما از آن سال به بعد با قیام یک ایرانی، در طی نبردی اعراب را از این جزیره بیرون کرد و تمام جزیره‌های اطراف دریای خلیج‌فارس را به تسلط خود درآورد.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

نکته جالب درمورد تاریخچه پیدایش کیش، این منطقه در زمان هخامنشیان و از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به‌طوری‌که از مراکز اصلی صید و تجارت مروارید بوده است. هم چنین این جزیره در زمان حکومت سلجوقیان از نظر نجاری اهمیت زیادی داشته و به بزرگ‌ترین مرکز تجارت خلیج‌فارس تبدیل شده و از کشورهای طرف برای تجارت و مبادله به کیش سفر می‌کردند.

در طی سرگذشت این منطقه و تصرفات حکومت و اقوام مختلف، قیاصره کیش را به تصرف خود در آوردند. قیاصره قومی فقیر بودند که از طریق دزدی دریایی در خلیج‌فارس به ثروت زیادی دست پیدا کردند. قیش یکی از نام‌های افراد این قوم بود به همین دلیل درگذشته نام جزیره کیش، قیس بوده است. در سال ۹۱۲ تا سال ۱۰۳۱ با حمله پرتغالی‌ها از سمت جنوب کشور، جزیره کیش به تصرف پرتغالی‌ها در آمد، اما طولی نکشید که جزیره کیش توسط عباسی‌ها دوباره به تصرف ایران درآمد.

از آن سال ها به بعد کیش به دلیل داشتن ویژگی های طبیعی متفاوت ازجمله وجود ساحل مرجانی، آب های زلال به یکی مناطق مهم تجاری و بین المللی در ایران تبدیل شد.

در اواخر دهه ۴۰ شمسی، با توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت‌های این منطقه از جمله ایجاد فرودگاه بین‌المللی، ساخت هتل‌های لوکس و پیشرفته، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و کازینو و اقامتگاه خانوادگی سلطنتی محمدرضا پهلوی که با بودجه دولت ساخته شده بود، همه این عوامل باعث شد تا این جزیره در سال ۱۳۶۱ اولین منطقه آزاد اقتصادی ایران تبدیل شود و امروزه از مناطق گردشگری و تفریحی ایران به‌حساب می‌آید.

قوانین جزیره کیش

قوانین رانندگی جزیره کیش

نحوه زندگی و سرمایه‌گذاری در جزیره کیش متفاوت است. این جزیره قوانین مختلفی دارد که باید قبل از سفر به آنجا از قوانین آن اطلاع داشته باشید. رعایت قوانین و مقررات شهروندی در جزیره کیش، متأسفانه بر خلاف سایر شهرهای ایران، به بهترین نحو ممکن رعایت می‌شود. ازاین‌رو رعایت قوانین در این جزیره باعث شده کیش مکانی مناسب و امن برای ادامه زندگی باشد.

اگر با ماشین شخصی خود به کیش سفر می‌کنید یا قصد دارید در سفر به کیش از ماشین‌های وارداتی و لوکس آن برای رانندگی در کیش اجاره کنید، باید قبل از رانندگی از نحوه رانندگی در خیابان‌های کیش را خبر داشته باشید.

ازجمله قوانین رانندگی در کیش، بوق زدن در خیابان‌های آن بلااستثنا ممنوع است، رعایت حق‌تقدم و حتماً باید قبل از میدان ایست کامل داشت باشید، در میدان‌های این جزیره راهنما زدن الزامی می‌باشد. البته ناگفته نماند اگر هر یک از این قوانین را در حین رانندگی رعایت نکنید، جریمه می‌شوید. از قانون‌های بسیار جالب جزیره کیش اگر ظاهر خودروتان کثیف باشد، جریمه خواهید شد.

موقعیت جغرافیایی جزیره کیش

پیدایش جزیره کیش 

جزیره کیش از توابع بندر لنگه در استان هرمزگان می‌باشد. این جزیره از نظر شکل ظاهری بیضی‌شکل است. ارتفاع جزیره از سطح دریای خلیج‌فارس حدود ۳۰ متر و بلندترین نقطه در شرق جزیره ۴۵ متر از سطح دریا می‌باشد. وسعت جزیره کیش ۹۰ کیلومتر و از طول شرقی ۱۵ کیلومتر و از محور جنوبی ۷ کیلومتر است.

جزیره کیش رودخانه دائمی ندارد و آب شیرین آن از طریق ذخیره‌های زیرزمینی و قنات تهیه می‌شود و در ۱۹ کیلومتری روستای گرزه قرار گرفته است. پوشش گیاهی این جزیره شامل باغات نخل خرما، درختان بومی و غیربومی پاکستانی، اکالیپتوس و آکاسیا و… می‌باشد.

از حیواناتی که در حیات‌وحش جزیره زیست می‌کنند می‌توان به آهوی ایرانی، خدنگ، خرگوش، موش و دلفین‌های خلیج‌فارس اشاره کرد. سایر گونه‌های آبزی مانند حلوا سفید، خرچنگ، کوسه‌هایی که داخل آب دریا هستند و از ماهی‌ها کوچک داخل دریا تغذیه می‌کنند.

ازآنجایی‌که جو آرام و سکوت خاصی در جزیره کیش حاکم است، یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و ریلکس کردن می‌باشد. اگر برای اقامت کوتاه‌مدت به کیش سفر می‌کنید، می‌توانید از اقامتگاه‌های ویلایی و سوئیت‌های ساحلی در کیش برای اقامت خود انتخاب کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در کیش می‌توانید اقامتگاه موردنظر خود را از لیدوماتریپ مشاهده و رزرو نمایید.

آب‌وهوای جزیره کیش

پیدایش جزیره کیش

کیش دارای آب‌ و هوای گرم و مرطوب است و در اکثر روزهای سال آب‌ و هوایی گرم و تابستان‌های طولانی دارد و در پاییز و زمستان آب‌ و هوای معتدل و مناسبی در جزیره حاکم می‌شود.

اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به کیش را تعیین کنیم باید بگوییم که پاییز و بهار بهترین زمان سفر به کیش است چرا که آب‌ و هوای جزیره کیش در این فصول از سال به‌قدری خوب است که به‌راحتی می‌توانید کیش گردی کنید بدون آن که دمای زیاد هوا اذیتتان کند.

رزرو آنلاین هتل در کیش

میانگین دمای هوای کیش در سال حدود ۲۶/۶ درجه می‌باشد. جالب است بدانید جزیره کیش یکی از چهار منطقه دنیاست که درصد اکسیژن خالص در آن زیاد است و افرادی که مشکلات تنفسی دارند می‌توانند در جزیره کیش بدون استفاده از دستگاه اکسیژن نفس بکشند. هم چنین خیلی‌ها شاید بر این عقیده باشند که جزیره کیش به دلیل قرارگرفتن در دل دریای خلیج‌ فارس، هوایی شرجی داشته باشد و زود خسته شوند، اما درصد زیاد اکسیژن از ایجاد این پدیده جلوگیری می‌کند.

جزیره کیش از جاذبه‌های گردشگری ایران 

پیدایش جزیره کیش

جزیره کیش یکی از زیباترین جزیره‌های گردشگری ایران است که سالانه گردشگران زیادی برای گشت‌ و گذار به کیش سفر می‌کنند. طبیعت زیبا و منحصربه‌ فرد دریایی و ساحل مرجانی جزیره کیش دلیل جذب بسیاری از گردشگران شده است.

جزیره کیش به بر اثر رویدادهای تاریخی، اماکن دیدنی و تفریحی زیادی دارد و مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. نماد جزیره کیش کشتی یونانی است از آثار تاریخی این جزیره به شمار می‌رود. کشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ در ساحل جزیره کیش به‌ گل‌ نشسته است.

۳.۹/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *