فرودگاه بین المللی کیش، معرفی کامل فرودگاه کیش

فرودگاه بین المللی کیش

جزیره کیش یکی از اصلی ‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است که نه‌ تنها مسافران داخلی، بلکه تعداد زیادی گردشگر خارجی هم به خود جذب می‌کند. یکی از اصلی‌ترین مسائل درمورد سفر به کیش، مسافت و مسیر دسترسی آن است. به همین دلیل، اکثر مسافرانی که قصد پرواز به کیش را دارند، به دنبال بلیط هواپیمای کیش و اطلاعات فرودگاه بین المللی کیش هستند. در این مقاله از وبلاگ لیدوماتریپ، هر آنچه درباره فرودگاه کیش نیاز دارید، برای شما آورده‌ایم.

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه کیش

فرودگاه بین ‌المللی کیش در غرب استان هرمزگان قرار دارد. این فرودگاه دو باند پرواز و پنج ترمینال داشته و ۱۳ ایرلاین در این فرودگاه فعالیت می‌کنند و روزانه ۱۰ پرواز داخلی و دو پرواز خارجی در این فرودگاه صورت می‌گیرد. برخی از مقاصد پروازهای فرودگاه کیش شامل اصفهان، تهران، تبریز، بندرعباس، رشت، ساری، گرگان، کاشان، کرمان و مشهد می‌شود.

اجاره ویلا و سوئیت در کیش

تاریخچه فرودگاه کیش

جزیره کیش با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی همچون سواحل زیبای کیش و آب‌های زلال از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده است. به همین جهت این جزیره در سال ۱۳۴۹ توسط هیئت‌های کارشناسی ایران و آمریکا مورد بازدید قرار گرفت و به عنوان یک مرکز توریستی بین المللی انتخاب شد. این اتفاق موجب شد توسعه این جزیره در دستور کار قرار بگیرد از همین رو در سال ۱۳۵۲ روستایی به نام ماشه در شمال شرقی کیش برای ساخت فرودگاهی مجهز در این جزیره انتخاب شد. عملیات ساختمانی اصلی فرودگاه کیش در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید و پس از چند نوبت افتتاح خصوصی، این فرودگاه در هفتم آبان ماه سال ۱۳۵۶ با فرود اولین هواپیمای مسافربری کنکورد به طور رسمی افتتاح شد.

بعدها در سال ۱۳۷۳ نیز با تجهیز باند فرودگاه کیش به چراغ‌های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه به برنامه پروازهای فرودگاه کیش اضافه شد. گفتنی است فرودگاه کیش در آن زمان یکی از مهم ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران بود.

مشخصات فرودگاه کیش

قرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه بین المللی کیش تحت مالکیت سازمان منطقه آزاد کیش است. این فرودگاه ۹ کیلومتر مربع مساحت داشته و در ارتفاع ۳۱ متری از سطح دریا بنا شده است. وجود ۴ ترمینال در فرودگاه کیش موجب شده تا این فرودگاه به یکی از مهم ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل و به سادگی پاسخگوی جمع کثیری از مسافران پروازهای داخلی و خارجی باشد. جالب است بدانید مساحت ترمینال‌های داخلی فرودگاه کیش ۹۵۰۰ متر مربع و مساحت ترمینال‌های خارجی آن نیز ۴۰۰۰ متر مربع است. سالن CIP این فرودگاه نیز مساحتی برابر با ۵۰۰ متر مربع دارد.

فرودگاه بین المللی کیش به دو باند موازی مجهز است که پهنای هر یک از آن‌ها ۴۵ متر است و طول هر باند نیز به ۳۶۵۰ متر می رسد. ۱۴ مسیر تاکسی وی نیز برای این فرودگاه در نظر گرفته شده و ۲۰۰,۰۰۰ متر مربع مساحت نیز به پارکینگ هواپیماها اختصاص یافته است. فرودگاه بین المللی کیش دارای تجهیزاتی نظیر VOR, NDB, RADAR, RCAG, DME است و روشنایی سطوح پروازی نیز در آن تامین شده است. این فرودگاه همچنین دارای اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی است.

لازم به ذکر است ترمینال پروازهای داخلی از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ پذیرای مسافران بوده و همچنین پروازهای بین المللی نیز در این فرودگاه دارای دو ترمینال هستند که ترمینال شماره یک جهت پروازهای خروجی و ترمینال شماره دو جهت پروازهای ورودی استفاده می شوند.

امکانات فرودگاه کیش

امکانات فرودگاه کیش

فرودگاه کیش به عنوان یک فرودگاه بین المللی امکاناتی از قبیل اورژانس پزشکی، رستوران، پارکینگ، خدمات حمل و بسته بندی بار، خدمات بانکی و صرافی، خدمات پستی و همچنین فروشگاه‌های مخصوص برای خرید سوغات کیش را برای مسافران خود مهیا ساخته است.

این فرودگاه قابلیت‌هایی همچون دسترسی به اینترنت پرسرعت، خدمات ویژه پاویون، خدمات لیموزین، امانت بار، بخش اشیا گمشده، خدمات سی آی پی، خدمات برگزاری جلسات و… نیز دارد. در ادامه بخشی از امکانات فرودگاه کیش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جایگاه تشریفات اختصاصی

CIP

یکی از خاص ‌ترین و لوکس ‌ترین خدماتی که فرودگاه کیش ارائه می‌دهد، جایگاه تشریفات اختصاصی آن است (جایگاه VIP/CIP). مسافران می‌توانند قبل از ورودشان به فرودگاه، برای استفاده از امکانات جایگاه تشریفات هماهنگی‌های لازم را انجام بدهند.

برای هماهنگی و رزرو جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

تلفن ثابت: ۰۷۶-۴۴۴۴۰۰۳۰

تلفن همراه مدیر داخلی جایگاه تشریفات اختصاصی: ۰۹۰۳۷۳۷۱۴۰۴

خدمات پزشکی فرودگاه کیش

در بخش ترمینال ورودی پروازهای داخلی فرودگاه کیش، یک واحد اورژانس وجود دارد که به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده و آماده کمک به مسافران است. درضمن، یک آمبولانس هم در واحد اورژانس مستقر است تا در صورت نیاز، مراجع را هرچه سریع‌تر به نزدیک ‌ترین بیمارستان منتقل کند.

شعب بانکی فرودگاه کیش

تنها بانکی که در فرودگاه کیش شعبه دارد، بانک ملی است و این شعبه در ترمینال ورودی پروازهای داخلی است. اما سایر بانک‌ها با اینکه هیچ شعبه‌ای در فرودگاه ندارند، اما دستگاه خودپرداز دارند. خودپردازهای موجود در فرودگاه کیش شامل خودپرداز بانک های سپه، سامان، کشاورزی، تجارت، ملت، صادرات، انصار، شهر، سرمایه، دی و پست بانک ایران است. روی ‌هم ‌رفته، فرودگاه کیش ۱۱ عدد دستگاه خودپرداز دارد و اکثر این دستگاه‌ها، در سالن‌های پروازهای داخلی هستند.

خدمات حمل و نقل فرودگاه بین المللی کیش

حمل و نقل در فرودگاه کیش

خوب است بدانید حدود ۷۰۰ دستگاه تاکسی در فرودگاه کیش مستقر و آماده ارائه خدمات به مسافران هستند. علاوه بر تاکسی‌ها، در ترمینال ورودی پروازهای داخلی، یک دفتر اجاره خودرو در کیش هم وجود دارد و می‌توانید از آنجا برای خودتان خودرو بدون راننده اجاره کنید. اگر هنگام استفاده از تاکسی‌ها و یا خودروهای اجاره شده به هرگونه مشکلی برخوردید، به شماره تلفن ۱۴۱ زنگ بزنید.

پارکینگ فرودگاه کیش

به دلیل حجم بالای مسافران و نیز خودروهای شخصی در کیش، فرودگاه بین المللی کیش سه پارکینگ عمومی بزرگ دارد:

پارکینگ شماره یک

این پارکینگ روبه‌روی برج مراقبت پرواز و ترمینال پروازهای داخلی قرار دارد و مجهز به سایه‌بان و کارواش است. ظرفیت پارکینگ شماره یک ۱۳۴ خودرو و مساحت آن، پنج هزار متر مربع است.

پارکینگ شماره دو

این پارکینگ در کنار پایگاه پلیسِ فرودگاه است و به همین دلیل، از نظر امنیت، مناسب‌ ترین پارکینگ به حساب می‌آید. ظرفیت پارکینگ شماره دو ۲۵۰ خودرو و مساحت آن، شش هزار متر مربع است.

رستوران ها و کافی شاپ های فرودگاه کیش

برای مسافرانی که احساس تشنگی یا گرسنگی می‌کنند یا اصلا جایی برای وقت ‌گذراندن نیاز دارند، رستوران و کافی ‌شاپ فرودگاه آماده پذیرایی است. رستوران و کافی ‌شاپ فرودگاه کیش در ترمینال‌های خروجی است.

اطلاعات فرودگاه کیش

نام: فرودگاه بین المللی کیش Kish International Airport

کد یاتا: KIH

کد ایکائو: OIBK

فاصله از سطح دریا: ۳۱ متر

تعداد ترمینال: ۴ ترمینال

رزرو آنلاین هتل در کیش

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه کیش

  • کیش ایر
  • هواپیمایی ایران ایرتور
  • هواپیمایی آتا
  • هواپیمایی کاسپین
  • ایران ایر
  • هواپیمایی آسمان
  • هواپیمایی کارون
  • هواپیمایی ماهان
  • هواپیمایی معراج
  • هواپیمایی قشم
  • هواپیمایی سپهران
  • هواپیمایی تابان
  • هواپیمایی زاگرس

ترمینال های فرودگاه کیش

ترمینال های فرودگاه کیش

فرودگاه کیش هم برای پروازهای داخلی و هم برای پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شود و برای هرکدام از این پروازها، ترمینال‌های جداگانه‌ای در فرودگاه ساخته شده است. پروازهای داخلی یک ترمینال مخصوص دارند که از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب، باز بوده و پذیرای مسافران است. پروازهای خارجی فرودگاه دو ترمینال مجزا دارد. ترمینال شماره یک برای پروازهای خروجی و ترمینال شماره دو برای پروازهای ورودی استفاده می‌شود.

مقاصد پروازی فرودگاه کیش

فرودگاه کیش در کل به ۲۲ مقصد مختلف پرواز دارد که از این تعداد، ۲۰ مقصد داخلی و دو مقصد خارجی است.

مقاصد داخلی عبارت‌اند از:

تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندرعباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، جم، عسلویه، ارومیه و سنندج.

مقاصد خارجی نیز عبارت‌اند از:

دبی و مسقط.

راه های دسترسی به فرودگاه کیش

برای دسترسی به فرودگاه بین المللی کیش از هر نقطه جزیره می‌توانید از انواع وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی با نرخ کرایه مشخص استفاده نمایید. همچنین رفت و آمد به این فرودگاه از طریق تاکسی‌های دربستی سفید رنگ یا تاکسی‌های خطی زرد رنگ نیز امکان پذیر است.

آدرس: هرمزگان،جزیره کیش، فرودگاه بین المللی کیش

راه های تماس با فرودگاه کیش

اطلاعات پرواز: ۱۹۹

مرکز تلفن فرودگاه کیش: ۰۷۶-۴۴۴۴۳۳۰۰

۴۴۴۴۳۲۰۰

تلفن دفتر مدیر کل: ۰۷۶-۴۴۴۴۳۳۰۰

فکس دفتر مدیر کل: ۰۷۶-۴۴۴۴۳۳۲۹

کد پستی: ۶۳۳۵۵-۷۹۴۱۹

 

۵/۵ - (۴ امتیاز)
2 نظر برای "فرودگاه بین المللی کیش، معرفی کامل فرودگاه کیش" ارسال شده.
  1. محدثه گفت:

    مدت زمان پرواز تهران به کیش چقدر است؟

    1. رعنا گفت:

      سریعترین زمان پرواز در پرواز های مستقیم از مبدأ شهر تهران به مقصد شهر کیش ۱ ساعت ۴۵ دقیقه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *