برکه های باران بندرعباس، آب انبارهای پنج گانه بندرعباس

برکه های باران بندرعباس

برکه باران! فقط چنین نام زیبایی می‌تواند دل‌ انگیزی این آب انبارها را تداعی کند. الحق که باید به اولین کسی که با ترکیب دو کلمه زیبا، چنین نام برازنده‌ای را برای مجموعه‌ای از آب انبارهای شهر بندر عباس استفاده کرد دست مریزاد گفت. این مجموعه جدا از زیبایی طبیعی و منحصر به فردی که دارد، به خاطر قدمت زیادش نیز اهمیت فراوانی دارد. ما در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم به معرفی کامل این آب انبارهای زیبا بپردازیم تا هم شما را به دیدن این جاذبه‌ی زیبای بندرعباس ترغیب کنیم و هم اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

برکه باران بندرعباس کجاست؟

برکه باران

آب انبارهای برکه باران که با نام مجموعه برکه‌های باران نیز شناخته می‌شود، شامل پنج برکه یا آب ‌انبار است که از جاهای دیدنی بندرعباس به شمار می‌آیند و در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قرار دارند. با گنبدهایی موزون و منحصر به ‌فرد. آب ‌انبارها از مصالحی مانند سنگ و ملات ساروج ساخته شده‌اند و چهار دهانه‌ی اصلی برای ذخیره‌ آب دارند. امروزه یکی از برکه‌های باران را به آمفی ‌ئتاتر تبدیل کرده‌اند. دو آب ‌انبار دیگر خارج از محدوده‌ی موزه‌ خلیج فارس قرار دارد که یکی داخل محوطه‌ی دیوارکشی ‌شده و دیگری در بافت شهری پشت موزه واقع شده است. برای دیدن این آب انبارهای شگفت انگیز بندرعباس بهتر است اول خیالتان را از بابت اقامت راحت کرده و برای اجاره اقامتگاه در بندرعباس اقدام کنید.

تاریخچه‌ برکه های باران بندرعباس

برکه باران بندرعباس

گرمای وحشتناک شهر بندرعباس در کنار خشکسالی‌های طولانی این شهر، مردم آن را از زمان‌های قدیم به ساخت آب انبارهای متعدد مجبور می‌کرد. به طوری که در جای جای استان هرمزگان می‌توان بالغ بر ۲ هزار آب انبار مختلف را مشاهده کرد. شاید به جرات بتوان گفت که مجموعه برکه‌های باران، گل سر سبد تمامی این برکه‌هاست. مجموعه‌ای که با معماری ممتاز و منحصر به فرد خود، از زمان حکومت صفوی به بعد همواره نقش تعیین کننده‌ای در زندگی روزمره، فرهنگ و حتی اعتقادات مردم این شهر داشته است. لازم به ذکر است که این مجموعه در هفتمین روز از خرداد سال ۱۳۵۴ نامش را در لیست آثار ملی ایران جای داد.

تاریخ ساخت این آب انبارها به دوره صفویه برمی‌گردد. در دوران صفویه به دستور حکومت این برکه‌ها ساخته شد تا مشکل آب آشامیدنی بندرعباس حل شود. یکی از این آب انبارها در دوران پهلوی به تفرجگاه اختصاصی فرح دیبا اختصاص پیدا کرده بود. محلی‌ها می‌گویند که آثار با ارزشی برای تجهیز و تزئین

فضا در آب انبار وجود داشتند که بعدها به دلیل عدم نظارت و رسیدگی به سرقت رفتند.

همچنین ببینید: اجاره ویلا و سوئیت در بوشهر

معماری برکه باران بندرعباس

برکه باران

برای ساخت آب انبارها در دوره صفویه از سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. در قسمت‌هایی از بنا هم سنگ مرجان به‌کار رفته است که گویا به خاطر خاصیت این نوع سنگ در دور کردن پشه‌هاست. برکه‌ها چهار دهنه اصلی برای برداشت آب و سقفی گنبدی شکل دارند. آب انبارها زیر سقف گنبدی، سکوهایی برای نشتن مردم هنگام برداشت آب هم دارند. دور این سکوها نرده‌‍‌های چوبی هم ساخته بودند.

آب انبارها یا برکه‌ها هم مثل هر بنای معماری دیگری نشانی از هویت و فرهنگ منطقه‌ای که در آن ساخته شده‌اند را دارند. در ساخت برکه های باران بندرعباس هم ویژگی‌های معماری جالبی مخصوصا در نوع عایق ‌بندی و ساز و کار تصفیه آب به چشم می‌خورد.

در طراحی و ساخت برکه های باران بندرعباس از سه طرح پلان مختلف استفاده شده است. طرح صلیبی شکل، مستطیلی و دایره‌ای با سقف گنبدی شکل و مدور.

یکی از مهم ‌ترین نکاتی که باید در ساخت برکه یا آب انبارها رعایت می‌شده است، عایق ‌بندی و همچنین مقاومت در برابر رطوبت است. هوای شرجی بندرعباس را هم درنظر بگیرید که بر رطوبت مخزن آب می‌افزاید. برای حل کردن این مشکل از قبل در معماری ایرانی چاره‌ای پیدا شده بود. ملات سنتی و کهن ساروج مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد و در این زمینه عملکرد خوبی دارد.

هزینه و زمان بازدید از برکه های باران بندرعباس

هزینه بازدید از برکه‌های باران چندان زیاد نیست و اگر شما حداقل ۱ ساعت از زمان سفر خودتان به شهر بندرعباس را به بازدید از این مکان مهم اختصاص دهید، به خوبی می‌توانید با جنبه‌های مختلفی از زیبایی‌های تاریخی و معماری آن آشنا شوید.

بهترین فصل برای بازدید از برکه های باران بندرعباس

برکه های باران

همانطور که می‌دانید آب و هوای استان هرمزگان در ۶ ماهه اول سال، علی الخصوص در فصل تابستان بسیار گرم و شرجی می‌شود. بنابراین بدیهی است که شما بازدید خودتان از مجموعه برکه‌های باران را به فصل‌های پاییز و زمستان موکول کنید و در هوای مطبوع این فصل از تماشای این مکان تاریخی لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک به برکه های باران بندرعباس

معبد هندوها

  • موزه مردم شناسی خلیج فارس: ۶۵۰ متر
  • اسکه شهید حقانی: ۱.۴ کیلومتر
  • بازار ماهی فروشان بندرعباس: ۱.۵ کیلومتر
  • پارک پشت شهر: ۱.۷ کیلومتر
  • حمام گله داری: ۲.۲ کیلومتر
  • بازار بزرگ هرمزگان: ۲.۳ کیلومتر
  • معبد هندوها بندرعباس: ۲.۵ کیلومتر

رستوران های اطراف برکه های باران بندرعباس

رستوران بندرعباس

اگر در هنگام بازدید از برکه های باران گرسنه‌تان شد، نگران نباشید. در این اطراف رستوران هایی قرار دارند که شما می توانید به آن ها سر زده و دلی از عزا و غذا در آورید. از جمله این رستوران های بندرعباس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران صوفی: ۸۰۰ متر
  • رستوران دریایی بندر: ۱.۵ کیلومتر
  • رستوران علی کرجی ۲: ۱.۸ کیلومتر
  • رستوران دریایی گلستان: ۱.۹ کیلومتر
  • مجموعه پذیرایی بُرکَه: ۲.۱ کیلومتر

همچنین ببینید: اجاره ویلا و سوئیت در قشم 

مسیر دسترسی به برکه های باران

دسترسی به برکه های باران

مجموعه برکه‌های باران در مکان مناسبی از شهر واقع شده و از این رو در سفر به بندرعباس دسترسی به آن چندان دشوار نیست. این مکان دسترسی بسیار خوبی به وسایل حمل و نقل دارد و همچنین در نزدیکی آن جاذبه های تاریخی گوناگونی مانند موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس وجود دارند. شما با استفاده از تاکسی و اتوبوس و کمی پیاده روی می‌توانید خود را به برکه‌های باران برسانید و از تماشای گذر هنر، فرهنگ و تاریخ در این مکان زیبا لذت ببرید.

آدرس: بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندرعباس

اقامت در نزدیکی برکه های باران بندرعباس

اگر می‌خواهید در اطراف برکه های باران اقامت داشته باشید بهتر است از بین هتل های بندرعباس به سراغ هتل هما، هتل امین، هتل ایران، هتل کوثر، هتل ناز و هتل آتیلار بروید که همگی کمتر از سه کیلومتر با برکه های باران فاصله دارند. به جز این اگر تمایلی به اقامت در هتل ندارید هم می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در بندرعباس خیالتان را از بابت اقامت راحت راحت کنید.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *