راهنمای سفر به شیراز (دانستنی‌های کامل سفر به شیراز)

راهنمای سفر به شیراز

راهنمای سفر به شیراز از آن دست مقالاتی است که هرکسی باید آن را بخواند. چرا که شیراز شهر عشق است و عاشقی، شهری که هر زمان اسمش را می‌شنویم تصویر کوچه باغ‌های انار و عطر بهار نارنجش در ذهن و مشاممان نقش می‌بندد. دلربایی، طنازی و روح نوازی شیراز، مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه ریشه در پیشینه این شهر دارد، همان روزهایی که شیراز پایتخت بهاره هخامنشیان شد.

به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین مقاصدی که می‌توان برای سفر انتخاب کرد، شیراز است، با سفر به شیراز و گشت و گذار در کوچه‌ها، باغ‌ها و مراکز زیبای گردشگری این شهر خاطراتی خوش و به‌یادماندنی برای خود ثبت خواهید کرد. اگر دوست دارید با این شهر بی‌نظیر بیشتر آشنا شوید و مکان‌های دیدنی و جذاب آن را بیشتر بشناشید، با راهنمای سفر به شیراز در مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه ما باشید.

شیراز؛ شهری با پیشینه تاریخی جذاب

شیراز؛ شهری با پیشینه تاریخی جذاب

در ابتدای راهنمای سفر به شیراز به معرفی مختصری از شهر ادب و فرهنگ می‌پردازیم. شیراز مرکز استان فارس، و یکی از قدیمی‌ترین و منحصر به فردترین شهرهای استان فارس است. قدمت این شهر زیبا به ۶۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد. شیراز در طول تاریخ چندین بار پایتخت سلسله‌های گوناگونی بوده است و به همین دلیل آثار تاریخی بی‌نظیری را در خود جای داده، آثاری که هر کدام رازها و داستان‌هایی را با خود حمل می‌کنند.

شیراز شهر علم و ادب، راز و نیاز و فرهنگ و هنر است و از این جهت همچون نگین استان فارس است که درخشش، زیبایی و جذابیت‌هایش، همه روزه و در تمام فصول، گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان را به سمت شیراز روانه می‌کند.

آب و هوای شیراز؛ آب و هوایی مطبوع و دل‌انگیز

آب و هوای شیراز؛ آب و هوایی مطبوع و دل‌انگیز

از آن جایی که شیراز در قسمت مرکزی استان فارس قرار گرفته است، دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و متفاوت نسبت به سایر شهرهای دیگر این استان است. میانگین دمای سالانه در این شهر زیبا، به طور متوسط ۱۸ درجه و میزان بارش سالیانه در حدود ۳۳۷ میلی‌متر است.

میانگین هوا در گرم‌ترین ماه سال ۳۰ درجه و در سردترین ماه سال، ۵ درجه سانتی گراد اندازه‌گیری شده است. و می‌توان گفت آب و هوای شیراز گرم و خشک است. شیراز ۱۴۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد به همین جهت از اغلب اوقات سال، می‌توان به عنوان بهترین زمان سفر به شیراز یاد کرد.

غذاهای معروف شیراز؛ لذیذترین غذاهایی که حتما باید امتحان کنید!

شیراز در زمینه فرهنگ و ادبیات، سرآمد شهرهای کشور است، اما در کنار این فرهنگ غنی، غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذی دارد که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت. تنوع غذاهای این شهر بسیار زیاد است، بنابراین بهتر است در کنار راهنمای سفر به شیراز، با این غذاهای بی‌نظیر آشنا شوید تا در هنگام سفر به شیراز حتما این غذاهای لذیذ را در رستوران های شیراز امتحان کنید.

· شیرازی پلو

شیرازی-پلو

یکی از اشتها آورترین و لذیذترین غذاهای شیراز، شیرازی پلو است. این غذا علاوه بر طعم بی‌نظیرش، ظاهر بسیار زیبایی دارد که هر آدم سیری را گرسنه می‌کند! شیرازی پلو پای ثابت مهمانی‌ها و جشن‌ها در شیراز است و طرفداران بسیار زیادی دارد. شما هم اگر تنها یک‌بار این غذا را امتحان کنید، جزو مشتریان ثابتش خواهید شد!

· کوفته هلو

درست است که با گفتن نام کوفته به یاد تبریز می‌افتیم، اما باید بگوییم که کوفته هلو جزو غذاهای محلی شیراز است که طعم فوق العاده‌اش زیر زبان می‌ماند و شما دوست دارید تا دوباره آن را امتحان کنید. البته باید بگوییم که اثری از میوه هلو در این غذا وجود ندارد، و تنها به دلیل شکل این غذا که شبیه هلو است، به این نام شناخته شده است.

· کلم پلو شیرازی

کلم-پلو-شیرازی

احتمالا تاکنون اسم کلم پلو شیرازی را شنیده‌اید، اگر از این غذا خورده باشید، خواهید فهمید که این غذا تا چه اندازه خوشمزه و لذیذ است. کلم پلو شیرازی جزو خوش طعم‌ترین و و سالم‌ترین غذاهای محلی شیراز است و معمولا با ماست یا سبزی خوردن سرو می‌شود.

· دو پیازه آلو

دو-پیازه-آلو

از مشهورترین و محبوب‌ترین غذاهای شیراز که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و سریع آماده می‌شود، دو پیازه آلو است. اگر می‌خواهید بدانید که آلو در کدام مرحله به این غذا اضافه می‌شود، باید بگوییم هیچ وقت! زیرا آلو در زبان شیرازی به معنای سیب زمینی است.

· قنبر پلو

قنبر-پلو

قنبر پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است که بیشتر در مهمانی‌ها و مجالس طبخ می‌شود. قنبر پلو غذای لذیذی است که طعمش به دلیل وجود انار و کشمش ملس بوده و بسیار لذیذ است. البته شما می‌توانید با توجه به ذائقه خودتان طعم این غذا را شیرین و یا ترش کنید.

· قورمه به

قورمه-به

قورمه به یکی دیگر از غذاهای لذیذ و محلی شیراز است، اما این بار به در غذا وجود دارد و مسئولیت طعم شیرین این قورمه لذیذ را بر عهده گرفته است. اگر به شیراز سفر کردید حتما این غذای لذیذ را با طعم منحصر به فردش امتحان کنید.

غذاهای محلی شیراز بسیار متنوع و همگی خوشمزه و لذیذ هستند، علاوه بر غذاهایی که در راهنمای سفر به شیراز به آن‌ها اشاره کردیم؛ شکر پلو، لوبیا پلو شیرازی، اشکنه شیرازی، یخنی نخود، رب پلو، آش سبزی، آش ماست، حلوای شیرازی، آش انار، آش دوغ شیرازی، کوفته سبزی، پلو اسفندی، یوخه، رنگینک، هویج پلو شیرازی، دمپختک و بسیاری دیگر از غذاهای لذیذ که همگی جزو غذاهای محلی شیراز هستند و طعم بی‌نظیر و لذیذشان همواره در خاطرتان خواهد ماند. می‌توانید با مطالعه غذای محلی و سنتی مخصوص شیراز، اطلاعات بیشتر و کامل‌تری از غذاهای محلی شیراز به دست آورید.

بازارها و مراکز خرید شیراز؛ تجربه خریدی متفاوت

بازارها-و-مراکز-خرید-شیراز؛-تجربه-خریدی-متفاوت

مگر می‌شود به شیراز سفر کرد و از بازارها و مراکز خرید آن، دیدن نکرد. قطعا یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر، رفتن به بازار و مراکز خرید آن شهر است. در ادامه مقاله راهنمای سفر به شیراز، به بازارهای این شهر زیبا اشاره خواهیم کرد. شیراز بازارها و مراکزی دارد که خرید کردن را برای هر مسافری هیجان انگیز و به یکی از جذاب‌ترین مراحل سفر تبدیل می‌کند. در ادامه راهنمای سفر به شیراز، به معرفی بازارها و مراکز خرید این شهر پر جاذبه خواهیم پرداخت:

·         بازار وکیل؛ بازاری با معماری اصیل ایرانی

بازار وکیل بازاری با معماری اصیل ایرانی

حتما اسم بازار وکیل بارها به گوشتان خورده است، بازار وکیل جزو ۱۰ بازار تاریخی و قدیمی کشور است و قدیمی‌ترین و مشهورترین بازار در شهر شیراز به شمار می‌رود. این بازار در دوران زندیه و به دستور کریم‌خان زند بنا شده است. بازار وکیل، بازاری سرپوشیده است که معماری بسیار جذابی دارد. برای این که سوغاتی‌های اصیل شیرازی بخرید، حتما سری به این بازار بزرگ بزنید.

·         سرای مشیر؛ بازار صنایع دستی جذاب

سرای-مشیر

سرای مشیر در ضلع جنوبی بازار وکیل قرار دارد، پس اگر به بازار وکیل رفتید حتما سری هم به سرای مشیر بزنید. سرای مشیر مهم‌ترین مرکز صنایع دستی شیراز به شمار می‌رود. اگر به دنبال محصولات معرق کاری، خاتم کاری، قلم زنی روی مس، قلم زنی روی برنج، حکاکی، تراش سنگ‌های قیمتی و حکاکی روی آن‌ها، گبه بافی، زیورآلات دست ساز نقره و طلا و بسیاری از صنایع دستی دیگر هستید، حتما سری به سرای مشیر بزنید.

· بازار حاجی شیراز؛ جذاب‌ترین بازار شیراز

بازار حاجی، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز است. قلب تپنده این بازار، یک بنای ۱۰۰۰ ساله است که همواره حضور مردم و گردشگران را در این بازار نظاره می‌کند. حتی اگر قصد خرید نداشتید حتما سری به این بازار جذاب و تاریخی بزنید.

· بازار مسگرهای شیراز؛ بازاری با محصولات جذاب

بازار-مسگرهای-شیراز؛-بازاری-با-محصولات-جذاب

این بازار از بقایای بازار قیصریه است و از زمان قاجاریه فعال است. این بازار یکی از مراکز سنتی فروش لوازم خانگی در شیراز است.

· مجتمع تجاری خلیج فارس؛ بزرگترین مجتمع تجاری در کشور

مجتمع-تجاری-خلیج-فارس؛-بزرگترین-مجتمع-تجاری-در-کشور

مراکز خرید در شیراز تنها به بازارهای سنتی ختم نمی‌شوند، بنابراین ما نیز در ادامه راهنمای سفر به شیراز، به معرفی مراکز خرید مدرن در شیراز خواهیم پرداخت. مجتمع تجاری خلیج فارس به عنوان یکی از مراکز مدرن خرید در شیراز و بزرگترین مجتمع تجاری در کشور شناخته می‌شود. این مجتمع تجاری بسیار جذاب دارای مراکز خرید، رستوران، فست فود، سینما، پارکینگ سرپوشیده، بزرگترین سالن بولینگ کشور، بزرگترین سالن بیلیارد کشور، شهربازی سرپوشیده، اورژانس و کافی‌شاپ‌های مدرن و متعدد با فضایی آرام و بسیار زیباست. در سفر خود به شیراز حتما سری به این مجتمع جذاب و دیدنی بزنید.

· مجتمع زیتون فارس؛ مجتمعی دنج و جذاب

مجتمع-زیتون-فارس؛-مجتمعی-دنج-و-جذاب

مجتمع زیتون یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز خرید در شیراز و دارای ۱۲ طبقه و ۴۵۰ واحد تجاری است. برای خرید انواع پوشاک، محصولات آرایشی و بهداشتی، لباس مجلسی، ساعت، عینک، زیورآلات، لوازم خانگی، لوازم لوکس، لوازم تزئینی، لوازم دیجیتال و موبایل، مواد غذایی و هر آن چه می‌خواهید، می‌توانید به مجمتع زیتون فارس مراجعه کنید.

· مجتمع تجاری ستاره فارس؛ مرکز خریدی با قیمت‌های منصفانه

مجتمع-تجاری-ستاره-فارس

ستاره فارس یکی دیگر از مراکز خرید در شیراز است. این مرکز شامل ۹ طبقه و ۴۵۰ واحد تجاری فعال است. پوشاک زنانه، بچه‌گانه و مردانه، لوازم تزئینی، لوازم لوکس، لوازم آرایشی و بهداشتی و بسیاری از محصولات دیگر مهم‌ترین کالاهایی هستند که در این مرکز می‌توانید با قیمت بسیار مناسب، تهیه کنید.

مجتمع تفریحی گردشگری هامون، مرکز خرید آفتاب فارس، مجتمع تجاری نگین فارس، مرکز خرید سینا، مرکز خرید حافظ، مرکز خرید الهیه، مرکز خرید سلطانیه، مرکز خرید پی سی سنتر (PC Center)، مرکز خرید انقلاب، بازارچه بعثت، مجتمع تجاری پاس، مجتمع تجاری الماس و بسیاری دیگر از پاساژها و مراکز خرید که همگی بسیار زیبا هستند و هر کدام جذابیت منحصر به فرد خود را دارند.

جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز

از غذاهای محلی شیراز و بازارها و مراکز خرید شیراز که بگذریم، به جاهای دیدنی شیراز می‌رسیم. راهنمای سفر به شیراز بدون داشتن لیستی از جاهای دیدنی شیراز بی‌معنی و ناقص است. پس در ادامه به معرفی جاهای دیدنی شیراز خواهیم پرداخت:

· حافظیه؛ مکانی جذاب برای گشتی شبانه

حافظیه؛ مکانی جذاب برای گشتی شبانه

مگر ممکن است کسی تا شیراز برود و سری به حافظیه نزند! راهنمای سفر به شیراز بدون معرفی حافظیه شیراز، راهنمای جامعی نخواهد بود. حافظ یکی از پرطرفدارترین شاعران ایرانی است که آرامگاهش در شهر پرجاذبه شیراز قرار دارد. مقبره این شاعر پرآوازه در باغی آراسته در شمال غربی شیراز قرار دارد، جایی که وقتی به آن جا می‌روی دل کندن از آن بسیار مشکل است. می‌توانید در محوطه حافظیه، فال بگیرید به غزل‌های حافظ دل بسپارید، در چای‌خانه استراحت کرده و لذت ببرید. این جاذبه زیبا در هنگام شب بسیار باصفاتر می‌شود، شما می‌توانید از گشت شبانه در این بنا نهایت لذت را ببرید.

· آرامگاه سعدی؛ محبوب‌ترین شاعر شیرازیان

آرامگاه-سعدی؛-محبوب‌ترین-شاعر-شیرازیان

سعدی، شاعر قرن هفتم  ملقب به سعی شیرازی، از محبوب‌ترین شاعران در نزد شیرازی‌ها است. سادگی و گیرایی کلان سعدی به حدی است که بسیاری از گفته‌هایش به مثل تبدیل شده و در گفت و گوی روزانه ما جا باز کرده است. آرامگاه سعدی در نزدیکی حافظیه قرار دارد و بی‌ترید ارزش بازدید را دارد. می‌توانید در میان باغ‌های گل سرخ و در بین درختان سرو به گشت و گذار بپردازید و سپس برای رفع خستگی و تجدید قوا به چای خانه زیر زمینی بروید.

· باغ ارم؛ باغی پر از زیبایی

باغ-ارم؛-باغی-پر-از-زیبایی

شیراز است و باغ‌های زیبا و دل فریبش، شهر شیراز به داشتن باغ‌هایش معروف است و باغ ارم یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین باغ‌های شیراز است. این باغ پر از درختان سرو، بوته‌های گل سرخ و پرچین‌های آراسته است. این باغ به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

· باغ جهان نمای شیراز؛ باغی به وسعت یک تاریخ

باغ-جهان-نما

باغ جهان نمای شیراز یکی از جاهای دیدنی شیراز و قدیمی‌ترین باغ در شیراز است. عمده فضای سبز این باغ زیبا را درختان تنومند و کهن نارنج و سرو، رز هفت‌رنگ، شمشماد سبز، اطلسی، بنفشه و گل‌های داوودی تشکیل می‌دهد.

· آرامگاه شاه چراغ؛ یک مکان زیارتی و تماشایی

شاهچراغ

شاه چراغ آرامگاه پسر امام موسی کاظم، برادر امام رضا (ع) است. این اثر تاریخی و مذهبی، از جمله جاهای دیدنی شیراز است که همواره پذیرای گردشگران بسیاری بوده است. در محوطه این آرامگاه حوض بسیار زیبایی قرار دارد که همراه با کاشی‌های آبی و آینه‌کاری‌های خیره کننده، نمایی فوق العاده جذاب و خیره کننده را به رخ می‌کشد. این آرامگاه یکی از زیباترین عبادتگاه‌های شیراز است.

همچنین موزه‌ای نیز در قسمت شمال غربی محوطه قرار دارد که آثار بسیار ارزشمندی همچون قرآن‌های نفیس قدیمی که با طلا و نقره تزیین شده‌اند، وجود دارد.

· مسجد و حمام وکیل؛ شاهکار معماری ایرانی

مسجد-و-حمام-وکیل

هر گاه به دیدن بازار وکیل رفتید حتما سری هم به مسجد و حمام وکیل بزنید. مسجد وکیل در کنار بازار وکیل قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی شیراز است. کاشی کاری‌های خوش رنگ و زیبای این مسجد به همراه قوس سقف و ۴۸ ستون سنگی و مارپیچ شبستان، این مسجد را به یک بنای خاص، تماشایی و جذاب تبدیل کرده است.

حمام وکیل نیز یکی از شاهکارهای هنر معماری محسوب می‌شود. این حمام با هنر آهک بری و نگار گری بی‌نظیرش هوش از سرتان می‌پراند. طراحی منحصر به فرد و هوشمندانه این حمام به شیوه‌ای است که مانع خروج گرما و ورود سرما به حمام می‌شود.

· آرامگاه کورش کبیر؛ بزرگ مرد تاریخ

کوروش-کبیر

کوروش یکی از محبوب‌ترین و نامدارترین مردان ایرانی است که در بین مردم در بسیاری از ادیان و ملت‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. آرامگاه این پادشاه کبیر، هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است.

· تخت جمشید؛ اثری باشکوه و دیدنی

تخت-جمشید

برای نوشتن راهنمای سفر به شیراز، حتما باید تخت جمشید را معرفی کرد. چرا که این اثر، اثری باشکوه و جذاب است که در هنگام داریوش اول بنا نهاده شده است. ستون‌های بلند با نقش‌های گوناگون داستان‌های را روایت می‌کند که چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در سفر خود به شیراز حتما از تخت جمشید دیدن کنید.

شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی طبیعی، تاریخی و مذهبی است. جاذبه‌های دیدنی شیراز به قدری زیاد است که نمی‌توان تمام آن‌ها را در مقاله راهنمای سفر به شیراز گنجاند، در زیر لیستی از جاهای دیدنی شیراز را ارائه خواهیم کرد:

  • آرامگاه شاه شجاع
  • آرامگاه خواجوی کرمانی
  • باغ هفت تنان شیراز
  • مقبره‌های عارفان
  • موزه کاشی و سنگ
  • مسجد عتیق شیراز
  • دروازه قرآن شیراز
  • عمارت دیوانخانه شیراز
  • مجموعه پاسارگاد
  • عمارت کلاه فرنگی شیراز
  • مسجد نصیر الملک
  • ارگ کریم خان
  • باغ نارنجستان قوام
  • باغ دلگشا
  • خانه زینت الملک
  • آرامگاه محمدبن خفیف شیرازی
  • باغ جنت
  • باغ عفیف آباد
  • باغ ملی
  • عمارت شاپوری
  • و بسیاری از جاذبه‌های دیگر

همان طور که می‌بینید شیراز پر از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده و جذاب است. که همه آن‌ها در راهنمای سفر به شیراز نمی‌گنجد. اگر دوست داشتید می‌توانید به مقاله باغ‌های تفریحی شیراز مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری از باغ‌های جذاب شیراز به دست آورید، و با این مکان‌ها بیشتر آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به شیراز

وسایل مورد نیاز برای سفر به شیراز

برای هر سفری ضروری است تا برخی از وسایل را با خود به همراه داشته باشیم. مقصد سفر شما و فصلی که در آن سفر خواهید کرد، بسیار مهم است. در ادامه راهنمای سفر به شیراز، وسایل مورد نیاز برای سفر به شیراز را بررسی خواهیم کرد.

همان طور که گفتیم شیراز تقریبا در تمام فصول آب و هوای معتدلی دارد. اما اگر قصد سفر به شیراز آن هم در پاییز یا زمستان را دارید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. سعی کنید تا تنها وسایل ضروری را برای سفر بردارید و از برداشتن وسایل غیرضروری که تنها بار شما را سنگین می‌کند، اجتناب کنید.

وسایل شخصی، لباس مناسب، قرص‌ها و داروهای مورد نیاز، مدارک شناسایی و مواردی از این دست را فراموش نکنید. وسایل مورد نیاز برای سفر به شیراز در هر فصلی، تنها کمی عشق است با مقدار زیادی شور و هیجان البته توصیه می‌کنیم، دوربین عکاسی هم حتما به همراه داشته باشید تا بتوانید لحظات خوش و دلنشین خود را ثبت کنید.

سوغات شیراز؛ از شیراز چه چیزی سوغاتی بیاوریم؟

شیراز با این همه غذاهای خوشمزه، جاهای دیدنی و جذاب و بازارهای جذابش، قطعا سوغاتی‌های بی‌نظیری هم دارد. برای آشنایی با سوغات شیراز ادامه مقاله راهنمای سفر به شیراز را از دست ندهید.

· فالوده شیرازی

فالوده

اولین چیزی که با گفتن سوغاتی‌های شیراز در ذهن همه نقش می‌بندد، فالوده‌های بی‌نظیر و فوق‌العاده خوشمزه شیراز است. مزه‌ای که در کمتر جایی می‌توان نظیرش را پیدا کرد. توصیه می‌کنیم اگر به شیراز سفر کردید بدون خوردن فالوده شیرازی هرگز از شهر خارج نشوید!

· بادام سوخته

بادام سوخته جزو سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و مقوی است که توصیه می‌کنیم حتما در لیست سوغاتی‌های خود قرار دهید.

· عرقیجات

عرقیات-گیاهی

گفتیم که شیراز بسیار سرسبز و خوش آب و هواست و همین موضوع باعث شده تا گیاهان مختلفی در آن رشد کنند و عرقیجات مختلفی در این شهر وجود داشته باشد. برخی از عرقیجاتی که می‌توانید با خود سوغات بیاورید عبارتند از:

  1. عرق بهارنارنج

شیراز به شهر بهارنارنج مشهور است. اگر در بهار به این شهر باصفا سفر کنید، از عطر بهارنارنجی که در شهر پیچیده  مست خواهید شد. عرق بهارنارنج یکی از معروف‌ترین و و محبوب‌ترین سوغاتی‌های شیراز است.

  1. عرق بیدمشک

بیدمشک در شیراز از درخچه‌ای با گل‌های زرد گرفته می‌شود. این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد و همین باعث شده تا جزو یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار باشد.

  1. عرق نسترن

نسترن گل زیبا و خوشبویی است که برای ایجاد نشاط، شادی و آرامش در روزهای تابستان میل می‌شود. عرق نسترن نیز جزو سوغاتی‌های شیراز است و بسیاری از افراد طرفدار آن هستند.

· نان فسا

نان فسا

نان فسا، نانی بسیار خوش‌مزه و محبوب است. این نان با استفاده از آرد، هل، زعفران و گلاب تهیه می‌شود و یکی از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه شیراز است.

· مسقطی

مسقطی

مسقطی در واقع نوعی حلوا است که با مغز پسته و نشاسته درست می‌شود. مسقطی طعم‌های مختلفی دارد که شما می‌توانید متناسب با ذائقه خودتان از آن استفاده کنید.

· یوخه

یوخه

یوخه نوعی شیرینی سنتی است که با خمیر نازکی تهیه می‌شود. این نوع شیرینی بسیار لذیذ و خوش مزه است. یوخه در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود و در کرمانشاه به آن کاک گفته می‌شود.

· کلوچه شیرازی

کلوچه-شیرازی

کلوچه شیرازی نوعی شیرینی بسیار لذیذ و شبیه به شیرینی برنجی است که معمولا به همراه مسقطی سرو می‌شود.

علاوه بر این‌ها حلوا کاسه‌ای، رنگینک، دمنوش‌های گیاهی، لیموی شیرازی، آبغوره شیرازی، گلاب شیراز و بسیاری از خوراکی‌های خوشمزه دیگر همگی از سوغات شیراز، این شهر پر از زیبایی و تنوع هستند. از سوغاتی‌های خوراکی که بگذریم به صنایع دستی شیراز خواهیم رسید که در ادامه به هر کدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

· خاتم کاری

خاتم کاری

یکی از زیباترین و ظریف‌ترین سوغاتی‌های شیراز، خاتم کاری است. خاتم‌کاری هنری بسیار زیباست که از کنار هم چیدن تکه‌های چوب به شکال منظم و هنرمندانه به وجود می‌آید. خاتم‌کاری‌هایی که به دست هنرمندان شیرازی انجام می‌شود به قدری زیبا و ظریف هستند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت. شما می‌توانید انواع قلمدان، جعبه‌های تزئینی، جعبه دستمال کاغذی، جای قاشق و چنگال، گلدان و سایر اشیای خاتم کاری شده را از بازارهای شیراز تهیه کنید.

· معرق کاری

هنر معرق کاری در ابتدا به صورت تلفیقی از چوب و فلز بود و به شیوه امروزی انجام نمی‌شد، هنرمندان شیرازی با هنر، مهارت و ذوق خود بهترین نمونه‌های معرق کاری را پدید می‌آورند.

· ظروف و اشیا نقره

یکی دیگر از سوغات شیراز، ظروف نقره و اشیا نقره است. هنرمندان شیرازی با ذوق و دقت فراوان این اشیا را می‌سازند. شما می‌توانید انواع ظروف نقره را به عنوان سوغات خریداری کنید.

· منبت کاری

منبت-کاری

منبت کاری هنر زیبایی است که در روی چوب انجام می‌شود. شما می‌توانید به بازار شیراز مراجعه کرده و انواع محصولات منبت کاری شده را خریداری و سوغات ببرید.

· گلیم، جاجیم و قالی

روستائیان و عشایر فارس علاوه بر گلیم، قالی‌ها و جاجیم‌هایی از جنس پنبه، پشم و الیاف می‌بافند. می‌توانید این سواغاتی‌ها را از بازار شیراز خریداری کنید.

علاوه بر تمام مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم موارد دیگری مانند؛ ظروف سفالی، مینا کاری، شیشه گری، زیرانداز نمدی، گیوه، ظروف و اشیا سرامیکی، گبه و بسیاری از وسایل دیگر وجود دارند که شما می‌توانید به عنوان سوغاتی از شهر زیبای شیراز خریداری کنید.

بهترین زمان سفر به شیراز

بهترین زمان سفر به شیراز

تا این قسمت از راهنمای سفر به شیراز، از مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا صحبت کردیم، اما سوال بسیاری از افراد این است که بهترین زمان سفر به شیراز چه فصلی است؟ بنابراین در ادامه راهنمای سفر به شیراز، بهترین زمان سفر را بررسی خواهیم کرد. شیراز شهری توریستی و پرجاذبه است و در تمام فصول، میزبان گردشگران مختلفی است. این شهر بین کوه‌ها محصور شده است و همین امر باعث شده تا ما شاهد آب و هوای متفاوت این شهر باشیم.

شیراز شهری چهار فصل با تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی با بارندگی کم است. بهار فصلی است که بیشتر مسافران دوست دارند تا در این فصل به شیراز سفر کنند و این فصل را بهترین زمان سفر به شیراز می‌دانند. نسیم خنک، هوای دل‌انگیز و زیبایی‌های طبیعی باعث می‌شوند تا در فصل بهار شیراز به بهشتی کوچک تبدیل شود، و مسافران نهایت لذت را از سفر خود داشته باشند.

روز ۱۵ اردیبهشت را به اسم روز شیراز نام گذاری کرده‌اند. یکی از مراسم‌های بسیار جالب و جذابی که در این روز برگزار می‌شود، به پرواز درآمدن ۱۲ بالن توسط بالن سواران حرفه‌ای است، که از ورزشگاه حافظیه شیراز و و رزشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پرواز درآمده و در نقاط مختلف شهر فرود می‌آیند.

اگر دوست دارید تا این مراسم جذاب را ببینید پس اردیبهشت شیراز را از دست ندهید. می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در شیراز، با خیال راحت به سفر بروید و از جذابیت‌های این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید.

البته نمی‌شود از پاییز شیراز با آن همه زیبایی و تنوع رنگی گذشت. پاییز فصل عشق و عاشقی است و ترکیب آن با شیراز یک ترکیب فوق العاده می‌شود که شما را به دنیایی جدید وارد می‌کند، دنیایی که اصلا دوست ندارید تا از آن خارج شوید.

در هر صورت شیراز شهر چهار فصلی است که تمام فصول آن جذابیت‌های خاص خود را دارند و شما  در هر زمانی می‌توانید از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید، به طوری که نمی‌توان گفت بهترین زمان سفر به شیراز تنها یک فصل خاص است.

هزینه سفر به شیراز

در ادامه راهنمای سفر به شیراز، قصد داریم تا به بررسی هزینه سفر به شیراز بپردازیم. پاسخ به این سوال بستگی به نوع وسیله نقلیه انتخابی شما برای سفر به شیراز، اجاره ویلا و سوئیت و یا اقامتگاه بوم گردی در شیراز، خورد خوراک، خرید، حمل و نقل در داخل شهر و تفریحات شما دارد.

· سفر به شیراز با قطار

سفر-به-شیراز-با-قطار

نوع وسیله نقلیه‌ای که برای سفر انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. هزینه سفر به شیراز با قطار با هزینه سفر به شیراز با ماشین شخصی متفاوت خواهد بود. هزینه سفر با قطار نیز بسته به نوع قطار، تعداد کوپه و زمان سفر شما متفاوت خواهد بود.

· سفر به شیراز با ماشین شخصی

برخی از افراد دوست دارند تا سفر را با ماشین شخصی خود تجربه کنند. سفر به شیراز با ماشین شخصی، یکی از ایده‌های جذاب سفر کردن است. در این حالت زمان رسیدن شما به مقصد بسته به این که فاصله شهر شما تا شیراز چقدر است، متفاوت خواهد بود.

· سفر به شیراز با هواپیما

سفر-به-شیراز-با-هواپیما

اگر دوست دارید تا مدت زمان رسیدن به مقصد کوتاه‌تر باشد و بیشتر از بودن در شهر شیراز و گردش در آن لذت ببرید، سفر با هواپیما گزینه مناسبیی برای شما است. هزینه بلیط هواپیما نیز با توجه به نوع هواپیما و زمان پرواز متفاوت خواهد بود.

· سفر زمینی از تهران به شیراز

سفر زمینی از تهران به شیراز

مسافت تهران تا شیراز در حدود ۹۳۰ کیلومتر است و می‌توان گفت سفر زمینی از تهران به شیراز تقریبا بیش از ۱۰ ساعت به طول خواهد انجامید.

تا این قسمت از راهنمای سفر به شیراز به آب و هوا، غذاها، هزینه سفر، مکان‌ها و جاهای دیدنی شیراز و موارد دیگر پرداختیم، و در ادامه می‌خواهیم به معرفی چگونگی اقامت در شیراز بپردازیم.

اقامت در شیراز؛ یک اقامت دنج و رویایی

اقامت-در-شیراز؛-یک-اقامت-دنج-و-رویایی

شیراز از جهات مختلف به شهرهای مختلف دسترسی دارد و شما می‌توانید به راحتی به این شهر زیبا سفر کنید. از آن جایی که شیراز یک شهر توریستی است و هر ساله و در تمام فصول سال گردشگران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند، اقامتگاه‌های زیادی در این شهر وجود دارد. در راهنمای سفر به شیراز، سعی کردیم تا اطلاعات کامل و جامعی از این شهر رویایی را در اختیار شما قرار دهیم.

پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب کار سختی است، به خصوص اگر بخواهید در فصول شلوغ به این شهر سفر کنید، احتمالا نخواهید توانست اقامتگاه مناسبی پیدا کنید. برای حل این مشکل شما می‌توانید از طریق وبسایت لیدوماتریپ، ویلا و سوئیت مورد نظر خود را قبل از سفر به شیراز اجاره کنید، تا بعد از رسیدن به شیراز با خیالی آسوده و راحت به گشت‌وگذار و تفریح در شهر بپردازید و دغدغه محل اقامت نداشته باشید.

 

۲.۲/۵ - (۶ امتیاز)
4 نظر برای "راهنمای سفر به شیراز (دانستنی‌های کامل سفر به شیراز)" ارسال شده.
  1. محسن گفت:

    معروف تریت مراکزی که میشه خرید کرد؟

    1. رعنا گفت:

      بازار وکیل
      سرای مشیر
      خلیج فارس
      مجتمع زیتون
      بازار مسگرها
      ستاره فارس
      بازار حاجی شیراز
      و ..

  2. هستی گفت:

    معروف ترین غذاهای محلی شیراز چین؟

    1. رعنا گفت:

      دو پیازه
      کلم پلو
      قورمه به
      قنبر پلو
      کوفته هلو
      شیرازی پلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *