معرفی حافظیه شیراز از جاهای دیدنی فارس

معرفی-حافظیه-شیراز-به-طور-کامل-و-جاهای-دیدنی-فارس

حافظ شیرازی را همه می‌شناسیم. این شاعر بزرگ که به لسان‌الغیب نیز شهرت دارد در قرن ۸ می‌زیسته است. حافظ با اشعار عرفانی و بی‌مانند خود سالیان سال است که مردم را شیفته سخنان خود کرده است. این شاعر تاریخی پیوندی محکم با فرهنگ و قلب مردم دارد و در بسیاری از مراسمات سنتی چون یلدا و پیشامدهای مهم با اشعار خود حضور دارد تا آرامشی دلپذیر را  به آنان هدیه دهد. بدیهی است که با وجود این محبوبیت آرامگاه حافظ یکی از مقاصد اصلی گردشگران شیراز باشد. پس در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی حافظیه شیراز خواهیم پرداخت تا سفری کامل و لذت‌بخش تجربه کنید.

معرفی حافظیه شیراز؛ از جاهای دیدنی در قلب شیراز

معرفی-حافظیه-شیراز؛-از-جاهای-دیدنی-در-قلب-شیراز

برای معرفی حافظیه شیراز ابتدا بهتر است شناختی کامل از هنرمند مدفون در این آرامگاه داشته باشیم. خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین حافظ شیرازی که به اختصار حافظ خوانده می‌شود، القاب دیگری همچون لسان‌الغیب، ترجمان الاسرار، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا نیز دارد. او در سال ۷۲۷ هجری قمری به جهان چشم گشود و در سال ۷۹۲ هجری قمری از دنیا رفت.

حافظ یکی از نامی‌ترین سخنوران قرن چهاردهم میلادی و هشتم هجری بود. بسیاری از اشعار زیبای او در زبان‌های اروپایی ترجمه شده و شهرتی جهانی به حافظ داده‌اند.

پس از این بسیاری از حکومت‌ها و وزرای فرهنگی در ساخت بنای آرامگاهی زیبا برای حافظ شیرازی کوشیدند. در حال حاضر حافظیه مجموعه‌ای دو هکتاری است که از دو بخش اصلی صحن جنوبی و شمالی تشکیل شده است. این دو بخش اصلی توسط تالاری ۵۶ متری با ۲۰ ستون سنگی به بلندای ۵ متر تشکیل شده و با گیاهان چشم‌نواز و سنگ‌های خوش رنگ تزئین شده‌اند. آرامگاه حافظ شیرازی در صحن شمالی قرار دارد.

به‌ جزدو صحن موجود، مجموعه حافظیه امروز شامل دو بخش شرقی و غربی نیز می‌شود که در واقع بخش شرقی، آرامگاه خاندان معدل و بخش غربی، آرامگاه خاندان قوام و شعرای دوران‌های مختلف است.

حافظیه شیراز کجاست؟

آرامگاه حافظ در گذشته با نام تکیه حافظ شناخته می‌شده است. قبلا اگر می‌پرسیدید حافظیه شیراز کجاست نام خیابان خرابات را می‌شنیدید اما در حال حاضر خیابان حافظیه با نام خیابان گلستان شناخته می‌شود.

آرامگاه-حافظ-کجاست؟

در حال حاضر برای معرفی حافظیه شیراز و در جواب اینکه آرامگاه حافظ کجاست باید بگوییم که این مقبره در محوطه گلگشت مصلای شیراز واقع است. محلی که از گذشته با همین نام شناخته می‌شده و در حال حاضر نیز اصالت و قداست خود را حفظ کرده است. مصلی از قدیم محلی مقدس برای مردم شیراز بوده است و به همین دلیل رفتگان خود را در این محل دفن می‌کردند. حافظ نیز در قسمت شمال مصلی و در باغی دفن شده است.

واقع شده است. حافظیه اکنون در حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه

اطلاعات حافظیه شیراز که باید بدانید

اطلاعات-حافظیه-شیراز

پس از مرگ حافظ تا ۶۵ سال هیچ بنایی برای قبر ساخته نشد تا اینکه در سال ۸۵۶ هجری قمری و ۱۴۵۲ میلادی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی که در آن زمان شاه فارس بود، بنایی را به عنوان یادبود بر روی قبر ساخت.

بنای ساخته شده توسط این وزیر ( محمدیغمایی) ترکیبی از گنبد و حوض بود. پس از این و در اوایل قرن ۱۱ شاه عباس صفوی مرمت‌هایی بر روی بارگاه انجام داد.

پس از این مرمت‌هایی نیز به دست نادرشاه و کریمخان زند صورت گرفته است. حکومت زندیه تالاری با چهار ستون سنگی یکپارچه و بلند برای حافظیه بنا کرد. باغ آرامگاه و سنگ مرمرین قبر که در معرفی حافظیه شیراز از آن نام برده می‌شود نیز به دست کریمخان زند ساخته شده است.

در سال ۱۲۳۵ خورشیدی، ابوالفتح میرزا مویدالدوله (تهماسب میرزا) که حاکم وقت فارس بود مرمت‌های بیشتری بر روی مقبره انجام داد. ۲۲ سال بعد پسر این حاکم  فرهاد میرزا معتمدالدوله کوشک چوبی برای حافظیه ساخت. پس از این حافظیه به دست زرتشتیان و قاجاریان و پهلوی نیز تغییراتی یافت تا در آخر به دستور وزیر فرهنگ سابق ایران، اصغر همت و به سرپرستی آندره گدار مدیر باستان شناسی وقت، در سال ۱۳۱۷ به شکل کنونی درآمد. البته تغییرات ریزی در دهه‌های ۸۰ بر روی بنا انجام شد تا هر چه زیباتر و شکیل‌تر آماده پذیرای هنردوستان شود.

خیابان حافظیه شیراز، نمایی زیبا در شهر

خیابان-حافظیه-شیراز،-نمایی-زیبا-در-شهر

محل بین این دو چهارراه سنگ فرش است و برای پیاده روی شاعرانه در کنار منزل ابدی حضرت حافظ انتخابی فوق‌العاده است. با شناخت و کسب اطلاعات در معرفی حافظیه شیراز می‌توان به این امر پی برد که در نزدیکی حافظیه نیز جاذبه‌های تاریخی دیگری وجود دارد که می‌توان با همین پیاده روی دلنشین به همگی سر زد و در تاریخ غرق شد و ماجراجویی کرد.

در مسیر چهار راه ادبیات همچنین می‌توانید از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برای حمل و نقل استفاده کنید.

متاسفانه هنوز هیچ خط مترویی از نزدیکی حافظیه عبور نمی‌کند. اگر می‌خواهید با اتومبیل شخصی از سمت دروازه قرآن به حافظیه بروید، بهتر است وارد بلوار هفت‌تنان شوید و پس از حدود ۵۰۰ متر به ‌سمت راست بپیچید تا وارد خیابان چهل مقام شوید.

عکس حافظیه شیراز در شب و روز

عکس-حافظیه-شیراز

عکس-حافظیه-در-شب

عکس-حافظیه-در-شب

حافظیه دنیایی از هنر و شعر و شور در میان باغی سرسبز است. صفا و آرامش این بارگاه حتی از عکس حافظیه شیراز هم حس می‌شود.

محله حافظیه شیراز، محلی برای گردشگری

با معرفی حافظیه شیراز می‌توان فهمید، محله حافظیه شیراز در منطقه ۳ شیراز قرار گرفته و از شمال با بلوار ربانی، میدان ابوالکلام آزاد، بلوار جمهوری اسلامی و میدان قرآن و از شرق با بلوار هفت تنان و بلوار گلستان، از جنوب با خیابان علی‌ابن حمزه و بلوار چهل مقام و از غرب با خیابان حافظ، خیابان سیلو، بلوار آزادی و میدان قائم محدود شده است.

در این محله تعداد زیادی جاذبه تاریخی چون هفت تنان، موزه، رستوران و باغ‌های تفریحی وجود دارد که محله حافظیه شیراز را به یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران بدل کرده است. در این محله همچنین می‌توان با اجاره هتل در شیراز از مکان‌های اقامتی بارفاه بهره برد و اقامتی در نزدیکی مرکز شهر و جاذبه‌ها تجربه کرد.

حافظ گردی 

حال که در معرفی حافظیه شیراز با تاریخ و مکان این آرامگاه مشهور آشنا شدیم وقت آن است که بار سفر بسته و به شیراز برویم. فال حافظ در این سفر برای ما پر از زیبایی و خاطره و هنر خواهد بود. توصیه می‌کنیم قبل از سفر خود را برای تجربه صحنه‌های هنری و تاریخی شگفت‌انگیز آماده کرده و با اجاره منزل در شیراز راهی سفر شوید.

فراموش نکنید که دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا تصاویری رویایی از عکس حافظیه در شب ثبت کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
4 نظر برای "معرفی حافظیه شیراز از جاهای دیدنی فارس" ارسال شده.
  1. هستی گفت:

    ادرس ارامگاه حافظ کجاس؟

    1. رعنا گفت:

      مقبره در محوطه گلگشت مصلای شیراز واقع است. حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه

  2. رضا تیموری گفت:

    غروب و نیمکتای حافظیه و آهنگ شجریانی که قدیما پخش میشد و یار و دگر هیچ

    1. رعنا گفت:

      صحنه ی زیباییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *