باغ های تفریحی شیراز

معرفی-کامل-باغ‌های-تفریحی-شیراز-با-عکس-مجله-گردشگری-لیدوماتریپ

شیراز شهر گل و بلبل و زیبایی است. سرتاسر این شهر بزرگ با جاذبه‌های گردشگری چشم نوازی مزین شده است که هوش از سر هر بیننده‌ای می‌پراند. یکی از زیبایی‌های خیره کننده این شهر، باغ های تفریحی شیراز است که سرآمد باغ‌های کشور هستند. مناظر توصیف ناپذیر این باغ‌ها را که سالیان سال است روشنی بخش روح و جان بازدیدکنندگان و میهمانان خود است، باید از نزدیک تماشا کرد. حتی می‌توان گفت که شیراز دیدنی، به واسطه وجود همین باغات دلپذیر تا این حد محبوب گردشگران و مسافران شده است. این مکان‌های سرسبز و معطر ترکیب شگفت انگیزی از طبیعت و تاریخ هستند. داستان‌های مگویی که درختان و عمارت‌های شاهانه باغ‌ها در دل دارند، به جذابیت و سحرانگیزی آن‌ها افزوده است.

در مقاله پیش رو با ما همراه باشید تا سفری به بهترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شیراز را تجربه کنیم.

لیست و اسم باغ های تفریحی شیراز

لیست-تمامی-باغ-های-شیراز-باغ های تفریحی شیراز

در حالت کلی شیراز حدود ۳۳ باغ دارد که تعدادی سالم مانده و مرمت شدند و تعدادی از بین رفتند. از میان لیست باغ‌های شیراز، تعدادی از آن‌ها جزو باغ های تفریحی شیراز محسوب می‌شوند و تعدادی نیز به بخش‌های اداری و کاری واگذار شده‌اند. از دیگر باغ‌های این شهر سرسبز می‌توان باغ نوابی در فلکه قصرالدشت، باغ خلیلی، باغ کلانتری، باغ شاه، باغ قلعه شاهزاده بیگم، باغ پودنک، باغ خندق، باغ فردوس، باغ صمدآقا، باغ نصریه، باغ مینو، باغ نظر، باغ سنقری، باغ جنت، باغ تکیه هفت تنان، باغ منشی باشی، باغ سالاری و باغ صاحب اختیار اشاره کرد. اسم باغ‌های شیراز بیشتر بر اساس جاذبه‌های منحصر به فرد آن‌ها انتخاب شده است و از روی اسامی آن‌ها می‌توان حدس زد که تاریخ و مناظر باغ به چه شکلی است

از جمله باغ‌های محبوب و تاریخی شیراز می‌توان به باغ ارم شیراز، باغ جهان نما شیراز، باغ دلگشا شیراز، باغ عفیف آباد شیراز، باغ خلیلی شیراز، باغ کلانتری شیراز، باغ پادشاه کچل شیراز، باغ کفشگر شیراز و باغ ملی شیراز اشاره کرد. هر یک از این سرسبزی‌های دل انگیز، جاذبه‌هایی منحصر به فرد و دیدنی را در خود جای داده اند و در هر فصلی از سال که به این بهشت‌های کوچک سفر کنید با دنیایی از رنگ و منظره مواجه خواهید شد. برای انتخاب مکان مناسب و تجربه گردشی دلخواه در شیراز لازم است با ویژگی‌ها و جذابیت‌های گردشگری هر یک از باغ‌های شیراز آشنا شوید، در ادامه به معرفی هر کدام از این باغ‌ها می‌پردازیم.

باغ ارم شیراز

باغ-ارم-شیراز

اگر از دسته افرادی هستید که عاشق گل و گیاه و مناظر طبیعی‌اند، قدم زنی در فضای بی نظیر باغ ارم شیراز را از دست ندهید. این باغ در یکی از زیباترین خیابان‌های شیراز قرار گرفته و جزو ده باغ برتر یونسکو است. وجود انواع درختان نارنج و سروناز، در کنار دنیایی از رنگ و گل‌های متنوع و خاص، این باغ را به باغ گیاه شناسی شیراز بدل کرده است. با این توصیفات احتمالا می‌توانید تصور کنید که در گردش از این باغ با چه حجمی از رنگ و تنوع مواجه خواهید شد. عطر نارنج‌ها و گل‌های رز‌ این باغ  تا خیابان‌ها آن طرف تر حس می‌شود.

تاریخ و قدمت این باغ زیبا به دوره سلجوقیان برمی‌گردد و آن را اتابک قراچه حاکم فارس، در زمان سنجر پسر ملک شاه سلجوقی احداث کرده است. معماری فوق العاده عمارت وسط باغ و باغچه‌های گل اطراف آن، از گذشته مورد توجه و علاقه تمام گردشگران و حتی اهالی خود شیراز بوده است. فضای ۳ هکتاری و پوشیده از درختان بلند قامت باغ، فضایی فوق العاده برای یک قدم زنی خاطره انگیز، ایجاد کرده اند. در‌های چوبی و معرق کار‌ی‌های فراوان، در عمارت سه طبقه باغ را که تماشا کنید متوجه گذر زمان نخواهید شد. برای بازدید باغ محسور کننده ارم شیراز می‌توانید بین ساعت ۸ تا ۲۲.۳۰ به شمال غربی شیراز و خیابان ارم آن بروید.

باغ جهان نما شیراز

باغ-جهان-نما-شیراز

باغ جهان نما را، کهن ترین باغ شیراز می‌دانند. زمانی که به این باغ بی نظیر قدم بگذارید، مجموعه کاملی از گل‌ها را در انواع رنگ‌های زیبا و جذاب خواهید دید. باغچه‌هایی بزرگ و پوشیده از گل‌هایی که شاید تا به حال ندیده باشید، اطراف عمارت هشت ضلعی و کوشک باغ را حصار کرده‌اند. صف‌های مرتبی از کاج‌های سبز و زیبا پیاده رو‌های باغ را مزین کرده اند و شما را برای پیاده روی در این مکان تاریخی همراهی می‌کنند.

زمانی که در حال تماشای کوشک زیبای ساخته شده به دست کریم خان زند هستید، از عطر گل‌های فوق العاده زیبای باغ سرمست خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم در بازدید حافظیه مشهور شیراز به این باغ باصفا نیز سر بزنید. چرا که باغ جهان نمای شیراز در نزدیکی حافظیه و در خیابان قرآن شیراز واقع شده است.

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشای شیراز، از جمله باغ های تفریحی شیراز و حقیقتا باغی دلگشاست. آب نما‌های متعدد و گلدان‌های سرخ رنگ، جلوه بی نظیری به باغ بخشیده اند. این باغ نیز همچون باغ جهان نما شیراز در جوار شاعر بزرگی آباد شده است و آب قنات آرامگاه سعدی (گازاران) از این باغ می‌گذرد و طراوت آرامش بخشی به آن بخشیده است. غالب ترین درخت این باغ، درخت نارنج است که عطر سرمست کننده آن در همه جا پراکنده است. عمارت سه طبقه این باغ نیز توسط کریم خان زند و با معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده اما قدمت باغ به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان برمی‌گردد. از ایام قدیم، باغ دلگشا جزو مهم‌ترین مراکز تفریحی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

اولین کلاه فرنگی ثبت شده در ایران مربوط به باغ دلگشا شیراز است و این باغ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. برای بازدید از باغ دلگشا همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۲ می‌توانید به دامنه کوه فهندژ شیراز بروید.

باغ عفیف آباد شیراز

باغ-عفیف-آباد-شیراز-باغ های تفریحی شیراز

این باغ دیدنی و زیبا در طی مزایده‌ای به ارتش واگذار شده و در حال حاضر به عنوان موزه نظامی استفاده می‌شود. البته پیش از این مزایده و تا سال ۱۳۴۰ باغ به عنوان هدیه، به همسر محمدرضا شاه داده شده بود و قبل از آن باغ عفیف آباد در اختیار بانویی به نام عفیفه بوده است که این بانو باغ را زیباتر و دل انگیز تر کرده است. نام دیگر باغ عفیف آباد شیراز گلشن است، که البته با توجه به وجود گل‌ آرایی‌های ایرانی در سر تا سر باغ نام شایسته ای است. محوطه ۱۳ هکتاری باغ، با دیوار‌های آجری زیبا حصار شده اند و داستان‌هایی عبرت آمیز از جنگ و صلح را در خود جای داده اند.

بزرگترین موزه سلاح در خاورمیانه در عمارت شاهانه باغ قرار دارد، و در آن می‌توان مناظر شگفت انگیزی از انواع سلاح‌های غلاف شده را دید. این باغ در دوران صفویه بنا شده و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران است. برای تماشای زیبایی‌های عبرت آموز باغ باید به انتهای خیابان عفیف آباد شیراز نزدیک به خیابان ستارخان بروید. ساعات بازدید از ۸ تا ۱۲ ظهر و ۱۶ الی ۱۹ است.

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ-نارنجستان-قوام-شیراز-باغ های تفریحی شیراز

همانطور که از نامش پیداست است، باغ نارنجستان قوام شیراز، تعداد زیادی از درختان نارنج خوش عطر و رنگ را در فضای کوچک خود جای داده است. این باغ دارای دو بخش عمارت و موزه است، که توسط تونل جذاب و سرسبزی به هم وصل شده اند. علی محمدخان قوام در دوران قاجار این باغ باصفا را ساخته و به زیبایی‌های شیراز افزوده است. باغ نارنجستان قوام در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد. این محدوده تقریبا در نقطه انتهایی و شرقی شهر قدیم، محلی که در گذشته دروازه دولت، قرار داشته‌، واقع شده است.

فضای ۴ هکتاری باغ با هنر شیرازی‌های خون گرم مزین شده و اجتماع این زیبایی‌ها را در عمارت باغ می‌توان دید. آیینه کاری‌ها، معرق کاری و طرح‌های بی نظیر سقف چوبی عمارت، حال و هوای شما را عوض خواهد کرد. برای تماشای باغ زیبای نارنجستان قوام بین ساعات ۸ تا ۱۹ به فلکه غدیر مراجعه کنید.

باغ پادشاه کچل شیراز

باغ پادشاه کچل یکی از باغ‌های دوران صفویه است. باغی در دامنه باباکوهی که بین باغ تخت و باغ نو قرار گرفته است، و عمارتی تاریخی به اسم پادشاه کچل در آن وجود دارد. این باغ تاریخی در سمت چپ دروازه قرآن و در مکانی سرسبز واقع شده و تاریخی پر فراز و نشیب را به نمایش می‌گذارد.

باغ ملی شیراز

باغ-ملی-شیراز-باغ های تفریحی شیراز

باغ ملی شیراز در چهار راه حافظیه و مساحتی بزرگ واقع شده است. درخت کهن سال موجود در باغ بسیار مشهور است. درختان نارنجی که به جای باغ وحش قدیمی باغ کاشته شده‌اند بر زیبایی و طراوت باغ افزوده‌اند. در گذشته بخشی از اراضی باغ قبرستان جواد آباد را تشکیل داده بود، که بعد‌ها و با گذر زمان گورستان از بین رفته و سرسبزی جای آن را گرفته است. در تمام ساعات شبانه روز می‌توانید برای بازدید این باغ  مراجعه کنید و از بخش‌های مختلفی چون محل بازی، کانون فکری نوجوانان، آثار تاریخی و فواره‌های آب دیدن کنید.

باغ کفشگر شیراز

به سمت خیابان زند در غرب شیراز که بروید باغی زیبا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. باغ کفشگر شیراز به دست حاج محمد نمازی گسترش و آبادانی یافت و بیمارستان نمازی در آن احداث گردید.

بهترین زمان سفر به باغ های تفریحی شیراز

بهترین-زمان-سفر-به-باغ‌های-تفریحی-شیراز

آب و هوای شیراز معتدل و دلنشین است. با وجود بارش کم در این شهر، طبیعت و طراوت فوق العاده ای وجود دارد و وجود همین باغات دلنشین شاهدی بر این ماجراست. مشخص است که در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه جلوه‌های بهشتی باغات شیراز نمایان‌تر می‌شوند و گل‌های رنگارنگی سر تا سر آن‌ها را فرا می‌گیرد. با این وجود پیاده‌رو‌های لذت بخش باغ‌های شیراز در پاییز از موسیقی آرام بخش خش خش برگ‌ها پر می‌شود و رنگ‌های سرخ خیره کننده‌ای به خود می‌گیرند. از شکوه و سفیدی دلچسب عمارت‌ها در زمستان و خنکای قنات‌های متعدد باغات در تابستان هم که بگذریم، باید گفت انتخاب بهترین زمان سفر، به عهده خودتان و سلیقه گردشگری‌تان است.

در نهایت با وجود همه این باغات و سرسبزی زمانی چند روزه نیاز دارید تا تمامی زیبایی‌های شیراز را تماشا کنید. اقامت آسوده در قلب طبیعت پر طراوت شیراز را با اجاره ویلا در شیراز تجربه کنید. تیم لیدوماتریپ برای تجربه این شیراز گردی خاطره‌انگیز کنار شما خواهد بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
3 نظر برای "باغ های تفریحی شیراز" ارسال شده.
  1. رهام گفت:

    اسم باغ های شیراز؟

    1. رعنا گفت:

      می توان به موارد
      فلکه قصرالدشت، باغ خلیلی، باغ کلانتری، باغ شاه، باغ قلعه شاهزاده بیگم، باغ پودنک، باغ خندق، باغ فردوس، باغ صمدآقا، باغ نصریه، باغ مینو، باغ نظر، باغ سنقری، باغ جنت، باغ تکیه هفت تنان، باغ منشی باشی، باغ سالاری و باغ صاحب اختیار
      اشاره کرد.

  2. ساره پور بیات گفت:

    باغ دلگشا چطوریه؟ تصویر بذارین لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *