معرفی تمام موزه های شیراز

معرفی-کامل-موزه-های-شیراز-تصاویر،-آدرس-و...-لیدوماتریپ

شیراز شهر تاریخ و ادب و فرهنگ است. مجموعه‌ای از آثار تاریخی بی بدیل و شگفت‌انگیز در نقطه به نقطه این شهر دیدنی پراکنده‌اند. با وجود این همه زیبایی و نمایش‌های خلاقانه طبیعت و تاریخ در شیراز، می‌توان به راحتی لقب شهر موزه‌ها را به شیراز واگذار کرد. چراکه موزه های شیراز زبانزد خاص و عام است.

با وجود آثاری که در فضای باز و در ملا عام هستند، تعدادی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی و هنری در موزه های شیراز قرار دارند. البته موزه‌های طبیعت و اقلیم نیز در این شهر خوش آب و هوا کم نیستند. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ شما را با موزه های شیراز آشنا کرده و سفری کوتاه به هریک خواهیم داشت.

نام موزه های شیراز

از موزه های محبوب و گردشگر‌پذیر در شیراز می‌توان به موزه پارس، موزه هنر‌های تجسمی، موزه مشاهیر، موزه نظامی باغ عفیف آباد، موزه شاهچراغ، موزه لباس‌های سنتی در خانه صالحی، موزه نارنجستان، موزه آواها و نواها، موزه آب، موزه ساسانی شیراز، موزه هخامنشی شیراز، موزه آب شیراز، موزه تخت جمشید شیراز، موزه مشاهیر شیراز، موزه کریم خان زند شیراز، موزه مردم شناسی شیراز، موزه هفت تنان، موزه سنگ و گوهر و موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز اشاره کرد. بعد از آشنایی با اسامی موزه های شیراز با جزئیات آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

موزه ساسانی شیراز، یک موزه دیدنی در شیراز

موزه-ساسانی-شیراز،-یک-موزه-دیدنی-در-شیراز-موزه های شیراز

قدمت محل قرارگیری این موزه به دوره ساسانی و سال ۲۶۰ میلادی می‌رسد. به همین علت موزه ساسانی شیراز برای به نمایش گذاشتن آثار تاریخی این دوره در سال ۱۳۱۷ توسط پرفسور گریشمن راه اندازی شد. در این موزه می‌توان موزائیک و سنگ نوشته‌هایی از دوران حکومت ساسانی را به همراه ظروف سفالی و کوزه‌های آن دوره دید. هنوز هم در منطقه اطراف موزه حفاری‌هایی برای یافتن آثار بیشتر انجام می‌گیرد. در واقع موزه ساسانی در شهر تاریخی بیشاپور و در کازرون واقع شده است. به همین علت به آن موزه بیشاپور نیز گفته می‌شود.

موزه مردم شناسی شیراز

موزه-مردم-شناسی-شیراز-موزه های شیراز

از جذاب ترین موزه های شیراز، موزه مردم شناسی شیراز است که در حمام وکیل شیراز قرار گرفته و به علت وجود مجسمه‌های مومی از مردمی که در حال استحمام‌اند، به موزه مردم شناسی مشهور شده است. در این موزه جذاب می‌توان آداب حمام کردن در گذشته را به خوبی دید. حمام وکیل در خیابان طالقانی شیراز و در غرب مسجد و بازار وکیل واقع شده است.

موزه کریم خان زند شیراز

موزه-کریم-خان-زند-شیراز-موزه های شیراز

موزه پارسه نام دیگر این موزه است که در باغ نظر شیراز واقع است و از موزه های تاریخی شیراز می باشد. آثاری از دوران پیش و پس از اسلام در این موزه نگهداری می‌شود که از جالب‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه ۳۰ جلد قرآن به خط یحیی الجمالی و لوح تاریخ اشاره کرد. به علت وجود آرامگاه کریم خان زند در ضلع شمالی عمارت باغ این موزه به نام موزه کریم خان زند شیراز نیز شناخته می‌شود. در موزه گردی‌های خود سر زدن به این موزه سرسبز را فراموش نکنید.

اگر علاقمند به بازدید از موزه‌های مختلف هستید شهر شیراز این فرصت را به زیبایی برای شما فراهم می‌آورد، با اجاره ویلا در شیراز یک اقامت آسوده در شیراز داشته باشید و از جاهای دیدنی این شهر باشکوه لذت ببرید.

موزه مشاهیر شیراز

موزه-مشاهیر-شیراز-موزه های شیراز

باغ موزه مشاهیر در واقع فضایی بسیار وسیع و پوشیده از درختان نارنج در شمال آرامگاه حافظ است که به معرفی ۴۸ نفر از بزرگان ادبی ایران و جهان مانند فردوسی، خواجوی کرمانی، سعدی، خیام، مولانا، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور و دانته می‌پردازد. معماری جذاب این مجموعه شبیه آرامگاه حافظ شیرازی و بسیار دیدنی است.

موزه تخت جمشید شیراز

موزه-تخت-جمشید-شیراز-موزه های شیراز

ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی‌‌ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته‌ است. این بنا یکی از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. وجود ساروج قرمز کف و ستون‌های سرخ سنگی این موزه را رنگی کرده است. در این موزه راهروی حرمسرا که توسط خشایار شاه ساخته شده با ستون‌هایی چوبی استوار است که جذابیت خاصی به موزه بخشیده‌اند. در موزه تخت جمشید همچنین مجسمه دو زن مصری وجود دارد که قدمت بسیار زیادی دارند و تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز خواهد بود.

موزه هخامنشی شیراز

موزه-هخامنشی-شیراز-موزه های شیراز

به ۵۷ کیلومتری جاده شیراز- مرودشت که برسید، مجموعه تخت جمشید و موزه‌های کهن آن را خواهید دید. ساختمان این موزه که نیز همان کهن‌ترین بنای ایران است، از یک ایوان، دو نگارخانه و یک تالار تشکیل شده است. از آثار موجود در موزه هخامنشی شیراز می‌توان به سرستون گاو، پنجه عقاب، مهره‌های دوره هخامنشی، پیکره‌های سنگی و مجسمه‌های کهن سنگی اشاره کرد. تماشای فناوری‌های زمان هخامنشی در این موزه شما را به وجد خواهد آورد.

موزه آب شیراز

موزه-آب-شیراز

موزه آب شیراز که با نام انبار آب وکیل شناخته می‌شود در بازار وکیل قرار گرفته است و می‌توان درکنار بازارگردی به این موزه جذاب نیز سر زد. در این موزه که متعلق به دوران زندیه است می‌توان ماکت‌های آبی و سازه‌های مرتبط به دوران‌های مختلف تاریخی را دید.

موزه سنگ و گوهر شیراز

موزه-سنگ-و-گوهر-شیراز

موزه سنگ یکی از موزه ها در شیراز است که در طبقه همکف عمارت باغ ارم واقع شده و دارای ۱۴۰ نوع سنگ و گوهر درخشان و خیره‌کننده می باشد. در تماشای این موزه زیبا فرصت قدم‌زنی در طبیعت بی نظیر باغ ارم را نیز خواهید داشت. قدم زنی در طبیعت زیبای پارک ارم و موزه گردی، یک تجربه فوق‌العاده برای شما رقم می‌زند

موزه موسیقی شیراز

موزه-موسیقی-شیراز-موزه های شیراز

انواع ادوات موسیقی‌های سنتی در این موزه قرار گرفته‌اند. خانه قاجاری یا همان خانه منطقی نژاد محل گردآوری این آثار و نواهاست که منظره فوق‌العاده زیبایی در حیاط و ایوان دارد. می‌توان گفت این موزه مانند بهشتی برای علاقه‌مندان هنر و موسیقی اصیل ایرانی است.

موزه هفت تنان شیراز

موزه-هفت-تنان-شیراز-موزه های شیراز

در انتهای بلوار هفت تنان شیراز موزه هفت تنان مشهور به موزه سنگ واقع شده است. در این موزه همچنین یادبود‌های سنگی هفت پیر که به دست کریم خان زند ساخته شده وجود دارند. همچنین می‌توان کتیبه‌هایی به خط نستعلیق و کوفی در این مجموعه با شکوه دید.

موزه لباس‌های سنتی شیراز( خانه صالحی)

موزه-لباس‌های-سنتی-شیراز(-خانه-صالحی)-موزه های شیراز

بنای این موزه جذاب از دوره قاجار به جای مانده است و در آن می‌توان لباس‌های زیبا و محلی به همراه معماری‌های چشم نواز دید. لباس‌ها بر تن مجسمه‌های سنگی و مومی هستند که بر زیبایی مجموعه افزوده است. برای دسترسی به خانه صالحی باید به بافت تاریخی، روبه‌‌ روی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ بروید.

موزه نارنجستان قوام

موزه-نارنجستان-قوام-موزه های شیراز

این باغ موزه جذاب و مفرح در خیابان لطفعلی خان زند شیراز و در عمارت باغ نارنجستان قوام واقع شده است. زیبایی‌های رنگی این موزه محبوب را باید تماشا کنید. آجرکاری، منبت کاری و آینه کاری‌های موجود در این موزه بسیار زیبا و خیره‌کننده و متعلق به دوره قاجار هستند.

موزه هنرهای تجسمی شیراز

موزه-هنرهای-تجسمی-شیراز-موزه های شیراز

این موزه هنری و جذاب در محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران قرار گرفته است و در آن آثار متنوعی از انواع هنرمندان معاصر استان فارس چون حبیب مشکین فام قرار دارد. نام‌های دیگر این موزه خانه فروغ الملک و موزه هنر مشکین فام شیراز است.

موزه شاهچراغ

موزه-شاهچراغ-موزه های شیراز

در صحن حرم شاهچراغ و در دو طبقه، موزه شاهچراغ شیراز بنا شده است که برای موزه گردی همراه با زیارت انتخاب مناسبی است. از اشیای تاریخی موجود در این موزه طلایی رنگ می‌توان به قرآن‌های نفیس، اشیای فلزی و سفالی، درب‌های نقره و میناکاری‌های فیروزه‌ای خیره کننده اشاره کرد.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز

موزه-تاریخ-طبیعی-و-تکنولوژی-شیراز-موزه های شیراز

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز در سال ۱۳۵۳ برای افزایش آگاهی در خصوص علوم طبیعی و در خیابان آزادگان شیراز تاسیس شد. در این موزه هیجان‌انگیز و جذاب بخش‌هایی چون جانورشناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، مردم شناسی، آناتومی، تکنولوژی، تاکسیدرمی و بخش‌های متنوع دیگر وجود دارد. همچنین بیش از ۲۵۰۰ نمونه از جانوران بی ‌مهره و مهره‌ دار، ۶۰ گونه گیاهان دارویی، فسیل ماهی با قدمت ۷۰ میلیون سال و انواع کانی معدنی از دیگر جذابیت‌های موزه هستند.

معرفی تمام موزه ها در شیراز

حال که تمامی موزه‌های دیدنی و جذاب شیراز را شناختیم، می‌توانیم برحسب سلیقه و علاقه، تعدادی از آن‌ها را در لیست شیراز گردی خود بگنجانیم. البته نکته جالب موزه‌ها قرارگیری آن‌ها در داخل جاذبه‌های گردشگری دیگر شیراز و یا در نزدیکی آن‌ها است که دسترسی و گردش را آسانتر می‌کند. اگر از علاقه مندان تاریخ و هنر باشید در انتخاب مقاصد موزه گردی مردد خواهید بود. توصیه می‌کنیم با اجاره منزل در شیراز زمان کافی برای گردش تمامی جاذبه‌های دیدنی و چشم نواز شیراز را، برای خود فراهم کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
5 نظر برای "معرفی تمام موزه های شیراز" ارسال شده.
  1. مهناز گفت:

    اب انبار شیراز کجاس؟

    1. رعنا گفت:

      اب انبار شیراز همان موزه اب شیرازه که در بازار وکیل است

      1. سالار خطیر. شیراز گفت:

        سلام نام موزه ای که نزدیک حافظیه بسمت شمال شیراز هست نامش چیست. عکسها و تابلوها در انجا قرار داره

  2. امیر گفت:

    اسم موزه های شیراز چیه؟

    1. رعنا گفت:

      موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی
      موزه شاهچراغ
      موزه هنر های تجسمی
      موزه نارنجستان
      موزه لباس محلی
      موزه هخامنشی
      موزه کریم خان زند
      موزه تخت جمشید و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *