جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شیراز

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز؛ شهر راز، شهر شعر و ادب، شهر تاریخ و فرهنگ است. این شهر یکی از شهرهای پر جاذبه و گردشگری در ایران بوده که زیبایی های وصف نشدنی را در خود جای داده و یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان فارس به شمار می رود. در اردیبهشت ماه پیچیدن عطر خوش بهارنارنج در طبیعت شیراز، حس و حال بهشت را تداعی می کند. در هر نقطه از شیراز که قدم بگذارید، جاذبه های تاریخی و دیدنی را به وفور پیدا خواهید کرد که می توانید از آن ها بازدید کنید. اگر بخواهیم از جاهای دیدنی شیراز بگذریم، مردمان خونگرم و مهمان نواز این شهر میزبانان خوبی هستند که با خوش رویی، پذیرای گردشگران از تمامی نقاط ایران و جهان هستند. به جرات می توان گفت که سفر به شیراز می تواند یکی از بهترین سفر ها در طول عمر هر فردی باشد. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا با این شهر زیبا و جاذبه های دیدنی آن بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با شیراز

جاهای دیدنی شیراز

شیراز یکی از کلان شهرهای ایران است که در مرکز استان فارس و در بخش جنوبی کشور قرار گرفته است. این شهر از آب و هوایی متنوع و مطلوب در سال بهره می برد. جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد بوده و بازدید از آن ها تنها در یک روز امکان پذیر نیست. بهترین زمان سفر به این شهر از اواخر فروردین ماه آغاز شده و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

شیراز از غرب به کوه دراک، از شمال به کوه های سبزپوشان، بمو، چهل مقام و باباکوهی منتهی می شود. شهرداری، این شهر را به ۱۱ منطقه مستقل شهری تقسیم کرده و مساحت آن بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع می باشد. شیراز رتبه پنجم جمعیت را در بین شهرهای کشور دارد و اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهند که شهر راز در گذشته نام های مختلفی همانند تیرازیس، شیرازیس داشته که بعدها تصمیم بر آن شد که نام شیراز را برای این شهر برگزینند. شیراز در دوره حکومت صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بود.

معرفی زیباترین جاهای دیدنی شیراز

حافظیه؛ انتخاب اول مسافران در سفر به شیراز

حافظیه شیراز

حافظ شناسنامه شیراز است و این شهر با نام و نشان این شاعر بزرگ ایرانی گره خورده است. اغلب ایرانیان، شیراز را با حافظیه می شناسند و به گونه ای نماد اصلی شهر شیراز را از آن خود کرده است. حافظیه یا نام دیگر آن آرامگاه حافظ می باشد یکی از جاهای دیدنی شیراز بوده و در یکی از قبرستان های شیراز که خاک مصلی نام دارد، واقع شده است. از زمانی که برای حافظ مقبره ساخته شد، مرمت و بازسازی های بسیاری روی آن انجام پذیرفت. اما بنایی که در حال حاضر مشاهده می کنیم، به دوران پهلوی تعلق دارد. این بنا اثری از یک معمار و باستان شناس فرانسوی به نام آندره گدار می باشد. تالار حافظیه دارای قدمتی بسیار طولانی می باشد و به دوران زندیه بازمی گردد.

به جز آرامگاه حافظ، محیط اطراف این مکان پر از باغ‌ها و درختان بلند است که بر جذابیت آن افزوده است. این بنا در گذر سال‌ها تکمیل و بارها مرمت شد. زیبایی هنر کاشی‌کاری، استفاده از اشعار حافظ در این بنا و ستون‌های خوش ‌قد و قامت سنگی از ویژگی‌های این مقبره است. کاشی‌کاری داخل قوس سقف مقبره می‌تواند چند دقیقه میخ‌ کوبتان کند و دلتان نخواهد چشم از آن بردارید.

حافظیه در شب حال‌ و ‌هوای دیگری دارد؛ فال حافظ، چایخانه‌ سنتی و فضای آرام باغ، همه از دیدنی‌ها و حافظیه است. نورپردازی زیبای این بنا به ایجاد فضایی فرح ‌بخش و آرام کمک می‌کند و شما را به جاهای خوبی می‌برد.

آدرس: شیراز، حدفاصل چهاراه ادبیات و چهارراه حافظیه، روبروی ورزشگاه حافظیه

حافظیه شیراز روی نقشه

باغ ارم؛ زیباترین باغ شیراز

باغ ارم شیراز

یکی از بهترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شیراز را می‌توان باغ ارم معرفی کرد که به نظر می‌رسد مربوط به زمان سلجوقیان می‌شود، اما بیشتر بناهای نیمه‌کاره آن در زمان ناصرالدین شاه به سرانجام رسید. زیبایی باغ ارم شیراز بدون اغراق خیره‌کننده بوده و حس زندگی را در شما زنده می‌کند.

باغ ارم شیراز از جاهای دیدنی شیراز است که حتما باید اردیبهشت سراغش بروید. پر از بوی گل‌های بهاری و حال خوب است. بادهای خنک بهاری، برگ‌های درخت‌های نخل، اقاقیا، افرا، بید و سروناز را نوازش می‌کند و بوی بهارنارنج‌ها را همه‌جا پخش می‌کند. همچنین به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز که در پاییز نیز می‌توانید از دیدنش لذت ببرید، همین باغ ارم است. در تابستان و پاییز، درختان میوه‌ی باغ ثمر می‌دهند و انار، خرمالو، سیب و گلابی‌ست که از درختانش سرازیر می‌شود. رنگ باغ در پاییز نارنجی خوش ‌رنگی‌ست. مدت‌هاست که باغ ارم به‌عنوان باغ گیاه‌ شناسی در اختیار دانشگاه شیراز است.

عمارت اصلی باغ ارم، یک شاهکار معماری است و نمی‌توان از ظرافت هنر کاشی‌کاری و نمای هفت ‌رنگ آن چشم برداشت. این بنای سه طبقه با الگو برداری از تاریخ معماری زندیه و صفویه بنا شده است و تزیینات چشم ‌نوازی دارد. کاشی‌کاری، گچ ‌بری، نقاشی، ستون‌های سنگی، درهای چوبی منبت‌کاری‌شده و… از تزیینات انجام ‌شده در طراحی ساختمان باغ ارم شیراز است.

طراحی ساختمان و تزیینات هنرمندانه آن، شما را به یاد عمارت باغ نارنجستان قوام خواهد انداخت. فراموش نکنید، حتما به موزه سنگ و گوهر دریای نور در عمارت اصلی باغ ارم سر بزنید تا کلکسیونی ارزشمند از انواع سنگ‌های قیمتی جهان را در یکی از زیباترین مکان های شیراز مشاهده کنید.

آدرس: شیراز، میدان ارم، خیابان ارم.

باغ ارم شیراز روی نقشه

همچنین بخوانید: اجاره سوئیت در شیراز

مسجد نصیرالملک؛ مسجد صورتی

مسجد نصیرالملک

شیشه‌های رنگی و کاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ‌ولعاب، مسجد نصیرالملک را به یکی از منحصربه‌فردترین مساجد ایران تبدیل کرده است و هرساله سیل گردشگران داخلی و خارجی به‌سمت این مسجد سرازیر می‌شوند. رنگ صورتی جلوه خاصی در هنر ظریف کاشی‌کاری این مسجد دارد و به همین دلیل نصیرالملک به «مسجد صورتی» ایران نیز شناخته می‌شود.

این مسجد در محله قدیمی گود عربان واقع شده است و مثل سایر بناهای سنتی ایران، با فضای هشتی و دالان شما را به حیاط هدایت می‌کند. قسمت منحصر به ‌فرد این مسجد بنای شبستان آن است که با شیشه‌های رنگی، کاشی‌های خوش ‌رنگ و مقرنس‌کاری ظرافتمندانه‌ای آراسته شده است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسجد نصیرالملک، می‌توان به نبود گنبد در آن اشاره کرد. طاق ‌نماهای شمالی و جنوبی از دیگر بخش‌های مسجد نصیرالملک است. گلدسته در طاق‌ نمای جنوبی واقع شده است و در طاق ‌نمای شمالی یا همان طاق ‌نمای مروارید، می‌توانید شکوه هنر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری را مشاهده کنید. مسجد صورتی در میان مکان های دیدنی شیراز، یکی از سوژه‌های ناب عکاسی است و به همین دلیل بازدید از این بنا فرصت خوبی است تا استعداد هنر عکاسی را در وجودتان زنده کنید.

آدرس: شیراز، محله گود عربان، جنوب خیابان لفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه.

مسجد صورتی شیراز روی نقشه

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

سعدیه فاصله‌ی زیادی با حافظیه ندارد و در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته. سعدیه شیراز یکی از مکان های دیدنی شیراز و باغی مصفاست که در مرکزش آرامگاه شاعر معروف ایرانی، سعدی، قرار دارد. در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به دستور کریم خان زند، عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر فراز مزار شیخ بنا شد که شامل دو طبقه بود. طبقه پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع می‌شد.

پیش از آن، تنها سنگ قبر کوچکی محل دفن سعدی را نشان می‌داد. سعدیه در گذشته خانقاه و محل عبادت سعدی و یارانش بوده است. در این باغ می‌توانید به دور از شلوغی از طبیعت شیراز لذت ببرید. در اطراف مقبره‌ سعدی، آرامگاه‌ شاعر‌ها و عارف‌های ایرانی فراوانی، مثل شوریده‌ شیرازی قرار گرفته‌اند. تلفیق هنر معماری سنتی و مدرن از جمله زیبایی‌های منحصر ‌به ‌فرد این بناست.

آدرس: شیراز، انتهای خیابان بوستان، کنار باغ دلگشا

آرامگاه سعدی روی نقشه

مجموعه وکیل

مسجد وکیل

مسجد وکیل

مسجد وکیل یا همان مسجد سلطانی، از بناهای تاریخی در میان جاهای دیدنی شیراز است و از زمان زندیه تا امروز در این شهر باپرجاست. دو بنای تاریخی دیگر در چند متری مسجد وکیل واقع شده‌ است و با آن هم‌نام است. بازار وکیل در شرق مسجد، در راسته شمشیرگرها و همچنین حمام تاریخی وکیل نیز در شمال این مسجد جا خوش کرده است.

کاشی‌کاری‌های خوش ‌رنگ، قوس سقف و ۴۸ ستون سنگی و مارپیچ شبستان، این مسجد را به بنایی خاص و تماشایی تبدیل کرده است. قسمت‌های مختلفی همچون دالان، حیاط، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان جنوبی و شرقی، محرابی از سنگ مرمر، طاق نماها و سردر ورودی‌ها، در این مسجد بزرگ وجود دارد.

آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی‌ خان زند.

مسجد وکیل شیراز روی نقشه

حمام وکیل

حمام وکیل

حمام وکیل، یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز، بین حمام‌های تاریخی ایران سرشناس است. در این حمام از پیشرفته ‌ترین اصول معماری استفاده شده و به دستور کریم‌ خان زند، در مرکز شیراز بنا شده است. حمام وکیل فضاهای مختلفی از جمله گرم‌خانه، خزینه، رخت‌کن و شاه ‌نشین دارد.

شاه ‌نشین مهم‌ترین بخش‌ حمام است؛ در این بخش ستون‌های رنگی سقف حمام را نگه می‌دارند که با نقاشی‌هایی از معراج پیامبر، نبرد‌های حضرت علی، دیدار عشاقی چون بیژن و منیژه و شیرین و فرهاد تزیین شده است.

آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، جنب مسجد وکیل

حمام وکیل شیراز روی نقشه

بازار وکیل

بازار وکیل

مجموعه وکیل با بازار وکیل در مرکز شیراز و همسایگی با مسجد و حمام کامل می‌شود. این ‌بازار نیز به دستور کریم‌ خان بناشده و تا امروز، مرکز تجارت مهم شهر در بافت سنتی شیراز محسوب می‌شود. بازار وکیل از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز برای عاشقان بازارگردی در سفر است.

در بافت سنتی بازار شیراز قدم بزنید، حجره‌ به‌ حجره این بازار را کند و کاو کنید و از معماری تاریخی این بازار لذت ببرید. به اعتقاد بسیاری، ایده ساخت بازار وکیل توسط کریم ‌خان، از معماری بازار قیصریه در شهر لار که توسط شاه عباس بناشده، ناشی می‌شود.

در محدوده چهارسوق بازار می‌توانید سوغات شیراز و سوغات خوشمزه استان فارس همچون مسقطی شیرازی، حلوای لاری، نان برنجی فسا و… را بخرید. گلیم، گبه و فرش‌های دستباف از صنایع ‌دستی محبوب عشایر است که طرح و رنگشان مجذوبتان می‌کند. همچنین در بازارچه شمشیرگرها، پارچه‌های رنگارنگ با طرح‌های متنوع سنتی و عشایری منتظرتان است. خاتم ‌کاری، منبت‌ کاری، قلم ‌زنی، ظروف مسی و نقره، لباس‌های محلی، عرقیجات گیاهی و… از دیگر کالاهای این بازار سنتی است.

آدرس: شیراز، خیابان لفعلی خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری

بازار وکیل شیراز روی نقشه

ارگ کریم خانی

ارگ کریم خانی

بزرگترین و قدیمی ترین بنای تاریخی شیراز را می‌توان ارگ کریم خان دانست. این ارگ در سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی توسط کریم خان زند ساخته شد و به ارگ کریم خان شهرت پیدا کرد. کریم خان زمانی که شیراز را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد، این ارگ تاریخی را برای محل زندگی خود در نظر گرفت.

معماری این بنای آجری بسیار زیبا بوده و از بهترین مصالح برای آن استفاده شده است. ارگ کریم خان به شکل مربع بوده و چهار برج استوانه‌ای شکل در چهار گوشه آن واقع شده است که هر کدام ۱۲ متر ارتفاع دارد. برج شمال شرقی این ارگ در گذشته حمام بود و به دلیل وجود مخزن آب در آن، اندکی نشست کرده است.

جالب است بدانید که برج‌های ارگ کریم خان در گذشته به عنوان زندان استفاده می‌شد، اما هم‌اکنون به بنایی زیبا و خیره‌ کننده تبدیل شده که بسیاری از گردشگران و حتی توریست‌ها از آن بازدید می‌کنند.

آدرس: شیراز، شمال شرق میدان شهدا، بلوار هجرت

ارگ کریم خانی شیراز روی نقشه

دروازه قرآن؛ دروازه‌ی ورودی شیراز

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از معروف ترین جاهای شیراز به شمار می رود و معدود گردشگری پیدا می شود که به شیراز سفر کند و از دروازه قرآن دیدن نکند. موقعیت مکانی دروازه قرآن در شمال شرقی شهر قرار گرفته و در ابتدای تمام دیدنی های شیراز واقع شده است. این سازه تاریخی در زمان حکومت عضد الدوله دیلمی که یکی از پادشاهان آل بویه به شمار می‌رفت ساخته شده و قرآنی را روی آن قرار دادند. بدین منظور زمانی که افراد از شهر خارج می شوند از زیر قرآن گذر کنند.

این دروازه در دوره حکومت پهلوی اول به دستور رضا شاه تخریب شد و در سال ۱۳۲۸ هجری دروازه ای جدید و بزرگتر را در همان نزدیکی ساختند. دروازه قرآن در زمان کریم خان زند مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و روی آن دو جلد قرآن قرار دادند. این دو جلد قرآن به نام قرآن هفده من معروف شده اند و در حال حاضر از آن ها در موزه پارس نگهداری می شود.

آدرس: ورودی شیراز از سمت مرودشت.

دروازه قرآن شیراز روی نقشه

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی دیگر از شاعران پر آوازه ای که در شهر شیراز به خاک سپرده شده و آرامگاه او به یکی از مناطق دیدنی شیراز تبدیل شده است، آرامگاه خواجوی کرمانی می باشد. این آرامگاه در دامنه کوه صبو و در میان بوستانی چشم نواز بنا شده است. سنگ قبری که برای آرامگاه وی قرار داده شده به گونه ای است که در بالا و پایین آن دو ستون سنگی کوتاه قرار گرفته است. یکی دیگر از دیدنی های این آرامگاه تندیس سنگی خاجو می باشد که باعث زیبایی بیشتر فضای این آرامگاه شده است.

غارهایی در فاصله نزدیک مقبره ایشان وجود دارند که در زمان های گذشته خواجوی کرمانی در یکی از آن ها مشغول به عبادت می شد. روی دیوارهای یکی از غارها، نقش برجسته نبرد رستم با شیر و نقش فتحعلی شاه به همراه پسرانش دیده می شود که از جذابیت های این غارها به شمار می رود. در بخش شمالی مقبره اتاق کوچکی در سال ۱۳۳۷ ساخته شده که در حال حاضر از آن به عنوان فرهنگسرای خواجوی کرمانی استفاده می شود. این مقبره تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی شیراز شده است.

آدرس: شیراز، جنب دروازه قرآن.

آرامگاه خواجوی کرمانی روی نقشه

همچنین بخوانید: اجاره سوئیت در کرمان

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان‌ نما یکی دیگر باغ‌های تاریخی و بسیار زیبای شیراز است که در ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه‌ قرآن) و بالاتر از میدان حافظیه قرار گرفته است. در دوران حکومت آل مظفر و آل اینجو این باغ وجود داشت و گفته می‌شود در اشعار حافظ هم سخنی از سرسبزی آن به میان آمده است. این باغ تا دوران صفویه سرسبز، آباد و پررونق بود، اما بعد از پایان حکومت صفویان، به‌علت ناامنی کشور این باغ نیز رو به ویرانی نهاد تا اینکه در زمان حکومت زندیان، کریم خان زند باغ را بازسازی کرد و عمارت وسط آن را احداث کرد.

با روی کار آمدن قاجار، از شکوه و رونق این باغ کاسته نشد و قجرها در آن از میهمانان حکومتی خود پذیرایی می‌کردند. درختان سرو و کاج، درختان مرکبات و میوه‌های دیگر به باغ جهان‌‌نما صفا و سرسبزی بخشیده‌اند. داخل باغ عمارتی هشت ضلعی در دو طبقه وجود دارد که دارای چهار شاه ‌نشین و چندین اتاق است. نمای آن آجری است و در گذشته پنجره‌های چوبی به‌ جای پنجره‌های آهنی فعلی قرار داشت.

آدرس: شیراز، ضلع شرقی دروازه قرآن، چهارراه حافظیه، خیابان حافظ

باغ جهان نمای شیراز روی نقشه

باغ عفیف آباد

باغ عفیف اباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز باغ عفیف ‌آباد است. این باغ زیبا در گذشته یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های پادشاه‌ها بوده و از آثار تاریخی مهم شیراز به‌حساب می‌آید. باغ عفیف‌آباد توسط میرزا علی ‌محمد خان قوام‌ الملک دوم، حاکم شیراز در دوران قاجاریه، در یکی از محله‌های اعیان‌ نشین شیراز بنا شد. این باغ، شامل کاخ سلطنتی، موزه‌ی اسلحه‌های قدیمی و محوطه‌ی باغ است.

در باغ عفیف‌آباد می‌توانید شاهد گل‌کاری‌های بسیار زیبای ایرانی باشید. مساحت این باغ حدود ۱۲۷ هزار مربع و زیربنای آن ۱۷ هزار متر مربع است. عفیف‌ آباد سال‌هاست که در اختیار ارتش است و یکی از بزرگ ‌ترین موزه‌های اسلحه‌ی خاورمیانه را در خودش جا داده است.

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز روی نقشه

باغ دلگشا

باغ دلگشا

باغ دلگشا از قدیمی‌ترین باغ‌های بهشتی در مکان های دیدنی شیراز است و در محله سعدیه واقع شده است. جریان آب قنات آرامگاه سعدی که به چشمه قنات گازارن معروف است، به باغ دلگشا هم می‌رسد و این باغ را سبز می‌کند.

علاوه بر عطر و رنگ گل‌ها و گیاهان، یک عمارت دیدنی سه طبقه نیز در آن دیده می‌شود که اولین ساختمان کلاه ‌فرنگی در ایران است. درختانی همچون گردو، نارنج، سرو، پرتقال، کاج و… در این باغ صف بسته‌اند.

ماجراجویی در دلگشا با ورود از در اصلی در سمت جنوب آغاز خواهد شد. بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ دلگشاست، زیرا فضای این باغ با شکوفه‌های درختان متنوعی خوش ‌رنگ ‌و بو می‌شود که بی‌شباهت به بهشت نیست.

حوض هشت‌ ضلعی، جوی زلال آب، آب‌نماها و درختان خوش ‌قد و قامت شما را به مرکز باغ هدایت می‌کنند. مثل بسیاری از باغ‌های ایرانی بنای اصلی باغ در کانون توجه مجموعه واقع شده است و طرح چهارباغ یا در واقع چهار خیابان پرگل ‌و گیاه با جوی آب در چهار جهت جغرافیای این باغ دیده می‌شود.

عمارت کلاه ‌فرنگی باغ دلگشا، یکی از شاهکارهای معماری در جاهای دیدنی شیراز است که با هنرهایی همچون آینه ‌کاری، گچ ‌بری، نقاشی و منبت ‌کاری روی درهای چوبی آراسته شده است. قسمت مهم این عمارت مجلل، تالاری بزرگ با چهار شاه ‌نشین است که به زیبایی تمام تزیین شده و به نگین باغ دلگشا تبدیل شده است.

آدرس: شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت‌تنان، خیابان نارنجستان.

باغ دلگشای شیراز روی نقشه

شاهچراغ

شاهچراغ

شاهچراغ از جاهای دیدنی شیراز و از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران است. مسافران شیراز بدون رفتن به این سرای ملکوتی شهر را ترک نمی‌کنند و چند ساعتی را غرق در آرامش این بارگاه می‌شوند. شاهچراغ به مقبره برادران امام هشتم شیعیان، رضا(ع) است و این خود دلیلی برای ارزش بالای این زیارتگاه در بین مردم شیراز و مسافران شهر است.

آرامگاه اصلی شاهچراغ مقبره احمد بن ‌موسی، پسر بزرگ امام هفتم، است و در ضلع شمال شرقی آن برادر کوچک‌تر این حضرت آرمیده است. در شاهچراغ معماری اصیل ایرانی و اسلامی را مشاهده خواهید کرد و از ظرافت هنر کاشی‌کاری و آینه‌کاری در این بنا لذت خواهید برد.

گنبد شاه چراغ شیراز شما را محو زیبایی خود خواهد کرد و از تماشای رنگ‌ولعاب کاشی‌های آبی، فیروزه‌ای، لاجوردی، مشکی، سفید، زرد و طلایی در آن سیر نخواهید شد. دو گلدسته بلند قامت، زیبایی این گنبد را کامل کرده‌ است. به‌محض ورود به داخل حرم، متوجه ظرافت هنر آینه‌کاری و انعکاس چشمگیر نور در این فضای روحانی خواهید شد. استفاده از شیشه‌های رنگی، این جاذبه را بیش از حد تماشایی کرده است و همچنین هنر کاشی‌کاری نیز به درون حرم رنگ‌ و لعاب زیبایی بخشیده است. در اطراف کاشی‌ها و آینه‌ها می‌توانید جملاتی را به زبان عربی و فارسی ببینید که به زیبایی مجموعه افزوده‌ است. ضریح مقدس در زیر گنبد، با بدنه‌ای از نقره قرار گرفته است و در میان بازی نور و آینه‌های سقف و دیوار حرم، مثل الماس می‌درخشد.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی.

شاه چراغ شیراز روی نقشه

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یکی از جاهای دیدنی شیراز است که شاید قدمت خیلی زیادی هم نداشته باشد. ساخت این خانه در دوره پهلوی اول، یعنی رضا خان صورت گرفت، اما معماری این بنا به خاطر اینکه توسط استاد بزرگ ایرانی، ابوالقاسم مهندسی انجام شده، بسیار دیدنی و منحصر به فرد است. عمارت شاپوری به درخواست عبد الصاحب شاپوری بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ ساخته شد و تا سال ۱۳۷۸ به همین خاندان تعلق داشت.

معماری این بنا بسیار شکیل بوده و به سبک قاجاری ساخته شده است، اما نوآوری‌های به کار رفته در قسمت‌های مختلف عمارت ترکیبی از معماری ایرانی – اروپایی محسوب می‌شود. کاشی‌کاری بنا و گچ‌ بری ستون در کنار نورپردازی زیبا و تماشایی موجب شده که مسافران و گردشگران بسیاری از این عمارت مجلل بازدید کنند.

آدرس: شیراز، بلوار کریم خان زند، خیابان انوری.

عمارت شاپوری شیراز روی نقشه

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام بیشتر به نام «باغ قوام» شناخته می‌شود و در دوران حکومت ناصرالدین شاه، به حکم علی محمد خان (قوام‌الملک دوم) ساخته شد. مساحت این باغ ۳۵۰۰ متر مربع است و زیربنای ساختمانش حدود ۹۴۰ متر مربع است. در ضلع جنوبی سردری قرار دارد که به هشتی باز می‌شود و از طریق دو راهروی قرینه، شما را به‌سمت حیاط هدایت می‌کند. در ضلع جنوبی خدمه‌ها زندگی می‌کردند و بنای ضلع شمالی که یک زیرزمین و دوطبقه روی آن دارد، محل زندگی صاحبان آن و تشریفات اداری و پذیرایی از میهمانان بود. این بنا تالار آیینه، ستون‌های مرمری، تالار شاه ‌نشین و چند اتاق دیگر دارد و با آیینه‌ کاری، شیشه ‌کاری، نقش ‌پردازی، منبت‌ کاری، سنگ ‌تراشی، گچ ‌کاری و مقرنس‌کاری آذین داده شده است. در سال ۱۳۳۵ باغ نارنجستان را به دانشگاه شیراز اهدا کردند و امروزه به‌ عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. باغ نارنجستان قوام در محله‌ بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است.

آدرس: شیراز، بلوار زینبیه، خیابان لفعلی خان زند.

نارنجستان قوام شیراز روی نقشه

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز را باید در خیابان لطفعلی‌خان زند و در همسایگی نارنجستان قوام بیابید. خانه زینت ‌الملوک، یکی از خانه های سنتی شیراز و از بناهای به‌ جامانده از دوران حکومت قاجار است که با معماری سنتی خاص این دوره بناشده است.

این خانه در ضلع غربی باغ نارنجستان قوام، با همت علی ‌محمد خان قوام ‌الملک دوم در سال ۱۲۹۰ هجری قمری ساخته شد که در نهایت در سال ۱۳۰۲ توسط محمدرضا خان قوام‌ الملک سوم تکمیل شد. زینت‌ الملوک دختر قوام‌ الملک چهارم در این خانه زندگی می‌کرده و این اثر با نام او یاد می‌شود.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، بعد از بلوار زینبیه

خانه زینت الملوک شیراز روی نقشه

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق شیراز قدیمی‌ترین مسجد این شهر است که به آن مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز می‌گویند. گفته می‌شود بنای این مسجد روی عبادتگاهی ساخته شده است، اما اینکه این عبادتگاه متعلق به کدام دوران است، معلوم نیست. در سال ۲۸۱ هجری قمری و در دوران عمرولیث صفاری بنای اولیه‌ی مسجد ساخته شد. بعد از آن در سال ۷۵۲ هجری قمری شاه اسحق اینجو ساختمانی میان مسجد ساخت که به آن دار المصحف می‌گویند که مکان نگهداری و تلاوت قرآن کریم بود. کتیبه‌ای نیز به خط “یحیی الجمالی الصوفی” وجود دارد که یکی از خطاطان مشهور دوران شاه اسحق بود. در این کتیبه جملاتی در شان قرآن مجید نوشته شده است. این مسجد ۶ در ورودی دارد.

آدرس: شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی.

مسجد جامع عتیق شیراز روی نقشه

سرای مشیر

سرای مشیر

کسانی که به آثار تاریخی علاقه دارند، قطعا در سفر خود به هر شهری، دنبال بازار سنتی آنجا می‌گردند. اگر کمی پرس و جو کنید، به این نتیجه خواهید رسید که قدیمی‌ترین بازار شیراز، بازار وکیل نام دارد. اما جالب است بدانید که در دل این بازار قدیمی که به دوران زندیه تعلق دارد، بازاری دیگر در دوران قاجار ساخته شده است. این بازار سرای مشیر یا همان بازار گلشن نام دارد و قطعا یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که حتما باید از آن بازدید کرد. میرزا ابوالحسن مشیرالملک، اولین سنگ این بازار را بنا نهاد و آن را وقف امام محمد باقر کرد. یکی از بخش‌های دیدنی بازار، محوطه بزرگ بی‌سقف آن است. در این محوطه حوضی بزرگ و کاشی‌کاری شده قرار‌گرفته و اطراف آن انباشته از درختان نارنج است. حال تصور کنید که عطر نارنج با فضای بسته این بازار چه می‌کند!

آدرس: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل

سرای مشیر شیراز روی نقشه

موزه هفت تنان

موزه هفت تنان

باغ موزه هفت‌تنان یا باغ تکیه هفت‌‌تنان در پای کوه چهل مقام و در شمال یکی از مهم‌‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز، یعنی آرامگاه حافظ قرار گرفته‌ است. این باغ یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز به شمار می‌رود. هر چند پیشینه‌ باغ به سده‌های پیش از دوران حکومت زندیه بازمی‌گردد؛ اما عمارت‌ موجود در آن به دوره‌ کریم‌ خان تعلق دارد. علت نام‌گذاری، وجود هفت قبر از هفت عارف بزرگ در باغ است که کریم‌‌خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای گذاشت. از دیدنی‌های این عمارت، می‌توان به تالاری اشاره کرد که سقف آن بر دو ستون بزرگ یکپارچه استوار شده است و در طاقچه‌های بالایی آن، پنج مجلس را روی گچ نقاشی کرده‌اند، نقاشی‌هایی که از شاهکارهای دوران زندیه محسوب می‌شوند. حوض بزرگی نیز در وسط عمارت اصلی به چشم می‌خورد که در گذشته از آب رکن‌آباد پر می‌شد.

اگر به داستان‌های تاریخی علاقه‌مندید، بازدید از این موزه خالی از لطف نیست. این موزه که ز مشهورترین موزه های شیراز است، میزبان هزاران برش سنگ و توده‌هایی است که از دوره‌های تاریخی پارسی نگهداری می‌شود. بر روی سنگ‌ها آثار خوش‌نویسی حک شده که شامل کتیبه‌های کوفی و نستعلیق است. موزه هفت‌تنان از هفت سنگ قبر در موزه نشئت گرفته که طبق حکایات گویی متعلق به هفت درویش شیرازی است.

آدرس: شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ

موزه هفت تنان شیراز روی نقشه

باغ جنت

باغ جنت

جالب است که حتی پارک‌های شیراز نیز از قدمت تاریخی برخوردار هستند! باغ جنت شیراز یا همان پارک جنت، پارکی زیبا در دل شهر است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. حدود ۱۵۰ سال است که مردم شیراز در این پارک زیبا تفریح می‌کنند و گرد خستگی را از تن خود می‌زدایند. پیش از این، بنایی زیبا در این پارک قرار داشت که متاسفانه دیگر در بین برگ‌های تاریخ  نیست و نابود شده است. این بنا جزء عمارت‌های مهم مشیرالملک به حساب می‌آمد و بسیار ارزشمند بوده است. اما صد حیف که دیگر خبری از آن در این پارک زیبا نیست. حکومت قاجار در سال ۱۲۲۳ تصمیم به ساخت باغی بزرگ در دل شیراز گرفت. پس دستور داد تا شروع به ساخت باغی باصفا و پوشیده از درختان کاج و سرو در شیراز کنند. همچنین باید بدانید که در ایام عید، اینجا کمپ نوروزی برگزار می‌شود.

آدرس: شیراز، بلوار امیر کبیر.

باغ جنت شیراز روی نقشه

کوه دراک 

کوه دراک

یکی از جاهای دیدنی شیراز برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی، کوه دراک است که با نام‌های کوه مادر، کوه مستسقی یا کوه برفی نیز شناخته می‌شود. که از غرب شهر شیراز شروع شده شمال این شهر می‌گذرد و به روستای علی آباد می‌رسد. دفاع آن حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد و یکی از نکات جالب در خصوص آن، برف سپیدی است که از اوایل آذر تا اواخر اسفند روی آن را پوشانده است. این روزها کوه دراک در میان منطقه حفاظت شده قرار دارد تا از حیوانات بومی این منطقه در برابر شکار غیر مجاز محافظت شود.

آدرس: شیراز، ابتدای جاده معالی آباد، کمربندی بندرعباس، ضلع جنوب غربی شهر شیراز

کوه دراک شیراز روی نقشه

جاهای دیدنی شیراز در بهار

بهترین زمان سفر به شیراز فصل بهار و بهترین ماه، اردیبهشت است. علاوه ‌بر اینکه شیراز در بهار بسیار دلربا و جذاب می‌شود، در اردیبهشت ماه شاهد آب و هوایی معتدل تر خواهیم بود. همچنین شرکت در  جشنواره های بهارنارنج شیراز سفر شما را بسیار به یادماندنی و عطرآگین خواهد کرد. در بهار همه جاذبه های گردشگری شیراز دیدنی هستند. از باغ ارم گرفته تا حافظیه و نارنجستان و… .

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

بی‌تردید در این فصل به تمامی مکان‌هایی که در جاهای دیدنی شیراز در بهار گفتیم نیز می‌توانید سفر کنید اما جاذبه هایی که در این بخش معرفی کنیم ویژه‌تر هستند و در اطراف شیراز قرار دارند. مانند: مقاصد کوهستانی، سرسبز، ییلاقی با دریاچه ها و چشمه های اطراف شیراز و امکانات تفریحی و اقامتگاه های بوم گردی تابستانه. از جمله این جاذبه ها می توان به دریاچه هفت برم، بهشت گمشده، گردشگاه میان کتل، تنگ تیزاب و… اشاره کرد.

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

فصل پاییز از بهترین فصل های ایران و از زیباترین مناظر با آب و هوای بارانی و پاییزی است. افراد زیادی علاقمندبه بازدید از جاهای دیدنی شیراز در پاییز هستند و در این ایام مسافرت می‌کنند. خوب است بدانید از آنجایی که آب و هوای فارس نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است، امکان سفر به آن در تمامی فصول وجود دارد. از این میان سعدیه، حافظیه، خیابان ارم، روستای قلات و مجموعه وکیل از جذاب ترین جاهای دیدنی شیراز هستند که در پاییز می توان از آن ها دیدن کرد.

جاهای دیدنی شیراز در زمستان

فصل زمستان از خاص ترین فصل های ایران با مناظر برفی و بارش های باران است که برخی‌از افراد علاقه‌ی زیادی به مسافرت در آن دارند. جاهای دیدنی شیراز در زمستان که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم، مکان‌هایی هستند که شما در تمامی فصول نیز می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. ولیکن به عنوان مثال بهترین زمان بازدید از پیست های اسکی ماه‌های پرباران و خنک سال هستند.

پیست پولادکف، شاهچراغ، مسجد نصیر الملک، عمارت شاپوری، دروازه قرآن، مسجد جامع عتیق و… از جمله جاهای دیدنی شیراز در زمستان هستند.

جاهای دیدنی شیراز در شب

شب گردی در شیراز و آشنایی با جاهای دیدنی شیراز در شب نه تنها لحظات نابی را برای شما رقم خواهند زد؛ بلکه شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای خواهید بود که کمتر شهری چنین شب هایی دارد. دروازه قرآن، باغ جهان نما، حافظیه، بلوار چمران، ارگ کریم خانی و بازارهای شبانه شیراز تصاویر بسیار زیبا و رویایی را از شب این شهر به شما نشان می‌دهند.

 

Rate this post
2 نظر برای "جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شیراز" ارسال شده.
  1. Hjopuuy گفت:

    خدایا من ببرشیراز دانشگاه شیراز بهم بده

  2. ناشناس گفت:

    خدایا منو ببرشیراز😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *