تفریحات اردبیل

تفریحات اردبیل در دل طبیعت بکر این استان بهشتی

استان اردبیل، از استان‌های کوهستانی ایران بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطلوب، دارای طبیعتی بکر و سرشار از زیبایی‌ها و موهبت‌های خداوندی است؛ از این رو استان اردبیل را به عنوان بهشت برین ایران نیز می‌توان یاد کرد. تفریحات اردبیل بسیار متنوع و وسیع است و شما با هر نوع علاقه و سلیقه‌ای می‌توانید بهترین لحظات خود را در این استان رقم بزنید، زیرا استان اردبیل هم از نظر تاریخی و فرهنگی و هم از نظر طبیعی دارای غنای بسیار خوبی است.

تفریحات شهر اردبیل نیز محدود به جاذبه‌های طبیعی نیست و شما با گشت و گذار در این شهر، خواهید دید که آثار تاریخی مشهوری در این شهر زیبا جای گرفته‌اند. شهر سرعین هم به نوبه خود دارای ویژگی‌های مثبت و پتانسیل‌های فراوانی برای جذب گردشگر و قرارگیری در صدر لیست تفریحات اردبیل دارد. اگر دوست دارید تا با ما سفری به استان اردبیل داشته باشید و اطلاعات بیشتری در مورد تفریحات اردبیل و جاذبه‌های توریستی آن به دست آورید، این مقاله از لیدوماتریپ را حتما تا آخر مطالعه کنید.

لیست تفریحات اردبیل

شهر اردبیل از جمله شهرهایی است که از لحاظ تاریخی و فرهنگی جزو غنی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر مسافر این شهر باشید، خواهید دید که تفریحات شهر اردبیل بسیار زیاد است. یکی از محبوب‌ترین تفریحات در اردبیل، قدم زدن و خرید سوغات از بازار تاریخی اردبیل است.

· بازار سنتی و سرپوشیده؛ یکی از جذاب‌ترین تفریحات اردبیل

· بازار سنتی و سرپوشیده؛ یکی از جذاب‌ترین تفریحات اردبیل

وقتی که وارد محیط بازار بزرگ اردبیل می‌شوید، اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، سبک معماری این بازار است. سقف این بازار چشم‌نواز و کهن به صورت طاق‌هایی آجری ساخته شده و چینش هندسی و موزون آجرها کنار هم، این طاق‌ها را مزین کرده‌اند. شما با قدم زدن در این بازار انواع غرفه‌ها و مغازه‌ها را می‌توانید ببینید از جمله دکان‌های عطاری، لباس‌فروشی‌های زنانه و مردانه و بچگانه، لوازم‌التحریر و هر آنچه که یک خریدار و گردشگر در ذهنش دارد.

· قایق‌سواری و قدم زدن در پهنه دریاچه شورابیل؛ از دلپذیرترین تفریحات اردبیل

· قایق‌سواری و قدم زدن در پهنه دریاچه شورابیل؛ از دلپذیرترین تفریحات اردبیل

از دیگر تفریحات اردبیل باصفا می‌توان به پیاده‌روی و گذراندن اوقات فراغت در کرانه‌های دریاچه شورابیل اشاره کرد. دریاچه شورابیل، دریاچه‌ای طبیعی و درون شهر زیبای اردبیل قرار دارد و امکانات تفریحی متنوعی در این دریاچه نیلی‌رنگ ایجاد شده تا توریست‌ها و بومیان این شهر بتوانند لحظاتی به‌یادماندنی برای خود بسازند. ناگفته نماند که مشاهده غروب خورشید در حالی که در گوشه و کناری از ساحل این دریاچه ایستاده‌اید، صفای خاص خودش را دارد و برای بعضی‌ها تماشای غروب در شورابیل، از جمله تفریحات اردبیل به شمار می‌رود.

قایق‌سواری، از مفرح‌ترین تفریحات اردبیل در دریاچه نیلگون شورابیل است. شما پس از پرداخت هزینه‌ای متناسب با مدت زمانی که قصد دارید در قایق پدالی بمانید و سپس سپری کردن مدت زمانی برای رسیدن نوبتتان برای سوار شدن به قایق، در اسکله قایق‌سواری با کمک اوپراتورهای مسئول سوار قایق می‌شوید و دقایقی از هیاهو و شلوغی شهر و مردم جدا شده و غرق در سکوت و آرامش دریاچه شورابیل می‌شوید.

اگر قصد سفر به اردبیل دارید، جهت اجاره اقامتگاه و سوئیت در اردبیل، به لیدوماتریپ مراجعه نمایید.

جاهای دیدنی اردبیل و سرعین

استان اردبیل دارای طبیعتی سرسبز در بهار و تابستان است که در فصل پاییز، این مناظر طبیعی لباسی هزار رنگ بر تن کرده و در زمستان سفیدپوش شده و در سکوت دلچسبی فرو می‌روند. شهر سرعین که به شهر چشمه‌های آبگرم شهره عام و خاص است، بسیاری را برای آبدرمانی دعوت می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی و آبدرمانی، تنها تفریحات اردبیل نیستند، بلکه این این استان دارای قدمتی دیرینه بوده و سرشار از آثار به‌جای‌مانده از پیشینیان است. شهر اردبیل در زمان صفویه بسیار مورد توجه قرار داشت؛ از این رو این شهر می‌توان آثاری از عهد صفویه یافت. در ادامه مطلب جاهای دیدنی تفریحی، طبیعی و تاریخی اردبیل و سرعین را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، پس همراه ما باشید.

· بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ از تفریحات اردبیل

· بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ از تفریحات اردبیل

این بقعه جزو بناهای تاریخی و قدیمی شهر اردبیل است و آرامگاه شیخ صفی‌الدین‌اردبیلی، شاه اسماعیل، مادر شاه اسماعیل، برخی از بزرگان دوران صفویه و شهدای ایرانی جنگ چالدران می‌باشد. اگر بازدید از این مجموعه تاریخی را به عنوان یکی از تفریحات اردبیل انتخاب کرده باشید، قدم زدن در محوطه این بقعه و تماشای نمای آجری، گنبد مزین به کاشی‌های لاجوردی و کتیبه‌های زیبا و نفیس، شما را در حال و هوایی عرفانی و معنوی فرو خواهد برد. معماری فضای داخلی این بقعه، دارای تزئیناتی چشم‌نواز و خیره‌کننده بوده و جزو شاهکارهای هنر اسلامی می‌باشد.

· شهر باستانی یری؛ از عجیب‌ترین معابد کهن

· شهر باستانی یری؛ از عجیب‌ترین معابد کهن

اگر دوست دارید در لیست تفریحات اردبیل خود از یک منطقه باستانی دیدن کنید، شهر باستانی یری پیشنهاد ما به شماست. این منطقه باستانی در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین‌شهر قرار دارد و دارای قسمت‌های مختلفی از جمله معبد، دژ نظامی و قوشاتپه می‌باشد. ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح، مردمانی در این شهر باستانی می‌زیستند و اکنون از آن‌ها ۲۸۰ سنگ‌افراشت که اغلب به شکل انسان هستند، باقی مانده است تا برای آیندگان نشان و یادگاری از خود به جای بگذارند.

· قلعه باستانی خسرو؛ جاذبه‌‌ای تاریخی از تفریحات اردبیل

· قلعه باستانی خسرو؛ جاذبه‌‌ای تاریخی از تفریحات اردبیل

قلعه باستانی خسرو، جاذبه تاریخی دیگری در لیست تفریحات اردبیل بوده و در فراز کوه شوش داغی و در ۳۰ کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع شده است. اگر گشت و گذاری در این قلعه باستانی داشته باشید متوجه خواهید شد که مردمان قدیم، این قلعه را با مصالح سنگی و بدون استفاده از ملات بنا کرده‌اند.

· پل معلق مشگین‌شهر؛ طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه

· پل معلق مشگین‌شهر؛ طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه

یکی از مشهورترین تفریحات اردبیل که توجه و علاقه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند، پل معلق مشگین شهر است. به دلیل طبیعت سرسبز و جنگل‌های انبوه و همچنین آب و هوای خنک و دلپذیر این شهر در فصل تابستان، مسافران بسیاری قدم به این منطقه جذاب و توریستی می‌گذارند.

شما با قدم گذاشتن روی این پل، علاه بر اینکه بر روی طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه قدم گذاشته‌اید، می‌توانید مناطق سرسبز و جذابی که زیر پاهایتان قرار دارد را از زاویه‌ای متفاوت تماشا کنید و تصاویری مهیج و منحصربه‌فردی را از خودتان روی پل معلق و ۳۶۵ متری مشگین‌شهر ثبت کنید و یکی از پرهیجان‌ترین لحظات خود را در تفریحات اردبیل تجربه کنید.

· پل معلق پیرتقی؛ تجربه لذت‌بخش هیجان

· پل معلق پیرتقی؛ تجربه لذت‌بخش هیجان

اگر دوست دارید یکی از پرهیجان‌ترین و دلهره‌آورترین تفریحات اردبیل را تجربه کنید، پل معلق پیرتقی این آرزوی شما را برآورده می‌سازد؛ زیرا شما با هر قدمی که روی این پل برمی‌دارید، شاهد تکان‌های نسبتاً شدید خواهید بود. پل پیر تقی در دل دره‌های عمیق شهرستان هشتجین احداث و دارای طول ۱۶۵ متر در ارتفاع ۶۰ متری است و دو رودخانه قزل ازون و گیوی پای را به هم وصل می‌کند.

· تپه باستانی آناهیتا؛ از مناطق باستانی سرعین

تپه باستانی آناهیتا که به نام‌های تپه سارقین و تپه زرتشت نیز شناخته می‌شود، به عنوان یکی از مناطق باستانی شهر سرعین در تفریحات اردبیل می‌باشد. مردمانی که روزگاری در این تپه باستانی می‌زیسته‌اند، آتشکده و معابدی ساخته بودند تا مناسک دینی و اعتقادی خود را به جا بیاورند و اهمیت ویژه‌ای در میان زرتشتیان دارد.

· آب‌گرم بش باجیلار؛ آب‌تنی در سرعین

· آب‌گرم بش باجیلار؛ آب‌تنی در سرعین

اگر در روزی از تعطیلات تابستانی برای برخورداری از تفریحات اردبیل، قدم به شهر سرعین گذاشتید و از مردم سرعین سراغ آب گرمی برای آب‌تنی را گرفتید، احتمالاً بیشتر آن‌ها به شما آدرس آب‌گرم بش باجیلار را خواهند داد. چشمه‌های آب گرم معدنی این شهر کوچک دارای خواص درمانی نظیر تسکین دردهای روماتیسمی، دردهای عضلانی و مفصلی بوده و شما پس از قرارگیری در این آب‌های گرم، احساس سبکی و راحتی می‌کنید.

سرمنشأ این چشمه‌های آب گرم معدنی از کوه سبلان بوده و گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می‌کند.  بش باجیلار، یکی از قدیمی‌ترین آب‌گرم‌های شهر سرعین در تفریحات اردبیل است که به دلیل نشأت گرفتن از ۵ چشمه، از زمان‌های قدیم به این نام معروف شده است.

در مجتمع آب‌گرم بش باجیلار، استخری بزرگ به مساحت ۲۸۸ متر مربع قرار دارد که عمق این استخر ۱.۲ الی ۱.۴ متر بوده و دمای آب نیز ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. از ویژگی‌های آب این استخر هم می‌توان به اندکی کدر و بدبو بودن آن اشاره کرد و اگر به‌طور ناخواسته آب این استخر وارد دهانتان شود، متوجه ترش‌مزه بودن این آب خواهید شد. از سایر امکانات این آب گرم در تفریحات اردبیل، می‌توان جکوزی، سونا بخار، سونا خشک، دوش انفرادی و عمومی و خدمات پزشکی و درمانی را نام برد.

· آب‌گرم گاومیش گولی

· آب‌گرم گاومیش گولی

از دیگر آب‌گرم‌های قدیمی شهر سرعین در تفریحات اردبیل، آب‌گرم گامیش گولی است و خواص درمانی این آبگرم برای امراض پوستی و استخوانی بسیار مفید است. نقطه ضعف آب‌گرم گامیش گولی در مقایسه با آبگرم بش باجیلار این است که امکانات کمتری نسبت به بش باجیلار دارد و برخلاف سایر مجتمع‌های آبگرم، سرپوشیده نیست؛ بنابراین در فصل پاییز یا زمستان، سرمای هوا ممکن است شما را اذیت کند.

· رودخانه قزل اوزن خلخال

رودخانه قزل اوزن خلخال

رودخانه قزل اوزن خلخال، سرچشمه‌اش در ارتفاعات کردستان قرار دارد. این رود با پیمودن مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم، خود را به خلخال می‌رساند. این رود در مسیری که می‌پیماید تا به سد منجیل وارد شود، مناطقی سرسبز و زیبا با درختانی سربه‌فلک‌کشیده ایجاد کرده است تا بسیاری از مسافران و طبیعت‌دوستان در کناره‌های این رود خروشان اتراق کنند و از صدای آب و آواز طبیعت نهایت لذت را ببرند؛ بنابراین این منطقه می‌تواند یکی از بهترین تفریحات اردبیل برای شما و خانواده‌تان باشد.

· دشت مغان؛ دشت جلگه‌ای اردبیل

· دشت مغان؛ دشت جلگه‌ای اردبیل

دشت مغان معروف‌ترین جلگه در استان اردبیل است که از شمال به رود ارس، از شرق به دریای خزر و از غرب به جنگل‌های انبوه ارسباران محدود می‌شود. این دشت به دلیل طبیعت غنی و سرشارش همواره مورد توجه گردشگران بوده و برای سفرهای یک روزه یا چند روزه به این دشت وسیع و حاصلخیز می‌آیند.

· مناطق بکر اردبیل برای انجام تفریحات اردبیل

استان اردبیل را می‌توان به عنوان بهشتی ارزشمند و گرانبها در ایران تلقی کرد؛ زیرا در هر گوشه و کنار این استان زیبا و دلربا، می‌توان شاهد هنرنمایی و نقش‌آفرینی بی‌بدیل طبیعت بود. جاذبه‌هایی شامل کوه آتشفشانی سبلان، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، سرچشمه‌های آب‌گرم و غیره، همگی در این نقش‌آفرینی دست دارند و تفریحات اردبیل را تشکیل می‌دهند.

چشمه و آبشار گورگور

چشمه و آبشار گورگور

اگر علاقه به گردش در طبیعت دارید، یکی از تفریحات اردبیل در فصل بهار یا تابستان، به راه انداختن بساط چای آتیشی در کنار چشمه و آبشار گورگور در استان اردبیل می‌باشد. این آبشار در منطقه بکر دره الوارس واقع شده و از کوه سبلان که معروف‌ترین کوه آتشفشانی ایران است، سرچشمه می‌گیرد.

جنگل فندقلو در منطقه نمین

جنگل فندقلو در منطقه نمین

یکی از بکرترین مناطق طبیعی و جذاب استان اردبیل، جنگل فندقلو شهرستان نمین است و جزو تفریحات اردبیل محسوب می‌شود. این جنگل سرسبز به این دلیل فندقلو نام گرفته که درختان فندق را به‌وفور می‌توانید در آن پیدا کنید. جنگل فندقلو به غیر از درختان فندق، درختان دیگری چون سیب وحشی، ازگیل، به، تمشک، توت فرنگی و گوجه سبز را در دامان خود پرورش و رشد داده است.

در ۲۴ و ۲۵ خرداد هر سال که مصادف با روز جهانی گل و گیاه می‌باشد، با حضور توریست‌های داخلی و خارجی در جنگل فندقلو که محل رشد گیاهان دارویی مانند بابونه است، جشنواره گل‌های بابونه برگزار می‌شود. در این جشنواره برنامه‌های متنوعی چون نمایش گروه هنرمندان، اجرای موسیقی زنده و محلی و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختص کودکان و نوجوانان اجرا شده و یکی از تفریحات اردبیل به شمار می‌رود.

دریاچه سوها در نمین

دریاچه سوها در نمین

دریاچه سوها، یکی از بکرترین مناطق استان اردبیل است و همانند نگینی نیلگون در دل ارتفاعات این استان جای گرفته است. شما با سفر به این دریاچه ناشناخته ولی سحرآمیز، می‌توانید شاهد رویایی‌ترین مناظر عمر خود در تفریحات اردبیل باشید، مناظری جادویی چون کوه‌ها و تپه‌های پوشیده از چمن با تاجی از مه بر روی سرشان. با این توصیفاتی که از این منطقه دلربا و خیره‌کننده بیان شد، کاملاً روشن است که بسیاری از علاقه‌مندان به حیات وحش و عکاسان، دریاچه سوها را برای ثبت زیبایی‌های خلقت انتخاب می‌کنند.

دریاچه نئور؛ دریاچه‌‌ای بکر در شمالغرب کشور

دریاچه نئور؛ دریاچه‌‌ای بکر در شمالغرب کشور

دریاچه نئور از دیگر جاذبه‌های طبیعی در تفریحات اردبیل در دامنه کوه تالش است. برای اینکه بتوانید به این دریاچه دست‌نخورده و بکر بروید، بایستی از اردبیل به سمت خلخال حرکت کنید یا از طریق شهر زنجان به مسیر جنوب به شمال جاده خلخال – اردبیل بپیوندید. کرانه‌های دریاچه نئور پر از گیاهان معطر کوهی و دارویی است و شما با قدم زدن در اطراف دریاچه، عطر این گیاهان را به‌خوبی استشمام می‌کنید. در فصل زمستان نیز با یخ بستن سطح دریاچه، بستری مناسب برای اسکی به وجود می‌آید. از دیگر تفریحات اردبیل در این دریاچه می‌توان به ماهیگیری، دوچرخه‌سواری کوهستانی و اسب‌سواری اشاره کرد.

· مناطق طبیعی سرعین؛ بهشتی روی زمین

مناطق طبیعی سرعین؛ بهشتی روی زمین

سرعین، شهری نام‌آشنا و پرآوازه است که به خاطر چشمه‌های آب گرمش زبانزد پیر و جوان بوده و آب‌درمانی را به یکی از پرطرفدارترین تفریحات اردبیل تبدیل کرده است. این شهر محبوب منطقه‌ای توریستی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل است. جاذبه‌های شهر سرعین تنها آبگرم‌ها نیستند، بلکه این شهر دارای مناطق طبیعی زیبایی نیز می‌باشد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

دره جنگلی ایردموسی؛ چشم‌اندازی بی‌بدیل

دره جنگلی ایردموسی؛ چشم‌اندازی بی‌بدیل

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر سرعین، دره جنگلی ایردموسی است که در فصل بهار و تابستان منظره‌ای تماشایی به خود می‌گیرد و می‌تواند گزینه‌ای به ‌غیر از آبدرمانی در لیست تفریحات اردبیل در شهر سرعین باشد. دره جنگلی ایردموسی پر از شگفتی‌ها و زیبایی‌های طبیعی است و چمنزارهای پوشیده از گل‌های بهاری، نهرها و چشمه‌سارهای کوچک و باغات میوه، چشم‌اندازی فوق‌العاد زیبا و خیره‌کننده به دره ایردموسی داده و مقصد گردشگری مسافران زیادی می‌باشد.

روستای ورگه سران؛ روستایی در دامنه کوه سبلان

روستای ورگه سران؛ روستایی در دامنه کوه سبلان

روستای ورگه سران، روستایی زیبا با مناظر طبیعی چشمگیر در دل دامنه‌های کوه سبلان و در ۱۰ کیلومتری شمال سرعین است. آبشار ورگه سران معروف نیز در این روستا واقع شده و چمنزارها، غارهای طبیعی و گل‌های زیبا و نورسته جلوه‌ای جادویی به این منطقه توریستی داده است.

بازدید از مناطق تاریخی و طبیعی پرطرفدار از تفریحات اردبیل

بازدید از مناطق تاریخی و طبیعی پرطرفدار از تفریحات اردبیل

در این مقاله ار لیدوماتریپ، تفریحات اردبیل را معرفی و بررسی کردیم تا اگر قصد سفر به این استان زیبا و جذاب را کردید، با تفریحات اردبیل آشنایی داشته باشید و از این فرصت به دست آمده، نهایت استفاده را ببرید. از جمله تفریحات شهر اردبیل که می‌توانید تجربه کنید، بازدید از مناطق سنتی و تاریخی شهر اردبیل مانند بازار بزرگ اردبیل و بقعه شیخ صفی می‌باشد. از سایر تفریحات اردبیل، می‌توان به اتراق در دل طبیعت بکر و سرسبز این استان مانند چشمه فندقلو، چمنزارهای اطراف دریاچه سوها و نئور اشاره کرد. اگر مایل هستید تا بیشتر درمورد استان‌ها و جاذبه‌های گردشگری هریک اطلاعات مفیدی کسب کنید، توصیه می‌کنیم مقالات موجود در نشریه لیدوما را مطالعه نمایید.

۳/۵ - (۶ امتیاز)
یک نظر برای "تفریحات اردبیل" ارسال شده.
  1. لوقمان رەباتی گفت:

    من با امیدم با شهر زیبای اردبیل سفر کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *