چشمه های معروف اطراف شیراز

چشمه-های-شیراز

شهر شیراز با وجود موقعیت جنوبی و آب و هوای معتدل خود از نعمت‌های طبیعی فراوانی برخوردار است. در این شهر دل‌انگیز انواع جاذبه‌های طبیعی خیره‌کننده‌ای را می‌توان دید که قدمت طولانی دارند. چشمه های معروف اطراف شیراز یکی از این جاذبه‌ها هستند که در طول سالیان مختلف جان و روح طبیعت این شهر را زنده نگه داشته‌اند.چشمه‌ها معمولا در قدیم خروشان‌تر و بزرگ‌تر بودند اما اکنون با وجود خشکسالی و کاهش باران آب چشمه‌ها کاهش یافته است. با این وجود چشمه های معروف اطراف شیراز رطوبت و زیبایی خود را حفظ کرده و همچنان به دمیدن طروات در رگ‌های طبیعت این دیار کهن ادامه می‌دهند.

معمولا باغات مشهور و بهشتی شیراز در نزدیکی چشمه‌ها و یا در جوار رودخانه‌های سرچشمه گرفته در شیراز هستند که سرسبز و رنگین حفظ شده‌اند. بسیاری از مردم در پیکنیک‌های آخر هفته و یا گردش‌های چند روزه خود به کنار چشمه‌ها رفته و از آب و هوای خنک و فضای رویایی طبیعت لذت می‌برند. با وجود نقش چشمه های شیراز در آبادانی و زیبایی این شهر محبوب، بر آن شدیم تا در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ شما را با چشمه های معروف شیراز بیشتر آشنا کنیم.

چشمه های معروف اطراف شیراز؛ زندگی بخش و روح نواز

چشمه-های-شهر-شیراز؛-زندگی-بخش-و-روح-نواز

از چشمه‌های اطراف شیراز می‌توان به چشمه جوشک شیراز، چشمه خارگان شیراز، چشمه گویم شیراز، چشمه بیدگان شیراز، چشمه فیل شیراز، چشمه آب گرم، چشمه قدمگاه، چشمه بهرام، چشمه ساسان، چشمه شش پیر،چشمه اناری شیراز، چشمه چرو شیراز و چشمه بیدی شیراز اشاره کرد که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم. تعدادی از این چشمه‌ها در کوهپایه‌ها و تعدادی نیز در باغات سرسبز شیراز واقع‌اند.

برکه‌های برخی باغات تاریخی شیراز چون باغ نارنجستان قوام، جوشیده از چشمه‌ای در شیرازند که تا کنون زیبا و دست نخورده باقی مانده‌اند.

· چشمه جوشک شیراز

چشمه-جوشک-شیراز،-شریان-حیاتی-کوهستان‌های-شیراز

این چشمه جوشان و بزرگ یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های شهر شیراز است که باعث جاری شدن نهر اعظم می‌شود. در اطراف چشمه شریان‌ها و برکه‌هایی دیدنی شکل گرفته‌اند که طبیعت کوهستانی این منطقه را جان می‌بخشند. چشمه جوشک شیراز همچنین تالاب زیبایی را به وجود آورده است که به خصوص در فصل پاییز زیستگاه پرندگان مهاجر زیبایی چون فلامینگو، لک لک، حواصیل و مرغابی است.

اطراف چشمه را کوهستان و زمین‌های سنگلاخی فرا گرفته‌اند و به همراه کوهستان باعث ایجاد مناظری خیره‌کننده شده‌اند. خوشبختانه باغات اطراف چشمه جوشک شیراز توسط شهرداری خریداری شده است تا طبیعت بکر و زیبای آن دست نخورده باقی بماند.

چشمه جوشک شیراز در ۲۴ کیلومتری شمال غرب این شهر، باغ‌های قصر دشت، منصور آباد و قصر قمیشه را سیراب می‌کند و فضایی سرسبز و مطبوع را در اطراف شیراز زیبا به وجود آورده است. برای رسیدن به این چشمه باصفا و شنیدن شرشر لذت بخش آب باید به شهرک قصر قمیشه، انتهای خیابان میعاد بروید.

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چشمه جوشک شیراز کجاست؟ باید به شما بگوییم که آدرس دقیق چشمه جوشک شیراز: ایران، فارس، شیراز، شهرک قصر قمشه می‌باشد.

· چشمه خارگان شیراز، یکی از پر آب‌ترین چشمه های معروف شیراز

چشمه خارگان شیراز یکی دیگر از پرآب‌ترین چشمه‌های اطراف شیراز در ۶۰ کیلومتری این شهر و در روستای خارگان واقع شده است. طبیعت بهشتی این روستا با وجود رودخانه مشهور قره آغاج و چشمه خارگان زیباتر و دلپذیرتر است. سالانه به خصوص در ماه‌های گرم سال افراد زیادی از شیراز و شهر‌های اطراف برای گذراندن ساعاتی خوش در دل این طبیعت خنک به روستای خارگان می‌آیند.

· چشمه گویم شیراز

چشمه-گویم-شیراز

روستا یا شهرک گویم در ۱۰ کیلومتری غرب شیراز و خروجی شیراز به سمت سپیدان و یاسوج قرار گرفته است. وجود چشمه گویم شیراز در این شهرک باعث آبادانی و ایجاد فضاهای سبز دلنشینی شده است. شهرک گویم با وجود این چشمه و امکاناتی چون سوپرمارکت بریدگی مناسبی برای استراحتی کوتاه در بین مسیر است.

· چشمه چرو شیراز

چشمه-چرو-شیراز

طبیعتی بکر و کوهستانی در اطراف کوه‌های بمو شیراز که با وجود چشمه چرو، آباد و سرسبز شده است. مسیر صخره‌ای این چشمه امکان کوهنوردی خاطره‌انگیزی را در مسیر یافتن چشمه چرو شیراز به گردشگران می‌دهد. محوطه چشمه در نزدیکی تفرجگاه چشمه فیل بمو بوده که بسیار دیدنی است. همچنین در نزدیکی این چشمه منطقه‌ای نظامی واقع شده است.

· چشمه فیل شیراز، از باطراوت‌ترین چشمه های معروف اطراف شیراز

چشمه-فیل-شیراز

چشمه فیل در پشت پادگان چشمه بیدی در بین ارتفاعات بمو قرار دارد که از پر آب‌ترین و باطراوت‌ترین چشمه‌های این کوهپایه محسوب می‌شود. از طریق روستای بجگاه در ۱۰ کیلومتری اتوبان شیراز – مرودشت می‌توان به این منطقه سرسبز و چشم‌نواز رسید. به علت مسیر سخت دسترسی و قرارگیری در منطقه نظامی طبیعت این چشمه بکر و دست نخورده باقی مانده است.

· چشمه بیدی شیراز

در کیلومتر ۵ خروجی شیراز به سمت اصفهان، چشمه بیدی با جوشش و طرواتی آرام‌بخش قرار گرفته و به سبب وجود درختان و پوشش گیاهی دیدنی تفرجگاهی دل‌انگیز ایجاد کرده است. این چشمه در شیراز و نزدیکی شهرک جدید صدرا واقع شده و نسبت به چشمه‌های دیگر آب کمتری دارد.

· چشمه قدمگاه شیراز

چشمه-قدمگاه-شیراز

علت نامگذاری این چشمه رویایی روایتی در خصوص توقف امام رضا در چشمه، حین عبور از این منطقه به سمت مشهد است. آب روان چشمه قدمگاه از بین جویی سنگی و بزرگ عبور کرده و به باغات میوه در دو طرف خود می‌ریزد. این صحنه زیبا و دیدنی هر گردشگری را به وجد می‌آورد. تفرجگاه زیبای این منطقه در حدود ۷ هکتار است و یکی از برکه‌های پر آب شیراز محسوب می‌شود. البته به جز باغات متراکم منطقه، آب مردم شهر و رودخانه کر شیراز نیز از این چشمه تامین می‌شود.

· چشمه شش پیر شیراز تلفیقی از طبیعت و تاریخ

چشمه-شش-پیر-شیراز-تلفیقی-از-طبیعت-و-تاریخ

چشمه شش پیر نیز از دیگر چشمه‌های معروف شیراز است که مجموعه‌ای دیدنی از طبیعت کوهستانی و تاریخی را در خود جای داده است. غار شش پیر، کتیبه‌های هخامنشی و طبیعت سرسبز خیره‌کننده از دیدنی‌های جذاب این چشمه هستند. در اطراف چشمه برکه‌های کوچک، دریاچه و پرندگان مهاجر را می‌توان دید.

در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره چشمه شش پیر هستید پیشنهاد میکنیم مقاله شش پیر سپیدان کجاست را به دقت مطالعه کنید.

اقامت در تفرجگاه‌های شیراز؛ تجربه آرامش در دل شهر نارنج‌ها

اقامت-در-تفرجگاه‌های-شیراز

وجود چشمه های نزدیک شیراز در جای جای طبیعت حومه این شهر باعث ایجاد تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری طبیعی بسیاری شده است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی داخل شهر وجود این مناطق برای مسافران جاده‌ها و گردشگران طبیعت دوست، دوست داشتنی و محبوب است.

در سفر به این شهر پرجاذبه بازدید از این تفرجگاه‌های بکر را فراموش نکنید. همچنین وجود اقامتگاه بوم گردی در دل طبیعت باصفای شیراز اقامت در این مناطق را آسان‌تر و دلچسب‌تر می‌کند. قبل از سفر به راحتی می‌توانید با اجاره اقامتگاه بوم گردی در شیراز لذت سفر را برای خود و خانواده دوچندان کنید.

۴.۴/۵ - (۲۰ امتیاز)
8 نظر برای "چشمه های معروف اطراف شیراز" ارسال شده.
  1. احسان گفت:

    چشمه جوشک خشکیده ، ۱۴۰۲/۵/۲۰

  2. احسان گفت:

    چشمه جوشک خشک شده و تالاب هم به پسماند و فاضلاب خانگی تبدیل شده . ۱۴۰۲/۵/۲۰

  3. یاسر گفت:

    سلام کاش لوکیشن همه این مکان ها رو بصورت فایل در میاوردین برا دوستداران بفرستین وحالشو ببریم

  4. احمدرضا نعمتی گفت:

    چشمه آب گرم شیراز کجاست

  5. سعید گفت:

    چشمه جوشک چند متری شیرازه؟

    1. رعنا گفت:

      در ۲۴ کیلومتری شمال غرب این شهر

  6. محمد گفت:

    اسم چشمه های استان فارس؟

    1. رعنا گفت:

      می توان به
      چشمه جوشک شیراز، چشمه خارگان شیراز، چشمه گویم شیراز، چشمه بیدگان شیراز، چشمه فیل شیراز، چشمه آب گرم، چشمه قدمگاه، چشمه بهرام، چشمه ساسان، چشمه شش پیر،چشمه اناری شیراز، چشمه چرو شیراز و چشمه بیدی شیراز
      اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *