راهنمای سفر به لاهیجان

راهنمای سفر به لاهیجان

خط شمالی ایران چنان بین ایرانیان محبوب است که محال است اسم سفر بیاید و اولین گزینه‌ای که به ذهن هر کسی می‌رسد، شمال نباشد. شهرهای شمالی طراوت و شور و نشاطی دارند مثال زدنی و بی همتا و یکی از یکی زیباتر و سرسبز تر. اما مسئله اینجاست که کدام یکی از این شهرهای سبز را برای سفر انتخاب کنیم؟ یکی از بهترین گزینه‌ها لاهیجان است. لاهیجان تماشایی ترین شهر شمالی و عروس گیلان نام گرفته است. برای سفر به این شهر لازم است یک راهنمای سفر به لاهیجان در اختیار داشته باشید.

نام لاهیجان با چای و کلوچه گره خورده است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گیلان است. سفر به لاهیجان برای طبیعت دوستان، گزینه‌ای عالی است. علاوه بر طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع، این شهر پیشنیه‌ای طولانی داشته و آثار تاریخی آن نیز اهمیت بالایی دارند. ما در این مقاله از وبلاگ گردشگری لیدوما قصد داریم اطلاعات کامل از تاریخچه، دیدنی‌ها و جاذبه‌ها، آب و هوا، طبیعت، فرهنگ و آداب و رسوم، راه‌های دسترسی، بازارها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های این شهر دوست داشتنی را در اختیار شما قرار دهیم تا سفری راحت و بدون دغدغه داشته باشید.

لاهیجان کجاست؟

سفر به لاهیجان

لاهیجان، عروس گیلان، یکی از شهرهای دیدنی با جاذبه‌های فراوان گردشگری در استان گیلان است که برای هر ذائقه و سلیقه‌ای، جذابیتی دارد. شهر لاهیجان که در قسمت شرقی سپید رود و شمال دیلمان قرار گرفته، از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می شود.

لاهیجانِ چهارفصلِ سرسبز، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و با تکیه بر تاریخ و طبیعتش، یکی از شهرهای جذاب برای گردشگران است و در تمامی فصول شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. نفس کشیدن در عطر بوته های چای پیچیده در فضا با هوای مطبوع شهر لاهیجان و نوش جان کردن چای قند پهلو کلوچه های خوش عطر و طعم این شهر، حال و هوایی را برایتان تداعی می کند که در کمتر شهری می توانید آن را تجربه کنید. لاهیجان بر خلاف اکثر شهرهای شمالی، که فقط برای سرسبزی و هوای خوبشان میزبان میهمانند، میهمانانی علاقه مند به تاریخ نیز به خود دیده است.

لوکیشن

تاریخچه لاهیجان

راهنمای سفر به لاهیجان

یکی از سوالاتی که برای مسافران پیش می‌آید و در راهنمای سفر به لاهیجان باید به آن پاسخ داده شود، تاریخچه این شهر است. لاهیجان از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان است که از گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشته، مرکز بازرگانی ابریشم بوده و نقش مهمی ‌را در تجارت ایران ایفا می‌کرده است.

این شهر در زمینی هموار و جلگه ای قرار دارد که به نظر می رسد بر اثر رسوب های به جا مانده از رودهای گیلان به وجود آمده است. لاهیجان در دوران خلافت اعراب، دارالاماره یا دارالامان نام داشت و پس از گذشت زمان، بار دیگر نام ایرانی خود را باز پس گرفت. در ابتدا لاهیجان المبارک خوانده شد و رفته رفته در گذر زمان، دیگر بار، لاهیجان خوانده شد.

لاهیجان در گذشته در این جایی که امروزه قرار دارد، نبود! بین قرون سوم تا پنجم در مسیر بازکیاگوراب به سیاهکل قرار داشته و از آن قرن به بعد، کم کم به سمت محل فعلی که مرکز حکومت سادات مویدی بود منتقل شد. در قرن هشتم سادات کیایی بر لاهیجان حکومت کردند که ایام شکوه در پیشینه لاهیجان را با تاسیس حکومت کیاییان رقم زدند.

این شهر به دست اولجایتو در سال ۷۰۵ هجری قمری فتح شد و بعد از آن تیمور لنگ به آن لشکرکشی کرد. این منطقه در ابتدا تحت سلطه حاکمان کیانی بود و بعد از آن‌ها در اختیار حاکمان صفوی قرار گرفت. نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را می‌توان دوران شکوه تاریخی لاهیجان دانست؛ چرا که نوغانداری، تجارت ابریشم و کشت چای در این دوره از تاریخ این شهر رواج پیدا کرد و همه این‌ها دست به دست هم دادند تا منجر به شکوفایی لاهیجان شدند.

حتما نام کوچک جنگلی و نهضت جنگل را بارها شنیده‌اید. بد نیست بدانید لاهیجان در جریان نهضت جنگل، یکی از شهرهای تأثیرگذار بود و نقش پررنگی در این زمینه داشته است.

راهنمای فرهنگی لاهیجان

پیش از سفر به هر شهری لازم است درمورد اهالی، آداب و رسوم و آئین‌های آن شهر اطلاعاتی داشته باشیم. این اطلاعات می‌توانند راهنمای ما در سفر باشند.

پوشش و گویش ساکنین لاهیجان

پوشش زنان لاهیجان

رنگ لباس شمالی‌ها دل هر بیننده‌ای را تا ناکجا آباد می‌برد. مردم در این منطقه لباس‌های سنتی رنگارنگ و زیبایی دارند و هنوز سنت پوشیدن این لباس‌ها بین آن‌ها از بین نرفته است. لباس مردان در لاهیجان شامل کلاه، جلیقه، شلوار، چوموش و یک کت است و زنان نیز روسری‌های رنگارنگ، دامن، جلیقه، پیراهن، سربند، کت، الجاقبا، چادر شب، کفش، جوراب و چادر کمر به تن می کنند. ما در راهنمای سفر به لاهیجان به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما لباس‌های زیبای لاهیجان را به تن کنید و عکس‌های یادگاری با آن‌ها بگیرید.

در بیشتر شهر های ایران، مردم یا دارای زبان خاص هستند و یا با لهجه خاص منطقه صحبت می کنند، امان از لهجه شیرین گیلکی! اهالی لاهیجان هم گویش مخصوص خود را دارند. اغلب مردم در منطقه لاهیجان به زبان گیلکی صحبت می کنند. گیلکی نیز مانند سایر گویش های ایران، دارای قواعد مخصوص خود است.

آداب و رسوم لاهیجان

عروسی لاهیجان

در هر شهری با توجه به دین و آیین موجود در منطقه و همچنین با توجه به فرهنگی که در یک شهر یا کشور وجود دارد، مردم منطقه برای برگزاری مراسم های مختلف، آداب و رسوم متفاوتی نیز دارند. در این راهنمای سفر به لاهیجان شما با بخشی از آداب و رسوم مردم این شهر آشنا می‌شوید.

یکی از کارهایی که توسط لاهیجانی ها در مراسم عروسی شان انجام می شود و در نوع خود جالب توجه است، مراسمی است که بار دادن نام دارد. در این مراسم، خانواده داماد وسایل مورد نیاز و ضروری عروس مانند لباس و لوازم آرایش را به همراه شیرینی و میوه را تزئین می کنند و آن ها را در سینی های بزرگی قرار می دهد. سپس همراه با آینه و شمعدانی که خریداری شده است، به خانه عروس می برد.

از دیگر رسومی که در شهر لاهیجان می توان آن را مشاهده کرد، رسمی به نام یاور دهی است. در این رسم نیز، عروس به خانواده داماد و داماد به خانواده عروس به هنگام انجام کارهای کشاورزی مانند کاشت، داشت و برداشت کمک می کنند. وجود این رسم در این شهر، به نشانه اتحاد بین همه اعضای خانواده در لاهیجان است. البته لازم به ذکر است که یاور دهی همراه با مراسم شادی و زدن ساز و دهل انجام می گیرد.

سوغات لاهیجان

سوغات لاهیجان

اسم سوغات لاهیجان که می‌آید آب دهان شکموها راه می‌افتد. یکی از معروف ترین و محبوب ترین سوغات لاهیجان کلوچه است، که طعم و کیفیت این کلوچه‌ها گاهی به تنهایی دلیل سفر افراد به این شهر می‌شود.

و دیگر سوغاتی معروف لاهیجان چای است. چای لاهیجان از عطر و طعم فوق العاده بی نظیری برخوردار است. بسیاری از افرادی که از چای‌های تازه لاهیجان در این شهر میل کرده‌اند به کیفیت و طعم بکر و تازه این چای تاکید بسیاری داشته‌اند.

خوراکی خوشمزه دیگری که می‌توانید از لاهیجان تهیه کنید و به عنوان سوغات برای عزیزانتان به همراه ببرید، کوکی است. این کوکی‌ها حاوی گردو هستند و طعم و مزه بسیار عالی دارند. انواع مربا، انواع ترشی و انواع رب نیز می‌تواند از دیگر سوغاتی‌هایی باشد که شما می‌توانید از لاهیجان تهیه کنید.

می‌بینید که لاهیجان شهر مزه‌هاست، اما اگر تمایل دارید که علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه، چیزهای دیگری را با خود به عنوان هدیه برای دوستان و آشنایانتان ببرید، می‌توانید سوغاتی‌هایی مانند حصیر بافی، نمد، اجسام چوبی و سرامیکی دست ساز را خریداری کرده و با خود به شهرتان ببرید.

طبیعت لاهیجان

سفر به لاهیجان

طبیعت زیبای لاهیجان شهره عام و خاص است. در لاهیجان پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد و سرسبزی آن یکی از بارزترین دلایل جذب گردشگر به این منطقه است. بسیاری از مناطق این شهر پوشش گیاهی جنگلی دارند و گونه‌های جنگلی آن بسیار متنوع هستند. توسکا، شمشاد، افرا، سفید پلت ، لیلکی، لرک، زبان گنجشک، نارون، کَلهو، شب خُسب و درخت زربین تنها نمونه کوچکی از پوشش گیاهی این شهر هستند. شما می‌توانید در جنگل‌های لاهیجان درخت‌های آزاد، راش، بلوط، ازگیل، ممرز، انبه، گردو، انجیر، توت، تمشک، فندق و کهل پیدا کنید که این خود نشان‌ دهنده پوشش گیاهی وسیع این شهر است.

مناطق جنگلی با داشتن آب‌ و هوای مرطوب بهترین مکان برای تنوع جانوری هستند. در مناطق جنگلی می‌توانید روباه، شغال و خرگوش را به‌وفور مشاهده کنید. پرنده‌های متنوعی نیز در لاهیجان حضور دارند که از بین آن‌ها می‌توان به قرقاول، غاز وحشی، بلدرچین، لک لک، خوتکا، چنگر، اردک، غاز و مرغ ماهی خوار اشاره کرد. علاوه بر این، آب‌های لاهیجان محل زندگی بسیاری از ماهی‌ها مثل ماهی سفید، ماهی آزاد، قزل آلا، کفال ماهی و کپور ماهی است.

آب و هوای لاهیجان

لاهیجان

از آنجایی که استان گیلان در کنار دریای خزر قرار گرفته است، این منطقه در تابستان دارای آب و هوایی مرطوب است. البته همیشه به همین منوال نیست. زمانی که فصل زمستان آغاز می شود، بادهای شدید و گرمی در این منطقه شروع به وزش می کند و بعد از این مرحله، معمولا بارش برف آغاز می شود. میزان رطوبت در این شهر بالا است و ممکن است به هشتاد درصد نیز برسد.

بهترین زمان سفر به لاهیجان

لاهیجان در پاییز

گفتیم که لاهیجان در تابستان آب و هوای گرم و مرطوب داشته و زمستان‌هایش نیز پر از باد و برف است. به این ترتیب بهترین فصل سفر به لاهیجان فصل پاییز و بهار است که آب و هوای معتدل تری دارد و طبیعت نیز در زیباترین حالت خودش است.

پیشنهاد ویژه ما به شما سفر به لاهیجان در فصل پاییز است. این سفر از به یاد ماندنی ترین سفرهایتان خواهد شد. سفر در فصل بهار به خصوص اردیبهشت هم از آن سفرهای خاطره انگیز است که فضای سرسبز و عطر چایِ به هنگام برداشت آن، شما را سرمست می کند. اگر هم می خواهید چای یا برنج تازه از لاهیجان بخرید، در ماه های خرداد و شهریور به لاهیجان سفر کنید.

هزینه های سفر به به لاهیجان

یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران برای انتخاب مقصد،که هر مسافری انتظار دارد در راهنمای سفر به لاهیجان به آن پرداخته شود، هزینه‌های مربوط به سفر است. سفر به لاهیجان هزینه چندانی ندارد. شما می‌توانید با یک بودجه بندی منطقی عازم سفر شوید و خاطرات خوبی را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید.

اگر از هزینه های جانبی مربوط به خرید بگذریم تنها لازم است مبلغی را برای اجاره اقامتگاه و نیز خورد و خوراکتان کنار بگذارید. به طور تقریبی می‌توان گفت برای هر وعده غذا در لاهیجان بسته به رستورانی که انتخاب می‌کنید، حدود ۱۲ تا ۴۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد. تفریحات و دیدنی‌های لاهیجان اکثرا رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه ندارند. به این ترتیب شما می توانید سفری ارزان و کم هزینه داشته باشید.

راهنمای گردشگری در لاهیجان

لاهیجان از آن شهرهایی است که از هیچ کدام از نقاطش نمی‌توان گذشت و جای جای آن را باید دید. معرفی جاهای دیدنی لاهیجان یکی از اساسی ترین چیزهایی است که در راهنمای سفر به لاهیجان باید به آن پرداخته شود. در ادامه لیستی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری، تفریحی و تاریخی لاهیجان را به همراه معرفی کوتاهی از آنان پیش رویتان قرار می‌دهیم تا بتوانید برای سفرتان برنامه ریزی کنید.

پس سعی کنید در چند روز اقامتتان کفش راحتی به پا کنید و تمام جاذبه های این شهر را ببینید و از لحظه لحظه حضور در اینجا لذت ببرید. لاهیجان، شهری سرسبز و زیباست که توسط کوه ها احاطه شده است و هر جایی از شهر که باشید، مطمئنا یک کوه در منظره دیدتان قرار خواهد گرفت. حتی با وجود ساختمان های بلندِ این روزهای شهر، باز هم سرسبزی باغ های همیشه سبز چای و درختان بلند کوه، چشم نوازی می کنند.

جاذبه های طبیعی

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان

بام سبز اولین جایی است که باید بروید. جایی بر فراز لاهیجان که تمام سرسبزی و طرات شهر را زیر پایتان می‌بینید. بام سبز لاهیجان یکی از مقاصد گردشگری پر‌طرفدار و مکان های دیدنی لاهیجان در استان گیلان به شمار می‌رود. بام سبز در قسمت بالایی شیطان‌کوه واقع شده است. از آنجا که این مکان به نمای شهر و دیدنی‌های لاهیجان مانند شیطان‌کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستان‌های لاهیجان اشراف دارد، آن را بام سبز لاهیجان می‌نامند.

آدرس: گیلان، لاهیجان، قسمت بالایی شیطان کوه.

شیطان کوه

شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لاهیجان است که هیچ سلیقه‌ای را دست خالی برنمی‌گرداند. سراغ این مکان را در شرق لاهیجان بگیرید. سرتاسر این کوه با طبیعت دل‌فریب پوشیده شده و مثل پارچه مخمل یکدست سبز است. بالای شیطان کوه به شهر اشراف دارد؛ برای همین است که آن را به بام سبز می‌شناسند. اگر بر فراز این کوه زیبا بروید، می‌توانید همه شهر لاهیجان را زیر پای خود ببینید و از تماشای چشم ‌انداز فوق‌العاده آن غرق لذتی عمیق شوید.

آدرس: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز.

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان، استخری طبیعیاست به وسعت هفده هکتار که در پای شیطان کوه قرار گرفته اس و در گذشته به آن دربسته می‌گفته اند. معروف است که این استخر را به دستورشاه عباس صفوی احداث کرده اند.در وسط این استخر، جزیره ای است معروف به میان پشته. درسال های اخیر، با ایجاد آبشار مصنوعی در کمر کوه شاه نشین و همچنین احداث بلوار و استراحتگاه بسیارخوش منظر و سایر تمهیداتی که درجهت زیباسازی و بهسازی این منطقه صورت گرفته، لاهیجان را به یکی از مراکز مهم توریستی ایران تبدیل کرده است.

آدرس: بلوار امام رضا، دامنه شیطان کوه.

تالاب سوستان

تالاب سوستان لاهیجان

تالاب سوستان یکی از زیباترین جاذبه‌های لاهیجان و چه بسا گیلان است. این تالاب همچون تکه‌ای از بهشت بر روی زمین لاهیجان خود نمایی می‌کند. مکانی که به ‌دلیل آب و هوای مناسب، پوشش گیاهی مطلوب و آب شیرین، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلف است. از ویژگی‌های این تالاب، مسیر دسترسی بسیار زیبا با چشم ‌اندازهای خارق ‌العاده است که به‌ دلیل حضور منطقه‌ای سرسبز، مکان‌های بکر و دست ‌نخورده و همچنین مسیر دسترسی آسان، به یکی از نقاط گردشگری شمال کشور تبدیل شده که مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

آدرس: گیلان، لاهیجان، انتهای خیابان شقایق.

تالاب امیر کلایه

تالاب امیر کلایه

یکی دیگر از تالاب‌های لاهیجان تالاب امیر کلایه است. این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری از دریا قرار دارد. پسته دریایی یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است که منظره‌ای بهشتی به این تالاب می‌بخشد.

آدرس: گیلان، لاهیجان، جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر.

جنگل عطاکوه

عطاکوه لاهیجان

یکی از مناطق گردشگری لاهیجان جنگل عطاکوه می باشد که ابتدای آن تا روستای عطاکوه ۵۰۰ متر فاصله دارد. این جنگل دارای یک جاده کوهستانی خاکی و پیچ در پیچ است‌ که همین جاده یکی از جذابیت‌های آن محسوب می شود.

جاهای تفریحی

تله کابین احرار

تله کابین احرار

یکی از هیجان انگیز ترین و جذاب ترین تفریحاتی که در لاهیجان می‌توانید تجربه کنید، تله کابین احرار است. سوار تله کابین شوید و بر فراز لاهیجان حرکت کنید. از یک طرف مزارع چای را تماشا کنید و از سمتی دیگر ارتفاعات شیطان کوه را زیر پایتان ببینید.

این تله کابین دو ایستگاه دارد: یکی در بام سبز و دیگری در تاج خروس. درواقع تله کابین احرار بام سبز را به تاج خروس وصل می‌کند.

آدرس: لاهیجان، بام سبز.

زیپ لاین

زیپ لاین لاهیجان

زیپ‌لاین لاهیجان یکی دیگر از مهیج‌ترین جاهای تفریحی لاهیجان است و چشم‌اندازی بسیار زیبا از طبیعت و استخر لاهیجان را پیش چشم شما می‌گذارد. این مسیر با بیش از ۱۰۰۰ متر طول، از بام سبز لاهیجان در شیطان کوه آغاز می‌شود و به هتل جهانگردی در حاشیه استخر می‌رسد.

آدرس: لاهیجان، بام سبز.

جاذبه‌های تاریخی لاهیجان

آرامگاه کاشف السلطنه

موزه تاریخ جای لاهیجان

کاشف السلطنه اولین کسی بود که چای را وارد لاهیجان کرد. به عبارتی می‌توانیم بگوییم خودش هم مانند اسمش کاشف بوده! او را پدر چای ایران نامیدند.

موزه تاریخ چای نیز در همین مکان قرار دارد. این موزه تنها موزه‌ی چای کشور است که نحوه ورود و پیشرفت صنعت چای به ایران را در قالب اسناد، مدارک، تصاویر و اشیای قدیمی به نمایش گذاشته است.

آدرس: لاهیجان، بعد از میدان دکتر حشمت، حد فاصل خیابان شهید هاشمی نژاد و خیابان کاشف شرقی.

پل خشتی لاهیجان

پل خشتی لاهیجان

این پل زیبا در سال ۱۲۷۱ در محله پردسر و روی رودخانه سیم رود ساخته شده و دیدن آن خالی از لطف نیست. این پل خشتی دارای ۵ چشمه است و چشمه میانی آن از ۴ چشمه دیگر بزرگتر است. طاق چشمه‌ها هلالی بوده و روی پایه‌های میانی پل اتاق‌هایی تعبیه شده که از طریق درگاه‌های طاقداری به طرفین پل راه پیدا می‌کنند.

آدرس: لاهیجان، انتهای محله پردسر، پانصد متری بقعه حاجی دان.

حمام تاریخی گلشن

حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن لاهیجان یادگاری از دوران قاجار است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد. این حمام دارای دو رختکن بوده. یکی که ورودی‌های حمام به آن متصل بوده محل استفاده افراد معمولی بوده و دیگیر که کوچکتر ولیاز نظر گرما و ارتباط با فضای بیرون امنیت بیشتری داشته، متعلق به افراد ثروتمند بوده است.

آدرس: لاهیجان، میدان وحدت، ضلع جنوب غربی میدان، خیابان سردار جنگل.

روستاگردی در اطراف لاهیجان

حالا که همه دیدنی‌های لاهیجان را دیدی بد نیست سری هم به روستاهای اطراف بزنید. گفتیم که جای جای لاهیجان دیدنی است و نمی‌توان از هیچ نقطه‌ای گذشت. روستاهای لاهیجان هم مثل تمام نقاط دیگر دیدنی و زیبا هستند و حیف است که آن‌ها را از دست بدهید. پس برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که برای گشت و گذار در روستاهای اطراف لاهیجان هم وقت داشته باشید. در ادامه این راهنمایی سفر به لاهیجان تعدادی از زیباترین روستاهای لاهیجان را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای چی چی نی کوتی

روستاهای لاهیجان

چی چی نی کوتی از جمله روستاهای بکر و زیبای لاهیجان است. طبیعت بی نظیر و آب و هوای معتدل این روستا باعث شده در بین مسافران طرفداران بسیاری داشته باشد. با این وجود این روستا هنوز آن طور که باید و شاید به گردشگران معرفی نشده است. شاید اصلا به همین دلیل است که این روستا همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

اگر از آن دست افرادی هستید که به مناظر بکر و طبیعت دست نخورده علاقه دارید حتما سری به این روستا بزنید. گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی در این روستا وجود دارد که دیدن آن‌ها هم نه تنها خالی از لطف نیست که اتفاقا سرشار از لطف و باعث مسرت است. اگر به چی چی نی کوتی رفتید، تمشک وحشی آن را حتما امتحان کنید. چنین طعمی را هیچ جای دیگری نمی‌توانید بچشید.

روستای لیالمان

روستاهای لاهیجان

لیالمان از توابع لاهیجان است که در فاصله ۴ کیلومتری دهستان آهندان واقع شده است. این روستا در لیست زیباترین روستاهای لاهیجان قرار گرفته است. از جاذبه‌های دیدنی این روستای زیبا و کوچک می‌توان به رودخانه لیالمان اشاره کرد که از شرق روستا عبور می‌کند و همچون یک مرز طبیعی روستا را از رهستان آهندان جدا می‌کند.

باغ بزرگ، محله سنگ باران، کوه لیالمان و چشمه‌های خروشان روستا از دیگر جاذبه‌هایی هستند که زیبایی دو چندانی به این روستا بخشیده‌اند.

گلرودبار، زیباترین روستای لاهیجان

گلرودبار لاهیجان

این روستای در شرق لاهیجان و در محاصره کوه‌ها قرار گرفته و منظره‌ای است زیبا از پیوند کوه و جنگل. رودی به نام شنرود از میان این روستا می‌گذرد و روستا را به دو نیم تقسیم می‌کند. نیمی از محله‌ها در یک طرف رود و نیمی در طرف دیگر آن قرار دارند. به دلیل نزدیکی به رود و جویبارها، گلزارهای بسیاری در این منطقه به وجود آمده است. یکی از دلایل نامگذاری منطقه هم همین است. شالیزارها و مزارع چای زیبایی خیره کننده‌ای به این روستا بخشیده‌اند.

راهنمای شکم گردی در لاهیجان

شکم گردی در لاهیجان

یکی از بخش‌های مهم هر سفری شکم گردی و چشیدن طعم غذاهای مختلف آن شهر است. قطعا قرار نیست که تمام مدت سفر به تفریح بگذرد و شما هیچوقت احساس گرسنگی نکنید! سفره غذای مردم شمال را شاید بتوان رنگین‌ترین سفره ایرانی نامید. مردم این منطقه به سبب رواج کشاورزی و دامپروی، به‌آسانی به مواد اولیه برای پختن انواع غذاها دسترسی دارند.

لاهیجان نیز به ‌عنوان یکی از شهرهای شمالی، غذاهای محلی خوشمزه و متنوعی دارد. از مرغ‌هایی که با آلو و رب‌های نارنج و انار پخته می‌شوند گرفته تا مرغ‌های ترش با سبزیجات محلی را می‌توان در این شهر یافت. ما در این راهنمای سفر به لاهیجان به کمک شما آمده‌ایم تا علاوه بر معرفی کردن غذاهای خوشمزه لاهیجان به شما بگوییم که این غذاها را کجا می‌توانید نوش جان کنید.

غذاهای محلی لاهیجان

شاید همه لاهیجان را با کلوچه هایش بشناسند، اما مطمئنا لاهیجان نیز همچون دیگر شهرهای استان گیلان غذاهای متنوعی دارد. از باقالی قاتوق، ترش تره، میرزاقاسمی، کباب ترش، ته بریان، ماهی سفید، ماهی گردبیج، شامی پوک، گمج کباب، سیر قلیه ترش شامی، واویشکا، اناربیج، آلو مسما، شش انداز و… گرفته تا انواع مخلفات، همچون کال باقالی، اشپل ماهی، زیتون پرورده، کال کباب، انواع ترشی ها، همچون سیر ترشی و هفت بیجار و بورانی های مختلف، تنها بخشی از غذاهای محلی لاهیجان است.

مرغ و آلوی لاهیجان

خوراک لاهیجان

شمالی‌ها در پخت انواع غذا با مرغ و چاشنی‌های مختلف تخصص دارند. از مرغ‌های ترش همراه با سبزیجات محلی گرفته تا مرغ‌هایی که با آلو و رب‌های نارنج و انار طبخ می‌شوند. این خورش با چند نوع رب‌ترش و شیرین پخته می‌شد تا مزه ملس و لذیذی پیدا کند. خورش مرغ و آلو خورشی مجلسی و مختص مردم لاهیجان است.

خورشت سبزی فسنجان

سبزی فسنجان

یکی از بهترین غذاهای لاهیجان خورشت سبزی فسنجان با طعم بی‌نظیر سبزی‌های شمالی است. به دلیل حضور پررنگ سبزی‌ها، این خورشت به رنگ سبز است و طعمی متفاوت با فسنجان معمولی  که قبلا خورده‌اید، دارد. در خورشت سبزی فسنجان از کوتکوتو ، بو انجیل و چوچاق استفاده می‌شود که در شهرهای دیگر ایران در دسترس نیست؛ البته برگ چغندر، گشنیز و نعنا و تره نیز در خورشت می‌ریزند.

خورش سبزی فسنجان را در لاهیجان با کته همراه با سیر، ترب، تر باقلا و ماهی دودی سرو می‌کنند.

شیش انداز

غذاهای لاهیجان

یکی از غذاهای سنتی که در برخی مناطق ایران برای مناسبت‌های مختلف مانند روزهای پایانی سال طبخ می‌شود، شش انداز نام دارد. مردم اهل گیلان، شیراز و زنجان شش انداز را در روزهای خاصی از سال مانند چهارشنبه سوری و عید نوروز می‌پزند. نامگذاری این غذای خوشمزه شاید به دلیل استفاده از شش ماده اولیه و اصلی در دستور پخت آن باشد. با این حال  در هر یک از این شهرها شش انداز را با روش‌های مختلف و مواد متفاوت طبخ می کنند؛ شش انداز گیلان با بادمجان، شش انداز زنجان با خرما و شش انداز شیراز با هویج تهیه می شود.

میرزا قاسمی

غذای لاهیجان

میرزا قاسمی از غذاهای معروف و خشومزه‌ی خطه شمال است.، اما بد نیست بدانید این غذا در مازندران و گیلان به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود. این غذای لذیذ از ترکیب بادمجان کبابی، گوجه فرنگی و تخم مرغ درست می‌شود. تفاوت میرزاقاسمی لاهیجان با دیگر میرزاقاسمی‌های شمال در استفاه از سبزیجات معطر خاص خودشان است.

کال کباب

کال کباب لاهیجان

کال کباب یکی از پیش غذاهای اصیل و خوشمزه گیلانی است که در تهیه آن از بادمجان کبابی استفاده می‌کنند. وجه تمایز کال کباب لاهیجان با کال کباب‌های معمول این است که لاهیجانی‌ها انار، گردو و خالواش را به همراه سیر فراوان در ظرف سفالی می‌کوبند و سپس بادمجان کبابی، آب انار تازه، نمک و گلپر را به این مجموعه اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند این مواد برای چند ساعت با هم مزه دار شوند.

کدام رستوران های لاهیجان بهترین غذاها را دارند؟

رستوران وحید لاهیجان

اگر از یک لاهیجانی بپرسید بهترین کیفیت غذا در کدام رستوران‌های لاهیجان پیدا می شود، با دو نام قدیمی مواجه می‌شوید: یکی رستوران پهلوون عسگر (رستوران ستاره گیلان)، روبه روی کارخانه کلوچه نادری مرکزی و دیگری کافه زیبا (رستوران زیبا) واقع در بلوار امام رضا روبه روی استخر لاهیجان!

در کل این شهر رستوران‌های خوب زیادی دارد. رستوران سنتی مهتاب که یکی از بهترین هاست در بلوار امام رضا، رستوران وحید هم که در همان محدوده قرار دارد، چند سالی است که به مذاق مردم خوش آمده و یکی از بهترین های شهر شده است.

پدیده دیگری نیز در غذاهای فست فودی این شهر نیز وجود دارد ساندویچ کتلت است. آن هم در نان بربری! بهترین کتلت‌های لاهیجان را می‌توانید در خوراک کبیر (خیبان امام خمینی، جنب بیمه آسیا) و فست فودجام بیابید، که سه شعبه در نقاط مختلف شهر دارد.

آدرس جام ۱: خیابان امام، پاساژ شهر سبز.

آدرس جام ۲: خیابان مطهری، شیشه گران.

آدرس جام ۳: ابتدای شیخ زاد، روبروی شهرداری.

در کنار این فست فودهای قدیمی و نوستالژیک، رستوران‌های با کیفیت دیگری نیز در این شهر وجود دارد. رستوران پیزریا واقع در میدان حشمت، نبش کاشف شرقی و پیتزا پیتزا واقع در بلوار امام رضا، تنها تعداد اندکی از میان انبوه فست فودهای لاهیجان هستند.

راهنمای بازار گردی در لاهیجان

همانطور که دیدید، لاهیجان آنقدر جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی دارد که کمتر کسی در سفر به این شهر دنبال خرید یا دانستن این است که مراکز خرید این شهر کجاست، اما از آنجایی که خرید هم یکی از جاذبه‌های سفر محسوب می‌شود، ما هم در این راهنمای سفر به لاهیجان درباره تعدادی از مراکز خرید لاهیجان برایتان نوشته‌ایم.

مراکز خرید لاهیجان در سطح شهر پراکنده هستند. این پراکندگی باعث می‌شود تا گشت و گذار در مراکز خرید، گشتی فرهنگی محسوب شود. برای اینکه مراکز خرید را بدون دردسر پیدا کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مراکز خرید لاهیجان را نیز مطالعه نمایید.

پاساژ ولیعصر

پاساژ لاهیجان

در پاساژ ولیعصر می‌توانید به فکر خرید سوغات هم باشید. اینجا از عسل و کلوچه تا کیف و کفش به فروش می‌رسد اما پیشنهاد ما این است که برای خرید کلوچه از استخر خرید کنید. ظاهر خیلی جدیدی ندارد اما تنوع اجناس آن بسیار خوب است.

آدرس: لاهیجان، خیابان شهدا

ساعت کاری: ۸ الی ۲۲.

مرکز خرید جزیره مجنون

مرکز خرید لاهیجان

مرکز خرید جزیره مجنون در قسمتی از شهر واقع شده که در کل برای خرید مناسب است. دسترسی به این منطقه آسان است. شما در این بازار می‌توانید کلوچه، لوازم آرایش، انواع پوشاک (زنانه، مردانه، بچگانه)، کیف و کفش، تزئینات منزل و… را به راحتی و با قیمت مناسب تهیه کنید.

آدرس: لاهیجان، خیابان شهدا.

ساعت کاری: ۸ الی ۲۲.

شماره تماس: ۴۲۳۴۷۰۸۵-۰۱۳

بازار سنتی لاهیجان

بازار سنتی لاهیجان

بازار سنتی یا بازار روز لاهیجان یکی از خودمانی‌ترین و پر شورترین بازارهای گیلان است. یک بازار محلی و قدیمی که اکثر لاهیجانی‌ها برای رفع نیازهای روزانه و خرید در لاهیجان به این بازار می‌روند. اگر به دنبال ماهی تازه، سبزی محلی، تخم مرغ، لبنیات محلی، زیتون، سیر و… می‌گردید، بهترین گزینه برای شما گشت و گذار در بازار سنتی است. علاوه بر این که هر آنچه می‌خواهید پیدا می‌کنید، حالتان هم حسابی خوب می‌شود.

آدرس: میدان چهار پادشاه، خیابان کاشف شرقی.

ساعت کاری: شنبه تا پنجشنه ۹ الی ۲۲.

مرکز خرید نادری

مراکز خرید لاهیجان

مرکز خرید نادری، یک برج است که از دور هم با آرم نادری پیداست. اگر قصد خرید اجناس با کیفیت برند را دارید به اینجا سر بزنید. در این مرکز خرید، لوازم الکترونیکی، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، فروشگاه لباس و کیف و کافی‌شاپ موجود است. پس اگر به‌دنبال اجناس لوکس و کیفیت بالا هستید به برج نادری بروید. یادتان باشد قیمت‌ها کمی گران است.

آدرس: بلوار امام رضا.

ساعت کاری: ۸ الی ۲۲.

مرکز خرید ابریشم

مرکز خرید ابریشم لاهیجان

این مرکز خرید به نسبت تازه است. بعضی از مغازه‌های آن هنوز پر نشدند. اما آن‌هایی که پر شدند، بورسی از اجناس متنوع، از لباس زنانه و مردانه گرفته تا عطر و اودکلن و کافی‌شاپ برای استراحت بین خریدتان، به شما عرضه می‌دارند.

آدرس: خیابان شهدا، جنب بانک سرمایه.

ساعت کاری: ۸ الی ۲۲.

مجتمع تجاری تفریحی پارادایس

راهنمای مراکز خرید لاهیجان

این مجتمع یکی از مراکز خرید لوکس لاهیجان است و انواع کالاها را موجود دارد. از نظر دسترسی نیز به مراکز دیگری همچون پاساژ ارژنگ، خوراک کبیر، هتل مرکزی و… نزدیک است.

آدرس: خیابان شهید کریمی، خیابان امام خمینی غربی

شماره تماس: ۰۹۱۱۹۳۶۱۹۷۰

راهنمای اقامت در لاهیجان

گردش و تفریح در لاهیجان همیشه لذتبخش است، اما مسئله‌ای که پیش و بیش از هرچیز برای مسافران دغدغه و نگرانی ایجاد می‌کند، مسائل مربوط به اقامت است. این روزها دیگر این نگرانی‌ها کمتر شده؛ چراکه مسافران پیش از سفر خیالشان را از این بابت راحت می‌کنند تا لحظات شاد سفرشان خراب نشود. به همین دلیل یکی از مسائلی که لازم است در راهنمای سفر به لاهیجان به آن پرداخته شود، همین مسئله اقامت است.

لاهیجان هم که از آن دسته شهرهای توریستی کشور ایران است که مسافران زیادی در فاصله هر تعطیلاتی به این شهر سفر می کنند. به همین دلیل از لحاظ اقامت در آن مشکلی وجود ندارد. شما در لاهیجان هم می توانید اقامت در هتل‌های لاهیجان را انتخاب کنید، هم اقامتگاه‌های بوم گردی با حال و هوا و فضای سنتی و هم سوئیت، ویلا و آپارتمان‌‌های اجاره‌ای.

اگراقامت در هتل را می‌پسندید:

هتل جهانگردی

راهنمای اقمت در لاهیجان

این هتل با بهترین موقعیت و امکانات و همچنین کمترین فاصله تا فرودگاه و بازار، یکی از بهترین هتل‌های لاهیجان محسوب می‌شود.

آدرس: میدان سپاه، خیابان بهشتی، جنب استخر.

شماره تماس: ۰۱۳- ۴۲۲۳۳۰۵۱

هتل فجر

هتل لاهیجان

این مجموعه به علت برخورداری از پوشش گیاهی متنوع و چشمه آب از موقعیت ویژه ای برخوردار است.  با اقامت در این هتل می توان لذت کوهنوردی را نیز به خوبی تجربه کرد. این هتل علاوه بر امکانات ضروری و رفاهی دارای یک رستوران بسیار بزرگ با ظرفیت ۲۰۰ نفر است.

آدرس: لاهیجان، کیلومتر ۳ جاده لنگرود، جنب کلوچه نادری.

هتل رسپینا

هتل لاهیجان

هتل ۵ ستاره رسپینا در حال حاضر به عنوان تنها هتل ۵ ستاره شهر لاهیجان شناخته می شود. این هتل که تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۹۷ باز می گردد، عنوان یکی از هتل های تازه ساخت این شهر را نیز همراه خود یدک می کشد.

آدرس: لاهیجان، کیلومتر ۳ جاده لنگرود.

اگر قصد اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی دارید:

اقامتگاه بوم گردی شاه ماهی لاهیجان

اقامت در لاهیجان

اقامتگاه بوم گردی شاه ماهی خانه‌ای است چوبی در روستای سوخته کوه لاهیجان. قرار گیری این کلبه اقامتی در نزدیکی برکه آب جلوه‌ای خاص و ویژه به این بوم گردی داده و حال و هوای خوبی به مسافرانش می‌بخشد.

آدرس: لاهیجان، چهارکیلومتری جاده سیاهکل، روستای سوخته کوه ، شاه ماهی.

اقامتگاه بوم گردی باغ ریحان لاهیجان

اقامت در لاهیجان

اقامتگاه باغ ریحان در لاهیجان در روستای دهسر واقع شده است. اگر به دنبال تجربه جدید و متفاوتی هستید اقامت در این بوم گردی یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست.

آدرس: لاهیجان، ازکیاگوراب، روستای گلرودبار، روستای دهسر، روستای دلیجان، باغ ریحان.

اگر هم تمایلی به اقامت در هتل‌ها و یا اقامتگاه‌های بوم گردی ندارید، می‌توانید با مراجعه به صفحه اجاره اقامتگاه در لاهیجان، انواع اقامتگاه‌های موجود را مشاده کنید و سپس از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید.

راه های دسترسی به لاهیجان

دسترسی به لاهیجان

برای سفر به لاهیجان راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه راهنمای سفر به لاهیجان هر کدام از این راه‌ها را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

سفر به لاهیجان با هواپیما: اگر از هواداران سفرهای سریع هستید و نمی‌خواهید مدت زیادی در مسیر بمانید همین حالا بلیط هواپیما به لاهیجان را رزرو کنید. سفری کوتاه و امن تا هر چه سریع‌تر به مقصد برسید و به تماشای زیبایی‌های شهر بپردازید.

سفر به لاهیجان با اتوبوس: اتوبوس‌ها یکی از گزینه‌های مناسب سفر برای عاشقان سفرهای جاده‌ای هستند. همچنین سفر با اتوبوس به لاهیجان  می‌تواند مقرون به صرفه باشد. اگر به تنهایی سفر می‌کنید اتوبوس امنیتی خوبی برای شما دارد. می‌توانید بلیط اتوبوس لاهیجان ‌تان را رزو کنید و مسافرتی جاده‌ای و لذت بخش تجربه کنید.

سفر به لاهیجان با خودرو شخصی: اگر در شهرهایی ساکن هستید که حداکثر فاصله‌شان با لاهیجان  ۷۰۰کیلومتر است و ممکن سفرتان حدود ۶ ساعت زمان ببرد می‌توانید با خودروی شخصی به این شهر سفر کنید و از سفر جاده‌ای خود لذت ببرید. اما اگر فاصله‌تان بیشتر از این عدد است بهتر است برای راحتی خودتان از وسایل نقلیه‌ی دیگری استفاده کنید.

گردش در لاهیجان تمامی ندارد!

با راهنمای سفر به لاهیجان، گشت و گذار و سفر دلپذیری به این شهر داشتیم. از جاهای دیدنی لاهیجان بازدید کردیم و مناطق طبیعی و تالاب‌های آن را دیدیم. بازار گردی کردیم. سری به بهترین رستوران‌ها و فست فودهای شهر زدیم و با غذاهای محلی لاهیجان آشنا شدیم. بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر را شناختیم. حالا وقت آن است که بار سفر را ببندیم و با توجه به اطلاعاتی که در این مطلب به دست آوردیم برای سفری خاطره انگیز برنامه ریزی کنیم. پیشاپیش سفری به یاد ماندنی برایتان آرزومندیم.

۴.۷/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *