استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

لاهیجان به قدر کفایت زیباست و به قدری جاذبه طبیعی و دیدنی دارد. طوری که احتمالا با خودتان تصور کنید این شهر زیبا دیگر نیازی به ساخت جاذبه‌های مصنوعی ندارد. اما استخر لاهیجان یا همان دریاچه لاهیجان، یکی از جاذبه های ساخت دست  مردمان خون گرم لاهیجان محسوب می‌شود. دقیقا در نزدیکی شیطان کوه، استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمق چهار متر به چشم می‌خورد که مردم محلی آن را به نام دریاچه لاهیجان نیز می‌شناسند. جالب اینجاست که در میانه این استخر وسیع، جزیره‌ای کوچک نیز ساخته شده که به واسطه پلی سیمانی، به حاشیه جنوبی استخر متصل می‌شود. اگر شما هم برای دیدن این استخر وسیع و زیبا مشتاق شدید، با مجله لیدوما همراه باشید تا همه چیز را درباره استخر لاهیجان بدانید.

استخر لاهیجان کجاست؟

استخر لاهیجان

در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان کوه که در قدیم آن را شاه نشین کوه می نامیدند، استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر قرار دارد که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده و توسط آب های جاری شده از کوه تغذیه می شد.

آدرس استخر لاهیجان

برای رسیدن به این استخر زیبا باید به بلوار امام رضا (ع) در لاهیجان بروید.

استخر لاهیجان چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی های استخر لاهیجان

استخر طبیعی و بزرگ لاهیجان به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله‌ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان‌کوه که در قدیم آن را “شا‌ه‌نشین کوه” می‌نامیدند، واقع شده که از طریق آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شده و در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است.

در وسط استخر لاهیجان جزیره زیبایی وجود دارد که به وسیله یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. طول حاشیه این استخر نزدیک به ۲ کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد و دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان می باشد.

قدمت استخر لاهیجان

استخر

گفته می‌شود این استخر به دستور شاه عباس صفوی احداث شده. او در قسمت جزیره آن قصری عظیم برای سکونت خود بنا نهاده بوده که در حال حاضر هیچ گونه اثری از آن بنا باقی نمانده است، حتی پاره خشتی، چنان که انگار هیچ نبوده بر آن خاک! استخر پرآب و کوه شاه نشین، منظری بدیع را در کنار یکدیگر خلق کرده اند؛ منظره ای که چشم هر بیننده ای را خیره و مسحور تماشای خود می‌کند؛ آنچنان که گویی نشانی از بهشت عنبرین سرشت یافته باشد.

درسال های اخیر، با ایجاد آبشاری مصنوعی در کمر کوه شاه نشین و احداث بلوار، و همچنین استراحتگاهی بسیارخوش منظر و سایر تلاش های که درجهت زیباسازی این منطقه صورت گرفته، لاهیجان به یکی از مراکز مهم توریستی ایران بدل شده است.

جزیره وسط استخر لاهیجان

جزیره لاهیجان

درون این استخر بسیار بزرگ که چون رودخانه‌ای جاری در میانه شهر آرام گرفته، جزیره‌ای مربعی شکل هم هست که قدیمی‎ها به آن میان پشته می‌گویند. گویا شاه عباس در این مکان برای خودش کاخی ساخته بوده که حالا نشانی از آن نیست . این جزیره کوچک با پلی سیمانی که به بیرون راه دارد. حالا به بخش خصوصی واگذار شده و بدل به رستوران و مکانی برای برگزاری جشن‌ها شده است. نمای استخر و جزیره کوچکِ میانش در شب دیدنی است، حاشیه استخر چراغانی است و جزیره و پلی که به آن می‌رسد با چراغ‎های آبیِ مایل به بنفش نورانی شده‎اند و تصویری رویایی را خلق کرده‌اند.

برای وارد شدن به جزیره ی استخر می بایست از پل سیمانی بلندی که در بخش جنوبی استخر قرار گرفته، عبور نمایید.

چطور خودمان را به استخر لاهیجان برسانیم؟

دسترسی به استخر لاهیجان

این دریاچه بین حد فاصل بلوار مطهری و خیابان امام رضا و دقیقا در مرکز شهر قرار گرفته است. برای دسترسی به دریاچه مصنوعی، اگر از سمت جاده لاهیجان – لنگرود وارد شهر شوید و مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید، وارد بلوار امام رضا خواهید شد. بلوار را تا جایی ادامه دهید که به دریاچه برسید.

بهترین زمان بازدید از استخر لاهیجان

استخر لاهیجان در شب

دریاچه مصنوعی لاهیجان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود و در هر فصل، زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. اما به صورت کلی باید گفت که اواسط بهار، به دلیل سرسبزی منطقه و هوای خوش و نسیمی که از آب استخر به سوی صورت شما بر می‌خیزد، بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه به شمار می‌آید. اما در عین حال بی‌انصافی است که صحبت از زیبایی‌های استخر لاهیجان در پادشاه فصل‌ها، دنیای رنگ و فصل عشاق، یعنی پاییز نکنیم. در پاییز می‌توانید نظاره‌گر بازی رنگ‌ها در استخر لاهیجان باشید و تجربه‌ای منحصر به فرد را احساس کنید.

چه امکانات و تفریحاتی در استخر لاهیجان و اطراف آن وجود دارد؟

پیاده راه استخر لاهیجان

اولین و اصلی‌ترین تفریح در کنار استخر همان قدم زدن یا یک یا چند دور، دور استخر راه رفتن است. مخصوصا در یک روز بهاری یا پاییزی راه رفتن کنار این دریاچه هنگام غروب جلوه فراوانی دارد. دو استخر معمولا شلوغ است و اگر به پرسه زدن در میان دیگران علاقمند باشید تجربه خوبی کسب خواهید کرد. البته علاقمندان بخ خلوتی هم خوب است بدانند که صبح زود آن حوالی بسیار خلوت است و می‌توانند در آرامش دور استخر بچرخند.

در فضای سبز اطراف دریاچه امکاناتی مثل آلاچیق برای شما مهیاست تا پیک نیک برپا کنید. همچنین در اطراف استخر تجهیزات ورزشی معمول در پارک‌ها و فضای سبز هم نصب شده‌اند. تجربه ورزش کردن در کنار استخر و رو به آب در هنگام طلوع یا غروب خورشید می‌تواند بسیار تماشایی و خاطره انگیز باشد. به قول معروف هم فال است و هم تماشا. پس اگر اهل ورزش صبحگاهی، عصرگاهی یا هر زمان دیگری از شبانه‌ روز هستید و به لاهیجان سفر کرده‌اید از تجهیزات ورزشی دور استخر غافل نمانید.

گاهی اوقات هم ممکن است امکان قایق سواری در دریاچه وجود داشته باشد.

در ضلع شمالی دریاچه امکان اجاره دوچرخه وجود دارد که در صورت ارائه خدمات می توانید گردشی متفاوت دور دریاچه داشته باشید. در برخی ایام سال هم مسابقه ماهیگیری در استخر برگزار می شود. همچنین، از آن جایی که در اطراف این دریاچه تعدادی رستوران و کافه وجود دارد، فرصت یک شکم گردی جذاب هم در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

جاذبه های اطراف استخر لاهیجان

شیطان کوه

در کنار استخر لاهیجان می‌توانید از جاذبه‌های دیگری که در اطراف آن قرار دارند هم دیدن کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به بام سبز، آبشار شیطان کوه، تله کابین لاهیجان، عمارت باغ ملی و بقعه میر شمس الدین لاهیجانی اشاره کرد.

رستوران های نزدیک به استخر لاهیجان

رستوران های استخر لاهیجان

در اطراف این دریاچه تعدادی رستوران و کافه وجود دارد، فرصت یک شکم گردی جذاب هم در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. رستوران میورا، کافه دونات شکلات و کافه شیطان کوه از کافه‌ها و رستوران‌های لاهیجان در اطراف استخر لاهیجان هستند.

اقامت در اطراف استخر لاهیجان

هتل جهانگردی لاهیجان

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در ضلع جنوب غربی دریاچه مصنوعی لاهیجان، یکی از شعب هتل‌های زنجیره‌ای جهانگردی به چشم می‌خورد. شما می‌توانید برای آنکه هم از زیبایی‌های دریاچه و هم از عظمت شیطان کوه لذت ببرید، در این هتل اقامت داشته باشید.

علاوه بر آن هتل مزرعه قوها نیز در فاصله کمی از استخر لاهیجان واقع شده و مسافران می‌توانند برای اقامت به این هتل هم مراجعه کنند.

با این وجود اگر علاقه‌ای به اقامت در هتل ندارید و یا اینکه می‌خواهید رزرو اتاقتان در هتل آسان تر صورت بگیرد می‌توانید به صفحه اجاره اقامتگاه در لاهیجان سری بزنید و رزروتان را از این طریق انجام دهید.

استخر لاهیجان، سنترال پارک شمالی‌ها!

استخر لاهیجان را یک چیزی شبیه سنترال پارک نیویورک در نظر بگیرید. همانقدر جالب و مناسب برای قدم‌زدن. تصورش را بکنید وسط یک شهر مدرن استخری با مساحت زیاد وجود دارد که می‌توانید دور آن قدم بزنید یا بر روی نیمکت‌ها بنشینید و به آب و پرندگان چشم بدوزید.

وقتی به استخر لاهیجان رفتید دیگر نگران چیزی نباشید. همه امکانات در اطراف شما وجود دارند. از بهترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های لاهیجان گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و اقامتگاه‌ها. پس با خیال راحت به گشت و گذار بپردازید و از سفرتان لذت ببرید.

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *