حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن لاهیجان بنایی متعلق به دوران قاجار است که در زمان فتحعلی‌شاه احداث شد. این حمام در گذشته دارای خزینه‌ها و حوضچه‌های متعددی بود، اما امروزه تنها نیمی از آن به جا مانده است. اگر می‌خواهید بدانید این حمام تاریخی کجاست و چگونه و در چه ساعاتی می‌توان از آن بازدید کرد و دیگر اطلاعاتی که باید پیش از رفتن به آنجا بدانید، تا پایان این مطلب از نشریه لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

حمام گلشن کجاست؟

حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن لاهیجان در میدان وحدت (چهار پادشاه) و محله میدان واقع شده است. در تقاطع خیابان شهید کریمی و سردار جنگل محله ای با بافت تاریخی قدیمی را می بینید که به محله میدان مشهور است، حمام گلشن مقابل مسجد جامع لاهیجان و بقعه چهار پادشاه قرار دارد.

تاریخچه‌ی حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن

در آن زمان که استفاده از حمام‌های داخل خانه در شمال کشور به ندرت معمول بوده و فقط شاهزادگان و امرا و حاکمان صاحب منزلی بودند که دارای حمام بود لذا بنا بر ضرورت گرمابه گلشن لاهیجان در سطح وسیع و با عظمت و زیبایی خاصی ساخته شد.

درواقع به استناد اطلاعاتی که موجود و در دسترس است، حمام گلشن لاهیجان در سال ۱۲۳۹ به دستور حاکم لاهیجان و در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. بخشی از این حمام در پروژه طرح توسعه خیابان حافظ تخریب می‌شود. ولی نابودی اصلی آن به خاطر زلزله سال ۱۳۶۹ بود که بخشی از طاق ها و ستون های سنگی حاشیه خیابانش فرو می‌ریزد. در همان ایام پروژه مرمت حمام شروع می‌شود ولی در سال ۱۳۷۰ این پروژه نیمه کاره رها می‌شود.

معماری حمام گلشن لاهیجان چگونه است؟

حمام گلشن لاهیجان

طبق روال ایام گذشته، طراحی حمام‌های عمومی به شکل خاصی انجام می‌شده و بیشتر آن‌ها دارای ۲ بخش هستند. بخش بزرگ تر و نزدیک به ورودی‌های حمام برای استفاده عموم و بخش اندرونی و کوچک تر آن برای استفاده افراد ثروتمند و قدرتمند به کار می‌رفته است.

البته معماری داخلی حمام گلشن در طی پروژه طرح توسعه دستخوش تغییراتی شد و نظافتخانه حمام به سربینه تبدیل گشت. به همین خاطر این حمام متشکل از ۳ سربینه، میاندر و گرمخانه بوده و از این نظر با دیگر حمام‌های تاریخی متفاوت است. جالب است بدانید که قبل از تخریب، مساحت این حمام به ۸۰۰ متر می‌رسید ولی حالا تنها حدود ۶۴۵ متر از آن باقی مانده و بقیه تخریب شده است.

در حمام گلشن لاهیجان چه چیزهایی می‌بینیم؟

حمام گلشن

با دیدن حال و روز دیوارهای بیرونی حمام گلشن از دیدن آن منصرف نشوید. این‌ها نتایج حاصل از بازسازی است!!! خودتان را برای دیدن تاثیر ناملایمات روزگار به این بنا آماده کنید.

گفته می‌شود که زیباترین بخش این حمام سربینه و گرمخانه آن است که بعد از عبور از در ورودی و قسمت رختکن به آنجا می‌رسید. سمت راست رختکن را در پیش بگیرید تا به اتاقکی در سطح پایین تر برسید، آنجا گرمخانه حمام گلشن است. این طرف رختکن به صحن حمام منتهی می شود که دارای ۱۰ ستون سنگی بزرگ است و گنبد میانی آن با ارتفاع ۸ متر بزرگ ترین گنبد حمام گلشن لاهیجان به حساب می‌آید.

در قسمت میانی گنبد حباب‌های کوچکی تعبیه شده‌اند که نور داخل حمام را تامین می‌کردند. دور تا دور صحن نیز طاق نماهایی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها فرسایش یافته‌اند. بقیه فضای صحن با گنبدهای کوچکی که ارتفاعشان به ۳.۵ متر می‌رسد، پوشیده شده است. گفتنی است که کف صحن با موزاییک مفروش شده و در انتهای آن ۲ هشتی وجود دارد که هشتی دوم به خزانه یا مخزن آب گرم منتهی می‌شود.

با وجود تخریب و آنچه ناملایمتی روزگار بر سرش آورده، هنوز جلوه ای از زیبایی های خود را حفظ کرده است. مثلا در قسمت میان‌ در حمام آثاری از آهک بری دیده می‌شود.

هزینه و ساعات بازدید از حمام گلشن

قسمت‌های از این حمام، تنها برای آقایان، از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب قابل بازدید است و نیازی هم به پرداخت هزینه ندارد.

از حمام گلشن لاهیجان به چه جاهایی دسترسی داریم؟

باغ ملی لاهیجان

بعد از بازدید از این حمام تاریخی می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی لاهیجان نزدیک به آن هم سری بزنید. از جمله جاهای نزدیک به حمام گلشن می‌توان به مسجد جامع لاهیجان در فاصله ۳۰ متری، بقعه چهار پادشاه در ۵۰ متری، باغ ملی لاهیجان در ۷۰۰ متری، دریاچه لاهیجان در ۱.۵کیلومتری و موزه چای ایران در ۱.۸ کیلومتری حمام اشاره کرد.

رستوران‌های نزدیک به حمام گلشن

رستوران های اطراف حمام گلشن

اگر در هنگام بازدید از حمام گلشن، گرسنه‌تان شد می‌توانید به رستوران ادیبهشت (۵۰۰ متر)، باغ رستوران لورکا (۵۰۰ متر)، چلو کبابی گیلان (۶۵۰ متر)، رستوران گیلوا (۶۵۰ متر) و ساندویچ کبیر (۷۰۰ متر) که از بهترین رستوران های لاهیجان هستند بروید و غذاهای خوشمزه گیلانی را نوش جان کنید.

اقامت در نزدیکی حمام گلشن لاهیجان

هتل های لاهیجان

اگر می‌خواهید در طول سفرتان در نزدیکی حمام گلشن لاهیجان اقامت داشته باشید، هتل آرش (۵۰۰ متر)، خانه معلم لاهیجان (۶۵۰ متر)، هتل مرکزی لاهیجان (۱ کیلومتر)، هتل جهانگردی (۱.۳ کیلومتر)، هتل ابریشم (۲ کیلومتر) نزدیک ترین هتل‌های لاهیجان به حمام گلشن هستند.

ویلا لاهیجان

علاوه بر این اگر علاقه‌ای به اقامت در هتل ندارید می‌توانید سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان بزنید. بعد از مشاهده اطلاعات کامل و تصاویر مربوط به هر اقامتگاه، گزینه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

حمام گلشن، بازمانده‌ی روزگار بی مهری!

مسئولین شهر لاهیجان، در سال‌های گذشته همواره در صدد مرمت این بنای تاریخی و ارزشمند بوده‌اند، اما متاسفانه عدم توجه و همکاری لازم از سوی مسئولین و مردم باعث شد‌ که این اثر تاریخی هر روز بیشتر از گذشته فرسوده و تخریب شود. به طوری که امروزه تنها بخشی از آن باقی مانده است. اما همان بخش باقی مانده هم ارزش دیدن دارد و حیف است اگر به لاهیجان سفر کردید بازدید از این حمام تاریخی را از دست بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *