جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار

چابهار، زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای معتدلش را اول با اسمش به گوش شما می‌رساند. به محض اینکه پا در این شهر رویایی بگذارید، جان و دلتان مهمان طبیعت کم نظیر، تجربه‌های خاص و جاهای دیدنی چابهار می‌شود. سفر به شهر چابهار در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان می‌تواند فراموش‌ نشدنی‌ ترین خاطرات را برای شما رقم بزند. جاهای دیدنی چابهار را می‌توان از مناطق متفاوت و خاص در ایران و جهان دانست. کوه‌هایی مریخی،‌ تالاب صورتی و چشمه‌ای که از دل آن گِل می‌جوشد را در چابهار می‌توان دید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ زیباترین جاهای دیدنی و گردشگری چابهار را به شما معرفی می کنیم تا در هنگام سفر به این شهر چهار فصل برای گشت و گذار به مشکلی بر نخورید.

نقشه گردشگری چابهار

نقشه گردشگری چابهار

عکسهای جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار

همچنین ببینید: اجاره ویلا و سوئیت در چابهار

دیدنی های چابهار

آرامگاه سید غلام رسول

آرامگاه سید غلام رسول

آرامگاه سید محمد، مشهور به سید غلام رسول، از زیارتگاه‌های مسلمانان هند و مردم منطقه بوده است و قدمت این آرامگاه به سال ۴۵۶ هجری قمری باز می‌گردد. این مقبره در بدو ورود به شهر چابهار نمایان است و به‌ واسطه معماری‌اش، برای غالب گردشگران جذابیت دارد.

بنای آرامگاه سید غلام رسول که از جاهای دیدنی چابهار است، از معماری هندی تاثیر پذیرفته است و شاخصه‌های معماری هند را به‌ طور واضح می‌توان در آن رویت کرد. به احتمال بسیار مسلمانان هند به ‌دلیل توجه به صاحب مقبره، این تغییرات را در دوره‌های بعد از ساخت روی آن صورت داده‌اند.

پلان معماری بنای آرامگاه سید غلام رسول به ‌شکل بناهای دوره سلجوقی است. برخی بر این اعتقاد هستند که بنا مربوط به دوره تیموری است و شاخصه‌های معماری این دوره نیز در بنا دیده می‌شود. احتمال می‌رود بنا در دوره‌های بعد تکمیل شده باشد و شاخصه‌هایی از معماری تیموری هند در آن به کار رفته باشد. طرح و نقش‌های روی بنا نیز از اصالت خاصی برخوردار هستند و مشابه در بناهای دیگر مربوط به عصر صفویه نیز دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت بنا به احتمال بسیار، آرامگاه در عصر سلجوقی ساخته و تزیینات آن در دوره‌های بعدی تکمیل شده است.

آدرس: چابهار، بلوار شهید ریگی، بعد از میدان شیلات

ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

تلگرافخانه چابهار

نام تلگرافخانه چابهار که اسم دیگر آن تلگرافخانه انگلیسی‌ها است در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و از جمله مکان‌های دیدنی این شهر بشمار می‌رود. قدمت ساختمان این تلگرافخانه به دوره قاجار باز می‌گردد که در ابتدا با هدف گسترش روابط تجاری منطقه در دو طبقه احداث شد.

بعدها از این بنا که به عنوان قدیمی ترین تلگرافخانه در کل ایران شناخته می‌شود به عنوان ساختمان اداره پست استفاده شد و در حال حاضر به عنوان بنایی تاریخی جهت بازدید گردشگران در نظر گرفته شده‌است. آجر، سنگ، سفال و الوار چوبی از جمله مصالح بکار رفته در ساخت این بنا هستند. سایبان‌ها و رواق‌های سرتاسری بنا نیز از جمله زیبایی‌های ظاهری آن بشمار می‌روند.

آدرس: چابهار، نبش خیابان مولوی

قدمگاه خضر نبی

قدمگاه خضر نبی

یکی از اماکن زیارتی و دیدنی چابهار قدمگاه خضر نبی است که در محله سپوزه قرار دارد و یکی از زیارتگاه‌های مطرح در میان اقوام بلوچ به شمار می‌رود. این زیارتگاه که متعلق به شخصیتی به نام خواجه خضر است که از راهنمایان محلی لنج‌های صیادی بوده ‌است، اما جالب است که بدانید هیچ مقبره‌ای از او در این مکان وجود ندارد. این مسئله از این باور اهالی نشات گرفته ‌است که این شخصیت بزرگوار فوت نشده ‌است و همچنان در نظر آنان زنده است. یکی از رسم‌های همیشگی که هر آخر هفته در قدمگاه انجام می‌شود روشن کردن شمع‌های حاجتی توسط مردم منطقه در این مکان است.

آدرس: چابهار، منطقه سپوزه

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار که با نام موزه چابهار نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و اکنون در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به‌ جا مانده، دایر است. برخی از بخش‌های موزه شامل دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر، بخش مردم‌ شناسی و کتابخانه است. علاوه بر این‌ها، در موزه می‌توان تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، پرندگان آبزی و کنار ‌آبزی خلیج فارس و دریای عمان و تابلوهایی از دیگر جانوران آبزی منطقه را مشاهده کرد.

آدرس: چابهار، خیابان دریا، ساختمان فرمانداری

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس، از جمله مساجد تاریخی ایران است که به سبب قدمت و زیبایی هنر و معماری، اهمیت فراوانی دارد. این مسجد زیبا و دیدنی در روستای تاریخی تیس بنا شده و قدمت آن به دوره صدر اسلام باز می‌گردد. برخی بر این باورند که مسجد جامع تیس، دومین مسجد در ایران پس از اسلام است.

سبک معماری این مسجد، شبیه به مساجد هند و پاکستان است و زیبایی خیره‌ کننده آن، می‌تواند ساعت‌ها شما را به تماشا وا دارد. مسجد جامع تیس دارای یک مناره است و به همین سبب با نام مسجد تک مناره‌ای هم شناخته می‌شود.

رنگ‌های سبز و قرمز به کار رفته در گنبدها و مناره و شیشه ‌کاری‌های منظم و نامنظم درب‌ها با رنگ‌های متنوع، زیبایی این مسجد تاریخی و ارزشمند را چندین برابر کرده است.

آدرس: چابهار، تیس

قلعه تیس (قلعه پرتغالی ها)

قلعه پرتغالی ها

اگر به فهرست جاهای دیدنی چابهار نگاهی بیندازیم متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از آن‌ها در روستای خوش‌ منظر و باستانی تیس قرار دارند. یکی از این دیدنی ها نیز قلعه پرتغالی‌ها است که به آن قلعه تیس هم گفته می‌شود و در فاصله پنج کیلومتری از شمال غرب چابهار قرار دارد. این قلعه در واقع یک دژ باستانی با قدمت دو هزار ساله است که بر روی تپه‌های روستا قرار گرفته‌است.

برای ساخت این دژ از مصالح آجر، سنگ و گچ استفاده شده ‌است. قلعه یک در ورودی دارد که به فضاهای هشتی شکل متصل می‌شود که مانند اتاقک‌های کوچکی هستند و احتمالا در زمان‌های قدیم حکم محل اسکان نگهبانان را داشته‌اند. گفتنی است دو منار آجری بر بالای قلعه قرار دارد که شکل و شمایل آن‌ها به صورت کامل نمایان نیست، اما طبق نظر کارسناسان این مناره‌ها به احتمال زیاد متعلق به دوران سلجوقی است. درواقع بخش اعظم این قلعه تاریخی تخریب شده‌است و در حال حاضر به شدت به مرمت و بازسازی نیاز دارد.

آدرس: چابهار، روستای تیس

پلاژ ساحلی تیس

ساحل تیس

پلاژ ساحلی تیس ازجاهای دیدنی چابهار است و در محدوده ساحل تیس قرار دارد. عمق دریا در محدوده این پلاژ به دلیل شیب کم و ملایم ساحل، تا صدها متر پس از ساحل یکسان و کمتر از یک و نیم متر است. در این پلاژ امکانات رفاهی نظیر آلاچیق، دوش، اغذیه‌فروشی و رستوران و امکانات تفریحی مانند قایق‌‌های تفریحی، جت‌اسکی، شاتل، استخر بادی و سرسره آبی فراهم شده است.

آدرس: چابهار، ۵ کیلومتری جاده چابهار-کنارک، بعد از جاده تیس

غارهای سه گانه تیس

غارهای سه گانه تیس

مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در روستای باستانی تیس در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار، از دیگر جاهای دیدنی چابهار است. در صورتی که علاقه به تاریخ دارید حتما از این جاذبه چشمگیر این شهر تاریخی دیدن کنید. به خصوص برای بازدید کنندگانی که علاقه خاصی به آیین‌های قومی و تشریفات باستانی دارند؛ چراکه به گفته بومیان آنجا این غارها پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده و نامگذاری آن نیز کاملا نشان دهنده این مطلب است. در زبان بلوچی بان به معنی مرد خداپرست و مسیتی به معنی پرستشگاه است.

آدرس: چابهار، روستای تیس

گورستان جن تیس

گورستان جن

گورستان جن از ترسناک‌ ترین جاهای دیدنی چابهار است. گورستان روستای تیس به قبرستان اجنه یا جن سنط به زبان محلی معروف شده است ولی جالب است که مردگان مردم روستا نیز در آنجا به خاک سپرده می شوند. شاید علت این نامگذاری برهوتی است که قبرستان در آن قرار گرفته است. گورستان اجنه متشکل از سنگ قبرهایی بسیار بزرگ و بدون نام و نشان است که به باورهای عامه برای متعلق بودن آن‌ها به موجودات ماورای طبیعی پر و بال می دهد. صخره مانندی در آنجا قرار دارد که قبرها کنار هم بر روی آن ساخته شده اند. آدمیزاد معمولا برای دفن کردن امواتش سنگ را نمی‌تراشد! آن هم تراشیدن صخره ای به این بزرگی که با امکانات امروزی نیز تراشیدن آن‌ها آسان نیست. همین شواهد گمانه زنی های زیادی را درباره قبرستان به وجود آورده است.

آدرس: چابهار، ۳۰۰ متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ ها

قلعه پیروزگت

قلعه پیروزگت

قلعه پیروز گت نیز در شمار مکان‌های دیدنی چابهار است که در روستای باستانی تیس و با فاصله پنج کیلومتری از چابهار قرار گرفته‌است. این قلعه که در میانه دره‌ای به نام دره تیس قرار گرفته است متعلق به دو دوره تاریخی اشکانیان و ساسانیان است. دیوارهای قلعه عمدتا از ساروچ و تخته سنگ‌های آهکی درست شده‌اند و قطر آن‌ها حدود ۴ متر است و تا ارتفاع ۱۲ متری خود بالا رفته‌اند. متاسفانه بیشتر قسمت‌های قلعه به حالت مخروبه است با این حال دو اتاق نسبتا کوچک که احتمالا به منظور دیدبانی از آن‌ها استفاده می‌شده‌ است به همراه بخش‌هایی از دیوارهای قلعه و سکوهای سنگی همچنان پا بر جا هستند.

آدرس: چابهار، روستای تیس

ساحل صخره ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)

ساحل صخره ای

ساحل صخره‌ای چابهار به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می‌شود. این ساحل را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست و در برابر این حجم از شگفتی انگشت به دهان ماند. ساحلی صخره‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. نزدیکی ساحل دریا بزرگ با دریای عمان، باعث شده تا آب با دیواره صخره‌ها برخورد کند و موج فشان‌های بی‌نظیری به وجود آورد. تصویری که اگر فقط یکبار آن را ببینید، هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود. صدای برخورد آب با صخره‌ها، آبی نقره‌گون دریا و آرامش بی مثال آن، حرکت خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک و… همه باعث شده‌اند که این ساحل زیبا، جزو برجسته ‌ترین جاهای دیدنی چابهار باشد.

آدرس: جاده چابهار_رمین، امتداد خیابان کارگر

تالاب لیپار (تالاب صورتی چابهار)

تالاب لیپار

شهر چابهار شگفتی‌های طبیعی بیشماری را در خود جای داده ‌است که یکی از منحصر به فردترین آن‌ها تالاب لیپار نام دارد و در فاصله ۱۵ کیلومتری ناحیه شرق این شهرستان قرار گرفته ‌است. این تالاب با دارا بودن آب‌هایی که رنگ آن‌ها صورتی است شکل متمایزی به خود گرفته ‌است و در میان برخی گردشگران به تالاب صورتی مشهور شده‌است. وجود آب‌های کرانه دریای مکران سبب ایجاد پوشش گیاهی متنوع و کم ‌نظیر در این منطقه شده ‌است و ۴۶ گونه جلبک دریایی خاص و درختان بلوط از جمله برجسته ترین بخش‌های این پوشش گیاهی متنوع هستند.

علاوه بر آن این تالاب زیستگاه جانوری کمیابی است که ۳۰ گونه مختلف از پلانکتون‌های جانوری و حدود ۸۵ نوع ماهی گوناگون در آن حیات دارند. گفتنی است یک مجتمع رفاهی در حوالی این منطقه قرار گرفته است که به موجب آن تفریح و طبیعت گردی در این منطقه برای گردشگران آسان شده ‌است.

آدرس: ۱۵ کیلومتری چابهار، جاده چابهار_گواتر

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار را نه طبیعت سرسبز و نه قله‌های برفی‌ دیدنی کرده‌اند، بلکه تنها به ‌سبب شکل ویژه‌‌شان متمایز شده‌اند. به جرات می‌توان گفت کوه‌های مریخی چابهار یکی از مواهب طبیعی منحصر به ‌فرد ایران است و مشابه آن را در کمتر جایی از دنیا می‌توان پیدا کرد، مگر در سیاره‌ای دیگر همچون مریخ!

کوه‌های مریخی چابهار که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شهرت دارد، از جاهای دیدنی چابهاراست و بخشی از طبیعت زیبای این شهر محسوب می‌شود. متاسفانه این جاذبه طبیعی چندان مورد توجه واقع نشده و تاکنون اقدام مهمی برای ثبت این اثر طبیعی به ‌عنوان یک ژئوپارک ملی در سطح جهان صورت نگرفته است.

در فاصله‌ ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از چابهار می‌توان کوه‌های مریخی را پیدا کرد که تا کیلومترها امتداد دارند. در میان این کوه‌ها دریاچه‌ای منحصربه‌فرد به رنگ صورتی وجود دارد که لیپار نامیده می‌شود. ترکیب این کوه‌ها با دریاچه‌ لیپار چشم‌اندازی را پدید آورده است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم‌ پوشی کرد. هر ساله همایشی به‌عنوان مریخ نوردی در چابهار برگزار می‌شود که طی آن علاقمندان می‌توانند پیاده مسیری مشخص از ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری را طی کنند و از تماشای مناظر بی‌بدیل منطقه لذت ببرند.

کوه‌های مینیاتوری ادامه‌ رشته کوه‌های زاگرس هستند که تا پاکستان ادامه دارند. ارتفاع این کوه‌ها متغییر است و از پنج متر تا بیش از صد متر در میان آن‌ها پیدا می‌شود. این کوه‌ها به‌سبب وضعیت خود، در دسته‌ مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌گیرند. ویژگی مشترک این مناطق عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی است.

عمر این کوه‌ها را بالغ بر پنج میلیون سال برآورد کرده‌اند. نکته‌ جالب پیدا شدن انواع فسیل ماهی و آبزی در این کوه‌ها است که ثابت می‌کند کوه‌های مینیاتوری در گذشته زیر آب قرار داشته‌اند. همچنین از آنجا که کوه‌ها در نزدیکی دریا قرار دارند، نمی‌توان اثر جزر و مد را روی آن‌ها نادیده گرفت.

آدرس: ۵۰ کیلومتری چابهار، جاده چابهار_گواتر

جنگل حرا، زیباترین جاهای دیدنی چابهار

جنگل حرا

یکی دیگر از دیدنی های چابهار جنگل‌های شناور روی آب حرا است که در مرز ایران و پاکستان و نزدیکی خلیج گواتر دیده می‌شود. این جنگل‌ها که در حاشیه دریا دیده‌ می‌شوند هنگام جزر زیر آب فرو می‌روند و در هنگام مد بار دیگر نمایان می‌شوند و منظره‌ بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. به غیر از درختان و طبیعت حرا حیوانات دریایی چون دلفین، فلامینگو و مرغ‌های ماهی ‌خوار دیده می‌شود.

آدرس: چابهار، روستای تیس

اسکله رمین

اسکله رمین

اسکله‌ رمین از جاهای دیدنی چابهار و یکی از سه اسکله‌ معروف صیادی این شهر است که در روستای رمین قرار دارد. در این اسکله فرصت گشت‌ و گذار در ساحل و خرید ماهی تازه از ماهی‌ فروشان را خواهید داشت. منظره حرکت و پهلوگیری انواع لنج‌های صیادی و تخلیه ماهیان صید شده نیز از جاذبه‌های تماشایی برای گردشگران هستند. ساحل روستای رمین نیز مقصدی ایده آل برای موج ‌سواری به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر، چند رویداد موج ‌سواری مهم در این منطقه برگزار شده است.

روزانه ده‌ها کشتی در اسکله صیادی رﻣﻴﻦ چابهار لنگر می‌اندازند و از آنجا که بسیاری از آن‌ها به تجارت می‌پردازند، اسکله رمین از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. برخی از کشتی‌ها نیز تفریحی هستند و تعدادی برای صید ماهی و میگو استفاده می‌شوند. در کنار اسکله، سوله بزرگی وجود دارد که محل تخلیه، وزن ‌کشی و بارگیری ماهی‌های صید شده است.

آدرس: ۱۰ کیلومتری شرق چابهار، روستای رمین

اسکله کنارک

اسکله کنارک

اسکله کنارک در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب چابهار قرار دارد و مکانی برای پهلوگیری لنج‌ها و قایق‌های صید ماهی است. همچنین از این اسکله می‌توان سواحل بندر کنارک را به همراه پرندگان زیبای دریایی تماشا کرد. چشم ‌انداز صیادان و پهلوگیری قایق‌هایشان نیز از دیگر جاذبه‌های اسکله کنارک هستند که آن را به یکی از جاهای دیدنی چابهار تبدیل کرده‌اند.

آدرس: ۵۵ کیلومتری غرب چابهار

درخت مکرزن

درخت مکرزن

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ چابهار درخت مکرزن در شهرهای چابهار و نیک شهر است. درختی تنومند، قدیمی و شگفت ‌انگیز که با نام‌های دیگری مانند انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود.

اصل این گیاه مربوط به هند شرقی است و از شگفتی‌های آن داشتن برگ‌های بسیار پهن و شاخه‌هایی رو به پایین است که در میان شن‌ها ریشه می‌دواند. این درختان قدمتی بالای صد سال دارند و اغلب در نزدیکی زیارتگاه‌‌ها جای گرفته‌اند.

آدرس: چابهار

سواحل مکران

سواحل مکران

ساحل مکران که در کناره دریای عمان قرار دارد و از پربازدیدترین مناطق ساحلی در شهر چابهار است. از آنجا که این ساحل به اقیانوس پهناوری راه دارد امید است که در آینده‌ای نزدیک نقش دروازه ورودی برای گردشگران خارجی از طریق دریا را ایفا کند. قدم زدن در ساحل ماسه‌ای و تماشای طلوع و غروب خورشید از روی صخره‌های غول پیکر ساحلی بسیار لذتبخش است. گذشته از این‌ها، در این ساحل می‌توان از انجام تفریحات آبی نظیر شنا نیز لذت برد. لازم به یادآوری است که به دلیل آنکه هنوز هم این ساحل از جمله سواحل کمتر شناخته شده در میان گردشگران داخلی است، حالت بکر دارد و امکانات رفاهی با فاصله‌ای تقریبا طولانی از آن قرار گرفته است، از این رو توصیه می‌شود قبل از رفتن به این ساحل حتما لوازم ضروری را پیش بینی کنید و با خود به همراه داشته باشید.

آدرس: چابهار، سواحل مکران

کوه های گل افشان چابهار

کوه های گل افشان

یکی از دیدنی‌های حیرت ‌انگیز شهرستان چابهار، کوه‌های گل‌ افشان آن است که مهم ‌ترین آن‌ها در نقطه‌ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل‌ افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر و قطر قاعده کمی بیش از ۱۰۰ متر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد.

بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد، تقریبا راحت است. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است. در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود. در کنار این کوه، دو کوه کم‌ ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد زمانی آن‌ها نیز گل ‌افشان بوده‌اند.

آدرس: چابهار، ۸۰ کیلومتری کنارک، روستای تنگ

خلیج گواتر

خلیج گواتر

آیا تجربه ایستادن در نقطه صفر مرزی را دارید؟ جایی که تنها خشکی و آبی دریا نیستند که توسط خط ساحلی از هم جدا شوند. یک خط مرزی نامرئی هم وجود دارد که خاک دو کشور را از هم جدا می کند. هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید، در آرامشی باور نکردنی خاک پاکستان هم در میدان دیدتان است.

خلیج گواتر، خلیج نسبتن کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه دریای عمان است که به لحاظ جغرافیایی جنوب شرقی ترین نقطه ایران به حساب می آید. در این منطقه عبور و مرور ساکنان محلی به پاکستان و بالعکس وجود دارد و با قایق نیم ساعت تا پاکستان راه است. لذا با توجه به موقعیت سیاسی_جغرافیایی خاص منطقه برای کمپینگ و رفت و آمد در محدوده ساحلی نیاز به هماهنگی حضوری با ماموران گارد ساحلی است.

آدرس: چابهار، گواتر

منطقه حفاظت شده گاندو

گاندو

در نزدیکی چابهار و در باهوکلات، زیستگاه گاندوهاست. شهر پر جاذبه چابهار با وجود این همه عجایب طبیعی و باستانی در محدوده خود، شاید فقط بازمانده ای زنده از نسل دایناسورها را کم داشته که به لطف تمساح گاندو از آن هم بی نصیب نمانده! زیستگاه گاندو این تمساح پوزه کوتاه رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان چابهار است. گاندو تنها تمساح بومی ایران است که در این منطقه حفاظت شده که به نام خود اوست زندگی می کند. در این منطقه برکه هایی وجود دارد که هرکدام توسط یک یا چند تمساح اشغال شده و با توجه به موقعیت هر یک، اسم خاصی دارد. اگر عاشق حیات وحش یا از طرفداران پر و پا قرص راز بقا هستید از دیدن گاندو غفلت نکنید.

آدرس: چابهار، باهوکلات، منطقه حفاظت شده گاندو

روستای درک

روستای درک

اگر اهل روستاگردی و کشف مکان‌های جذاب و شگفت ‌انگیز هستید، حتما به روستای درک در چابهار سفر کنید. این روستا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی چابهار است که زیبایی فوق ‌العاده‌اش، چشمتان را خیره می‌کند. روستای دیدنی درک در زرآباد چابهار قرار گرفته که تصویری رویایی و باورنکردی را پیش رویتان به نمایش می‌گذارد. در این روستا ساحل صخره‌ای، ساحل ماسه‌ای، ساحل شنی و ساحل مرجانی در فاصله‌های کوتاهی از هم قرار دارند که تماشای آن‌ها بی‌نظیر است‌. در روستای دیدنی و بکر درک، می‌توانید مجموعه‌ای از درختان گرمسیری، نخل، ذرت و بوته‌های هندوانه، درختان موز و… را ببینید. یکی از شگفتی‌های روستای درک، وجود چاه‌هایی با آب شیرین و زلال، آن هم در مجاورت دریاست!

طبیعت درک بی‌اندازه زیباست و وجود تپه‌های ماسه‌ای، ساحل مرجانی، کوه، جنگل و دریا در کنار هم، منظره غروب طلایی خورشید و دیگر شگفتی‌های این روستا، آن را زیباتر کرده است. می‌توان گفت روستای درک، از جمله جاهای دیدنی چابهار است که باید پیش از مرگ آن را دید!

آدرس: چابهار، شهر کنارک، بخش زرآباد، دهستان زرآباد شرقی

روستای شیرگواز

روستای شیرگواز

یکی از دیدنی‌های اطراف چابهار که در باهوکلات است می‌توان به روستای شیرگواز اشاره کرد که طبیعت بی‌نظیر و زیستگاه‌های فراوان آن برای حیوانات، مشهور است. نام این روستا را از دو حیوان وحشی، یعنی شیر و گراز گرفته‌اند. طبیعت روستا و رودی که از میان آن می‌گذرد، فضا را برای کشاورزی، باغداری و دامداری فراهم کرده. محصولات فراوانی در شیرگواز کشت می‌شود که از آن جمله می‌توان به موز، انبه، پاپایا و دیگر میوه‌های خوش طعم استوایی اشاره کرد. اگر قهوه دوست دارید، باید بدانید که یکی از مرغوب ‌ترین انواع قهوه‌ها در روستای دیدنی شیرگواز کشت می‌شود.

اگر به روستای شیرگواز سفر کنید، شانس دیدن حیواناتی همچون گرگ، کفتار، تمساح (گاندو) و کله بز، سنجاب بلوچی (سنجاب راه راه)، طاووس، کبک و قرقاول را دارید.

آدرس: چابهار، باهوکلات، روستای شیرگواز

فواره بلوچستان

فواره بلوچستان

شگفتی‌های طبیعی در شهر چابهار کم نیستند و هر کدام از آن‌ها زیباتر و دیدنی‌تر از دیگری است. یکی از تماشایی‌ترین این پدیده‌های طبیعی فواره بلوچستان چابهار است که در خط ساحلی چابهار قابل مشاهده‌است. این پدیده طبیعی که بر اثر فشار آب و خروج آن از داخل زمین به سمت بالا به وجود می‌آید بیشتر در ساحل دریا بزرگ اتفاق می‌افتد. در این ساحل موج‌های پر شتاب دریا در برخورد با موج شکن‌های ساحل فواره‌ای پر آب بوجود می‌آورند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. ارتفاع این فواره‌ها گاه تا ۱۰ متر هم می‌رسد. گفتنی است بر اثر فرود آمدن این موج فشان‌ها بر روی سنگ‌ها و صخره‌های سواحل خزه‌های کوچکی بر روی آن‌ها تشکیل می‌شود که به فرش خزه شهرت پیدا کرده‌اند.

جاهای دیدنی بریس چابهار

ساحل بریس

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است و در مجاورت با دریای عمان قرار دارد. این ساحل بندر صیادان محلی هم محسوب می‌شود. با ارتفاع ده متر از سطح دریا، محل صید انواع ماهی و شاه‌ میگو است و برای لنگر انداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای بسیار مناسبی است. بریس آخرین بندر چابهار است که در نقطه صفر مرزی دریایی قرار گرفته. اگر روزی در سفرنامه چابهار خود قصد رفتن به ساحل بریس را داشتید‌، در زمان حضور در این ساحل، نهایت دقت را داشته باشید. صخره‌های مرتفع مرجانی آن،‌ ایمنی کامل را ندارد و ممکن است خطرآفرین باشند. سعی کنید تا بیشترین حد ممکن از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها دوری کنید.

آدرس: چابهار، ۶۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار

خلیج پزم

خلیج پزم

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار، خلیج پزم است که در ۱۰کیلومتری غرب خلیج چابهار قرار گرفته و از مناظر دیدنی و باشکوهی برخوردار است. این خلیج شباهت زیادی به خلیج چابهار دارد، ولی گستره‌ آن نصف خلیج زیبای چابهار است. وجود ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای، سنگ‌های پوشیده‌ شده از صدف و خرچنگ‌های گوناگون، و همچنین قایق‌ها و لنج‌های صید ماهی که لنگر گرفته‌اند، از ویژگی‌های اصلی این خلیج چشم‌ نواز هستند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که هنگام بازدید از این منطقه باید انجام دهید، دیدن پرندگان و گوش سپردن به آوای گوش ‌نواز آن‌ها است.

باغ گیاه شناسی چابهار

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی چابهار از باغ‌های زیبایی است که در لیست جاهای دیدنی چابهار قرار دارد. این باغ که در روستای تیس چابهار قرار دارد با نام باغ گیاه شناسی تیس هم شناخته می‌شود. باغ تیس حدود ۴۰۰۰ گونه متفاوت از گیاهان بومی و غیربومی را در خود پرورش می‌دهد که در بین این گیاهان، گیاهان نادر و کمیابی که در معرض خطر نابودی کامل قرار دارند هم دیده می‌شود.

آدرس: چابهار، پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس، جاده تیس

ساحل شبتاب چابهار

ساحل شبتاب

با فرارسیدن شب های بلند زمستان و پاییز حال و هوای سواحل چابهار نیز تغییر می کند. اگر با غروب خورشید خود را به سواحل زیبای آن برسانید گاه بر روی امواج دریا شاهد حضور دانه های آبی رنگی خواهید بود که به هم فشرده شده اند و گویا در حال موج سواری هستند. تلالو نور آبی رنگ در دل سیاهی شب و زمانی که با صدای امواج آمیخته میشود بسیار حیرت انگیز است. کمی که صبر کنید دانه های آبی رنگ که درست به سان جواهر میدرخشند خود را به ساحل رسانده و گاه بر روی خاک نرم ساحل باقی می مانند. این پدیده شگفت انگیز اکنون در بین مردم با نام ساحلی شناخته می شود که شب تاب است و خیلی ها را شیفته و مفتون خود کرده است.

نام علمی شب تاب های دریایی فیتوپلانکتون هاست کافی است در برخی شب های ماه‌های پاییز و زمستان به سواحل چابهار رفته و در تاریکی شب همان موقع که یکی دو ساعتی از تاریکی آسمان می گذرد، در کنار ساحل ماند و دید که شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند و می روند. تعدادی زیادی از آن‌ها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آن‌ها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا کرد.

از سال‌ها پیش این موجودات ریز برای چابهاری ها شناخته شده بودند آن‌ها به شنا در آب دریا می‌رفتند و با تنی آبی و درخشان به ساحل برمی گشتند چون روی تن آن‌ها فیتوپلانکتون های زیادی چسبیده بود و آنها را در شب درخشان می کرد. موجودات ریزی که به سختی قابل دیدن و جدا کردن هستند درست مانند نقطه های آبی.

جاهای دیدنی چابهار در پاییز و زمستان

تالاب لیپار یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی چابهار در پاییز و زمستان است؛ چراکه در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر فرآیند رد تاید یا کشند قرمز در این تالاب اتفاق می‌افتد.

جاهای دیدنی چابهار در شب

سواحل چابهار یکی از دیدنی ترین جاذبه های چابهار هستند که دیدنشان و قدم زدن در آن ها در شب های خنک چابهار حال و هوای دیگری دارد.

 

 

۴.۴/۵ - (۱۳ امتیاز)
2 نظر برای "جاهای دیدنی چابهار" ارسال شده.
  1. ناشناس گفت:

    خدایی اینجا دست سعودی بود یا سنگاپور الان چابهار قطب تورستی جهان بود فقط ساخت و ساز شهر موازی وغیره میخاد

  2. رضاتونی گفت:

    عالی شرح دادید و حتما آذرماه خواهم آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *