روستای تیس چابهار کجاست؟

روستای تیس چابهار

در میان همه جاذبه های دیدنی چابهار شاید روستای تیس چابهار یکی از ناشناخته ترین دیدنی های این شهر باشد. روستایی که زمانی از مهم ترین بنادر هخامنیشان بوده است. بندر تیس با همه جاذبه های دیدنی و طبیعی اش یکی از بهترین مکان هایی است که می توانیم در سفرمان به چابهار سری هم به آن بزنیم.

روستای تیس در چابهار، روستایی ۲۵۰۰ ساله که زمانی تحت سلطه پرتغالی ها بوده و اما حالا تبدیل به یکی از جذاب ترین دیدنی های چابهار تبدیل شده است.

اگر کنجکاو هستید تا درباره تاریخچه تیس و دیدنی های آن بیشتر بدانین در این مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

روستای تیس کجاست؟

روستای تیس چابهار

روستای تیس یکی از روستاهای دیدنی چابهار است که در قسمت شمال غربی شهر چابهار قرار گرفته و چند کیلومتری با شهر فاصله دارد. بندر تیس یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران به حساب می آید و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد.

روستای تیس در زمان هخامنشیان از پررونق ترین بنادر ایرانی بوده که اسم قدیمی آن “تیز” می باشد. البته درباره معنی تیس و علت نامگذاری این روستا به تیس اطلاعاتی در دسترس وجود ندارد. روستای تیس در چابهار در گذشته به عنوان شاهراهی برای مبادله کالا بوده و از آسیای شرقی و هند کالاهای لوکسی را به این روستا می آوردند و این کالاها را از آنجا به آسیای میانه، قفقاز و مناطق مختلف خاورمیانه ارسال می کردند.

حتی اسم این روستای تیس (تیز) در شاهنامه فردوسی هم آمده که خود به خوبی نشان از اهمیت بالای این بندر در ایام گذشته دارد.

چو آگاه شد اشکش آمد براه | ابا لشکری ساخته پیش شاه

همه تیز و مکران بیاراستند | ز هر جای رامشگران خواستند

فاصله تیس تا چابهار حدود ۱۳ کیلومتر فاصله دارد و اگر بخواهید با خودرو از چابهار به روستا تیس چابهار بروید کمتر از ۲۰ دقیقه راه در پیش خواهید داشت.

نقشه روستای تیس چابهار

دیدنی های روستای تیس چابهار

جاذبه های گردشگری تیس چابهار به قدری جذاب هستند که همه مسافرانی که به چابهار سفر کرده اند را قانع می کند تا سری هم به این روستا بزنند و از دیدنی های بندر تیس لذت ببرند. از دیدنی های طبیعی بگیر تا آثار تاریخی که از ایران باستان به جا مانده و هر یک روایت گر داستان های متنوع و جذابی هستند.

  • دریای تیس چابهار

دریا از دیدنی های تیس چابهار

در اینکه ساحل و دریا مهم ترین دیدنی های هر شهر ساحلی هستند شکی نیست. ساحل دریای تیس چابهار هم به قدری جذاب و دلرباست که دل کندن از آن کار بسیار سختی است. قدم گذاشتن روی شن های داغ این ساحل و تماشای دریای آبی پر از حس های خوبی است که حسابی سفرتان به روستای تیس چابهار را خاطره انگیز خواهد کرد.

اما چیز دیگری که دریای تیس چابهار را بین مسافران محبوب و خاص کرده است عمق کم این دریاست که امکان آب تنی و شنا کردن را می دهد. پلاژ ساحلی تیس تا صدها متر دور از ساحل عمقی کمتر از ۱.۵ متر دارد و شیب ملایمش آن را به بهترین گزینه در میان ساحل های چابهار برای آب تنی تبدیل کرده است. در پلاژ ساحلی روستای تیس چابهار امکانات و خدمات رفاهی مثل آلاچیق، دوش، رستوران و قایق های تفریحی وجود دارد که مسافران تجربه خوبی را در این ساحل تجربه کنند.

  • قبرستان جن در روستای تیس چابهار

گورستان جن از دیدنی های روستای تیس

اگر اهل هیجان و ماجراجویی هستید قبرستان روستای تیس از آن دسته از دیدنی های رازآلود و خوفناک تیس است که بازدید از آن می تواند حسابی آدرنالین خونتان را بالا ببرد. قبرستان تاریخی که محلی ها روایت های عجیب و ترسناکی درباره آن می گویند و اعتقاد دارند که این قبرستان محل دفن اجنه است!

اما چه چیز عجیبی در این گورستان وجود دارد که باعث شده تا چنین باوری بین مردم روستای تیس به وجود آید؟! قبرهایی با ابعاد فوق العاده عجیب و بزرگ در این گورستان وجود دارد که شاید اندازه بزرگ این قبرها یکی از بزرگ ترین دلایلی است که باعث ایجاد چنین باوری بین مردم شده است. اما عجایب این گورستان تنها به اندازه بزرگ قبرها ختم نمی شود.

این قبرها در میان سنگ های سفت و سخت صخره ای بزرگ کنده شده است. سنگ هایی که شاید کندن آن ها با استفاده از ابزارهای امروزی هم چندان کار آسانی نباشد چه برسد به زمانی که هیچ یک از این ابزارها وجود نداشته است. همین موارد باعث شده تا مردم این روستا این قبرها را به ماجراهای ماوراءالطبیعه ربط بدهند.

همچنین مردم این روستا بر این باور هستند که هنگام شب اجنه بر سر قبرها می آیند و می توان صدای عزاداری و گریه و زاری آن ها را از دور شنید. به همین خاطر هیچ یک از محلی ها بعد از غروب آفتاب حتی به قبرستان جن روستای تیس نزدیک هم نمی شوند. چون اگر به این قبرستان بروند توسط اجنه نفرین می شوند و طی چند روز به بدترین شکل ممکن می میرند!!

  • قلعه پرتغالی های تیس چابهار

قلعه پرتغالی ها در تیس چابهار

حدود ۴ قرن از زمانی که پرتغالی ها به تعدادی از شهرهای جنوبی ایران سلطه پیدا کرده بودن گذشته است. اما هنوز هم یادگاری هایی از آن زمان به جا مانده که یادآور استعمار پرتغالی هاست. قلعه پرتغالی های تیس یکی از همین آثار به جا مانده از آن دوران است که تبدیل به یکی از معروف ترین دیدنی های روستای تیس چابهار شده است. این قلعه پرتغالی ها بنایی است که در بالایی تپه ای بلند ساخته شده و از آن جا چشم انداز زیبای از روستای تیس و دریای عمان به چشم می خورد. قلعه ای با ابعاد ۵۴ در ۲۶ متر که در حیاطی قرار گرفته و زمانی محل زندگی پرتغالی ها بوده است.

این قلعه دارای چندین برج دیدبانی بوده تا از آن جا بتوانند به خوبی به اطراف خود نظارت داشته باشند و بتواند در مقابل حملات احتمالی ایرانی ها از خود محافظت کنند. این قلعه تاریخی که بنایی شبیه به دوران سلوجی دارد حالا در مرز فروپاشی قرار گرفته و باید بیشتر از این ها به آن توجه شود.  با این حال هنوز هم این قلعه از دیدنی های جذاب روستای تیس چابهار به حساب می آید.

  • غارهای سه گانه بان مسیتی

غارهای سه گانه بان مسیتی در تیس

از دیگر دیدنی های محبوب روستای تیس چابهار غارهای بان مسیتی است. غارهایی که در دامنه کوه شهبازند قرار گرفته است. غارهای بان مسیتی از ۳ غار تشکیل شده که یکی از غارها به صورت طبیعی وجود داشته و دو غار به صورت دستکند بوده اند. آنطور که تاریخ شناسان می گویند این غارها محلی برای پرستش، ذبح کردن قربانیان و محلی برای دفن مردگان بوده است. در غار اول مقبره ای مکعبی وجود دارد که روی آن خطوط و علامت هایی وجود دارد که بی شباهت به خطوط هندی و گچراتی نیست.

در گذشته درون این غارها مراسم مربوط به دفن مردگان برگذار می شده که از عجایب این غارهاست. این غار دارای گوال هایی دریایی بوده و ارتباط مستقیمی بین غار و دریا وجود داشته است. از آنجایی که مردم این روستا روزی خود را از آب دریا بدست می آورند خود را مدیون مادر خود یعنی دریا می داسنتند. به همین خاطر بعد از مرگ جسد مرگان از طریق این گودال ها به دریا انداخته می شد تا خوراک ماهی ها و پرندگان دریایی شوند. این غار در فاصله ۵ کیلومتری از روستای تیس چابهار قرار گرفته است.

  • سدهای تیس یادگاری نابود شده

سدهای تیس یکی دیگر از دیدنی های روستای تاریخی تیس چابهار است که متاسفانه دیگری اثری از آن ها وجود ندارد. سدهایی که زمان ساخت آن ها به دوران هخامنشیان برمیگشته است. از این سدها برای ذخیره آب باران در فصل های پاییز و زمستان استفاده می شده در تابستان های گرم و بی بارش جنوب بدون آب شرب نمانند.

متاسفانه این مواد تنها اطلاعاتی است که از این سدها به جا مانده و دیگر هیچ اثری از آن ها در تیس دیده نمی شود و تنها می توان به اطلاعات افراد بومی منطقه درباره این سدها اتکا کرد.

  • مسجد جامع تیس چابهار

مسجد جامع تیس از جاذبه های گردشگری تیس چابهار

مسجد جامع تیس یکی از جذاب ترین دیدنی های روستای تیس چابهار است. مسجدی که یادگاری از دوران صدر اسلام است. طبق نظریه موریخ و تاریخ شناسان مسجد جامع تیس دومین مسجد ساخته شده در ایران است. البته که این مسجد از همان ابتدا به این شکل نبوده و طی سال ها به این ظاهر تغییر پیدا کرده است.

ظاهر این مسجد کمترین شباهت را به دیگر مسجدهایی که در شهرهای دیگر ایران می بینیم دارد و بیشتر شبیه به مساجد پاکستان و هند است. مسجد جامع تیس مثل دیگر مساجد سنی ها دارای یک مناره است و بین مردم محلی به مسجد تک مناره نیز معروف است. درب های این بنا شیشه های رنگی تزئین شده و مناره و گنبد هم با رنگ های سبز و قرمز به زیبایی تزئین شده اند.

  • قلعه پیروز گت

قلعه پیروز از جاهای دیدنی در روستای تیس

قلعه پیروز گت بنایی به جا مانده از اشکانیان و ساسانیان می باشد که بر روی تپه ای بلند قرار گرفته و از دیگر جاذبه های تاریخی روستای تیس چابهار می باشد.. در ضلع شمالی این قلعه دو اتاق ۶ متری وجود دارد که بلندترین قسمت این بنا بوده و از آن جا می توان به خوبی به اطراف اشراف داشت. قسمت های شرقی و غربی این قلعه هم سکوهای سنگی بزرگ و تراشیده شده ای به چشم می خورد که احتمالا به منظور اجتماع و یا عبادت اهل قلعه ساخته شده است.

در اطراف قلعه هم بناهایی مخروبه ای پیدا شده که می توان حدس زد محل زندگی خانواده ماموران این قلعه بوده است. نکته جالبی که راجع به قلعه پیروز گت وجود دارد این است که این بنا از سنگ های غیرآهکی ساخته شده و از نقطه دیگری به این قلعه آورده شده است. زیرا تپه ای که قلعه روی آن ساخته شده از جنس آهک است.

راه های دسترسی به روستای تیس چابهار

راه دسترسی به تیس چابهار

برای سفر به این روستای دیدنی می بایست ابتدا خود را به چابهار برسانید. از چابهار تا روستای تیس فاصله زیادی وجود ندارد و می توانید به راحتی به تیس دسترسی داشته باشید. فاصله چابهار تا تهران از طریق خودرو و یا اتوبوس های بین شهری ۱۸۱۰ کیلومتر است و بیش از ۱۹ ساعت در راه خواهید بود. برای سفر با قطار هم می بایست بلیط قطاری با بندرعباس بگیرید و از آنجا به چابهار سفر کنید زیرا شهر چابهار هنوز دارای ایستگاه قطار نیست!

راحت ترین و سریع ترین گزینه هم سفر با هواپیماست که از مبدا تهران تا چابهار کمی بیشتر از ۲ ساعت طول می کشد. حالا که به چابهار رسیده اید دسترسی به روستای تیس چابهار مثل آب خوردن است و تنها مسیری ۱۰ کیلومتری در پیش خواهید داشت.

اقامت در روستای تیس 

اقامت در چابهار

جاذبه های گردشگری تیس چابهار به قدری جذاب هستند که خیلی از مسافرین در سفر به این روستا دوست دارند تا چند شبی را مهمان این روستای تاریخی باشند. اما برای اقامت در روستای تیس گزینه های زیادی در دسترس نیست و تنها یک اقامتگاه بوم گردی در تیس برای اقامت مسافرین وجود دارد.

پس بهتر است تا اقامت در چابهار را انتخاب کنید. با اینکار نه تنها گزینه های اقامتی متنوعی برای انتخاب خواهید داشت بلکه با خودرو می توانید تنها در کمتر از ۲۰ دقیقه خود را به روستای تیس چابهار برسانید. لیدوما دارای اقامتگاه های متنوعی برای اجاره سوئیت در چابهار می باشد و می توانید به راحتی اقامتگاه خود را به صورت آنلاین از لیدوما رزرو کنید.

تیس، سفر به روستایی ۲۵۰۰ ساله

روستای تیس چابهار و دیدنی هایش کمتر برای ایرانی ها شناخته شده و سفر به آن درست مانند سفر به یک دنیای ناشناخته است. سفری به بندر مهم هخامنشیان در ایران باستان و تماشای جاذبه های تاریخی اش، سفر به بکرترین و آرام ترین ساحل و تجربیات متفاوت و جذاب همه با سفر به بندر تیس معنا پیدا می کنند. سفر به این روستای کوچک اما دیدنی در اطراف چابهار تجربه خاطره انگیز و متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *