بهترین زمان سفر به بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس

بندرعباس هم مانند کیش و قشم یکی از مقاصد مهم برای سفرهای جنوبی است. اما یکی از چیزهایی که قبل از هر سفری باید بدانیم زمان مناسب برای سفر است. بهترین زمان سفر به بندرعباس از جنبه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شاید شما هم بخواهید بدانید که بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر آب‌ و‌ هوا یا هزینه یا شرکت در رویدادهای مختلف چه زمانی است یا اینکه چه زمانی این شهر کاملا خلوت است. برای دانستن این موارد تا پایان این مقاله از مجله لیدوما با ما همراه باشد.

بهترین زمان به بندرعباس از نظر آب و هوا

بهترین زمان سفر به بندرعباس

رطوبت و گرما در این شهر، همیشگی است. فقط در برخی از فصول سال کمتر و در برخی، بیشتر است. به گونه ای که متوسط دمای این شهر در گرم ترین روزهای سال به ۴۰ درجه هم می رسد. از اویل تیر تا اوایل مرداد، این شهر دارای بیشترین دما و گرما می باشد.

سردترین زمان بندرعباس، از اوایل دی تا اوایل بهمن است. در این بازه زمانی، متوسط دمای این شهر ۱۸ درجه سانتیگراد است. یعنی حداقل دمای آن، ۱۳ درجه و حداکثر دما، ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد.

با توجه به این موارد، بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر آب و هوایی از اوایل آذر ماه تا فروردین می باشد. حداقل دما در این فصول، ۱۸ و حداکثر دما، ۲۸ درجه می باشد.

سفر به بندرعباس در بهار

با توجه به ویژگی هایی از آب و هوای بندرعباس در اختیار شما قرار دادیم، باید بگوییم که این شهر در فصل بهار از آب و هوای خنکی برخوردار است، اما این خنکی آن چنان پایدار نیست!

سفر به بندرعباس در تابستان

بندرعباس در فصل تابستان به طور وحشتناکی گرمای شدید را با خود به همراه دارد و مطمعنن اگر این فصل را برای سفر انتخاب کنید، روزهای طاقت فرسایی را در این فصل تجربه خواهید نمود، به نحوی که حتی ماندن در فضاهای سرپوشیده هم غیرقابل تحمل می شود. از طرف دیگر سفر به بندرعباس در تابستان احتمال گرما زدگی خیلی زیادی را به همراه دارد.

سفر به بندرعباس در پاییز

فصل پاییز در بندرعباس بسیار دیدنی و لذت بخش می شود، خنکی که از دریا می رسد و آواز پرندگان در کنار ساحل روزهای بی نظیری را برای تان رقم می زند. مهم تر اینکه با شروع مهر ماه فصل برداشت خرمای این شهر فرا می رسد و می توانید بهترین خرماهای ایران را در این شهر میل کنید. خرماهای بندرعباس آنقدر خوشمزه و پر طرفدار است که به جرعت می توان گفت بسیاری از گردشگران به خاطر خرمای تازه و فصل برداشت آن در پاییز به این شهر سفر می کنند.

به طور کلی در فصل پاییز نه از گرمای سوزان تابستان خبری است و نه از سرمای زمستان بنابراین هنگام مسافرت به این شهر در پاییز نیازی به پوشیدن لباس گرم نیست؛ چراکه آب و هوا کاملا متعادل است. اگر قصد سفر به بندرعباس را در فصل پاییز دارید بهتر است از قبل برای اجاره ویلا و سوئیت در بندرعباس اقدام کنید.

سفر به بندرعباس در زمستان

همان طور که گفته شد شهر بندرعباس را دریا محصور کرده است با توجه به این ویژگی می توان گفت در فصل زمستان با آب و هوایی خنک رو به رو خواهید بود و دیگر از گرمای بی سابقه فصل های دیگر خبری نیست.

در این فصل بندرعباس با بارندگی های پراکنده روبرو خواهد شد که همین شرایط آب و هوایی سبب می شود که فصل زمستان بهترین زمان سفر به بندرعباس باشد. در این فصل می توانید به شهرستان های مجاور هم سری بزنید و از جاذبه های آن ها دیدن کنید. مثلا می توانید با اجاره سوئیت در میناب از تالاب حله دیدن کنید.

شلوغ ترین و خلوت ترین زمان سفر به بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس

یکی از عواملی که برای بسیاری از گردشگران در شهر های مقصد می‌تواند آزاردهنده باشد، شلوغ بودن و ترافیک انسانی، در شهری که به آن سفر کرده‌اند. این موضوع برای بسیاری از مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است مخصوصا گردشگرانی که می‌خواهند از جاذبه های طبیعی و بکر بندرعباس بازدید کنند و زمان خود را در آرامی شهر و به دور از شلوغی و هیاهو سپری کنند.

برای دور ماندن از حجم زیاد مسافران در شهر و آلودگی های صوتی و تصویری ایجاد شده توسط بقیه مسافران، بهتر است زمان هایی را برای سفر به بندرعباس در نظر بگیرید تا آمار سفر به این شهر به شدت پایین باشد. بنابراین اگر گرما و شرجی بودن هوا شمارا اذیت نمی‌کند بهترین زمان سفر به بندرعباس برای شما ایام غیر تعطیل در فصل بهار و تابستان است.

بهترین زمان سفر به بندرعباس برای شرکت در رویدادها

بهترین زمان سفر به بندرعباس

در بندرعباس هرساله مراسمات و جشن های زیادی برگزار می شود که سه مورد از آن ها جشنواره و رویداد معروف و پرطرفداری هستند. البته بهتر است بدانید که تاریخ برگزاری هر کدام از این جشنواره ها متفاوت است و برای هر کدام باید زمان خاصی در سال را به بندرعباس سفر کنید. البته این را هم بدانید که شرکت در این مراسم ها و به طور کل مراسمات هر شهر و فرهنگی خالی از لطف نیست و تجربیات بسیار زیادی برای انسان به ارمغان می‌آورد.

جشنواره مجسمه های شنی

این جشنواره از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا به حال ادامه دارد و یکی از جاذبه های ساحلی بندرعباس به شمار می‌رود. هر سال در مهر ماه گردشگران و اهالی بندرعباس در بوستان ساحلی غدیر دور هم جمع می‌شوند و طی چند روز متوالی انواع مجسمه‌های شنی در طرح‌ها و ابعاد گوناگون به نمایش در می‌آید.

جشنواره جهله نگاری

جشنواره جهله‌نگاری یکی دیگر از جشنواره‌های جالب بندرعباس است که در اواخر اسفند و ایام نوروز در بوستان ساحلی سورو برگزار می‌شود. جهله نام کوزه‌های سفالی سنتی بندرعباس است. هر سال در اواخر اسفند و اوایل فروردین هنرمندان و علاقمندان به طراحی و نقاشی در بوستان ساحلی سورو دور هم جمع می‌شوند و به نگارگری روی جهله‌ها می‌پردازند.

جشنواره خرید بندرعباس

این رویداد با شروع زمستان و از اوایل دی ماه با ورود گردشگران به این شهر آغاز می‌شود. در جشنواره خرید برنامه‌های متعددی برای جذب گردشگران در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به تخفیف‌های ویژه مراکز خرید و هتل‌ها، جنگ‌های شبانه، قرعه‌کشی و اهدای جوایز، مسابقات مجسمه‌های شنی، تورهای شهری و نمایشگاه غذا، لباس و موسیقی محلی اشاره کرد. در این جشنواره شما می توانید سوغات بندرعباس را به راحتی و با بهترین قیمت خریداری کنید.

جشنواره خلیج فارس

جشنواره خلیج‌‌ فارس یکی دیگر از جشنواره‌های جذاب بندرعباس بوده که هر سال در دهم اردیبهشت مصادف با روز ملی خلیج‌ فارس برگزار می‌شود و جشنواره موسیقی مرزداران خلیج فارس یکی از برنامه‌های اصلی این جشنواره است که در آن گروه‌های موسیقی استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان در بوستان غدیر، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندرعباس، به اجرای موسیقی محلی استان خود می‌‌پردازند.

جشنواره اقوام ایرانی و خلیج فارس

جشنواره اقوام ایرانی و خلیج‌فارس یکی دیگر از رویدادهای قابل‌‌توجه بندرعباس است که از بیستم تا پایان دی در بوستان دولت ‌آباد می‌شود و از میان برنامه‌های آن می‌توان به اجرای موسیقی و آیین‌های اقوام مختلف، نمایش و فروش صنایع‌دستی اقوام مختلف و همچنین برنامه‌های خاصی مثل برپایی سیاه چادر اشاره کرد.

مراسم علم شویی

توصیه می‌کنیم اگر به آیین‌های سنتی عزاداری محرم علاقه‌مند هستید، در محرم نیز به بندرعباس سفر کنید. یکی از مراسم آئینی‌ها مردم بندرعباس در ماه محرم، مراسم علم‌شویی است که قدمتی در حدود دویست یا سیصد سال دارد و  هر سال در دوم محرم برگزار می‌شود. در این مراسم ۱۲ چوب صندل که به آن‌ها علم گفته می‌شود، با آب دریا شسته و پس از آن معطر می‌شوند و پس از نماز مغرب طی مراسمی با عنوان آماده‌سازی علم‌ها، با پارچه پوشانیده و برای عزاداری‌ها آماده می‌شوند.

مراسم سنگ زنی بندرعباس

مراسم سنگ‌ زنی یا چک چکو یکی دیگر از مراسم آئینی شهر بندرعباس در محرم است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و در سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید. در این مراسم عزاداری، تعدادی از افراد در مقابل هم قرار می گیرد و در حالی حرکات ریتمیک و خاصی را انجام می‌دهند، دو تکه چوب را با ریتم خاصی به یکدیگر می‌زنند.

سینه زنی سنتی بندرعباس

مراسم سینه‌زنی سنتی بندرعباس یکی دیگر از مراسمی است که نباید آن را از دست بدهید. در این مراسم عده‌ای دور مداح حلقه می‌زنند و پس از اینکه دستشان را روی کمر یکدیگر قرار می‌دهند، می‌چرخند و با انجام حرکات خاص با ریتم خاص سینه می‌زنند.

مراسم علم گردانی بندرعباس

مراسم علم‌ گردانی میناب با قدمتی ۴۰۰ ساله نیز مراسمی است که هر سال در پنجم محرم در شهر میناب در ۱۰۸ کیلومتری شرق بندرعباس باشکوه و جلال خاصی برگزار می‌شوند. در این مراسم که همراه با مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی سنتی استان هرمزگان برگزار می‌شود، علم‌هایی که به نام حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار نام‌گذاری شده‌اند، در سطح شهر حرکت داده می‌شوند و در نهایت به حسینیه لب رودخانه‌ای واقع در بلوار ساحلی انتقال داده می‌شوند و پس از اذان مغرب مراسم عزاداری باشکوهی در این حسینیه برگزار می‌شود. فاصله زمانی بندرعباس و میناب یک ساعت و ۳۰ دقیقه است.

بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر هزینه

بهترین زمان سفر به بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر هزینه را نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد. بلکه با بررسی چند عامل تاثیر گذار در هزینه سفر می‌توان به طور تقریبی پیش بینی کرد در چه زمان‌هایی می‌توانید سفر ارزان به بندرعباس را تجربه کنید. همانطور که می‌دانید هزینه سفر شامل موارد متعددی است و در بخش تعیین بهترین زمان برای سفر به بندرعباس دو مقوله هزینه رفت و آمد و اقامت اهمیت بیشتری پیدا می کنند که خود این موارد نیز در طول سال نوسان زیادی دارند.

به طور کلی هر زمان که تقاضا برای سفر به بندرعباس بیشتر شود هزینه رفت و آمد و همچنین هزینه اقامت در هتل های بندرعباس نیز افزایش می‌یابد. در مورد بندرعباس فصل پاییز، زمستان و تعطیلات عید میزان سفر به آن بیشتر است پس هزینه سفر به بندرعباس در این فصول افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر هزینه سفر برایتان در تعیین بهترین زمان سفر تاثیر گذار است بهتر است از رفتن به بندرعباس در این زمان ها خودداری کنید، اما از آنجایی که تحمل گرمای تابستان برای مسافران اذیت کننده است می توانید در همان فصول پرتردد با انتخاب هوشمندانه در مورد زمان سفر تا حدود زیادی هم هزینه سفر را کاهش دهید هم از هوای مطلوب بندرعباس بهره مند شوید.

ایام غیر تعطیل و روزهای اواسط هفته را برای سفر به بندرعباس انتخاب کنید. زیرا در این ایام و روزها نسبت به ایام تعطیلات و اواخر هفته، قیمت بلیط و هزینه رزرو هتل در بندرعباس و همینطور اجاره ویلا و سوئیت در بندرعباس تا حدودی کاهش پیدا می‌کنند. علاوه بر این در ایام پرتردد سال خرید بلیط هواپیما را به روزهای آخر موکول نکنید. تنها با رعایت همین چند نکته می توانید در ایام پرگردشگر سال که اغلب مسافران هزینه زیادی برای بلیط هواپیما پرداخت می کنند، ارزان تر سفر کنید. همچنین برای اینکه سفر راحت تری داشته باشید نیز می‌توانید از راهنمای سفر به بندرعباس کمک بگیرید.

بهترین زمان سفر به بندرعباس برای خرید

بندرعباس هم مانند دیگر جزایر جنوب کشور برای خرید و گشت و گذار در بازار ها مکان مناسبی است . یکی از زمان های مناسب برای خرید در بندر عباس هنگام برگزاری جشنواره خرید است.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *