معروف‌ترین و بهترین بازارها و مراکز خرید همدان

معروف‌ترین-و-بهترین-بازارها-و-مراکز-خرید-همدان

شهر همدان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که سالانه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار تاریخی آن، به این شهر سفر می‌کنند. این شهر بر اساس مصوبه‌ای که در سال ۱۳۸۵ شمسی به تصویب رسید، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نام گرفت و به عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران شناخته شد. وجود آثار تاریخی متعدد باقی‌مانده از دوره‌های مختلف تاریخی، تنها جاذبه گردشگری این شهر نبوده و  بازارها و مراکز خرید همدان، یکی دیگر از مکان‌های بسیار پرطرفدار همدان است. برای آشنایی بیشتر با بازارها و مراکز خرید همدان و همچنین ویژگی‌های آن‌ها در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

بهترین بازارها و مراکز خرید همدان

همدان یکی از شهرهایی است که در دوره‌های مختلف تاریخی، ساکنان زیادی داشته و به همین دلیل نیز بازارهای سنتی بسیار زیبایی در این شهر وجود دارد. تا چندین سال پیش، بازارها و مراکز خرید همدان یکی از مهم‌ترین مراکزی بودند که مردم همدان می‌توانستند از آن‌ها خرید کنند؛ اما طی چند دهه اخیر، بازارها و مراکز خرید مدرنی در همدان ساخته و افتتاح شده است. در ادامه این مطلب از وبسایت لیدوماتریپ، بازارها و مراکز خرید همدان را معرفی کرده و ویژگی هر یک از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

بازار سنتی و تاریخی همدان

بازار-سنتی-و-تاریخی-همدان

بازار بزرگ و سنتی همدان یکی از بازارهای تاریخی ایران است که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این بازار، دالان‌ها و پیچ‌وخم‌های بسیار زیادی دارد و به همین دلیل نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. بازار تاریخی و سنتی همدان، شامل ۳۰ راسته می‌شود و در هریک از این راسته‌ها، محصولات و کالاهای مختلفی به فروش می‌رسد. هریک از راسته‌های این بازار بسته به اینکه چه محصولی در آن به فروش می‌رسد، نام‌گذاری شده‌اند. البته لازم به ذکر است، برخی از راسته بازارها نیز نام خود را از افراد معروف و یا صاحبان راسته‌ها برگرفته‌اند. این بازار تاریخی کاملا مسقف نبوده و تنها برخی قسمت‌های آن سرپوشیده است. بازار مسجد جامع، بازار قصاب‌ها، قنادها، نخود بریزها، کفش‌دوزها، حلاج‌خانه و سمسارخانه از جمله مکان‌های مسقف بازار سنتی همدان هستند.

یکی از نکاتی که باعث شده، این بازار جذابیت خاصی برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد، وجود ۲۶ کاروانسرا در داخل بازار است که هریک از آن‌ها در مکان‌های خاصی از بازار قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که کاروانسراهای موجود در بازار سنتی همدان برای مسافران و یا تُجاری ساخته شده بود که در جاده ابریشم رفت‌وآمد می‌کردند.

محصولات و کالاهای مختلفی در این بازار از جمله آجیل، شیرینی، خشکبار، طلا و زیورآلات و ظروف مسی به‌فروش می‌رسد. اگر مسافر همدان هستید و بازدید از بازارها و مراکز خرید همدان را در برنامه سفر خود دارید، لذت گشت‌وگذار در این بازار قدیمی را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

بازار کفاشخانه؛ یکی از بازارها و مراکز خرید همدان

بازار-کفاشخانه؛-یکی-از-بازارها-و-مراکز-خرید-همدان

یکی از راسته‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در بازار سنتی همدان، راسته معروف به بازار کفاشخانه است. در گذشته دو راسته کفاشخانه بزرگ و کفاشخانه کوچک در بازار سنتی همدان وجود داشت. کفاشخانه بزرگ مخصوص دوخت و دوز و ساخت کفش بود و کفاشخانه کوچک نیز مخصوص فروش کفش‌های دوخته شده بود. با گذشت زمان و از رونق افتادن تولید کفش، کفاشخانه بزرگ از رونق افتاده و هر دو این راسته بازارها به خرید و فروش کفش اختصاص یافت. بازار کفاشخانه امروزه یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و فروش کفش، در شهر همدان است.

بازار میدان؛ بزرگ‌ترین میدان همدان

بازار-میدان؛-بزرگ‌ترین-میدان-همدان

یکی دیگر از بازارها و مراکز خرید همدان، بازار میدان همدان است. در گذشته، این میدان، میدان شاه نام داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام آن به میدان امام خمینی تغییر یافت. مردم محلی همدان نیز به این مکان، بازار میدان می‌گویند. می‌توان گفت، تمام خیابان‌های شهر همدان به این میدان ختم می‌شوند و این میدان در مرکز شهر همدان قرار گرفته است.

انواع بازارهای لباس، بازار مرغ و گوشت و بازار تره‌بار در این میدان وجود دارند و در ساعات مختلف شبانه‌روز مغازه‌های آن باز بوده و تردد در این میدان وجود دارد. هم اکنون این میدان سنگ‌فرش شده و تردد هرگونه وسیله نقلیه‌ای در آن ممنوع است.

بازار پیاده راه ابوعلی سینا؛ پیاده راهی مملو از مغازه

بازار-پیاده-راه-ابوعلی-سینا؛-پیاده-راهی-مملو-از-مغازه

این پیاده راه تا چند سال پیش به صورت خیابان بود و همدانی‌ها به آن بوعلی پایین می‌گفتند. با تبدیل شدن این خیابان به پیاده‌راه، این منطقه، مملو از بازارها و مراکز خرید شده و به یکی مهم‌ترین بازارها و مراکز خرید همدان تبدیل شد. وجود مغازه‌ها و پاساژهای خریدی که اجناس و کالاهای فراوانی مانند انواع لباس مردانه، زنانه و بچگانه، کیف، کفش، عینک و سایر محصولات می‌فروشند، باعث شده تا این پیاده‌راه به یکی از مراکز اصلی شهر برای خرید تبدیل شود. نکته جالبی که در مورد این پیاده‌راه وجود دارد این است که، در هنگام شب و پس از بسته شدن مغازه‌ها و پاساژهای خرید در این محل، دستفروش‌ها بساط خود را پهن کرده و تا پاسی از شب به فروش اجناس می‌پردازند.

پاساژ شهرآرا همدان؛ مدرن‌ترین پاساژ همدان

پاساژ-شهرآرا-همدان؛-مدرن‌ترین-پاساژ-همدان

این پاساژ یکی از مدرن‌ترین پاساژهای همدان بوده و در چهار طبقه بنا شده است. انواع لباس مجلسی زنانه، کیف و کفش از جمله اجناس مهمی هستند که در این مرکز خرید به ‌فروش می‌رسند. این پاساژ ۴ طبقه یکی از بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین بازارها و مراکز خرید همدان می‌باشد و برای هر طبقه آسانسور، پله برقی و پله اضطراری تعبیه شده است. وجود یک رستوران و کافی‌شاپ به نام بام سبز و همچنین وجود شهر بازی در طبقه آخر این مرکز خرید باعث شده تا این مرکز خرید یکی از جذاب‌ترین بازارهای همدان باشد.

پاساژ مهستان همدان

پاساژ-مهستان-همدان

این پاساژ هم در قسمتی از پیاده راه بوعلی قرار گرفته است و در سه طبقه بنا شده است. اغلب مغازه‌های این مرکز خرید، لباس زنانه و عینک‌فروشی است. این پاساژ نیز دارای پله‌برقی است و گشت‌وگذار در آن خالی از لطف نخواهد بود.

پاساژ پایتخت همدان

پاساژ-پایتخت-همدان

این بازار و مرکز خرید نیز در پیاده راه بوعلی همدان قرار دارد و به نسبت سایر پاساژها، تازه‌ساخت‌تر است. بازار پایتخت در ۴ طبقه بنا شده که یکی از طبقات آن در طبقه منفی یک و زیرزمین قرار دارد. وجود پله‌برقی و آسانسور در این مرکز خرید باعث شده تا این مرکز خرید یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید بین همدانی‌ها باشد. انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، ادکلن و عینک از جمله کالاهای اصلی این بازار است.

بازار وحدت همدان؛ بازار لوازم مردانه

بازار-وحدت-همدان؛-بازار-لوازم-مردانه

این بازار نیز مانند بسیاری از بازارها و مراکز خرید همدان در پیاده‌راه بوعلی همدان قرار گرفته است. این پاساژ، دو طبقه دارد که در هر دو آن، انواع پوشاک مردانه به فروش می‌رسد. البته برخی از مغازه‌های این پاساژ در طبقه آخر، لوازم و تجهیزات جانبی موبایل نیز به فروش می‌رسانند.

پاساژ الماس؛ مرکز خریدی در پیاده‌راه بوعلی

این مرکز خرید نیز در حوالی پیاده‌راه بوعلی همدان قرار گرفته و فاصله نزدیکی با آرامگاه ابوعلی سینا نیز دارد. در گذشته‌های نه‌چندان دور، این پاساژ یکی از مهم‌ترین و پرترددترین پاساژهای همدان بود؛ اما امروزه به دلیل پدیدآمدن بازارها و مراکز خرید مدرن‌تر و شیک‌تر، پاساژ الماس از رونق افتاده است. شما می‌توانید پس از بازدید از آرامگاه ابوعلی سینا، از این پاساژ و مرکز خرید نیز دیدن کنند.

سایر مراکز خرید پیاده راه بوعلی همدان

سایر-مراکز-خرید-پیاده-راه-بوعلی-همدان

همان ‌طور که گفتیم، پیاده راه بوعلی همدان یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید برای اهالی همدان و گردشگران است. علاوه بر تمامی مراکز خرید و پاساژهایی که تا به الان عنوان گردید، مراکز خرید و پاساژهای دیگری نیز در این پیاده راه وجود دارند. پاساژ چهلستون یکی از پاساژهای موجود در این پیاده راه است که به عرضه انواع کتاب و لباس عروس می‌پردازد. پاساژ مفتون نیز در پیاده راه بوعلی قرار دارد که محل عرضه و فروش انواع کنسول‌های بازی و کامپیوتری است.

برج زاگرس؛ خوش‌ساخت‌ترین برج تجاری همدان

برج-زاگرس؛-خوش‌ساخت‌ترین-برج-تجاری-همدان

این برج ۱۵ طبقه‌ای، یکی از بازارها و مراکز خرید مدرن، شیک و تازه ساخت همدان است که جلوه خاصی به شهر می‌بخشد. نورپردازی‌های زیبا و چشم‌نواز این برج سبب شده تا این برج در هنگام شب یکی از زیباترین بناهای شهر همدان باشد. ۷ طبقه از برج ۱۵ طبقه‌ای زاگرس مختص واحدهای تجاری و مغازه‌ها است. در واحدهای تجاری و مغازه‌های برج زاگرس، کالاهای مختلفی مانند کیف و کفش، انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه، عینک، ساعت و اکسسوری عرضه شده و به فروش می‌رسد. وجود چندین کافه و رستوران در طبقات آخر واحدهای تجاری این برج نیز یکی از ویژگی‌های بسیار جالبی است که باعث شده تا بسیاری از همدانیان و مسافران این شهر، بازدید و گشت‌وگذار در این برج را در برنامه سفر خود قرار دهند. کیفیت غذاها و مواد غذایی سرو شده در این کافه و رستوران‌ها بسیار بالا بوده و طرفداران زیادی دارد. این برج که یکی از بازارها و مراکز خرید همدان است، در میدان جهاد همدان قرار دارد.

برج پاستور همدان

برج-پاستور-همدان

یکی از محبوب‌ترین بازارها و مراکز خرید همدان، برج پاستور است که در خیابان پاستور قرار واقع می‌باشد. این خیابان قبلا دوطرفه بود؛ اما بعدها به دلیل باریک بودن این خیابان و برای جلوگیری از ترافیک‌های شدید، خیابان پاستور یک طرفه شد. خیابان یک طرفه پاستور یکی از خیابان‌های معروف منتهی به آرامگاه ابوعلی سینا است که بسیاری از مسافران و گردشگران پس از بازدید از آرامگاه بوعلی سینا، به این مرکز خرید نیز سری می‌زنند. برج پاستور دارای واحدهای تجاری و اداری متعددی می‌باشد. انواع پوشاک، زیورآلات، ساعت، اکسسوری، جواهرات و عینک در این مرکز تجاری به فروش می‌رسد. یکی از ویژگی‌های بسیار جالبی که این مرکز خرید دارد و باعث شده مقصد بسیاری از گردشگران باشد، وجود رستوران بین‌المللی رائیکا در طبقه اول این مرکز خرید است.

مرکز خرید میلاد همدان

مرکز-خرید-میلاد-همدان

یکی از مدرن‌ترین و تازه ساخت‌ترین بازارها و مراکز خرید همدان، مرکز خرید میلاد همدان است که معماری مدرن و شیکی دارد. این مرکز خرید در خیابان جهاد و میدان بعثت قرار دارد. کالاهای عرضه شده در این مرکز خرید، از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و اهالی همدان و گردشگران می‌توانند هر آنچه که نیاز دارند را از این مرکز خرید تهیه کنند. یکی از ویژگی‌های بسیار جالب این مرکز خرید، وجود کافه‌هایی در هر طبقه از این مرکز خرید است که باعث شده افرادی که به این مرکز خرید مراجعه می‌کنند، برای رفع خستگی و گرسنگی خود به این کافه‌ها مراجعه کنند. این مجتمع از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب دایر بوده و مسافران و اهالی همدان می‌توانند از آن دیدن کنند.

برج و پاساژ سعیدیه همدان

برج-و-پاساژ-سعیدیه-همدان

مجتمع تجاری و اداری سعیدیه در سعیدیه پایین همدان قرار دارد و یکی از پاساژهای همدان است. سه طبقه از این برج تجاری و اداری، متعلق به واحدهای تجاری است. انواع کالاها اعم از انواع پوشاک، کیف، کفش، عینک، ساعت و زیورآلات در این بازار به فروش می‌رسد. برخی از برندها مانند چرم مشهد نیز در این مرکز خرید نمایندگی دارند. این مرکز خرید نیز، دارای آسانسور و پله‌برقی است.

برج و مرکز خرید آرین همدان

این برج تجاری و اداری نیز همانند برج تجاری و اداری سعیدیه همدان، در دو بخش تجاری و اداری بنا شده است. برج آرین در بوعلی بالا و در حوالی آرامگاه ابوعلی سینا قرار گرفته است. مسافران و گردشگران برای دیدن این مرکز خرید، می‌توانند از سمت آرامگاه بوعلی به سمت میدان دانشگاه حرکت کنند تا این برج شیشه‌ای زیبا را ببینند. با وجود اینکه این برج یکی از برج‌های قدیمی همدان است، اما توانسته همچنان یکی از جذاب‌ترین بازارها و مراکز خرید همدان باشد.

مجتمع تجاری جهان‌نما

مجتمع-تجاری-جهان‌نما

یکی از مراکز خرید شیک و لوکس همدان، مجتمع تجاری جهان‌نما است که در قسمت شمال شهر همدان قرار دارد. لباس مجلسی، سیسمونی و اسباب‌بازی از جمله کالاها و اجناس بسیار مهمی است که در این مرکز خرید به فروش می‌رسد.

دقایقی خاطره‌انگیز در بازارها و مراکز خرید همدان

دقایقی خاطره‌انگیز در بازارها و مراکز خرید همدان

علاوه بر تمامی بازارها و مراکز خرید ذکر شده، بازارها و مراکز خرید دیگری نیز در همدان وجود دارند. پاساژ صفویه که محل عرضه و فروش انواع لباس عروس و کت و شلوارهای دامادی است نیز یکی از بازارها و مراکز خرید همدان است که طرفداران زیادی در بین جوانان دارد.

پیاده راه اکباتان، یکی از پیاده راه‌های معروف همدان است که میدان امام همدان را به هگمتانه متصل می‌کند. گشت‌وگذار و بازدید از این پیاده راه نیز خالی از لطف نیست. مسافران و گردشگران می‌توانند برای خرید انواع سوغاتی‌های همدان به این پیاده راه مراجعه کنند.

اگر شما نیز قصد سفر به شهر زیبا و دیدنی همدان را دارید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در همدان، در این شهر زیبا و تاریخی اقامت داشته باشید و علاوه بر آثار تاریخی و دیدنی همدان، از بازارها و مراکز خرید همدان دیدن کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *