راهنمای سفر به کرمان

راهنمای سفر به کرمان

سفر به شهرهای تاریخی برای بسیاری از ما همیشه از اولین انتخاب­ ها بوده است. شهر زیبای کرمان که از ۵ شهر قدیمی و تاریخی ایران به حساب می­­ آید هم از جمله شهرهایی است که انتخاب خیلی از ما برای مقصد سفر است. شهری با ۶۶۰ بنای ملی ثبت شده، شهر زیره و کلمبه، شهر کویرهای وسیع با شب­های ستاره بارانش و باغ های زیبایش همگی از دلایلی است که کرمان را به مقصدی جذاب و فراموش ­نکردنی برای سفر به شهرهای جنوبی کشور بدل کرده است. در ادامه با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا راجع­ به زیر و بم برنامه سفر به کرمان و جذابیت­ های سفر به این شهر بیشتر بدانیم.

کرمان کجاست؟

راهنمای برنامه سفر به کرمان

کرمان یکی از پنج شهر قدیمی ایران به حساب می­ آید که در قسمت جنوب شرقی کشور واقع شده و در این راهنمای سفر به کرمان با آن بیشتر آشنا خواهیم شد. کلان شهری که به عنوان مرکز استان کرمان؛ پهناورترین استان ایران نیز شناخته می­ شود. شهری با آب و هوای متنوع و گوناگونی که در کمتر جایی در جهان می­ توان این تنوع را پیدا کرد. این شهر با اینکه در ناحیه ای کم آب و خشک واقع شده اما در روستاهای کوه پایه ­ای با دره ­های سرسبز و آب وهوای بی­نظیرش از جذاب­ ترین مکان ها برای سفر است.

آب و هوای کرمان

آب و هوای کرمان برای برنامه سفر به کرمان

کرمان شهری با آسمان همیشه صاف و آبی است. شهر کرمان سومین مرکز استانی است که در نقطه ­ای بلند و مرتفع واقع شده و همین باعث شده تا همیشه آسمانی صاف و پاکیزه داشته باشید. به ندرت می توان هوای آلوده و غبارآلود در کرمان دید و در هر فصلی که به آن سفر کنید از هوای سالم آن حسابی لذت خواهید برد.

با اینکه کرمان از شهرهای کویری ایران است اما قرارگیری آن در کنار کوه صاحب­ الزمان و ارتفاع بالایش باعث شده تا هوای معتدل­ تر و مطبوع­ تری نسبت به دیگر شهرهای کویری ایران داشته باشد. هوای کرمان در فصل تابستان در روزها گرم و خشک است اما شب هایی خنک دارد. زمستان هم با شب­ های سرد همراه است که با شروع روز سردی هوا کمتر می ­شود.

چگونه به کرمان سفر کنیم؟

راهنمای سفر به کرمان و راه رسیدن به آن

یکی از مهم ­ترین قسمت­ های راهنمای سفر به کرمان این است که اصلا چگونه می­ توانیم خود را به این شهر برسانیم؟ برای برنامه سفر به کرمان درست مانند دیگر شهرهای ایران سه انتخاب داریم. یا باید با هواپیما به این شهر سفر کنیم، یا سراغ سفرهای ریلی برویم و یا به سراغ آخرین گزینه یعنی سفرهای جاده­ای که اتفاقا از پرانتخاب­ ترین ها برای سفر به کرمان است برویم.

  • سفر با هواپیما به کرمان

بدون شک سفر با هواپیما از راحت­ ترین و سریع­ ترین گزینه­ هایی است که در برنامه سفر کرمان داریم. از فرودگاه بین­ المللی کرمان به صورت روزانه و منظم به سایر شهرهای ایران پرواز وجود دارد که کار شما را برای سفر به این شهر بسیار راحت کرده است. اگر بخواهید که از تهران به صورت هوایی به کرمان سفر کنید مسیری ۷۹۹ کیلومتری را در پیش خواهید داشت که حدود ۱ و نیم ساعت زمان خواهد برد.

  • سفر با قطار به کرمان

سفرهای ریلی هم به دلیل قیمت مناسب و امکان رزرو کوپه و داشتن فضایی خصوصی یکی از مناسب­ ترین انتخاب ها برای سفرهای بین شهری است. برای سفر به کرمان از مبدا استان­ های تهران، هرمزگان، خراسان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان می توانید سفر با قطار را به برنامه سفر به کرمان اضافه کنید.

  • سفرهای جاده ­ای به کرمان

برای سفرهای جاده ای هم اتوبوس و سفر با خوردو شخصی از گزینه هایی است که در راهنمای سفر به کرمان جای گرفته است. سفر با اتوبوس از کم هزینه ­ترین گزینه­ ها برای شما هستند. اما اگر دارای خودرو شخصی هستید توصیه این راهنمای سفر کرمان برای شما سفر با خودرو شخصی است.

خودرو شخصی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بدون محدودیت سفر کنید. برنامه قابل تغییری داشته باشید و بتوانید در مسیر از شهرهای مختلف هم بازدید کنید و خلاصه از بهترین انتخاب­ ها برای سفر به هر شهری سفر با خودرو شخصی است. اگر مبدا شهرتان تهران است تا رسیدن به کرمان حدود ۹۵۰ کیلومتر راه در پیش دارید و در مسیرتان می­ توانید سری هم به شهرهای قم، کاشان و یزد هم بزنید.

همچنین ببینید: اجاره سوئیت در کرمان

راهنمای سفر به جاهای دیدنی کرمان

همانطوری که گفتیم کرمان از قدیمی ترین شهرهای ایران به حساب می­ آید و بخش بزرگی از دیدنی های کرمان مربوط به همین بناهای تاریخی است که از سالیان دور به یادگار مانده و نشان از اصالت و فرهنگ غنی این کهن شهر ایران است.

البته که جاهای دیدنی کرمان تنها به این آثار تاریخی ختم نمی ­شود. لازمه داشتن یک راهنمای سفر به کرمان این است که اطلاعاتی کاملی راجع به آن شهر داشته باشید. پس شما هم برای اینکه بتوانید بیشتر با جاهای دیدنی کرمان آشنا شوید با ما همراه باشید تا در برنامه سفرتان به کرمان چیزی از قلم نیوفتد.

– باغ شازده ماهان

باغ شازده کرمان از جاهای دیدنی در کرمان

شاید بتوان باغ شازده ماهان را یکی از مهم­ ترین و جذاب­ ترین جاهای دیدنی کرمان دانست. باغی سرسبز و بزرگ که در دل طبیعت کویری کرمان قرار گرفته است. این باغ ایرانی نه فقط در ایران بلکه در جهان مشهور است و از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو می­ باشد. باغی که باید اسم آن در لیست دیدنی های کرمان و در راهنمای سفر به کرمان ثبت شود تا بازدید از آن فراموش نشود.

این باغ ۳ هکتاری یادگاری باقی مانده از دوران قاجار است که از منحصر به­ فردترین باغ­ های ایرانی به حساب می­ آید. باغی با درخت­ های بلند و سرسبز، حوضچه­ ها و فواره­ ها و عمارتی که درست در وسط این باغ ساخته شده تصویری کلی از باغ شاهزاده ماهان است. هنگام شنیدن اسم این باغ احتمالا این سوال برایتان پیش آید که شاهزاده ماهان کیست که باغی به این بزرگی به نام اوست؟ عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرمایان همان شاهزاده ماهان است که نوه دختری ناصرالدین شاه است که در زمان حکوت قاجار حاکم کرمان بوده و دستور ساخت این باغ را داده است.

اگر هنگام بازدید از این باغ کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که بعضی از قسمت­ های عمارت این باغ به اندازه دیگر قسمت­ ها دارای تزئینات و ظریف­ کاری نیست و مانند این است که نصفه کاره رها شده است! این عمارت نیمه تمام داستان جالبی دارد. اینطور گفته شده که وقتی بنّای این عمارت خبر فوت ناصرالدوله را می­ شنود به قدری خوشحال می­ شود همه چیز را به همان صورت رها کرده و می رود. اما این باغ و عمارت ناتمام هم به قدری زیباست که نمی­ توان به کرمان سفر کرد اما از آن بازدید نکرد. این باغ در دل کویر و در فاصله ۲ کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته و از کرمان باید مسیری نیم ساعته را طی کنید تا به باغ شاهزاده ماهان برسید.

همچنین ببینید: اجاره ویلا و سوئیت در ماهان

– مجموعه گنجعلی خان، سفر به بافت تاریخی کرمان

راهنمای بازدید از مجموعه گنجعلی خان در سفر به کرمان

مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان قرار گرفته است. ابن اثر تاریخی مجموعه آثار به یاد مانده از دوران شاه عباس صفوی که به دستور گنجعلی خان حاکم کرمان در دوران صفویه و در مساحتی ۱۱ هزار متر مربعی ساخته شده است. مجموعه ­ای که شاید در نگاه اول یادآور میدان نقش جهان اصفهان اما در مقیاسی کوچک­ تر باشد.

این مجموعه شامل بازار و حمام در قسمت جنوبی، مسجد در شمال­ شرقی، ضرابخانه در قسمت شمالی، مدرسه و کاروانسرا در ضلع شرقی و در روبروی کاروانسرا آب انبار این مجموعه قرار گرفته است. مجموع ه­ای که از لحاظ شهرسازی به معنای واقعی کلمه میدان بوده که عناصر شاخص شهری به تناسب در اطراف آن قرار گرفته و به یکی از مهم­ ترین دیدنی های کرمان تبدیل شده است.

– باغ فتح آباد

باغ فتح آباد از دیدنی های برنامه سفر به کرمان

باغ فتح آباد از جمله جاهای دیدنی کرمان است. باغی با وسعت ۱۳ هزار هکتار که تاریخ ساخت آن به دوران قاجار برمی­ گردد. باغ فتح آباد که به آن باغ بیگلربیگی هم گفته می شود توسط حاکم آن زمان کرمان ساخته شده است. این باغ شامل ساختمان اصلی، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل، موزه حکام، ساختمان­ های جنوبی عمارت اصلی و زمین­ هایی که برای کشت گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می­ گیرند.

عمارت بزرگ سفید رنگی که تصویر آن در حوض آب مقابل ­اش افتاده و جلوه بیشتری به این عمارت داده است. اگر در شب سری به باغ فتح آباد بزنید تصویر این بنا که با مهارت نورپردازی شده تبدیل به یکی از جذاب­ ترین قسمت­ هایی برنامه سفر به کرمان تبدیل خواهد شد. این باغ در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز شهر کرمان قرار گرفته و می­ توانید با خودرو دربست و ماشین شخصی خودتان را به این جاذبه گردشگری کرمان برسانید.

توصیه ما به شما این است که بازدید از باغ فتح آباد را به ساعت­ های پایانی روز بسپارید که جذابیت این باغ به خاطر نورپردازی­ ها چند برابر شده است.

– ارگ بم

ارگ بم از دیدنی های کرمان

بازدید از بزرگ­ ترین بنای خشتی جهان از اوجب واجبات در راهنمای سفر به کرمان است. سفر به کرمان بدون بازدید از ارگ بم کامل نمی ­شود. این بنای خشتی از آثار تاریخی است که اسم آن در میان فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. ارگ بزرگی که متاسفانه در زلزله مهیب بم در سال ۱۳۸۲ به طور جدی آسیب دید. اما باز هم شکوه خود را حفظ کرده و از مهم­ترین آثار تاریخی این شهر به حساب می آید. البته طی ۱۵ سال ارگ بم تا حد زیادی نیز مرمت شده تا همچنان به عنوان یک اثر تاریخی نه تنها در ایران بلکه در جهان بدرخشد.

– گنبد جبلیه

از جاذبه های مهم کرمان در راهنمای سفر به کرمان

گنبد جبلیه یکی دیگر از جاذبه­ های تاریخی کرمان است که در شرق شهر کرمان واقع شده است. گنبدی که با اسم­ های گنبد گبری، گنبد زیگ و گنبد گنج نیز شناخته می شود. گنبد جبلیه به عنوان تنها بنای سنگی کرمان مورد توجه گردشگران زیادی است. البته چیزی که این گنبد را خاص کرده تاریخچه نامعلومی است که این گنبد دارد. برخی آن را آتشکده و یا مقبره ­ای مربوط به دوران زرتشتیان می­ دانند اما این آتشکده هیچ شباهتی به سبک دیگر آتشکده­ ها ندارد.

بعضی­ ها هم آن را مربوط به دوران سلجوقیان می­ دانند که با توجه به شواهد کمی بعید به نظر می­ رسد. نکته جالب دیگری که راجع به این گنبد شنیده می­ شود این است که در ساخت ملات این گنبد به جای آب از شیر شتر استفاده شده و همین باعث شده تا این بنا در این حد مستحکم باشد. البته که منبعی برای ثابت کردن صحت این اطلاعات وجود ندارد. برای رسیدن به این جاذبه تاریخی کافیست تا به خیابان شهدا در شرق شهر کرمان بروید.

– یخدان مویدی

تا زمانی که خبر از اختراع برق و یخچال نبود مردم برای نگه­داری از یخ در گرمای تابستان از یخدان استفاده می­ کردند. نمونه جذابی از همین یخدان­ های قدیمی در کرمان است که از خشت و گل ساخته شده است. یخدان مویدی که بزرگ­ ترین یخدان خشتی جهان است در خیابان شهید کامیاب کرمان واقع گردیده است. این یخدان در دوران صفوی ساخته شده است.

آب قناتی که تامین کننده آب این این یخدان بوده مویدی نام داشته و همین موضوع باعث شده تا این یخدان هم به همین اسم شناخته شود. این یخدان خشتی به صورت مخروطی ساخته شده تا میزان جذب تابش آفتاب را به حداقل برساند. در اطراف مخروط هم دیوارهای بلندی با ارتفاع ۲۰ متر بنا شده تا با ایجاد سایه در اطراف یخدان دمای آن را تا جای ممکن کاهش دهند که به این دیوارها “سایه ­انداز” گفته می ­شود.

– بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان از از دیدنی های مهم سفر به کرمان

از جمله جاهای دیدنی کرمان که از آثار ثبت شده ملی هم به حساب می­ آید بازار بزرگ کرمان است که به آن “بازار وکیل” هم گفته می­ شود. بعد از بازار سرپوشیده تبریز بازار کرمان عنوان قدیمی­ ترین بازار ایران را دارد. بازاری با طول ۱.۵ کیلومتر که از میدان ارگ شروع می­ شود و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد. بازاری با درب­ه ای ورودی متعدد که دسترسی به آن را بسیار آسان کرده است.

بازدید از این بازار نه تنها به عنوان یکی از دیدنی­ های کرمان بلکه به عنوان مکان مناسبی برای خرید سوغاتی ­های مخصوص کرمان از بهترین انتخاب­ ها می ­باشد. موضوع جالبی که راجع به این بازار وجود دارد این است که مجموعه­ های متصل به بازار بزرگ کرمان شامل ۶۰ درصد از کل بناهای تاریخی و دیدنی های کرمان است! بازاری سرپوشیده که با طاق­ های منظمی تصویر زیبایی به وجود آورده است.

سازه این بنا به گونه ­ای است تا کمترین میزان نور خورشید را جذب کند تا هوایی خنک در داخل بازار در جریان باشد و از خاص­ ترین سازه­ های کرمان محسوب می شود. بازار بزرگ کرمان از بخش ­های مختلفی مثل بازار گنجعلی خان، بازار قیصریه، بازار اختیاری، بازار کفاش­ ها­، بازار مسگرها، بازار قدمگاه، بازار مظفری، بازار قلعه محمود و… تنها بخشی از این بازار بزرگ هستند.

– آتشکده کرمان

جاهای دیدنی و گردشگری کرمان

در بسیاری از شهرهای ایران آتشکده­ های مختلفی از دوران زرتشت به جا مانده که یکی از همین آتشکده­ ها که از دیدنی های کرمان است در خیابان زریسف کرمان واقع شده است. آتشکده­ ای که در میان باغی سرسبز قرار گرفته و به عنوان تنها موزه مردم شناسی جامعه زرتشتیان در جهان فعالیت دارد.

این آتشکده مربوط به دوران پهلوی است که از آجر ساخته شده و بر سر در ورودی آن سه کلمه «همت، هوخت و هورشت» نوشته شده معنای آن اندیشه، گفتار و کردار خوب است. در بخش موزه مردم شناسی اشیایی از جمله کتب تاریخی، لباس های زنانه، آتشدان و یک جلد کتاب دست­ نویس گاتاها از جمله اشیای ارزشمندی است که در این موزه نگهداری می­ شود.

– مسجد ملک

مسجد ملک و یا مسجد امام عنوان بزرگ­ ترین و قدیمی­ ترین مسجد کرمان را دارد از باقدمت ­ترین دیدنی های کرمان است. تاریخ ساخت این مسجد به دوهزار سال پیش بازمی­ گردد. مسجد ملک در کنار تعداد دیگری از جاهای دیدنی کرمان در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است.

مسجدی که بعد از این همه سال هنوز هم از آن برای اقامه نماز استفاده می­ شود. اگر قصد بازدید از این بنا را دارید می­ توانید به بخش تاریخی کرمان یعنی خیابان امام خمینی بروید و سری به این مسجد تاریخی بزنید.

– ارگ راین

ارگ راین از جاهای دیدنی راهنمای سفر به کرمان

اگر ارگ بم در بین جاهای دیدنی کرمان از موردعلاقه ­ترین دیدنی­ های شما در کرمان است بهتر است به ارگ راین هم سری بزنید. ارگ راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته اما این بنای دیدنی ارزش طی کردن مسافتی یک ساعته را دارد. ارگ راین بعد از ارگ بم بزرگ­ ترین بنای خشتی جهان محسوب می­ شود که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی­ گردد. ارگی ۴ گوش است که دورتادور آن دیوارهای مستحکمی به طول ۱۰ متر کشیده شده است.

در چهارگوشه این ارگ هم قلعه­ های دیدبانی وجود دارد. این ارگ در گذشته محل زندگی حاکم راین، نزدیکان مربوط به حاکم، کشاورزان و… بوده که در ارگ هر یک محلات مخصوص به خود را برای زندگی داشته اند.. این ارگ بر روی تپه ­ای به ارتفاع ۲۵۰۰ متری بنا شده که باعث شده تا از داخل ارگ به خوبی بتوان تا شعاع ۷ کیلومتری ارگ تسلط داشت. همچنین دورتادور ارگ راین را خندق­ ها و حصارهای دفاعی احاطه کرده تا بتوان به راحتی از از ارگ محافظت کرده و نسبت به اتفاقات کنترل کافی وجود داشته باشد.

– روستای صخره ­ای میمند، سفر به اطراف کرمان

راهنمای سفر به جاهای دیدنی کرمان

اگر در برنامه سفر به کرمان می­ خواهید تا سری به جاذبه های گردشگری بزنید که از خود شهر کرمان کمی دور هستند، برنامه بازدید از روستای صخره­ ای میمند را فراموش نکنید. این روستا در فاصله ۲۱۵ کیلومتری کرمان قرار گرفته و برای رسیدن به آن از کرمان حدودی ۲ ساعتی راه در پیش خواهید داشت. روستایی تماشای و عجیب که در نزدیکی شهربابک قرار گرفته و از بزرگ­ ترین و مهم ­ترین سازه­ های دست­کند در ایران و جهان به حساب می­ آید.

نام این روستا نیز در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. چیزی که این روستا را بیش از این خاص و دیدنی کرده است این است که هنوز هم زندگی در این روستا در جریان است. شیوه زندگی مردم این منطقه از گذشته تا اکنون به این صورت بوده است که برای اقامت زمستانه به این منطقه کوچ می­ کردند. ساکنان این روستا هنوز هم آداب و سنت­ های مرسوم در گذشته را حفظ کرده ­اند. حتی در زبان و گویش مردم روستای میمند می­توان کلمات پهلوی ساسانی را شنید که دیگر در هیچ جای این سرزمین استفاده نمی ­شود.

راجع به قدمت این روستا نظرات متفاوتی وجود دارد اما چیزی که به نظر می­ رسد این است که این روستا بیش از دو تا سه هزار سال پیش ساخته شده است. معماری خانه­ های این روستا به صورتی است که در آن از هیچ مصالحی استفاده نشده بلکه خانه ­ها از کوه­ ها و صخره­ هایی به وجود آمده که به وسیله دست کنده شده اند. هر یک از این خانه ­ها دارای قسمت­ های مختلفی از جمله نشیمن، راهرو، پاگرد و اتاق هستند.

درون این خانه­ ها در تابستان خنک و در زمستان گرم است. اگر اهل تجربه کردن چیزهای جدید هستید به شما پیشنهاد می­ کنیم در سفرتان به میمند با اجاره بوم گردی بن میمند در شهربابک از طریق وبسایت لیدوماتریپ زندگی در این خانه­ های صخره­ ای میمند را تجربه کنید.

– کویر لوت، گرم­ ترین نقطه جهان

راهنمای سفر به کویر لوت کرمان

کویر لوت منطقه وسیعی است که قسمت­ های مختلف آن در استان­ های سیستان­ و­ بلوچستان، خراسان­ جنوبی و کرمان قرار گرفته است. اگر بخواهید بیشتر وسعت این منطقه را بدانید باید به شما بگوییم که ۱۰ درصد از کل وسعت ایران را کویر لوت تشکیل داده است! کویر لوت به عنوان بکرترین نقطه ایران و گرم­ ترین نقطه جهان هم شناخته می­ شود. بخش­ هایی از این کویر به قدری گرم و سوزان است که حتی باکتری هم نمی­ تواند در آن زنده بماند.

اگر بخواهید از کرمان به سمت کویر لوت بروید باید به سمت شهداد حرکت کنید و از آنجا خود را به کلوت­ های کویر لوت برسانید. اگر علاقه­ مند به کویرنوردی هستید توصیه این راهنمای سفر به کرمان به شما این است که حتما بازدید از این کویر را در برنامه سفر خود به کرمان بگذارید. البته لازم است بدانید که کویرنوردی از جمله طبیعت­گردی­ های پرخطر به حساب می­ آید که لازم است تا با گروه­ های مخصوص به کویر بروید و به هیچ عنوان فکر تنهایی سفر کردن به کویر را نکنید.

شب­ های پرستاره و درخشان کویر بدون شک به یکی از متفاوت­ ترین و زیباترین تصاویری تبدیل خواهد شد که در سفرتان به کرمان آن را خواهید دید. اگر کویرنوردی از جمله فعالیت ­های محبوب شماست بهتر است تا سری به مقاله وسایل مورد نیاز کویرنوردی بزنید تا اطلاعات بیشتری راجع به کویر و کویرنوردی داشته باشید.

– دره راگه، راهنمای سفر به خاص ترین نقطه از کرمان

دره راگه از جاذبه های گردشگری کرمان

دره راگه از دیگر جاذبه­ های طبیعی و مهم کرمان است که در نزدیکی شهر رفسنجان قرار گرفته است. دره­ ای عمیق که در بعضی موارد عمق آن به ۸۰ متر هم می­ رسد و از بین آن رودخانه­ ای رد شده و حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد. این دره بعد از قشم و ارس، به عنوان سومین ژئوپارک ایران شناخته می­ شود. دره­ا ی که سال­ های سال بر اثر فرسایش آب و باد به این شکل در آمده و آن طور که گفته می­ شود قدمت دره به بیش از ۲۰ هزار سال پیش برمی ­گردد و از جذاب­ ترین دیدنی های کرمان است.

برای سفر به این دره باید به این نکته توجه کنید که در عبور از این دره در بعضی موارد مجبور هستید تا از میان آب همیشه جاری رودخانه عبور کنید پس باید تجهیزات مناسبی همراه داشته باشید. شب­ های این دره بسیار دیدنی است از بهترین مکان­ ها برای رصد ستارگان به حساب می­آید.

– غار ایوب

به عنوان حسن ختام معرفی جاذبه­ های دیدنی اطراف کرمان در این راهنمای سفر بیایید تا سری به غار ایوب بزنیم. این غار در جنوب­ شرقی دهج واقع شده که عنوان بزرگ ترین دهانه غار ایران هم به همین غار یعنی غار ایوب نسبت داده می­ شود. دهانه این غار ۶۰ متر طول و ۸۰ متر ارتفاع دارد. این غار برای محلی ­ها بسیار مقدس است زیرا بر این اعتقاد هستند که زمانی حضرت ایوب در این غار زندگی می­ کرده است.

برای دسترسی به این غار فقط تا قسمتی را می­ توانید با خودرو بروید و مسیری حدود یک ساعته برای رسیدن به غار ایوب را باید با پای پیاده طی کنید. باستان­ شناسان معتقدند که این غار زمانی محل سکونت بوده است. در بخش دیواره شرقی این غار از سقف آبی در جریان است که آبی گوارا، خنک و قابل شرب می­ باشد و آب آن در حوضچه کوچکی در پای دیواره می­ ریزد.

در قسمت بالایی این حوضچه هم چاله کوچک هاونگی شکلی وجود دارد که به این چاله حوض آرزو گفته می­ شود. مردم محلی در پای این حوضچه می­ ایستند و آرزویی می­ کنند و تکه سنگی را در این حوضچه می­ اندازند. اگر آن تکه سنگ با برخورد به دیوار به بیرون پرتاب شد معتقدند که آرزویشان برآورده می­ شود.

همچنین ببینید: اجاره اقامتگاه بوم گردی در کرمان

بهترین زمان برای سفر به کرمان چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به کرمان

با وجود تمامی جاهای دیدنی کرمان اگر به فکر برنامه ریزی برای سفر به کرمان هستید احتمالا این سوال برایتان پیش آید که چه زمانی بهترین موقع برای سفر به این شهر دیدنی است. اگر به دنبال این هستید که در بهترین شرایط آب و هوایی به کرمان سفر کنید اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه از بهترین ماه­ های کرمان به حساب می­ آید که شرایط آب و هوایی مناسبی برای اقامت دارد. هوای گرم تابستان برای سفر به کرمان چندان گزینه مناسبی به نظر نمی­ رسد.

اما با پایان فصل تابستان هم دوباره هوای کرمان رو به خنکی می­ رود و می­ توانید از اواخر شهریور تا اوایل مهر ماه برنامه سفر به کرمان را برای تجربه یک سفر بی­ نظیر داشته باشید. اما اگر به دنبال این هستید که در ارزان­ ترین و خلوت­ ترین زمان ممکن به کرمان سفر کنید توصیه این راهنمای سفر به کرمان برای شما سفر در فصل تابستان است.

غذاهای سنتی کرمان، خوشمزه­ ترین بخش راهنمای سفر به کرمان

مزه­ گردی در بین غذاهای سنتی کرمان یکی از جذاب­ ترین بخش­ های سفر به کرمان است. تنوع بالایی غذایی این شهر و کشف طعم مزه­ های جدید به یکی از هیجان­ انگیزترین بخش­هایی سفرتان به این شهر تبدیل خواهد شد. انواع آش و ابگوشت از پرطرفدارترین غذاهایی است که در کرمان طبخ می­ شود و از محبوب­ ترین غذاهای شهر است.

– آش آماج یا اُماچو

غذاهای سنتی کرمان در سفر به کرمان

آش آماج که در خود کرمان به آش شولی هم معروف است از محبوب­ ترین غذاهای کرمان است. این غذای سنتی کرمان ترکیبی از آرد گندم، سبزی، سرکه و قره ­قورت است. البته همین آش با ترکیبات متفاوت و اسم دیگری در شهرهای دیگر استان کرمان هم پخته می­ شود.

– آش گندم شیر

نخود، گوشت با استخوان، رشته آش، کشک سائیده شده، گندم شیر، سیر، پیاز و نعنا داغ ترکیبات آش گندم شیر است که از دیگر غذاهای سنتی و محلی کرمان به حساب می­ آید. این آش از مقوی­ ترین آش­ های کرمان است که خوردن آن را در این راهنمای سفر به کرمان حتما به شما توصیه می­ کنیم.

– زیره­ پلو، از محبوب­ ترین غذاهای محلی کرمان

غذای سنتی و محلی کرمان

یکی از معروف­ ترین سوغات­های کرمان زیره است که در کرمان هم بسیار پرمصرف می­ باشد. در کرمان برنج را با زیره سیاه دم می­ کنند و آن را همراه با مرغ و یا گوشت سرو می­ کنند. خوردن این غذای خوش­ طعم فقط در خود کرمان لذت­ بخش است پس در برنامه سفر به کرمان حتما خوردن زیره پلو را به یکی از وعده­ های غذایی­ تان اختصاص دهید.

– آبگوشت زیره

فکر می­ کنم تا الان باید برایتان مشخص شده باشد که ادویه زیره چه جایگاه مهمی در بین مردم محلی و غذاهای سنتی کرمان دارد! البته این آبگوشت با تصور همه ما از آبگوشت فرق دارد. در این غذا خبری از نخود یا لوبیا نیست و در تهیه آن از گوشت، پیاز زیره و سیر استفاده می ­شود و از خوش عطر و بوترین غذاهای کرمان است.

– آبگوشت بز قرمه

یز قرمه از غذاهای سنتی و محلی کرمان

همانطور که از اسم این غذا مشخص است این غذای سنتی کرمان از گوشت بز و یا بزغاله تهیه می­ شود که طرفداران زیادی دارد. در پخت این غذا از نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نعنان داغ و البته از گوشت بز استفاده می­ شود. اکثرا این غذا با نان سرو می­ گردد اما سرو آن با برنج هم چندان عجیب نیست.

غذاهای سنتی کرمان به قدری متنوع است که نمی ­توان همه آن ها را در این راهنمای سفر به شهر کرمان به طور کامل معرفی کرد. اما شما می­ توانید با سفر به کرمان از این غذاهای سنتی کرمان نوش جان کنید و بیشتر با آن­ها آشنا شوید.

آبگوشت متنجنه، آبگوشت بادمجان و کشک، آش روزه، آش رشته کرمانی، محجور کدو، کباب زرگری، خورشت آلوچه محلی و خورشت به آلو تنها بخش کوچکی از غذاهای سنتی و محلی کرمان است که هر یک با طعم، رنگ و عطر متفاوت خودشان از محبوب­ ترین غذاهای کرمانی محسوب شوند.

معروفترین سوغاتی ها در سفر به کرمان

در سفر به هر شهری محصولات سنتی و صنایع دستی آن شهر از بهترین انتخاب­ ها برای تهیه سوغاتی است. اگر شما هم در برنامه سفر به کرمان قصد دارید تا با تهیه سوغات کرمان یادگاری از سفرتان برای اطرافیان تان ببرید تنوع بالای محصولات استان کرمان دست شما را در انتخاب باز گذاشته است.

در این راهنمای سفر به کرمان به دنبال این هستیم تا با معرفی معروفترین سوغات کرمان به شما برای تهیه سوغاتی کمک کنیم.

– قطاب از خوشمزه ­ترین­ های سوغات کرمان

خرید سوغات کرمان در برنامه سفر به کرمان

قطاب نوعی شیرینی است که از معروف ترین سوغاتی­ های کرمان هم به حساب می ­آید. شاید در خیلی از شهرهای ایران قطاب پخته شود اما قطاب کرمان چیز دیگری است! ترکیب بی­ نظیری از پسته که پوششی از خاک قند دارد. خیلی از تاریخ شناسان بر این اعتقادند که سابقه پخت این شیرینی به دوران هخامنشیان برمی­ گردد.

– ادویه زیره

تا به حال ضرب­ المثل «زیره به کرمان بردن» به گوشتان خورده است؟ معمولا این ضرب ­المثل در مواقعی استفاده می­ شود که فردی در حال انجام کاری بیهوده است. زیره که از ادویه­ های کاربردی در آشپزی است در آب و هوای خشک کرمان بهترین موقعیت رشد را دارد و می­ توان کرمان را مهد تولید زیره ایران دانست.

این ضرب ­المثل هم دقیقا به همین موضوع اشاره دارد که کسی بخواهد از شهرهای دیگر به کرمان زیره ببرد! در کل دو نوع زیره سیاه و سبز در این شهر کشت می­ شود که هردوی آن­ ها از مرغوب­ ترین نوع زیره هستند. پس خرید زیره را هم برای استفاده خودتان و هم به عنوان سوغات کرمان می­ توانید به برنامه سفرتان به کرمان اضافه کنید.

– معروفترین سوغات کرمان، کلمپه

از معروفترین سوغاتی های کرمان

توصیه این راهنمای سفر به کرمان برای شیرینی ­دوستان این است که در سفر به کرمان به هیچ عنوان چشیدن طعم این شیرینی معروف کرمانی یعنی “کلمپه” را فراموش نکنند. ترکیب خرما و گردویی که بین خمیری از هل، دارچین و گلاب پیچیده شده طعم بی­ نظیری دارد که یک بار خوردن آن کافیست تا شما را به طرفدار پر­ و پا قرص طعم این سوغاتی کرمانی تبدیل کند.

– قوتو، سوغات مقوی کرمان

از اصیل­ ترین و مقوی ­ترین خوراکی­ های کرمان قوتو است که توجه مسافرانی که به کرمان سفر کرده ­اند را هم جلب کرده و تبدیل به یکی از محبوب­ ترین گزینه­ ها برای تهیه سوغات کرمان شده است. این سوغات کرمان نوعی شیرینی پودری شکل است که از ترکیب مغز گندم، جو و دیگر گیاهان دارویی می ­باشد که همراه با شکر آسیاب می­ شوند. نحوه استفاده قوتو به این شکل است که می ­توانید آن را در شیر حل کنید و یا همراه با کاچی آن را سرو کنید.

– پسته رفسنجان

پسته از سوغات معروف در کرمان

پسته از مهم ­ترین سوغات کرمان است. حتما در برنامه سفر به این شهر خرید پسته را فراموش نکنید. ۷۰ درصد از کل پسته تولید شده در ایران به از رفسنجان کرمان به دست می­ آید که سهم زیادی از آن به خارج از کشور صادر می ­شود. آب و هوای خشک کرمان یکی از بهترین مناطق کشت پسته است و خرید پسته مرغوب این شهر از جمله مهم­ ترین کارهایی است که باید آن را به راهنمای سفر به کرمان اضافه کرد. به جز پسته گردو هم از جمله محصولات مرغوب استان کرمان است.

– کماچ سهن

از سوغاتی های خوراکی در کرمان

کماچ سهن یکی دیگر از معروفترین سوغات کرمان است که باید شما هم باید در برنامه سفر به کرمان حتما طعم این شیرینی را امتحان کنید. در تهیه این شیرینی از ترکیب جوانه گندم و زیره و دارچین خمیری به دست می­ آید که مابین این خمیر موادی مثل گردو، پسته و خرما اضافه می ­شود و از شیرینی­ های سنتی کرمان است.

– قالی کرمان

از همه این خوشمزجات کرمان هم که بگذریم به قالی معروف کرمان می ­رسیم  که به دوام بالا و کیفیت بی ­نظیرش معروف است. قالی­ هایی که با دست­ های پرتوان قالی بافان کرمان بافته می­ شود. طرح، رنگ، نقش و کیفیت بالای مواد اولیه به کار رفته در این قالی نه تنها در ایران بلکه در جهان معروف است.

بازارها و مراکز خرید کرمان

فرقی نمی ­کند قصد سفر به کدام شهر ایران را داشته باشید، خرید کردن و بازار­گردی تبدیل به پای ثابت برنامه ­های سفر تبدیل شده است. کرمان هم با دارا بودن مراکز خرید مدرن و بازارهای قدیمی از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر اینکه بازارهای قدیمی کرمان مکان خوبی برای خرید کردن مخصوصا برای تهیه سوغاتی هستند از جاهای دیدنی کرمان هم به حساب می ­آیند.

– بازار گنجعلی خان

بازار بزرگ کرمان از دیدنی های کرمان

بیایید از قدیمی ­ترین بازارهای کرمان بازارگردی خود را شروع کنیم. بازار گنجعلی ­خان قدیمی­ ترین بازار کرمان است که ۱.۵ کیلومتر طول و دارد و بعد از بازار سرپوشیده تبریز قدیمی ترین بازار ایران به حساب می­ آید. بازدید از این بازار در سفر به کرمان هم سیاحت و تفریح است هم گزینه ­ای برای خرید. این بازار دارای راسته ­های مختلفی است که هر کدام از آن­ها به مربوط به فروش چیز خاصی است. مثل بازار مسگرها.

همانطوری که در این راهنمای سفر به کرمان گفته شده کرمان از مهم ­ترین تولیدکنندگان ادویه بالخصوص زیره است. پس اگر در برنامه سفر به کرمان قصد دارید تا از ادویه­ های مخصوص کرمان خرید کنید بهترین گزینه این است که به بازار بزرگ کرمان سری بزنید تا هم از این جاذبه تاریخی کرمان دیدن کرده باشید و هم ادویه­ هایی با بهترین قیمت و کیفیت را از این بازار تهیه کنید.

– مجتمع تجاری شفا

مجتمع تجاری شفا بازاری تخصصی است که در کنار بازار بزرگ کرمان قرار گرفته است. در این بازار انواع تولیدات داخلی و خارجی چرمی از جمله کیف، کفش و لباس فروخته می­ شود. درست است که این پاساژ از کوچک­ ترین مراکز خرید کرمان است اما اگر قصد خرید محصولات چرمی داشته باشید بهترین انتخاب این است که سری به این بازار کرمان بزنید.

– پاساژ اطلس

یکی از بزرگ­ ترین و مدرن ترین مراکز خرید کرمان پاساژ اطلس است که انواع مختلفی از پوشاک زنانه و مردانه، لباس های ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی و… در آن پیدا می­ شود. فاصله کم این مرکز خرید تا جاهای دیدنی کرمان مثل یخدان مویدی و مجموعه گنجعلی خان این امکان را به وجود آورده تا بازدید از این ۳ مکان را در یک روز قرار دهید.

– مجتمع تجاری صالح المهدی

این مجتمع هم از بهترین مراکز خرید کرمان است که علاوه بر خرید کردن می­ توانید تفریحات متنوعی را هم در آن تجربه کنید. در کنار مغازه ­های متنوعی که در این مرکز خرید وجود دارد خدمات رفاهی دیگری نیز برای استفاده وجود دارد. از جمله می­توان به تالار و رستوران، فست ­فود، کافی­ شاپ، سفره خانه سنتی، شهربازی، سالن بیلیارد و سالن بولینگ اشاره کرد. این مجتمع، مرکزی خوبی برای خرید کردن و تفریح و خوش­گذرانی است.

– مرکز خرید ستاره

بازارها و مراکز خرید کرمان

مرکز خرید ستاره از آن دسته از مراکز خریدی است که قصد خرید هر چیزی را که داشته باشید از پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و هر نوع سلیقه ­ای که داشته باشید از آن دسته خالی بیرون نخواهید آمد. از امکانات کارآمد این بازار کرمان این است که دارای پارکینگ اختصاصی بوده و برای کسانی که قصد دارند تا با خودرو شخصی به این مرکز خرید بروند از مناسب­ترین گزینه­ ها می­ باشد.

– مرکز خرید فایتون

فایتون بزرگ­ ترین فروشگاه جنوب­ شرقی کشور است که به قول معروف از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن پیدا می ­شود. از اسباب­ بازی و مبلمان گرفته تا فروشگاه فرش و مواد خوراکی در این مرکز خرید کرمان وجود دارد.

در سفر به کرمان در کجا اقامت کنیم؟

اقامت در برنامه سفر به کرمان

ما توجه به همه مواردی که در این راهنمای سفر به شهر کرمان راجع به این شهر دیدنی گفته شده برای اینکه بتوانید به خوبی از جاذبه های دیدنی کرمان بازدید کنید می ­بایست برنامه سفر سه تا چهار روزه برای سفر به کرمان داشته باشید. همه ما از اهمیت محل اقامت در سفر با خبریم. یک راهنمای کامل سفر به کرمان زمانی کامل است که تمامی بخش ­هایی یک سفر را پوشش داده باشد که از مهم ­ترین این بخش­ ها مربوط به اقامت است.

به واسطه وجود جاهای دیدنی کرمان و مسافرانی که همه ساله راهی سفر به کرمان هستند اقامتگاه­ های متنوعی برای اقامت مسافرین وجود دارد. از سوئیت و آپارتمان­های مبله بگیر تا هتل های کرمان و اقامتگاه­ های بوم­ گردی که از خاص­ ترین انتخاب­ ها برای اقامت در کرمان هستند.

اگر به دنبال اقامتگاهی هستید که تمامی امکانات رفاهی کامل برای اقامت را داشته باشد و حسی درست مانند منزل خودتان را داشته باشید بهتر است تا سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در کرمان بزنید. عکس و اطلاعات هر یک را بررسی کرده و مناسب ­ترین گزینه از نظر خودتان را به راحتی رزرو کنید.

اگر هم که از آن افرادی هستید که همیشه به دنبال هیجان و کسب تجربیات جدید هستید اقامتگاه بوم ­گردی گزینه مناسب ­تری برای شماست. اقامتگاه ­هایی که با سبک و سیاق سنتی خودشان فضایی بکر و جذاب را برای مسافران خود به وجود آورده اند. از اقامتگاه­ هایی خشتی تا کپرهای عشایری در کرمان برای اقامت مسافران مهیا شده که برنامه سفرتان به کرمان را بیشتر از قبل هیجان ­انگیز خواهد کرد. برای مشاهده بوم ­گردی­ های کرمان هم می­ توانید به صفحه بوم ­گردی کرمان در همین وبسایت بروید و چرخی در میان اقامتگاه ­های بوم­ گردی بزنید.

هزینه سفر به کرمان چقدر است؟

راهنمای هزینه سفر به کرمان

برای اینکه بتوانید یک راهنمای سفر کامل به کرمان برای خود داشته باشید لازم است تا هزینه و بودجه مناسب برای سفرتان را بدانید تا بتوانید با اطلاعات جامع و کامل­ تری برنامه سفر به کرمان را برای خود برنامه ­ریزی کنید. عمده هزینه­ های سفر مربوط می ­شود به هزینه خورد و خوراک، رفت و آمد و هزینه اقامت.

برفرض مبدا سفرتان به کرمان تهران است. برای رسیدن به کرمان به جز ماشین شخصی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می­ باشد. در حال حاضر (آبان ماه ۱۴۰۰) برای سفر به کرمان از مقصد تهران متوسط هزینه رزرو بلیط هوایپما ۸۵۰ هزار تومان، هزینه سفر با قطار برای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان و بلیط اتوبوس هم ۱۲۰ هزار تومان می ­باشد.

هزینه اقامت هم ارتباط مستقیمی با اقامتگاهی دارد که قصد اجاره آن را دارید. اجاره آنلاین این امکان را به شما داده تا قبل از شروع سفرتان نگاهی به نرخ اقامتگاه ­ها بیاندازید و نسبت به بودجه خود اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید. هزینه اجاره اقامتگاه در وبسایت لیدوماتریپ از حداقل ۱۵۰ هزار تومان شروع می­ شود و تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه دارد.

برای مدیریت هزینه خورد و خوراک هم می ­توانید خودتان دست به کار شوید. اقامت در سوئیت ­هایی که دارای امکانات کامل آشپزی هستند این امکان را به شما می ­دهند تا در طول سفر هم بتوانید از غذاهای خانگی استفاده کنید. غذاهای خانگی نه تنها سالم ­تر هستند بلکه به شما کمک زیادی در مدیریت مخارج سفرتان هم می کند.

دیگر هزینه­ های سفر هم به نسبت نوع و سبک سفر هر فردی متفاوت است و خودتان می­ توانید با داشتن یک برنامه کامل برای سفر به کرمان مخارج غیرضروری خود را در سفر تا جای ممکن کم کنید.

برنامه هیجان­ انگیز سفر به کرمان

راهنمای برنامه ریزی برای سفر به کرمان

برای اینکه بتوانیم در سفر بیشترین استفاده را از زمان و هزینه خود ببریم لازم است تا با برنامه منظمی پیش برویم. در این مقاله سعی کردیم تا با داشتن یک راهنمای سفر به شهر کرمان بهترین تصمیمات را برای سفرتان بگیرید و سفری خاطره ­انگیز را تجربه کنید.

سفر کرمان پر از تجریبات هیجان انگیز است. دیدنی های تاریخی کرمان تا طبیعت بکر و متفاوتش، غذاهای سنتی تا سوغاتی­ های خوش­مزه اش، از صنایع دستی بی نظیر تا هوای همیشه سالم کرمان بدون شک آن را به یکی از خاص­ ترین مقاصد گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است.

حالا شما با داشتن این راهنمای سفر به کرمان می­ توانید بدون داشتن نگرانی، خودتان را برای شروع یک ماجراجویی ناب آماده کنید و راهی سفر به این شهر دیدنی شوید.

۴.۴/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *