راهنمای سفر به همدان

راهنمای-سفر-به-همدان

سفر کردن فعالیتی لذت بخش و هیجان انگیز است که باعث می‌شود برای مدتی از دغدغه‌ها و مشاغل روزانه خود فاصله گرفته و لذتی وصف ناپذیر را تجریه کنید. سفر کردن علاوه بر تفریح و لذتی که دارد، تجربه‌ای آموزنده و شیرین برای شما خواهد داشت که با هر بار یادآوری آن می‌توانید لذت خوش آن لحظه‌ها را دوباره احساس کنید. آشنایی با مقصد سفر و شناخت تمام جاهای دیدنی، سوغات، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های خوب، قبل از سفر، باعث می‌شود تا شما تجربه بهتری از سفر داشته و نهایت لذت را ببرید.

بهتر است قبل از سفر به همدان، با این شهر زیبا آشنا شده و بهترین زمان سفر به آن را بدانید تا بتوانید خاطراتی به یادماندنی و شگفت انگیز از سفر خود به همدان داشته باشید. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ سفری به همدان خواهیم داشت تا شما را با این شهر زیبا و جذابیت‌های آن بیشتر آشنا کنیم.

همدان؛ پیشینه‌ای به بلندای تاریخ

همدان؛-پیشینه‌ای-به-بلندای-تاریخ

همدان یکی از شهرهایی است که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. این شهر اولین پایتخت ایران بوده و در روزگاران دور، مادها بر آن حکومت می‌کردند. همدان را به دلیل تاریخ غنی و پیشینه تاریخی درخشانش، پایتخت تمدن ایران می‌نامند.

همدان شهری با قدمت هزارساله و تمدنی غنی و ارزشمند است. همین امر باعث شده تا آثار تاریخی و ارزشمند زیادی در این شهر وجود داشته باشند و مسافران زیادی برای دیدن این آثار، از جای جای دنیا به همدان سفر کنند. در ادامه به بررسی کامل همدان از لحاظ ویژگی‌های مختلف پرداخته و این شهر را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی همدان

موقعیت-جغرافیایی-همدان

همدان یکی از استان‌های غربی ایران است که از طرف شمال، با استان‌های زنجان و قزوین، از شرق با استان مرکزی، از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه و از جنوب با استان لرستان همسایه است. این استان یکی از استان‌های مرتفع کشور، با وسعتی بالغ بر ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع و ۱۷۴۱ متر ارتفاع از سطح دریا است.

همدان یکی از شهرهای سردسیر ایران و چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌رود. وجود انواع جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی در همدان باعث شده تا تمام افراد با سلیقه‌های مختلف در سفر به همدان، لذت برده و احساس رضایت داشته باشند.

آب و هوای همدان

آب-و-هوای-همدان

همدان استانی مرتفع بوده و کوه الوند در جنوب و غرب این شهر قرار گرفته است. قرارگیری در این منطقه، همدان را به یکی از شهرهای کوهستانی با آب و هوایی سرد تبدیل کرده است. دشت‌های وسیع شمال و شمال شرقی استان در مسیر بادهای شدید قرار گرفته و وجود همین دشت‌ها در مجاورت نواحی کوهستانی، باعث وزش بادهای شدید در سطح استان شده و همدان را به یکی از بادخیزترین استان‌های ایران تبدیل کرده است.

دوری از دریا و وجود جریان‌های پرفشار هوای سرد شمال و غرب و همچنین قرارگیری این استان در ارتفاعات، باعث شده تا آب و هوای استان همدان سرد و کوهستانی باشد. گرم‌ترین ماه‌های سال در این استان، تیر و مرداد ماه است که در این ماه‌ها دمای هوا تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش پیدا می‌کند و خنک‌ترین ماه‌های سال دی و بهمن ماه هستند. در این ماه‌ها حتی ممکن است دمایی تا ۲۶- درجه سانتی‌گراد را نیز تجربه کنند.

راهنمای بهترین زمان سفر به همدان

برای داشتن یک سفر دلچسب و به یاد ماندنی باید ابتدا بهترین زمان سفر به هر شهری را بدانید. برای آگاهی از بهترین زمان سفر به همدان در ادامه با ما همراه باشید.

سفر به همدان در بهار

سفر-به-همدان-در-بهار

بهار یکی از زیباترین فصول برای داشتن یک سفر جذاب است. در این فصل از سال، نه از سرمای زمستان خبری است و نه از گرمای سوزان تابستان و همین امر می‌تواند دلیلی برای سفر به همدان باشد. بهار فصل زیبایی‌هاست و تماشای جاهای دیدنی همدان در این فصل نیز حال و هوای دیگری دارد.

وجود هوای خنک و مطبوع بهاری به همراه رنگ‌های زیبای طبیعت و گل‌های رنگارنگی که بر روی چمن‌ها خودنمایی می‌کنند، هر مسافری را سر ذوق می‌آورد تا به همدان سفر کرده و از دیدن این همه زیبایی محروم نشود.

سفر به همدان در نوروز

سفر-به-همدان-در-نوروز

نوروز یکی از زمان‌هایی است که بسیاری از مسافرت‌ها در این بازه اتفاق می‌افتد. در ایام نوروز، مدارس و بسیاری از مشاغل تعطیل می‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا افراد، فرصت بیشتری برای مسافرت و داشتن یک سفر دلچسب داشته باشند. همدان نیز یکی از شهرهایی است که در این ایام پر از مسافر شده و پذیرای مسافران نوروزی می‌شود.

از آنجایی که همدان یکی از شهرهای سردسیر ایران می‌باشد، بهتر است در هنگام سفر به همدان در ایام نوروز، لباس مناسبی به همراه داشته باشید تا در صورتی که هوا سرد شد، مشکلی در ادامه سفر نداشته باشید. همچنین از آنجایی که تعداد مسافران در ایام عید بیشتر می‌شود، بهتر است قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت در همدان خیال خود را از بابت اقامتگاه راحت کرده و یک سفر عالی به همدان را تجربه کنید.

سفر به همدان در تابستان

سفر-به-همدان-در-تابستان

یکی از فصل‌های پرمسافر در همدان، تابستان است. آب و هوای مطبوع این فصل یکی از ویژگی‌هایی است که مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. به طور معمول در اوایل تابستان هوای همدان گرم‌تر بوده و هرچه به اواخر شهریور نزدیک‌تر می‌شویم، هوا نیز خنک‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم لذت تماشای زیبایی‌های همدان در فصل تابستان را از دست ندهید و حتما سفر به همدان در تابستان را تجربه کنید.

سفر به همدان در پاییز

سفر-به-همدان-در-پاییز

پاییز فصل رنگ و باران و بادهای ملایم است. در این فصل از سال همدان به قدری زیبا و جذاب می‌شود که علاوه بر جاهای دیدنی همدان، تماشای خیابان‌های همدان نیز لذت بخش خواهد بود. برگ‌هایی که کف خیابان‌ها و پیاده‌روها را فرش کرده و بارانی که گاه و بی گاه می‌بارد به همراه نسیم ملایمی که در هوا جاری است، ترکیبی بسیار شگفت انگیز به وجود می‌آورد که پاییز به این شهر هدیه کرده است.

اگر دوست دارید زمانی به همدان سفر کنید که تعداد مسافران کمتر بوده و در آرامش بیشتری از زیبایی‌های این شهر لذت ببرید، سفر به همدان در پاییز بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

سفر به همدان در زمستان

سفر-به-همدان-در-زمستان

همان طور که اشاره شد، همدان در بخش غربی ایران و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد و به همین دلیل زمستان‌های همدان سرد و پربرف است. اگر عاشق دیدن برف و زیبایی‌های زمستان هستید، سفر به همدان در زمستان را از دست ندهید. این فصل یکی از بهترین فصول برای کسانی است که عاشق ورزش‌های زمستانی همچون اسکی در پیست هستند.

بهترین فصل سفر به همدان

بهترین-فصل-سفر-به-همدان

همان طور که دیدید هر کدام از فصل‌های سال در همدان، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. انتخاب بهترین فصل برای سفر به همدان از نظر افراد مختلف با هم متفاوت است، برای مثال عده‌ای از افراد هوای سرد را برای مسافرت دوست ندارند، از همین رو بهار و تابستان را بهترین فصل برای سفر به همدان می‌دانند. در مقابل عده‌ای دیگر به دنبال مکانی برای انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی روی برف هستند و همین امر باعث می‌شود تا از نظر این افراد، زمستان بهترین فصل برای سفر به همدان باشد.

بنابراین بهتر است ابتدا شرایط مختلف سفر و سلیقه و هدف خود را از سفر مشخص کنید تا بتوانید با توجه به سلیقه خود و سایر شرایط، بهترین فصل سفر به همدان را انتخاب کنید.

راهنمای راه های سفر به همدان 

برای سفر به همدان وسایل حمل و نقل مختلفی همچون هواپیما، اتوبوس، قطار و یا ماشین شخصی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و به یک سفر خاطره انگیز بروید. در ادامه هر کدام از این موارد و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

· سفر به همدان با هواپیما

سفر-به-همدان-با-هواپیما

هواپیما یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر به همدان بوده و مزایای زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای سفر به همدان با هواپیما، سرعت زیاد آن است. بسیاری از افراد دوست داند تا هر چه زودتر به مقصد رسیده و از سفر خود لذت بیشتری ببرند. همچنین راحتی سفر و خدمات رسانی بسیار خوب در هواپیما باعث می‌شود تا برای بسیاری از افراد، اولین انتخاب برای سفر به همدان محسوب شود. فرودگاه همدان در ۵ کیلومتری شهر همدان قرار گرفته و هر ساله تعداد بسیار زیادی از مسافران را جابه‌جا می‌کند.

· سفر به همدان با قطار

سفر-به-همدان-با-قطار

قطار یکی از جذاب‌ترین وسایل نقلیه برای سفر به همدان است. درست است که سرعت قطار در مقایسه با هواپیما بسیار کمتر است، اما مسافرت با قطار به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از زیبایی‌های مسیر لذت برده و تجربه‌ای بسیار جذاب و به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

همجنین در قطار محدودیتی در مورد بارهای خود نخواهید داشت و می‌توانید هر تعداد چمدانی را با خود به همراه داشته باشید. امنیت قطار، امکان تهیه راحت بلیط، امکانات رایگان و راحتی سفر با قطار، از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند بسیاری از مسافران سفر با قطار را بر سایر وسایل حمل و نقل ترجیح بدهند.

· سفر به همدان با اتوبوس

سفر-به-همدان-با-اتوبوس

اتوبوس یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای سفر به همدان است. درست است که سفر با اتوبوس، سرعت هواپیما و راحتی قطار را ندارد، اما می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سفر به همدان محسوب شود. توجه داشته باشید که قیمت بلیط اتوبوس بسیار پایین‌تر از قیمت بلیط هواپیما و قطار است. همچنین مدت زمان رسیدن شما با اتوبوس کمتر از زمانی است که قطار نیاز دارد.

بنابراین اگر به دنبال این هستید تا در مدت زمان کمتر و با قیمتی مناسب به مقصد خود رسیده و سفری لذت بخش را تجربه کنید، سفر با اتوبوس انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. پایانه بزرگ مسافربری همدان برای سفر به استان‌های مختلف، پایانه مسافربری اکباتان برای سفرهای شهرستانی و پایانه سفید آبی برای سفر به روستاها در خدمت گردشگران و مسافران بوده و هر ساله تعداد زیادی از مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

· سفر به همدان با ماشین شخصی

سفر-به-همدان-با-ماشین-شخصی

اگر دوست دارید تا کنترل سفر را خودتان در دست گرفته و به سبک خودتان به سفر بروید، حتما سفر با ماشین شخصی را تجربه کنید. توجه داشته باشید که در سفر با ماشین شخصی این شما هستید که کنترل و زمان‌بندی سفر را به دست دارید و می‌توانید هر زمان که خواستید در کنار جاده به استراحت پرداخته و بعد از استراحت به مسیر خود ادامه دهید.

افرادی که دوست دارند خلوت شخصی خود را در هنگام سفر حفظ کرده و با آرامش و فراغ بال بیشتری به سفر بپردازند، می‌توانند سفر به همدان با ماشین شخصی را امتحان کرده و از سفر خود نهایت لذت را ببرند. برای ورود به این شهر می‌توانید از مسیرهای ورودی شمالی از ساوه و زنجان، مسیر شرقی از سمت ملایر به همدان و مسیر غربی از کرمانشاه و سنندج وارد همدان شوید.

راهنمای هزینه سفر به همدان

هزینه سفر به همدان به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل نوع وسیله‌ای که با آن سفر می‌کنید، هزینه خورد و خوراک در سفر، هزینه حمل و نقل در سفر، هزینه اقامت، هزینه سوغاتی‌ها و برخی از هزینه‌های دیگر که همگی بر روی هزینه سفر به همدان تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه هر کدام از این هزینه‌ها را بررسی کرده و مقدار آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

· هزینه سفر به همدان با وسایل حمل و نقل مختلف

هزینه-سفر-به-همدان-با-وسایل-حمل-و-نقل-مختلف

یکی از هزینه‌های سفر به همدان، بستگی به نوع وسیله‌ای دارد که با استفاده از آن به همدان سفر خواهید کرد. هزینه سفر به همدان با استفاده از قطار از تهران در حدود ۹۰ هزار تومان و با استفاده از اتوبوس در حدود ۸۰ هزار تومان است. از تهران تا همدان در حدود ۳۵۰ کیلومتر راه بوده و با استفاده از خودرو شخصی در حدود ۴ ساعت طول خواهد کشید تا به همدان برسید. برای این مسیر با توجه به نوع خودرو شما و روشن بودن و یا نبودن کولر، هزینه بنزین شما متفاوت خواهد بود.

· هزینه اقامت در همدان

هزینه-اقامت-در-همدان

هزینه اقامت در همدان بستگی به محل اقامتگاه شما و تعداد روزهایی خواهد داشت که در آن اقامت می‌کنید. به طور معمول، هزینه ویلا و سوئیت‌های اجاره شده در لیدوماتریپ از شبی ۲۰۰ هزار تومان شروع شده و براساس نوع اقامتگاه انتخابی شما متفاوت خواهد بود. برای اطلاع دقیق از قیمت اجاره سوئیت در همدان به صفحه مربوطه در لیدوما تریپ مراجعه کنید.

· هزینه خورد و خوراک در همدان

هزینه-خورد-و-خوراک-در-همدان

یکی دیگر از هزینه‌های سفر به همدان، هزینه خورد و خوراک است. برخی از افراد دوست دارند تا در طول سفر خودشان آشپزی کرده و غذاهای خانگی بخورند. در این صورت بهتر است برخی از مواد غذایی خشک را با خود به همراه داشته باشید و برخی دیگر از مواد غذایی را در سفر و از فروشگاه‌های همدان تهیه کنید.

برخی دیگر از افراد تمایلی به آشپزی در سفر نداشته و دوست دارند در سفر از غذاهای رستوران‌ها استفاده کنند. در این صورت نوع غذا و رستورانی که در آن غذا خواهید خورد، بر مقدار هزینه خورد و خوراک شما در سفر تاثیرگذار خواهد بود.

· هزینه حمل و نقل در همدان

یکی دیگر از هزینه‌های موجود در سفر، هزینه حمل و نقل در داخل شهر است. این هزینه بسته به نوع وسیله مورد نظر شما برای حمل و نقل در درون شهر متفاوت خواهد بود. در ادامه هر کدام از وسایل نقلیه مختلف برای حمل و نقل را معرفی کرده و هزینه رفت و آمد با هر کدام را شرح خواهیم داد.

۱.حمل و نقل با خودرو شخصی

حمل-و-نقل-با-خودرو-شخصی

اگر با خودرو شخصی خود به همدان سفر کرده باشید، می‌توانید بدون نگرانی از ترافیک سنگین و یا طرح زوج و فرد، در داخل شهر بگردید و به جاهای دیدنی همدان سر بزنید. در این مواقع شما به جز هزینه سوخت خودرو، هزینه دیگری برای حمل و نقل در داخل شهر پرداخت نخواهید کرد. هزینه سوخت خودرو نیز بستگی به میزان استفاده شما از ماشین و گشت و گذارتان در شهر خواهد داشت.

۲.حمل و نقل با اتوبوس

حمل-و-نقل-با-اتوبوس

یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های حمل و نقل در همدان، سیستم اتوبوسرانی آن است. شما می‌توانید برای دستری به نقاط مختلف شهر از اتوبوس استفاده کرده و با هزینه‌ای کم از جاهای دیدنی همدان بازدید کنید.

۳.حمل و نقل با تاکسی

حمل و نقل با تاکسی

قاعدتا کرایه تاکسی‌ها از اتوبوس گران‌تر است. شما می‌توانید از تاکسی‌های درون شهری برای رفت و آمد استفاده کرده و جاهای مختلف همدان را بگردید. کرایه تاکسی با توجه به مسیر شما متفاوت خواهد بود و ممکن است از ۲۰۰۰ هزار تومان شروع شده و برای مسیرهای طولانی‌تر، هزینه بیشتر شود.

در صورت استفاده از تاکسی بیسیم می‌توانید با شماره‌های ۱۸۴۴، ۱۸۳۳، ۱۸۲۸ و ۱۸۲۰ تماس گرفته و برای رفت و آمد خود از این تاکسی‌ها استفاده کنید.

· هزینه بازدید از دیدنی‌های همدان

هزینه-بازدید-از-دیدنی‌های-همدان

بازدید از جاهای دیدنی همدان یکی از اصلی‌ترین کارها در سفر به همدان است. توجه داشته باشید که برای ورود و یا بازدید از برخی جاهای دیدنی همدان، نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت و می‌توانید به صورت رایگان از این مکان‌ها دیدن کنید. برای بازدید از برخی دیگر از جاهای دیدنی همدان، مبلغ کمی را به عنوان ورودی از شما دریافت خواهند کرد. این مبلغ با توجه به مکان مورد نطر برای بازدید متفاوت خواهد بود.

· بودجه پیشنهادی برای سفر به همدان

بودجه-پیشنهادی-برای-سفر-به-همدان

همان طور که دیدید هزینه سفر به همدان برای افراد مختلف با توجه به انتخاب‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای مثال فردی که با هواپیما به همدان سفر کرده و به مدت ۱۰ روز در ویلا و یا سوئیت اقامت کرده و در هنگام بازگشت مقداری زیادی سوغاتی بخرد، هزینه بیشتری نسبت به فردی که با ماشین شخصی به این سفر رفته و برای ۵ روز در این شهر اقامت کرده خواهد پرداخت.

شما می‌توانید با حداقل بودجه ۳ میلیون تومان، به مدت سه روز، یک سفر ساده به همدان داشته باشید و از تماشای دیدنی‌های این شهر زیبا لذت ببرید.

راهنمای جاهای دیدنی در سفر به همدان

هر کدام از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی همدان، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد. مکان‌های دیدنی این شهر بسیار زیبا و دیدنی هستند و بازدید هر کدام از آن‌ها تجربه‌ای متفاوت و به یاد ماندنی برای شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه به تمام جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی همدان اشاره خواهیم کرد. برای سفر به همدان بهتر است لیستی از مکان‌های گردشگری که قصد رفتن به آن‌ها را دارید تهیه کنید تا در سفرخود چیزی را از قلم نیندازید.

· دریاچه سد اکباتان؛ فضایی برای گردشی دلنشین

دریاچه-سد-اکباتان؛-فضایی-برای-گردشی-دلنشین

دریاچه‌ای زیبا به همراه فضای سبز و امکانات گردشگری که در ۱۱ کیلومتری شرق همدان قرار دارد و تعداد بسیار زیادی از مسافران را به خود جذب می‌کند. قایقرانی در این دریاچه و یا اسکی روی آب، سفر به همدان را برای شما دلچسب‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد.

· غار علیصدر؛ طولانی‌ترین غار آبی جهان!

غار-علیصدر؛-طولانی‌ترین-غار-آبی-جهان!

کمتر کسی هست که آوازه غار علیصدر به گوشش نخورده و تعریف آن را نشنیده باشد. این غار، طولانی‌ترین غار آبی جهان با دالان‌هایی پیچ در پیچ است که بازدید از آن، لذت و هیجانی وصف ناپذیر را نصیب شما خواهد کرد. بعد از خرید بلیط، سوار یک قایق پدالی خواهید شد که توسط یک قایق‌ران هدایت می‌شود.

دمای درون غار در تمام طول سال ثابت و در حدود ۲۰ درجه است. در درون این غار چند ساعت به قایق‌رانی پرداخته و از تماشای طرح‌های بی‌نظیری که بر روی دیواره‌های غار در طی گذشت چند سال و به مرور زمان به وجود آمده‌اند، لذت ببرید.

· سراب گیان؛ قطعه‌ای از بهشت گمشده!

سراب-گیان؛-قطعه‌ای-از-بهشت-گمشده!

سراب گیان، همچون قطعه‌ای از بهشت گمشده است. درختان چنار کهنسال موجود در این منطقه و آب پر جوش و خروش آن، زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده و آن را به منطقه‌ای زیبا و دیدنی تبدیل کرده است. این منطقه دیدنی و جذاب در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند قرار دارد. همچنین در ۲ کیلومتری سراب گیان، تپه باستانی گیان، با قدمتی چند هزار ساله قرار گرفته که می‌توانید از آن بازدید کرده و از تماشای مناظر ان لذت ببرید.

· تپه عباس آباد همدان؛ تپه‌ای جذاب و دیدنی

تپه-عباس-آباد-همدان؛-تپه‌ای-جذاب-و-دیدنی

دشت‌ها و باغ‌های همدان یکی از جاهای دیدنی و جذاب آن است. تپه عباس آباد یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری است که مسافران بسیاری در هنگام سفر، به بازدید از این تپه می‌پردازند. به بالای این تپه که بروید، می‌توانید شهر همدان و باغ‌های سرسبز و پرگل عباس آباد را مشاهده کرده و غرق در زیبایی‌های آن شوید.

در این تپه زیبا یک آبشار مصنوعی به ارتفاع ۶۰ و طول ۲۰۰ متر وجود دارد که در هنگام رفتن به تپه عباس آباد، می‌توانید از این آبشار بازدید کنید. بعد از عبور از جاده‌های عریض و پرپیچ و خم، می‌توانید ماشین خود را در پارکینگی که برای خودورها تعبیه شده قرار داده و خود را به یک نوشیدنی و یا غذای لذیذ در رستوران و کافه تپه عباس آباد مهمان کرده و لحظات خوشی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

تماشای زیبایی‌های همدان از بالای این تپه نیز باعث لذت‌بخش‌تر شدن لحظات شما می‌شود. فراموش نکنید از آنجایی که هوای کوهستانی و خنک همدان در این منطقه بیشتر احساس می‌شود، بهتر است چند لباس گرم به همراه داشته باشید.

· دهکده تفریحی گنج نامه؛ دهکده‌ای با انواع تفریحات جذاب

دهکده-تفریحی-گنج-نامه؛-دهکده‌ای-با-انواع-تفریحات-جذاب

دهکده تفریحی، توریستی و ورزشی گنج نامه همدان، یکی از جاهای دیدنی این شهر است که هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران از این مکان بازدید می‌کنند. این مجموعه در میدان گنج نامه و در ۵ کیلومتری غرب همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. دره زیبای الوند و دشت میشان، جذابیتی را به وجود آورده که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

این مکان جذاب به قدری زیبا و دلنشین به نظر می‌آید که بهتر است یک روز کامل را برای بازدید از آن اختصاص دهید. برخی از جاهای دیدنی و تفریحات موجود در دهکده تفریحی گنج نامه به شرح زیر هستند:

۱.سنگ نبشته‌های گنج نامه

سنگ-نبشته‌های-گنج-نامه

سنگ نبشته‌های گنج نامه، نوشته‌هایی هستند که از دوران داریوش و خشایارشاه به یادگار بر دل صخره‌هایی از کوه الوند و در انتهای دره عباس آباد حک شده‌اند. هر کدام از این کتیبه‌ها در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستانی، عیلامی و بابلی نو باقی مانده‌اند.

۲. آبشار گنج نامه

آبشار-گنج-نامه

آبشار گنج نامه از چشمه سارها و کوه‌های الوند سرچشمه گرفته و در رودخانه‌های پایین آبشار جاری می‌شود. این آبشار با ارتفاعی ۱۲ متری در مسیر صعود ارتفاعات کوه الوند و تپه عباس آباد قرار دارد. شما می‌توانید با اندکی کوهپیمایی به بالای ابشار برسید و نمای دلنشین و جذاب مناظر را از آن بالا تماشا کنید.

۳.غار آکواریوم گنج نامه؛ تلفیقی از علم و سرگرمی

غار-آکواریوم-گنج-نامه؛-تلفیقی-از-علم-و-سرگرمی

شاید تماشای ماهی‌های زیبا و کمیاب اقیانوس در همدان کمی عجیب به نظر برسد، اما غار آکوایوم گنج نامه این امکان را برای شما فراهم کرده است! در این مجموعه هر قسمت دارای شبیه ساز آب و هوایی است و به شما این امکان را می‌دهد تا اقلیم‌های مختلف دنیا را کشف کرده و به قسمت‌های مختلف دنیا سفر کنید!

۴.تله کابین گنج نامه

تله-کابین-گنج-نامه

طول خط تله کابین گنج نامه ۱۶۸۰ متر و ارتفاع آن حدود ۸۰۰ متر است. البته مجموعه تله کابین گنج نامه شامل امکانات دیگری مانند سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، پیست تریال، دیواره سنگ نوردی، تعادل هوایی، پیست اسکی، سالن بولینگ، پیست سورتمه سواری، کافی شاپ، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های متنوع است. این امکانات می‌توانند به بهترین شکل نیازهای شما را برطرف کرده و یک روز خاطره انگیز برای شما رقم بزنند.

اگر جزو افرادی هستید که عاشق برف و ورزش‌های زمستانی مانند اسکی هستند، اگر دوست دارید پرواز فردی با تیرول را تجربه کنید، اگر تمرکز و تعادل بالایی دارید و دوست دارید تا خود را با پیاده روی بر روی سطوح لغزان با ارتفاع بالا از سطح زمین محک بزنید و در نهایت اگر به دنبال ساخت یک روز هیجان انگیز در سفر به همدان هستید، به هیچ عنوان تله کابین گنج نامه را از دست ندهید.

· تپه هگمتانه؛ شهری باستانی و نخستین پایتخت کشور

تپه-هگمتانه؛-شهری-باستانی-و-نخستین-پایتخت-کشور

هگمتانه، شهری باستانی و نخستین پایتخت کشور است. بر طبق گفته هرودوت، تاریخ‌دان معروف یونانی، این شهر به دستور دیاکو، نخستین پادشاه مادها، احداث شده است. گفته می‌شود این شهر درون ۷ لایه دیوار قرار داشته و هرکدام به رنگ خاصی بوده‌اند و دیاکو در لایه آخر و در قلب شهر هگمتانه زندگی می‌کرده تا مردم عادی نتوانند او را از نزدیک ببینند. بازدید از این تپه تاریخی شما را به اعماق تاریخ برده و جذابیت‌های ان دوران را به شما نشان خواهد داد.

· موزه هگمتانه؛ موزه‌ای پر از عجایب دیدنی

موزه-هگمتانه؛-موزه‌ای-پر-از-عجایب-دیدنی

در طی حفاری‌هایی که در تپه هگمتانه انجام شده، آثار ارزشمندی از ادوار مختلف تاریخی از جمله هخامنشیان کشف شده است که در موزه هگمتانه نگهداری می‌شوند. در سفر به همدان و بعد از بازدید از تپه هگمتانه، حتما سری به این موزه شگفت انگیز زده و از اشیاء موجود در آن دیدن کنید.

· آرامگاه بوعلی سینا؛ همتای گنبد قابوس

آرامگاه-بوعلی-سینا؛-همتای-گنبد-قابوس

بوعلی سینا پزشک، شاعر، عارف و دانشمند ایرانی با شهرتی جهانی است که آرامگاهش در همدان و در میدانی به همین نام قرار دارد. طرح بنای آرامگاه بوعلی سینا از برج معروف گنبد قابوس در شهر گنبد الهام گرفته شده و بخشی از این بنا به عنوان موزه برای نگهداری اشیاء قدیمی کشف شده از همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرامگاه بوعلی سینا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی همدان است که در میدانی به همین اسم قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی از مسافران از آن دیدن می‌کنند.

· آرامگاه باباطاهر عریان؛ شاعری آرمیده بر زیر گنبد فیروزه‌ای

آرامگاه-باباطاهر-عریان،-شاعری-آرمیده-بر-زیر-گنبد-فیروزه‌ای

عارف، شاعر و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و یکی از نامدارترین شاعران ایرانی است. برای بازدید از آرامگاه باباطاهر عریان باید به میدانی به همین نام در تمدن بروید. در مجاورت این بنا، موزه صنایع دستی شهر همدان هم قرار دارد که می‌توانید در بازدید از آرامگاه باباطاهر عریان از این بنا هم دیدن کنید.

· گنبد علویان؛ بنایی با تاریخچه‌ای طولانی

گنبد-علویان؛-بنایی-با-تاریخچه‌ای-طولانی

یکی دیگر از آثار برجسته دوران اسلامی در همدان، گنبد علویان است. این گنبد در مجاورت امامزاده عبدالله قرار گرفته و دارای معماری و گچ‌بری‌های زیبایی است. البته این بنا در ابتدا مسجد بوده اما با گذشت زمان گنبد آن آسیب دیده و از بین رفته است. در هر حال گنبد علویان یکی از جاهای دیدنی همدان می‌باشد که می‌توانید در سفر به همدان از آن دیدن کرده و از تماشای معماری آن لذت ببرید.

· مجسمه تاریخی شیر سنگی؛ یادبودی برای سرداری شجاع!

مجسمه-تاریخی-شیر-سنگی؛-یادبودی-برای-سرداری-شجاع!

مجسمه شیر سنگی در زمان اسکندر مقدونی و برای یادبود یکی از سرداران محبوب اسکندر، به نام هفایستیون، ساخته شده و در دروازه شهر قرار گرفته بود. در ابتدا دو مجسمه شیر سنگی در همدان وجود داشت که یکی از آن‌ها در طول سالیان از بین رفته و تنها یکی از این و مجسمه باقی مانده است.

· آرامگاه استر و مردخای؛ زیارتگاهی تاریخی و محبوب

آرامگاه-استر-و-مردخای؛-زیارتکاهی-تاریخی-و-محبوب

این آرامگاه، یک زیارتگاه تاریخی و متعلق به یهودیان است که بسیار مورد توجه و اهمیت این اقلیت دینی قرار دارد. دو مقبره استر و مردخای در وسط این بنا قرار گرفته‌اند و در بالای این دو مقبره، کتیبه‌ای با خط عبری و برجسته دیده می‌شود و بخش‌های مختلف این زیارتگاه به زیبایی تزئین شده است.

· حمام حاج آقا تراب همدان؛ حمامی با طرح‌هایی زیبا

راهنمای سفر به همدان

یکی از جاهای دیدنی همدان، حمام حاج آقا تراب همدان است که در کوچه آقا تراب و محله علی آباد نهاوند قرار دارد. قدمت این حمام به دوران قاجار می‌رسد و مساحت آن چیزی در حدود ۶۷۰ متر مربع است. این حمام در دو بخش مردانه و زنانه و به سبک معماری صفویه ساخته شده بود.

تزئینات استفاده شده در این حمام، طرح‌های زیبای اسلیمی و کاشی کاری‌هایی از داستان شاهنامه، زیبایی‌های این مکان را دوچنان کرده و آن را به مکانی دیدنی برای افراد و گردشگران تبدیل کرده است.

· حمام قلعه همدان؛ حمام، موزه یا سفره‌خانه؟!

حمام-قلعه-همدان؛راهنمای سفر به همدان

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی همدان، موزه و سفره خانه حمام قلعه آن است. این حمام با تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی از دوران قاجار بر جای مانده و اکنون به موزه و سفره خانه‌ای برای خوردن غذاهای خوشمزه تبدیل شده است. حمام قلعه همدان در محله‌ای به نام قاشق تراشان و در محدوده میدان امام خمینی و خیابان شریعتی قرار گرفته است. خوردن غذاهای لذیذ و سنتی همدان در حمام قلعه تجربه‌ای خاص و منحصر به فرد از سفر به همدان برای شما به ارمغان خواهد آورد.

· آرامگاه عارف قزوینی؛ آرامگاهی در همسایگی بوعلی سینا!

عارف قزوینی شاعر پرآوازه ایرانی است و آرامگاهش به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان به شمار می‌آید. آرامگاه این شاعر بزرگ در همسایگی بوعلی سینا و در ساده‌ترین حالت ممکن قرار گرفته است. این شاعر معروف در دوران مشروطیت می‌زیسته و علاوه بر سرودن شعر، در چندین هنر دیگر نیز تخصص داشته است. بازدید از این مکان رایگان بوده و می‌توانید بعد از بازدید از آرامگاه بوعلی سینا از این مکان نیز دیدن کرده و سفر خود را لذت بخش‌تر کنید.

· معبد لائودیسه نهاوند؛ معبدی برای نیایش همسر پادشاه

معبد-لائودیسه-نهاوند؛-معبدی-برای-نیایش-همسر-پادشاه

معبد لائودیسه یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران سلوکیه در ایران است. براساس سنگ نوشته‌های کشف شده در این مکان که با خط یونانی نوشته شده، این معبد توسط پادشاه سلوکی آنتوخیوس سوم، برای نیایش همسرش لائودیسه ساخته شده و اکنون به عنوان مکانی برای بازدید مسافران و گردشگران در همدان به شمار می‌رود.

· مسجد جامع همدان؛ اثری به جا مانده از دوران قاجار

سفر به همدان

این مسجد یکی از بناهای به جا مانده از دوران قاجار محسوب می‌شود. قدمت این مسجد مربوط به دوران حکومت فتحعلی شاه و محمد شاه است. برخی از گچ‌بری‌های ایوان جنوبی این مسجد در طول زمان تخریب شده و از بین رفته‌اند و همین امر باعث شده تا برای بازسازی آن در برخی از نقاط از مصالح جدیدی استفاده شود.

· کلیسای گریگوری استفان همدان؛ کلیسایی با نقاشی‌های زیبا

این کلیسا در محله قدیمی ارامنه و در قسمت شرقی تپه هگمتانه قرار دارد. معماری خیره کننده و تزئینات زیبای این کلیسا باعث شده تا یکی از زیباترین کلیساهای همدان به شمار رفته و افراد زیادی برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند. برج ناقوس خانه، حیاط اصلی، حیاط خلوت، تابلوهای زیبا و ارزنده از حضرت مریم و بسیاری از موارد دیگر از جذابیت‌های این کلیسا به شمار می‌روند.

· برج قربان؛ برجی در دفاع از شوریان!

راهنمای سفر به همدان

یکی از آثار تاریخی قرن هفتم و هشتن هجری به شمار می‌رود که در همدان و بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی قرار گرفته است. گفته می‌شود در جریان شورش افغان‌ها در دوره صفویه، این محل سنگرگاه فردی به نام قربان بوده که در مقابل شورشیان ایستاده و از محل دفاع کرده است. این برج در بیست و هشتمین روز از سومین ماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

· دره مرادبیگ؛ طبیعی منحصر به فرد و جذاب

راهنمای سفر به همدان دره-مرادبیگ؛-طبیعی-منحصر-به-فرد-و-جذاب

این دره در فاصله حدود ۵ کیلومتری همدان قرار گرفته و عمیق‌ترین دره کوهستان الوند است. این منطقه یک مکان گردشگری بی‌نظیر با چشم اندازی فوق العاده است که تماشای آن بسیار لذت بخش بوده و شما را شگفت زده خواهد کرد. جالب است بدانید به دلیل دسترسی دشوار به این مکان، در زمان قاجار به عنوان تبعیدگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته؛ البته تبعیدگاهی پر از زیبایی!

· تخت نادر؛ منطقه‌ای بکر و تماشایی

سفر به همدان

منطقه‌ای بکر، زیبا و جذاب که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. تخت نادر در واقع یکی از مهم‌ترین دشت‌های الوند است که در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. وجود گل‌هایی مانند گل یخ، آلاله، سوسن، لاله و گیاهانی مانند گزنه، مقرا، ریواس، شیرین بیان، موسیر، آزربه، کنگر و طوطیا زیبایی این دشت را صد چندان کرده است.

· پیست اسکی تاریک دره؛ تجربه هیجانی وصف ناپذیر

راهنمای سفر به همدان

یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی همدان، پیست اسکی تاریک دره است. این پیست به عنوان یکی از پیست‌های بین المللی مطرح کشور شناخته می‌شود که در دامنه کوه‌های الوند و ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه واقع می‌باشد. اگر طرفدار ورزش‌های هیجان انگیز کوهستانی هستید و یا حتی دوست دارید به تنهایی از طبیعت زیبا و پوشیده از برف این منطقه لذت ببرید، حتما در سفر به همدان به این منطقه رفته و سفر خود را جذاب‌تر کنید.

· میدان امام همدان؛ میدانی بسیار متفاوت با معماری فوق العاده!

میدان-امام-همدان؛-میدانی-بسیار-متفاوت-با-معماری-فوق-العاده!

یکی از جاهای دیدنی خاص همدان که در سفر به همدان حتما باید از آن دیدن کنید، میدان امام همدان است. طراحی این میدان به گونه‌ای است که ۶ خیابان از آن منشعب شده و همبن امر باعث تفاوت و برتری این میدان با سایر میادین کشور می‌شود. طراحی و معماری این میدان به دست فردی آلمانی به نام کارل فریش انجام شده و تزئینات هنرمندانه‌ای در آن به کار رفته است.

· بازار سنتی همدان؛ بازاری با راسته‌های مختلف

بازار-سنتی-همدان؛-بازاری-با-راسته‌های-مختلف

بازار سنتی هر شهری، حال و هوای خاصی دارد. بازار سنتی همدان نیز یکی از بازارهای سنتی ایران است که گشت و گذار و خرید کردن در آن، حس بسیار لذت بخشی برای شما خواهد داشت. این بازار همچون اغلب بازارهای سنتی سرپوشیده بوده و حس و حالی سنتی و دوست داشتنی در شما به وجود می‌آورد.

بازار سنتی همدان از ۳۰ راسته تشکیل شده که برای دیدن تمامی این راسته‌ها باید یک روز کامل زمان صرف کنید. راسته گیوه فروشان، مسگران، شیشه فروش‌ها، صحافان و مسگران راسته‌هایی هستند که رنگ و بوی قدیمی‌تری داشته و حسی بسیار لذت بخش به شما متقل خواهند کرد.

· روستاگردی در همدان؛ تجربه سفری متفاوت و به یاد ماندنی

روستاگردی-در-همدان؛-تجربه-سفری-متفاوت-و-به-یاد-ماندنی

یکی از جاهای دیدنی همدان که در سفر به همدان می‌توانید از آن بازدید کرده و لذت ببرید، روستاگردی در همدان است. دیدن روستاهای همدان با معماری‌ها و ساختارهای خاص و متفاوت، شما را شگفت زده خواهد کرد. روستاهای ورکانه، سیمین ابرو، گشانی، ملحمدره، شهرستانه، اشتران، مانیزان و خاکو از جمله زیباترین روستاها و جاهای دیدنی همدان هستند.

گشت و گذار در روستاهای همدان، آشنایی با آداب و رسوم مردم روستایی، خوردن خوراکی‌ها و غذاهای لذیذ محلی و تماشای زیبایی‌های روستا، همگی خاطراتی خوش از سفر به همدان برای شما رقم خواهند زد.

· تله کابین سواری؛ پروازی بر فراز کوه الوند

تله-کابین-سواری؛-پروازی-بر-فراز-کوه-الوند

به کوه‌های الوند که برسید، در کنار کتیبه‌های تاریخی گنج نامه، تلکه کابینی وجود دارد که شروع آن از انتهای دره عباس آباد و پایان آن یکی از ارتفاعات سرسبز الوند به نام میشان است. سوار شدن به تله کابین و تماشای زیبایی‌های همدان از فراز بلندی‌ها جذاب، هیجان انگیز و بی‌نظیر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به همدان حتما با این تله کابین هم مسیر شوید تا زیبایی‌های پنهان این شهر را از فراز کوه‌ها دیده و لذت ببرید.

· تجربه اسکی در پیست‌های اسکی همدان

تجربه-اسکی-در-پیست‌های-اسکی-همدان

برف در زمستان، همدان را به یکی از هیجان انگیزترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده و ورزشکاران و اسکی بازان بسیاری این فصل را برای سفر به همدان انتخاب می‌کنند. پیست اسکی تاریک دره یا الوند و پیست اسکی ارسباران از جمله پیست‌هایی هستند که می‌توانید در آن به انجام ورزش‌های زمستانی پرداخته و لذت سفر خود را صد چندان کنید.

· مراسم شیره پزان؛ مراسمی لذیذ و خوشمزه!

آیا تاکنون شیره انگور خورده‌اید؟ چیزی از مراسم شیره پزان به گوشتان خورده است؟ اگر سفر به همدان خود را برای اواخر تابستان و یا اوایل پاییز برنامه ریزی کنید، می‌توانید مراسم شیره پزان و تمام مراحل انجام آن را از نزدیک ببنید. این مراسم در شهر ملایر انجام می‌شود و شما می‌توانید بعد از به اتمام رسیدن مراسم چد ظرف از شیره انگور خالص و لذیذ را خریده و به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید.

· جشنواره گردو تویسرکان؛ جشنواره‌ای پر از گردوهای خوش طعم

جشنواره-گردو-تویسرکان؛-جشنواره‌ای-پر-از-گردوهای-خوش-طعم

بیش از ۵ هزار متر از زمین‌های منطقه تویسرکان پوشیده از درخت گردو هستند. از همین رو در این شهر جشنواره‌ای به نام جشنواره گردو برگزار می‌شود. اگر برنامه سفر به همدان شما در پاییز باشد، می‌توانید در این جشنواره شرکت کرده و از گردوهای خوش طعم و لذیذ آن به عنوان سوغاتی برای خود تهیه کنید.

غذاهای همدان

غذاهای-همدان

یکی از قسمت‌های خوشمزه سفر، غذاهای محلی و سنتی هر شهر است. همدان نیز یکی از شهرهایی است که دارای غذاهای سنتی و محلی لذیذ و خوش طعمی می‌باشد. آش برنج، آش بادمجان، آش آماج، آش خشکبار، آش کاچی، آبگوشت قرمه همدان، آبگوشت کلم قمری، آبگوشت فلفل، آبگوشت بزباش و کباب سرداشی از معروف‌ترین غذاهای محلی همدان هستند که نباید فرصت چشیدن آن‌ها را از دست بدهید.

رستوران‌های معروف همدان

شما می‌توانید طعم خوش غذاهای محلی همدان را در رستوران‌های معروف آن بچشید و یا از سایر غذاهای این رستوران‌ها میل کرده و سفر خود را لذیذتر کنید! برخی از رستوران‌های معروف این شهر عبارت‌اند از:

· رستوران آریاییان

رستوران-آریاییان

اگر به دنبال خوردن یکی از آبگوشت‌های معروف همدان هستید، دیزی سرای آریاییان در مرکز شهر را از دست ندهید. غذاهای این رستوران با بهترین نوع مواد اولیه تهیه شده و در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود. خوردن یک دوغ محلی در کنار آبگوشت لذیذ همدان لذت این غذا را چندین برابر خواهد کرد.

آدرس: همدان، خیابان بوعلی سینا، دیزی سرای آریاییان

· رستوران ایتالیایی دلژین

رستوران-ایتالیایی-دلژین

اگر به دنبال تجربه طعمی متفاوت و جدید هستید، رستوران ایتالیایی دلژین انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در این رستوران انواع غذاهای ایتالیایی از جمله انواع پاستاها و پیتزاها سرو می‌شوند و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آدرس: همدان، پایین‌تر از هتل بوعلی، روبه‌روی بانک تجارت

· رستوران داریوش گنجنامه

رستوران-داریوش-گنجنامه

پس از گشت و گذار در مجموعه تاریخی گنج نامه همدان، می‌توانید به رستوران داریوش گنج نامه رفته و برای رفع گرسنگی از غذاهای لذیذ این رستوران لذت ببرید. این رستوران یکی از رستوران‌های مدرن و باکیفیت همدان است که انواع غذاهای ایرانی و سنتی در آن سرو می‌شود.

آدرس: همدان، جاده عباس آباد، مجموعه تاریخی گنج نامه

اقامتگاه مناسب در سفر به همدان

اقامتگاه-مناسب-در-سفر-به-همدان

یکی از دغدغه‌های اصلی در هنگام سفر، پیدا کردن اقامتگاه مناسب است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که به یک شهر سفر کرده‌اید و در آنجا زمان زیادی را برای پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب از دست داده‌اید. در صورتی که در ماه‌های پرمسافر سفر کنید، حتی ممکن است اقامتگاهی پیدا نکنید!

این اتفاقات باعث می‌شد تا خاطره‌ای بد از سفر در ذهن شما بماند و یا نتوانید به خوبی از سفر خود لذت ببرید. بهتر است این مژده را به شما بدهیم که شما می‌توانید اقامتگاه مورد نظر خود را قبل از سفر انتخاب کرده و بعد از آن به راحتی و با خیال راحت به سفر بروید.

قبل از سفر، در سایت لیدوماتریپ اقامتگاه‌های موجود در همدان را دیده و با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها رزرو کنید. اجاره ویلا و سوئیت در همدان باعث می‌شود تا بعد از رسیدن به مقصد، دیگر دغدغه اقامتگاه نداشته باشید و مستقیما به اقامتگاه خود رفته و بعد از استراحتی کوتاه به گشت و گذار در شهر بپردازید.

در سفر به همدان چی بخرم؟

در-سفر-به-همدان-چی-بخرم؟

خب، از هر چه بگذریم سخن سوغاتی خوش‌تر است. خرید سوغاتی یکی از مهم‌ترین و شاید لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر به شمار آید. یکی از سوالات مهمی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که سوغاتی‌های همدان چیست و در سفر به همدان چه چیزی می‌توان خرید؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است با سوغاتی‌های همدان و صنایع دستی آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین سوغاتی‌ها را تهیه کرده و به عنوان یادگاری به شهر خود ببرید.

سوغاتی‌های همدان

همدان شهری با تنوع بالایی از سوغاتی‌ها می‌باشد. جالب است بدانید در حدود ۱۵۷ حوزه صنایع دستی در این شهر وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. در ادامه برخی از سوغاتی‌ها و صنایع دستی این شهر را بیان خواهیم کرد تا بعد از سفر به همدان دست خالی از این شهر بازنگردید!

· سوغاتی‌های خوردنی همدان

یکی از جذابیت‌های سفر به همدان، خوردن سوغاتی‌های خوردنی آن است. در ادامه برخی از سوغاتی‌های خوردنی همدان را ذکر خواهیم کرد که سفر به همدان بدون تجربه طعم آن‌ها لذتی نخواهد داشت.

۱. انگشت پیچ همدان

انگشت پیچ همدان

یکی از شیرینی‌های سنتی و خوش طعم همدان، شیرینی انگشت پیچ است. به طور معمول این شیرینی در ماه رمضان طبخ می‌شود. از آنجایی که در گذشته برای خوردن این شیرینی آن را دور انگشتان خود می‌پیچیدند، نام آن را انگشت پیچ گذاشته‌اند.

۲. نان کماج همدان

نان-کماج-همدان

نان کماج یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی در استان همدان است که شهرتی جهانی دارد. این نان خوش طعم و لذیذ از ترکیب آرد، آب، روغن مایع، دارچین، تخم مرغ، کره، نمک، شکر، گردو، شیر، خمیرمایه فوری، کنجد درست شده و به مشتریان عرضه می‌شود.

۳. حلوا زرده همدان

حلوا-زرده-همدان

غذایی بسیار خوش طعم و لذیذ است که اغلب بر سر سفره همدانی‌ها دیده می‌شود. زعفران، نشاسته، شکر، زرده تخم مرغ، گلاب و روغن مواد تشکیل دهنده این حلوای لذیذ هستند.

۴. نان شیرمال همدان

نانی بسیار محبوب و خوش طعم که یکی از گزینه‌های اصلی در صبحانه و عصرانه است. در سفر به همدان حتما مزه این نان لذیذ را چشیده و از آن لذت ببرید.

۵. باسلوق استان همدان

باسلوق-استان-همدان

شیرینی باسلوق یکی از شیرینی‌های معروف همدان است که اغلب با فرارسیدن سال نو طبخ شده و عطر و بوی بی‌نظیرش کوچه و محله‌های همدان را عطرآگین می‌کند.

۶. شیرینی‌های سنتی همدان

شیرینی‌های همدان دارای تنوع زیاد و طعم و مزه‌ای بی‌نظیر هستند. از جله شیرینی‌های معروف همدان عبارت‌اند از: نان نارگیلی، آبنبات قیچی، راحت الحلقوم، برساق، سنل، گز، حلوا ارده و حلوا لوزی.

· صنایع دستی همدان

همان طور که اشاره شد، همدان یکی از شهرهایی است که صنایع دستی آن بسیار گسترده و متنوع است. برخی از صنایع دستی این شهر عبارت‌اند از:

۱. سفال لالجین همدان

سفال-لالجین-همدان

یکی از صنایع دستی همدان، صنایع سفالی آن است. پیشینه این هنر در همدان به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد و از آن زمان تاکنون این هنر نسل به نسل منتقل شده است.

۲. چرم استان همدان

چرم-استان-همدان

چرم استان همدان یکی از بهترین و مرغوب‌ترین چرم‌ها در کشور است و حتی به سایر کشورها صادر می‌شود. این هنر قدمتی ۳۰۰۰ ساله در همدان دارد و به همین دلیل بسیاری از افرادی که در همدان زندگی می‌کنند هنر چرم دوزی را بلدند.

۳. گلیم استان همدان

گلیم-استان-همدان

گلیم استان همدان در نوع خودش بی‌نطیر و بسیار معروف است. اگر به دنبال یک سوغاتی سنتی و حذاب هستید، گلیم استان همدان را از یاد نبرید.

۴. قالی استان همدان

قالی-استان-همدان

یکی دیگر از هنرهای دستی استان همدان، قالی بافی است. هنرمندان قالی باف همدان برای رنگ کردن نخ فرش‌های خود از شیره گیاهان و درختان استفاده کرده و فرش‌هایی با طرح و نقش‌های زیبا را خلق می‌کنند. شما می‌توانید از این قالی‌های خوش طرح و نقش به عنوان سوغات برای خود به یادگار ببرید.

۵. مروار بافی همدان

مروار-بافی-همدان

مرواز به خوبی در همدان پیدا می‌شود و از همین جهت اهالی هنر با استفاده از آن اقدام به تزئین صندلی، میز، سبد و لباس کرده و به فروش می‌رسانند.

سفر به همدان در کرونا

سفر-به-همدان-در-کرونا

با شیوع ویروس کرونا، سفر کردن نیز اندکی دشوارتر شده است. در هنگام سفر در دوران کرونا باید به طور کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و از خود مراقبت کنید. بهتر است در هنگام سفر از ماسم و ژل بهداشتی استفاده کنید و بعد از هر بار تماس دست با اطراف حتما دستان خود ا ضد عفونی کنید. همچنین لازم است تا اقامتگاه خود را با وسواس بیشتری انتخاب کنید و از تمیز بودن آن اطمینان داشته باشید. در هنگام خرید سوغاتی‌ها نیز به بسته بندی‌های سوغاتی‌ها و تمیز بودن آن‌ها توجه کنید.

ما در لیدوماتریپ در پی آن هستیم تا بهترین و تمیزترین اقامتگاه‌ها را در اختیار شما قرار دهیم تا خیالتان از بابت تمیزی اقامتگاه‌ها راحت بوده و بتوانید سفر خوشی را در دوران کرونا تجربه کنید.

مراکز درمانی و بیمارستان در همدان

مراکز-درمانی-و-بیمارستان-در-همدان

یکی از مشکلاتی که ممکن است در طول سفر برای شما پیش بیاید، این است که ممکن است مریض شوید. البته در صورتی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و از خوردن غذا در جاهای ناسالم دوری کنید، احتمال بیماری برای شما کاهش پیدا خواهد کرد. در هر صورت بهتر است در هنگام سفر دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید تا در صورت نیار بتوانید به مراکز درمانی مراجعه کنید. برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌های همدان عبارت‌اند از:

· کلینیک امید همدان

آدرس: همدان، خیابان سبد بافان، جنب تالار پیام

· کلینیک امام خمینی همدان

آدرس: همدان، میدان شریعتی، خیابان میزاده عشقی

· کلینیک مهدیه همدان

آدرس: همدان، خیابان خضریان، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی مهدیه

· کلینیک مرکز قلب فرشچیان

آدرس: همدان، بلوار شهید فهمیده

سفر به همدان با لیدوماتریپ

یکی از  بهترین راه‌ها برای فرار از روزمرگی و خستگی ناشی از کار، سفر کردن است و همدان به عنوان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران، انتخاب بسیار مناسبی برای تجربه یک سفر به یاد ماندنی و ثبت خاطراتی خوش است. آب و هوای مطبوع و جاهای دیدنی جذاب این شهر باعث شده تا سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن زیبایی‌های این شهر، به همدان سفر کنند.

وبسایت لیدوماتریپ در کنار شماست تا با ارائه بهترین اقامتگاه‌ها به شما، سهم کوچکی در ثبت خاطرات خوش سفر برای شما داشته باشد. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به قسمت اجاره ویلا و سوئیت در همدان، بهترین اقامتگاه را برای خود انتخاب کرده و سفری بی‌دغدغه و جذاب را تجربه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *