زیباترین سواحل جنوب ایران

سواحل جنوب ایران

نوار ساحلی جنوب ایران در قسمت‌های مختلف سواحل بسیار زیبا و مناسبی دارد که می‌توانید در سرمای زمستان هم در آب‌ و هوای معتدل آن استراحت کنید. در سال های اخیر جنوب کشور به خصوص سواحل زیبای جنوب به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. به همین خاطر تصمیم داریم در این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ لیستی از زیباترین سواحل جنوب ایران را به شما معرفی کنیم. این سواحل زیبا همگی در حاشیه خلیج همیشه فارس قرار دارند و برخی از آن‌ها به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند برجسته ‌تر از دیگر سواحل‌اند. تا پایان این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

ساحل گردی در جنوب ایران

ساحل گردی در جنوب

دریا یکی از شگفت ‌انگیزترین پدیده‌هایی است که هیچ کسی از دیدن آن خسته نمی‌شود. بسیاری از مردم، تفریح در کنار سواحل ایران را به سرگرمی‌های پرهیجان یا گشت ‌و گذار در مکان‌های شلوغ ترجیح می‌دهند. پاییز و زمستان بهترین وقت برای سفر به جنوب و قدم زدن روی شن‌های گرم سواحل آن است. پس فرضت را غنیمت بشمارید و مقصد سفرتان را از شهرهای شمالی به شهرهای جنوبی تغییر دهید و برای یک سفر خاطره انگیز برنامه ریزی کنید.

معرفی بهترین سواحل جنوب ایران

جزیره لاوان

جزیره لاوان

جزیره لاوان از بکرترین جزایر خلیج فارس است که دسترسی به آن از بندر مقام صورت می‌گیرد. سواحل جزیره لاوان را سواحل شنی، مرجانی و صخره‌ای تشکیل می‌دهند و بسیار بکر و زیبا هستند. جزیره مارو یا شیدور نیز در بخش شرقی جزیره لاوان قرار دارد و منطقه بکر و خالی از سکنه است. در حال حاضر به‌ دلیل خطر نابودی اکوسیستم محیط جزیره مارو امکان بازدید از آن وجود ندارد.

ساحل جزیره لاوان چشم‌ اندازهای بسیار زیبایی از خلیج فارس دارند. آب و هوای مناسب و محیط امن در این سواحل امکان کمپ در طبیعت این جزیره را ممکن می‌سازند و بسیاری از گردشگران در بازدید از جزیره لاوان شب را در سواحل این جزیره می‌گذرانند. برای بازدید از جزیره لاوان باید به بندر مقام در غرب هرمزگان بروید و خود را با قایق به این جزیره و سواحل بکر آن برسانید.

آدرس: هرمزگان، بندر مقام، جزیره لاوان.

ساحل جزیره هندورابی

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی با وجود مساحت ۲۳ کیلومتر مربعی، جاذبه‌های زیادی را در خود جا داده است. اگر اهل طبیعت‌ گردی باشید، محال است بتوانید از سواحل و صدای مرغان دریای که صبح‌ها شما را بیدار می‌کنند به سادگی بگذرید. اگر هم اهل تفریحات آبی هستید، هندورابی یکی از خلوت ‌ترین و بهترین مناطقی است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

در جزیره هندورابی می‌توانید از سواحل بکر و خلوت آن لذت ببرید. جایی که شاید بتوانید به سادگی در آن سواحل اختصاصی برای خود پیدا کنید و لذت ببرید. در سواحل این جزیره می‌توانید انواع تفریحات آبی از شنا تا غواصی و قایق ‌سواری را انجام دهید و تجربه نابی را برای خود رقم بزنید.

در بخش‌هایی از این جزیره عمق آب ۵ تا ۸ متر است. در سواحل شرقی آن نیز عمق آب ۸ تا ۱۸ است که بهترین منطقه برای غواصی و لذت بردن از دنیای زیر آب با وجود ماهی‌های رنگارنگ و ستاره‌های دریایی است.

آدرس: هرمزگان، بین جزیرهکیش و جزیره لاوان

ساحل درک

ساحل درک

ساحل درک از زیباترین سواحل جنوب ایران در کرانه دریای مکران  و یکی از جاذبه های چابهار است که نمونه آن در دیگر سواحل کشور وجود ندارد. روستای درک منطقه‌ای کویری است و ساحل درک در محل به هم رسیدن کویر و دریا چشم ‌اندازی بسیار تماشایی دارد. این ساحل تنها ساحل کویری ایران به شمار می‌رود که علاقمندان به کویر و دریا را به سوی خود جلب می‌کند. در ساحل درک چیزهای عجیب دیگری هم انتظار گردشگران را می کشند؛ مثل احساس گرم و سرد شدن آن هم در یک بخش کاملا خشک و بیابانی و یا مواجه شدن با درختان نخلی که با آب شیرین رشد کرده اند.

در ساحل درک تپه‌های شنی و ماسه‌ای مقابل دریا قرار گرفته‌اند و در خط ساحلی نخل‌ها به چشم می‌خورند. آسمان شب این ساحل بسیار تماشایی است. ساحل درک از تمیزترین سواحل ایران نیز هست و اثری از آلودگی هوا و آلودگی‌های شهری در این ساحل زیبا دیده نمی‌شود. با توجه به محیط بکر این روستا امکانات خاصی در ساحل درک وجود ندارد و مسافران برای کسب آرامش و لذت از محیط بکر طبیعی به تماشای این ساحل می‌روند. برای بازدید از ساحل درک باید از کنار دریای عمان عبور کرد، به بندر چابهار و سپس روستای زرآباد در فاصله ۱۳۵ کیلومتری غرب این بندر بروید.

برای رسیدن به ساحل موجود در روستای درک بایستی از کنار دریای عمان عبور کرد، از توقف در سواحل چابهار چشم پوشید و به سمت شهرستان کنارک رفت.

آدرس: سیستان و بلوچستان، چابهار، کنارک، روستای درک.

ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز

اگر در لیست زیباترین سواحل ایران به گزینه‌ای خاص‌تر هستید، حتما به ساحل سرخ جزیره هرمز سر بزنید. بر خلاف سایر سواحل ایران، در اینجا رنگ آب قرمز است! در حقیقت، خاک این منطقه به رنگ قرمز است و ترکیب آن با آب و نور خورشید سبب می‌شود که بخشی از ساحل به صورت سرخ دیده شود.

ساحل سرخ هرمز میان صخره‌های بلند قرار دارد و از بالای این صخره‌ها زیباترین چشم ‌انداز از خاک سرخ این منطقه و بازتاب آن در آب دریا را خواهید دید.

در جزیره هرمز انواع خاک‌ها با رنگ‌های مختلف به چشم می‌خورند و به همین دلیل از این منطقه با نام جزیره رنگین کمانی نیز یاد می‌کنند. ساحل سرخ هرمز منطقه‌ای کاملا بکر است و هیچ‌گونه امکاناتی ندارد. برای بازدید از ساحل سرخ هرمز پس از ورود به این جزیره باید سوار موتورهای مخصوص گشت‌ و گذار در این جزیره شوید. اهالی جزیره هرمز شما را به بخش‌های مختلف این جزیره و ساحل سرخ آن می‌رسانند.

آدرس: هرمزگان، جزیره هرمز

ساحل شبتاب چابهار

ساحل شبتاب چابهار

ساحل شبتاب چابهار از زیباترین سواحل چابهار در کرانه دریای مکران است. در این ساحل گونه‌ای از موجودات ریز دریایی موسوم به پلانکتون‌ها با تابش نور آبی رنگ از خود منظره‌ای تماشایی در سواحل به وجود می‌آورند. این پدیده در برخی سواحل سایر نقاط جهان نیز اتفاق می‌افتد، اما در کشور ما ساحل تنگ در نزدیکی روستایی به همین نام در حوالی چابهار محل پیدایش این پلانکتون‌های دریایی است.

برای تماشای پدیده شبتاب در ساحل تنگ چابهار می‌توانید در شب‌های زمستان یا پاییز به گشت‌ و گذار در ساحل تنگ بپردازید. این پدیده همیشگی نیست؛ اما در برخی شب‌ها با گذشت چند ساعت از غروب خورشید به ‌یک‌باره رخ می‌دهد. در بعضی مواقع ساکنان اطراف چابهار در فصل بهار نیز درخشش آبی رنگ سواحل را دیده‌اند؛ اما بیشترین احتمال وقوع پدیده شبتاب مربوط به ۶ ماه دوم سال است. روستای تنگ در فاصله حدودی ۱۲۰ کیلومتری از غرب چابهار قرار دارد.

آدرس: سیستان و بلوچستان، چابهار، بندر تنگ.

ساحل بریس چابهار

ساحل بریس

بریس در نقطه مکانی میان خلیج گواتر تا بندر چابهار استقرار یافته است. خیلی از مردم این ساحل را به اسم نمی شناسند، اما به محض آنکه بگویید همان ساحلی که میتوان از روی صخره های مرتفع آن به پایین نگریست و تعداد بیشماری قایق کوچک و بزرگ را دید، فورا آن را به یاد می آورند. بدون شک، ساحل بریس یکی از پنج ساحل برتر جنوبی و ده ساحل برتر ایران است که هر گردشگری مجذوب عظمت و جذابیت آن می شود و می تواند برای خود تعداد زیادی عکس خوب خصوصا در هنگام طلوع یا غروب خورشید بگیرد.

این ساحل از زیباترین سواحل جنوبی صخره‌ای در کرانه دریای مکران است. صخره بزرگ ساحل بریس از یک سو به دریا و از سوی دیگر به اسکله بریس می‌رسد. تماشای غروب و طلوع خورشید از فراز صخره‌های بریس برای گردشگران فراموش‌نشدنی خواهد بود؛ اما به خطر داشته باشید این صخره‌ها به ‌دلیل مجاورت با آب دریا در طول سالیان طولانی، توخالی و فرسوده شده‌اند. زمان پیاده روی روی این صخره‌ها از کناره‌های مسیر فاصله بگیرید و تا لبه صخره‌ها پیش نروید.

در مجاورت اسکله بریس قایق‌ها و لنج‌های ماهیگیری منظره‌ای تماشایی به وجود آورد‌ه‌اند. ساحل بریس منطقه‌ای بکر و محلی است و در سال‌های اخیر گردشگران علاقمند به سواحل بکر این منطقه را شناسایی کرده‌اند. این ساحل امکانات چندانی ندارد و بازدید از آن برای طبیعت گردان علاقمند به سواحل بکر جذاب خواهد بود.

آدرس: سیستان و بلوچستان، ۶۰ کیلومتری شرق چابهار

سواحل جزیره هنگام

سواحل هنگام

هنگام یکی از بخش‌های جزیره زیبای قشم است. در این جزیره خبری از تکنولوژی و دکل‌های بزرگ مخابراتی نیست و مردم آن زندگی سنتی دارند. همه ما به چند روز آرامشی به دور از عصر تکنولوژی نیاز داریم! یکی از علت‌های محبوبیت جزیره هنگام همین سبک سنتی است. گردشگری در هنگام هیچ تشابهی با تفریحات شهری ندارد و همچنان رنگ و بوی اصالت جنوب ایران را حفظ کرده است.

هنگام نوار ساحلی طویلی دارد که برخی از آن‌ها امکانات تفریحی محدودی دارند، اما اکثرشان بکر و دست‌نخورده هستند، انگار که دریا ماسه‌های ساحل هنگام را از هر گونه رد و نشانی خالی می‌کند تا برای رد پای شما آماده باشد.

وقتی با عزیزانتان روی ماسه‌های ساحلی قدم می‌زنید و بعد از چند دقیقه به پشت سر نگاه می‌کنید، رد پاهایتان را می‌بینید که همراه هم مسیر را طی کرده‌اند. با دیدن این صحنه احساس خوب همراهی و تعلق‌خاطر به کسانی که دوستشان دارید، شما را دربر می‌گیرد. در میان این شعف بی‌نظیر عکاسی را فراموش نکنید!

ساحل اصلی هنگام همان ویژگی‌هایی را دارد که یک ساحل جنوبی باید داشته باشد، پر از لنج، پر از رفت‌وآمد مردان و زنانی با لباس‌های محلی، پر از همهمه و فریاد صدا کردن یکدیگر، پر از ماهیگیر و تورهای پر از ماهی و در یک کلام: پر از زندگی!

زمانی که برای سفر به جزیره هنگام از قشم سوار قایق می‌شوید، در این ساحل پیاده خواهید شد. البته از همین الان بدانید که نباید انتظار داشته باشید بعد از پیاده شدن در اسکله ماشین یا تاکسی ببینید. در این جزیره نه جاده آسفالتی وجود دارد و نه ماشینی دیده می‌شود! هر آنچه هست را باید با پای پیاده طی کنید.

اولین چیزی که در ساحل هنگام جلب توجه می‌کند، دهکده ماهیگیری و بوی اشتها برانگیزی است که به مشام می‌رسد. دیگر سواحل هنگام هم شامل ساحل درخشان، ساحل کله خماسی، ساحل نقره ای و ساحل خنیزی است.

آدرس: هرمزگان، جزیره هنگام

ساحل مرجان کیش

ساحل مرجان کیش

یکی دیگر از سواحل جنوبی کشور که آن نیز در نوع خود زیبایی های فراوانی دارد پارک ساحلی مرجان کیش است. این پارک در جزیره کیش، میدان مرجان، پشت ساحل مرجان قرار دارد و برای رفتن به آن باید به قسمت شرقی جزیره کیش مراجعه کنید.

فراهم کردن محیطی که بتوان به راحتی در آن طلوع و غروب خورشید را تماشا کرد و پیاده روی در حالی که خورشید انوار گرم خود را نثار این ساحل می کند از جمله موهبت ها و امتیازاتی است که این ساحل در اختیار گردشگران قرار می دهد.

در ساحل مرجان کیش انواع تفریحات دریایی و زمین‌های بازی وجود دارند و علاقمندان به غواصی می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از سفر به اعماق خلیج فارس زیبا و تماشایی به دست آورند. این ساحل در مجاورت بوستانی زیبا قرار دارد و انواع مختلف صدف، مرجان و حلزون در طول آن پراکنده شده‌اند.

چنانچه گشتی در اطراف این ساحل بزنید می توانید تعداد زیادی رستوران، کافه و چایخانه مشاهده کنید. رفتن به این کافه ها می تواند پیشنهاد بسیار مناسبی برای رفع گرسنگی باشد.

آدرس: هرمزگان، کیش، خیابان جهان، میدان مرجان.

ساحل کلبه هور کیش

ساحل کلبه هور

ساحل کلبه هور از دیگر سواحل جنوبی زیبا و تماشایی در جزیره کیش است که محلی مناسب برای اتراق و گشت‌وگذار در کرانه خلیج فارس به شمار می‌رود. در ساحل کلبه هور نیز مانند بسیاری از  سواحل جزیر کیش امکان استفاده از تفریحات دریایی و غواصی در عمق خلیج فارس را خواهید داشت. در گذشته این منطقه با کلبه‌های چوبی محل استراحت ماهیگیران بود و نام کلبه هور از همان زمان به یادگار مانده است.

ساحل کلبه هور به‌دلیل محیط آرام و دنج خود گردشگران زیادی را جلب می‌کند. غاری طبیعی به عمق پنج متر در بخش جنوبی این ساحل وجود دارد که برای پیاده روی و ثبت تصاویر زیبا مناسب است. علاقمندان به سوارکاری می‌توانند در این ساحل اسب کرایه کنند و مدتی را به سواری در ساحل بپردازند. کشتی یونانی به گل نشسته نیز در نزدیکی ساحل کلبه هور قرار دارد. برای بازدید از این ساحل باید به غربی ‌ترین بخش ساحلی جزیره کیش بروید.

آدرس: هرمزگان، غرب جزیره کیش.

ساحل جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم

جزایر ناز مجموعه‌ای از صخره‌های زیبا در نزدیکی ساحل قشم هستند که بر اثر پدیده کشند آب دریا و بالا و پایین رفتن سطح آب خلیج فارس در ۲۴ ساعت شبانه روز، در نزدیکی ساحل نمایان می‌شوند. در زمان پایین رفتن آب، مسیر باریکی از ساحل به ‌سمت این جزایر باز می‌شود و گردشگران می‌توانند خود را به صخره‌های جزیره ناز برسانند. برخورد آب به دیواره‌های بلند این جزیره منظره‌ای تماشایی می‌سازد.

چشم ‌انداز جزایر ناز از ساحل قشم بسیار زیبا و تماشایی است و توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. جزایر ناز در بخش جنوب شرقی قشم قرار دارند و بهترین زمان برای بازدید از این جزیره پیش از غروب خورشید است.

جالب است بدانید که جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می روند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است. در جزایر ناز به جز دست‌ فروشان هیچ مغازه یا امکانات رفاهی روی خود جزایر وجود ندارد، اما همان نزدیکی در حاشیه پارکینگ، امکانات ابتدایی برای رفاه بازدیدکنندگان برقرار می باشد. پس رزرو هتل قشم خود را انجام داده و راهی تماشای جزایر ناز شوید.

آدرس: هرمزگان، جنوب شرقی جزیره قشم.

ساحل بنود عسلویه

ساحل بنود

ساحل بنود یکی از جاهای دیدنی عسلویه در استان بوشهر است. البته این ساحل جنوبی لوکیشن‌های اصلی فیلم محمد رسول الله بوده است و هنوز هم بقایای خانه‌های زیبای گلی و سازه‌های این فیلم تاریخی را می‌توان در ساحل بنود مشاهده کرد.

اگر شب را در ساحل بنود بمانید، می‌توانید در تاریکی و زیر نور ماه کمپ بزنید و آتش روشن کنید؛ روی صخره‌ها بنشینید و نظاره‌گر شنای فیتوپلانکتون‌ها باشید و این در حالی است که به صدای دلنواز موج‌ها گوش می‌دهید و پایین رفتن ماه در دریا را تماشا می‌کنید. شاید جذاب‌ترین بخش کمپ زدن در تاریکی شب، ذوق دیدن مناظر اطراف در روشنایی روز باشد تا ببینید چه شگفتی‌هایی را پیشکش شما خواهد کرد.

ساحل بنود در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی عسلویه و در مجاورت روستای بنود قرار دارد. برای بازدید از این ساحل صخره‌ای زیبا می‌توانید به عسلویه یا پارسیان در هرمزگان بروید.

آدرس: بوشهر، ۳۰ کیلومتری بندر عسلویه، روستای بنود.

ساحل مکسر

ساحل مکسر

ساحل مکسر از تماشایی‌ترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران در منطقه‌ای بکر نزدیک به بندر مقام است. این ساحل زیباترین تلاقی کوهستان و دریا را مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد. ساحل مکسر از مجموعه صخره‌های فرسوده در جریان مداوم آب در طول سالیان طولانی تشکیل شده است. شکل ظاهری این صخره‌ها شبیه تندیس‌هایی تراشیده به دست مجسمه سازی ماهر هستند. شیارهای منظم و هماهنگ در تخته سنگ‌های عظیم ساحل مکسر مناظری زیبا از سواحل صخره‌ای ایجاد کرده‌اند که گردشگران را به وجد می‌آورند.

تماشای آسمان و زیبایی‌های ساحل مکسر در شب لطف دوچندان دارد و به همین دلیل بسیاری علاقه‌مندان به طبیعت گردی، شب را در این ساحل می‌گذرانند. برای بازدید از ساحل مکسر باید به بندر مقام یا شهرستان پارسیان در هرمزگان بروید و به جاده بستانو در حد فاصل این دو شهر وارد شوید. ساحل بنود، گردنه عشاق و سواحل صخره‌ای پارسیان در طول این مسیر از زیباترین سواحل خلیج فارس هستند. ساحل مکسر در نزدیکی بندر مقام قرار دارد.

آدرس: هرمزگان، جاده مقام_ بستانو، ۱۰ کیلومتری بندر مقام

ساحل امام حسن بوشهر

ساحل امام حسن

ساحل امام حسن در بندری به همین نام در بوشهر از قدیمی‌ترین سواحل جنوبی ایران است که سابقه طولانی در بازرگانی و گردشگری دارد. این ساحل از زیباترین سواحل خلیج فارس است و در گذشته با نام ساحل سینیز شناخته می‌شد. ساحل امام حسن در حد فاصل بنادر دیلم و گناوه قرار گرفته است. بنابر نظر کارشناسان قدمت بندر و ساحل امام حسن به دوره حکومت هخامنشیان می‌رسد، اما در زمان حکومت ساسانیان این منطقه به اوج شکوفایی خود رسید.

برای بازدید از ساحل امام حسن می‌توانید به یکی از شهرهای بندر گناوه و بندر دیلم برود و سپس خود را به این ساحل برسانید. از مهم ‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی ساحل امام حسن می‌توان به پارک سینیز، نخلستان امام حسن و پارک ساحلی خلیج فارس اشاره کرد.

آدرس: بوشهر، بندر امام حسن.

ساحل ریشهر

ساحل ریشهر

ساحل ریشهر بوشهر از زیباترین کرانه‌های خلیج فارس در جنوب غربی کشور است. در مجاورت این ساحل بوستانی زیبا تعبیه کرده‌اند تا گردشگران با استفاده از امکانات رفاهی این پارک لحظاتی شاد و دلپذیر در این ساحل زیبا سپری  کنند. ساحل ریشهر فاصله کوتاهی تا شهر باستانی ریشهر دارد و از زیباترین جاهای دیدنی بوشهر به شمار می‌رود.

قدمت تاریخی ساحل ریشهر و امکانات مناسب اطراف آن این ساحل را به معروف‌ ترین و پرترددترین ساحل بوشهر تبدیل کرده‌اند. از دیدنی های نزدیک به ساحل ریشهر می‌توان دهکده گردشگری و بخش تاریخی شهر بوشهر را نام برد. برای بازدید از ساحل ریشهر باید به فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی بندر بوشهر بروید.

آدرس: بوشهر، ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر.

سفر به شهرهای ساحلی و مسئله اقامت در اطراف ساحل

همانطور که می دانید شهرهای ساحلی ازان از شهرهای پر طرفدار برای اهالی سفر هستند. چنانچه شما قصد سفر به هر یک از شهرها و بازدید سواحلی که در بالا معرفی کردیم را دارید، اصلا نیازی نیست نگران اقامتتان باشید. کافی است به صفحه رزرو آنلاین لیدوماتریپ بزنید، نام شهر مقصدتان را در نوار جستجو وارد کرده و سپس دکمه جستجو را بزنید. در این مرحله همه اقامتگاه های موجود در آن شهر پیش روی شما قرار می گیرد و شما می توانید با مقایسه اطلاعات و قیمت ها و تصاویر مربوط به اقامتگاه ها، مناسب ترین اقامتگاه را برای طول سفرتان انتخاب و رزرو کنید و سپس راهی سفر شوید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *