جاهای دیدنی سرعین اردبیل

جاهای دیدنی سرعین

شهری در دل کوه های سبلان در روز های گرم سال  که در آن از هوای شرجی و گرمای طاقت فرسا خبری نیست. شما می توانید به همراه خانواده و دوستانتان در دل طبیعت بکر سرعین کمپ بزنید و عصر های خنکی را سپری کنید و در کنار سیاحت در طبیعت بی نظیر، سیری هم در تاریخ داشته باشید.

البته ناگفته نماند که سرعین به سرزمین چشمه های آبگرم شهرت دارد و  یکی از دلایل اصلی جذب بسیاری از گردشگران می باشد. یکی از ویژگی های خوب چشمه های آبگرم های طبیعی این است که می توانید به درد بیماری های مفصلی و قلبی خود تسکین دهید.

در ادامه معرفی جاهای دیدنی سرعین اردبیل بیشتر راجع به جاذبه های گردشگری این شهر صحبت خواهیم کرد.

در سرعین کجا بریم؟

سرعین یکی از شهرهای نزدیک به اردبیل است که خودش از جاذبه های گردشگری استان اردبیل به شمارمی رود. این شهر جاذبه های طبیعی و دیدنی مختلفی دارد و هر کدام به نوبه خود بسیار جذاب و دیدنی اند، از چشمه های آبگرم گرفته تا طبیعت و روستاهای گردشگری اطراف سرعین همه و همه از دیدنی های سرعین اند.

درسفر به سرعین آبتنی در چشمه های آبگرم بخشی از تفریح شما در سرعین خواهد بود. باقی تفریح و گردشتان می تواند در طبیعت اطراف و مراتع و دشت های سرسبز و روستاهای توریستی سرعین باشد.

سرعین علاوه بر این مواردگفته شده، سوغات و انواع غذاهای خوشمزه محلی دارد که می توانید با مطالعه مقاله راهنمای سفر به سرعین هر آنچه را که درباره سرعین باید بدانید را در آن پیدا کنید.

در ادامه بیشتر از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی های سرعین اردبیل برای شما شرح خواهیم داد.

چشمه های آبگرم سرعین 

در مجموع از میان آبگرم های شهر های مختلف ایران، آبگرم های سرعین بیشترین طرفدار را نسبت سایر شهر ها داشته و از استقبال خوبی از طرف مردم برخوردار است.

این چشمه های آبگرم سرعین از کوه های سبلان سرچشمه می گیرند. سرعین حدود ۹ چشمه آبگرم  دارد که بعضی از آن ها به صورت استخر سر پوشیده و بعضی از آن ها  استخر سرباز هستند، البته به جز این چشمه های اصلی، استخر های دیگری احداث شده اند که آب داخل استخر از همین چشمه های اصلی لوله کشی شده و امکانات تفریحی مناسبی دارند.

با مجله گردشگری لیدوماریپ تا آخر همراه باشید، در ادامه سعی داریم بخشی از آبگرم های سرعین  را به شما معرفی کنیم.

آبگرم گاومیش گلی 

آبگرم گاومیش گلی چشمه های آبگرم سرعین

گاومیش گلی، گرم ترین و پرآب ترین آبگرم سرعین می باشد. در آب این چشمه املاح معدنی چون پتاسیم، منزیم، کربنات و کلروره وجود دارد که خواص درمانی دارند و طرفدار زیادی نسبت به آبگرم های سرعین دارد.

آبگرم گاومیش گلی برای درمان بیماری های زنان، قلبی و خنازیر و روماتیسم بسیار مفید است و ظرفیت این آب گرم حدود ۲۰۰ نفرمی باشد و استخر این مجموعه سرباز است تا بخار آبگرم خارج شود.

دور استخر را با دیوار های بلند پوشانده اند و آب استخر از نقاط و بخش های مختلف از کف استخر همراه با گاز خارج می شود و  حرارت آب این مجموعه ۴۵ درجه می باشد.

آبگرم بش باجیلار 

آبگرم بش باجیلار سرعین

این مجتمع آب درمانی از قدیمی ترین آبگرم های سرعین محسوب می شود. آب این مجتمع از چشمه بش باجیلار یا همان پنج خواهران تامین می شود.

دمای آب این استخر حدود ۳۵ درجه است و کمی ترش مزه  و بو دار است و رنگ آن کدر می باشد. آبگرم بش باجیلار همانند سایر آبگرم های سرعین، خواص درمانی دارد و برای درمان بیماری های عصبی، مفصلی مفید می باشد.

از امکانات آبگرم بش باجیلار می توان به وجود سونای خشک،سونای بخار، جکوزی و دوش های انفرادی اشاره کرد.

آبگرم سبلان

آبگرم سبلان چشمه های آبگرم سرعین

سبلان از بزرگترین مجتمع های آب درمانی ایران به حساب می آید و جز پرطرفدارترین ها در میان گردشگران می باشد. آبگرم سبلان ظرفیت ۳۰۰ نفر را دارد و از امکانات رفاهی خوبی برخوردار می باشد.

آب این مجموعه آبگرم خواص درمانی زیادی ازجمله برای تسکین بیماری های مفصلی و عضلانی، پوستی، روماتیسم مناسب می باشد. مجتمه درمانی سبلان فقط به استخر های اب محدود نمی شود و امکانات تفریحی رفاهی بسیار خوبی دارد که در ادامه به این امکانات می پردازیم.

سونای خشک، سونای بخار، چند حوضچه آب سرد، بوفه و رستوران مدرن، بخش فیزیوتراپی برای ماساژ های بدنی و وجود پارکین متخص مجتمع سبلان از امکانات و تجهیزات این مجتمع به شمار می رود.

در آبگرم سبلان می توانید فرزندانتان را به همراه خود بیاورید و در استخر اختصاص یافته برای کودکان آبتنی کنند. سیستم مناسب تهویه هوا و بخار آب داخل سالن و همچنین ضدعفونی به موقع و کامل این آبگرم از خدمات بسیار خوب برای مشتریان می باشد.

آبگرم قهوه سویی

قهوه سویی جاهای دیدنی سرعین

آبگرم قهوه سویی از دیگر آبگرم های سرعین می باشد که دارای استخرهای مجزا زنانه و مردانه است و هر کدام از این مجموعه ها استخر های آب گرم و سرد جداگانه ای دارند و حتی استخر ویژه برای کودکان هم در این مجتمع فراهم شده است.

جکوزی و استخر مخصوص کودکان، بوفه، دوش آبگرم و آب سرد، رختکن از امکانات و خدمات موجود در این مجتمع می باشد که برای گردشگران فراهم شده است. در آب، قهوه سویی مقدار کمی سیلیس دارند که خاصیت درمانی دارند و برای تسکین دردهای مفصلی مناسب اند.

آبگرم ایرانیان 

آبگرم ایرانیان دیدنی های سرعین

مجتمع آب درمانی ایرانیان از مدرن ترین آبگرم های سرعین است که با امکانات و خدمات با کیفیتی تجهیز شده است. استخر ویژه برای کودکان، حمام ترک، رستوران و بوفه، استخر آبدرمانی، سونا بخار، سونا خشک، جکوزی گروهی، استخر آبگرم از امکانات این مجموعه آبدرمانی است.

شما علاوه بر آبتنی در استخرهای آبگرم ایرانیان، می توانید لحظات شاد و هیجان انگیزی را در آب های این مجتمع داشته باشید. در سرسره های آبی می توانید از انواع تفریحات آبی بهره مند شوید.

سالن مخصوص ماساژ و وسایل ورزشی از دیگر امکانات این مجتمع درمانی است. آب استخر های مجتمع ایرانیان از چشمه های آبگرم گاومیش گلی تامین می شود.

آبگرم رویال پارک سرعین

این مجموعه یکی از با کیفیت ترین و بهترین استخر های سرپوشیده جهان است. از امکانات موجود در رویال پارک سرعین می توان به استخر آبگرم، استخر مخصوص برای تفریح و آبتنی کودکان، استخر های تفریحی، سونای خشک،سونای بخار، اتاق بازی کودکان، سالن بدن سازی و سالن آرایش و اتاق سنگ آرامش در قسمت بانوان از جمله خدمات متنوعی است که برای مشتریان در نظر گرفته شده است.

اگر عاشق تفریحات آبی هیجان انگیز هستید، می توانید در سطل شوک، تونل مه سرد، فواره یخ و سرسره های آبی لحظات به یادماندنی همراه با ترس و هیجان را در رویال پارک سرعین تجربه کنید.

روستاهای اطراف سرعین

روستاهای اطراف سرعین

روستاها از بکرترین نقاط گردشگری ایران هستند، همه ما اردبیل و سرعین را با طبیعت زیبای مناطق اطرافش می شناسیم. این مناطق به دلیل دوربوردن از تکنولوژی و دخالت های انسانی همچنان دست نخورده باقی مانده و طبیعت خود را حفظ کرده اند.

در اطراف سرعین روستاهایی وجود دارند که در هر فصل از سال طبیعتی بی نظیر دارند. در سفر به سرعین می توانید از روستاهای اطراف این شهر که از دیدنی های سرعین به شمار می رود، دیدن کنید.

طبیعت روستاهای اطراف پر است از مراتع و دشت های سرسبز و دریاچه هایی که مکان مناسبی برای کمپ زدن می باشند. روستاهای کوهستانی سرعین یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی و ورزش ها  و تفریحات  زمستانی در فصل زمستان هستند. در ادامه به معرفی بیشتر ورستاهای سرعین می پردازیم.

۱_ روستای آلوارس

روستای آلوارس روستاهای گردشگری سرعین

آلوارس روستایی ییلاقی در سرعین که هر ساله مقصد گردشگران زیادی از سراسر ایران می باشد و جز روستاهای توریستی ایران  به حساب می آید. در اطراف آلوارس چشمه های فصلی زیادی وجود دارد که حاصل ذوب شدن برف های زمستانی اند.

این روستا در ۱۲ کیلومتری سرعین قرار گرفته و با اردبیل هم ۳۵ کیلومتر فاصله دارد و مسیر روستا کاملا آسفالت است و شما به راحتی می توانید به آلوارس دسترسی پیدا کنید.

در طول مسیر روستای آلوارس عشایری را می بینید که در دشت های ییلاقی روستا زندگی می کنند و چادر های خود را برپا کرده اند و خبری از تجملات زندگی شهری نیست.

عشایر دامنه های سبلان

احتمالا چیزی که توجهتان را به خودش جلب خواهد کرد، تزیینات رنگارنگ داخل چادر هاست، عشایر معماری داخل چادر ها را با اشیای گران قیمت تزیین کرده و رنگ و طرح آن ها را از طبیعت الگو گرفته اند.

تمام محصولات لبنی از جمله کره، پنیر، دوغ و ماست و…  طبیعی است و توسط خود عشایر تولید می شود، شما هم می توانید در سفر به روستای آلوارس سرعین طعم لذیذ لبنیات محلی عشایر را بچشید.

۲_ روستای ویلا دره

روستای ویلا دره دیدنی روستاهای سرعین

ویلا دره، از نزدیک ترین روستای سرعین است که ۳ کیلو متر با آن فاصله دارد. اهالی ویلا دره، به زبان گویش محلی بیلادرق می گویند. این روستا به دلیل آب و هوای معتدلش در فصل تابستان، گردشگران و توریست های زیادی را به خود جذب کرده است.

این روستا در داخل دره ای قرار گرفته و عمق آن ۱۰۰ متر می باشد. روستای ویلا دره چشمه های آب معدنی زیادی دارد که از وسط دره می گذرد.هم چنین می توانید از آب گازدار طبیعی که از دل کوه های سبلان سرچشمه می گیرد و از  داخل روستای ویلا دره  می گذرد، بنوشید.

در بالای دره غارهایی وجود دارند که امروزه به یک مکان مناسب جهت اقامت مسافران تبدیل شده است. در روستای ویلادره محلی برای اقامت و رفع خستگی برای گردشگران در نظر گرفته شده و شما می توانید در رستوران ها و کافه های این روستا با خوردن دیزی های معروف ویلادره و انواع غذاهای محلی نوش جان کنید.

از جاذبه های طبیعی می توان به آبشار های پرآب و روان اشاره کرد که درطول مسیر رودخانه بیلادرق قرار گرفته اند و طبیعتی بی نظیر دارند.

۳_ روستای صخره ای ویندکلخوران سرعین

روستای ویندکلخوران روستایی صخره ای با بافت سنگی است که در ۵ کیلومتری جنوب سرعین واقع شده و به دلیل معماری سنگی اش جز اثار باستانی به حساب می آید. آثار سفالی پیدا شده در این منطقه مربوط به دوره های ساسانیان، اشکانیان و دوره  اسلامی می باشد.

تنوع جاذبه های گردشگری درسرعین بشتر است و درمیان جاذبه های طبیعی، جاهای تاریخی و دیدنی دیگری هم در اطراف سرعین وجود دارد که می توانید در سفر به سرعین از آن ها هم دیدن کنید. یک نکته جالب درمورد این روستا این که زیر تپه ها خانه های سنگی ساخته شده و تا چند سال قبل محل زندگی روستائیان بوده است.

۴_ روستای گنزق 

روستای تاریخی گنزق روستاهای سرعین

روستای گنزق هم از سایر جاهای دیدنی سرعین است و در ۳ کیلومتری شرق آن قرار گرفته است. این روستا قدمتی دیرینه دارد و از روستاهای تاریخی به حساب می آید و معماری صخره ای روستای گنزق به دوره قبل از اسلام باز می گردد.

سنگ های رسوبی و آهکی و ماسه ای روی  صخره های سنگی روستا و وجود غار های طبییعی از جذابیت های روستای گنزق سرعین می باشد و شما می توانید در کنار سیر و سیاحت خود در طبیعت اطراف این، از جاذبه های تاریخی آن هم دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری سرعین

 

سرعین علاوه بر آبگرم هایش، جاذبه های دیدنی و گردشگری دیگری هم دارد که شاید نام آن ها نا به حال نشنیده اید. این شهر به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات سبلان آبشار ها و چشمه های بسیار زیبایی دارد و از اماکن گردشگری سرعین اردبیل به شمار می رود.

سرعین به دلیل آب و هوای خنکش تابستان های شلوغ و پر جنب و جوشی نسبت به سایر فصول سال دارد و جاذبه های طبیعی که می خواهیم در ادامه به آن ها اشاره کنیم، یکی از مناسب ترین جاذبه های گردشگری برای گشت و گذار تعطیلات تابستانی است.

آبشار گورگور

آبشار گورگور دیدنی های سرعین اردبیل

این آبشار یکی از زیباترین و پر آب ترین آبشار های اردبیل می باشد و در ۲۰ کیلومتری سرعین قرار گرفته است. آبشار گورگور از معروف ترین جاذبه های طبیعی سرعین می باشد. بسیاری از گردشگران بعد از آبتنی در آبگرم های سرعین، برای تفریح و گردش به آبشار گورگور می روند و از طبیعت زیبا و هوای تمیزش لذت می برند.

منبع آب این آبشار از دره ای به نام قزل گللر در ارتفاعات سبلان می باشد که منظره ای باصفا و دیدنی دارد. مسیر این آبشار به دلیل برفگیر بودن بهترین زمان سفر به آن، بهار و تابستان می باشد.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس سرعین جاذبه های گردشگری سرعین

پیست اسکی آلوارس در روستای آلوارس سرعین قرار گرفته و برای رسیدن به  این پیست اسکی باید ۱۲ کیلومتر رانندگی کنید و به دامنه کوه های سبلان برسید. اگر در تابستان به این به منطقه سفر می کنید حتما تجهیزات برفی با خود به همراه داشته باشید.

در این پیست به دلیل بارندگی زیاد برف در زمستان و پاییز حدود ۸ الی ۶ ماه از سال می توان برای ورزش ها و تفریح های زمستانی استفاده کرد. پیست اسکی آلوارس از نظر وسعت بزرگترین پیست اسکی ایران می باشد و شما می توانید در این پیست انواع تفریحات هیجان انگیز برفی را تجربه کنید.

دره گلستان سرعین 

دره گلستان سرعین جاذبه های گردشگری سرعین

منطقه ای خوش آب و هوا در حوالی سرعین اردبیل و  که با چشم انداز منحصر به فردش، گردشگران به سمت خود کشانده است، هم چنین این دره با روستای آلوارس سرعین فاصله چندانی ندارد.

بدون شک دره گلستان در فصل بهار به یکی از بی نظیرترین مناطق گردشگری سرعین تبدیل می شود و زیبایی آن در بهار به اوج خودش می رسد. چشمه گورگور هم که از دیدنی های نزدیک به این دره می باشد و می توانید در سفر به دره گلستان از این چشمه دیدن کنید.

قسمت هایی از دره گلستان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و وجود سنگ های آذرین صعب العبور است در سفر به این منطقه حتما از دره گلستان که از جاهای دیدنی سرعین اردبیل است دیدن کنید.

دره جنگلی ایردموسی سرعین

دره جنگلی ایردموسی دیدنی های سرعین

اگر تنها ۵ کیلومتر از سرعین خارج شوید، به دره جنگلی ایرد موسی می رسید. دره ایرد موسی چشم انداز زیبایی از باغات میوه، رودخانه ها، چشمه ها، چمنزار ها و مراتع جنگلی دارد و آن را به یکی از جذاب ترین نقاط  گردشگری سرعین تبدیل کرده است.

اگر از اردبیل به این منطقه گردشگری سفر می کنید بعد از ۱۴ کیلومتر رانندگی به دره جنگلی ایردموسی خواهید رسید. دره ایردموسی هم در روز های گرم سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می باشد.

بر اساس گفته اهالی روستا تا پنجاه  سال پیش در این منطقه حیواناتی مثل مارال و گوزن کوهی و درختان بید، چنار و درختچه های سبز وجود داشت که به دلیل سهل انگاری در هنگام روشن کردن هیزم و عدم توجه مسئولین تعداد این گونه ها کاهش پیدا کرده است.

چرا به سرعین سفر کنیم؟

سرعین از شهر های پرطرفدار شمال غربی  ایران است که به سرزمین چشمه های آبگرم ایران معروف است. به طوری که آب و هوای خنک تابستانی باعث شده، درصد مسافران تابستانی بیش تر از سایر فصول سال باشد.

جاذبه های گردشگری این شهر متنوع است، از روستاهای تاریخی گرفته تا آبگرم ها و آبشار های پرآب و دیدنی که هیچ گردشگری نمی تواند از این همه زیبایی بی تفاوت بگذرد.

۴.۱/۵ - (۷ امتیاز)
2 نظر برای "جاهای دیدنی سرعین اردبیل" ارسال شده.
  1. مهران میرفردی گفت:

    سرعین خلاصه میشه تو آبگرم
    عالیه حتی تو وسط زمستون حال میده

    1. رعنا گفت:

      میکس آبگرم سرعین و طبیعت خلخال بی نظیره. بری آبگرم سرعین و ازونجا هم بری طبیعت خلخال رو ببینی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *