گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران

اگر سراغ زیباترین جاده های ایران را بگیرید بدون شک می توان گردنه زیبای حیران را یکی از همین جاده ها دانست. جاده ای پر پیچ و خم که راه خود را از میان جنگل ها باز کرده و رانندگی در این جاده جنگلی که در بیشتر روزهای سال مه غلیظی آن را فرا گرفته حس و حال عجیبی به شما می دهد.

یک طرف جاده ی حیران منتهی به کوه و یک طرفش دره ای عمیق است که رود ارس از آن می گذرد و مرز بین کشور ایران و آذربایجان می باشد، یعنی وقتی از جاده حیران رد می شوید، از یک طرف جنگل های گیلان را می بینید و یک طرف کوه ها و جنگل های کشور آذربایجان را. اما سفر به گردنه حیران فقط محدود به مه و جنگل زیبایش نمی شود و درک و چشیدن لذت هایش فراتر از این هاست.

در ادامه مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا سفری به گردنه زیبای حیران داشته باشیم و با زیبایی های آن بیشتر آشنا شویم.

 گردنه حیران کجاست و مال کدام استان است؟

گردنه حیران کجاست

در مرز بین آستارا و اردبیل گردنه دیدنی وجود دارد که عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران آن به نام خود زده است. گردنه ای که نه فقط زیبایی اش بلکه اینکه متعلق به کدام استان است هم بحث برانگیز شده و حتی خیلی ها بین اینکه گردنه حیران اردبیل است یا مال گیلان با هم اختلاق نظر دارند. اما لازم است بدانید که در تقسیمات جغرافیایی گردنه حیران متعلق به استان گیلان می باشد نه اردبیل!

گردنه حیران جلگه گیلان را به مناطق کوهستانی وصل کرده و در واقع بخشی از مسیر اردبیل به آستارا است که وقتی می خواهید از اردبیل به سمت آستارا حرکت کنید، از گردنه حیران عبور خواهید. طبیعت زیبای این گردنه و وجود مه همیشگی اش، این جاده را تبدیل به یکی از رویایی ترین جاده های ایران کرده است. حرکت در مسیری جاده ای مرزی که از یک طرف تا چشم کار می کند جنگل است و از طرف دیکر کوهستانی پرشیب باعث شده تا حیران بین مسافرین حسابی محبوب شود.

خیلی ها فکر می کنند دلیل وجود مه که تقریبا در بیشتر روزهای سال حیران را گرفته ارتفاع زیاد این گردنه است. در صورتی که مرتفع ترین نقطه حیران تقریبا ۱۵۰۰ متر بالاتر از دریاست و علت این مه دائمی حیران هم تنها به خاطر رطوبت دریای خزر می باشد. این گردنه ۳۵ کیلومتری بی شک از زیباترین و رویایی ترین جاده های ایران بوده که از بهترین انتخاب ها برای سفر به شمال کشور است.

گردنه حیران روی نقشه

چرا به این منطقه حیران می گویند؟

هیران در لغت به معنی جایی است که با ابر و مه احاطه شده  و معنی آن ریشه در زبان تالشی دارد. هیر در زبان تالشی به معنی مه و ابر است و بعد ها به این کلمه پسوند ان اضافه شده و در نهایت به حیران تبدیل شده است.

بعضی ها دلیل نامگذاری این گردنه را وجود طبیعت حیران کننده اش می دانند و برخی دیگر هم ریشه اصلی حیران را که به زبات تالشی هیران است ربط می دهند. همچنین در نزدیکی گردنه حیران روستایی به همین نام نیز وجود دارد. به هر حال فلسفه نام این منطقه هر چه هست بدون شک برازنده این منطقه زیباست.

جاذبه های دیدنی گردنه حیران

زیبایی های حیران تنها به گردنه پرپیچ و خم جنگلی اش ختم نمی شود. حیران پر از دیدنی هایی است که حسابی شما را غافل گیر خواهد کرد و فرصت یک طبیعت گردی جانانه را برای شما فراهم خواهد کرد.

  • جنگل فندقلو

جنگل فندقلو از دیدنی های اطراف گردنه حیران

هنگامی که در مسیر جاده گردنه حیران در حال حرکت هستید، نرسیده به تونل حیران مسیر فرعی وجود دارد که شما را به سمت جنگل فندقلو می برد. همانطوری که از اسمش پیداست این مسیر شما را به سمت  جنگلی پر از درختان فندق خواهد رساند. نزدیکی فندقلو به حیران این امکان را به وجود آورده تا حتی برای یک بازدید نیم روزه هم که شده سری به این جنگل بزنید. جنگلی که حتی در گرم ترین روزهای تابستان هم خنک، بارانی و مه آلود است و همین جنگل فندقلو را تا این حد محبوب کرده است.

  • دشت بابونه، گلستانی در نزدیکی حیران

دیدنی ها گردنه حیران

در فصل بهار و تابستان که به سمت گردنه حیران و فندقلو بروید این شانس را خواهید داشت که یکی از زیباترین صحنه های زندگی تان را ببینید. از گردنه حیران که به سمت فندقلو بروید کافیست تا کمی مسیر خود را ادامه دهید تا به دشت بابونه برسید. البته که برای رسیدن به این دشت دیدنی باید کمی صبور باشید. مطمئن باشید که پس از پشت سر گذاشتن مسیر به یکی از زیباترین مکان های ایران خواهید رسید. دشتی بزرگ که به هر سمت که نگاه میکنی تنها گل های بابونه سفیدی را خواهید دید که همه جا را سفید کرده اند. این منظره از دور بیشتر شبیه به منطقه ای برفی است اما کافیست چند قدم نزدیک تر بیایید تا از دیدن این همه گل بابونه در یکجا حیرت زده شوید.

روستاهای اطراف گردنه حیران

در اطراف گردنه حیران روستاهایی نیز وجود دارد که طبیعت بکر و دست نخورده آن ها نیز برای مسافران جذاب است. اگر سفر به جاهای شلوغ چندان مورد علاقه شما نیست، بهتر است مسیر سفر خود را به سمت روستاهایی کج کنید که کمتر مسافری از جذابیت های آن خبر دارد.

روستای حیران

روستای دیدنی حیران

یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی که احتمالا خیلی ها خبری از آن نداشته باشند روستای حیران است. بیشتر ما در سفر تنها از این گردنه دیدنی عبور می کنیم اما خبری از روستای دیدنی حیران نداریم. این روستا از یک سمت به آستارا و از سمت دیگر به اردبیل می رسد. البته که خود این روستا هم به سه بخش حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم بندی می شود. این روستا پر از ویلاهایی است که فرصت زندگی در دل زیبایی های حیران را رفاهم کرده است.

روستای مشند

روستاهای اطراف گردنه حیران

مشند دیگر روستایی است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از گردنه حیران واقع شده است. روستایی که فرصت خوبی را فراهم کرده تا در محیطی بکر و جنگلی طعم زندگی روستایی را بچشید و چند روزی دور از شلوغی و هیاهو، تعطیلات فوق العاده ای را پشت سر بگذارید.

روستای کشفی

روستاهای دیدنی اطراف حیران

کشفی روستایی در فاصله ۲۲ کیلومتری از گردنه حیران است. فاصله کم این روستا تا حیران و طبیعت فوق العاده زیبایی روستای کشفی یکی از بهترین مکان ها برای یک طبیعت گردی جانانه در مکانی بکر و دور از شلوغی است. روستایی که حتی برای کمپ کردن هم گزینه مناسبی است. اما فراموش نکنید که در زمان بازدید از روستای کشفی حتی در گرم ترین روزهای سال هم لباس گرمی همراه خود داشته باشید.

تفریحات دهکده گردشگری گردنه حیران

این منطقه پرمسافر دارای تفریحات مختلفی است که سفر را جذاب تر و دلنشین تر می کند. تفریحات هر کدام طرفداران خاص خودش را دارد و سفر را برایتان چند برابر جذاب تر می کند.

  • سورتمه حیران

سورتمه در گردنه حیران

سورتمه حیران یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که برا همه افراد با سن ها و سلیقه های متفاوت جذاب است. این سورتمه ۱۵۰۰ متری عنوان طولانی ترین و مرتفع ترین سورتمه شمال کشور را به نام خود زده است. سورتمه سواری در طبیعت جنگلی فوق العاده زیبای حیران یکی از تجربیات فراموش نشدنی این سفرتان خواهد شد. پس به هیچ عنوان این تجربه را از دست ندهید.

  • تله کابین گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران

یکی از مفرح ترین تفریحاتی که در حیران می توانی به سراغش بروید تله کابین سواری است. تله کابین حیران این فرصت را می دهد تا بتوانید تمامی مناظر فوق العاده اطراف را از بالا ببینید و درست مثل پرواز کردن بر بالای این منطقه جنگلی است. ایستگاه آغازین این تله کابین در منطقه حیران است و در طول مسیر حتی می توانید جنگل فندقلو را هم ببینید. این تله کابین ۱۷۵۲ متر طول داشته و در کل دارای ۳۳ کابین است.

  • زیپ لاین

زیپ لاین گردنه حیران

آیا می دانید طولانی ترین، مرتفع ترین و مجهزترین زیپ لاین خاورمیانه کجاست؟ درست حدس زدید حیران! زیپ لاین حیران چیزی حدود ۱۲۵۰ متر طول دارد و ارتفاع آن در بعضی از نقاط به ۶۰ متر هم می رسد. عبور کردن از روی دره ای پر از درخت بدون شک از هیجان انگیزترین تفریحات گردنه حیران است. در کنار این زیپ لاین امکان عبور از روی پل های چوبی، شیشه ای و پل های ریسمانی نیز وجود دارد که این تفریح را هیجان انگیزتر می کند.

  • پیست کارتینگ گردنه حیران

پیست کارتینگ در گردنه حیران

اگر از عاشقان سرعت هستید پیست کارتینگ حیران یکی از بهترین تفریحاتی است که در سفر به گردنه حیران می توانید به سراغش بروید. پیست کارتینگ حیران با طول ۱۰۰۰ متر می تواند یکی از متفاوت ترین و هیجان انگیزترین تفریحاتی باشد که در حیران به سراغش بروید. این پیست کارتینگ امکان تجربه رانندگی به همه افراد را می دهد بدون اینکه نیازی به گواهینامه رانندگی داشته باشید. استفاده از این پیست تنها برای کودکان زیر ۱۱ سال محدودیت دارد.

سفر به گردنه حیران در فصول مختلف سال

فرقی ندارد برای سفر به حیران کدام فصل را انتخاب کنید. حیران در هر فصلب زیبایی های خاص خودش را دارد که شما را حیران خود خواهد کرد! از بهار خنکش بگیر که سبزی درختان دل هر کسی را می برد، یا تابستانی که بهترین مکان برای فرار از گرما هواست، تا پاییزی که درختان به هزار رنگ در می آیند و یا زمستانی که برف سفیدی همه جا را می پوشاند. حیران همیشه زیباست!

گردنه حیران در بهار

گردنه حیران در فصل بهار

فصل بهار نگین فصل هاست. گشت و گذار در طبیعت بهاری برای هر گردشگری بسیار دلنشین و لذت بخش است. وقتی در فصل بهار به این منطقه سفر می کنید، گل های مراتع سرسبز و شکوفه های درختان جنگلی می بینید که زیبایی خاصی به طبیعت این منطقه بخشیده اند.

سفر در بهار بهترین زمان برای طبیعت گردی می باشد چرا که هم مناظر خود گردنه حیران و هم طبیعت روستاهای اطراف این منطقه بسیار تماشایی اند. در فصل بهار انواع گل هاو گیاهان دارویی می روید که خاصیت درمانی دارند و می توانید آن ها را از مراتع حیران و اطرافش تهیه کنید.

سفر به گردنه حیران در تابستان 

سفر به حیران در تابستان

حیران منطقه ای ییلاقی در فصل تابستان که با رویش انواع پوشش گیاهی، اهالی روستاهای اطراف، اسب ها، گوسفندان و گاو های خود را برای چرا به طبیعت گردنه حیران می آورند که چشم انداری تماشایی دارند.

مراتع و جنگل های حیران مکان خوبی برای گشت و گذار در طبیعت است و به دلیل خنک بودن آب و هوای این منطقه در فصل تابستان، می توانید در ویلاهای گردنه حیران اقامت داشته باشید. هم چنین می توانید طعم میوه های تابستانی از جمله تمشک حیران را بچشید و لذت ببرید.

گردنه حیران در پاییز

گردنه حیران در پاییز

بدون شک سفر به حیران در پاییز را می توان یکی از تکرار نشدنی سفر ها دانست. در فصل پاییز طبیعت جاده حیران چیزی کم از جاده چالوس ندارد.

اگر در اوایل فصل پاییز به حیران سفر می کنید آب و هوای این منطقه بسیار سرد نیست و با لباس گرم مناسب می توانید سفر کنید و لغزندگی جاده را هم به دلیل بارش باران در نظر بگیرید.

اما اگر در اواخر پاییز خصوصا آذرماه به حیران سفر می کنید، باید بگوییم که حیران زمستان زودرسی دارد و ممکن است با بارش برف و جاده های یخبندان مواجه شوید و پس بهتر است با تجهیزات کامل راهی حیران شوید تا در حین سفر مشکل خاصی رو به رو نشوید.

طبیعت گردنه حیران در زمستان

سفر به گردنه حیران در زمستان

اگر بخواهید تا در فصل زمستان به گردنه حیران سفر کردید باید با تجهیزات مناسبی راهی سفر شوید اگر با ماشین شخصی خود سفر می کنید باید زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید.

احتمالا اکثر مسافران از بارندگی برف و کولاک زمستان، از سفر به گردنه حیران منصرف شوند. اما این کار شدنیست برای یک بار هم که شده دل را به دریا بزنید و در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید و از طبیعت برفی آن لذت ببرید.

دمای هوای گردنه حیران در روز های سرد سال حدود ۱۱ درجه سانتی گراد و حتی ممکن است در روز های یخبندان این دما کاهش پیدا کند، بنابراین بهتر است لباس گرم و خوراکی مناسب راه با خود به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

حالا با همه این اوصاف انتخاب شما برای سفر به گردنه حیران کدام فصل است؟ اگر بخواهیم تنها یک فصل را به عنوان بهترین زمان سفر به این گردنه دیدنی انتخاب کنیم بدون شک بهار یکی از بهترین انتخاب هاست. درختان تازه سبز شده، هوای مطبوعی که هر از چندگاهی بادی خنک در آن می وزد یکی از مناسب ترین زمان هایی است که می توانیم به حیران سفر کنیم. اما قصد سفر در هر فصلی را که داشته باشید این موضوع را در نظر بگیرید که گردنه حیران پر از پیچ و خم های تندی است پس باید در رانندگی در این جاده بسیار محتاط و دقیق عمل کنید مخصوصا که در اکثر مواقع حیران را مه غلیظی پوشانده و دید کمی برای رانندگی خواهید داشت.

مسیر دسترسی به گردنه حیران

برای اینکه بخواهید خود را به گردنه حیران برسانید و فرصت رانندگی در این جاده زیبا را داشته باشید باید از سمت نمین به آستارا بروید. گردنه حیران قسمتی از جاده اردبیل به آستاراست که خیلی ها تنها برای اینکه این فرصت را داشته باشند تا این جاده دیدنی را از نزدیک ببینند مسیر خود را به این سمت می رسانند.

اگر بخواهید از سمت پایتخت به این گردنه سفر کنید مسیری ۶۳۳ کیلومتری در پیش خواهید داشت که حدود ۷ ساعتی طول خواهد کشید. اما زیبایی های این جاده می ارزد که بخواهید حتی زمان های طولانی تری را در راه باشید. کافیست از تهران مسیر خود را در اتوبان قزوین به رشت ادامه دهید بعد از رسیدن به رشت جاده آستارا را پیش بگیرید.

مزه گردی در بهترین رستوران گردنه حیران

بهترین رستوران ها در گردنه حیران

در طول مسیر  گردنه حیران امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران در نظر گرفته شده که از جمله رستوران ها و سالن های غذاخوری و پذیرایی زیادی در حیران وجود دارد که می توانید با خوردن عذاهای خوشمزه محلی و ایرانی، خستگی سفر را از تن بیرون کنید.

اگر مسافت طولانی را تا گردنه حیران طی کرده اید لازم نیست حتما به تفرجگاه تفریحی حیران برسید چرا که در سرتاسر مسیری که از گردنه حیران عبور می کنید، رستوران ها و غذاخوری های محلی کوچک به چشمتان می خورد که آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران می باشد.

بهترین گزینه برای اقامت در سفر به گردنه حیران

اجاره ویلا و سوئیت در گردنه حیران

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سفر به حیران ذهن مسافرین را درگیر خود می کند بحث اقامت است. مخصوصا اینکه هر کسی که به حیران سفر می کند دلش نمی خواهد از آن همه زیبایی به راحتی عبور کند و ترجیح می دهد برای یک روز هم که شده در این حیران اقامت کند. برای اقامت در حیران ویلا و سوئیت های مختلفی برای انتخاب خواهید داشت که امکان اقامت بسیار راحتی را برای شما فراهم خواهد کرد. کافیست به ویلا و سوئیت های موجود در گردنه حیران که در وبسایت لیدوماتریپ قرار دارند سری بزنید. لیدوما اقامتگاه های متنوعی را برای اقامت مسافرین در حیران فراهم کرده تا بدون داشتن دغدغه از بابت محل اقامت دل به این جاده بزنید و راهی سفر به حیران شوید.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
2 نظر برای "گردنه حیران کجاست؟" ارسال شده.
  1. سعید گفت:

    نمیدونم چرا بعضی از سایت ها دست از تفرقه افکنی دست برنمیدارن آقایون گردنه حیران برای اردبیله

  2. ابوالفضل گفت:

    سلام لطفا متن را درست کنید جنگل فندوق لو متعلق به اردبیل است و جزو گردنه حیران است و گردنه حیران از تونل و اق چا متعلق بع استان اردبیل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *