چشمه آبگرم گنو

چشمه های آبگرم گنو بندرعباس

یکی از سفرهای جذابی که در ایران می توان انجام داد سفر به بندرعباس و به طور کلی سفر به شهرهای جنوبی ایران است. آثار تاریخی و طبیعی بسیاری در این شهر وجود دارد که می تواند شما را غافلگیر و هیجان زده بنماید. رفتار صمیمانه مردمان این خطه و همینطور آب و هوای گرم همگی در کنار هم برایتان تجربه ای بی نظیر را رقم خواهد زد. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری لیدوماتریپ می خواهیم به چشمه های آبگرم گنو در بندرعباس بپردازیم و کمی درباره آن شرح دهیم. در ادامه با ما در سفر به بندرعباس همراه باشید تا بیشتر درباره این جاذبه ی گردشگری برایتان شرح دهیم.

چشمه آبگرم گنو کجاست؟

آبگرم گنو

گنو از روستاهای زیبای بندرعباس با اقلیم ساده و طبیعت زیبای جنوب است که چشمه آبگرم و مجتمع تفریحی گنو در آن قرار دارد. این روستا در نزدیکی جاده سیرجان به بندرعباس واقع شده است و چشمه‌های دیگری مانند تنگ باغ، کهنو، انارون، چاهو، پشتنگ، هوبیر، پشت بنگرو، رمر، سرچربه، پرکوه، مردو و خرگو نیز در این منطقه قرار دارند.

فاصله چشمه آب‌گرم گنو تا بندرعباس: ۳۷ کیلومتر

آدرس: مجاور جاده بندرعباس به سیرجان

چشمه آبگرم گنو روی نقشه

معرفی چشمه آبگرم گنو

آبگرم گنو

منطقه حفاظت شده گنو مکانی است بکر و کوهستانی واقع در ۲۹ کیلومتری شمال غربی بندرعباس که از مساحتی بیش از ۴۰ هزار هکتار برخوردار بوده و گستره وسیعی از گونه های گیاهی و جانوری کمیاب کشورمان را در خود جای داده است. این منطقه خوش آب و هوا که وسعت زیادی از طبیعت شگفت انگیز ایران را در برگرفته، به دلیل داشتن چشم اندازهایی بسیار تماشایی و مناظری شگفت انگیز و رویایی، دیر زمانی است که مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت وگردشگران قرار گرفته است.

ویژگی های چشمه آبگرم گنو

در کشورمان ۲۳۰ مرکز آب درمانی وجود دارد که یکی از آن ها در دل کوهی مرتفع به نام کوه گنو واقع شده است. این چشمه جوشان که به چشمه آب گرم گنو شهرت دارد، یکی از چندین چشمه آب گرمی است که در منطقه حفاظت شده گنو قرار گرفته و علاوه بر داشتن خواص درمانی، از ظاهر متفاوت و بسیار زیبایی برخوردار است.

خواص درمانی آبگرم گنو

گنو

بهترین کار بعد از آنکه در محل مستقر شدید، رفتن به طرف آب‌گرم است؛ چون گرمی آب خستگی راه را از تن‌تان به‌در خواهد کرد. بسته به اینکه کدام چشمه را انتخاب کنید، دمای آب بین ۳۵ تا ۴۱ درجه متفاوت است. آب این چشمه‌ها بی‌رنگ و شفاف، اما شور و تلخ مزه است. اگر به بعضی مشکلات گوارشی دچار هستید، بهتر است مزه بد آن را تحمل کنید و چند جرعه‌ای نیز بنوشید.

این چشمه دارای کلرو سولفات و کلسیک گوگردی است که خواص درمانی بسیاری دارد و در درمان بیماری‌هایی از قبیل روماتیسم، دردهای عضلانی، نارسایی‌های جسمی، تسریع گردش خون، تسکین بیماری‌های روحی و روانی، تسکین دردهای مفاصل و بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرمای این آب، جریان خون را بیشتر می‌کند و در نتیجه اکسیژن بیشتری در بدن تولید می‌شود همچنین رنگ سبز آب چشمه به دلیل وجود املاح موجود در آن است.

به دلیل دمای بالای آب و ترکیبات آن حیوانات زیادی نمی‌توانند در این آب زندگی کنند فقط یک نوع ماهی به نام آوینیوس گینوئیس است که در کل جهان تنها در این چشمه یافت می‌شود.

آوینیوس گینوئیس

اوینیوس

شاید جالب ‌ترین نکته در سفر به گنو، دیدن یک نوع ماهی باشد که تنها در آب‌گرم زندگی می‌کند. این ماهی مختص به آب‌های گنو و در دنیا بی‌نظیر است. محلی‌ها به آن گورخر ماهی می‌گویند؛ اما در پسوند نام علمی‌اش اشاره‌ای هم به زادگاهش شده است. نامش آوینیوس گینوئیس است. بعضی‌ها با شنیدن چنین تعریفی از ماهی آوینیوس شاید تصور کنند که در همان استخر آب‌ گرم ۴۱ درجه‌ای که مشغول شنا هستند، این ماهی نیز زندگی می‌کند؛ اما این طور نیست. این ماهی را در آن حوضچه‌هایی می‌توان پیدا کرد که آب‌ گرم بعد از خروج از چشمه‌ها در آن‌ها جاری می‌شود.

امکانات مجموعه تفریحی آبگرم گنو

امکانات آبگرم گنو

خوشبختانه در منطقه گنو اماکن تفریحی بسیاری قرار دارد: از استخر و جکوزی گرفته تا فروشگاه و نمازخانه، امکانات متعددی در این مکان تعبیه شده است تا گردشگرانی که برای تماشای طبیعت زیبای این منطقه و بازدید از چشمه آب گرم گنو به این مکان سفر می کنند، از حضور در این مکان نهایت لذت را ببرند. گفتنی است که رستوران سنتی این مکان با طبخ غذاهای سنتی لذیذ و متنوع، خاطره به یاد ماندنی سفر به این مکان را در ذهن هر گردشگری ماندگار خواهد ساخت. همچنین کافی شاپی در این منطقه واقع شده است که عطش بازدیدکنندگان را با نوشیدنی های گوارا و خنک خود رفع خواهد کرد.

از دیگر امکانات این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخر آبگرم مردانه و زنانه
  • پارکینگ
  • آلاچیق و نیمکت
  • بوفه
  • نمازخانه
  • رستوران
  • پیست دوچرخه سواری
  • سفره خانه سنتی
  • شهربازی
  • سالن همایش
  • سرویس بهداشتی
  • بازارچه نوروزی

تفریحات منطقه گنو

شما با سفر به منطقه گنو می توانید علاوه بر بازدید از منطقه حفاظت شده گنو به بازدید از کوه گنو، شنا و آب تنی، پیاده روی، عکاسی و پیک نیک بپردازید.

پوشش گیاهی منطقه گنو

پوشش گیاهی گنو

از پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به درختان گرمسیری، استپ‌های بیابانی و استپ‌های کوهپایه‌ای اشاره داشت. بیشتر گیاهانی که در مناطق مرتفع کوه و چشمه آبگرم گنو وجود دارند دارای خاصیت دارویی و صنعتی‌اند که از میان آن‌ها می‌توان از سرخس معطر، گون گاوی، آویشن بومادران، پونه، پرسیاوش، زیره، اورس، استبرق، مسواک، آکاسیا، کنار، چرخ، ناترک، بنه و رزوک نام برد.

گونه‌ای دیگر از گیاهان مانند مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای تنها در این منطقه از ایران یافت می‌شوند. درختان انگور، خرما، انجیر، سیب، نارنگی، لیمو، نارنج، انار و انبه نیز در این ناحیه وجود دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از گونه‌های گیاهی متعلق به نواحی سردسیر نیز در این منطقه به چشم می‌خورند. پوشش این منطقه موجب شده تا حیواناتی مانند آهو، خرگوش، کفتار، روباه، بز کوهی و… بتوانند در آن ساکن شوند.

بهترین زمان بازدید از آبگرم گنو

گنو

از آنجایی که آبگرم گنو در ناحیه‌ای مرتفع و نزدیک به منطقه حفاظت شده گنو قرار گرفته بهار و تابستان نسبتا خنکی دارد و گرمای هوا آزار دهنده نخواهد بود، پس با خیال راحت در این فصول از آبگرم بازدید کنید و تنی به آب بزنید.

همچنین استفاده از آبگرم در فصول سرد، تجربه‌ای دلپذیر است و بیشتر گردشگران در این فصول به آبگرم می‌روند. به‌ طور کلی بهترین زمان سفر به چشمه گنو پاییز و زمستان است؛ در زمستان گاهی دمای آب چشمه تا حدود ۴۰ درجه هم می‌رسد و تا ارتفاع یک متری آب را بخار فرا می‌گیرد که منظره‌ای دیدنی به وجود می‌آید.

با این تفاسیر این منطقه ییلاقی است و ساکنان بندرعباس در تابستان به آنجا می‌روند. اگر ساکن شهر دیگری هستید، بهار و پاییز زمان خوبی برای سفر است.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از چشمه آبگرم گنو

از آنجایی که منطقه زیبای گنو از مساحت نسبتا زیادی برخوردار است، طبیعت گردی و استفاده از امکانات تفریحی این مکان به ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز دارد. البته باید بدانید که ورود به این منطقه تفریحی رایگان نیست و برای بازدید از چشمه آب گرم گنو باید مبلغ نسبتا اندکی را پرداخت کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به چشمه آبگرم گنو

نخلستان ۵۰۰ ساله

نخلستان 500ساله

بعد از اتمام آبتنی می‌توانید مسیر خروج آب چشمه را دنبال کنید که شما را به یکی از دیدنی‌ های استان هرمزگان خواهد کشاند. آب بعد از خروج از چشمه به‌سمت نخلستانی می‌رود که درختان ۵۰۰ ساله در آن وجود دارند و سال‌ها است که از آب همین چشمه‌ها سیراب می‌شوند.

آسیاب های آبی

گنو

در پایین‌ دست چشمه‌ها و پیش از رسیدن به نخلستان، چند آسیاب آبی وجود دارد که سال‌ها قبل اهالی بومی از آن استفاده می‌کرده‌اند. این آسیاب‌ها امروزه بازسازی شده‌اند و برای عکاسی گزینه‌ای عالی هستند. اگر باغ ‌راه تازه ساخت را به ‌سمت ارتفاعات طی کنید، آلاچیق‌های چوبی محیط خوبی را برای استراحت فراهم کرده‌اند که می‌توان غذا را در سایه یکی از آن‌ها صرف کرد.

قلعه گنو

قلعه گنو

برای بسیاری آب‌گرم مقصد سفر نیست و قله گنو پایان راه است. البته خود قله منطقه نظامی محسوب می‌شود و نمی‌توان به نوک آن رسید. آب‌و‌هوای کوهستان در تابستان، مطبوع و در زمستان سرد است و گاه‌گاهی برف‌گیر می‌شود؛ به همین خاطر اگر قصد صعود دارید، نیاز به تجهیزات کوهنوردی و لباس گرم و البته راهنما است.

همچنین می‌توانید از جاده آسفالت استفاده کنید که شما را مستقیم به کوه می‌رساند؛ اما این راه شیب‌های تندی دارد و ناگفته پیدا است که این مسیر چندان لطفی برای شما نخواهد داشت. معمولا کوهنوردان از چهار جبهه جنوبی، غربی، شرقی و شمال شرقی وارد این کوهستان می‌شوند. اگر از مسیر آب‌گرم گنو می‌خواهید به قله برسید، از یال شرقی وارد کوهستان خواهید شد. این مسیر از بقیه مسیرها شناخته‌شده‌تر است و شما را دو، سه ساعته به مقصد می‌رساند.

بهتر است برای رسیدن به قله از مسیرهای پاکوب استفاده کنید، چون اینجا منطقه‌ای حفاظت‌شده است و امکان دارد ناخواسته به درختچه‌های مسیر آسیب بزنید. اداره میراث فرهنگی در نزدیکی قله پیش از ورود به منطقه نظامی، آلاچیق، زمین بازی، نمازخانه و پارکینگ نیز احداث کرده است که می‌توانید چند ساعتی در آنجا استراحت کنید. این کوهستان به‌خصوص در اوایل بهار پر از گیاهان دارویی می‌شود. مردم منطقه دوای بیشتر دردهای‌شان را از گیاهان دارویی و آب‌گرم همین کوهستان می‌گیرند.

موزه آب بندرعباس

موزه اب

در بخش مرکزی شهر بندرعباس و در منطقه ای تاریخی، موزه‌ای به نام موزه آب قرار دارد که بخشی از آثار مربوط به آب را در فضای باز و بقیه را در داخل ساختمان به نمایش گذاشته است. موزه ای که به دوره صفوی تعلق دارد و ابزار و اشیای مربوط به حفر چاه، تلاش ها و سخت‌کوشی های مردمان گذشته در حفر چاه و قنات و نگهداری آن را بازگو می کند

برکه های باران

برکه باران

برکه های باران که از جاهای دیدنی بندرعباس میباشد،به آب انبارهایی اختصاص داده شده که در خیابان ۲۲ بهمن این شهر قرار گرفته اند. ۵ آب انبار در فضای وسیعی در این منطقه دیده می شوند که گنبدهای آن ها شاخصه های اصلی شان محسوب می شود. این آب انبارها در فضای موزه خلیج فارس هستند که البته دو موردشان بیرون از این محدوده قرار گرفته اند. مردم محلی معتقدند که در گذشته در این آب انبارها اشیای قیمتی وجود داشته است. البته امروزه همچنین چیزی در آن دیده نمی شود.

معبد هندوها

معبد هندوها

معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران یکی از آثار تاریخی و مورد توجه شهر بندرعباس در جنوب کشور است. ساختمان این معبد شامل یک اتاق چهار گوش میانی با یک گنبد است. جنس این معبد به دلیل موقعیت جغرافیایی بندرعباس از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی است. طرح این بنا کاملاً تحت تاثیر معماری معابد هندی است که گنبد مقرنس شکل آن از گنبد های دیگر متمایز می کند.

دسترسی به چشمه آبگرم گنو

چشمه آب گرم گنو حدودا در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال ‌شرقی بندرعباس قرار دارد و جاده بندرعباس به سیرجان در شرق این چشمه واقع شده است. برای رسیدن به این چشمه آبگرم، باید یک خروجی آسفالته از جاده بندر عباس – سیرجان را به سمت این چشمه حرکت کنید. این مسیر فرعی جاده‌ای پیچ‌ در پیچ است که تا بالای کوه ادامه دارد و شما را به ارتفاعات گنو با آب ‌و هوایی مطبوع و دلپذیر می‌برد؛ اگرچه جاده‌ای آسفالته پیش روی شماست اما در رانندگی بسیار محتاط باشید. انتخاب جاده بندرعباس – سیرجان شما را زودتر به مقصد می‌رساند اما اگر از بزرگراه هفتاد آسیا استفاده کنید، مسیری راحت‌ تر و ایمن‌ تری را طی خواهید کرد.

رستوران های اطراف آبگرم گنو

رستوران بندرعباس

در هنگام بازدید از آبگرم گنو می توانید برای صرف غذا به رستوران های نزدیک منطقه گنو بروید. از جمله رستوران های نزدیک به منطقه گنو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران باغ بهشت: ۵.۳ کیلومتر
  • رستوران اکبر جوجه اصلی: ۸ کیلومتر
  • رستوران ذرین سالن: ۱۰.۵ کیلومتر
  • رستوران تالار باغچه شمشاد: ۱۳ کیلومتر

اقامت در نزدیکی چشمه آبگرم گنو

این مجموعه دارای اقامتگاه برای بازدیدکنندگان است؛ در صورتی که تمایل به اقامت در این مجموعه را ندارید می‌توانید یکی از اقامتگاه‌های بندرعباس اعم از هتل، هتل آپارتمان، ویلا و سوئیت اجاره ای در بندرعباس را انتخاب کنید. از جمله هتل های بندرعباس نزدیک به منطقه گنو می‌توان به هتل فروغ و هتل گلشهر اشاره کرد.

نکات بازدید از چشمه آبگرم گنو

  • آب‌ و ‌هوای کوهپایه گنو نیمه بیابانی و ارتفاعات آن بیشتر کوهستانی است و به همین دلیل جانوران مرتبط با این آب و هوا را می‌توان اینجا دید. به ‌خصوص با گرم شدن هوا جانورانی مثل رتیل و عقرب نیز در این منطقه بیشتر وجود دارند. اگرچه این جانوران خودشان با حضور انسان‌ها در نزدیکی‌شان فراری می‌شوند؛ اما شب‌ها و در محل‌های تاریک باید مراقبشان بود؛ به‌ خصوص زمانی که برای خوردن شام در زیر آلاچیق‌ها نشسته‌اید یا چادر زده‌اید. در مواد خوراکی را همیشه ببندید و اگر قصد دارید شب را در چادر بگذرانید ورود و خروج، زیپ چادر را حتما محکم کنید. البته امکانات پزشکی نیز در مجتمع موجود است.
  • در روزهای آخر هفته اگر زود نجنبید، ممکن است نتوانید اتاقی در هتل مجتمع پیدا کنید.
  • به ‌دلیل وجود املاح در آب، حتما برای شستشو پس از آبتنی، با خود شامپو و صابون به ‌همراه داشته باشید.
  • در سفر به نواحی مختلف ایران، به باورهای مردم محلی و فرهنگ ایشان احترام بگذارید.
  • با خرید از محصولات محلی و اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، در رونق اقتصادی منطقه نقشی موثر داشته باشید.
  • حتما زباله‌های خود را در سطل‌های زباله بیندازید و در صورت نبود سطل، پلاستیکی برای جمع‌ آوری آن‌ها، با خود داشته باشید. دقت کنید که موارد تجزیه‌ پذیر نظیر پوست میوه و همچنین مواردی قبیل ته‌ سیگار نیز زباله محسوب می‌شوند و نباید آن‌ها را در محیط بیرون یا طبیعت رها کرد.
۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *