عجایب هفتگانه قشم

عجایب-هفتگانه-قشم

عجایب هفتگانه قشم نامی آشنا برای هر ایرانی است. بزرگ‌ترین جزیره ایران، جزیره زیبای قشم است که درعین‌حال یکی از زیباترین جزایر نیز می‌باشد. این جزیره در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد و سالانه گردشگران و توریست‌های بسیار زیادی ایران و حتی جهان به این جزیره زیبا سفر می‌کنند. این جزیره مملو از آثار زیبای طبیعی و تاریخی می‌باشد که توجه افراد مختلفی را به خود جلب می‌کند.

غار نمکدان، جزایر زیبای ناز، جنگل‌های حرا و دره ستارگان از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم می‌باشند. تنوع این جاذبه‌های گردشگری باعث شده تا مجموعه‌ای از این جاذبه‌ها با نام عجایب هفتگانه قشم شناخته شوند. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ سعی شده تا مطالب مفیدی درباره هر یک از این جاذبه‌ها و عجایب هفتگانه قشم بیان شده و به توضیح هریک پرداخته شود.

۱-جنگل‌های حرا

جنگل-حرا1

حرا درختی است که به درخت آب شورزی معروف بوده و در آب‌های شور رشد می‌کند و هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب دریا فرو می‌رود. این درختان مانند آب‌شیرین‌کن‌های طبیعی عمل می‌کنند و تمام شیرینی آب را به خود جذب کرده و شوری آب دریا را پس می‌دهند در واقع این درختان با توجه به خاصیت تصفیه­کنندگی که دارند، به مانند کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن طبیعی و خدادادی عمل می‌کنند.

اجاره روزانه خانه در قشم

جنگل‌های حرا یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عجایب هفتگانه قشم می‌باشد که گردشگران زیادی برای دیدن این جنگل‌ها به جزیره قشم سفر می‌کنند. این جنگل‌ها زیستگاه طبیعی، پرندگان مناطق گرمسیری می‌باشد و بسیاری از پرندگان گرمسیری جزیره قشم، در جنگل‌های حرا زندگی می‌کنند.

جنگل-حرا2

عمده‌ترین مناطق جنگل‌های حرا در جزیره قشم در تنگه خوران، بین جزیره قشم و استان هرمزگان (بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) در مقیاس۲۰۰ کیلومترمربع پدیدآمده‌اند. همان‌گونه‌که گفته شد این جنگل‌ها محل زیستگاه بسیاری از پرندگان گرمسیری مانند حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه‌نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی می‌باشد.

۲-جزایر ناز

جزایر-ناز

جزایر اطراف قشم یکی از زیباترین جزایر ایران می باشند و یکی از مهم­ترین آن­ها جزایر ناز است. جزایر ناز متشکل از دو جزیره کوچک صخره‌ای هستند که در ساحل جنوبی جزیره قشم و ۲۲ کیلومتری شهر قشم قرار دارند و برای رفتن به این جزایر می‌توان از طریق پای پیاده یا با خودروی شخصی تا فاصله یک کیلومتری داخل آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس را پیمود و به این جزایر رسید.

جزایر ناز که بومیان منطقه به آن «دو جزیره دو کرده» می‌گویند، با وسعتی حدود سه هکتار کاملاً مسطح هستند و ساحل ماسه‌ای هم ندارند و دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع پنج تا ۱۰ متر اطراف آن را فراگرفته‌اند. هنگام جزر آب و زمانی که پس‌روی آب دریا کامل می‌شود، این جزایر با ایجاد باریکه‌ای از خشکی به ساحل قشم متصل می‌شود.

البته لازم به ذکر است که زمان پسروی و ایجاد شدن خشکی متصل به جزیره قشم کوتاه می‌باشد. مسافران و گردشگران بسیار زیادی در همین فاصله کوتاه و ایجاد خشکی میان جزیره قشم و جزایر ناز می‌توانند وارد جزایر ناز شده و از بلندای آن، تنگه هرمز، جزیره لارک و همه زیبایی‌های عالم خلقت را از دل پهنه آبی خلیج فارس نظاره‌گر باشند.

جزایر-ناز--2

در واقع عبور از دریا با پای پیاده یا خودرو شخصی، آرزوی هر فردی است که این آرزو در جزیره قشم رنگ حقیقت به خود می‌گیرد. علاوه بر تمام نکات جالب و زیبایی که در مورد جزایر ناز گفته شد، آرامش و زیبایی جزایر ناز و همین‌طور وجود صدف‌ها و مرجان‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوع در اطراف آن، باعث می‌شود تا زیبایی این منطقه گردشگری در قشم دوچندان شده و مسافران بسیاری به خود جلب کند.

از جمله تفریحات سالمی که می‌توان در جزایر ناز که یکی از عجایب هفتگانه قشم می‌باشد انجام داد عبارت‌اند از: پیاده‌‌روی در آب دریا، آفرود سواری، کرایه اسب و شتر، تفریح‌های هوایی نظیر پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری، تفریح‌های آبی مانند جت اسکی، قایق‌سواری و غواصی.

۳-دره ستارگان

دره-ستارگان1

دره ستارگان یکی از آثار طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد جزیره قشم و یکی از عجایب هفتگانه قشم می‌باشد که بر اثر فرسایش زمین توسط تندبادها، رگبار‌های فصلی و آب‌های سطحی طی سال‌های طولانی به وجود آمده است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این اثر به جزیره قشم سفر می‌کنند.

این نوع از عارضه‌های زمین‌شناسی در نقاط بسیار معدودی در جهان وجود دارد ولی می‌توان گفت دره ستارگان تنها مورد موجود عارضه زمین‌شناسی در آسیا است که بر اساس تحقیقات، قدمت این دره به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک تعلق دارد و قدمت آن به بیش از دو میلیون سال می‌رسد و به‌عنوان بخشی از مجموعه ژئو پارک قشم، به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

رزرو هتل و هتل آپارتمان در قشم

به عقیده بومیان منطقه، دره ستارگان بر اثر افتادن ستاره‌ها بر زمین چنین شکلی به خود گرفته! و بومیان به همین دلیل این منطقه را «ستاره افتاده» می‌نامند و داستان‌های زیادی در مورد حضور جن‌ها و ارواح سرگردان در طول شب در دره ستارگان می‌گویند.

دره-ستارگان2

دره ستارگان ستون‌های بلند با اشکال مختلفی دارد و به‌خاطر چینش و همچنین شکل خاص این ستون‌ها، وزش باد در لابه‌لای آن‌ها، سروصداهای وحشتناکی ایجاد می‌شود که اهالی منطقه معتقدند صدای جن‌ها و ارواح سرگردانی است که در این منطقه حضور دارند. بومیان به همین دلیل در هنگام شب و تاریکی هوا از حضور در دره ستارگان خودداری می‌کنند. دره ستارگان در ضلع جنوب شرقی جزیره قشم در مجاورت روستای برکه خلف قرار دارد.

۴-غار نمکدان

غار-نمکدان1

بلندترین منطقه قشم این منطقه است که از کوه نمک تشکیل شده و به آن کوه نمکدان یا غار نمکدان گفته می‌شود و به­‌عنوان یکی از مهم­ترین عجایب هفتگانه قشم شناخته می­شود. کوه مخروطی شکل نمکدان که ارتفاعی حدود ۳۴۰ متر دارد و در دامنه آن، غارهایی به چشم می‌خورد که با قندیل‌های کریستال نمک و دیواره‌های بلورین آذین شده‌اند.

این غار در ادبیات محلی به غار نمکدون یا غار کانی نیز معروف است که دلیل آن، قرارگیری روستای کانی در نزدیکی آن و در محدوده ژئو سایت نمکدان است. این غار در سال ۱۹۹۸ به‌وسیله زمین‌شناسان جمهوری چک و با همکاری دانشگاه شیراز کشف شد. این محل که یکی از مهم‌ترین عجایب هفتگانه قشم می‌باشد، در سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئو پارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده است.

جالب است بدانید این غار نمکی با دارا بودن طول ۶۴۰۰ متر، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است و برخی از قسمت‌های این غار صعب‌العبور بوده و به‌صورت ناشناخته باقی‌مانده‌اند. بر اساس تحقیقات متعددی که دانشمندان درباره این غار و ویژگی‌های آن بیان کرده‌اند، تنفس در هوای این غار برای افرادی که دچار آسم و یا ناراحتی تنفسی هستند، مفید است.

۵-تنگه چاهکوه

تنگه-چاهکوه1

در جزیره قشم روستایی به نام چاهکوه وجود دارد در نزدیکی آن دو دره بر هم عمود شده‌اند و دیوارهای عمودی تشکیل داده‌اند و تنگه­ ای به نام تنگه چاهکوه را پدید آورده‌اند. این تنگه از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین به وجود آمده که در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم قرار دارد و جزو یکی از ژئو پارک‌های جهانی موجود در قشم محسوب می‌شود.

تنگه-چاهکوه2

این دره در دل یک کوه سنگی یک‌پارچه قرار گرفته و به شکل ضربدری، برش خورده است. این دره در ابتدا به‌صورت عریض و با دیوارهای بلند ظاهر می‌شود و سپس از عرض آنها کاسته می‌شود ولی ارتفاع دیوارها همچنان بلند باقی می‌ماند.

۶-زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

زیستگاه-لاک‌پشت‌های-پوزه-عقابی1

لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت‌های دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند. پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی‌اش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است. وجود لاک‌پشت‌های بزرگ دریایی و تخم‌گذاری آن‌ها در سواحل، از جذابیت‌های اکوتوریسم جزیره قشم محسوب می‌شود.

زیستگاه-لاک‌پشت‌های-پوزه-عقابی1

روستای شیب دراز در ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قشم، سال‌ها است که به محل تخم‌گذاری و تولد لاک‌پشت‌های پوزه عقابی تبدیل شده است. زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از نیمه دوم اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت طول می‌کشد.

۷-دلفین‌های جزیره هنگام

دلفین‌های-جزیره-هنگام1

دلفین‌های جزیره هنگام از نوع دلفین‌های پوزه بطری هستند که در کنار قایق‌های بازدیدکنندگان به شنا و بازی می‌پردازند و بر این اساس گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید این دلفین‌ها به جزیره قشم و جزیره هنگام سفر می‌کنند. عکاسی از این دلفین‌ها نیز باعث شده تا بسیاری از افراد برای عکاسی و داشتن عکس یادگاری با دلفین‌های بامزه به این جزیره سفر کنند.

دلفین‌های-جزیره-هنگام2

البته لازم به ذکر است که زمان مناسب برای سفر به جزیره هنگام و بازدید از دلفین‌ها زمان خاصی نداشته و بستگی به وضعیت دریا دارد را که دلفین‌ها در زمانی که دریا صاف و آرام است امکان دیدن دلفین‌ها و عکاسی از آنها وجود دارد. در نهایت به شما توصیه می‌کنیم  تا با رزرو و اجاره ویلا و سوئیت در قشم به این جزیره سفر کرده و از عجایب هفتگانه قشم بازدید نمایید.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *