سوغات و صنایع دستی بندرعباس

سوغات و صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی و سوغات بندرعباس متنوع است، اما بعضی ها برای خود شهر بندرعباس می باشد و بعضی ها برای سایر شهرستان های استان هرمزگان است که به بندرعباس می آورند. در این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ شما را با سوغات بندرعباس آشنا می کنیم تا اگر سفر به این استان را داشتید در کنار تفریح و گردش مشکلات خرید سوغات را نداشته باشید و به راحتی به تمامی کارهایتان برسید.

از بندرعباس چی سوغات ببریم؟

سوغات بندرعباس

در هر سفری یکی از بخش های لذت بخش سفر خریدن سوغاتی های ویژه هر منطقه است، در شهر های جنوبی کشور لباس های محلی و صنایع دستی مهم ترین سوغاتی های آن محسوب می شود. شما می توانید یکی از مهم ترین سوغاتی هایی که در شهر های جنوبی می توانید تهیه کنید، خرمای مرغوب آن شهر است. این منطقه دارای محصولات و میوه های مرغوب و باکیفیتی است که می توانید برای سوغاتی تهیه کنید. کافی است برای اقامت چند روزه در بندرعباس برنامه ریزی کنید.

سوغات خوراکی بندرعباس

خرما، شیرین ترین سوغات بندرعباس

خرما بندرعباس

همه، جنوب را به نخل‌های زیبا و خرمای اعلایش می‌شناسند. محال است به جنوب بروید و کنار چای و هر وعده غذا ظرفی از خرمای تازه نبینید. به خاطر آب‌وهوای گرم و مرطوب جنوب، این میوه به‌خوبی در این منطقه رشد می‌کند. بندرعباس از تولیدکنندگان اصلی خرما در ایران است. در بسیاری از شهرهای این استان مثل رودآب، حاجی آباد و میناب نخلستان‌های وسیعی از خرما را پرورش می‌دهند. مقدار زیادی از این خرماها را به خارج از کشور صادر می‌کنند. خرماهای بندرعباس تنوع زیادی دارند. انواع مختلفش مثل مضافتی، مرادسنگ، خنیزی، کریته و پیارم موجود است. پیارم از معروف‌ترین خرمایی است که اغلب آن را صادر می‌کنند. خرما و فرآورده‌هایش مثل چیپس خرما، سرکه خرما و شیره خرما از مهم‌ ترین سوغات بندرعباس است.

ماهی و میگو

ماهی و میگو بندرعباس

بهترین ماهی‌های جنوب ایران را می شود در بندرعباس و اطرافش پیدا کرد. میگو هم یکی دیگر از آبزیانی است که در بندر عباس و هرمزگان طرفداران خاص خود را دارد. بازار ماهی فروشان این شهر هم به عنوان یک جاذبه گردشگری دیدنی است و هم می‌توانید ماهی و میگوی تازه از آن خریداری کنید و به شهرتان ببرید. فراموش نکنید این کار را در روز آخر سفر انجام دهید و از فروشنده بخواهید اطراف ماهی‌ها یخ نگذارد. چون هر گونه مایعات در بار هوایپیما ممنوع است و می‌تواند دردسرهایی برای شما ایجاد کند.

مرکبات

مرکبات بندرعباس

احتمالا با دیدن مرکبات در لیست سوغاتی‌های بندرعباس حسابی تعجب کرده‌اید؟ چراکه باور عموم این است که مرکبات عموما در شهرهای شمالی می‌روید و در جنوب کشور کشت این محصولات بعید به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که مرکبات جنوب از مرغوب‌ترین و بهترین انواع مرکبات در کشورمان هستند.در استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس مرکباتی نظیر پرتقال، نارنگی، ‌لیموشیرین، نارنج، گریپ ‌فروت، نارنج، لیمو سنگی و لیمو لیسبون کشت می‌شود که بخاطر کیفیتی که دارند، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات بندرعباس خریداری کنید و به شهرتان ببرید.

گوآوا

گواوا

گوآوا را در کل ایران فقط می‌شود در دو استان سیستان وبلوچستان و هرمزگان پیدا کرد، پس چرا آدم لذت خوردنش را با بقیه شریک نشود؟ در بندرعباس به گوآوا زیتون می‌گویند. در صورتی که شباهت چندانی با با زیتون ندارد و بیشتر شبیه گلابی و انار است. عطر خوشی دارد که تا ساعت‌ها روی دست باقی می‌ماند و مزه‌اش ترش و شیرین و ملس است. رنگ پوست گوآوا زمانی که رسیده باشد، زرد، ولی رنگ گوشت آن صورتـی، کرم، سفیـد یا زرد است. گوآوا که اصلیتی برزیلی دارد خواص زیادی دارد. از آن مربا درست می‌کنند، برای درمان اسهال مفید است، اگر پوستش را بجوشانید برای درد معده بهترین مسکن است. و جدا از آن زخم را زود خوب می‌کند.

اهل فن می‌گویند گوآوای خوب پوست زرد رنگی دارد. و اگر می‌خواهی بهترینش را پیدا کنی باید نزدیک بندر را بگردی. و به خصوص از نیمه آبان‌ماه تا فروردین به هرمزگان سفر کرده باشی. یعنی همان فصل‌هایی که مناسب سفر به هرمزگان است و آفتاب سوزان، مجال نفس کشیدن را نمی‌گیرد.

ترشی محلی، سوغات ترش بندرعباس

ترشی انبه بندرعباس

ترشی بندری یک سوغات جمع‌ و جور و خوش‌ طعم با حال ‌و هوای جنوب کشورمان است. با انتخاب ترشی به عنوان سوغات بندرعباس طعم جنوب را به عزیزانتان بچشانید! ترشی‌های بندری معمولا تندمزه هستند. به علاوه اینکه بندرعباسی‌ها از میوه‌های گرمسیری خاص و ویژه‌ای در تهیه ترشی‌های خوشمزه و هوس ‌انگیز بندری تهیه می‌کنند. به عنوان مثال فقط با میوه‌ انبه، چندین مدل ترشی را می‌توانید در این شهر تست کنید و متناسب با ذائقه‌تان به عنوان سوغات بندرعباس خریداری کنید.

ترشی انبه بندرعباسی طعمی بسیار متفاوت و ایرانی ‌پسند دارد. ترشی انبه زعفرانی، لیته انبه،‌ ترشی انبه تند و اسپایسی، ترشی انبه کال و بسیاری انواع دیگر از جمله ترشی‌های محلی بندرعباس به شمار می‌روند.

صنایع دستی بندرعباس

چنته، رنگارنگ ترین سوغات بندرعباس

چنته

چنته از صنایع دستی و سوغات بندر عباس به شمار می آید که توسط زنان این منطقه و بر روی دارهای زمینی بافته می شوند. چنته شامل اشکال هندسی و ذهنی متنوعی می باشد. این صنایع دستی زیبا با صدف های دریایی و منگوله های رنگارنگ تزیین می شوند و غالبا از آن برای تزیین کپرها استفاده می کنند. چنته ها از سوغات های محبوب و رنگارنگ زیبای بندرعباس به شمار می‌آیند.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

یکی از گونه های زردوزی که به تزیین پارچه با استفاده از نخ های طلایی یا نقره ای گفته می‌شود. شهرهای بندر لنگه، بندرعباس و میناب از مراکز گلابتون دوزی در هرمزگان هستند. این هنر بیشتر برای تزیین شلوارهای زنانه، سر آستین، دمپایی، جلوی سینه لباس و دور یقه استفاده می شود، اما در تزیین لبه پرده، پشتی، کوسن، سجاده، جلد قرآن و تابلو نیز کاربرد دارد.

خوس دوزی

خوس دوزی

خوس دوزی نوعی سوزن دوزی است که توسط بانوان در استان هرمزگان انجام می شود. در این اثرهای هنری، بانوان، از نوعی نخ پلاستیکی و با استفاده از رنگ‌های مختلف بر روی یک پارچه توری ریز بافت و مخمل، طرح و نقش های مختلفی را ایجاد می کنند که غالبا رنگ این نخ های پلاستیکی  به رنگ طلایی و نقره ای می باشند. همچنین پارچه های مورد استفاده در خوس دوزی معمولا به رنگ های زرشکی، سبز، سیاه و سفید دیده می شوند.

شک بافی

شک بافی

شک بافی یک هنر خانگی و سنتی و از سوغات های استان هرمزگان و سوغات بندرعباس است که عموماً در روستاهای استان هرمزگان و توسط بانوان خلق می شوند. شک در واقع نوعی نوار باریک است که از نخ پنبه ای تهیه شده و برای تزیین سجاده، مقنعه، سر آستین و یقه لباس و پایین دامن در لباس های محلی به کار می رود. برای بافتن آن، چند قرقره طلایی و نقره ای را بر روی بالشتک مخصوص این کار به شیوه ای جابجا می کنند تا در نهایت نواری با عرض ۵ میلی متر الی ۶ سانتی متر بافته شود. با توجه به پهنای این نوار، اسامی مختلفی به آن‌ها می دهند. باریک ترین شک، زری یک فصله و پهن ترین آن، شک مرافعی نام دارند.

کمه دوزی

کمه دوزی

در کمه دوزی پارچه ای را روی یک دایره می پیچند و آن را محکم با طناب می بندند (شبیه به دف). سپس روی پارچه را نقاشی کرده و آن را از کمان جدا می کنند. این نقاشی را برای تزیین شلوار زنانه، پشتی، پارچه های گل دار و روکش لباس به کار می برند.

سوزن دوزی

سوزن دوزی

هنر سوزن دوزی، در شهر بشاگرد استان هرمزگان رونق دارد و نوعی تزیین پارچه با نخ های رنگی است. سوزن دوزی هرمزگان شباهت هایی به سوزن دوزی های سیستان و بلوچستان دارد.

خرسک بافی

خرسک بافی

حصیربافی در شهرهای گرم و جنوبی، عضو جدا نشدنی صنایع دستی ا‌ست. مهم ‌ترین وسیله برای حصیربافی الیاف نازک درخت خرماست. بنابراین در بندرعباس کمتر کسی است که این هنر را نشناسد. حصیربافی در اشکال مختلفی در بازار‌های بندرعباس مشهود است. برای خرید این مورد از سوغات بندرعباس، دستتان کاملا باز است. می‌توانید فرشینه‌های حصیری را به سوغات ببرید یا دیوارکوب‌ها یا ظروف حصیری و…

بادله دوزی

بادله دوزی

بی‌تردید در سفرتان به جنوب، دلتان می‌خواهد یک ‌بار لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی را بپوشید. طرح و نقش روی لباس‌ها آن‌قدر چشمگیر است که نمی‌شود از آن‌ها چشم برداشت. در پایین تمام شلوارها گلدوزی‌های جذابی وجود دارد که کار زن‌های جنوبی است. آن‌ها با دقت و ظرافت هر طرح را روی پارچه می‌دوزند که به آن بادله دوزی می‌گویند. زن‌های جنوبی برای بادله دوزی از نخ‌های ابریشم استفاده می‌کنند. به همین خاطر هر دست لباس ارزش بسیاری دارد. این لباس‌ها از بهترین سوغات بندرعباس هستند.

شیریکی پیچ

شیریکی پیچ

شیریکی پیچ نوعی دست بافته داری است که بیشتر در کرمان شهرت دارد؛ اما همجواری هرمزگان با کرمان باعث شده تا شیریکی پیچ در این استان رواج زیادی پیدا کند. نقوش این دست بافته کاملا بداهه و ذهنی است و به همین دلیل تنوع زیادی در نقوش آن دیده می شود و نمی توانید دو شیریکی پیچ کاملا شبیه به هم را بیابید. در هرمزگان، شهر حاجی آباد مرکز تولید شیریکی پیچ است.

صنایع دریایی بندرعباس

صنایع دریایی بندر

اگر تا به حال لذت قدم زدن در ساحل خلیج فارس نصیبتان شده باشد، مطمئنا متوجه تنوع بالای صدف های زیبا در این منطقه شده اید. شاید ما براحتی از کنار این صدف ها بگذریم، اما مردم هنرمند جنوب این‌ها را به عنوان یک فرصت و سرمایه ی اقتصادی می بینند. برای آن دسته از دوستانتان که عاشق وسایل تزئینی هستند، خرید صنایع دریایی بندرعباس میتواند گزینه ی خوبی باشد.

صنایع دستی حصیری بندرعباس

حصیربافی بندر

صنایع‌دستی حصیری از سوغات زیبای‌ جنوب است. زن‌ها و مردهای جنوبی با شاخه و برگ نخل‌ها انواع مختلفی از سبدهای حصیری را می‌سازند. آن‌ها با صبر و حوصله هرکدام از شاخه‌ها را مثل تار و پود در هم می‌بافند. این صنایع‌دستی بهترین انتخاب برای سوغاتی و هدیه به دوستانتان است.

سفال میناب

سفال میناب

سفال در بیشتر مناطق ایران تولید می شود و میناب استان هرمزگان نیز یکی از قطب های سفالگری است. محصولات سفالگری در میناب عبارتند از: نوعی کوزه‌ آب به نام جهله، انواع گلدان، قلیان، سرقلیان، اسفندسوز درباز و قفسی و… .

سوغات بندرعباس را از کجا بخریم؟

بازار سنتی بندرعباس، بازار اوزی‌ها، بازار لاری‌ها، بازار مرکزی، مرکز خرید زیتون، مجتمع ستاره جنوب، مرکز خرید سیتی سنتر بندرعباس، مجتمع تجاری رویال یک و دو، نخل سنتر، مرکز خرید نیلی و نخل آسمان از بهترین بازارها و مراکز خرید بندرعباس برای خرید سوغات بندرعباس هستند که می توانید برای عزیرانتان از این بازارها سوغاتی تهیه کنید و یا یادگاری هایی از سفر را با خودتان ببرید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *