معرفی کامل سوغات همدان

معرفی-کامل-سوغات-همدان

شهر زیبای همدان در غرب کشور عزیزمان ایران و در دامنه کوه الوند واقع شده است که هرساله به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری همانند آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر عریان و غار علی‌صدر بسیاری از افراد علاقمند به گردشگری را به سوی خود جذب می‌کند. همان‌طور که می‌دانید یکی از شیرین‌ترین بخش‌های هر سفری خرید سوغاتی برای عزیزانمان است، سوغاتی‌های بی‌نظیر همدان همواره خاطره سفر به این شهر زیبا را برای شما زنده نگه می‌دارد و باتوجه به این که از همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران یاد می‌شود دارای سوغاتی‌های متنوعی است. به همین دلیل لیدوماتریپ در این مقاله سعی نموده تا شما را با سوغات همدان آشنا کند تا دست خالی از این سفر دل‌انگیز برنگردید، پس با ما همراه باشید.

سوغات همدان چیست؟

سوغات-همدان-چیست؟

هنگامی که از سوغات همدان حرف به میان می‌آید همواره در ذهن ما خوراکی‌های خوشمزه‌ای همچون کماج، حلوا ارده و غیره یا صنایع دستی خاص و زیبای این شهر همچون صنایع چوبی، ظروف شیشه‌ای همدان، طلاکوبی و نقره‌کوبی و غیره تداعی می‌شود که به تفصیل درباره هر کدام از این شاهکارها سخن خواهیم گفت.

با سوغات خوراکی همدان بیشتر آشنا شوید

با توجه به این که شهر زیبای همدان دارای شهروندان دوست داشتنی و خوش ذوقی است، تنوع شیرینی و خوراکی‌های خوشمزه نیز در این شهر بسیار بالاست، به‌طوری که هر گردشگری، دارای هر سلیقه‌ای که باشد به راحتی می‌تواند شیرینی و خوراکی را که مطابق با سلیقه خاص او است را در این شهر پیدا کند. که در ادامه با این سوغاتی‌های خوشمزه آشنا می‌شویم.

۱.سوغات همدان معجون سنتی

معجون همدان که به معجون صبحانه سنتی همدان معروف است یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی این شهر می‌باشد که از دارچین، زنجبیل، جوزهندی، کاکائو، عرق نعنا، میخک، روغن و غیره تشکیل شده که در واقع غلظتی همانند حلوا دارد. این معجون فوق‌العاده باتوجه به ترکیبات مقویی که دارد بهترین گزینه برای صبحانه و میان وعده شما عزیزان خواهد بود. این دسر خوشمزه به جهت مقوی و انرژی‌زا بودن همواره توانسته توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب نماید و هر گردشگری تمایل داشته تا از این معجون خوشمزه به‌جای صبحانه‌های تکراری هر روزه خود میل کند.

۲.سوغات همدان کماج

سوغات-همدان-کماج

شاید کمتر کسی باشد که با کماج همدان آشنایی نداشته باشد؛ چرا که کماج، خوراکی لذیذی است که بیش از هر خوراکی دیگر به نام همدان شناخته شده و هرکسی که پا به این پایتخت تاریخ و تمدن گذاشته باشد از کماج خوشمزه آن نیز چشیده و برای عزیزان خود سوغات برده است. کماج در واقع نان شیرینی است که دارای قدمت طولانی بوده و مردم عزیز همدان این نان خوشمزه را با ترکیبات سالمی نظیر آرد، شکر، تخم مرغ، کنجد، گردو، شیر، پودر دارچین و غیره می‌پزند. اگر علاقمند به خرید کماج با کیفیت هستید پیشنهاد ما این است که حتما به محله‌های قدیمی این شهر سر بزنید تا با بهترین کیفیت از این نان مواجه شوید.

۳. سوغات همدان؛ باسلوق

سوغات-همدان؛-باسلوق

همان‌طور که می‌دانید یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در میان ما ایرانیان، باسلوق می‌باشد و همدان نیز شهری است که مرغوب‌ترین باسلوق‌ها را داراست البته باسلوق فقط سوغات همدان نبوده و سوغاتی شهرهای مراغه و اراک نیز به شمار می‌آید. البته ناگفته نماند که شما می‌توانید لذیذترین باسلوق‌های این استان را در شهر زیبای ملایر امتحان کنید. باسلوق‌های ویژه همدان دارای ترکیبات شیره انگور، نشاسته، مغز بادام و گردو می‌باشد. شما می‌توانید برای امتحان انواع و اقسام متعدد باسلوق در روزهای آغازین سال به همدان سفر کنید و در بازارهای شهر همدان این خوراکی‌های خوشمزه را خریداری نمایید.

۴. سوغات همدان؛ حلوا زرده

سوغات-همدان؛-حلوا-زرده

کسانی که طرفدار حلوا هستند مطمئنا بعد از امتحان این حلوای خاص همدان آن را به‌عنوان سوغات انتخاب خواهند کرد. حلوا زرده از آن دست شیرینی‌هایی است که به ثبت ملی رسیده و همدانی‌ها اکثرا برای پذیرایی از مهمان‌های خود از آن استفاده می‌کنند. این خوراکی شیرین در واقع دسری زرد رنگ و شبیه به فرنی است. اما از لحاظ بافت نسبت به فرنی کمی سفت‌تر می‌باشد. برای پخت این حلوای لذیذ از زرده تخم مرغ، شکر، زعفران نشاسته و گلاب استفاده می‌کنند. البته در نمونه‌های صنعتی این حلوا از آرد برنج نیز استفاده می‌شود. ناگفته نماند که این حلوا سرشار از پروتئین بوده و برای کودکان بسیار مفید است.

۵. سوغات همدان؛ انگشت پیچ

سوغات-همدان؛-انگشت-پیچ

انگشت پیچ یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه همدان است که در واقع دسری سفید رنگ بوده و فقط از لحاظ رنگ با حلوا زرده تفاوت دارد، جالب توجه است که در گذشته مردم انگشت پیچ را به همراه حلوا زرده خریداری می‌کردند. علت نام‌گذاری این دسر به انگشت پیچ به این خاطر است که همدانی‌ها هنگام سرو این دسر خوشمزه انگشت خود را داخل ظرف دسر کرده و آن را به دور انگشت خودشان می‌پیچیدند.

انگشت پیچ دارای قدمت ۱۰۰ تا ۱۳۰ ساله است و می‌توان گفت که از قدیمی‌ترین سوغاتی‌های شهر زیبای همدان به شمار می‌رود. برای طبخ این دسر خوشمزه از ترکیبات گلاب، شکر، هل، جوهر لیمو و سفیده تخم مرغ استفاده می‌شود. برای تهیه انگشت پیچ این ترکیب را تا قدری هم می‌زنند که ماده‌ای غلیظ همانند عسل درست شود.

همدانی‌ها از این دسر مقوی بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که انگشت پیچ دارای انواع متعددی است که نوعی از این انگشت پیچ‌ها به صورت حلوا طبخ می‌شوند که برای طبخ آن از ترکیبات زاج سفید، عرق بیدمشک، قند، تخم مرغ، آبلیمو و هل استفاده می‌شود. در برخی موارد نیز انگشت پیچ‌ها دارای خاصیت دارویی بوده و با ترکیب مواد دارویی اقدام به تهیه انگشت پیچ می‌کنند که نمونه بارز آن انگشت پیچ مرمکی است که برای درمان سرفه‌های مزمن از آن استفاده می‌شود و در واقع مخلوطی از مر و عسل است.

۶. سوغات همدان؛ نان چایی

سوغات-همدان؛-نان-چایی

در هر شهر شیرینی‌های محلی ویژه‌ای وجود دارد که به جای قند، به همراه چایی سرو می‌شود. در شهر خوش‌ آب و هوای همدان نیز از نان چای به جای قند استفاده می‌شود البته ناگفته نماند که نان چای اختصاص به همدان نداشته و در شهرهای زنجان و قزوین نیز پخته می‌شود. اگر شما نیز جز افرادی هستید که به دلیل دیابت یا هر دلیل دیگری نمی‌توانید در کنار چای خود از قند استفاده کنید نان چای بهترین انتخاب و جایگزین برای شما خواهد بود. برای پخت این شیرینی محلی از ترکیبات آرد، ماست، تخم مرغ، کنجد و کره استفاده می‌شود.

۷.سوغات همدان؛ شیره انگور

سوغات-همدان؛-شیره-انگور

تقریبا در اکثر استان‌های کشور عزیزمان ایران (به علت دارا بودن آب و هوای معتدل ) انگور کشت و برداشت می‌شود اما نکته حائز اهمیت این است که انگورهای فخری و گزنه برای گرفتن شیره انگور مناسب‌تر هستند که این نوع از انواع انگور در باغات همدان یافت می‌شوند. به همین دلیل شیره انگور به یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار این شهر تبدیل شده است. شیره انگور سرشار از ویتامین A و B است و چون آهن و منیزیم در این ماده خوراکی شیرین به وفور یافت می‌شود برای درمان کم خونی بسیار مفید است.

۸.سوغات همدان؛ خشکبار

سوغات-همدان؛-خشکبار

باتوجه به موقعیت جغرافیایی خوب شهر زیبای همدان در این شهر محصولات با کیفیتی همانند سیب، بادام، گردو، زردآلو، هلو و غیره تولید می‌شود به همین علت در این شهر انواع مختلف قیسی، مویز، کشمش، گردو با مرغوبیت بالا تولید و عرضه می‌گردد. یکی از منابع درآمد روستائیان همدانی فروش خشکبار با کیفیت است به همین سبب خشکبار نیز یکی از سوغات همدان است که طرفداران بسیاری دارد.

۹. سوغات همدان؛ آبنبات قیچی

سوغات-همدان؛-آبنبات-قیچی

آبنبات قیچی خوشمزه، از سوغاتی‌های جذاب شهرهای همدان، کاشان، اصفهان و اراک است که در طعم‌های مختلف پسته‌ای، زعفرانی، هل‌دار و ساده تولید می‌شود. آب‌نبات قیچی از خوراکی‌های خوشمزه‎‌ای است که هنگام سفر به همدان بایستی آن را در کنار یک فنجان چای داغ تجربه کنید و مطمئن باشید طعم بی‌نظیر این خوراکی خوشمزه از ذهن شما پاک نخواهد شد. این سوغات محبوب و خوشمزه دارای ترکیبات سالمی است که اصلی‌ترین ترکیبات آن را آب، روغن و شکر تشکیل می‌دهند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اولین فرصت، خودتان را به صرف یک آبنبات قیچی فوق‌العاده خوشمزه مهمان کنید.

۱۰. سوغاتی همدان؛ حلوا لوزی خوشمزه

سوغات-همدان؛-حلوا-لوزی-خوشمزه

در شهر پر جاذبه همدان حلواها در تنوع بالا به فروش می‌رسند، اما بدون تردید در میان انواع مختلف حلوا، حلوا لوزی همدان، خوراکی است که تمامی فروشندگان همدان نمونه باکیفیت آن را عرضه می‌کنند. برای تهیه این حلوای خوشمزه از ترکیبات آرد برنج، سبوس گندم، زعفران و مغز گردو استفاده می‌شود که به دلیل وجود سبوس گندم و مغز گردو، ارزش غذایی این حلوا بسیار بالا است. این حلوا به دلیل برش‌های لوزی شکل آن، حلوا لوزی نام گذاری شده است.

۱۱. سوغات همدان؛ برساق

سوغات-همدان؛-برساق

یکی دیگر از شیرینی‌های محلی همدان که می‌توان از آن به‌عنوان سوغات همدان استفاده کرد، برساق است. برای تهیه برساق از ترکیبات آرد، شکر، شیر، زردچوبه، نمک و روغن استفاده می‌شود. این ترکیبات را با هم مخلوط کرده و به خوبی ورز می‌دهند به گونه‌ای که به شکل خمیر نازکی درمی‌آید و در نهایت این خمیر را در روغن سرخ می‌کنند. (یک ترکیب فوق‌العاده خوشمزه که مزه آن تا مدت‌ها زیر دندانتان خواهد ماند!)

ناگفته نماند که برساق در میان اقوام لر و کرد نیز دارای طرفداران بسیاری است. باتوجه به این که این شیرینی در روغن فراوان طبخ می‌شود استفاده از آن برای افرادی که چربی بالا دارند توصیه نمی‌شود. برساق در استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز پخته می‌شود اما طعم برساق‌های همدان خاص و منحصربه‌فرد است.

۱۲. سوغاتی همدان؛ عسل

سوغات-همدان؛-عسل

از دیگر سوغاتی‌های همدان که دارای مرغوبیت بسیار بالایی است، می‌توان عسل را نام برد. باتوجه به توسعه زنبورداری در دامنه‌های الوند تولید عسل نیز در این استان رونق گرفته است و این شهر توانسته که عسل مرغوب و با کیفیتی را تولید کند. بسیاری از گردشگران بعد از چشیدن طعم خوشمزه عسل طبیعی این شهر، همواره مقداری از این عسل را برای مصارف شخصی و به عنوان سوغاتی برای عزیزان خودشان انتخاب می‌کنند؛ چرا که عسل تولیدی همدان طعم شیرین طبیعت و حال و هوای دامنه‌ کوه‌های الوند را برای این افراد تداعی می‌کند.

۱۳. سوغات همدان؛ نان نارگیلی

سوغات-همدان؛-نان-نارگیلی

از دیگر نان‌های محبوب و معروف شهر زیبای همدان، نان نارگیلی آن می‌باشد که در دسته شیرینی جات قرار می‌گیرد و شما می‌توانید این نان و شیرینی خوشمزه را در اکثر شیرینی فروشی‌های شهر همدان پیدا کنید. برای تهیه این شیرینی خوشمزه از ترکیبات شکر، گلاب، تخم گشنیز، آرد سبوس دار و نارگیل رنده شده استفاده می‌شود.

۱۴. سوغات همدان؛ چای بغدادی

این چای خوش طعم دارای ادویه‌هایی همانند دارچین، میخک، زنجبیل و هل است به همین دلیل طبع این چای نیز گرم بوده و هنگامی که این چای خوش طعم و بو را می‌نوشید طعم دارچین و زنجبیل را به خوبی احساس می‌کنید. ناگفته نماند در این چای از انواع گیاهان و عرقیات دیگر نیز استفاده می‌شود که این امر بر خاصیت دارویی این چای خاص، افزوده است.

تصور کنید که ترکیب فوق‌العاده چای بغدادی در کنار نان چای، در یک عصر بارانی آن هم در شهر همدان، چه حس فوق‌العاده‌ای به شما منتقل خواهد کرد.

۱۵. سوغات همدان؛ ترشی همدان

سوغات-همدان؛-ترشی-همدان

اگر در فصل پاییز به این شهر زیبا سفر کنید متوجه خواهید شد که زنان خوش ذوق همدانی در این فصل شروع به درست کردن انواع مختلف ترشیجات می‌کنند. شهر زیبای همدان به شهر ترشی‌های عجیب نیز معروف است که علت این امر این است که زنان همدانی هر میوه‌ای که به دستشان برسد را با ریختن سرکه در آن به ترشی تبدیل می‌کنند. مطمئنا هنگام سفر به این شهر با دیدن ترشی‌های نخودفرنگی، آناناس، خرمالو، موز، ذرت، انبه، گردو، قارچ، کلم، زیتون و لوبیا سبز شگفت زده خواهید شد. اما اجازه ندهید که متفاوت بودن این ترشی‌ها شما را از خوردن آن‌ها باز دارد، چرا که برخی از این ترشی‌ها مزه بسیار جذابی برایتان رقم خواهند زد.

۱۶. سوغات همدان؛ گز همدان

سوغات-همدان؛-گز-همدان

شاید شما نیز جز افرادای باشید که با شنیدن نام گز در میان سوغات همدان کمی جا خورده باشید، اما نکته قابل توجه این است که گز فقط به اصفهان اختصاص نداشته و همدان نیز در تولید گزهای خوشمزه دستی بر آتش دارد. اگر شما نیز گز همدان و نهاوند را امتحان کنید، مطمئن باشید نه تنها مشتری این گزها خواهید شد بلکه از این گزهای خوشمزه به‌عنوان سوغات همدان نیز استفاده کرده و آن را به عزیزان و آشنایان خود نیز تقدیم خواهید کرد.

· محصولات همدان

شاید به جرئت بتوان گفت که یکی از جاذبه‌های مهم و اصلی گردشگری در همدان به صنایع دستی این شهر مربوط می‌شود. این صنایع دستی دارای قدمت بسیار زیادی بوده و هرساله بسیاری از علاقمندان را از سرتاسر جهان به این شهر می‌کشانند. از پرفروش‌ترین صنایع دستی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین می‌توان به سفال و سرامیک، محصولات چرمی، صنایع چوبی، ظروف مسی و قلمزنی، گلیم و آبگینه یا شیشه‌گری اشاره کرد.

۱. سفال در سوغات همدان

سفال-در-سوغات-همدان

محصولات سفالی در همدان تنوع بسیار بالایی دارند و علت این امر آن است که شهر همدان و لالجین را مرکز سفال ایران می‌نامند. و در واقع قدمت آن به بیش از ۸ قرن می‌رسد. تنوع محصولات سفالی در این شهر به قدری زیاد است که شما از هر کوچه و خیابانی که در این شهر عبور کنید، مطمئنا ردی از سفال و سفالگری خواهید دید که زیبایی شهر را دو چندان کرده است.

۲. محصولات چرمی در سوغاتی همدان

محصولات-چرمی-در-سوغات-همدان

چرم و محصولات چرمی نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های شهر همدان محسوب می‌شوند که به علت دارا بودن کیفیت بسیار عالی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌گردند. درواقع به این دلیل که مردم شریف همدان از دیرباز به کار دامپروری می‌پرداختند صنعت چرم‌دوزی نیز در این شهر رشد و توسعه پیدا کرده است و رشد و توسعه صنعت چرم در همدان به بیش از سه هزار سال پیش بر می‌گردد به‌طوری که این شهر زیبا در برهه‌ای از زمان به یکی از مراکز تولید چرم مرغوب و با کیفیت تبدیل شده بود.

۳. گلیم و قالی همدان؛ ماندگارترین سوغات همدان

گلیم-و-قالی-همدان؛-ماندگارترین-سوغات-همدان

گلیم همدان در واقع یکی از زیباترین گلیم‌های تولیدی در کشور است که در میان سوغاتی‌های مختلف این شهر از ماندگاری بالاتری برخوردار است. گلیم‌های همدان در طرح و نقشه‌های مختلف گل لاله، گل سبدی و اسلیمی و خرچنگی تولید و عرضه می‌شوند که در واقع رنگ آن‌ها از شیره درختان و گیاهان به دست می‌آید. مهارت قابل توجه استادکاران این حوزه سبب شده تا بسیاری از گردشگران مجذوب زیبایی‌های گلیم همدان شده و آن را به‌عنوان سوغات همدان برگزینند.

۴. آبگینه و شیشه‌گری در سوغات همدان

آبگینه-و-شیشه‌گری-در-سوغات-همدان

منظور از آبگینه یا شیشه‌گری همان کاری است که استادان این هنر قدیمی با دمیدن هوا در درون مواد مذاب شیشه‌ای انجام می‌دهند تا طرح مورد نظر خود را ایجاد کنند. شیشه‌گری در همدان از قدمت بالایی برخوردار است و باستان‌شناسان معتقدند که بسیاری از ظروف شیشه‌گری یافت شده متعلق به همدان است. حتما اگر به بازار همدان سر بزنید می‌توانید محصولات شیشه‌ای مثل جام ، کوزه و گلدان را در ویترین مغازه‌ها ببینید. این صحنه‌ها در بازار همدان چشم و روح شما را می‌نوازد.

۵. مرواربافی در سوغات همدان

مرواربافی-در-سوغات-همدان

با توجه به این که مروار در همدان نیز کشت می‌شود، مروار بافی نیز از هنرهایی است که در همدان رواج دارد. همدانی‌ها از مروار محصولات زیبایی مانند سبد، جا میوه‌ای و جانانی تولید می‌کنند. درست است که گیلان به‌عنوان مرکز اصلی مرواربافی شناخته می‌شود اما در همدان نیز از مروار برای تزئین صندلی، میز، لباس و غیره استفاده می‌کنند.

۶. ظروف مسی و قلم‌زنی در سوغات همدان

ظروف-مسی-و-قلم‌زنی-در-سوغات-همدان

قلم‌زنی و مسگری از جمله پیشه‌هایی هستند که از دیرباز در میان مردم همدان رواج داشته و اکنون نیز اگر سری به بازارهای قدیمی این شهر بزنید حتما افرادی را خواهید دید که به قلم‌زنی و مسگری می‌پردازند. از محصولات مسی همدان می‌توان به انواع قابلمه، دیس، پارچ، سینی، فنجان و غیره اشاره کرد.

۷. صنایع چوبی در سوغات همدان

صنایع-چوبی-در-سوغات-همدان

از دیگرسوغات زیبا و ارزشمند پایتخت تاریخ و تمدن، صنایع چوبی این شهر است. محصولات چوبی منبت‌کاری شده، معرق‌کاری و غیره از جمله محصولاتی هستند که طرفداران بسیار زیادی را به سوی خود جذب نموده‌اند. تولید و عرضه صنایع چوبی از دیرباز در همدان رایج بوده و شما می‌توانید بهترین صنایع چوبی را در شهرهای همدان، ملایر و تویسرکان مشاهده کنید.

خرید سوغات همدان

طبیعتا اولین مسئله‌ای که برای خرید سوغاتی مطرح می‌شود داشتن آرامش، حال خوب و استراحت کافی است. شما نیز اگر قصد سفر به شهر زیبای همدان را دارید می‌توانید با اجاره سوئیت در همدان از لیدوماتریپ تجربه یک سفر عالی را داشته باشید. یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی مسافران، مربوط به مسئله خرید سوغاتی است که از کجا بایستی سوغاتی خریداری کنند که خرید سوغات همدان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بایستی به این سوال پاسخ داده شود.

· سوغات همدان را از کجا بخریم؟

-سوغات-همدان-را-از-کجا-بخریم؟

نخستین پیشنهاد ما به شما برای خرید سوغات همدان، بازار بزرگ همدان است. بازار بزرگ همدان از قدیمی‌ترین مراکز خرید بوده و در واقع قلب تپنده اقتصاد این شهر محسوب می‌شود که دارای ۳۰ راسته و ۲۴ سرا است. قدمت این بازار به دوران قاجاریه برمی‌گردد و شما می‌توانید برای دسترسی به این بازار به محدوده خیابان اکباتان، باباطاهر و شهدا بروید.

بعد از بازار بزرگ همدان پیشنهاد دیگر ما برای خرید سوغات همدان مجتمع تجاری برج زاگرس است که ۷ طبقه از این مجتمع تجاری بوده و ۲ طبقه دیگر آن به پارکینگ، رستوران و غیره اختصاص داده شده است و شما برای رفتن به این مجتمع تجاری بایستی به سمت میدان جهاد همدان حرکت کنید.

اگر قصد خرید چرم و صنایع چرمی مانند کفش را دارید پیشنهاد ما به شما بازار کفاشخانه همدان است، چرا که شما در این بازار می‌توانید به چرم و صنایع چرمی با کیفیت، که از سوغاتی‌های جذاب همدان محسوب می‌شوند دسترسی داشته باشید. بازار کفاشخانه از دو راسته کفاشخانه بزرگ و کفاشخانه کوچک تشکیل شده است.

مرکز خرید دیگر، مرکز خرید شهر آرا است که برای خرید سوغات همدان پیشنهاد می‌شود. این مرکز خرید به این علت که در مرکز شهر واقع شده و دسترسی به آن راحت‌تر است، مراجعه به آن برای مسافران احساس راحتی بیشتری را به همراه دارد. مرکز خرید شهر آرا دارای ۷ طبقه است که ۵ طبقه آن به طبقات تجاری، نمازخانه، کافی شاپ، رستوران و فروشگاه اختصاص یافته و دو طبقه دیگر آن را به پارکینگ اختصاص داده‌اند. برج تجاری پاستور نیز همانند مرکز خرید شهر آرا از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این برج نیز در مرکز شهر و در یکی از چهار راه‌های اصلی همدان قرار گرفته و یکی از مراکز مهم برای خرید سوغات همدان است. شما در این برج می‌توانید انواع لباس، طلا و کالاهای مختلف را خریداری نمایید.

بنابراین در سفر به همدان، مراکز خرید بسیاری برای خرید سوغاتی وجود دارد، که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها به راحتی خرید خود را انجام دهید.

قیمت سوغات همدان

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خرید سوغاتی رنج قیمتی آن است، که در خرید سوغات همدان نیز این مسئله صدق می‌کند. بسته به این که شما چه سوغاتی را برای عزیزان خودتان انتخاب کنید قیمت‌ها متغیر است و در میان سوغات همدان، سوغاتی‌های خوراکی این شهر قیمت مناسبی دارند که شما به راحتی می‌توانید آن را برای عزیزانتان خریداری نمایید. علاوه بر سوغاتی‌های خوراکی، صنایع دستی که در دایره سوغات همدان قرار می‌گیرند نیز چندان قیمت بالایی ندارند و چون این شهر تولید کننده اصلی این صنایع دستی است شما می‌توانید با صرف هزینه مناسب سوغاتی ماندگاری را تهیه نمائید.

شهر زیبای همدان شما را می‌خواند! سوغات همدان فراموش نشود

شهر-زیبای-همدان-شما-را-می‌خواند!-سوغات-همدان-فراموش-نشود

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با سوغاتی‌های شهر همدان آشنا کنیم تا در سفر به این شهر زیبا، به راحتی برای عزیزانتان یادگاری بخرید. سوغاتی‌های همدان تنها بخش کوچکی از جذابیت‌های این شهر پر ماجرا است که شما را به سمت خود می‌کشاند. این شهر سرشار از جاهای تاریخی و دیدنی، غذاهای خوشمزه، مردمانی خون گرم و… است، که شما را فرا می‌خوانند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با مکان‌های تفریحی، جاذبه‌های گردشگری همدان، رستوران‌ها و غیره به مجله گردشگری لیدوماتریپ مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *