بهترین زمان سفر به همدان کدام فصل است؟

آیا-می‌دانید-بهترین-زمان-سفر-به-همدان-کدام-فصل-است؟

کشور ما ایران، کشوری است که پر از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری است. یکی از استان‌های زیبا و تورسیتی ایران، استان همدان بوده و به دلیل چهار فصل بودن ایران، همدان نیز در سال ۴ بار رنگ رخ عوض کرده و خود را در چشم ناظران زیبا جلوه می‌دهد؛ از این رو همدان را ممکن است هر شخصی متناسب با سلیقه و علاقه‌اش در یکی از فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان پسند کند.

استان همدان، به‌ویژه شهر همدان سرشار از مناطق تاریخی و گردشگری می‌باشد و همین امر سبب شده تا در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی بسیاری از خانواده‌های ایرانی و توریست‌های خارجی، قدم به استان همدان و شهر همدان بگذارند و از جاذبه‌های دیدنی این استان بازدید کنند. اگر شما نیز درباره استان همدان و زیبایی‌های آن کنجکاو هستید و در آینده‌ای دور یا نزدیک تمایل دارید با خانواده یا دوستان سری به این استان بزنید، با لیدوماتریپ همراه باشید.

همدان؛ مهد تاریخی ایران

همدان؛-مهد-تاریخی-ایران

شهر همدان که بهتر است یادی از نام تاریخی آن یعنی هگمتانه کنیم، شهری است تاریخی که با یک بار گردش در شهر، متوجه می‌شوید که در هر گوشه و کنار این شهر زیبا و خاطره‌انگیز، یک یادگاری از دوران قدیم بر جای مانده است. این شهر پر از آثار و بناهای ماندگار از پدران و اجدادمان بوده و در دیرباز مورد توجه پادشاهان ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است. مادها در همدان قصر هفت‌حصار را احداث کرده بودند و در این دوران جزو شهرهای پرجمعیت و پیشرفته دوران باستان به شمار می‌رفت. پادشاهان هخامنشی، ساسانی و اشکانی نیز این شهر را به عنوان پایتخت تابستانی گزیده بودند.

موقعیت جغرافیایی همدان

 

از نظر جغرافیایی استان همدان از سمت شمال به استان‌های قزوین و زنجان، از سمت جنوب به استان لرستان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به استان‌های کرمانشاه و کردستان محدود شده است. این استان در دل رشته‌کوه زاگرس واقع شده و بلندترین قله آن، قله الوند بوده که اگر اهل کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستید، به احتمال زیاد این مورد را در لیست سفر خود خواهید گنجاند. از دیگر کوه‌های این استان می‌توان به کوه لشگر، کوه گرین، کوه خنگرمز، کوه سیاه‌دره، کوه آلماقلاغ و کوه بوقاطی اشاره کرد. با توجه به کوهستانی بودن این استان، در مناطق مرتفع آب و هوای سرد کوهستانی و در مناطق جنوبی این استان مانند ملایر و نهاوند آب و هوا معتدل‌تر می‌باشد؛ پس اگر در فصل‌های سرد سال، که در ماه‌های دی و بهمن دما در کمترین میزان خود قرار دارد، راهتان به استان همدان افتاد حتماً لباس گرم و پتو همراه خود داشته باشید.

بهار پرشور و باطراوت؛ بهترین زمان سفر به همدان

بهار-پرشور-و-باطراوت؛-بهترین-زمان-سفر-به-همدان

فصل بهار، فصلی است بسیار زیبا و دل‌انگیز که هم نامش و هم خودش تازگی و سرزندگی را به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین بهار می‌تواند بهترین زمان سفر به همدان باشد. در این فصل، طبیعت رخت کهنه از تن برمی‌کَنَد و جامه‌ای نو و چشم‌نواز بر تن درختان و زمین می‌کند. در این فصل از سوز و سرمای هوا کاسته شده و آب و هوا متعادل و دلپذیر می‌شود و رودها و جویبارها به دلیل ذوب شدن برف کوه‌ها پر آب می‌شوند.

در ماه اردیبهشت همدان به اوج زیبایی بهاری خود می‌رسد و آواز گنجشک‌ها و پرندگان بیش از هر زمان دیگری گوشنواز بوده و لذت سفر به این استان را چندین برابر می‌کند. اگر در این فصل راهی آرامگاه بوعلی سینا شوید، علاوه بر زیبایی و شادابی وصف‌ناپذیر این فصل، سبک معماری این بنا که تلفیقی است از هنر معماری سنتی ایرانی و معماری اسلامی، شما را به شدت مجذوب خودش خواهد کرد.

تابستان بسیار جذاب؛ بهترین فصل سفر به همدان

تابستان-بسیار-جذاب؛-بهترین-فصل-سفر-به-همدان

همان طور که قبلاً خواندید، در دوران باستان همدان به عنوان پایتخت تابستانی پادشاهان هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است. دلیل این امر این است که در تابستان آب و هوای همدان ملایم‌تر است و طبیعت در سرسبزترین حالت خود قرار دارد.

همچنین به دلیل اینکه مقدار بارش باران در تابستان نسبت به بهار کمتر است، بهترین زمان سفر به همدان برای شما که دوستدار طبیعت هستید بوده و می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی درباره سرما و باران در دل طبیعت چادر زده و از زیبایی‌های خدادادی لذت ببرید.

در تعطیلات دوست‌داشتنی تابستانی که هم هوا عالی است و هم وقت شما آزاد است، می‌توانید در غار علیصدر که از زیباترین و طولانی‌ترین غارهای آبی جهان است، سوار قایق شده و به دل غار بروید. این غار در نزدیکی روستای علیصدر واقع شده که می‌توانید از صنایع دستی و محصولات محلی روساییان نیز خرید کنید.

اگر اهل موشکافی در تاریخ باستان هستید و دیدن مناظر تاریخی شما را به وجد می‌آورد، به شما توصیه می‌کنیم به تپه هگمتانه در مرکز شهر همدان، که در زمان اشکانیان و ساسانیان به عنوان پایتخت بود و یونانیان به آن اکباتان می‌گفتند، بروید.

پادشاه فصل‌ها، پاییز؛ بهترین زمان سفر به همدان

پادشاه-فصل‌ها،-پاییز؛-بهترین-زمان-سفر-به-همدان

پاییز، فصلی خیال‌انگیز و پر از رنگ، فصلی که درختان کف کوچه‌ها را با برگ‌های رنگین خود مزین می‌کنند؛ ممکن است برای برخی افراد بهترین زمان سفر به همدان باشد. در این فصل از گرمای هوا کم می‌شود و بارش باران ملایم، جلوه‌ای خاص به روزهای پاییزی می‌دهد و دشت‌ها و جاده‌های همدان در مه فرو رفته و دوستداران این فصل را ترغیب به انتخاب پاییز به عنوان بهترین زمان سفر به همدان می‌کند.

در این فصل جادویی و هزاررنگ، یکی از مناطق دیدنی شهر زیرزمینی سامن است. باستان‌شناسان تخمین زده‌اند که قدمت این شهر زیرزمینی به قبل از سلسله اشکانیان بازمی‌گردد و در کتاب المسالک و الممالک درباره این شهر مطالبی بیان شده است.

اگر دارای روحیه‌ای شاعرانه هستید و بسیار علاقه‌مند به شعر و ادب فارسی هستید، آرامگاه باباطاهر یکی از مقاصد گردشگری مناسب شما علاقه‌مندان فرهنگ و ادب فارسی می‌باشد. باباطاهر یکی از عرفا و شعرای مشهور ایرانی در اواخر قرن چهارم بوده و دوبیتی‌های مشهور او زبانزد خاص و عام می‌باشد. شما می‌توانید با قدم زدن در محوطه آرامگاه در فصل پاییز و در حالی که اشعار باباطاهر را زمزمه می‌کنید، خاطره‌ای فراموش‌ناشدنی در ذهن خودتان ثبت کنید.

زمستان پر از برف؛ بهترین زمان سفر به همدان

زمستان-پر-از-برف؛-بهترین-زمان-سفر-به-همدان

همدان استانی مرتفع واقع در رشته‌کوه زاگرس می‌باشد. همین موقعیت جغرافیایی باعث شده است که بارش برف و سوز و سرمای هوا در این استان بیشتر باشد. اگر جزو افرادی هستید که عاشق زمستان، زیبایی‌ها و سکوت منحصربه‌فرد آن هستید، زمستان بهترین فصل سفر به همدان است تا از دیدن مناظر طبیعی و زمستانی لذت ببرید. در زمستان علاوه بر بهره‌مندی از مناظر زیبای زمستانی، می‌توانید در دامنه کوه الوند، ورزش اسکی و کوهنوردی را انجام دهید.

اگر هم علاقه دارید تا جاذبه‌های تاریخی را در نمای زمستانی ببینید، شهر همدان می‌تواند این هدف شما را برآورده کند. به این منظور می‌توانید سری به گنبد علویان، یکی از شاهکارهای گچ‌بری و معماری بعد از اسلام، بزنید. این بنا در اواخر دوره ساسانیان ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

اگر دوست دارید به همدان سفر کنید، برای اجاره ویلا و سوئیت در همدان، پیشنهاد می‌شود از لیدوماتریپ دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به همدان به خودتان بستگی دارد!

بهترین-زمان-سفر-به-همدان-به-خودتان-بستگی-دارد!

در این مقاله مطالبی راجع‌ به شهر همدان، موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوایی و جاذبه‌های توریستی و تاریخی مطالبی به شما خوانندگان عزیز بیان کردیم. با توجه به اینکه کشور عزیزمان ایران، کشوری چهار فصل با آب و هوای متنوع می‌باشد؛ شما انتخاب‌های گوناگونی درباره بهترین زمان سفر به همدان پیش روی خود دارید. البته جواب این پرسش که کدام فصل بهترین زمان سفر به همدان است، کاملاً به خودتان بستگی دارد و متناسب با علایق و اهدافتان، جواب‌های گوناکونی می‌توان به این پرسش داد.

با توجه به کوهستانی بودن این استان و همچنین اگر شما تاب هوای سرد را ندارید و دوست دارید از تعطیلات تابستانی خود نهایت استفاده را ببرید، بهترین زمان سفر به همدان، فصل تابستان می‌باشد؛ ولی اگر عاشق سوز و سرمای زمستانی و سکوت دلنشین و برف زیبای زمستان هستید، بهترین زمان سفر به همدان، فصل زمستان است.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *