سوغات اردبیل شامل چه مواردی می‌شود؟

سوغات-اردبیل-شامل-چه-مواردی-می‌شود؟

سوغات اردبیل، در دسته بهترین‌ها و لذیذترین‌ سوغاتی‌های ایرانی قرار دارند. اردبیل، استانی در شمالغرب ایران و به مرکزیت شهر اردبیل است. این شهر زیبا و تاریخی، از جمله مقاصد مهم و جذاب گردشگری در همه فصول سال می‌باشد. همچنین، سوغات این شهر دیدنی هم جزئی از جذاب‌ترین اهداف گردشگری در این شهر محسوب می‌شود. مخصوصا اگر به خوراکی‌های مختلف علاقمند باشید.

سوغات اردبیل، شامل انواع خوراکی‌های ترش و شیرین و طبیعی و غیرطبیعی است. هر گردشگری که به اردبیل سفر می‌کند، بدون خرید سوغات و صنایع دستی اردبیل این شهر را ترک نخواهد کرد. معروف‌ترین سوغاتی‌ این شهر، حلوای سیاه و انواع دیگر حلواها است. همچنین دوغ، عسل طبیعی، انواع شیرینی‌جات و خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ نیز در این شهر تولید می‌شود و به عنوان سوغاتی به فروش می‌رسند. البته سوغات اردبیل تنها محدود به خوراکی نشده و صنایع دستی نیز جزو سوغاتی شهر اردبیل اردبیل محسوب می‌شوند. اگر شما هم به خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه علاقه دارید، با مجله گردشگری لیدوما همراه شوید تا سوغات اردبیل را به شما سفردوستان معرفی کنیم.

سوغات اردبیل چیست؟

اردبیل، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها و استان‌های ایران،‌ دارای فرهنگ و آداب و رسومی غنی است. از همین رو، سوغات این شهر نیز متناسب با این فرهنگ غنی، از انواع خوراکی‌های رنگ و وارنگ گرفته تا صنایع دستی و محصولات مختلف، از کیفیت و جذابیت زیادی برخوردار هستند. در این بین، خوراکی‌های اردبیل در میان گردشگران و مسافران از شهرت بیشتری دارند. اگر قصد سفر به اردبیل و خرید سوغاتی این شهر را دارید، ما در لیدوماتریپ، امکانی را فراهم کرده‌ایم تا شما با صرف کمترین زمان و هزینه، محل اقامت خود را انتخاب کنید و سپس با خیال راحت به گشت و گذار در دل شهر و خرید سوغاتی بپردازید. در ادامه، به معرفی سوغات اردبیل و محصولات آن می‌پردازیم.

· حلواهای معروف اردبیل

معروف‌ترین و پرطرفدارترین سوغاتی اردبیل، حلواهای معروف این شهر می‌باشد که آوازه آن‌ها به گوش همه ایران رسیده است. در اردبیل، انواع مختلف حلواها به عنوان سوغاتی شناخته می‌شوند. اما شناخته شده‌ترین حلواهای اردبیل، حلوای سیاه و حلوای زنجبیلی هستند و گردشگران به عنوان سوغات اردبیل از این حلواها خریداری می‌کنند.

حلوا سیاه؛ حلوایی لذیذ از شهر اردبیل

حلوای-سیاه؛-حلوایی-لذیذ-از-اردبیل

حلوای سیاه اردبیل، بدون اغراق به عنوان معروف‌ترین حلوای ایران شناخته می‌شود. این حلوا، یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل است. حلوای سیاه، یکی از قدیمی‌ترین حلواها با قدمت ۹۰ ساله و مختص دیار اردبیل می‌باشد. این سوغاتی اردبیل، مخلوطی از آرد، جوانه گندم، آب، روغن خوراکی و کره، ادویه‌جات و شیرین کننده‌های طبیعی مانند شیره انگور است. در گذشته، بانوان اردبیلی حلوای سیاه را پخته و به شکل گلوله‌هایی در می‌آوردند و از آن به عنوان آذوقه در زمستان نگهداری می‌کردند. زیرا حلوای سیاه به دلیل وجود روغن و کره حیوانی و شیره انگور یا خرما،‌ خاصیت انرژی زایی و گرمی زیادی دارد.

این حلوا تا ماه‌ها بدون شکرک زدن و خراب شدن در دما و محل مناسب قابل نگهداری است. حلوا سیاه اردبیل، دارای خواصی مانند کمک به هضم غذا است و برای کمر درد و درهای مفصلی نیز مفید خواهد بود. این سوغات اردبیل، از جمله دسرها و خوراکی‌های این شهر می‌باشد که با وجود گذشت حدود یک قرن از ابداع آن، همچنان دستور پخت سنتی خود را حفظ کرده است.

حلوای زنجبیلی؛ شیرینی معطر

حلوای-زنجبیلی؛-شیرینی-معطر

یکی دیگر از خوش‌ طعم‌ترین سوغات اردبیل،‌ حلوای زنجبیلی است. خوراکی‌های اردبیل، به دلیل قرار گرفتن این شهر در ناحیه‌ای سردسیر، معولا دارای طبعی گرم هستند. حلوای زنجبیلی سوغاتی اردبیل نیز، به دلیل وجود گیاه زنجبیل در آن،‌ دارای طبعی گرم است و بیشتر در زمستان مصرف می‌شود. این حلوا، از شیرینی‌های محبوب اردبیلی‌ها در ماه رمضان به شمار می‌آید.

حلوای زنجبیلی، از آرد، کره حیوانی، پودر قند، پودر زنجبیل و زعفران تهیه می‌شود. البته در بعضی دیگر از دستور پخت‌های این حلوا، از پودر هل سبز، گردو و روغن جامد یا حیوانی نیز استفاده می‌شود. حلوای زنجبیلی اردبیل، ارزش غذایی زیادی دارد و بسیار مقوی است. این حلوا نیز، در میان سایر سوغاتی‌های اردبیل، بسیار محبوب می‌باشد.

· شکلات رسته اردبیل؛ شیرینی با قدمت طولانی

شکلات-رسته-اردبیل

شرینی ۱۰۰ ساله اردبیلی که یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین خوراکی‌های اردبیل است و شما می‌توانید به عنوان سوغاتی اردبیل برای دوستان خود از آن تهیه کنید. برخلاف دیگر شیرینی‌های اردبیل، در این شیرینی از آرد استفاده نمی‌شود. برای تهیه شیرینی رسته، شیر، شکر، خامه مخصوص سرشیر، کره حیوانی، کاکائو و مغز گردو به کار برده می‌شود. این شکلات هم از آن دسته سوغاتی‌های اردبیل است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت.

یکی از مواردی که شکلات رسته اردبیل را خاص‌تر می‌کند، طرز تهیه آن است که ۲۴ ساعت طول می‌کشد و نیاز به ظرافت و دقت بالایی دارد. طوری که به گفته قنادان اردبیلی که این شیرینی را طبخ می‌کنند، اگر لحظه‌ای از آن غافل شوید، چیزی که نصیبتان می‌شود رسته نخواهد بود. یکی از مشکلاتی که در مورد این شیرینی وجود دارد، وجود برندهای خارجی تولید کننده این شکلات در بازارهای اردبیل است که به هیچ وجه عطر و بوی شکلات رسته اصیل اردبیل را ندارند. اگر می‌خواهید شکلات رسته را به عنوان سوغاتی اردبیل خریداری کنید، از قنادی‌های این شهر خرید کنید تا طعم واقعی آن را بچشید.

· عسل سبلان؛ خوراکی مفید از دل کوه‌ها

عسل-سبلان؛-خوراکی-مفید-از-دل-کوه‌ها

استان اردبیل در نزدیکی کوه سبلان قرار دارد. از همین رو، تولید عسل طبیعی در این منطقه رونق گرفته است و به عنوان قطب تولید عسل نامیده می‌شود. عسل سبلان را به عنوان سوغات اردبیل می‌شناسند که جزو عسل‌های باکیفیت ایران است. دلیل آن هم وجود دشت‌ گل‌های پونه، اقاقیا، گشنیز، گون و آویشن است.

عسل‌های چهل گیاه، عسل آویشن و عسل گشنیز از جمله مشهورترین سوغاتی اردبیل محسوب می‌شوند. عسل‌های تولید شده در اردبیل، به دلیل طبیعی بودن و استفاده از گیاهان مختلف مانند گشنیز و گون و آویشن، خواص درمانی بسیاری دارند. برای نمونه، عسل گشنیز بسیار اشتها آور بوده و برای درمان بیماری‌های عفونی مفید است. عسل سبلان، به عنوان برندی جهانی، برای سوغاتی شهر اردبیل بسیار مناسب می‌باشد.

· سرشیر و کره حیوانی لذیذ اردبیل

سرشیر-و-کره-حیوانی-اردبیل

یکی دیگر از سوغاتی‌های اردبیل، محصولات لبنی تازه و مقوی‌ این شهر است. سرشیر و کره محلی تولید شده در روستا‌های اطراف اردبیل، نه تنها طعمی فوق‌العاده دارند، بلکه سرشار از مواد مغذی نیز هستند. این محصولات با ۶۰ درصد چربی طبیعی، از بهترین محصولات لبنی محسوب می‌شوند و به عنوان سوغاتی اردبیل، در میان گردشگران بسیار محبوب هستند.

بر خلاف تصور عموم مردم که تصور می‌کنند چربی کره حیوانی برای سلامتی مضر است، کره محلی اردبیل دارای ویتامین‌های محلول در چربی و مفید برای بدن می‌باشد. این کره و سرشیر، دارای برخی خواص درمانی نیز هستند و کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. سرشیر و کره حیوانی از جمله محصولات سالم و مغذی استان اردبیل محسوب می‌شوند.

· قند چوریی؛ نان شیرین اردبیل

قند-چوریی؛-نان-شیرین-اردبیل

نان برنجی خلخال یا همان قند چوریی، یکی از سوغاتی های محبوب اردبیل است. اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده این شیرینی، پودر قند می‌باشد و به همین دلیل،‌ آن را قند چوریی می‌نامند. این شیرینی در گذشته در اکثر خانه‌ها پخته می‌شد؛ اما امروزه به دلیل سخت پیدا شدن پودر قند با کیفیت، مردم از پخت آن در خانه صرف نظر می‌کنند. این سوغاتی اردبیل، بیشتر در ایام نوروز و برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

· تخمه آفتابگردان منطقه اردبیل

تخمه-آفتابگردان-منطقه-اردبیل

یکی دیگر از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین خوراکی‌های ایرانی که سوغات اردبیل نیز به شمار می‌آید، تخمه آفتابگردان است. آفتابگردان در بسیاری از مناطق اردبیل رشد می‌کند و از معروف‌ترین سوغاتی‌های اردبیل است. این خوراکی،‌ دارای ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌های E و B بوده و برای رفع گرفتگی عضلات نیز بسیار مفید است.

· صنایع دستی سوغات اردبیل

اردبیل نیز مانند دیگر شهرهای ایران، دارای هنرها و صنایع دستی زیبایی است که به عنوان سوغاتی اردبیل مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. این صنایع دستی شامل انواع گلیم بافی، جاجیم بافی، شیشه تراشی، نقاشی روی چرم و بسیاری از هنرهای دیگر می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از این صنایع دستی پر طرفدار شهر اردبیل می‌پردازیم.

گلیم بافی؛ نقش‌ونگاری دلنشین

گلیم-بافی؛-نقش‌ونگاری-دلنشین

گلیم بافی از هنرهایی است که در همه شهرهای ایران وجود دارد و در هر شهر، بنا به فرهنگ و آداب و رسوم خود، گلیم‌های متفاوتی می‌بافند. گلیم‌های اردبیل نیز نشانگر و نماینده ویژگی‌های فرهنگی این منطقه است. عشایر اردبیل از گلیم‌ها به عنوان زیرانداز، خورجین و رخت خواب پیچ و برخی مصارف تزئینی استفاده می‌کنند. همچنین گلیم‌های سوغاتی اردبیل، دورو هستند.

جاجیم بافی؛ از زیباترین سوغات اردبیل

جاجیم-بافی؛-از-زیباترین-سوغات-اردبیل

از دیگر سوغات اردبیل به عنوان صنایع دستی، جاجیم بافی است که نزد گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد. این هنر نیز به دست عشایر اردبیل تولید می‌شود و در آن از طرح‌های لوزی و رنگ‌های زیاد و شاد استفاده می‌کنند.

نقاشی روی چرم در شهر اردبیل

نقاشی-روی-چرم-در-شهر-اردبیل

یکی از سوغات جذاب اردبیل، نقاشی روی چرم است. این کار معمولا روی محصولاتی از چرم گوسفند انجام می‌شود. این سوغاتی اردبیل نیز دارای زیبایی‌های منحصر به فردی است و برای گردشگران اردبیل جذابیت زیادی دارد.

ظروف مسی اردبیل

ظروف-مسی-اردبیل

یکی ار قدیمی‌ترین سوغات اردبیل، ظروف مسی است و مسگری جزو صنایع دستی قدیمی اردبیل محسوب می‌شود. این ظروف، دارای کیفیت بالا و مرغوبی بوده و طعم غذا را بهتر می‌کنند. برخی متخصصان طب سنتی نیز استفاده از ظروف مسی را توصیه می‌کنند. به همین دلیل، خرید ظروف مسی به عنوان سوغاتی اردبیل بسیار مناسب هستند.

سوغات اردبیل را از کجا بخریم؟

سوغات اردبیل، تنوع زیادی داشته و برای تهیه آن‌ها، مراکز و بازارهایی وجود دارند. گردشگران و مسافران اردبیل، می‌توانند در این بازارها، سوغات اردبیل را با بهترین کیفیت و ماسب‌ترین قیمت تهیه کنند. هر چند که ممکن است در برخی مغازه‌ها، برخی از سوغاتی‌ها را با کیفیت کمتری پیدا کنید؛ اما برای خرید شیرینی‌جات و حلواهای منحصر به فرد اردبیل، قنادی‌های زیادی در سطح شهر وجود دارند. پس برای اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

· بازار اردبیل؛ از قدیمی‌ترین بازارهای ایرانی

بازار-اردبیل؛-از-قدیمی‌ترین-بازارهای-ایرانی

در تمام شهرهای قدیمی و سنتی ایران، بازارهای سنتی بسیار معروفی وجود دارند. در این بازارها، معمولا سوغات معروف شهر مورد نظر، یافت می‌شود. بازار بزرگ اردبیل نیز دارای حجره‌های مختلفی است که در آن انواع سوغاتی‌های اردبیل به فروش می‌رسد. در این بازار، لبنیات درجه یک اردبیل یافت می‌شود و همچنین تخمه آفتابگردان و انواع شیرینی‌جات سوغاتی اردبیل نیز در راسته‌های مختلف این بازار وجود دارند تا گردشگران با خرید از این بازار، به راحتی به مرغوب‌ترین کیفیت این محصولات دسترسی داسته باشند.

همچنین در راسته‌های مسگرها و دیگر راسته‌ها نیز هنر صنعت‌گران اردبیلی به چشم می‌خورد. برای خرید ظروف مسی و دیگر صنایع دستی اردبیل، بازار اردبیل یکی از مهم‌ترین و بهترین مراکز خرید برای گردشگران محسوب می‌شود. خرید سوغاتی‌های اردبیل از این بازار، نسبت به مناطق دیگر شهر تا حدودی راحت‌تر است.

· میدان عالی قاپو اردبیل؛ میدانی زیبا در مرکز شهر

میدان-عالی-قاپو-اردبیل؛-میدانی-زیبا-در-مرکز-شهر

برای خرید حلوا و عسل طبیعی و اصل و با کیفیت اردبیل، بهترین مکان میدان عالی قاپو در اردبیل است. این میدان، در مرکز شهر اردبیل قرار دارد و یکی از مهم‌ترین میادین شهر به شمار می‌رود. از همین رو دسترسی به آن بسیار آسان بوده و وقت زیادی از گردشگران هدر نمی‌رود. همچنین این میدان تاریخی،‌ یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اردبیل نیز هست و مراسمات مذهبی محرم در گذشته در این محل انجام می‌شد.

· مراکز خرید و بازارهای شهر سرعین

مراکز-خرید-و-بازارهای-شهر-سرعین

شهر سرعین اردبیل، یکی دیگر از شهرهای گردشگرپذیر این استان است که جاذبه‌های زیادی نیز دارد. علاوه بر چشمه‌های آب گرم این شهر، در مغازه‌های سرعین نیز انواع سوغات اردبیل به فروش می‌رسد. حلوای زنجبیلی، حلوای سفید، قچکورگی، قند چوریی و قطاب عسلی از جمله سوغات اردبیل هستند که در این شهر به فروش می‌رسند.

· خرید سوغات اردبیل از خلخال و مشگین شهر

خرید-سوغات-اردبیل-از-خلخال-و-مشگین-شهر

برای خرید صنایع دستی اردبیل، شهرهای خلخال و مشگین شهر از جمله بهترین مکان‌ها برای این صنایع هستند. گردشگرانی که به خرید صنایع دستی با کیفیت علاقه دارند، شهرهای خلخال و مشگین شهر جزو بهترین مقاصد برای آن‌ها به شمار می‌آیند. قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم و مسند، لباس‌های محلی دست دوز و سازهای سنتی مانند سه تار و کمانچه و تنبک، از جمله محصولات سوغاتی اردبیل هستند که در این شهرها به مسافران ارائه می‌شوند.

در سفر به اردبیل خرید سوغاتی اردبیل را فراموش نکنید!

هنگامی که به شهر زیبا و سردسیر اردبیل سفر کردید،‌ حتما برای خودتان هدیه‌ای به عنوان یادگاری بخرید تا همواره جذابیت‌های این شهر زیبا را به خاطر داشته باشید. همچنین با خرید سوغات اردبیل برای دوستان و آشنان، آن‌ها را نیز در این حس خوب شریک کنید.

اگر شما هم قصد سفر به اردبیل و گردش در این شهر و استان زیبا را دارید، از طریق اجاره ویلا و سوئیت در اردبیل، محل اقامت خود را رزرو کنید و در هزینه‌ها و وقت خود برای گشت و کذار و خرید سوغات اردبیل در این شهر صرفه جویی کنید. همچنین با سفر به اردبیل، از انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی آن بهره‌مند شوید.

۳.۸/۵ - (۲۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *