سواحل جزیره هرمز

سواحل جزیره هرمز

جزیره هرمز با مساحتی معادل ۴۲ کیلومتر مربع، یکی از زیباترین جزایرخلیج فارس است که برخلاف دیگر جزایر معروف خبری از مراکز خرید بزرگ، هتل‌های متنوع و برج‌های بلند در آن نیست. در هرمز همه چیز به شکل طبیعی خود قرار دارد و آرامش و زیبایی مهمترین ارمغان سفر به جزیره هرمز است. در این میان سواحل جزیره هرمز مهم ترین و زیباترین جاذبه‌ی آن به شمار می‌روند. ما در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ شما را با خاص ترین سواحل جزیره هرمز و یا به عبارتی خاص ترین سواحل ایران آشنا می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمزه، جزیره‌ای در ۴۲ کیلومتری خلیج ‌فارس است و فاصله ی این جزیره از جزیره ی قشم با قایق تندرو و در حالت طبیعی آب و هوایی حدود ۳۰ دقیقه است، اما فاصله ی بندر عباس تا هرمز بیشتر از ۳۰ دقیقه است. این جزیره از نظر موقعیت استراتژیک کلید خلیج‌ فارس است.

ساحل گردی در جزیره هرمز

سواحل جزیره هرمز

سواحل هر جزیره‌ای زیبایی‌های خاص خودش را دارد، اما سواحل جزیره هرمز مانند دیگر وجوهش که متفاوت و خارق ‌العاده است، در میان دیگر سواحل ایران منحصر به فرد است. می‌توان گفت سواحلی که در جزیره هرمز وجود دارند با سواحلی که در کیش و قشم می‌بینید قابل مقایسه نیست؛ چراکه این سواحل مملو از ویژگی های شگفت انگیز و عجیب است.

سواحل جزیره هرمز امکانات رفاهی ویژه‌ای ندارند، اما در هرمز قدم زدن با پاهای برهنه و تماشای منظره بی‌نظیر موج‌های ساحل بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. خاک ساحل در هنگام صبح زیبایی بیشتری دارد و زاویه تابش خورشید سبب درخشش آن می‌شود. دلیل برق زدن خاک جزیره هرمز وجود کانی‌های آذرین، میکا و سیلیس است. این عناصر که حاصل فعالیت‌های آتش‌فشانی هستند همچون اکلیل زیر نور آفتاب می‌درخشند. اگر می‌خواهید با دیگر شگفتی‌های سواحل جزیره هرمز آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

لیست سواحل خاص جزیره هرمز

ساحل سرخ، خاص ترین ساحل جزیره هرمز

ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ به ‌لحاظ رنگ شبیه مریخ است. اگرچه رنگ سرخ در همه قسمت‌های جزیره هرمز به چشم می‌خورد و به نمادی از جزیره هرمز تبدیل شده است، اما در ساحل سرخ و معدن خاک سرخ بسیار ملموس ‌تر و پررنگ ‌تر است. این منطقه بدون شک یکی از زیباترین و پربازدیدترین مقاصد گردشگری در جزیره هرمز است و شاید مهم ترین هدف گردشگرانی که به جزیره هرمز وارد می‌شوند، قدم زدن در این ساحل زیبا و خیره کننده باشد.

جالب است بدانید خاک این ساحل سرخ در میانه های ساحل باعث می شود تا شما رنگ آب را کاملا قرمز مشاهده کنید. همین یک مورد می تواند بسیار برای تولید کنندگان محتوا و عکاسان جذاب باشد. اگر قصد سفر به جزیره هرمز را دارید، در فصول پاییز و زمستان می‌توانید به این مکان سفر کنید؛ چراکه یکی از بهترین زمان های ممکن برای سفر به ساحل سرخ هرمز است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خاک این ساحل خوارکی است. نگرانی از بابت چشیدن این خاک نداشته باشید؛ چراکه اگر خودتان هم این کار را نکنید، در وعده های غذایی محلی این ساحل مقداری از این خاک جالب را میل خواهید کرد. مردمان محلی این ساحل خاک سرخ را گِلک می‌نامند که دارای مقدار زیادی ادویه است. همچنین، مردم این منطقه از این خاک به دفعات بسیاری برای طبخ ماهی استفاده می‌کنند که این مورد سبب مزه‌ای متفاوت و عالی برای این غذای محلی می‌شود. ماهی‌هایی که با این خاک طبخ می‌شود را با نان محلی، تهیه ترشی، مربا و سس به عنوان ادویه سرو می‌کنند. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد این جزیره به دلیل جاذبه های منحصر به فردی که دارد، جزو بهترین مکان‌ها برای گردشگران محسوب می‌شود، از همین رو پیشنهاد می‌شود اگر قصد سفر به خلیج فارس و جنوب ایران را دارید حتما از این جزیره و سواحل بی نظیرش دیدن کنید.

پس از رسیدن به جزیره هرمز می‌توانید پیاده یا با استفاده از موتورهای سه چرخی که در جزیره وجود دارند، به سمت ساحل سرخ بروید. خوب است بدانید که به دلیل مساحت کوچک این جزیره دسترسی به تمامی جاذبه‌های دیدنی این منطقه بسیار آسان است و تنها با طی نمودن مسافت های بسیار کوتاه می توان به این مناطق رفت.

ساحل نقره‌ای  

ساحل نقره ای

وقتی قدم به ساحل نقره ای جزیره هرمز بگذارید، زیر پایتان خاک اکلیلی را مشاهده می‌کنید، خاکی که مانند براده‌های نقره، می‌درخشد و تلالو آن نظر هر گردشگری را جلب می‌کند. این خاک که از مواد مذاب آتشفشانی بر جای مانده است، حاوی آمینوسیلیکات است که در کانی‌های آذرین و میکا وجود دارد و از پودر شدن این سنگ و کانی‌ها، چنین براده‌های درخشانی بر جای مانده است.

ساحل نقره ای جزیره هرمز در پایین دست معدن خاک سرخ قرار گرفته است. یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌هایی که شما در این ساحل نظاره‌گر آن خواهید بود، این است که شن‌ها زیر نور خورشید، درخشش بی‌نظیری دارند، آب در دوردست‌ها آبی و نیلگون است اما آب دریا در مجاورت ساحل کاملا به رنگ قرمز است.

اگر در جزیره هرمز به دنبال یک ساحل آرام زیبا برای قدم زدن می‌گردید، ساحل نقره‌ای، یک انتخاب مناسب برایتان خواهد بود. البته ناگفته نماند، تصورتان از این جاذبه گردشگری مانند دیگر سواحل جزایر معروف کشورمان نظیر قشم و کیش یا حتی سواحل شمالی نباشد. ساحل نقره ای جزیره هرمز، فاقد هرگونه امکانات دست‌ساز رفاهی است و باید به آن به عنوان یک جاذبه طبیعی نگاه کنید. اگر دوربین حرفه‌ای دارید و علاقمند به عکاسی هستید، طلوع و غروب خورشید در این ساحل و بازی نور با شن‌های براق، لوکیشن بی‌نظیری است که می‌توانید تصاویری هنری و به یاد ماندنی را ثبت کنید.

بهترین فصل برای سفر به ساحل نقره ای جزیره هرمز، پاییز و زمستان است. یعنی درست زمانی که سراسر کشور ما در سرما به سر می‌برند، جزیره هرمز به علت جریان‌های آبی گرمی که از اقیانوس هند به سمت آن آمده است، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد که برای گردشگران بسیار دلچسب خواهد بود.

ساحل سنگ مرغان

ساحل سنگ مرغان

سنگ مرغان در شمال شرقی جزیره هرمز قرار گرفته است و افراد بسیار زیادی روزانه به این ساحل رفته و از آن بازدید می کنند. همان طور که اشاره کردیم هر یک از سواحل زیبای جزیره هرمز به داشتن ویژگی خاصی مشهور هستند. این ساحل نیز به دلیل داشتن فرش خاکی در اطراف خود شهرت داشته و معروف است.

فرش های خاکی یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز هستند. در واقع فرش های خاکی طرح های هستند که با استفاده از خاک های رنگی جزیره قشم بر روی زمین کشیده شدند و دارای اشکال مختلفی هستند. اگر قصد دارید تا یکی از این فرش ها را از نزدیک مشاهده کنید، می توانید سری به ساحل سنگ مرغان  بزنید.

ساحل لاکپشت‌ها

ساحل لاکپشت ها

اگر به حیوانات بیش از عوارض و پدیده‌های زمین‌شناسی علاقه‌مندید، برای شما در جزیره هرمز جاذبه گردشگری دیگری وجود دارد؛ ساحل لاک پشت ها که در آن می‌توانید گونه‌هایی مانند لاک‌پشت پوزه عقابی را پیدا کنید. البته آن‌ها در فصول خاصی به ساحل می‌آیند تا تخم‌گذاری کنند که می‌توان آن را از اواسط اسفندماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه در نظر گرفت.

یکی دیگر از گونه‌هایی که برای تخم‌گذاری به سواحل هرمز می‌آیند، لاک‌پشت‌های دریایی سبز هستند. آن‌ها نیز از اواخر زمستان تا اوایل بهار به این ساحل جذاب و زیبا سر می‌زنند.

ساحل چند درخت

ساحل چند درخت

پس از بازدید از ساحل سنگ مرغان می توانید مسیر خود را به جنوب ادامه داده و در قسمت شرقی این جزیره به ساحل چند درخت وارد شوید. همان‌طور که از اسمش پیداست، «ساحل تک درخت» ساحلی از جزیره هرمز به حساب می‌آید که در آن تنها یک درخت وجود دارد. این درخت که چندی پیش با بروز یک طوفان شدید از ریشه جدا شده و به خاک افتاده بود اما با تلاش شهرداری و همراهی جمعی از دوستداران طبیعت دوباره احیا شد و ریشه‌هایش باز هم به خاک بازگشت. گفتنی است که این ساحل نیز یکی از سواحل جذاب جزیره هرمز برای بازدید به شمار می‌آید.

ساحل مفنق

ساحل مفنق هرمز

ساحل مفنق از جاذبه ها و سواحل جزیره هرمز در شب محسوب می‌شود که شما را سورپرایز می‌کند. اگر دوست دارید شاهد یک اتفاق خارق‌ العاده باشید، کافی است یک شب سری به منطقه جنوب غربی جزیره هرمز بزنید. در آن‌جا علاوه بر چادرهایی که گوشه ‌و کنار برپا شده‌اند و طبیعت‌ گردها را در خود جای داده‌اند، ساحلی را خواهید دید که بیش از هر چیز شما را مسحور زیبایی خود خواهد کرد.

ساحل مفنق، میزبان فیتوپلانکتون‌هایی است که در طول شب برخورد آن‌ها به صخره‌ها روشنایی خاصی را به وجود می‌آورد و باعث می‌شود تا احساس کنید که شفق‌های قطبی را در آب دریا مشاهده می‌کنید!

همچنین در ساحل منفق می‌توان شاهد لاکپشت‌های پوزه عقابی جزیره هرمز بود که در کنار‌ه‌های سواحل جزیره هرمز معمولاً زیاد دیده می‌شوند و سوژه بسیار خوبی برای عکاسان محسوب می‌شوند. درواقع بهترین فصل سفر به جزیره هرمز و تماشای ساحل مفنق هم زمستان است که با رویدادهایی همچون مهاجرت پرندگان و لاک‌پشت‌ها همراه است.

پس از پیاده‌شدن از قایق در ساحل زیبا و دیدنی مفنق می‌توانید خودتان را آماده سوار کردن چادرها کنید. در کنار آب دریا، در سکوت و آرامش ساحل شنی و سنگی می‌توانید چند ساعتی را وقت بگذرانید و حتی تنی به آب بزنید و کلی اوقات خوش را برای خودتان، دوستان‌تان و خانواده‌تان رقم بزنید.

ساحل مفنق با بخش مرکزی جزیره هرمز ۴۰ دقیقه‌ای فاصله دارد، بخشی از راه رسیدن به آن را می‌توان با موتور سه چرخ رفت و بخشی از آن را هم پیاده می‌توان طی کرد تا از طریق خشکی به آن رسید.

اقامت در حوالی سواحل زیبای جزیره هرمز

یکی از نکته‌های مهم درمورد این جزیره زیبا این است که به دلیل کوچک بودن، اقامتگاه در جزیره هرمز چندان زیاد نیست؛ همانطور که پیش از این هم گفتیم در جزیره هرمز، از هتل‌های چند ستاره خبری نیست، اما نسبت به چندین سال پیش امکانات خوبی در این جزیره فراهم شده است. به هرحال مکانی که برای اقامت در جزیره هرمز انتخاب می‌کنید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا بخشی از سفر وابسته به محل اقامت است.

برای اقامت در جزیره هرمز چند انتخاب پیش روی خود دارید. می‌توانید برای اقامت به سوئیت و ویلا اجاره ای در بندرعباس یا قشم بروید یا چند شبی را مهمان اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه‌های محلی، هاستل‌ها و کمپینگ در سواحل جزیره باشید. برای اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی جزیره هرمز و یا اجاره سوئیت در جزیره هرمز می‌توانید به سایت لیدوماتریپ مراجعه کنید.

 

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *