زندگی در چالوس، بهشتِ مازندران چگونه است؟

زندگی-در-چالوس،-بهشت-مازندران،-چگونه-است؟

می‌توان حدس زد که زندگی در چالوس، برای طبیعت دوستان و افرادی که روح هنرمند دارند چقدر می‌تواند لذت بخش و دلچسب باشد. ساکن این شهر بودن روحیه‌‌ای مهمان نواز را می‌طلبد، چرا که همواره و در هر فصلی مسافرانی از نقاط مختلف، در شهر، حضور دارند.

شهر چالوس شهری محبوب و گردشگر پذیر است. این شهر زیبا با مساحتی در حدود ۱۵۹۷ کیلومتر مربع است که در عین کوچکی، مناطق دیدنی و طبیعتی فوق العاده را در خود، جای داده است. شهری مملو از جنگل و رود و کوه.

چالوس در اطراف خود حدود ۷۴ روستا دارد که در رفت و آمد با شهر هستند و بخشی از اقلام بازار‌های آن را تامین می‌کنند. روستا‌های چالوس و مردمان آن، بسیار باصفا هستند و بیشتر گردشگران به قصد دیدن این مناطق، به چالوس می‌آیند.

این شهر دیدنی در جنوب غربی استان مازندران واقع شده و به علت مجاورت با دریا و قرارگیری در دامنه کوه‌های بلند البرز، آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد و بارندگی آن زیاد است. این آب و هوا، سبب ایجاد طبیعتی سرسبز و چشم نواز، به همراه دنیایی رویایی از آبشار‌ها و رود‌ها و چشمه‌ها گشته است.

در ادامه مقاله بخش‌های دیگری از فرهنگ و نحوه زندگی در چالوس را برای شما ذکر خواهیم کرد. مطمئن باشید چالوس زیبا آن قدر جاذبه و محاسن دارد که با خواندن این مقاله دلتان زندگی در چالوس، حتی برای مدتی کم را خواهد طلبید.

زندگی در چالوس، مهد فرهنگ و تاریخ کهن

زندگی-در-چالوس،-مهد-فرهنگ-و-تاریخ-کهن

چالوس، تاریخی بسیار غنی دارد و جز شهر‌های کهن کشور به حساب می‌آید. نام قدیمی آن «سالوش» و یا «شالوس» بوده که بخشی از رویان کهن و از آبادی‌های طبرستان بوده است.

چالوس زمان قاجار، جز منطقه ثلاث بوده که منطقه‌ای جنگ خیز و دارای تنش بود. ایل کرد خاجوند در همین زمان، به چالوس تبعید شدند و بخشی از جمعیت چالوس به حساب آمدند. در حالت کلی مردم چالوس از زمان‌های گذشته مردمانی سخت کوش و مبارز بوده و تنش‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند.

فرهنگ این مردم بر پایه ایثار و تلاش بنا شده و رگ و ریشه‌ای طبرستانی دارد و بسیار منحصر به فرد است. در این فرهنگ، سنت‌های مختلف و بسیار جالبی چون نوروز خوانی، ریسمان بازی و باران خواهی، وجود دارد و مرام پهلوانی و جنگ آوری، از دیر باز در خون مردم، جریان دارد. به همین علت کشتی، از ورزش‌های اصلی چالوس به حساب می‌آید.

زندگی-در-چالوس،-مهد-فرهنگ-و-تاریخ-کهن

در زمان پهلوی اهالی شرق گیلان برای کار و زندگی در چالوس، به این شهر مهاجرت نمودند و این شهر بزرگتر و آبادتر شد. به علت وجود جنگ‌های بسیار، آثار زیادی از دوران قدیمی چالوس به جا نمانده اما باز می‌توان بنا‌های تاریخی و کهن بسیاری را در جای جای آن دید.

در خصوص زبان و دین مردم چالوس، باید گفت که زبان مردم چالوس مازندرانی و در برخی نقاط، گیلکی است. مذهب آن‌ها شیعه و مردمانی بسیار هنرمند و با فرهنگ هستند. هنر مردان و بانوان چالوس، در کار‌هایی مثل آشپزی و صنایع چوب و گلیم بافی، شهره است.

در ادامه این بخش از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

زندگی در چالوس را غذاهای آن دلچسب‌تر می‌کند!

زندگی-در-چالوس-را-غذاهای-آن-دلچسب‌تر-می‌کند!

غذا‌های چالوس بینظیرند. غذا‌هایی که اکثرشان با بو و طعم خود یاد آور طبیعت سبز و گونه‌های گیاهی معطر و نادر چالوس هستند. در طبخ این غذا‌ها از محصولات طبیعی و پرورده شده با دستان زحمتکش مردمان چالوس، استفاده می‌شود، پس می‌توانید تصور کنید که چقدر طبیعی و خوش طعم هستند.

از جمله غذا‌های لذیذ و خاص چالوس که حتی اسمشان اشتها آور است، می‌توان به بیج بیج، مرغ ترش، ناز خاتون، ماهی شکم پر، آش کدو، بشته واش، کئی پلو و خورشت آلو اشاره کرد. زندگی در چالوس و غرق شدن در طبیعتی بکر، به همراه تنفس هوای پاک و خوردن هر روزه غذا‌های بی نظیر آن، هر فردی را ترغیب به سفر و حتی سکونت، در این شهر دلربا می‌کند.

برای اینکه بتوانید از غذاهای دلچسب چالوس بچشید، با اجاره سوئیت و ویلا در چالوس، اقامت چند روزه‌ای را در این شهر بکر تجربه کنید و براحتی از غذاهای مختلف و محلی آن بچشید.

شغل‌های رایج برای زندگی در چالوس

شغل‌های-رایج-برای-زندگی-در-چالوس

با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع، اکثر دامنه شغلی هر شهری مشخص می‌شود. شهر چالوس با توجه به گردشگرپذیری و منابع طبیعی فراوان، در حوزه شغل‌های خدماتی، شامل تفرجگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها و…، نیروی انسانی بسیاری به کار گرفته است.

در دیگر بخش‌ها چون شیلات، دامداری، صنایع دستی، طیور، زراعت و عطاری نیز شغل‌های متنوع و زیادی در این شهر ایجاد شده است. کارخانه‌های بزرگ و فعال چالوس نیز موجب جذب نیروی کار، حتی از شهر‌ها و دهستان‌های اطراف، گشته است.

بخشی از مردم در زمینه خدمات، خانه‌ها و کلبه‌های زیبای خود را به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

زندگی در چالوس، به عنوان مسافر یا شهروند؟!

زندگی-در-چالوس،-به-عنوان-مسافر-یا-شهروند؟!

چالوس چون یاقوتی در غرب مازندران است. یاقوتی که زیبایی‌های آن هر کسی را عاشق خود می‌کند. جاهای دیدنی چالوس و طبیعت بی نظیر آن، ارزش این را دارد که حداقل بخش بسیار کوتاهی از زندگی خود را در قالب سفری چند روزه در آن بگذرانید.

در این مقاله سعی کردیم مختصری از فرهنگ و تاریخ چالوس، به همراه غذا‌های دلپذیر آن و شغل‌های موجود را به شما ارائه دهیم.

حال می‌توانید با اجاره ویلا در چالوس، و اقامتی چند روزه بر حسب زمانی که دارید، حس بی نظیر یک زندگی متفاوت در یکی از سرسبزترین شهر‌های شمال کشور را تجربه کنید. همچنین می‌توانید به یک بار بسنده نکرده و در صورت تمایل زندگی در چالوس را برای ادامه زندگی خود برگزینید. مطمئن باشید که با این انتخاب متفاوت، تا مدت‌ها غرق در آرامش و احساس آرامش خواهید بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *