طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان

طبیعت روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان

بیشتر ما به اشتباه تصور می کنیم اصفهان، شهریست که در آن فقط جاذبه های تاریخی وجود دارد! اما غافل از اینکه طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان بسیار زیبا و دیدنی هستند. از روستای ابیانه گرفته که حتی توریست ها هم عاشق آن هستند، تا روستایی که آب آشامیدنی آن بیماری های گوارشی را درمان میکند! در ادامه متن با مجله لیدوماتریپ همراه باشید تا با جاذبه های اطراف اصفهان بیشتر آشنا شوید.

طبیعت اصفهان چگونه است؟

طبیعت اصفهان چگونه است

برای اینکه بتوانیم برنامه سفر مناسبی برای بازدید از جاذبه‌های اطراف اصفهان داشته باشیم قبل از هر چیز نیاز است تا بیشتر با این منطقه، آب و هوای آن و موقعیت جغرافیایی منطقه آشنا شویم.

همه ما بیشتر اصفهان را به شهری کویری می‌شناسیم اما قرار گرفتن اصفهان بین رشته‌کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی ایران باعث شده تا شاهد تنوع زیادی در طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان باشیم.

اگر به شما بگوییم در سفرتان به اصفهان می‌توانیم هم کویرنوردی را تجربه کنید و هم از گرمای هوا به مناطق ییلاقی و آبشارهای اصفهان پناه ببرید هیچ تعجب نکنید! اصفهان همین‌قدر در جاذبه‌های طبیعی اطرافش متنوع و جالب توجه می‌باشد.

-زیباترین روستاهای اطراف اصفهان

زیباترین روستاهای اطراف اصفهان

در اطراف اصفهان روستاهای مختلفی وجود دارد که هر یک جذابیت‌های خودش را دارد و بازدید از این روستاها می‌تواند فرصت خوبی برای تجربیات جدید باشد. به راحتی می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان هم مشغول گشت و گذار در خود اصفهان شوید و هم بازدید از جاذبه‌های اطراف آن داشته باشید.

۱- ابیانه اصفهان

ابیانه اصفهان

ابیانه از آن دسته از طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که حتی بین گردشگران خارجی نیز بسیار محبوب بوده و در سفرشان به اصفهان برنامه‌ای را برای بازدید از ابیانه نیز در نظر می‌گیرند.

ابیانه یکی از مناطق مسکونی ایران است که در بالاترین نقطه قرار گرفته به همین دلیل آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی دارد. خانه‌هایی پلکانی ابیانه با دیوارهایی به رنگ سرخ، گلدان‌های شمعدانی که پنجره‌های این خانه‌ها را تزیین کرده و مردان و زنانی که با لباس‌های محلی در کوچه‌های این روستا در رفت و آمد هستند نشان‌دهنده اصالت این روستا هستند.

۲- چادگان

جاهای دیدنی چادگان

چادگان با آب و هوای مطبوعش تبدیل به یکی از بهترین جاذبه‌های اطراف اصفهان برای گشت و گذار تبدیل شده است. وجود دهکده توریستی زاینده رود در نزدیکی سد چادگان و وجود امکانات رفاهی و تفریحی در این دهکده باعث شده تا این منطقه تبدیل به یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای گردشگری در طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان شده است.

سفر به این دهکده مخصوصاً در فصل تابستان که مانند دیگر جاها دیگر خبری از گرمای هوا نیست یکی از بهترین خاطرات سفرتان را رقم خواهد زد. در این منطقه ویلاهایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای اقامت خود انتخاب کرده و چند روزی را صبح خود را با تماشای منظره زاینده رود شروع کنید.

از جمله امکانات تفریحی این دهکده می‌توان به باشگاه اسب سواری، زمین‌های ورزشی و اسکله قایقرانی اشاره کرد.

۳- روستای طامه

طبیعت روستاها و جاهای دیدنی اصفهان

برای رسیدن به منطقه‌ای دنج با طبیعت زیبا کافیست از اصفهان مسیری یک ساعت و نیم را طی کنید تا به روستای طامه برسید تا از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید. این روستای کوهستانی به لطف دارا بودن آب و هوای مطبوع، وجود چشمه‌ها و آبشارها باعث شده تا مسافران زیادی برای بازدید از این روستا مشتاق باشند. مخصوصاً فصل بهار که آبشار و چشمه‌ها پر آب هستند بهترین زمان برای بازدید از روستای طامه می‌باشد.

-چشمه های اطراف اصفهان

همان‌طوری که در اول مقاله نیز به آن اشاره کردیم اصفهان برخلاف تصور ما شهری کویری و خشک نیست بلکه می‌توان مناطقی را در آن پیدا کرد که پر است از آبشارها و چشمه‌های خروشانی که باعث سرسبزی اطراف خود نیز شده‌اند و زندگی و شور و نشاط را به این منطقه بخشیده‌اند. این روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان به تنهایی گزینه خوبی برای سفر

۱- دره بید فریدن

دره بیدن فریدن

دره بیدن فریدن یکی از مناطقی است که طبیعت زیبایش زبان زده است. تماشای مراتع سرسبز و کوه‌های بلند، آب و هوای خنک و مطبوع و وجود چشمه‌های آبی که از بین کوه سرچشمه گرفته‌اند فرصت خوبی برای یک سفر یک روزه به اطراف اصفهان را به وجود آورده تا فارغ از هر گونه شلوغی و هیاهو در دل طبیعت بکر منطقه آرام بگیریم.

وجود چشمه‌های پرآبی مثل چشمه آقا خان، چشمه روغنی و چشمه سفید این منطقه دره بید را به منطقه‌ای معروف برای مسافران تبدیل کرده است. البته شهرت این منطقه فقط به چشمه‌های آن خلاصه نشده بلکه وجود دشت لاله‌های واژگون قرمز این منطقه را به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق اطراف اصفهان تبدیل کرده است.

۲- آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک

این آبشار یکی از آبشارهای دائمی اصفهان است که در بهار دارای آب فراوان بوده و در زمستان با قندیل‌های یخی منظره‌ای بکر به وجود می‌آورد. فرق این آبشار با دیگر آبشارهایی که قبلاً دیده‌اید در این است که آبشار شاه لولاک از چشمه‌ای پر از آب در دیواره کوه سرچشمه می‌گیرد و درست مانند یک رود روان به زمین می‌ریزد. طبیعت اطراف منطقه و این آبشار فرصت خوبی برای یک طبیعت گردی همراه با خانواده را به وجود آورده است.

۳- زر چشمه

زر چشمه

زر چشمه یا زرین چشمه در روستای کوهستانی هونجان واقع شده است. زرین چشمه از دل سنگ‌ها بیرون زده و رودخانه‌ای را تشکیل داده و هم نشینی این رودخانه در کنار طبیعت سرسبز و زیبای اطراف بهترین فرصت برای یک پیک نیک خانوادگی است.

نکته جالب درباره این چشمه این است که مردم محلی روستا بر این اعتقاد هستند که نوشیدن از آب این چشمه برای مریضی‌های گوارشی بسیار مناسب می‌باشد.

۴- پارک سرچشمه خوانسار

پارک سرچشمه خوانسار

پارک سرچشمه خوانسار با مساحتی ۱۵ هکتاری و دارا بودن دو چشمه طبیعی چشمه مرزنگشت و چشمه پیر و آب و هوای خنک و درختان سرسبز و بلند تبدیل به یکی از مناطق مناسب برای گردشگری شده است. در این منطقه آلاچیق‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای استراحت در چنین چشم‌انداز زیبایی چند ساعتی استراحت کنید.

۵- چشمه مرغاب عسگران

چشمه مرغاب عسگران

چشمه مرغاب با مرکز شهر اصفهان حدود یک ساعت و نیم فاصله داشته و یکی از بکرترین مناطقی است که می‌توانید در اطراف اصفهان برای یک طبیعت گردی بی نظیر تجربه کنید. آب زلال این چشمه و طبیعت زیبای اطرافش و وجود امکانات رفاهی و تفریحی در این منطقه آن را تبدیل به یک پتانسیل گردشگری در اصفهان کرده است.

در فصل بهار و تابستان می‌توانید سری به چشمه مرغاب بزنید چون طبیعت کوهستانی این منطقه باعث شده تا در زمستان شاهد هوایی بسیار سرد در منطقه باشید.

۶- چشمه ناز ونک

چشمه ناز ونک

اگر بخواهیم از طبیعت، روستا و جاهای دیدنی اطراف اصفهان حرف بزنیم یکی از زیباترین مکان‌هایی که می‌توان از آن صحبت کرد چشمه ناز ونک است. البته فاصله سه ساعته این چشمه تا اصفهان شاید شما را برای این سفر منصرف کند اما اگر از زیبایی‌های این چشمه بشنوید سختی این سفر سه ساعته را به جان می‌خرید تا از نزدیک شاهد زیبایی چشمه ناز ونک باشید.

این چشمه با آب خنک و گوارا و آب و هوای مطبوعش و دارا بودن امکانات مثل پارکینگ، فروشگاه و سرویس بهداشتی مکان خوبی برای یک خوش گذرانی و گشت و گذار شده است.

-کویر اصفهان کجاست؟

کویر اصفهان کجاست

کویر نوردی یکی از جذاب‌ترین نوع سفرهاست که به لطف وجود کویرهایی که در مرکز ایران قرار دارد به راحتی می‌توانیم راهی سفر به کویر شویم. لذت راه رفتن روی رمل‌های شنی کویر، تماشای طلوع آفتاب و خوابیدن زیر سقف پر ستاره کویر در شب یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهایی است که می‌توان آن را تجربه کرد.

آن هم در فصل پاییز و تابستان که سرمای هوا مانع سفر کردن به بسیاری از شهرها می‌شود کویر میزبان خوبی برای گشت و گذار در این فصول است. برای سفر به کویر به وسایل مورد نیاز کویرنوردی خواهید داشت که مطالعه این مطلب به شما کمک زیادی برای داشتن وسایل مورد نیاز خواهد کرد. اما حالا بیایید راجع به دو کویر مرنجاب و ورزنه بیشتر بدانیم و با کویرهای اصفهان بیشتر آشنا شویم.

۱- کویر ورزنه اصفهان

کویر اصفهان ورزنه

کویر ورزنه اصفهان یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌هایی است که برای یک اصفهان گردی تمام عیار می‌توانیم آن را در لیست طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان قرار دهیم. این کویر فاصله کمی هم با اصفهان داشته و می‌توانید همراه با دوستانتان برنامه یک کویر نوردی گروهی را تدارک ببینید.

از اصفهان با طی کردم مسیری ۱۱۰ کیلومتری به ورزنه خواهید رسید. در این کویر نوردی می‌توانید از امکانات تفریحی مثل سافاری، شتر سواری و موتور چهارچرخ لذت ببرید و کمی هیجان را به زندگی‌تان تزریق کنید. در نزدیکی این منطقه بوم‌گردی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با اجاره اقامتگاه بوم گردی در ورزنه چند روزی را در طبیعت متفاوت کویر بگذرانید.

۲- کویر مرنجاب

روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان

کویر مرنجاب نیز از دیگر کویرهایی است که در نزدیکی اصفهان قرار گرفته اما به نسبت کویر ورزنه فاصله بیشتری با اصفهان دارد. برای رسیدن به کویر مرنجاب مسیری ۳ ساعته را در پیش دارید تا به این کویر برسید.

کویر مرنجاب هم مانند کویر ورزنه دارای جذابیت‌ها زیادی است که نزدیکی دریاچه نمک این جذابیت را بیشتر از قبل کرده است. در کویر مرنجاب هم تفریحات کویری زیادی برای تجربه شما وجود دارد که می‌تواند حسابی سفر را برایتان دلنشین کند.

-عجیب‌ترین قنات دنیا در اردستان

قنات اردستان

قنات مون قناتی عجیب و شگفت‌انگیز است که در اردستان واقع شده و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در این قنات دو طبقه به صورت جداگانه و مستقل می‌باشد و آب هیچ یک از طبقات به طبقه دیگر نفوذ نمی‌کند.

چنین قنات دو طبقه در هیچ کجا جهان جز اردستان دیده نشده است. دیگر نکته جالب راجع به آب این قنات‌ها اینکه دمای آب و سختی آب هر قنات با دیگری متفاوت است به این صورت که آب قنات زیری خنک‌تر و سبک‌تر و آب قنات رویی گرم‌تر و سنگین‌تر از دیگری است.

-دشت لاله واژگون اصفهان

دشت لاله واژگون اصفهان

اگر در فصل بهار راهی سفر به اصفهان هستید خودتان را از فرصت تماشای دشت بزرگی از لاله‌های واژگون محروم نکنید که بعداً حسابی از این اتفاق پشمیان خواهید شد. دشت لاله واژگون یکی از بهترین گزینه‌ها برای دیدن طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان است.

این دشت در مسیر خوانسار و در منطقه گلستانکوه قرار گرفته است. برای دیدن مناظر دیدنی این دشت فرصت زیادی ندارد و اگر دیر بجنبید این فرصت را از دست خواهید داد. این لاله تنها ۴۰ تا ۶۰ روز دارای گل هستند و فقط از اواخر فصل بهار تا اوایل تابستان می‌توانید به دشت لاله بروید. این گل ها علاوه بر زیبایی دارای خاصیت‌های درمانی نیز می‌باشد.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
یک نظر برای "طبیعت، روستاها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان" ارسال شده.
  1. فریدون گفت:

    مسافت ها زده بود بهتر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *