معرفی خروشان‌ترین رودخانه های جاده چالوس!

خروشان‌ترین-رودخانه-های-جاده-چالوس

شهرستان چالوس، بخش بزرگی از سبزی و طراوت خود را مدیون رود‌های پر آب و زیبای خود است. رود‌هایی که برخی از آن‌ها از کوه‌های سرافرازی سرچشمه می‌گیرند و در جدال با سنگ‌ها و موانع سر راه پایین می‌آیند تا به طبیعت، زندگی ببخشند و زیستگاه بسیاری موجودات منحصر به فرد هستند. این رود‌خانه‌ها در اقتصاد و گردشگری چالوس، نقش مهمی ایفا می‌کنند. برخی از این رودخانه های جاده چالوس، جنبه درمانی داشته و یا آبگرم هستند.تعدادی نیز به عنوان مخزنی همیشگی برای سد‌های چالوس استفاده می‌شوند.

در سفر به شمال کشور و طی کردن مسیر جاده چالوس، تعدادی از این رود‌های خروشان و روان سر راه شما هستند که در ادامه این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی کامل آن‌ها می‌پردازیم، تا بتوانید با شناختی که کسب می‌کنید، در مسیر سفر، راه خود را به سمت طبیعت کج کرده و از آرامش محیط رودخانه های جاده چالوس، لذت ببرید.

بهترین رودخانه‌ های جاده چالوس که در مسیر خود، از کرج تا چالوس، خواهید دید

بهترین-رودخانه‌-های-جاده-چالوس-که-در-مسیر-خود،-از-کرج-تا-چالوس،-خواهید-دید

جاده چالوس مسیری ۱۶۰ کیلومتری است که از کرج، آغاز شده و تا جنگل‌های شمال و چالوس، ادامه می‌یابد. به ترتیب به بررسی رودخانه‌هایی که در این مسیر قرار دارند می‌پردازیم. رودخانه‌هایی که در سر تا سر مسیر، به جنگل‌ها زندگی می‌بخشند و شما را همراهی خواهند کرد.

رودخانه کرج، مخزن سد زیبای امیر کبیر و یکی از زیباترین رودخانه های جاده چالوس

رودخانه-کرج،-مخزن-سد-زیبای-امیر-کبیر-و-یکی-از-زیباترین-رودخانه-های-جاده-چالوس

رودخانه‌ای خروشان و زیبا که از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه گرفته و در مسیر خود چند رود کوچک، مانند رود ولایت، نیز به آن می‌پیوندد و در نهایت به جاجرود می‌رسند. در سال ۱۳۴۲ سدی بر روی این رودخانه ساخته شد که در کیلومتر ۲۵ جاده چالوس، واقع شده و سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. توصیه می‌کنیم در مسیر خود به این سد دیدنی که از رودخانه‌های جاده چالوس منشا گرفته سر بزنید.

رودخانه روستای تاریخی سپهسالار

رودخانه-روستای-تاریخی-سپهسالار

۱۵ کیلومتر آن طرف‌تر از سد کرج، روستای زیبا و پر جاذبه سپهسالار واقع شده که رودی در دل آن، جریان دارد. در ۲ کیلومتری روستا نیز آبشاری با ارتفاع ۱۰ متر واقع شده که به همراه رود روستا خبر از طبیعت فوق العاده سبز و بکر آن، می‌دهد. این روستای دیدنی زیارتگاه‌ها و مناطق تماشایی دیگری نیز دارد که برای یک استراحت بین راهی انتخاب مناسبی است.

اگر چالوس، با تمام طبیعت بکر، آبشارها و رودخانه‌های خود مقصد سفر شماست. پیش از آغاز مسافرت و رسیدن به چالوس، اقامتگاه خود را بصورت آنلاین رزرو کنید. با اجاره سوئیت و ویلا در چالوس، با خیال راحت از سفر خود و رودخانه های جاده چالوس لذت ببرید.

رود گله گیله، یکی از رودخانه های جاده چالوس و نبض روستای شهرستانک

رود-گله-گیله،-یکی-از-رودخانه-های-جاده-چالوس-و-نبض-روستای-شهرستانک

شهرستانک، روستایی کهن و خاص در ۴۴ کیلومتری جاده چالوس می‌باشد. این روستای متروک، با قدمتی که به قرن ششم هجری برمی‌گردد، دارای چشمه‌ها، رودی دائمی و طبیعتی بسیار زیباست.

آثار تاریخی در این روستا خواهید دید که شما را به وجد می‌آورد. حتما در مسیر رودخانه های جاده چالوس، از این روستای منحصر به فرد و رودخانه آن نیز دیدن کنید.

رود چالوس، باشکوه و زندگی بخش

رود-چالوس،-باشکوه-و-زندگی-بخش

این رودخانه بزرگ و طولانی در حدود ۷۲ کیلومتر طول دارد و مسیری را از سرچشمه خود که ارتفاعات کوه طالقان است، طی می‌کند تا به دریای خزر برسد. می‌توان گفت در میان رودخانه های جاده چالوس مهمترین و پرخروش‌ترین آن‌ها است. نام‌های دیگر این رود کجور و نکا رود می‌باشند.

پس زمانی که از مردم محلی در خصوص این رودخانه زیبا می‌پرسید از شنیدن این اسامی تعجب نکنید. برای ماهیگیری و صید ماهی‌هایی چون آزاد و ماهی سفید، از این رود بهره برده می‌شود. چالوس، بسیاری از طبیعت بینظیر و فوق العاده خود را مدیون این رودخانه باشکوه می‌باشد. رودی که با عظمت و عمق خود، چون شریانی اصلی زندگی را در رگ‌های طبیعت و اقتصاد چالوس، می‌دمد.

سردآبرود از مشهورترین رودخانه های جاده چالوس

سردآبرود-از-مشهورترین-رودخانه-های-جاده-چالوس

سردآبرود، از عظیم‌ترین رودخانه های جاده چالوس است که سرچشمه آن در بلندترین کوه‌های منطقه البرز مرکزی مانند تخت سلیمان، علم کوه، سیاه کمان، رسم بنیشت، خرسان و… قرار دارد. این رودخانه با صلابت دامنه کوه‌های یاد شده را تا دریا یکسره می‌پیماید.

سردآبرود از کلاردشت سرچشمه گرفته و عبور می‌کند. این رود هیجان انگیز در عمق خود گسلی چند ده کیلومتری را استتار می‌کند. رودخانه سردآبرود به عنوان یکی از رودخانه های حفاظت‌شده دریای خزر محسوب می‌شود.

این رود به دلیل مصارف شرب، آبیاری زمین‌های کشاورزی و زیستگاه بودن، حائز اهمیت است. سرد آبرود در نهایت به سد روستای زوات چالوس می‌ریزد و به اقتصاد این روستا با گسترش بخش ماهیگیری، کمک بسیاری کرده است. این رودخانه بسیار دیدنی، زیستگاه ماهی‌هایی چون انواع قزل آلا، ماهی خیاطه (لپه)، سس ماهی (لب پهن یا برزم) و ماهی سر مخروطی سیاه فلس (سگ ماهی، عروس ماهی یا مار ماهی) است.

سفری به یادماندنی از میان رودخانه های جاده چالوس

سفری-به-یادماندنی-از-میان-رودخانه-های-جاده-چالوس

در این مقاله سعی کردیم به معرفی بخشی از زیباترین و پرآب‌ترین رودخانه های جاده چالوس، به ترتیب از کرج تا به شمال، بپردازیم. چالوس شهرستانی آباد و دیدنی با آب و هوایی مرطوب و طبیعتی بی نظیر است.

همه می‌دانیم که خطه شمال کشور به دلیل وجود دریا و باران‌های فراوان، و رودها و چشمه‌هایی غنی، بسیار زیبا و سرسبز است. در سفر به شهر‌های این خطه، به خصوص چالوس، از جاده چالوس عبور خواهید کرد و چشم‌هایتان را با تماشای زیبایی‌های این جاده بی نظیر جلا خواهید داد. پس آشنایی با رودخانه های جاده چالوس و مناظر فوق العاده‌ای که در اطراف خود به وجود آورده‌اند، خالی از لطف نخواهد بود.

رودخانه های جاده چالوس به ترتیب شامل: رود کرج، رودخانه روستای سپهسالار، رود گله گیله، رود چالوس و سردآبرود است. که هر یک طبیعت محصربفرد خود را دارند. زمانی که طبق مقاله به آخرین رود رسیدید توصیه می‌کنیم با اجاره ویلا در چالوس، مکانی زیبا را انتخاب کرده و شب را در جوار این رودخانه‌های زیبا و با گوش سپردن به صدای شر شر آرامش بخش آن‌ها سپری کنید.

۳.۲/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *