دریاچه الیمالات کجاست؟

دریاچه الیمالات

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی دریاچه‌ها هستند. به هرکدام از دریاچه‌های ایرانی که سر می‌زنید، طبیعتی در مقابل‌تان قرار می‌گیرد که همتای آن را جایی نخواهید دید؛ پهنه‌ای آبی که بر فرش زمین گسترده شده است و باشکوه و آرامشی خاص خودنمایی می‌کند. یکی از این دریاچه‌های دیدنی، دریاچه الیمالات است. دریاچه‌ای تماشایی که هیچ‌ چیز در برابر این زیبایی به چشم‌تان نخواهد آمد. خنکای آب، سرسبزی جنگل، شکوه آسمان، نور ملایم خورشید و سکوتی وصف ‌ناپذیر در الیمالات در انتظار شماست. تا پایان این مقاله لیدوما با ما همراه باشید تا به طور کامل با این دریاچه زیبا و امکانات و تفریحاتش آشنا شوید.

دریاچه الیمالات در کجاست؟

الیمالات کجاست

اگر در مازندران به سمت شهرستان نور حرکت کنید و پس از آن مسیر نور – چمستان را طی کنید، پس از سپری کردن جاده‌ای خارق العاده و رویایی به دریاچه‌ای می‌رسید که در میان درختان بلند و انبوه، همچون الماسی می‌درخشد. دریاچه الیمالات در حقیقت دریاچه سد خاکی الیمالات است که در ۸ کیلومتری مسیر نور – چمستان در مازندران قرار گرفته. ولی مردم محلی به دلیل زیبایی بیش از حد، به آن دریاچه الیمالات می‌گویند. این منطقه منظره‌ای شگفت انگیز به زیبایی عکس‌های کارت پستال‌ها را تداعی می‌کند. این منطقه بیشتر به مناطق استوایی شبیه است تا جنگل‌های شمال ایران. شما می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی در این منطقه بندازید.

دریاچه الیمالات روی نقشه

آدرس: مازندران، ۹ کیلومتری شهر نور.

دسترسی به دریاچه الیمالات

دسترسی به الیمالات

فاصله تهران تا دریاچه الیمالات در حدود ۲۱۴ کیلومتر است و شما در زمان تقریبا ۴ ساعته به این مکان زیبا می‌رسید. از هر جایی که قصد دارید به دریاچه الیمالات سفر کنید باید باید خود را به جاده نور- چمستان برسانید. مسیر جاده را در پیش بگیرید تا به سه راهی جاده فرعی دریاچه الیمالات برسید. ادامه راه در این جاده شما را به دریاچه می رساند، فقط در نظر داشته باشید که قسمت‌هایی از مسیر فرعی خاکی است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه

گردشگران در تمام فصول سال می توانند به این نقطه ی زیبا سفر کنند و فرقی نمی کند که بهار، تابستان، پاییز یا حتی زمستان به الیمالات سفر کنید در هر حال الیمالات با خاطره انگیزترین مناظر و تصاویر همیشه منتظر شماست، اما اگر از من بپرسید در زمان فرمانروایی پادشاه فصل‌ها یعنی پاییز، هر آنچه از رنگ و زیبایی و هنر طبیعت را خواسته باشید در این نقطه پیدا می‌کنید.

دریاچه الیمالات در بهار

دریاچه الیمالات در بهار

طبیعت زنده و جوان الیمالات در این فصل بسیار چشمگیر است. باران‌های بهاری و مه‌های گاه و بیگاه، طراوت بیشتری به دریاچه و جنگل می‌دهد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

دریاچه الیمالات تابستان

الیمالات در تابستان

در این فصل هوای دریاچه شرجی و گرم است و باز بودن فضا باعث می‌شود گرمای خورشید را بیشتر احساس کنید. همراه داشتن کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و لوازمی از این دست را فراموش نکنید.

دریاچه الیمالات در پاییز

الیمالات در پاییز

پاییز الیمالات از بهترین فصل‌ها برای گردش و تفریح در این منطقه است. در پاییز هوا بسیار خنک است و آرام آرام رو به سردی می‌رود و منظره دریاچه رنگارنگ و متفاوت می‌شود.

دریاچه الیمالات در زمستان

الیمالات در زمستان

سرمای هوا و لغزنده بودن جاده باعث می‌شود که تنها برخی از طبیعت گردان حرفه‌ای به این منطقه سفر کنند.

ویژگی های دریاچه الیمالات

طبیعت الیمالات

یکی از جذابیت این دریاچه که باعث محبوبیت زیاد آن شده است قرار گرفتن آن در دل جنگل پر از درخت می باشد .این دریاچه آنقدر زیباست که گویی جنگل را در آغوش گرفته اید. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست.

طبیعت زیبای این منطقه به خودی خود آنقدر دلربا و گیرا هست که اگر ساعت‌ها و چه بسا روزها در آن جا زمان بگذرد هر لحظه‌اش می‌تواند ناب ترین لحظه‌ی زندگیتان محسوب شود و تکراری و دل زننده نباشد، با این حال در کنار این طبیعت فوق العاده و زلالی آب دریاچه که هر یک به تنهایی برای یک سفر رویایی کافی است، در کنار آن اگر علاقه‌ مند به ماهیگیری هستید، قزل آلا و آمور دو گونه ماهی هایی هستند که این دریاچه زیستگاه این ماهی هاست و می شود به صید آن‌ها سرگرم شد. موقع صید شما می‌توانید ماهی قرمزهای سفره هفت سین مردم را هم در این دریاچه ببینید چون مردم  این منطقه ماهی‌‌های قرمز سفره‌ی عیدشان را در الیمالات رها می‌کنند.

امکانات دریاچه الیمالات

خوشبختانه امکانات رفاهی متعددی از جمله پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق برای راحتی حال گردشگران تعبیه شده است. همچنین اگر به ماهیگیری و قایق‌سواری علاقه‌مند هستید، تجهیزات و وسایل مورد نیاز را می‌توانید در همین مکان تهیه کنید. قایق‌سواری روی این دریاچه‌ و تماشای طبیعت زیبای اطراف آن تا مدت‌ها از خاطرتان نخواهد رفت.

در سد خاکی الیمالات امکان نصب چادر هم هست همچنین آلاچیق هایی برای این منطقه در نظر گرفته شده که مسافران می توانند از آن استفاده کنند. برای کسانی که می‌خواهند شب را در این مکان اقامت کنند سوئیت هم هست و از این نظر مشکل جا و اقامت شبانه وجود ندارد.

تفریح در دریاچه الیمالات

گردشگاه دریاچه الیمالات در دل جنگل واقع شده ‌است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیا است.

جاده در مسیر دریاچه

جاده الیمالات

بخشی از جذابیت سفر و طبیعت گردی، زیبایی‌های جاده است و جاده منتهی به این دریاچه زیبایی منحصربه‌فردی دارد. اطراف این جاده پر از درخت است و آفتاب به سختی راهش را از میان شاخ و برگ درختان پیدا می‌کند. حتما در این جاده توقف کنید، به سوی دریاچه قدم بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید و عکس بگیرید. هوای خنک این منطقه با بوی چمن و خاک مخلوط شده و حسی خوشایندی ایجاد می‌کند. هر چقدر که به سمت دریاچه بیشتر نزدیک شوید، صدای آب دریاچه هم شنیده می‌شود.

دریاچه الیمالات ماهیگیری

ماهیگیری در الیمالات

از جمله تفریحاتی که بسیاری از محلی ها و حتا خیلی از گردشگران را به سمت دریاچه الیمالات می کشاند ماهیگیری ست. اگر شما هم از علاقه مندان به ماهیگیری هستید لوازم و تجهیزات تان را بردارید و راهی الیمالات شوید تا هم از منظره زیبای آن لذت ببرید و هم به تفریح مورد علاقه تان بپردازید. اینجا می توانید با کمی صبر و مهارت انواع ماهی از جمله قزل آلا و آمور (کپور) را که در این دریاچه زندگی می کنند صید کنید. اگر هم کمی دقت داشته باشید می توانید به راحتی ماهی های قرمزی که مردم بعد از عید نوروز در آب دریاچه رها کرده اند را مشاهده کنید.

قایق سواری

قایق سواری در الیمالات

حالا که به اینجا آمده‌اید، نباید بدون قایق‌سواری این منطقه بسیار زیبا را ترک کنید. قایق سواری یکی از تفریحات اصلی دریاچه الیمالات است. این دریاچه آن‌قدر بزرگ است که از قایق سواری در آن لذت خواهید برد. شما می‌توانید قایق سواری را روی قایق‌های موتوری یا قایق‌های پدالی تجربه کنید و از خنکی هوا و از تماشای چشم‌اندازهای اطراف لذت ببرید. قایق‌های پدالی با طراحی قو مانند و با دو ظرفیت دو نفره و چهار نفره وجود دارند و ظرفیت هر قایق موتوری هم شش نفر است.

اگر برای استراحت به این منطقه می‌روید، می‌توانید از با قایق سواری از شلوغی ساحل دریاچه دور شوید. نکته جالب اینجاست که وقتی شما از ساحل دریاچه دور می‌شوید، دیگر صدایی از اطراف دریاچه نمی‌شنوید. فقط سکوت و آرامش است که در آن لحظه شما را محاصره می‌کند.

عکاسی

پیش از این هم گفتیم شگفتی‌ها و زیبایی‌های مسیر و دریاچه به اندازه‌ای است که فرصت‌های بی شماری برای عکاسی و ثبت خاطره‌ها و زیبایی‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. به این نقطه تماشایی که می‌رسید دوربین‌ها و گوشی‌هایتان را بیرون بیاورید و زیبایی‌ها را شکار کنید. پس زمینه درختان که در فصل‌های مختلف به رنگ‌های متفاوت در می‌آیند و انعکاس آن‌ها بر روی آب تصویری است که می‌تواند در قاب هر دوربینی، زیبا به نظر بیاید. در کنار آن، بلندی‌های کنار دریاچه به گونه‌ای است که می‌توانید از آن‌ها برای گرفتن یک سلفی خوب و دیدنی استفاده کنید.

پیک نیک

پیک نیک در الیمالات

در نزدیکی دریاچه آلاچیق‌ها و باربیکیوهایی دیده می‌شود که می‌توانید با پرداخت هزینه، یکی از آن‌ها را برای یک پیک نیک خانوادگی اجاره و خاطره‌ای خوش همراه با دوستان و خانواده خلق کنید. در کنار آن می‌توانید در ساحل دریاچه گشتی بزنید، خود را از جمعیت دور یا اینکه کمی جنگل نوردی کنید و برای بعد از تعطیلاتتان انرژی تازه‌ای بگیرید. البته توجه داشته باشید خیلی به داخل جنگل نروید؛ چرا که بدون همراهی راهنمایی کاربلد امکان گم شدن وجود دارد.

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه

روستای لاویج

اگر قصد دارید در سفر خود به این دریاچه، جاذبه‌های نزدیک دریاچه الیمالات را هم بازدید کنید، می‌توانید به مناطقی مانند جوربند، جنگل واز و لاویج سری بزنید.

جوربند تنها نیم ساعت با دریاچه الیمالات فاصله دارد و یکی از روستاهای توریستی این منطقه به شما می‌رود. ویلاهای زیادی در این روستا ساخته شده که اگر قصد اقامت دارید، می‌توانید یکی از این ویلاها رو اجاره کنید.

جنگل واز هم جنگلی بزرگ و زیبا است که تا آمل ادامه پیدا می‌کند. کسانی که اهل دوچرخه سواری یا آفرود سواری باشند، این عبور کردن در میان جاده خاکی این جنگل بسیار لذت خواهند برد.

روستای لاویج در حدود یک ساعتی دریاچه قرار گرفته و مسیر پر پیچ و خمی دارد. این روستا به خاطر آب گرمی که دارد بسیار معروف است و بسیاری از مسافران به خاطر استفاده از آب گرم روستای لاویج به این منطقه سفر می‌کنند.

اقامت در اطراف دریاچه الیمالات

اقامت در لاویج

در نزدیکی دریاچه، هم سوییت‌ها و اقامتگاه‌هایی برای اجاره وجود دارند که می‌توانید در صفحه اجاره ویلا و سوئیت در نور آن‌ها را ببینید و هم محوطه‌هایی که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای در آن‌ها کمپ بزنید و شب را در نزدیکی دریاچه سپری کنید. فقط توجه داشته باشید که هوای جنگل در شب به ویژه در کنار دریاچه سرد می شود، به همین دلیل حتما لباس و پتوی گرم همراه خود ببرید. اگر هم علاقه ای به اقامت در خانه های بومی و شخصی ندارید از صفحه رزرو هتل در نور دیدن نمائید.

هزینه های بازدید از دریاچه الیمالات

هزینه وردی

سواری و وانت ۶۵۰۰ تومان

ون و نیسان ۸۵۰۰ تومان

اتوبوس و مینی بوس ۱۲۰۰۰ تومان

هزینه ورودی پیاده نفری ۱۳۰۰ تومان

هزینه‌های اقامت

هزینه شب مانی با چادر ۵۰۰۰ تومان

هزینه‌های شب مانی در آلاچیق ۱۲۰۰۰ تومان

هزینه اجاره آلاچیق روزانه ۴۰۰۰ تومان

هزینه‌های تفریحات

هزینه استفاده از قایق موتوری بین ۲۲تا ۲۵ هزار تومان برای تعداد تا ۶ نفر. از ۶ نفر به بالا به ازای هر نفر اضافه ۵۰۰۰ تومان دریافت می‌شود.

هزینه قایق پدالی دو نفره ۱۲۰۰۰ تومان

هزینه قایق پدالی ۴ نفره ۲۲۰۰۰ تومان

نکات بازدید از دریاچه

  • برای ورود چه با ماشین و چه به‌صورت پیاده باید مبلغی را پرداخت کنید.
  • شب‌ها از ساعت ۱۰ این مجموعه تعطیل می‌شود؛ اما اگر قصد کمپینگ دارید، می‌توانید شب را در آن بمانید.
  • هوای این منطقه، به‌خصوص در فصول گرم سال شرجی است.
  • انتهای مسیر منتهی به دریاچه حدود دو تا سه کیلومتر خاکی است.
  • طبیعت تنها منبع زیست ما و دیگر جانداران است. با نریختن زباله روی زمین، صدمه نزدن به درختان و حیوانات و خودداری از هرگونه آسیب به پیکر آن، در حفظ و حمایت از آن کوشا باشیم.

 

۴.۲/۵ - (۸ امتیاز)
3 نظر برای "دریاچه الیمالات کجاست؟" ارسال شده.
  1. ناشناس گفت:

    سلام فردا دریاچه باز است؟

  2. مهسا گفت:

    فاصله بابلسر تا دریاچه الیمالات چقده؟

    1. رعنا گفت:

      حدود ۷۰ کیلومتر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *