بازار قدیم بوشهر کجاست؟

بازار-قدیم-بوشهر-کجاست؟

بندر بوشهر یکی از شهرهای بسیار دیدنی ایران است که به دلیل مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج فارس، سالانه گردشگران و مسافران بسیار زیادی به این شهر سفر می‌کنند.با توجه به قدمت بوشهر، آثار و بناهای تاریخی زیادی در این شهر بندری وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها بازار قدیم بوشهر است. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، به معرفی و توضیح ویژگی‌های مهم این بازار تاریخی می‌پردازیم.

محل قرارگیری بازار قدیم بوشهر

محل-قرارگیری-بازار-قدیم-بوشهر

بندر بوشهر نوار ساحلی طویلی با آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس دارد و از همین رو، این شهر در طول تاریخ و در اعصار مختلف حکمرانی پادشاهان ایرانی، اهمیت بسیار بالایی داشته و به عنوان یکی از مقاصد تجاری برای تجار ایرانی و خارجی به حساب می‌آمد.

به همین دلیل در دوران حکومت قاجاریان، بازاری تحت عنوان بازار مرکزی بوشهر در این شهر ساخته شد که امروزه با نام بازار قدیم بوشهر شناخته می‌شود. بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، قصد بازدید از بازار سنتی بوشهر را داشته و سوال بازار قدیم بوشهر کجاست را مطرح می‌کنند.

در ادامه مطلب از سایت لیدوماتریپ، به توضیحِ آدرس بازار بوشهر، تاریخچه، معماری قدیمی، معماری جدید و نقشه این بنا خواهیم پرداخت.

آدرس و محل قرارگیری این سازه تاریخی

آدرس و محل قرارگیری این سازه تاریخی

برای رفتن به بازار قدیم بوشهر کافی است تا به محله دهدشتی واقع در بافت تاریخی و مرکزی شهر بروید. در واقع، این بازار در خیابان شهدا محله دهدشتی بوشهر قرار دارد. لازم به ذکر است که مسافران می‌توانند از اماکن تاریخی همچون عمارت طاهری، عمارت دهدشتی و موزه رئیس علی دلواری که در نزدیکی این بازار واقع شده‌اند نیز بازدید کنند.

نقشه بازار قدیم بوشهر

نقشه بازار قدیم بوشهر

تاریخچه این بنای قدیمی در بندر بوشهر

تاریخچه این بنای قدیمی در بندر بوشهر

ساخت و بنای این اثر تاریخی به دوره قاجاریان مربوط است. این بنا در هنگام ساخت، حدود ۲۵۰ باب مغازه داشت که در آن اجناس مختلفی در زمان‌های مختلف عرضه می‌شد. تعدادی از این مغازه‌ها، امروزه نیز باقی مانده‌اند.

راسته‌های مختلفی در این بازار وجود دارند که هر یک از این راسته‌ها، در زمان‌های قدیم، مربوط به یکی از اصناف بوده و ترتیب خاصی داشتند؛ اما با گذشت زمان، این ترتیب به هم خورده و امروزه ترتیب آنها مانند قدیم نیست. بازار قدیم بوشهر در ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری سبک قاجاریه این سازه قدیمی

معماری سبک قاجاریه این سازه قدیمی

سبک معماری این سازه مربوط به دوره قاجاریان بوده و از بهترین مکان‌های تاریخی به شمار می‌آید. ساختار و سازه بازار قدیم بوشهر به گونه‌ای است که در فصول گرم باعث نفوذ آب‌وهوای خنک و در فصول سرد، آب‌وهوای گرم را وارد این محل می‌کند.

نورگیری این مکان به شدت خلاقانه طراحی شده است. به نحوی که در فصل زمستان بیشترین نور را جذب محیط داخلی می‌کند تا گرمای بیشتری احساس شود و در تابستان با سایه‌بان‌های آجری، از تابش آفتاب جلوگیری می‌شود.

در ساختار اصلی بازار، گذرگاه اصلی و گذرگاه‌های ورودی و خروجی از سمت جنوب به شمال و شمال به جنوب کشیده شده و سایر راسته بازارها نیز از مشرق یا مغرب کشیده شده‌اند. بازار قدیم بوشهر در طی سالیان، چندین بار مرمت و بازسازی شده و متاسفانه امروزه به غیر از چند حجره خالی و چند دالان، از این بنای تاریخی چیزی باقی نمانده است.

این بنا مانند تمام بازارهای سنتی دیگر مثل بازار تبریز، شیراز، همدان و اصفهان دارای راسته‌ها و حجره‌های زیادی است که از جمله مهم‌ترین این راسته بازارها می‌توان به رئیس التجار و معین التجار اشاره کرد و دیگر راسته بازارها نیز به صورت خصوصی اداره می‌شوند.

هر یک از راسته بازارهای رئیس التجار و معین التجار دارای راسته‌های کوچک‌تری هستند. جشن‌های مذهبی و رویدادهای مختلفی در تاریخ‌های متفاوت در این راسته‌ها برگزار می‌شود. بازار قدیم بوشهر در گذشته، راسته‌های مختلفی داشت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها طلافروشان، قصاب‌ها، ماهی‌فروشان، مرغ‌فروشان، رنگرزها، آهنگران، قالی‌فروشان و کلاه‌فروشان بود.

بازارهای تره‌بار، ماهی‌فروشان و زرگران و بازارچه محلی از جمله مهم‌ترین و عمده‌ترین بخش‌های این بنای تاریخی هستند. مسافرانی که قصد بازدید از بازار قدیم بوشهر را دارند، می‌توانند پس از بازدید از این محل از مسجد جمعه بوشهر، کلیسای گئورک مقدس، عمارت حاج رئیس، عمارت کازرونی و مسجد دهدشتی بازدید کنند.

تصاویر بازار دریایی‌ترین شهر ایران

تصاویر بازار دریایی‌ترین شهر ایران

تصاویر بازار دریایی‌ترین شهر ایران

به دلیل شهرت این بنای تاریخی در اعصار مختلف، عکس‌های بسیار زیادی از این بازار قدیمی وجود دارد که برخی از این عکس‌ها، قدیمی و برخی دیگر از این عکس‌ها جدید هستند.

در سفر به بوشهر، سری به این بازار تاریخی بزنید!

بنا به مطالب ذکر شده در این مقاله، شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در بوشهر به این شهر بندری زیبا سفر کرده و علاوه بر دیدن آثار تاریخی بوشهر، از بازار قدیم بوشهر نیز بازدید کنید. همچنین شما می‌توانید با سفر به این شهر زیبا، انواع غذاهای لذیذ بوشهر را امتحان کرده و از آن‌ها لذت ببرید. شما می توانید برای اقامت در بوشهر و پیدا کردن اقامتگاه مناسب، مقاله بهترین هتل های بوشهر را مطالعه کنید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *