آبشار آب پری

آبشار آب پری

زیبایی طبیعت شگفت ‌انگیز استان مازندران بر هیچ‌کس پوشیده نیست، از سواحل رویایی دریای خزر گرفته تا جنگل‌های سرسبز و دل ‌انگیزش. وجود طبیعتی خیره کننده و سرسبز از دلایلی است که هیچگاه استان مازندران را خالی از توریست نمی بینیم. این استان زیبایی‌های مسحور کننده‌ای را در دل خود جای داده که هر فرد طبیعت دوستی اشتیاق دیدار آن‌ها را دارد. از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی استان مازندران می‌توان به آبشارهای آن اشاره کرد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ شما را با یکی از آبشار‌های معروف به نام آب پری آشنا می‌کنیم و اطلاعاتی همچون آدرس، امکانات، تفریحات، جاذبه‌ها و … را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس برای آشنایی کامل با این آبشار زیبا تا پایان با ما همراه باشید.

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری

بعد از قرارگیری در جاده چالوس، اگر ۵۰ کیلومتر به سمت شرق حرکت کنید، وارد شهری به نام رویان یا علمده می شوید که بعد از نوشهر و پارک جنگلی سی سنگان واقع شده است. منطقه زیبای رویان تنها ۵ کیلومتر با شهر نور فاصله دارد. شهر رویان دارای بازار بزرگی است که برای پیدا کردن آبشار می توانید آن را نشانه قرار دهید، چرا که مسیر رسیدن به آبشار دقیقا روبروی این بازار قرار گرفته است.

هنگامی که وارد مسیر می شوید، درختانی سر به فلک کشیده در دو سوی مسیر شما را محو تماشا می کنند، هر چه به سمت جلو حرکت می کنید، شگفتی های بیشتری برای شما نمایش داده می شود. این جاده کوهستانی و جنگلی با پیچ های پی در پی، مسیری مهیج دارد که امکان چادرزدن و پیک نیک نیز در آن وجود دارد. وقتی مسیر را ادامه می دهید، آبی زلال از میان سنگ های بزرگ و کوچک خودنمایی می کند که تلفیق این آبشار خروشان با جنگلی خوش منظر هر توریستی را به وجد می آورد. این آبشار زیبا در واقع نشأت گرفته از یک چشمه در کوه های مازندران می باشد که راه خود را در این جنگل یافته است. در زبان محلی این آبشار را “پری او” می نامند که ریشه در افسانه دارد .

آدرس و نقشه آب پری

آدرس: مازندران، ۱۳ کیلومتری شهر رویان، جاده رویان، بلده، منطقه آب پری

علت نام گذاری آب پری

آب پری

درمورد دلیل نام گذاری این آبشار به آب پری، دو روایت وجود دارد: اول اینکه در گذشته وقتی فرسایش کوه به شکل امروزی نبود، آب از بالا به سمت پایین می‌پرید. به همین علت اسم آبشار را آب پری گذاشتند.

دومین دلیل به افسانه‌های محلی ارتباط پیدا می‌کند. در گذشته قدیمی‌تر ها اعتقاد داشتند این مکان جن و پری دارد.علت این بود که به خاطر کوه‌ها و جنگل‌های اطراف، هوا زودتر از جاهای دیگر تاریک می‌شد. برای همین وقتی بومی‌ها از کنار آبشار عبور می‌کردند، از ترس‌شان می‌گفتند اینجا موجودات ماورایی رفت و آمد می‌کنند.

چطور به آبشار آب پری برویم؟

آب پری

اگر از چالوس، تقریبا ۵۰ کیلومتر به‌ سمت شرق برویم، پس از گذر از نوشهر و پارک جنگلی سی ‌سنگان به شهری به نام رویان می‌رسیم که نام قدیمی‌اش علمده بوده است. پس از رسیدن به شهر، خود را به بازار اصلی رویان برسانید و در خیابان مقابل آن، یعنی خیابان شهدا بپیچید. بعد از اولین چهارراه، مسیر مستقیم را ادامه دهید تا وارد جاده رویان-بلده شوید. در مسیر پرپیچ گلندرود، ۱۳ کیلومتر پیش برانید تا آبشار را در سمت چپ جاده ببینید. در این مسیر از روستاهای حسین آباد، علم ده، تاشکوه و شهرک سرودشت خواهید گذشت تا به جنگل‌های رویان برسید. از ابتدای جنگل تا آبشار آب پری، حدود پنج دقیقه فاصله است.

بازدید از آبشار آب پری

جاده آب پری

جاده‌ آب‌پری هم ‌عرض جاده‌ چالوس است؛ اما اطرافش، آن‌قدر فضای صاف و باز برای اطراق وجود دارد که هر گردشگری به‌‌ راحتی می‌تواند گوشه‌ دنجی برای خودش پیدا کند. این آبشار در حقیقت بهانه‌ای است برای لذت از هوای کوهستان و مناظر زیبای منطقه.

هرچه جاده را بالاتر می‌رویم، مناظر زیباتر، هوا خنک ‌تر، تعداد ماشین‌ها کمتر و شمار منظره‌های بکر بیشتر می‌شود. اینجا سکوت مطلق حکم‌ فرما است. شاید اگر چند دقیقه با دقت گوش دهیم، بتوانیم صدای واقعی جنگل را بشنویم؛ چهچه پرندگان، صدای دارکوب و گله‌ای که در دشت‌های دورتر مشغول چرا است.

ویژگی های آبشار آب پری

طبیعت آب پری

وقتی به آبشار آب پری نزدیک می شوید، چهره ای متفاوت از یک آبشار را خواهید دید که امکان دارد با تصورات شما تفاوت زیادی داشته باشد، درواقع اکثر جذابیت این جاذبه به سنگ هایی بر می گردد که در اثر رانش زمین، در شیب تند کوه قرار گرفته اند و آب از میان آنها جریان دارد. با وجود این جریان آب، درختان و گیاهان اطراف رشد کرده اند و به زیبایی های این مکان افزوده اند.

با نزدیک شدن به آبشار آب پری شکلی متفاوت از یک آبشار را خواهید دید که ممکن است خیلی با تصورات شما از آبشار مطابقت نداشته باشد. آن چیزی که آب پری را به یک جاذبه ی دیدنی تبدیل کرده سنگ‌هایی هستند که در اثر رانش زمین، در شیب تند کوه گرد هم آمده اند و آب را از میان خود عبور می دهند. زلالی آب این آبشار موجب شده تا بسیاری از آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده کنند.

سرچشمه این آبشار، چشمه ای از کوه های مازندران است و آبشار آب پی موجب می گردد تا آب با یک شیب ۶۰ درجه ای، مسیر خود را به آن طرف جاده و دره ای جنگلی ادامه دهد. در زبان محلی پری او به آن گفته می شود که ریشه در افسانه هایی دارد که به وجود یک پری بر می گردد.

با وجود درختان در گوشه و کنار این منطقه و صدای آبی که جریان دارد و همرا شدن با وزش نسیمی دلنواز و تابش گاه و بیگاه خورشید، تمام اینها، فرصت فکر کردن به دغدغه های دیگر را از شما می گیرد. همچنین اگر از دوستداران همیشگی طبیعت هستید و البته اهل پیک نیک، می توانید در این مکان دوست داشتنی به همراه دوستان یا خانواده اقدام به برپایی پیک نیک کنید، چرا که همه چیز برای این اقدام مهیاست و در طبیعت اطراف آبشار آب پری مناظر دوست داستنی زیادی در دسترس است که به شما فرصت عکاسی و ثبت خاطرات را می دهد که امتناع از این کار قطعا حسرت در آینده را برایتان به همراه دارد.

آب و هوای آب پری

آب پری در زمستان

این منطقه به طور تقریبی ۱۰ درجه سانتی گراد با شهر رویان اختلاف دما دارد. هنگامی که در جاده قرار می گیرید در نواحی کم ارتفاع درختان جنگلی فراوان را می بینید که هر چه به سمت ارتفاعات پیش می روید، درختان کاج جایگزین آن ها می شوند. اگر در فصل پاییز و زمستان به این مکان سفر می کنید، لازم است لباس های گرم و مناسب به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

چه زمانی به آبشار آب پری سفر کنیم؟

آب پری

آبشار زیبای آب پری در هر فصل زیبایی های خاصی را به نمایش می گذارد. در فصل بهار و تابستان آب و هوایی مطبوع در منطقه جریان دارد که سبب جذب توریست ها به این مکان می شود. فصل زمستان، این منطقه دارای آب و هوایی بسیار سرد می باشد که تمامی مناطق آن پوشیده از برف و یخبندان می شود و با وجود آن که ممکن است شرایط برای توریست ها با مشکلاتی مواجه باشد، باز هم افرادی این فصل را برای سفر خود انتخاب می کنند.در فصل پاییز سرمای هوا به اندازه زمستان طاقت فرسا نیست و برگ های رنگارنگی که بر روی زمین نقش بسته اند، نمایی ویژه و تماشایی را به محیط بخشیده است.

امکانات آبشار آب پری

آبشار آب پری در پارک جنگلی رویان قرار گرفته است که دارای امکاناتی مثل آب آشامیدنی، سرویس های بهداشتی، آلاچیق‌هایی برای استراحت و وسایل بازی کودکان می‌باشد که می‌توانید از آن‌ها برای گذراندن یک روز خوب و تجربه به یاد ماندنی استفاده کنید. اما در کنار این امکانات نیاز است تا اگر قصد ماندن در شب را دارید، خودتان نیز وسایلی مثل کفش مناسب و آب معدنی و البته وسایل مورد نیاز کمپینک را به همراه داشته باشید.

تفریحات آبشار آب پری

پیک نیک

آب پری

در اطراف این آبشار دل انگیز مکان‌های مناسبی برای پیک نیک وجود دارد که می‌توانید به همراه خانواده بروید و روزی خاطره انگیز را برای خود به ارمغان آورید. در دل این جنگل می‌توانید با رعایت اطمینان به کباب زدن و برپاکردن چای ذغالی نیز بپردازید. چادرهای مسافرتی انتخاب خوبی برای اسکان چند ساعته در این طبیعت حیرت انگیز می‌باشد. از آن جایی که نیروی انتظامی در این منطقه مستقر است، گردشگران و مسافران می‌توانند با امنیت خاطر تا صبح در این مکان بخوابند.

عکاسی

تلفیق آب های خروشان با جنگل‌های سرسبز سوژه‌ای بی همتا برای عکاسی است و این امکان را به شما می‌دهد که تصاویر جذابی را از سفرتان ثبت کنید. حتی کسانی که به عکاسی علاقه دارند می‌توانند طلوع و غروب خورشید را از میان شاخ و برگ درختان سر به فلک کشیده به تصویر بکشند.

پیاده روی

قدم زدن و پیاده روی در دل طبیعت همیشه آرامشی وصف ناپذیر را به همراه دارد که تجربه کردن آن در این مکان خالی از لطف نیست. در فصل پاییز می‌توانید از روی برگ‌های رنگارنگ درختان عبور کنید که صدای خش خشِ آن‌ها شما را به دورانی فراموش نشدنی از زندگیتان می‌برد و خاطرات خوبی را برایتان زنده می‌کند. لازم به ذکر است که برای قدم زدن در طبیعت پارک جنگلی رویان باید کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

شکم گردی

آب پری

در مسیر رسیدن به آبشار و اطراف آن رستوران‎های کوچکی وجود دارد که گردشگران و مسافران نور می‌توانند در آن ها غذاهای محلی، چای ذغالی و آش محلی میل کنند و از آن‌ها لذت ببرند. همچنین در کناره های جاده همیشه خانم‌هایی در حال پختن نان محلی هستند. به این ترتیب شما هر کجای شهر که باشید، می‌توانید نان داغ و تازه‌ی محلی را هم نوش جان کنید.

جاذبه‌های اطراف آبشار آب پری

در فاصله نزدیکی از این مکان خیره کننده، جاذبه‌هایی همچون جنگل کشپل، دریاچه الیمالات، کاخ تمشیان، آبشار ونوش، یوش و سواحل دریای خزر قرار دارد که مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد. جنگل کشپل: این پارک جنگلی خوش منظر در شهرستان نور و در شهر چمستان قرار دارد که وسعت کلی آن در حدود ۷ هکتار است. وجود پوشش گیاهی متنوع در این مکان، مناظری چشم نواز را ایجاد کرده که روزی خاطره انگیز را برای گردشگران می‌سازد.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در حقیقت دریاچه سد خاکی الیمالات است که در ۸ کیلومتری مسیر نور – چمستان در مازندران قرار گرفته است، ولی مردم محلی به دلیل زیبایی بیش از حد، به آن دریاچه الیمالات می‌گویند. این منطقه منظره‌ای شگفت انگیز به زیبایی عکس‌های کارت پستال‌ها را تداعی می‌کند. این منطقه بیشتر به مناطق استوایی شبیه است تا جنگل‌های شمال ایران. شما می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی در این منطقه بیندازید.

شما می‌توانید در هر فصلی از سال از این دریاچه دیدن کنید. البته دریاچه الیمالات در زمستان و پاییز، آن سر سبزی فصل‌های بهار و تابستان را ندارند. ولی به ‌جرات می‌توان گفت، که دریاچه الیمالات در پاییز بسیار زیباتر از سایر فصول سال است. دلیل آن هم زیبایی و طیف خاصی است که رنگ درختان جنگل در پاییز دارند. اگر قصد دارید که در پاییز به این منطقه سفر کنید، حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

آبشار ونوش

آبشار ونوش

مجموعه آبشارهای ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور و در جنگل های علوی کلا قرار دارند که ارتفاع آبشار اول ۱۵ متر، آبشار دوم ۴۰ متر و آبشار سوم ۱۵ متر می باشد و معمولا برای فرودهای فنی گروه های کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاخ تمیشان

کاخ تمیشان

کاخ مدرن و اشرافی تمشیان از جاذبه های شهرستان نور است که در دانشکده بین المللی منابع طبیعی آن واقع شده و دارای یک اتاق خواب، آشپزخانه و اتاق پذیرایی می باشد ک به شکلی تحسین برانگیز طراحی شده است.

روستای یوش

روستای یوش

یوش از مناطق بسیار زیبای نور است. مکان های دیدنی همچون خانه‌ی نیما یوشیج، حمام تاریخی یوش و آرامگاه کیا داوود در این منطقه قرار دارند. قلعه‌ای تاریخی به اسم قلعه پولاد هم در یوش است. قلعه تا زمان صفوی‌ها مسکونی بوده و بعد متروکه شده. شهر بلده قبلا سه دروازه داشته که یکی از آن‌ها دروازه پولاد بوده. امروز از آن دروازه فقط همین قلعه پولاد یوش باقی مانده. قلعه پولاد از مهم‌ترین قلعه‌های شمال محسوب می‌شود.

شهر بلده

شهر بلده

حدودا ۶۰ کیلومتر بعد از آبشار آب پری، به شهر بلده می‌رسید. آب‌وهوای اینجا ییلاقی و خنک است. مردم بلده  با گویش مازندرانی با شما حرف می‌زنند. بلده جاهای دیدنی خیلی زیبایی دارد. مثل آبشار سواسره که در کل ایران معروف است. سواسره اسم یک منطقه است که در شمال بلده قرار دارد. اینجا آبشارهای زیادی پیدا می‌شود که معروف ‌ترین‌شان سواسره است. آب از ارتفاع ۱۰۰ متری پایین می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی به وجود می‌آورد.

بقعه آقا شاه بالو زاهد

بقعه آقا شاه بالو

برای دیدن بقعه باید به سمت چمستان حرکت کنید، در ۳ کیلومتری شهر، بقعه آقا شاه بالو زاهد را پیدا می‌کنید. شاه بالو از عارفان قرن ۸ هجری بود. مقبره او آجری است و گنبدی مخروطی ‌شکل دارد. تزئینات و کاشی‌کاری‌های زیبایی هم در مقبره دیده می‌شود. این بقعه از آثار تاریخی مهم مازندران به شمار می‌آید.

اقامت در سفر به آب پری

اقامت در نور

برای اقامت در نزدیکی این آبشار می توانید از خانه های محلی، هتل ها و مهمانسراها درشهرهای اطراف  استفده کنید. برای این کار کافی است به صفحه‌ی رزرو آنلاین اقامتگاه در نور مراجعه کرده و انواع اقامتگاه های موجود در نور را مشاهده کنید  از بین آن‌ها مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. در صورتی که می توانید شب های سرد این جنگل کوهستانی را تحمل کنید، کمپینگ هم گزینه‌ی مناسبی برای شماست. با این حال اگر به اقامت در هتل عادت دارید از صفحه رزرو هتل در نور دیدن کنید.

 

۱/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظر برای "آبشار آب پری" ارسال شده.
  1. شاه پری گفت:

    آب پری جنگله؟ روستاست؟ آبشاره؟ دریاست؟ همه چی بود که

  2. ارام گفت:

    چند ساله اب پری خشک شده چیزی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *