دره تو بیرون کجاست؟

دره توبیرون دزفول

دزفول یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان و دومین شهر بزرگ این استان، واقع در جنوب غرب ایران است که از اهمیت ویژه‌ای هم برخوردار است.  در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم دره تو بیرون که یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف دزفول است را به شما معرفی کنیم.

دره تو بیرون یک منطقه گردشگری است که در ۲۰ کیلومتری شرق شهر دزفول قرار گرفته است و به دلیل فضای خنک و مطبوعی که دارد به این نام مشهور شده است. این دره دیدنی با طبیعت منحصر به فرد و مناظر شگفت انگیز و دیدنی خود به تازگی مورد توجه بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت قرار گرفته و به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های جنوب کشورمان مبدل گشته است. اگر شما هم قصد دارید به این دره شگفت انگیز بروید در ادامه با ما همره باشید تا ادرس، راه‌های دسترسی، امکانات تفریحی و اقامتی و همه اطلاعاتی که پیش از سفر لازم دارید را در اختیارتان بگذاریم.

دره تو بیرون کجاست؟

دره توبیرون کجاست؟

دره تو بیرون یکی از جاذبه‌های بکر و شگفت انگیز جنوب غرب کشور است که در ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان دزفول و در بخش سردشت، در نزدیکی منطقه‌ای به نام تنگه سرا واقع شده است.

آب و هوای این دره آن قدر مطبوع است که پس از ورود به آن باورتان نمی‌شود در خوزستان هستید. دره تو بیرون مکانی است با دیوارهای صخره‌ای بلند که ارتفاع آن‌ها گاه به ۱۰۰ متر هم می‌رسد. این دیوارها دره‌ای کم عرض ایجاد کرده‌اند و سایه‌های خنک و مطبوعی به وجود آورده‌اند. به طوری که می‌توانید در دل این دره قدم بزنید و از هوای خنک و مطبوع آن لذت ببرید.

دره تو بیرون در اثر سال‌ها فرسایش به وجود آمده و در فصل‌ها خشک مانند یک زهکش عمل می‌کند. آب سفره‌های زیر زمینی در کف آن جمع می‌شوند به طوری که از دیواره‌ها و کف دره آب زلال جاری می‌شود و در مسیر دره از جمع شدن این آب‌ها دو آبشار به وجود آمده است. هنگامی که در این دره‌ی شگفت انگیز قدم گذاشتید، می‌توانید ماهی‌های ریز شناور در آب‌های دره را هم ببینید. هم چنین دخت‌های انگور، انجیر وحشی و برگ‌های شاووشان زیبایی حیرت انگیزی به دره تو بیرون بخشیده‌اند و آن را به یک باغ مخفی شبیه کرده‌اند.

نکته بسیار جالب در مورد دره تو بیرون این است که گذرگاه‌های فرعی و کوچک تر دره بسیار خنک تر هستند. شما می‌توانید درون این دالان‌ها بروید تا حسابی خنک شوید. همچنین این دالان‌های فرعی مکان‌های مناسبی برای استراحت و غذاخوردن هم به وجود آورده‌اند. در بدو ورود به دره، دیدن این دالان‌های تو در تو ممکن است هزار تو های بورخس را برای شما تداعی کند، البته فقط به لحاظ اسمی!

آدرس و لوکیشن دره تو بیرون

آدرس: ایران، خوزستان، دزفول، بخش سردشت، دره تو بیرون

فلسفه نامگذاری دره تو بیرون چیست؟

در گویش دزفولی واژه‌ی تو بیرون به معنای تَب بُر به کار می‌رود. اهالی دزفول به جای تب و گرما از واژه‌ی “تُو” (TOW) استفاده می‌کنند. “بیرون” نیز در گویش آن‌ها به معنای بریدن است. پس “تو بیرون” یعنی محلی که تب و گرما را از جان بیرون می‌کند.

در گذشته اهالی دزفول در زمان ناخوشی و برای کاهش درد و بیماری به دره تو بیرون می‌رفتند. آنان آب این دره را شفا بخش و مفید می‌دانستند.

تفریح در دره تو بیرون

اگرچه قدم گذاشتن در چنین منطقه‌ای با آب و هوای خنک و مطبوع در گرمای سوزان جنوب، خود به تنهایی تفریح دل انگیزی است، اما در این دره زیبا و شگفت انگیز امکان تفریحات دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پیاده روی

پیاده روی در دره توبیرون

قدم زدن روی شن‌های خنک و آب زلال کف دره و در سایه‌های خنک صخره‌های بلند حس بی نظیری است که شاید در هیچ کجای دیگری نتوانید این حس فوق العاده را تجربه کنید. به جز این‌ها شما در مسیر پیاده روی در طول دره تو بیرون می‌توانید درختان انجیر وحشی، درختان انگور، خزه‌های رنگی، آب های جاری در کف دره و ماهی‌های ریز و درشت شناور در آب‌ها را تماشا کنید و لذت پیاده روی‌تان را چند برابر کنید.

کف دره پر از سنگ ریزه است، برای پیاده روی بهتر است کفش مناسب با خودتان همراه داشه باشید.

کمپینگ

کمپینگ در دره توبیرون

اگر اهل چادر زدن و کمپینگ در طبیعت هستید، خوب است بدانید دره تو بیرون مکان مناسبی برای شب ماندن و برپا کردن چادر بوده و مقصد بسیاری از تورهای طبیعت گردی است.

عکاسی

طبیعت زیبای دره تو بیرون چنان شگفت انگیز است که علاقمندان به عکاسی را لحظه‌ای بیکار نمی‌گذارد. پس اگر هل عکاسی هستید دوربینتان را فراموش نکنید. شما می‌توانید عکس‌های زیبایی از دره تو بیرون ثبت کنید.

آفرود

آفرود در دره توبیرون

دره تو بیرون یکی از مکان‌های مناسب برای تفریح مهیج آفرود است. شما می‌توانید جیپ سواری و آرود را نیز در این دره هیجان انگیز تجربه کنید.

امکانات دره تو بیرون

دره تو بیرون در یک منطقه‌ی بکر واقع شده و تا چند کیلومتری آن امکاناتی وجود ندارد. البته این چیزی از ارزش‌های این درهی شگفت انگیز کم نمی‌کند، اما بهتر است قبلا از رفتن به دره هر چیزی که لازم دارید را آماده کنید و با خود ببرید تا آنجا درمانده نشوید.

چگونه به دره تو بیرون برویم؟

راه های دسترسی به دره توبیرون

برای رسیدن به دره تو بیرون دو راه پیش روی شماست:

در مسیر اول شما می‌توانید از جاده دزفول _ سردشت خود را به دره تو بیرون برسانید. بعد از طی ۱۵ کیلومتر در این جاده، به منطقه تنگه سرا می‌رسید. به سمت چپ بروید. بعد از ۶ کیلومتر به یک جاده خاکی می‌رسید که شما را به دره می‌رساند.

مسیر دوم جاده دزفول _ شهیون است که گزینه مناسبی برای طبیعت گردان و علاقمندان به راه پیمایی است. شما بعد از حدود ۴ ساعت پیاده روی به دره می‎رسید. این مسیر خاکی و باریک است و در مجاورت دره قرار دارد. به همین دلیل پیاده روی امن ترین راه برای گذر از آن است.

اگر مسیر دوم را انتخاب کردید ترجیحا از ماشین‌های قدرتمند مثل جیپ استفاده کنید و یا با اتوبوس‌هایی که در این مسیر رفت و آمد دارند بروید.

بهترین زمان سفر به دره تو بیرون

اگر بخواهیم فقط خود دره را در نظر بگیریم، فصول بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای سفر به دره تو بیرون است. در این فصل‌ها هوای دره کاملا مطبوع است. از گرمای بیرون خبری نیست و خنکای آن روح و جسمتان را نوازش می‌دهد.

اما اگر در فصل‌های سرد که هوای دزفول خنک تر است به دزفول سفر کردید بهتر است در این فصل‌ها به دره تو بیرون نروید. هوای داخل دره در پاییز و زمستان به شدت سرد و غیر قابل تحمل می‌شود.

اقامت در اطراف دره تو بیرون

در اطراف دره چندین روستا وجود دارد که امکانات اقامتی مناسبی ندارند. اگر می‌خواهید در دره تو بیرون، اعجازی از طبیعت نزدیکی دره تو بیرون اقامت داشته باشید علاوه بر کمپینگ در خود دره می‌توانید به صفحه اجاره سوئیت و ویلا در دزفول مراجعه کنید و بر اساس سلیقه، نیاز و بودجه‌تان اقامتگاه مناسب خود را انتخاب و رزرو کنید.

دره تو بیرون، مسکنی از جنس طبیعت

دره توبیرون

به محض قدم گذاشتن در دره تو بیرون آب و هوای مطبوع آن حال شما را خوب می‌کند به طوری که باعث می‌شود دردهایتان را فراموش کنید. اما لازم است درباره این دره نکاتی را بدانید. دره تو بیرون در یک منطقه بکر قرار گرفته و بخش‌های مختلف آن شبیه هم هستند. برای بازدید از دره بهتر است یا با یک گروه کوهنوردی همراه شوید و یا اینکه یک نفر راه بلد را با خودتان ببرید.

کف دره پر از سنگ ریزه است. یادتان باشد کفش مناسب با خود داشته باشید تا هنگام قدم زدن اذیت نشوید.

تا حالا به این دره رفتی؟ کدوم قسمتش رو بیشتر از همه دوست داشتی؟

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *