دیدنی های شهداد کرمان

دیدنی-های-شهداد-کرمان

استان کرمان یکی از استان‌های جنوب شرقی ایران است که علاوه بر آثار تاریخی و باستانی متفاوت، آثار طبیعی و جاذبه‌های طبیعی گردشگری بی‌شماری دارد که باعث شده گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی در فصول مختلفی از سال برای بازدید از این آثار طبیعی به این استان سفر کنند.

شهر شهداد یکی از شهرهای مرکزی و کویری استان کرمان می‌باشد که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان و در حاشیه شرقی کویر لوت قرار دارد.

جالب است بدانید که این ناحیه در گذشته با نام «خبیص» شناخته می‌شده است. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهداد کرمان پرداخته و در مورد هر یک از آن‌ها اطلاعاتی به شما خواهیم داد. پس با لیدوماتریپ همراه باشید.

مکان‌های دیدنی شهداد کرمان

شهر شهداد کرمان در شمال شرق کرمان و در نوار شرقی کویر لوت قرار داشته و کویری‌ترین شهر استان کرمان می‌باشد. باستان‌شناسان به دلیل کویری بودن بسیاری از بخش‌های این شهر، تا سال ۱۳۴۶ شمسی هیچ توجهی به شهداد کرمان نداشتند.

تا اینکه در سال ۱۳۴۶ شمسی، تیم کاوشی از دانشگاه تهران به این منطقه سفر کردند و طبق تحقیقاتی که در چاله تکاب انجام دادند، متوجه اشیای سفالی و باستانی شدند که مربوط به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد بوده و توانستند قدیمی‌ترین دِرَفشِ کشف شده در جهان را با عنوان درفش شهداد کشف کنند.

بسیاری از باستان‌شناسان، وسایل و اشیاء کشف شده از منطقه شهداد کرمان را مربوط به قوم آراتا، قبیله‌ای باستانی در مرکز ایران می‌دانند.

دیدنی های شهداد کرمان بسیار زیاد بوده و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعی به این شهر سفر می‌کنند که در ادامه هر یک از مکان های دیدنی شهداد در کرمان را معرفی کرده و به توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کلوت شهداد؛ شهر ارواح کرمان

کلوت شهداد؛ شهر ارواح کرمان

کلوت که نام علمی آن یاردانگ است، به نوعی عارضه طبیعی روی کره زمین گفته می‌شود که در مناطق کویری کشورهای ایران، آمریکا، مصر و پرو وجود دارد.

در واقع کلوت‌های بیابانی بر اثر فرسایش آبی-بادی به وجود می‌آیند. کلوت‌هایی که ارتفاع بیشتری دارند تحت فرسایش آبی-بادی به وجود آمده‌اند، اما کلوت‌های کوچک تحت اثر فرسایش بادی تشکیل شده‌اند.

کلوت شهداد، شهری کلوخی و یکی از دیدنی های شهداد کرمان است. این جاذبه طبیعی از دور به مانند یک شهر خالی از سکنه دیده می‌شود و کلوت‌های موجود در آن به مانند سازه‌های تاریخی یک شهر نمایان می‌شود.

به همین دلیل، بسیاری از گردشگران خارجی کلوت شهداد کرمان را با لقب شهر ارواح می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلوت شهداد، آب‌وهوای بسیار گرم و خشک، نبود هیچ‌گونه جاندار در آن و طوفان‌های شنی سهمگین می‌باشد.

بنابر گزارش ناسا، مناطقی از کلوت‌های شهداد کرمان در فواصلی از سال بسیار گرم بوده و دمای آن تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابراین هیچ موجود زنده و جانداری در این منطقه زندگی نمی‌کند.

برای رفتن به کلوت شهداد که یکی از جاهای دیدنی شهداد کرمان است، لازم است در ابتدا به شهر کرمان رفته و سپس از طریق جاده کرمان-بم به سمت سیرچ کرمان بروید.

پس از روستای سیرچ، به سمت شهداد کرمان بروید. البته لازم به ذکر است، مسافتی از مسیر شهداد به کلوت خاکی بوده و حتماً باید با راهنمایی یک فرد محلی و یا به کمک جی‌پی‌اس به این محل سفر کنید.

گندم بریان؛ از گرم‌ترین دیدنی های شهداد کرمان

گندم بریان؛ از گرم‌ترین دیدنی های شهداد کرمان

گندم بریان نام منطقه‌ای در کویر لوت و یکی از دیدنی های شهداد کرمان می‌باشد که در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شهداد واقع شده است. تپه‌های این منطقه پر از توده‌های آتشفشانی و سنگ‌های آذرین تیره می‌باشد.

وجود سنگ‌های تیره رنگ آذرین که دارای فرم‌ها و ساختارهای متفاوت و عجیبی هستند، از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی شهداد در کرمان است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بر اساس گزارس ناسا، گندم بریان شهداد کرمان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین است که دمای آن در روزهایی از سال به ۷۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

در واقع پوشش سیاه رنگ این منطقه و پَست بودن آن باعث می‌شود که دمای آن بسیار بالاتر از سایر مناطق باشد. گرمای بیش از اندازه گندم بریان باعث شده تا هیچ جانداری در این منطقه کویری وجود نداشته باشد. این مکان گردشگری در شهداد کرمان، یکی از جالب ترین آنهاست.

کویر لوت کرمان؛ بکرترین نقطه ایران

کویر-لوت-کرمان؛-بکرترین-نقطه-ایران

کویر لوت در قسمت جنوب شرقی ایران، بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار گرفته و یکی از بکرترین مناطق ایران است.

بسیاری از افراد به کویر لوت، بیابان لوت نیز می‌گویند که به‌کارگیری این عبارت در مورد کویر لوت اشتباه است. در واقع بیابان به زمین‌هایی گفته می‌شود که پوشش گیاهی فقیری داشته و آب‌وهوای گرم و خشک دارند؛ اما کویر به زمین‌هایی گفته می‌شود که رُسی بوده و چندین ماسه‌زار و شوره‌زار را در خود جای داده است.

کویر لوت در بخش‌هایی از استان خراسان جنوبی شروع شده و با گذشتن از کرمان تا استان سیستان و بلوچستان ادامه می‌یابد. میانگین طول این کویر، از شمال تا جنوب ۹۰۰ کیلومتر و از شرق به غرب ۳۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

کویر لوت به سه بخش مجزای لوت شمالی، لوت مرکزی و لوت جنوبی تقسیم می‌شود. لوت شمالی، پر از تپه‌های آتشفشانی به لوت خراسان یا لوت بیرجند معروف بوده و در خراسان جنوبی قرار گرفته است.

لوت مرکزی در استان کرمان قرار داشته و چاله لوت در این قسمت کویر لوت واقع شده است. نمکزارهایی به نام ملک محمد و ریگ یلان نیز در لوت مرکزی قرار دارد.

لوت جنوبی بخش عمده‌ای از کویر مربوط به استان کرمان و سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهد و در میان افراد محلی به نام لوت زنگی محمد نیز شناخته می‌شود.

بادهای سهمگین صحرایی و ۱۲۰ روزه سیستان به وفور در این منطقه از کویر لوت اتفاق می‌افتد که باعث فرسایش و از بین رفتن خاک می‌شود.

امامزاده زید (ع)؛ از دیدنی های شهداد کرمان

امامزاده زید (ع)؛ از دیدنی های شهداد کرمان

یکی از دیدنی های شهداد کرمان، امامزاده زید کرمان، آرامگاه حضرت زید (ع) است که نسبت شریفی با امام ششم شیعیان یعنی امام جعفر صادق (ع) داشته است.

امامزاده زید (ع) شخصی بسیار پاک، باتقوا، عابد، نیکوکار و باایمان بود که همواره برای مبارزه با ظلم حاکمان وقت می‌جنگید. در بسیاری از کتب مذهبی به نیکی از ایشان یاد شده است. آرامگاه امامزاده زید (ع) شهداد کرمان یکی از مقاصد مسافران مومن و شیعه‌ای است که به شهر شهداد کرمان سفر می‌کنند.

تنگه رتیل شهداد کرمان؛ عظیم‌ترین تنگه کویر لوت

تنگه-رتیل-شهداد-کرمان؛-عظیم‌ترین-تنگه-کویر-لوت

تنگه رتیل عظیم‌ترین تنگه کویر لوت از دیدنی های شهر شهداد کرمان و در قسمت جنوبی لوت شمالی قرار گرفته و در میان دیواره‌های غربی خُسَک رود یا خشک رود واقع شده است.

این تنگه و بستر خسک رود یا خشک رود در مسیر کرمان به شهر نهبندان قرار دارد. طغیان کال شور در اثر بارندگی‌های طولانی و در طی سالیان دراز باعث به وجود آمدن تنگه‌ای باشکوه به نام تنگه رتیل در کویر لوت شده است.

جالب است بدانید در داخل این تنگه انواع حشرات و مگس‌ها وجود داشته و می‌توان در این تنگه حرکت رتیل‌های خورشیدی و پرواز برخی از پرندگان را مشاهده کرد.

رود کال شور؛ رودی در کویر

رود کال شور؛ رودی در کویر

شاید تصور جریان رودی جاری در کویر لوت محال و غیرممکن باشد! در حالی‌که رود کال شور تنها رود موجود در کویر لوت است که از سمت کوه‌های پلوار کرمان به سمت کویر لوت جاری شده و با عبور از زمین‌های شور و نمکی کویر لوت، شور و اسیدی می‌شود.

بنابراین در بازدید از این رودخانه حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که به آب رود کال شور دست نزنید. رود کال شور در بخش‌هایی از کویر لوت به باتلاق‌های نمکی تبدیل می‌شود.

هامادا؛ سنگ فرش بیابان ایران

هامادا؛-سنگ-فرش-بیابان-ایران

هامادا، یکی از جاهای دیدنی شهداد کرمان، به منطقه‌ای از بخش مرکزی کویر لوت گفته می‌شود که گویی توسط سنگ‌های ریز و درشت سنگ‌فرش شده است. در واقع چینش مرتب و متناسب انواع سنگ‌های ریز و درشت در کنار همدیگر و در بیابان هامادا به گونه‌ای است که شبیه سنگ‌فرش بوده و یک سنگ‌فرش بیابانی را به وجود آورده است.

رودخانه و سرو سیرچ از جاذبه‌های شهداد کرمان

رودخانه و سرو سیرچ از جاذبه‌های شهداد کرمان

سیرچ، از دیدنی های شهداد در کرمان، یکی از چهار آبادی خوش آب‌وهوای کرمان و از ییلاق‌های معروف استان کرمان است. در مجاورت این روستا، رودخانه‌ای به نام سیرچ وجود دارد.

درخت سرو سیرچ کرمان یکی از کهن‌سال‌ترین درخت‌های کرمان است که افراد زیادی برای بازدید از این درخت که از جاذبه های شهداد کرمان است  به شهر شهداد کرمان سفر می‌کنند.

کاروان‌سرای شفیع‌آباد شهداد کرمان

کاروان‌سرای شفیع‌آباد شهداد کرمان

کاروان‌سرای شفیع‌آباد در روستای شفیع‌آباد واقع شده که یکی از روستاهای تابعه شهداد کرمان و مربوط به دوران قاجاریه است و از مکان های گردشگری شهداد کرمان است. دروازه ورودی همراه با دو برج در کناره، چهار برج در هر گوشه کاروان‌سرا، فضای چند اتاقه در بالای دروازه، عمارت ستون‌دار یک طبقه در ضلع جنوبی کاروان‌سرا و اتاق‌های دور تا دور کاروان‌سرا تشکیل‌دهنده کاروان‌سرای شفیع‌آباد شهداد کرمان است.

قلعه رموک شهداد؛ از دیدنی های شهداد کرمان

قلعه رموک شهداد؛ از دیدنی های شهداد کرمان

قلعه رموک شهداد یکی از جاذبه های گردشگری شهداد کرمان است که از کاهگل و خشت ساخته شده است. این قلعه یکی از آثار تاریخی و باستانی شهر شهداد است که نشان دهنده قدمت شهر شهداد می‌باشد که مربوط به دوره ساسانیان است. دو اشکوب، درب و چهار برج گرد، راهرو و ۱۲ اتاق از جمله بخش‌های مهم و به جا مانده از قلعه رموک شهداد کرمان است.

تصاویر شهداد کرمان

تصاویر-شهداد-کرمان

تصاویر-شهداد-کرمان

تصاویر-شهداد-کرمان

تصاویر-شهداد-کرمان

با توجه به مطالبی که گفته شد، شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در کرمان به استان کرمان سفر کرده و از آثار تاریخی، باستانی و طبیعی کرمان دیدن کنید.

Rate this post
یک نظر برای "دیدنی های شهداد کرمان" ارسال شده.
  1. ناشناس گفت:

    اطلاعات خوبب گرفتم ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *