فرهنگ بومی شیراز

آشنایی-کامل-با-فرهنگ-بومی-و-رسم-و-رسومات-شیراز

فرهنگ بومی شیراز بسیار غنی و دارای جایگاه ویژه‌ای است. لباس محلی شیراز، بازی محلی شیراز، آهنگ‌ محلی شیراز، زبان مردم شیراز و مراسمات مختلف مانند عروسی‌ها، عید نوروز و دیگر رسم و رسومات و آیین‌های شیراز نشانه فرهنگ غنی و دیرین این شهر است.

شیراز بعنوان یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان فارس، در جنوب کشور به سبب جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی فراوان همواره پذیرای گردشگران بسیاری بوده است. به جرات می‌توان گفت شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران و شهر شعر، غزل، عشق، عاشقی، گل و بلبل است. که سعدی شیرازی در وصف این شهر اینگونه می‌سراید:

آن که نشنیده‌ست هرگز بوی عشق                            گو به شیراز آی و خاک ما ببوی

اگر شهرها انسان بودند بی‌شک شیراز دختری بود با چادری گل‌گلی و کاسه‌ای آش در دستش که با دیدن چشمانش محو زیباییش می‌شدید!

فرهنگ بومی شیراز؛ شهر بهارنارنج

فرهنگ-بومی-شیراز؛-شهر-بهارنارنج

شیراز پایتخت فرهنگی ایران و دومین شهر ادبی جهان است. مردم شیراز مردمانی بسیار خونگرم، خوش مشرب و مهمان نواز هستند. از دیگر ویژگی‌های مردم شیراز شاد بودن و خوشگذرانی آن‌هاست که فارغ از دغدغه‌های زندگی بسیار شاد زندگی می‌کنند و بسیار با نشاط هستند.

زبان مردم شیراز، لهجه‌ای جذاب و دوست داشتنی

زبان-مردم-شیراز،-لهجه‌ای-جذاب-و-دوست-داشتنی-فرهنگ بومی شیراز

زبان مردم شیراز فارسی است، آن‌ها زبان فارسی را با لهجه‌ دلنشین شیرازی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید لهجه شیرازی ۲۳ همخوان دارد و طبق تحقیقات میزان آشنایی شیرازیان با سنین بالا از این لهجه بیشتر است. البته ظهور حافظ و سعدی و تاثیر آن‌ها در افول گویش پیشین مردم و پیدایش فارسی نو در زبان مردم شیراز را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

لباس محلی شیراز

لباس-محلی-شیراز-فرهنگ بومی شیراز

اگرچه امروزه با صنعتی شدن زندگی، امروزه شاهد کاهش استفاده از لباس‌های محلی هستیم، اما باید توجه کنیم که این لباس‌ها ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارند و نباید به فراموشی سپرده شوند.

مردم شیراز نیز مانند دیگر قومیت‌های ایران لباس محلی خاص خود را دارند. یکی از نمونه‌های لباس محلی شیراز، لباس عشایر است. رنگ‌ها و طرح‌های پوشش زنان عشایر از طبیعت الهام گرفته می‌شود و شامل رنگ‌های بسیار شاد و زیباست. لباس زنان عشایر شامل کلاهک، آرخالق، تنبان، پاپوش، روسری، پیراهن و دامن(قر) است. لباس مردان عشایر نیز شامل کلاه، پیراهن، آرخالق، شال کمر، چقه و کپنک است.

یکی دیگر از لباس‌های محلی زنانه به ویژه لباس عروس در جنوب استان فارس در شهر اوز و توسط هنرمندان دوخته می‌شود و خوس‌بافی نام دارد که برخی معتقدند این هنر از هندوستان آمده است. خوس از الیاف نقره‌ای بافته شده که از آن برای تزئین شلوار، روسری، پیراهن و جلیقه زنان و دختران استفاده می‌شود. اگر به شیراز سفر کردید پیشنهاد میکنم حتما لباس‌ محلی شیراز را از نزدیک ببینید چرا که حتما شما هم از رنگ‌ و طرح‌های زیبا و تماشایی این لباس‌ها ذوق زده خواهید شد. اگر علاقمند سفر به شیراز و آشنایی با فرهنگ بومی شیراز نیز هستید میتوانید در سایت لیدوماتریپ به اجاره ویلا و سوئیت در شیراز بپردازید

بازی محلی شیراز، شور و نشاطی از جنس چابکی

بازی-محلی-شیراز،-شور-و-نشاطی-از-جنس-چابکی-فرهنگ بومی شیراز

شیراز بازی‌های محلی فراوانی دارد از جمله آن‌ها می‌توان به آزنگه شیر، اتل متل توتوله، اسب چوقی، الک دولک، دروازه دوز، چارقاب، طاق یا جفت، بندک سرگو و بسیاری دیگر از بازی‌های محلی اشاره کرد. اکنون به معرفی چگونگی انجام چند مورد از بازی محلی شیراز میپردازیم:

  • آزنگه شیر: یکی از بازیکنان را به قید قرعه انتخاب می‌کنند تا خم شود و به دیوار تکیه دهد و در اصلاح شیر شود. هرکدام از بازیکنان با خواندن ترانه‎” آزنگه شیر، بشین بشین، بالا بشین که سر شیر اومد رسید” بر دوش فردی که خم شده می‌جهند. هر کدام از بازیکنان باید نام عضوی از شیر را بر زبان بیاورند، بازی ادامه پیدا می‌کند تا زمانیکه یکی از بازیکنان نام عضوی را که قبلا فرد دیگری گفته را بگوید. آزنگه شیر، بازی محلی شیراز است.
  • طاق یا جفت: یکی از بازیکنان سکه یا سنگریزه‌هایی را در مشت خود نگه میدارد و سپس دست‌هایش را مقابل بازیکن روبرو نگه می‌دارد و می‌پرسد طاق یا جفت؟ و بازیکن مقابل باید حدس بزند آنچه در مشت بازیکن دیگر است زوج است یا فرد. اگر حدس او درست بود برنده بازی است. این بازی مخصوص شهرستان آباده استان فارس است.

 عید نوروز در شیراز، بهار دلنشین و دل فریب

 عید-نوروز-در-شیراز،-بهار-دلنشین-و-دل-فریب-فرهنگ بومی شیراز

مردم شیراز ۱۵ روز قبل از تحویل سال با تهیه لباس‌های نو اغلب به رنگ‌های زرد و سرخ و خرید تنقلات وشیرینی به پیشواز عید می‌روند. از جمله اعتقادات قدیم در فرهنگ بومی شیراز این بود که اگر قرار است لباس عید نوروز را خودشان بدوزند باید پارچه آن را در روز دوشنبه یا جمعه قیچی بزنند. پختن نان شیرین نیز از دیگر کارهایی بود که در ایام قدیم قبل از عید نوروز انجام میشده است.

امروزه نیز قبل از عید نوروز مردم به بازار می‌روند تا وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند و برای عید آماده شوند. سبز کردن گندم نیز یکی از کارهایی است که ده پانزده روز مانده به عید انجام می‌شود. یکی دو هفته مانده به عید نیز خانه تکانی انجام می‌دهند.

از دیگر فرهنگ بومی شیراز می‌توان به مراسم‌هایی که در چهارشنبه آخر سال انجام می‌شود رفتن مردم به «حوض ماهی» است، اشاره کرد. در گوشه غربی آرامگاه سعدی قنات آب گرم معدنی جاری است که مردم شیراز به آن حوض ماهی می‌گویند. و در چهارشنبه آخر سال سر و تن خود را با جام برنجی «چهل کلید» می‌شویند و معتقدند که این کار موجب تندرستی و رفع بیماری‌های آن‌ها می‌شود. این آیین با نظم و ترتیب خاصی انجام می‌پذیرد. اگر شما نیز میخواهید این آیین زیبا را از نزدیک مشاهده کنید پس حتما قبل از چهارشنبه آخر سال به شیراز سفر کنید. شما می‌توانید در هر نقطه‌ای از شیراز که بخواهید سوئیت یا هتل مورد نظر خود را رزرو کنید و با خیال راحت از همه‌ی لحظات سفر خود لذت ببرید. جهت اجاره ویلا یا سوئیت در شیراز میتوانید از طریق لیدوماتریپ اقدام کنید.

آب و هوای شیراز

آب-و-هوای-شیراز-فرهنگ بومی شیراز

شیراز شهری با آب و هوای نسبتا معتدل است به طوری که:

میانگین دمای شیراز در تیرماه( گرم‌ترین فصل سال): ۳۰ درجه سانتیگراد

میانگین دمای شیراز در دی ماه( سردترین فصل سال): ۵ درجه سانتیگراد

میانگین دمای شیراز در فروردین ماه: ۱۷ درجه سانتیگراد

میانگین دمای شیراز در مهر ماه: ۲۰ درجه سانتیگراد

و میانگین سالانه دما: ۱۸ درجه سانتیگراد است.

پس اگر برای سفر به دنبال شهری با آب و هوای خوب و خنک می‌گردید پیشنهاد میکنم سفر به شیراز را حتما امتحان کنید. بوی گل‌های نارنج در شیراز شما را مدهوش میکند و خاطراتی دلچسب و شیرین برایتان رقم خواهد زد. شما می‌توانید قبل از سفر، اقامتگاه خود را رزرو کنید و سپس با خیال آسوده به شیراز سفر کرده و از مکان‌های دیدنی و آب و هوای دلچسب شیراز لذت ببرید.

مکان‌های دیدنی شیراز

مکان‌های-دیدنی-شیراز-فرهنگ بومی شیراز

همان طور که احتمالا خودتان هم می‌دانید شیراز پر از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیبا و بی‌نظیر است. حتما تا به حال نام آرامگاه سعدی، حافظیه، ارگ کریم خان، باغ ارم، دروازه قرآن، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک و باغ عفیف آباد به گوشتان خورده است. این‌ها فقط قسمتی از مکان‌های جذاب گردشگری شیراز است. نوشتن زیبایی‌های شیراز نمی‌تواند زیبایی‌های آن را کامل شرح دهد برای درک این زیبایی‌های بی‌نظیر باید خودتان در آرامگاه سعدی قدم بگذارید، حافظیه را بگردید و با غزل‌هایش عاشق شوید، وارد مسجد نصیرالملک شوید و از تلالو نوری که از پنجره‌های آن بر داخل مسجد می‌افتد لذت ببرید، به مسجد وکیل بروید و از معماری بینظیرش غرق در لذت شوید.

علاوه بر این‌ها مکان‌های دیگری همچون عمارت کلاه فرنگی، قصر ابونصر، قلعه کک‌ها، مدرسه آقا باباخان، موزه پارس، موزه هفت‌تنان، باغ نارنجستان قوام، باغ جهان نما، باغ تخت، باغ چهل تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط و ده‌ها نمونه دیگر از مکان‌های گردشگری و تاریخی زیبا را نام برد.

همچنین از جاذبه‌های طبیعی شیراز می‌توان آبشار کوهمره سرخی، پارک قلعه بندر، پارک ملی بمو، باغ پرندگان شیراز، چشمه جوشک، دریاچه دشت ارژن، دریاچه مهارلو، رودخانه قره آغاج، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چشمه سلمانی، گردشگاه هفت برم و بسیاری دیگر از جاذبه‌های تماشایی و بی‌نظیر را نام برد.

مکان‌های مذهبی هم در شیراز به وفور یافت می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان شاه چراغ را نام برد که قدمتی دیرین دارد و مردم از شهرهای مختلف برای دیدن این مکان زیبا و تاریخی به شیراز می‌روند.

شیراز شهری پر از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، تاریخی و مذهبی است. شهری با فرهنگ دیرین و غنی، لهجه‌ای شیرین، لباس‌های محلی زیبا، بازی‌های جذاب محلی، آداب و رسوم جالب و آب و هوای عالی. در این مقاله قصد داشتیم شما را با فرهنگ بومی شیراز، عید نوروز در شیراز، بازی محلی شیراز، لباس محلی شیراز، زبان مردم شیراز و جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر و ثبت خاطرات جذاب برای خود و خانواده‌تان حتما به شیراز سفر کنید. میتوانید قبل از سفر به شیراز به راحتی هتل مورد نظر خود را از طریق لیدوماتریپ رزرو کنید تا بعد از سفر با خیال راحت و بدون دغدغه‌ اقامتگاه از تمام لحظات سفر خود نهایت لذت را ببرید.

۴.۱/۵ - (۴۹۴ امتیاز)
55 نظر برای "فرهنگ بومی شیراز" ارسال شده.
  1. آرام گفت:

    خیلی ممنون برای درس آزاد استفاده کردم😅

  2. 💜❤️ گفت:

    ممنون بابت مطالب
    من خودم شیرازی هستم💜

  3. عباس گفت:

    خیلی خوب بود
    برای فرهنگ بومی کتاب فارسی میخواستم.
    عالی بود

  4. Tania گفت:

    خـــوبــــعـــ. بــــودعــــ
    مــنــ بــرایـــ. درســــ. ازاد نــوشـــتــمـ
    فـــهــــنــگــ بــومــیــ شــهـرمــونــــ
    بــعــ. هــر حــالـــ. خــوبـــ بــود🥴

  5. زینب 🌷 گفت:

    سلام واقعا خیلی خوب بود ، من خیلی لذت بردم ، و همینطور برای درس آزاد استفاده کردم . تشکر ویژه دارم که انقدر زحمت می کشید * بسیار عالی بود ، مرسی ❤❤🌷🌷🌷🌷😍😍💙

  6. ଘ😈ଓ ଘ😈ଓ ଘ😈ଓ گفت:

    ممنونم کسی که اینقدر زحمت کشید و فرهنگ بومی شیراز رو در این سایت برای ما گذاشت خیلی مطالب به درد بخور بود دیدگاه من از این مطالب و نظرم نسبت بهش عالیه❤❤❤

  7. مهلا گفت:

    مطالب کامل بود ومفید بود و خیلی خوب بودددد🙂🤗🤩😍😃😃😃😝

  8. مهلا گفت:

    عالی بود و اینکه خیلی مفید بود💓من تا حالا ۱بار شیراز رفتم و خیلی خوشگل بود😍
    و مطالب کامل بود ومفید بود و خیلی خوب بودددد🙂🤗🤩😍😃😃😃😝

  9. Artin گفت:

    عالی بود
    من برای درس آزاد این را نوشتم و امتیاز بالایی گرفتم
    مرسی که هستین

    1. rom گفت:

      من تین موضوع را برای درس آزاد انتخاب کردم عالی بودش

  10. 💕Helen 💕 گفت:

    عالی بود 😍😍😍
    من خیلی لذت بردم🤩🤩❤️❤️

  11. Helen گفت:

    سلام 🥰
    من برای درس آزاد استفاده کردم
    عالی بود 😍😍😍
    خودم هم شیرازی هستم،😁

  12. Zahra گفت:

    خوب بود عالی بود ولی درکتاب جانمیشود چجوری شما جاکردین .

  13. فرشته گفت:

    ممنون خیلی عالی بود من برای درس آزاد استفاده کردم ممنون از شما ✨😍🌹🌹

  14. فرشته گفت:

    ممنون خیلی عالی بود من برای درس آزاد استفاده کردمممنون از شما عزیز دلم✨😍😘🌹🌹

  15. عارف گفت:

    عالی و به درد بخور

  16. آتنا گفت:

    عالی بود مرسی

  17. آتنا گفت:

    خیلی عالی بود مرسی معلم هم به من کارت امتیاز داد هم نمره خوبی گرفتم

  18. الینا گفت:

    بسیار عالی وکامل بود
    من برای درس آزاد کلاس پنجم میخواستم و معلمم بهترینه نمره رو به من داد

  19. ALIREZA گفت:

    شیراز جای قشنگی است

    من شیرازی هستم

    عاللیی بود

  20. ALIREZA گفت:

    من برای کتابم بدرد خرد

    من خودم شیرازی هستم

    شیراز خیلی قشنگ هست

    عالللییی

  21. ناشناس گفت:

    خیلی عالی بود مرسی

  22. مهتاب گفت:

    گویش محلی شیراز چیه؟

    1. رعنا گفت:

      زبان مردم شیراز فارس است

  23. مهرزاد گفت:

    لباس محلی شیراز چیه؟

    لباس عشایر است

  24. 💕هلن💕 گفت:

    خیلی ممنونم بسیار عالی بود من برای درس آزاد استفاده کردم ❤️💛
    سپاس فراوان از زحمات شما 💞💜

  25. علی عزیزی گفت:

    ممنون بابت مطالبتتون
    بسیار مطالب خوب و زیبا بودند

  26. علی عزیزی گفت:

    سلام
    ممنون بابت مطالب خوبتون
    با مطالب هایی که شما گذاشته بودید نمره بسیار خوبی گرفتم ممنون از زحماتتون

  27. ادونا گفت:

    به نظرم عالیییییییی بود من برای درس آزاد استفاده کردم مرسی از شما

    1. رعنا گفت:

      ممنون عزیزدل

    1. رعنا گفت:

      ممنون از شما

  28. Mohamad javad گفت:

    خیلی عالیه (◔‿◔) (✪‿✪)

  29. ثمینا گفت:

    واقعا عالی بود
    از شما سپاس گزارم

    1. رعنا گفت:

      ممنون ثمینا جان
      رضایت شما مایه مباهات ما هست عزیزم

  30. ثمینا گفت:

    واقعا عالی بود
    از شما سپاس گزارم

  31. باران زارعی گفت:

    سلام
    عالیییییییییییییییی
    معلمم تشویقم کرد و بهترین نمره رو گرفتم
    باران زارعی کلاس چهارم خانم صالحی نیا

    1. رعنا گفت:

      آفرین به شما باران جان که اینقدر تحقیق و بررسی کردین برای درستون
      همیشه موفق باشی عزیزم

  32. کلارا گفت:

    سلام
    عالییییییییییی بود .معلمم من رو تشویق کرد . خیلی ممنونم خیلی بدرد خورد .🙏🏻💖❄️❄️❄️💜💜💜💜💜💜💜🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤💋💋💋💋💋

    1. رعنا گفت:

      موفق باشی کلارا جان
      ایشالا با خانواده خواستین برین سفر اقامتگاهتون رو هم از ما رزرو کنید 🙂

  33. پرنیا گفت:

    عالیه من که دوس داشتم خیلی چیزا درباره شیراز نمی‌دونستم که فهمیدم🔥😉😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

  34. علی گفت:

    خیلی خوب بود من برای فرهنگ بومی کتاب فارسی میخواستم. ممنون😘

    1. رعنا گفت:

      خوشحالیم که براتون مفید بوده علی جان

  35. سهیلا گفت:

    عالی بود ممنون

  36. ... گفت:

    عععععااااااااااالللللللللیییییییییییییییی
    عاشق شیرازممممممممممم

  37. سلام گفت:

    من برای کتابم بدرد خورد

    1. رعنا گفت:

      خوشحالم که راضی بودین
      دم شما گرم

  38. علی گفت:

    عالییی بیان شده

  39. متین جوادی گفت:

    بسیار عالی بود من برای کلاس هایم استفاده ی بسیاری کردم

    1. رعنا گفت:

      خوشحالم

  40. الیاس پارسا گفت:

    عالی عالی من برای درس آزاد استفاده کردم

  41. طاهری🤗 گفت:

    عالی👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗

  42. نیما گفت:

    شیراز

    وبسیار بسیار عالی👏

  43. یاسینا شهبازی گفت:

    عالی بود چون من برای فارسی پنجم ازش استفاده کردم

  44. فاطمه گفت:

    عالیییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *